Winkeloperatie

9/30/2019 14:51

Bij werkgeluk gaat het om een werkomgeving waar je met plezier en gemotiveerd naartoe gaat, waar het fijn samenwerken is, waar je het gevoel hebt dat jouw bijdrage zinvol is en er echt naar je wordt geluisterd. Werkgeluk draagt bij aan het algemene geluksgevoel van mensen en daarmee aan hun duurzame inzetbaarheid. Hoe kun je als ondernemer daaraan bijdragen? Met stip op 1: écht in gesprek gaan met je medewerkers. Hoe gaat het met ze, wat vinden ze leuk aan hun werk en wat niet, wat zouden ze willen en hoe kun je hen daarbij ondersteunen? Soms gaat het om kleine dingen die een groot verschil kunnen maken. Maar ook als er lastige kwesties zijn, helpt het om met je medewerkers in gesprek te gaan en blijven. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gratis sparren en teamsessies

_x000D_
_x000D_

Stichting DID kan je daarbij op verschillende manieren ondersteunen. Je kunt altijd contact opnemen met DID-adviseur Jantien Meeuwsen om te sparren over hoe je een gesprek kunt aanpakken. Jantien heeft jarenlang eigen drogisterijen gehad en weet als geen ander hoe het er in de winkel aan toe gaat. Ze staat je graag bij met raad en daad – en dat kost je niets. Een andere mogelijkheid van DID is een gratis teamsessie op een tijdstip dat voor jullie handig uitkomt. Tijdens de workshop gaan jij en je medewerkers via leuke, luchtige oefeningen actief in gesprek over motivatie, vitaliteit, werkgeluk en verantwoordelijkheid nemen. Wat gaat er goed in de winkel en in de onderlinge samenwerking, wat kan er nog beter? Maar ook: wat verandert er bij klanten en hoe kunnen jullie daar samen goed op inspelen? Jullie zijn immers samen verantwoordelijk voor een goed draaiende winkel met een fijne werksfeer en prettige samenwerking. Veel collega-ondernemers gingen je al voor en zijn erg enthousiast over de uitkomsten. Misschien een goed voornemen voor de Week van het Werkgeluk? 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Oplossingen en ondersteuning

_x000D_
_x000D_

Stichting DID biedt een breed scala aan oplossingen en ondersteuning op het gebied van duurzame inzetbaarheid en verzuim voor jou en je medewerkers. De regelingen en tools zijn gratis of bieden je een financiële tegemoetkoming. Bekijk alle mogelijkheden op de website (www.stichtingDID.nl) of bel met DID-adviseur Jantien Meeuwsen via 06 – 41 78 84 94. Je kunt Jantien mailen via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl.

_x000D_

10/4/2018 15:13

De KNDB heeft zich ertoe gecommitteerd om zelfstandige ondernemers op weg te helpen op die ondernemersreis. Daartoe is in het afgelopen jaar, samen met ondernemers, retailorganisaties en leveranciers, in kaart gebracht wat er allemaal speelt en welke keuzes ondernemers kunnen maken. Het nadenken over het toekomstperspectief van de zelfstandige drogisterijbranche resulteerde in vier mogelijke scenario’s voor zelfstandige drogisterijondernemers om hun omzet te verhogen en meer onderscheidend vermogen te bieden. Deze scenario’s werden onder de naam ‘Lonkend Perspectief’ gepresenteerd tijdens de KNDB-Ondernemersdag in mei van dit jaar.

_x000D_
_x000D_

"Nu is het tijd om de volgende stap te zetten en ondernemers mee te nemen in de keuze voor een Lonkend Perspectief, en wat daartoe gebeuren moet", zegt secretaris van de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond Nicole Hoetjes. "We doen dat met workshops die helpen om verder vorm te geven aan de toekomst van individuele winkels. Drogisterijondernemers kunnen dus zelf aan de slag gaan met hun toekomst." 

