Winkeloperatie

7/25/2021 20:52

Een betrouwbare én herkenbare partner zijn, was een van de redenen waarom drogisten tijdens de coronacrisis open mochten blijven en onmisbaar zijn om de maatschappij draaiende te houden. Dat onderstreept het belang van het kuermerk. Maar het helpt ook de processen in de winkel te borgen of te verbeteren, en het kennisniveau en competenties van de medewerkers op peil te houden. Toch is zo’n 20 procent van de drogisterijen niet aangesloten bij het keurmerk. Dat wil het CBD veranderen.  Om het voor die kleine groep aantrekkelijk te make,n heeft het CBD een speciaal kennismakingstraject ontwikkeld. Het traject duurt ongeveer een jaar, maar kan uiteraard korter. In die periode maakt u stap voor stap de weg naar het begeerde keurmerk te dragen. Dat doet u niet alleen, want een persoonlijke coach van het CBD begeleidt de aspirant-deelnemer om de winkelprocessen in lijn te brengen met het keurmerk.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Persoonlijke coach

_x000D_
_x000D_

Hoe ziet dat traject e uit? Uw persoonlijke coach bezoekt uw winkel(s) en maakt op basis van een QuickScan samen met de ondernemer en/of de toezichthoudende drogist een plan van aanpak. Dat geeft een scherp beeld hoe uw winkel ervoor staat en welke stappen u en uw team gaan zetten. Heeft u een webshop met zelfzorggeneesmiddelen, dan neemt de coach u mee in het traject tot het verkrijgen van het Keurmerk Zelfzorg Online. Tijdens het traject staat uw coach u bij, zowel in de winkel, via beeldbellen, per mail of via de telefoon. Ook uw formuleorganisatie ondersteunt: uw rayonmanager of operationeel manager staat voor advies en begeleiding voor u klaar.
_x000D_

_x000D_
Na ongeveer een half jaar komt uw coach bij u langs. Hoe loopt het traject, wat zijn de vorderingen en wat moet er nog gebeuren? Samen bespreekt u de nog te nemen stappen. En na een jaar of eerder voert u of de toezichthoudend drogist een zogenaamd selfassesment uit: hoe sta ik ervoor? Als dan blijkt dat de winkel  kan voldoen aan de eisen, dan voert de auditor van het CBD de aanvraagaudit uit en als dan ook alle lichten op groen staan dan begint u als Erkend Specialist in Zelfzorg.

_x000D_
_x000D_

Meer weten? Kijk dan HIER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/coaching-2738523_1280.jpg_x000D_

7/29/2021 15:37

Zo’n 20 procent van de drogisterijen is niet aangesloten bij het keurmerk van het CBD.

_x000D_
_x000D_

"Dat willen we veranderen", aldus het CBD. "Want hoe meer drogisterijen hetzelfde ‘stempel’ van kwaliteit uitdragen, hoe sterker we als sector staan." Om het voor die kleine groep aantrekkelijk te maken heeft het CBD een speciaal kennismakingstraject ontwikkeld. Het traject duurt ongeveer een jaar, maar kan uiteraard korter. "In die periode maakt u stap voor stap de weg naar het begeerde keurmerk te dragen. Dat doet u niet alleen, want een persoonlijke coach van het CBD begeleidt de aspirant-deelnemer om de winkelprocessen in lijn te brengen met het keurmerk. We maken daarbij afspraken op maat, want iedere winkel is natuurlijk anders."

_x000D_
_x000D_

Persoonlijke coach

_x000D_
_x000D_

Hoe ziet dat traject eruit? Uw persoonlijke coach bezoekt uw winkel(s) en maakt op basis van een QuickScan samen met de ondernemer en/of de toezichthoudende drogist een plan van aanpak. Dat geeft een scherp beeld hoe uw winkel ervoor staat en welke stappen u en uw team gaan zetten. Heeft u een webshop met zelfzorggeneesmiddelen, dan nemen we die mee in het traject tot het verkrijgen van het Keurmerk Zelfzorg Online. Tijdens het traject staat uw coach u bij, zowel in de winkel, via beeldbellen, per mail of via de telefoon. Ook uw formuleorganisatie ondersteunt: uw rayonmanager of operationeel manager staat voor advies en begeleiding voor u klaar.
_x000D_

_x000D_
Na ongeveer een half jaar komt uw coach bij u langs. Als dan blijkt dat de winkel  kan voldoen aan de eisen, dan voert de auditor van het CBD de aanvraagaudit uit en als dan ook alle lichten op groen staan dan begint u als Erkend Specialist in Zelfzorg.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer weten? Kijk HIER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/coaching-2738523_1280(1).jpg_x000D_

4/1/2021 13:36

Stichting Duurzame Inzetbaarheid Drogisterijen (DID) is een samenwerkingsverband van de werkgeversorganisatie Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB) en de werknemersorganisaties en CNV Vakmensen. De missie van DID is ‘samen op een gezonde en plezierige manier invulling geven aan je werkzame leven binnen of buiten de zelfstandige drogisterijbranche’.

