Winkeloperatie

1/13/2021 18:11

Vriesia vraagt bij deze klantenactie om foto’s en een toelichting in te zenden van iets waar zijn klanten trots op zijn: “U bent als ondernemer natuurlijk dag en nacht met uw zaak bezig. Er zijn dingen waar u zich zorgen om maakt, maar ongetwijfeld ook dingen waar u tevreden, of zelfs trots op bent. U heeft vast al iets in gedachten. Wij willen dat graag weten! En dat zetten wij in de spotlights met een klantenactie", aldus Mark Stevens van Vriesia.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer positiviteit

_x000D_
_x000D_

De actie is uiterst laagdrempelig opgezet, zegt Stevens: "De ondernemer hoeft alleen een foto en een beschrijving naar onze whatsapp te sturen en wij plaatsen dit dan op onze social media kanalen, zoals: instagram. Wij denken dat ondernemers elk middel kunnen gebruiken om hun winkel beter te laten opereren. En daartoe is ook een klantenactie als deze een mogelijkheid. Wij willen dat onze klanten gebruik kunnen maken van de kennis en het succes van hun collega's, zodat ze die in praktijk kunnen brengen. Daarmee versterk je elkaar. Daarnaast is het ook bedoeld om meer positiviteit in de spotlights te zetten. De ondernemer kan namelijk ook trots zijn op een medewerker in het bijzonder of zelfs een heel team dat keihard heeft geknokt deze periode. En dat mag, vooral in deze tijd, ook weleens gezegd worden." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Onverwachte vormen

_x000D_
_x000D_

Het gaat om het effect van zo’n actie, zegt Stevens. Hij wijst erop dat de actie niet alleen een leuke, inspirerende afwisseling op de huidige teneur is. "Het is meer dan een aardigheidje. We willen er ook iedereen een hart mee onder de riem steken. Maar zelfs daar blijft het niet bij. Want we zien deze actie als een onderdeel van een diepere connectie die we met onze klanten willen maken. Wij willen met deze actie laten zien dat wij voor ze klaar staan en van alle kanten ondersteunen. En dat kan soms heel onverwachte vormen aannemen!" 

_x000D_
_x000D_

De klantenactie duurt nog tot eind van deze maand. Daarna worden de winnaars bekendgemaakt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/1606893336845.jpg_x000D_
/upload/images/1606893499229.jpg_x000D_
/upload/images/1606893432111.jpg_x000D_
/upload/images/1608538821482.jpg_x000D_
/upload/images/1609136034081.jpg_x000D_
/upload/images/1609230441473.jpg_x000D_
/upload/images/1609755048535.jpg_x000D_

10/17/2020 11:27

Dit meldt de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond in onderstaande persbericht.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

"In het oog springen onderstaande punten die deel uitmaken van deze mantel:

_x000D_
_x000D_

* minimaal 10% lagere premie dan de prolongatie van uw huidige verzekeraar voor 2021;

_x000D_
_x000D_

* behoud van ons forse interventiebudget van € 4.000 per verzuimdossier per jaar;

_x000D_
_x000D_

* automatische koppeling met ons verzuimloket Remedium waardoor u slechts één melding hoeft te doen;

_x000D_
_x000D_

* het aanbod van één PMO (preventief medisch onderzoek) per werknemer per 3 jaar (een wettelijk recht dat een werknemer heeft).

_x000D_
_x000D_

Voor de overstap naar deze mantel zijn slechts een tweetal documenten nodig:
_x000D_
–    een kopie van uw huidige polis 2020 en
_x000D_
–    het prolongatievoorstel voor 2021 van uw huidige verzekeraar.
_x000D_

_x000D_
Kortom, geen gedoe met het ophalen van verzuimstatistieken over de afgelopen 3 jaar.
_x000D_
Ook (verzekerde) ondernemers met verzuim kunnen overstappen per 2021, neem hiervoor direct contact op met Trudy Moviat van Mercer Marsh Benefits, zij helpt u graag verder en is bereikbaar op 010- 40 60 909 of per email Trudy.Moviat@MercerMarshBenefits.com
_x000D_
 

_x000D_/upload/images/775a52e7-d56b-48c0-ae91-59b156d14830.jpg_x000D_

Maar liefst 24% van al het winkelpersoneel wel eens wordt bedreigd. Jaarlijks zijn dat er 18.000, circa 600 per dag. Dit blijkt uit een veiligheidsmeting van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het aantal winkelovervallen is wel gehalveerd.