_x000D_
_x000D_

De eerste twee workshops staan nu op de agenda, uiteindelijk zal er een programma van meer dan tien workshops uitgerold worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Workshop 1: Instap

_x000D_
_x000D_

De instapmodule gaat uit van de huidige situatie van een winkel en kijkt dan naar de toekomst: wie zijn straks je klanten, welke stappen wil je zetten, wat past er bij jou en je team, hoe kun je dat bereiken? De workshop geeft praktische tips en handvatten, en ondernemers kunnen sparren over wat wel zou kunnen werken in een winkel. Als het goed is, levert de workshop een goed idee van de toekomst. Voor snelle beslissers kost de workshop slechts € 10,-

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Workshop 2: Klantcontact & Verkoop

_x000D_
_x000D_

De workshop ‘Klantcontact & Verkoop’ legt de nadruk op het verhogen van de decemberverkopen. Naast inspiratie geeft de workshop een berg aan tips om de verkoop en het klantcontact verder te verbeteren. De workshop is toegankelijk voor ondernemers én winkelmedewerkers. Ook hier zijn de kosten slechts € 10,- per persoon, voor snelle beslissers.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Snelle beslissers

_x000D_
_x000D_

Om ondernemers en hun personeel te stimuleren om aan zoveel mogelijk workshops mee te doen, heeft de KNDB een slim spaarsysteem ontwikkeld. 

_x000D_
_x000D_

Normaliter kosten de workshops namelijk € 100,- per persoon. Snelle beslissers betalen dit jaar nog € 10,- per persoon voor de instapmodule en de vervolgworkshop. Bij elke workshop die gevolgd wordt, ontvangen snelle aanmelders een voucher die voor een volgende workshop te verzilveren is. Is het potje op, dan kosten de workshops € 100,-. Wie snel inschrijft, profiteert van het voordeel – maar nog belangrijker: hij verhoogt nog dit jaar zijn omzet en creëert meer toegevoegde waarde.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Regionaal

_x000D_
_x000D_

De workshops duren elk 3 uur en worden zowel ’s middags als ’s avonds door het hele land georganiseerd. De eerste twee workshops vinden in oktober en november 2018 plaats. Indien een groep van minimaal 10 personen zich aanmeldt, dan kan er desgewenst op locatie een workshop gegeven worden. Vanaf januari worden er meer workshops uitgerold – we hebben er meer dan 10 op de plank liggen! -, allemaal ter stimulering van ondernemerschap en meer onderscheidend vermogen."

_x000D_
_x000D_

Inschrijven gaan via een speciale site. Ga daarvoor naar https://opleidingen.kndb.org.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_7961.JPG_x000D_

5/2/2018 8:51

Zo is er nu een PERSOONLIJKE KEURING MET LOOPBAAN APK. Deze is ontwikkeld voor medewerkers in de drogisterijbranche. De gedachte erachter: omdat werk zoveel voor een mens kan betekenen, is het belangrijk dat een medewerker goed op zijn plek zit. Wat heeft hij te bieden, waar komt hij tot zijn recht, wat motiveert hem en hoe blijft hij ook in de toekomst succesvol aan het werk? Voor iedereen die werkt, is het goed om af en toe eens de balans op te maken. De Loopbaan APK is een test naar inzetbaarheid en wordt kosteloos beschikbaar gesteld aan alle werknemers binnen de drogisterijbranche. Het is een initiatief van de gezamenlijke werkgevers- en werknemersorganisaties binnen de drogisterijbranche, met dank aan de productontwikkeling van stichting Duurzame Inzetbaarheid Drogisterijen. Deze test kan HIER uitgevoerd worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Persoonsgegevens

_x000D_
_x000D_

Daarnaast biedt de KNDB zijn leden kosteloos de AVG-tool aan. Dit betreft de Algemene Verordening Gegevensbescherming, een nieuwe wetgeving die per 25 mei 2018 in werking treedt om persoonsgegevens beter te beschermen. Deze verordening is relevant voor alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken (personeelsadministratie of klantgegevens).

