Opinie

6/25/2021 15:59

De arts Samuel Sarphati (1813-1866) heeft grote invloed gehad op de gezondheid en de levensverwachting van Nederlanders. Hij was het die hygiëne en voeding in relatie bracht tot een gezonder – en daarmee langer – leven. Door in te zetten op preventie (persoonlijke verzorging, vuilnis ophalen, goed drinkwater, voeding, etc.) wist hij de gemiddelde leeftijd van ons volk op te krikken van 30 naar 50 jaar.

_x000D_
_x000D_

De KNDB huisde ooit jarenlang aan de Sarphatistraat in Amsterdam. Zal het toenmalige bestuur van drogisten indertijd bewust gekozen hebben om een pand aan te schaffen in de straat vernoemd naar zo’n belangrijke man gelinkt aan de farmacie? Ik wil geloven dat de bestuurders-drogisten een vooruitziende blik hadden. Omdat preventie, ook na tientallen decennia nog altijd prominent in the picture staat.

_x000D_
_x000D_

Sarphati verrichtte zeer goed werk. Maar na hem zagen medicijnen het levenslicht. Met zo’n pilletje konden ziekten worden aangepakt en bestreden. Het belang van preventie lijkt jarenlang naar de achtergrond verdreven. Immers, je kunt ook een pil krijgen tegen hoge bloeddruk, cholesterol of diabetes in plaats dat de arts zijn patiënt dringend adviseert zijn leefstijl aan te passen. 

_x000D_
_x000D_

Hetzelfde geldt voor obesitas. Schrokken wij 20 jaar geleden van de obesitas-cijfers uit Amerika, inmiddels heeft de helft van de volwassenen in eigen land matig tot ernstig overgewicht en lijdt 15% van de Nederlanders aan obesitas. 

_x000D_
_x000D_

Nederland is kampioen polderen en die polderoverleggen met verschillende producenten (frisdranken e.d.) komen tot kleine stapjes bijv. in het terugbrengen van suiker over een groot aantal jaar. Daar moeten we het niet van hebben. Het is echt onze persoonlijke (voedings)keuze die we maken in de winkel en onze algehele leefstijl. Met de mindset gericht op gezondheid, niet op ziekte.

_x000D_
_x000D_

Afgelopen jaar is de focus gelukkig meer uitgegaan naar het belang van een gezonde leefstijl. Door de sluiting van sportscholen gingen we wandelen en de kantinelunch maakte plaats voor een bammetje kaas. 

_x000D_
_x000D_

Welvaartsziekten brengen niet alleen persoonlijk ongemak en verminderde inzetbaarheid op de arbeidsmarkt met zich mee. Op dit moment geeft BV Nederland 90 miljard euro per jaar uit aan gezondheidszorg. Van dit bedrag gaat zo’n 2% naar preventie.

_x000D_
_x000D_

Punt is dat aan preventie niet noemenswaardig verdiend kan worden. Je verkoopt geen product maar een dienst, een advies. En in onze business staat er geen vergoeding tegenover deze dienst, de kennis van de drogisterijmedewerker. Geen verdienmodel, geen businesscase!

_x000D_
_x000D_

En natuurlijk verkopen drogisten ook pillen. Maar waar de klant bij de apotheek doorgaans komt om zijn door de huisarts voorgeschreven recept op te halen, heeft de drogist toch echt een andere rol. De drogist verkoopt immers ook (misschien nog wel meer) producten die juist zijn toegespitst op preventie: supplementen, vitamine en andere middelen om klachten te verzachten. 

_x000D_
_x000D_

Wees de Sarphati van de 21ste eeuw: van drogist naar leefstijlspecialist.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nicole Hoetjes

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

4/1/2021 17:37

In een statement van 23 maart stelt HEMA dat er onderlinge overeenstemming is bereikt tussen de partijen. De vraag is eigenlijk: waarover? 

_x000D_
_x000D_

Toen HEMA eind januari bekendmaakte dat Egas Reparaz per 1 april als CEO bij de retailer zou aantreden, leidde dat tot een boze reactie bij haar toenmalige werkgever. Ahold Delhaize wilde haar houden aan het concurrentiebeding in haar contract, omdat de familie Van Eerd, een van de nieuwe eigenaren van HEMA, ook eigenaar van Albert Heijn's directe concurrent Jumbo is.