6/2/2016 12:56

Cynthia is een medewerkster bij Drogisterij Verberne in Hoorn. Een gewaardeerde medewerkster, maar ook een met een probleem dat de drogisterij zorgen baarde: overgewicht. Bedrijfsleider Jolanda Zanders-Hillebrink: ”We maakten ons zorgen over haar toekomst. Ze heeft geprobeerd om af te vallen, maar dat lukte niet goed. Los van wat dat voor haar privéleven betekent, het heeft ook effect op haar functioneren op de werkvloer. En kan het overgewicht haar op termijn belemmeren in haar leven en in het werk, bijvoorbeeld door gewrichtsproblemen? Daar denk je als leidinggevende toch over na. Cynthia is een harde werkster en een gezellige collega die we absoluut niet kwijt willen! We wilden Cynthia graag helpen, een steuntje in de rug bieden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MOEILIJK GESPREK

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Cynthia: “De eigenaren zijn allebei erg betrokken, het was duidelijk dat ze bezorgd over me waren. Ik merkte wel dat ze het moeilijk vonden om zo’n gesprek met me te voeren, want het is natuurlijk toch persoonlijk. Maar ik was er juist blij mee dat ze zo bezorgd om me waren. Ik wilde zelf ook heel graag iets aan mijn gewicht doen, maar het lukte me zelf niet. We zijn daarna samen gaan kijken welke mogelijkheden stichting DID bood om een leefstijltraject te gaan volgen. Ik heb eerst een gesprek gehad met DID-ambassadeur Jantien Meeuwsen bij mij thuis. In dat gesprek is echt een vertrouwensband gegroeid. We hebben het gehad over mijn overgewicht en hoe dat is ontstaan. Ik kon daar goed over praten met Jantien.”

_x000D_
_x000D_

Cynthia en Jantien ontdekten al snel dat een leefstijltraject de beste oplossing voor Cynthia zou zijn. ”Ik heb eerst een diëtiste in de arm genomen. Die heeft stichting DID betaald. De diëtiste maakte een voedingsadvies voor me én ik ben onder begeleiding gaan sporten. Ik fiets nu drie keer per week zo’n twintig kilometer. En ik ben inmiddels 25 kilo kwijt!” 

_x000D_
_x000D_

De effecten op de werkvloer zijn voor haar al merkbaar: “Het werk vond ik altijd al leuk, daar verandert niets aan. Ik had zelf ook geen last van mijn gewicht, maar zag dit als preventief. Nu gaat alles echter veel makkelijker, ik heb veel meer energie! Vroeger was ik na het uitpakken van een vracht doodmoe, hing ik de hele avond op de bank. Nu fiets ik ’s avonds gewoon nog twintig kilometer!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

SNEL SCHAKELEN MET DID

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Tanja Kleuver, P&O’er bij Drogisterij Verberne: “Stichting DID biedt niet alleen oplossingen als iemand al ziek is, maar ook ter voorkoming daarvan. Het leefstijltraject dat Cynthia is gestart, werd daarom ook door stichting DID betaald. Daarmee zorgen we er immers ook voor dat Cynthia duurzaam inzetbaar blijft. Jantien Meeuwsen, de ambassadeur van DID, heeft een groot deel van het traject van me overgenomen, zowel administratief als in de coaching. Dat voorkomt dat wij er zelf veel werk in zouden moeten steken. Zij heeft ook persoonlijk contact gehouden met Cynthia, en met ons.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is niet het enige traject dat Drogisterij Verberne via stichting DID heeft lopen, vertelt Tanja: “We hebben al veel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van DID. Zo is een werkneemster toen ze 63 jaar werd 25 procent minder gaan werken tegen hetzelfde salaris. Ook kreeg een zieke werkneemster extra sessies bij een fysiotherapeut, en een ander kreeg psychische begeleiding – want we merken wel dat ziekteverzuim steeds vaker niet bij een griepje blijft, maar psychisch van aard is. Beiden zijn daardoor sneller op het werk teruggekeerd. We hebben korte lijnen met stichting DID, alles wordt ook snel geregeld. Onze arbodienst Remedium speelt daar ook een goede rol in. Die filtert al welke mensen voor de DID-regelingen in aanmerking komen. Maar ook als we iets tegenkomen dat dreigend ziekteverzuim kan opleveren, hebben we contact met DID. Het gaat allemaal snel en men staat voor veel open.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift: vlnr Jolanda Zanders-Hillebrink, Cynthia Bakker en Tanja Kleuver

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Van de dag is een Youtube-filmpje gemaakt!