_x000D_
_x000D_

Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee natuurlijke personen zonder veel moeite kunnen worden geïdentificeerd. Het doel van de AVG is om privacy beter te beschermen. Bedrijven die persoonsgegevens verwerken – verzamelen, bewaren, gebruiken – krijgen meer verplichtingen. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn bijv. emailadressen, geboortedata en bestelhistorie bij klanten en bankgegevens, burgerlijke staat, cv’s en ziekmeldingen bij medewerkers.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Stappenplan

_x000D_
_x000D_

KNDB biedt zijn leden de door Vakcentrum ontwikkelde online tool voor ondernemers aan. In deze tool worden stapsgewijs alle onderwerpen binnen de AVG behandeld. Ondernemers volgen het ‘Stappenplan voor MKB’ met per stap een uitlegvideo, de noodzakelijke documenten (waaronder een model verwerkersovereenkomst en een model privacybeleid) en checklists om de nodige inventarisaties te doen. Door het doorlopen van de tool wordt gewerkt aan een AVG-beleid conform de wettelijke verplichtingen.

_x000D_
_x000D_

Aangesloten KNDB-leden kunnen kosteloos gebruikmaken van deze tool.

_x000D_
_x000D_

KNDB raadt aan om op tijd te starten, want 25 mei nadert snel.

_x000D_/upload/images/2015-08-09-dio-drogisterij-parfumerie-winkel-03-750x563px.jpg_x000D_

3/8/2017 10:43

Sinds juli 2007 hebben fabrikanten en retailers te maken met de Claimsverordening, opgelegd door de European Food Safety Authority (EFSA) in Brussel. Deze verordening legt vast wat je wel en vooral ook wat je niet mag communiceren over voedings- en gezondheidsclaims over levensmiddelen – en dus ook vitaminen, supplementen en mineralen. Ga je daarmee de mist in, dan kan dat tot forse boetes leiden. In Nederland is de Keuringsraad KOAG/KAG betrokken bij de beoordeling van deze claimsuitingen, de NPN licht als belangenorganisatie zijn leden – producenten of leveranciers van voedingssupplementen – voor hoe zij de regels moeten interpreteren.

_x000D_
_x000D_

Tot voor kort werd daarin een duidelijk verschil gemaakt tussen communicatie richting consumenten en richting beroepsbeoefenaren. Waarbij wat je tegen de consument mocht zeggen aan strikte banden was gelegd. Maar richting de beroepsbeoefenaar was uitgebreidere communicatie mogelijk.

_x000D_
_x000D_

Tot voor kort, want vorige zomer deed het Europese Hof van Justitie een belangrijke uitspraak die de interpretatie van communicatie in het kader van de Claimsverordening nauwer interpreteert: de commerciële communicatie over deze producten richting de beroepsgroep mag niet langer ànders zijn dan richting consumenten. Met andere woorden: wat een fabrikant aan de beroepsgroep vertelt moet aan dezelfde regels voldoen als aan wat aan de consument wordt gecommuniceerd. Het is een fundamentele uitspraak die alle lidstaten van de EU raakt en nogal ingrijpende gevolgen heeft. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Info vs commercie

_x000D_
_x000D_

Er is een scherpere scheidslijn ontstaan tussen enerzijds puur informatieve communicatie en meer commerciële uitingen. Pure informatie mag, commerciële informatie mag ook -maar moet aan regels voldoen. Dus eerst een verhaal vertellen over een probleem en er dan een product bijhalen, dat mag alleen als je je houdt aan de regels van commerciële uitingen. Natuurlijk leidt de uitspraak tot een uiterst grijs gebied. 

_x000D_
_x000D_

Zo mag u in een huis-aan-huisblad best iets schrijven over bijvoorbeeld verkoudheid, maar u mag er niet in een adem een warenwetproduct bij noemen. Zelfs mag er in datzelfde blad niet elders een advertentie -staan voor dat (of een ander) product dat helpt bij verkoudheid. Dat, althans, is de letter van de wet. Let op: bij geregistreerde geneesmiddelen mag dit weer wél!