_x000D_
_x000D_

Egas Reparaz nam een advokaat in de arm en werd op non-actief gesteld, in afwachting van het beëindiging van haar contract op 1 maart. 

_x000D_
_x000D_

Achter de schermen is toen gewerkt aan een oplossing, en die is er nu: Saskia Egas Reparaz mag naar HEMA vertrekken, alleen niet per 1 april maar pas op 1 juni.

_x000D_
_x000D_

En dat is het: twee maanden later dan gepland. Meer lijkt het niet om het lijf te hebben. Ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat het meer om het lijf hééft, maar daar houden alle betrokkenen de kaken stijf over op elkaar. Het heeft gestormd, maar iedereen is daar muisstil over.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er zijn wel een paar dingen waar ik vragen bij stel.

_x000D_
_x000D_

De eerste is deze: het bezwaar van Ahold lag op het terrein van het concurrentiebeding. Dat bezwaar verdwijnt niet echt doordat de aanstellingsdatum twee maanden verzet wordt. Aan de andere kant: het kan goed zijn dat Ahold denkt dat zij dat argument in een rechtszaak niet hard zouden kunnen maken, en dat hiermee een amicaal midden is gevonden.

_x000D_
_x000D_

Wat mij verder opvalt, is dat het persbericht over de oplossing van het conflict alléén uit de koker van HEMA komt. Ahold heeft niets gepubliceerd, en bij navraag krijg ik een bijna verontwaardigd: 'Wij publiceren nooit wat over vertrekkende medewerkers', alsof het een policy is waar een journalist van op de hoogte zou MOETEN zijn. Ikzelf heb zoiets van: who cares, het is opvallend dat Ahold hier niets over zegt. Zeker aangezien ik vanuit HEMA juist begreep dat hun persbericht redelijk simultaan met een uiting van Ahold de deur uitging. Maar er IS dus geen uiting van Ahold. Ik vind dat bevreemdend.

_x000D_
_x000D_

Tot slot dit: Het conflict speelt tussen Ahold en Egas Reparaz, en zo heeft HEMA dat in haar communicatie naar mij ook benadrukt. Echter staat in het door HEMA uitgegeven persbericht wel: 'In constructief onderling overleg zijn we tot een datum gekomen die voor alle partijen aanvaardbaar is.' Dus HEMA heeft bij de onderhandelingen niet aan de zijlijn gestaan.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is natuurlijk gewoon wachten tot Saskia bij HEMA aan de slag gaat, en dan kan zij haar eigen visie geven. Of zij dat wil, is een tweede. Ahold in ieder geval niet, is mijn indruk. Die zal alle aandacht verleggen naar de nieuwe directeur van Etos, waar zij, neem ik aan, nu naarstig naar op zoek zijn. Ik vermoed binnen eigen gelederen, zoals gebruikelijk…

_x000D_

1/11/2021 15:05

Mijn ouders wonen in een appartementencomplex met een oververtegenwoordiging aan ouderen. Ik meld dat alleen maar om daarmee duidelijk te maken dat met name in hun complex een bovengemiddelde voorzichtigheid usance is, want een grote groep daar behoort tot een bijzonder kwetsbare groep. Je zou dus denken dat onder deze groep een grote alertheid is met betrekking tot de symptomen en risico's van het coronavirus. En dat zij, net als iedereen, na bijna een jaar COVID-19, intussen wel van de hoed en de rand weten. Maar toch. 

_x000D_
_x000D_

Ik sprak mijn ouders afgelopen week, en die meldden geschokt dat er een ouder koppel bij hen in de lift stapte, en niet wachtte tot de lift leeg was, maar ook geen mondkapje droeg. Op de vraag van mijn moeder waarom niet, zei een van hen: 'Nee, we komen net uit het ziekenhuis en moeten in quarantaine. Dus dan hoef je geen mondkapje op'. Met alle kennis en informatie die voorhanden is, was het dit wat zij ervan meegekregen hadden.