_x000D_/upload/images/2015-10-05-Cynthia-streed-met-DID.JPG_x000D_

4/24/2020 15:25

De calculator bestaat uit drie stappen:

_x000D_
_x000D_

1. Vind jouw organisatie in de zoekmachine

_x000D_
_x000D_

2. bekijk en bereken de relevante regelingen

_x000D_
_x000D_

3. Zie de impact van die regelingen op de organisatie en cashflow.

_x000D_
_x000D_

De calculator biedt dan inzicht welke maatregelen op u van toepassing zijn, plus een indicatie van tegemoetkomingen, kredietmogelijkheden en belastinguitstel. Lees HIER>> meer.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-04-24%20om%2015_16_07.png_x000D_

3/26/2020 16:39

Het is immers belangrijk dat de drogisterij – als een belangrijk verkooppunt van zelfzorggeneesmiddelen en persoonlijke hygiëne –  blijft functioneren en dat werknemers naar het werk komen als zij geen klachten hebben. Dit wordt bevestigd door het feit dat het CBD bevestigt dat de drogisterijbranche tot  één van de cruciale, vitale beroepenbehoort.

_x000D_
_x000D_

Het Infoblad voor de Werkgever kunt u HIER>> bekijken.

_x000D_

9/30/2019 14:51

Bij werkgeluk gaat het om een werkomgeving waar je met plezier en gemotiveerd naartoe gaat, waar het fijn samenwerken is, waar je het gevoel hebt dat jouw bijdrage zinvol is en er echt naar je wordt geluisterd. Werkgeluk draagt bij aan het algemene geluksgevoel van mensen en daarmee aan hun duurzame inzetbaarheid. Hoe kun je als ondernemer daaraan bijdragen? Met stip op 1: écht in gesprek gaan met je medewerkers. Hoe gaat het met ze, wat vinden ze leuk aan hun werk en wat niet, wat zouden ze willen en hoe kun je hen daarbij ondersteunen? Soms gaat het om kleine dingen die een groot verschil kunnen maken. Maar ook als er lastige kwesties zijn, helpt het om met je medewerkers in gesprek te gaan en blijven. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gratis sparren en teamsessies

_x000D_
_x000D_

Stichting DID kan je daarbij op verschillende manieren ondersteunen. Je kunt altijd contact opnemen met DID-adviseur Jantien Meeuwsen om te sparren over hoe je een gesprek kunt aanpakken. Jantien heeft jarenlang eigen drogisterijen gehad en weet als geen ander hoe het er in de winkel aan toe gaat. Ze staat je graag bij met raad en daad – en dat kost je niets. Een andere mogelijkheid van DID is een gratis teamsessie op een tijdstip dat voor jullie handig uitkomt. Tijdens de workshop gaan jij en je medewerkers via leuke, luchtige oefeningen actief in gesprek over motivatie, vitaliteit, werkgeluk en verantwoordelijkheid nemen. Wat gaat er goed in de winkel en in de onderlinge samenwerking, wat kan er nog beter? Maar ook: wat verandert er bij klanten en hoe kunnen jullie daar samen goed op inspelen? Jullie zijn immers samen verantwoordelijk voor een goed draaiende winkel met een fijne werksfeer en prettige samenwerking. Veel collega-ondernemers gingen je al voor en zijn erg enthousiast over de uitkomsten. Misschien een goed voornemen voor de Week van het Werkgeluk? 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Oplossingen en ondersteuning

_x000D_
_x000D_

Stichting DID biedt een breed scala aan oplossingen en ondersteuning op het gebied van duurzame inzetbaarheid en verzuim voor jou en je medewerkers. De regelingen en tools zijn gratis of bieden je een financiële tegemoetkoming. Bekijk alle mogelijkheden op de website (www.stichtingDID.nl) of bel met DID-adviseur Jantien Meeuwsen via 06 – 41 78 84 94. Je kunt Jantien mailen via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl.

_x000D_

10/4/2018 15:13

De KNDB heeft zich ertoe gecommitteerd om zelfstandige ondernemers op weg te helpen op die ondernemersreis. Daartoe is in het afgelopen jaar, samen met ondernemers, retailorganisaties en leveranciers, in kaart gebracht wat er allemaal speelt en welke keuzes ondernemers kunnen maken. Het nadenken over het toekomstperspectief van de zelfstandige drogisterijbranche resulteerde in vier mogelijke scenario’s voor zelfstandige drogisterijondernemers om hun omzet te verhogen en meer onderscheidend vermogen te bieden. Deze scenario’s werden onder de naam ‘Lonkend Perspectief’ gepresenteerd tijdens de KNDB-Ondernemersdag in mei van dit jaar.