_x000D_
_x000D_

Maar hoe doe je dat in een gesprek met de consument die in de winkel staat? 

_x000D_
_x000D_

Want de meeste consumenten die bij een drogist binnenstappen, komen met een klacht of een probleem: zij steken het dus meestal wèl vanuit een deficiet in!

_x000D_
_x000D_

"Het is heel belangrijk om informatie voldoende gescheiden te houden van commerciële communicatie. In de drogist is dat een uitdaging”, zegt Geurts.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Grijs gebied

_x000D_
_x000D_

Het is belangrijk om informatie, waarin je je niet hoeft te houden aan de regels voor reclame, en die daarin dus verder gaan, gescheiden te houden van productreclame. Hoe die scheiding in de praktijk plaats moet vinden, is soms lastig. Voor een deel is het een kwestie van ‘gut feeling’. Ook KOAG/KAG beoordeelt alles per geval, zegt Galjaard: “Vaak is er over die grensgevallen nog geen jurisprudentie. Dus moeten we het gewoon per geval beoordelen.” 

_x000D_
_x000D_

Geurts: “De uitspraak zet in ieder geval een dikke streep door veel dingen waarvan we dachten: ‘dit mogen we communiceren’. Het is een uitspraak die veel gevolgen heeft. De communicatie naar beroepsbeoefenaren moet veranderen. Belangrijk is nu dat informatie objectief blijft en gescheiden is van commerciële uitingen. Dan is informeren van de beroepsgroep nog mogelijk. We krijgen er veel vragen over, ook van niet-leden. De workshop die we hier als NPN Consultancy over gaven, hebben we daarom herhaald. Het item is zo belangrijk, dat we die ook open hebben gesteld voor niet-leden. Ik hoop dat de deelnemers het pand wijzer hebben verlaten”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vragen

_x000D_
_x000D_

Toch lijkt het althans voor de retailer een stuk eenvoudiger te worden. Hij hoeft niet langer de informatie die hij van leveranciers krijgt te filteren voor de consument, want hij weet: alle informatie die hij van de leverancier krijgt, is te communiceren aan de consument. Maar dat roept twee vragen op.

_x000D_
_x000D_

De eerste vraag: kan de industrie garanderen dat alle communicatie richting retail juridisch afgedekt is, aangezien er zo’n groot grijs gebied bestaat?

_x000D_
_x000D_

De tweede vraag: welke verantwoordelijkheid heeft de retailer wettelijk als dat misgaat?

_x000D_
_x000D_

"Juist omdat het hier gaat over de interpretatie wanneer een uiting commercieel is of niet, kan een retailer niet zomaar ‘varen’ op de communicatie die ze krijgen van leveranciers”, zegt Galjaard. “Er blijft ook altijd een eigen verantwoordelijkheid bestaan om de informatie die een retailer vervolgens zelf verspreidt, te toetsen aan de regels. Een retailer kan immers (mede) worden aangesproken op uitingen die hij doet.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vuistregel

_x000D_
_x000D_

Een retailer kan voor zichzelf wel de vuistregel hanteren van de overheid. Die stelt eigenlijk de vraag: gaat het in deze communicatie om bangmakerij? Wie de behoefte van een consument namelijk omschrijft als een tekort of een gebrek (zelfs ‘klacht’ is al subject!) heeft het voor de wet over een ziekte. Ga je bijvoorbeeld vertellen hoe je een tekort kunt opheffen met een product, dan gaat het dus over een deficiëntie, dat is een ziekte – en dus wordt je mededeling een medische claim. En dat mag niet, tenzij je het over geregistreerde medicijnen hebt!

_x000D_
_x000D_

Vertellen over ingrediënten, over symptomen van aandoeningen et cetera mag dus altijd, maar nooit wanneer ’t gelinkt wordt aan een product.

