Exclusief – Harry Piet en Fred van der Werff ‘Ons doel is een future proof drogist’

Per 1 december zijn de negen winkels van Harry Piet in Noord-Holland overgegaan in handen van ondernemer Fred van der Werff. De nieuwe eigenaar wil de bestaande lijn voortzetten, maar zoekt ook naar een nieuwe dynamiek voor de drogisterijen. Intussen blijft Piet niet stilzitten…

Harry Piet is al sinds 1983 drogist; hij zit dus al bijna 40 jaar in het vak, en bouwde gaande de jaren negen winkels op in Heerhugowaard, Haarlem, Amsterdam Herenstraat, IJburg, Diemen, Weesp en drie in Purmerend. Hij bracht die winkels enkele jaren geleden onder bij de nieuwe drogisterijformule Care & Beauty, die hij samen met enkele andere ondernemers opstartte. Deze formule omvat op het moment in totaal 22 drogisterijen, voornamelijk in Noord-Holland.
“Ik kom op een leeftijd dat ik een knoop moest gaan doorhakken over wat ik met mijn winkels wilde. Het reilen en zeilen van winkels is me toch minder gaan boeien, waar ik me meer mee wil bezighouden is het ondersteunen van de branche op strategisch niveau”, zegt Piet. “Nu had NDS belangstelling getoond voor mijn winkels, en daarom ben ik wel gaan anticiperen op een verkoop. Aan de andere kant: als je me anderhalf jaar geleden gezegd had dat ik nu m’n winkels zou verkopen, dan had ik gezegd: ‘Doe even normaal!’ Ik was echt niet actief op zoek naar een overnamekandidaat, maar dit kwam mij op het pad.”

In het diepe

Per 1 december heet de nieuwe drogist aan het hoofd van de negen winkels Fred van der Werff. Van der Werff, afkomstig uit een retailfamilie in het Noorden des lands, bouwde een carrière op bij Lidl en Dirk van den Broek, maar was ook eigenaar van een Mediamarkt in Zaandam en heeft sinds mei van dit jaar een DA-drogisterij in Kudelstaart.
“Ik wil vooral als entrepreneur actief zijn”, zegt hij, “en zocht naar nieuwe mogelijkheden. Ik ben in gesprek gegaan met enkele DA-ondernemers, en via hen kwam ik in contact met Harry. Ik heb een drogisterij in Kudelstaart, maar de drogisterijbranche is nog relatief nieuw voor mij. Ik spring nu, gesteund door twee aandeelhouders, met negen extra winkels wel meteen in het diepe, maar mijn passie is ondernemen, dus daar houd ik wel van.”

 

Sterk concept

De winkels worden gefaseerd per winkel in periode van 22 november tot 2 december gelijdelijka an overgedragen. De overname is ook een goed bericht voor de drogisterijbranche, waar het aantal zelfstandige winkels toch continu dalende is.
“Wij zijn beiden overtuigd van het bestaansrecht van de drogisterijbranche”, zegt Piet. “We kunnen een belangrijke rol vervullen in de nuldelijnszorg, en er is meer belangstelling voor gezondheid. Ouderen zoeken meer probleemoplossende producten, terwijl jongere consumenten steeds meer interesse hebben in een gezondere levensstijl. Nou kun je willekeurig waar wel wat pillen kopen, maar met goed advies van professionele mensen kun je consumenten daarin echt faciliteren. Dat concept is zo sterk dat mensen bewust voor onze winkels kiezen.”

 

Combinatie C&B en DA

De grote vraag is: blijft Van der Werff onder de Care & Beauty-vlag varen, of lonkt hij eigenlijk ook naar DA?
“Ik denk dat er wel wat gaat veranderen, maar niet meteen op korte termijn hoor”, zegt Van der Werff. “De formules Care & Beauty en DA hebben allebei hun sterke kanten. Care & Beauty richt zich echt op de behoeften van de huidige en toekomstige klant. Waar ongelooflijk veel mensen kiezen voor de waan van de dag, hebben zij een duidelijke toekomstvisie. Dat is de speerpunt van de formule en daarom lopen ze in veel zaken voorop. De kracht van DA is dat het een ijzersterke formule is met een grote naamsbekendheid en slagkracht. Ik zie wel mogelijkheden om dat te combineren: de visie van Care & Beauty en de kracht van DA. Daarmee creëer je ook een nieuwe dynamiek in de winkels.”
Houdt dat in dat de Care & Beauty-filosofie uiteindelijk toch gaat veranderen?
“Ik zie dat anders: waar ik mogelijkheden zie is dat de kerngedachte van Care & Beauty centraal blijft staan, maar eventueel anders vormgegeven kan worden. Ik zeg altijd: als je wilt dat alles bij hetzelfde blijft, dan moet je bereid zijn om alles te veranderen. Maar zeker op de korte termijn ga ik echt niet aan de boom schudden. Eerst het vak maar eens goed leren…”

 

Niet veranderen

Hoe is het bericht bij de Care & Beauty-collega’s binnengekomen?
“Sommigen hebben wat terughoudend gereageerd”, zegt Piet. “Maar we willen toch benadrukken dat het roer niet omgaat. Ons doel is een future proof drogist, en dat is ook de kerngedachte van Care & Beauty, zo zijn de winkels ingericht. Er is geen reden om daar aan te tornen, want dan zet je in feite een stap terug. Daarom blijft alles vooralsnog bij het oude. Ook voor de buitenwacht blijft alles hetzelfde. Het is vooral een financiële transactie, dus er komt een andere naam op de facturen te staan. Maar aan de voorkant van de winkel zal men er niets van merken.”

 

Adviseur

Piet gaat zich, na de overdracht van de winkels, vooral focussen op waar zijn passie ligt: het ondersteunen van de branche op strategisch niveau.
“Ik blijf Fred ook bijstaan als adviseur, maar op de achtergrond: het dagelijkse reilen en zeilen is in zijn handen. Ik speel dus een volstrekt ondergeschikte rol, maar ik heb natuurlijk het DNA van Care & Beauty in mijn bloed, en kan wel haarfijn aangeven welke rol Care & Beauty kan spelen in de dynamiek. Ook wil ik graag onderzoeken en een bijdragen leveren aan hoe je het beste van die twee werelden kunt vormgeven. Want het gaat uiteindelijk niet om de naam van een formule, maar om het gedachtengoed. Een solide perspectief voor de C&B-drogisten is daarbij primair van belang.”