_x000D_
_x000D_

"Nu is het tijd om de volgende stap te zetten en ondernemers mee te nemen in de keuze voor een Lonkend Perspectief, en wat daartoe gebeuren moet", zegt secretaris van de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond Nicole Hoetjes. "We doen dat met workshops die helpen om verder vorm te geven aan de toekomst van individuele winkels. Drogisterijondernemers kunnen dus zelf aan de slag gaan met hun toekomst." 

_x000D_
_x000D_

De eerste twee workshops staan nu op de agenda, uiteindelijk zal er een programma van meer dan tien workshops uitgerold worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Workshop 1: Instap

_x000D_
_x000D_

De instapmodule gaat uit van de huidige situatie van een winkel en kijkt dan naar de toekomst: wie zijn straks je klanten, welke stappen wil je zetten, wat past er bij jou en je team, hoe kun je dat bereiken? De workshop geeft praktische tips en handvatten, en ondernemers kunnen sparren over wat wel zou kunnen werken in een winkel. Als het goed is, levert de workshop een goed idee van de toekomst. Voor snelle beslissers kost de workshop slechts € 10,-

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Workshop 2: Klantcontact & Verkoop

_x000D_
_x000D_

De workshop ‘Klantcontact & Verkoop’ legt de nadruk op het verhogen van de decemberverkopen. Naast inspiratie geeft de workshop een berg aan tips om de verkoop en het klantcontact verder te verbeteren. De workshop is toegankelijk voor ondernemers én winkelmedewerkers. Ook hier zijn de kosten slechts € 10,- per persoon, voor snelle beslissers.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Snelle beslissers

_x000D_
_x000D_

Om ondernemers en hun personeel te stimuleren om aan zoveel mogelijk workshops mee te doen, heeft de KNDB een slim spaarsysteem ontwikkeld. 

_x000D_
_x000D_

Normaliter kosten de workshops namelijk € 100,- per persoon. Snelle beslissers betalen dit jaar nog € 10,- per persoon voor de instapmodule en de vervolgworkshop. Bij elke workshop die gevolgd wordt, ontvangen snelle aanmelders een voucher die voor een volgende workshop te verzilveren is. Is het potje op, dan kosten de workshops € 100,-. Wie snel inschrijft, profiteert van het voordeel – maar nog belangrijker: hij verhoogt nog dit jaar zijn omzet en creëert meer toegevoegde waarde.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Regionaal

_x000D_
_x000D_

De workshops duren elk 3 uur en worden zowel ’s middags als ’s avonds door het hele land georganiseerd. De eerste twee workshops vinden in oktober en november 2018 plaats. Indien een groep van minimaal 10 personen zich aanmeldt, dan kan er desgewenst op locatie een workshop gegeven worden. Vanaf januari worden er meer workshops uitgerold – we hebben er meer dan 10 op de plank liggen! -, allemaal ter stimulering van ondernemerschap en meer onderscheidend vermogen."

_x000D_
_x000D_

Inschrijven gaan via een speciale site. Ga daarvoor naar https://opleidingen.kndb.org.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_7961.JPG_x000D_

5/2/2018 8:51

Zo is er nu een PERSOONLIJKE KEURING MET LOOPBAAN APK. Deze is ontwikkeld voor medewerkers in de drogisterijbranche. De gedachte erachter: omdat werk zoveel voor een mens kan betekenen, is het belangrijk dat een medewerker goed op zijn plek zit. Wat heeft hij te bieden, waar komt hij tot zijn recht, wat motiveert hem en hoe blijft hij ook in de toekomst succesvol aan het werk? Voor iedereen die werkt, is het goed om af en toe eens de balans op te maken. De Loopbaan APK is een test naar inzetbaarheid en wordt kosteloos beschikbaar gesteld aan alle werknemers binnen de drogisterijbranche. Het is een initiatief van de gezamenlijke werkgevers- en werknemersorganisaties binnen de drogisterijbranche, met dank aan de productontwikkeling van stichting Duurzame Inzetbaarheid Drogisterijen. Deze test kan HIER uitgevoerd worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Persoonsgegevens

_x000D_
_x000D_

Daarnaast biedt de KNDB zijn leden kosteloos de AVG-tool aan. Dit betreft de Algemene Verordening Gegevensbescherming, een nieuwe wetgeving die per 25 mei 2018 in werking treedt om persoonsgegevens beter te beschermen. Deze verordening is relevant voor alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken (personeelsadministratie of klantgegevens).