_x000D_
_x000D_

Je mag in relatie tot producten dan ook alleen maar positief communiceren, ruwweg gesproken: ‘dit product helpt je bij het gezond houden’. Niet echt de meest verkoopbevorderende insteek, maar in ieder geval zit u dan juridisch ‘goed’. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Benieuwd naar wat de Claimsverordening voor u kan betekenen, waar u rekening mee moet houden en hoe u voorkomt dat u de fout ingaat? In het binnenkort te verschijnen Zelfzorg Magazine gaan we er uitgebreid op in.

_x000D_/upload/images/NPN%20claimsverordening%20A.JPG_x000D_
/upload/images/NPN%20Claimsverordening%20B.JPG_x000D_
/upload/images/NPN%20Claimsverordening%20C.JPG_x000D_

8/19/2016 15:04

Er zijn concrete subsidiemogelijkheden voor drogisten die hun medewerkers opleiden. En die gelden ook met terugwerkende kracht. Dit meldt MRK One, specialist in subsidieregelingen.

_x000D_
_x000D_

Het draait om de Subsidieregeling Praktijkleren, die ondernemers tegemoetkomingen biedt bij het begeleiden van BBL-studenten, en daarnaast ondernemers stimuleert om praktijkleerplaatsen aan te bieden. 

_x000D_
_x000D_

BBL staat voor Beroeps Begeleidende Leerweg. De student in een BBL-traject heeft een arbeidsovereenkomst met een werkgever en volgt daarnaast vaak een dag in de week les bij bijvoorbeeld een ROC. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Makkelijk

_x000D_
_x000D_

Een BBL-student heeft geen recht op studiefinanciering, maar de ondernemer wel op subsidie. De genoemde subsidiemogelijkheden werken ook met terugwerkende kracht, voor de periode van 1 augustus 2015 t/m 31 juli 2016. Het subsidiebedrag is afhankelijk van het aantal weken waarin de begeleiding plaatsvond, met een maximum van € 2.700,- per BBL-student.

_x000D_
_x000D_

Ondernemers die hiervoor in aanmerking menen te komen, moeten hun subsidie-aanvraag indienen voor 17.00 uur op 15 september 2016. En andere optie is om contact op te nemen met een gespecialiseerd bureau als MRK ONE, dat het tegen een lage fee voor u kan regelen. Daarvoor is normaliter niet meer nodig dan het toezenden van een scan van de praktijkovereenkomst. 

_x000D_
_x000D_

Meer weten? Klik hier>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_5383.JPG_x000D_

5/16/2016 13:21

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Steeds meer winkeldiefstal wordt gepleegd door vrouwen. Slecht nieuws voor drogisterijen, die vooral vrouwen als clientèle hebben. De winkeldief wordt ook steeds jonger. Maar gemiddeld is hij nog altijd 39 jaar. Is er ook goed nieuws? Ja. Er zijn steeds meer mogelijkheden om winkeldiefstal aan te pakken.

_x000D_
_x000D_

http://who-cares-nl.cms-point.nl/trends/vrouwen-steeds-grijpgrager

_x000D_/upload/images/hqdefault(1).jpg_x000D_

5/29/2016 15:34

In deze deals beloven gemeenten dat ze hun winkelgebieden gaan versterken in samenwerking met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners. Gezamenlijk maken ze een visie en een concreet actieplan. Daarin benoemen ze op welke plekken winkels kansrijk zijn en op welke plekken niet, om leegstand te voorkomen. De RetailDeals maken deel uit van de Retailagenda (zie ook ons bericht van 17 maart 2015: "Retailagenda moet winkeliers meer kansen geven"). 
_x000D_

_x000D_
Naast de 31 gemeenten die hebben getekend, zijn 40 andere gemeenten ook van plan een RetailDeal te sluiten. 
_x000D_