_x000D_
_x000D_

Nicole Hoetjes: “Verzekeraars vinden het steeds belangrijker om te investeren in duurzame inzetbaarheid, zowel op het vlak van het oplossen als het voorkomen van verzuim. Er is in toenemende mate binnen verzuimverzekeringen ruimte voor interventies als coachingstrajecten, arbeidsdeskundigenonderzoeken of zogenaamde ‘Spoor-2’ trajecten. Een ontwikkeling die DID van harte toejuicht. Nu we deze tendens zo duidelijk zien, is dat aanleiding om de tegemoetkomingen vanuit DID te verlagen. De huidige verzekeringsmarkt biedt ondernemers voldoende mogelijkheden om een passende en betaalbare verzuimverzekering af te sluiten voor hun medewerkers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goede verzekering must

_x000D_
_x000D_

Ondanks dat DID nog steeds een deel van de interventiekosten kan vergoeden, benadrukt DID dat een goede verzuimverzekering een belangrijke basis is en blijft. Nicole Hoetjes: “Als ondernemer is het verstandig om te kijken naar een verzekering die een goed interventiebudget biedt. Nu DID de interventieaanvulling verlaagt, geldt dat des te meer.” Een optie kan zijn om gebruik te maken van de mantelovereenkomst die de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB) heeft gesloten voor zelfstandige drogisterijondernemers. Nicole Hoetjes: “De KNDB hecht veel waarde aan een ruim interventiebudget in een verzuimverzekering. In 2015 sloot de KNDB een mantelovereenkomst met de Goudse, inmiddels is deze per 2021 opgevolgd door een mantelovereenkomst met Mercer. Daarbij is het royale interventiebudget van € 4.000,- per werknemer gehandhaafd. Bijkomend voordeel is een 10% lagere premie dan bij de prolongatie van een huidige verzekeraar. Want als ondernemer is een aantrekkelijke premie uiteraard ook belangrijk.”

_x000D_/upload/images/Logo_retina.png_x000D_

1/26/2021 15:55

Werknemers die tussen 21.00 – 4.30 uur over straat moeten in verband met hun werk, hebben een werkgeversverklaring nodig.

_x000D_
_x000D_

Rijksoverheid heeft daartoe een werkgeversverklaring online beschikbaar gesteld, alsook een formulier ‘eigen verklaring’. Alle instructies voor de formulieren avondklok vindt u HIER>>

_x000D_
_x000D_

De koopavond voor alle winkels – behalve de supermarkt – was eerder al teruggebracht naar 20.00 uur. Om die reden zullen mogelijk niet veel werkgevers in de drogisterijbranche met de aangescherpte avondklok te maken hebben.

_x000D_

1/13/2021 18:11

Vriesia vraagt bij deze klantenactie om foto’s en een toelichting in te zenden van iets waar zijn klanten trots op zijn: “U bent als ondernemer natuurlijk dag en nacht met uw zaak bezig. Er zijn dingen waar u zich zorgen om maakt, maar ongetwijfeld ook dingen waar u tevreden, of zelfs trots op bent. U heeft vast al iets in gedachten. Wij willen dat graag weten! En dat zetten wij in de spotlights met een klantenactie", aldus Mark Stevens van Vriesia.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer positiviteit

_x000D_
_x000D_

De actie is uiterst laagdrempelig opgezet, zegt Stevens: "De ondernemer hoeft alleen een foto en een beschrijving naar onze whatsapp te sturen en wij plaatsen dit dan op onze social media kanalen, zoals: instagram. Wij denken dat ondernemers elk middel kunnen gebruiken om hun winkel beter te laten opereren. En daartoe is ook een klantenactie als deze een mogelijkheid. Wij willen dat onze klanten gebruik kunnen maken van de kennis en het succes van hun collega's, zodat ze die in praktijk kunnen brengen. Daarmee versterk je elkaar. Daarnaast is het ook bedoeld om meer positiviteit in de spotlights te zetten. De ondernemer kan namelijk ook trots zijn op een medewerker in het bijzonder of zelfs een heel team dat keihard heeft geknokt deze periode. En dat mag, vooral in deze tijd, ook weleens gezegd worden." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Onverwachte vormen