_x000D_
_x000D_

Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee natuurlijke personen zonder veel moeite kunnen worden geïdentificeerd. Het doel van de AVG is om privacy beter te beschermen. Bedrijven die persoonsgegevens verwerken – verzamelen, bewaren, gebruiken – krijgen meer verplichtingen. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn bijv. emailadressen, geboortedata en bestelhistorie bij klanten en bankgegevens, burgerlijke staat, cv’s en ziekmeldingen bij medewerkers.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Stappenplan

_x000D_
_x000D_

KNDB biedt zijn leden de door Vakcentrum ontwikkelde online tool voor ondernemers aan. In deze tool worden stapsgewijs alle onderwerpen binnen de AVG behandeld. Ondernemers volgen het ‘Stappenplan voor MKB’ met per stap een uitlegvideo, de noodzakelijke documenten (waaronder een model verwerkersovereenkomst en een model privacybeleid) en checklists om de nodige inventarisaties te doen. Door het doorlopen van de tool wordt gewerkt aan een AVG-beleid conform de wettelijke verplichtingen.

_x000D_
_x000D_

Aangesloten KNDB-leden kunnen kosteloos gebruikmaken van deze tool.

_x000D_
_x000D_

KNDB raadt aan om op tijd te starten, want 25 mei nadert snel.

_x000D_/upload/images/2015-08-09-dio-drogisterij-parfumerie-winkel-03-750x563px.jpg_x000D_

3/8/2017 10:43

Sinds juli 2007 hebben fabrikanten en retailers te maken met de Claimsverordening, opgelegd door de European Food Safety Authority (EFSA) in Brussel. Deze verordening legt vast wat je wel en vooral ook wat je niet mag communiceren over voedings- en gezondheidsclaims over levensmiddelen – en dus ook vitaminen, supplementen en mineralen. Ga je daarmee de mist in, dan kan dat tot forse boetes leiden. In Nederland is de Keuringsraad KOAG/KAG betrokken bij de beoordeling van deze claimsuitingen, de NPN licht als belangenorganisatie zijn leden – producenten of leveranciers van voedingssupplementen – voor hoe zij de regels moeten interpreteren.

_x000D_
_x000D_

Tot voor kort werd daarin een duidelijk verschil gemaakt tussen communicatie richting consumenten en richting beroepsbeoefenaren. Waarbij wat je tegen de consument mocht zeggen aan strikte banden was gelegd. Maar richting de beroepsbeoefenaar was uitgebreidere communicatie mogelijk.

_x000D_
_x000D_

Tot voor kort, want vorige zomer deed het Europese Hof van Justitie een belangrijke uitspraak die de interpretatie van communicatie in het kader van de Claimsverordening nauwer interpreteert: de commerciële communicatie over deze producten richting de beroepsgroep mag niet langer ànders zijn dan richting consumenten. Met andere woorden: wat een fabrikant aan de beroepsgroep vertelt moet aan dezelfde regels voldoen als aan wat aan de consument wordt gecommuniceerd. Het is een fundamentele uitspraak die alle lidstaten van de EU raakt en nogal ingrijpende gevolgen heeft. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Info vs commercie

_x000D_
_x000D_

Er is een scherpere scheidslijn ontstaan tussen enerzijds puur informatieve communicatie en meer commerciële uitingen. Pure informatie mag, commerciële informatie mag ook -maar moet aan regels voldoen. Dus eerst een verhaal vertellen over een probleem en er dan een product bijhalen, dat mag alleen als je je houdt aan de regels van commerciële uitingen. Natuurlijk leidt de uitspraak tot een uiterst grijs gebied. 

_x000D_
_x000D_

Zo mag u in een huis-aan-huisblad best iets schrijven over bijvoorbeeld verkoudheid, maar u mag er niet in een adem een warenwetproduct bij noemen. Zelfs mag er in datzelfde blad niet elders een advertentie -staan voor dat (of een ander) product dat helpt bij verkoudheid. Dat, althans, is de letter van de wet. Let op: bij geregistreerde geneesmiddelen mag dit weer wél!

_x000D_
_x000D_

Maar hoe doe je dat in een gesprek met de consument die in de winkel staat? 