_x000D_
Om de voortgang van de Retailagenda te bewaken, blijven winkeliers, verhuurders, gemeenten en het ministerie van Economische Zaken de komende drie jaar samenwerken aan de uitvoering van de agenda. Ook is het platform www.onsretailland.nl gelanceerd, waar organisaties kennis en ervaringen uitwisselen.
_x000D_

_x000D_
Voor meer informatie zie: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-economische-zaken/nieuws/2015/11/18/kamp-maakt-afspraken-met-31-gemeenten-over-winkelstraten-en-detailhandel

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

5/29/2016 15:11

Rond half 4 gaf Boeijenga met een tik op een bel het officiële startschot voor het platform. ”Volgens mij schrijven wij hier geschiedenis”, merkte hij op. ”Mijn ouders hadden zelf een drogisterij en die vonden al dat nascholing structureel moest zijn, niet ad hoc. Met deze website is dat eindelijk mogelijk. Het platform draagt verder bij aan de verbetering van het advies aan consumenten. Daarom is dit echt een mijlpaal.”

_x000D_
_x000D_

Dit bevestigde ook Michiel Maartens, als hoofd accountmanager van D.I.O. betrokken bij het project. ”Het feit dat retailhuizen niet als concurrenten aan tafel zaten maar dit samen hebben opgepakt is volgens mij heel bijzonder. Ik heb heel prettig samengewerkt met collega’s uit de branche. Alleen al daarom is dit project uniek. Ik ben er trots op dat we met respect voor elkaars formule tot dit eindproduct zijn gekomen.”

_x000D_
_x000D_

Volgens Boeijenga zal het digitale platform ”ook bijdragen aan onze uitstraling: we kunnen hiermee extra trots zijn op ons vak. En dat zal ook een goede impuls geven aan de uitstraling van onze branche richting consument en de andere retail. Het structureel oppakken van nascholing zal waarschijnlijk er ook toe leiden dat mensen meer cursussen gaan volgen dan ze nodig hebben: nascholen wordt een leuke uitdaging.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

INDICATIEGEBIEDEN

_x000D_
_x000D_

Er is meer dan een jaar gewerkt gewerkt aan het platform die de kennis van drogisten en hun personeel op een permanente basis up to date kan houden. ”We hebben het grondig aangepakt”, vertelde CBD-directeur Marten Hummel. ”Retailbedrijven, mensen van de winkelvloer, examinatoren van Pharmacon en opleidingsspecialist Bespeak zijn samengekomen om deze site van de grond te tillen. Nascholing is nu een continu traject.”

_x000D_
_x000D_

Irene Boon, namens het CBD verantwoordelijk voor het project, legde uit hoe het platform werkt: de nascholing is opgedeeld in zogeheten thema’s waarin een specifiek indicatiegebied wordt behandeld. ”Hiervan vind je er uiteindelijk zeven van op het platform. Daarbinnen vind je magazines, dat zijn er nu vier en moeten er uiteindelijk vijftien worden.” Binnen die thema’s wordt het kennisniveau van de deelnemer gepeild zodat die weet waar hij ’staat’. Dan kan hij door naar de cursussen. Wie een magazine doorgenomen heeft kan een toets doen, en dat leidt bij goed resultaat tot een certificaat en de mogelijkheid verdere cursussen te doen. Daarnaast hebben we ook een speels karakter aan de website toegevoegd middels een kennisquiz, maar ook zorgen we ervoor dat deelnemers up to date blijven over wat er speelt op hun vakgebied. Zo blijft het platform top of mind.”

_x000D_
_x000D_

Johan Schouten, DA-ondernemer uit Oudewater, zat mee in het ontwikkelingstraject en heeft al enkele cursussen doorlopen. ”Het is een heel moderne site, maar ook de oudere deelnemer die wat minder met internet opheeft, voelt zich hier thuis”, merkte hij op. ”Het mooie van deze site is dat je drogistendiploma nu het begin is van een traject in plaats van het eindpunt: je gaat nu op een structurele wijze je kennisniveau uitbouwen.”

_x000D_/upload/images/Boeijenga_start_website.JPG_x000D_