_x000D_
_x000D_

Het gaat om het effect van zo’n actie, zegt Stevens. Hij wijst erop dat de actie niet alleen een leuke, inspirerende afwisseling op de huidige teneur is. "Het is meer dan een aardigheidje. We willen er ook iedereen een hart mee onder de riem steken. Maar zelfs daar blijft het niet bij. Want we zien deze actie als een onderdeel van een diepere connectie die we met onze klanten willen maken. Wij willen met deze actie laten zien dat wij voor ze klaar staan en van alle kanten ondersteunen. En dat kan soms heel onverwachte vormen aannemen!" 

_x000D_
_x000D_

De klantenactie duurt nog tot eind van deze maand. Daarna worden de winnaars bekendgemaakt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/1606893336845.jpg_x000D_
/upload/images/1606893499229.jpg_x000D_
/upload/images/1606893432111.jpg_x000D_
/upload/images/1608538821482.jpg_x000D_
/upload/images/1609136034081.jpg_x000D_
/upload/images/1609230441473.jpg_x000D_
/upload/images/1609755048535.jpg_x000D_

10/17/2020 11:27

Dit meldt de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond in onderstaande persbericht.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

"In het oog springen onderstaande punten die deel uitmaken van deze mantel:

_x000D_
_x000D_

* minimaal 10% lagere premie dan de prolongatie van uw huidige verzekeraar voor 2021;

_x000D_
_x000D_

* behoud van ons forse interventiebudget van € 4.000 per verzuimdossier per jaar;

_x000D_
_x000D_

* automatische koppeling met ons verzuimloket Remedium waardoor u slechts één melding hoeft te doen;

_x000D_
_x000D_

* het aanbod van één PMO (preventief medisch onderzoek) per werknemer per 3 jaar (een wettelijk recht dat een werknemer heeft).

_x000D_
_x000D_

Voor de overstap naar deze mantel zijn slechts een tweetal documenten nodig:
_x000D_
–    een kopie van uw huidige polis 2020 en
_x000D_
–    het prolongatievoorstel voor 2021 van uw huidige verzekeraar.
_x000D_

_x000D_
Kortom, geen gedoe met het ophalen van verzuimstatistieken over de afgelopen 3 jaar.
_x000D_
Ook (verzekerde) ondernemers met verzuim kunnen overstappen per 2021, neem hiervoor direct contact op met Trudy Moviat van Mercer Marsh Benefits, zij helpt u graag verder en is bereikbaar op 010- 40 60 909 of per email Trudy.Moviat@MercerMarshBenefits.com
_x000D_
 

_x000D_/upload/images/775a52e7-d56b-48c0-ae91-59b156d14830.jpg_x000D_

Maar liefst 24% van al het winkelpersoneel wel eens wordt bedreigd. Jaarlijks zijn dat er 18.000, circa 600 per dag. Dit blijkt uit een veiligheidsmeting van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het aantal winkelovervallen is wel gehalveerd.

6/2/2016 12:56

Cynthia is een medewerkster bij Drogisterij Verberne in Hoorn. Een gewaardeerde medewerkster, maar ook een met een probleem dat de drogisterij zorgen baarde: overgewicht. Bedrijfsleider Jolanda Zanders-Hillebrink: ”We maakten ons zorgen over haar toekomst. Ze heeft geprobeerd om af te vallen, maar dat lukte niet goed. Los van wat dat voor haar privéleven betekent, het heeft ook effect op haar functioneren op de werkvloer. En kan het overgewicht haar op termijn belemmeren in haar leven en in het werk, bijvoorbeeld door gewrichtsproblemen? Daar denk je als leidinggevende toch over na. Cynthia is een harde werkster en een gezellige collega die we absoluut niet kwijt willen! We wilden Cynthia graag helpen, een steuntje in de rug bieden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MOEILIJK GESPREK

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Cynthia: “De eigenaren zijn allebei erg betrokken, het was duidelijk dat ze bezorgd over me waren. Ik merkte wel dat ze het moeilijk vonden om zo’n gesprek met me te voeren, want het is natuurlijk toch persoonlijk. Maar ik was er juist blij mee dat ze zo bezorgd om me waren. Ik wilde zelf ook heel graag iets aan mijn gewicht doen, maar het lukte me zelf niet. We zijn daarna samen gaan kijken welke mogelijkheden stichting DID bood om een leefstijltraject te gaan volgen. Ik heb eerst een gesprek gehad met DID-ambassadeur Jantien Meeuwsen bij mij thuis. In dat gesprek is echt een vertrouwensband gegroeid. We hebben het gehad over mijn overgewicht en hoe dat is ontstaan. Ik kon daar goed over praten met Jantien.”