_x000D_
_x000D_

Want de meeste consumenten die bij een drogist binnenstappen, komen met een klacht of een probleem: zij steken het dus meestal wèl vanuit een deficiet in!

_x000D_
_x000D_

"Het is heel belangrijk om informatie voldoende gescheiden te houden van commerciële communicatie. In de drogist is dat een uitdaging”, zegt Geurts.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Grijs gebied

_x000D_
_x000D_

Het is belangrijk om informatie, waarin je je niet hoeft te houden aan de regels voor reclame, en die daarin dus verder gaan, gescheiden te houden van productreclame. Hoe die scheiding in de praktijk plaats moet vinden, is soms lastig. Voor een deel is het een kwestie van ‘gut feeling’. Ook KOAG/KAG beoordeelt alles per geval, zegt Galjaard: “Vaak is er over die grensgevallen nog geen jurisprudentie. Dus moeten we het gewoon per geval beoordelen.” 

_x000D_
_x000D_

Geurts: “De uitspraak zet in ieder geval een dikke streep door veel dingen waarvan we dachten: ‘dit mogen we communiceren’. Het is een uitspraak die veel gevolgen heeft. De communicatie naar beroepsbeoefenaren moet veranderen. Belangrijk is nu dat informatie objectief blijft en gescheiden is van commerciële uitingen. Dan is informeren van de beroepsgroep nog mogelijk. We krijgen er veel vragen over, ook van niet-leden. De workshop die we hier als NPN Consultancy over gaven, hebben we daarom herhaald. Het item is zo belangrijk, dat we die ook open hebben gesteld voor niet-leden. Ik hoop dat de deelnemers het pand wijzer hebben verlaten”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vragen

_x000D_
_x000D_

Toch lijkt het althans voor de retailer een stuk eenvoudiger te worden. Hij hoeft niet langer de informatie die hij van leveranciers krijgt te filteren voor de consument, want hij weet: alle informatie die hij van de leverancier krijgt, is te communiceren aan de consument. Maar dat roept twee vragen op.

_x000D_
_x000D_

De eerste vraag: kan de industrie garanderen dat alle communicatie richting retail juridisch afgedekt is, aangezien er zo’n groot grijs gebied bestaat?

_x000D_
_x000D_

De tweede vraag: welke verantwoordelijkheid heeft de retailer wettelijk als dat misgaat?

_x000D_
_x000D_

"Juist omdat het hier gaat over de interpretatie wanneer een uiting commercieel is of niet, kan een retailer niet zomaar ‘varen’ op de communicatie die ze krijgen van leveranciers”, zegt Galjaard. “Er blijft ook altijd een eigen verantwoordelijkheid bestaan om de informatie die een retailer vervolgens zelf verspreidt, te toetsen aan de regels. Een retailer kan immers (mede) worden aangesproken op uitingen die hij doet.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vuistregel

_x000D_
_x000D_

Een retailer kan voor zichzelf wel de vuistregel hanteren van de overheid. Die stelt eigenlijk de vraag: gaat het in deze communicatie om bangmakerij? Wie de behoefte van een consument namelijk omschrijft als een tekort of een gebrek (zelfs ‘klacht’ is al subject!) heeft het voor de wet over een ziekte. Ga je bijvoorbeeld vertellen hoe je een tekort kunt opheffen met een product, dan gaat het dus over een deficiëntie, dat is een ziekte – en dus wordt je mededeling een medische claim. En dat mag niet, tenzij je het over geregistreerde medicijnen hebt!

_x000D_
_x000D_

Vertellen over ingrediënten, over symptomen van aandoeningen et cetera mag dus altijd, maar nooit wanneer ’t gelinkt wordt aan een product.

_x000D_
_x000D_

Je mag in relatie tot producten dan ook alleen maar positief communiceren, ruwweg gesproken: ‘dit product helpt je bij het gezond houden’. Niet echt de meest verkoopbevorderende insteek, maar in ieder geval zit u dan juridisch ‘goed’. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Benieuwd naar wat de Claimsverordening voor u kan betekenen, waar u rekening mee moet houden en hoe u voorkomt dat u de fout ingaat? In het binnenkort te verschijnen Zelfzorg Magazine gaan we er uitgebreid op in.

_x000D_/upload/images/NPN%20claimsverordening%20A.JPG_x000D_
/upload/images/NPN%20Claimsverordening%20B.JPG_x000D_
/upload/images/NPN%20Claimsverordening%20C.JPG_x000D_