_x000D_
_x000D_

Cynthia en Jantien ontdekten al snel dat een leefstijltraject de beste oplossing voor Cynthia zou zijn. ”Ik heb eerst een diëtiste in de arm genomen. Die heeft stichting DID betaald. De diëtiste maakte een voedingsadvies voor me én ik ben onder begeleiding gaan sporten. Ik fiets nu drie keer per week zo’n twintig kilometer. En ik ben inmiddels 25 kilo kwijt!” 

_x000D_
_x000D_

De effecten op de werkvloer zijn voor haar al merkbaar: “Het werk vond ik altijd al leuk, daar verandert niets aan. Ik had zelf ook geen last van mijn gewicht, maar zag dit als preventief. Nu gaat alles echter veel makkelijker, ik heb veel meer energie! Vroeger was ik na het uitpakken van een vracht doodmoe, hing ik de hele avond op de bank. Nu fiets ik ’s avonds gewoon nog twintig kilometer!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

SNEL SCHAKELEN MET DID

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Tanja Kleuver, P&O’er bij Drogisterij Verberne: “Stichting DID biedt niet alleen oplossingen als iemand al ziek is, maar ook ter voorkoming daarvan. Het leefstijltraject dat Cynthia is gestart, werd daarom ook door stichting DID betaald. Daarmee zorgen we er immers ook voor dat Cynthia duurzaam inzetbaar blijft. Jantien Meeuwsen, de ambassadeur van DID, heeft een groot deel van het traject van me overgenomen, zowel administratief als in de coaching. Dat voorkomt dat wij er zelf veel werk in zouden moeten steken. Zij heeft ook persoonlijk contact gehouden met Cynthia, en met ons.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is niet het enige traject dat Drogisterij Verberne via stichting DID heeft lopen, vertelt Tanja: “We hebben al veel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van DID. Zo is een werkneemster toen ze 63 jaar werd 25 procent minder gaan werken tegen hetzelfde salaris. Ook kreeg een zieke werkneemster extra sessies bij een fysiotherapeut, en een ander kreeg psychische begeleiding – want we merken wel dat ziekteverzuim steeds vaker niet bij een griepje blijft, maar psychisch van aard is. Beiden zijn daardoor sneller op het werk teruggekeerd. We hebben korte lijnen met stichting DID, alles wordt ook snel geregeld. Onze arbodienst Remedium speelt daar ook een goede rol in. Die filtert al welke mensen voor de DID-regelingen in aanmerking komen. Maar ook als we iets tegenkomen dat dreigend ziekteverzuim kan opleveren, hebben we contact met DID. Het gaat allemaal snel en men staat voor veel open.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift: vlnr Jolanda Zanders-Hillebrink, Cynthia Bakker en Tanja Kleuver

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Van de dag is een Youtube-filmpje gemaakt!

_x000D_/upload/images/2015-10-05-Cynthia-streed-met-DID.JPG_x000D_

4/24/2020 15:25

De calculator bestaat uit drie stappen:

_x000D_
_x000D_

1. Vind jouw organisatie in de zoekmachine

_x000D_
_x000D_

2. bekijk en bereken de relevante regelingen

_x000D_
_x000D_

3. Zie de impact van die regelingen op de organisatie en cashflow.

_x000D_
_x000D_

De calculator biedt dan inzicht welke maatregelen op u van toepassing zijn, plus een indicatie van tegemoetkomingen, kredietmogelijkheden en belastinguitstel. Lees HIER>> meer.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-04-24%20om%2015_16_07.png_x000D_

3/26/2020 16:39

Het is immers belangrijk dat de drogisterij – als een belangrijk verkooppunt van zelfzorggeneesmiddelen en persoonlijke hygiëne –  blijft functioneren en dat werknemers naar het werk komen als zij geen klachten hebben. Dit wordt bevestigd door het feit dat het CBD bevestigt dat de drogisterijbranche tot  één van de cruciale, vitale beroepenbehoort.

_x000D_
_x000D_

Het Infoblad voor de Werkgever kunt u HIER>> bekijken.

_x000D_