_x000D_
_x000D_

En door omstandigheden hoorde mijn partner eergisteren dat haar zus positief getest was. En wij raakten een beetje in paniek: wie moeten we nou bellen voor een test, hoe streng moeten we in quarantaine, et cetera. Ik zeg het eerlijk: zelfs ik, die als 'gezondheidsjournalist' van de hoed en en de rand moest weten, raakte wat van de kook. Als míj́ dat al overkomt, dan verwacht ik dat bij velen.

_x000D_
_x000D_

En dus: ik snap wel dat er geroepen wordt dat Dr. Google zo belangrijk is geworden, en dat veel consumenten gemakkelijk de adviesrol van de drogist over het hoofd zien. Het wordt regelmatig ook als argument gebruikt om de focus te verleggen naar digitale media. Maar laten we even heel reëel zijn: zelfs als we alle bronnen van MISinformatie buiten beschouwing laten, dan blijft het een feit dat mensen slecht lezen, de helft vergeten en vooral de informatie onthouden die het hen het beste uitkomt. Ik vind dus dat het argument dat de drogist een belangrijke kennisbron is veel sterker moet worden uitgelicht. Want het gaat helemaal niet om het OVERDRAGEN van uw kennis. Het gaat om de KWALITEIT en vooral: EFFECTIVITEIT ervan! Je zou je klanten bijna een examen afnemen. Misschien een extra service in uw winkel? 

_x000D_

Gefeliciteerd: u heeft het voor elkaar. De drogist wordt voor vol aangezien. (Ik besef dat dit, zo opgeschreven, wat cynisch klinkt, maar zo bedoel ik het niet: het is een hele omslag binnen een jaar!) Het is jammer dat er een crisis van dit formaat voor nodig was, maar laten we een gegeven paard niet in de mond kijken. Aan de andere kant: ik wil er ook niet luchthartig over doen.

door: Harry Piet

Het moet ergens in het voorjaar van 2017 zijn geweest: Faco en retailstrategiebureau Crossmarks nodigden mij uit om per fiets Amsterdam te verkennen. Die dag kan ik me nog heel goed herinneren. Ik heb toen namelijk inzichten meegekregen die tot op de dag van vandaag in mij doorwerken.

6/30/2020 8:17

Ik heb gemerkt dat de coronatijd niet alleen leidt tot allerlei veranderingen. Het is ook een tijd van heilige huisjes. Die huisjes zijn de bunkers van de wetenschap, waar de zorgprofessie zich heden ten dage in verschuilt. Want zodra iemand vanuit zijn eigen professie iets zegt over de insufficiëntie van essentiële stoffen in relatie tot corona, schiet de rest van de zorghoogleraren in een stuip: ‘kom niet aan mijn vak!’ Hoeveel meters boek is er al niet volgeschreven om het gebruik van suppletie te bagatelliseren? Resveratrol, vitamine C, zink, K2, magnesium en andere mineralen zijn de revue gepasseerd en bijna allemaal afgeserveerd. Men wijst op het vermeende gebrek aan wetenschappelijk bewijs, maar tegelijkertijd is men er heilig van overtuigd dat we, als we een beetje gezond leven, genoeg van dat alles binnenkrijgen. En daarmee denkt men het concept van suppletie ook te hebben afgeserveerd.
_x000D_
Maar we komen wel degelijk allerlei stoffen tekort in ons lichaam, en vele onderzoeken wijzen daarop. En je hoeft geen geleerde te zijn om te begrijpen dat ouderen in verzorgingshuizen, die kampen met allerlei onderliggende problemen, dan al helemaal van bijna alles te weinig binnenkrijgen. Zelfs vitamine D wordt niet er standaard dagelijks verschaft.
_x000D_
Een cynische stem in mij vraagt zich af: wil men soms een status quo handhaven? Slechte gezondheid is ook business tenslotte: de pillenboeren varen er wel bij. Ik doe mijn best om niet naar die stem te luisteren. Ik luister liever naar die àndere stem in mij. Die weet dat de laatste maanden weerstand hèt topic was. Want veel van onze klanten zijn bewust met preventie bezig – niet alleen van zichzelf, maar ook van opa en oma. En die stem in mij zegt dat, heel misschien, door het coronavirus een mindset blijft bestaan voor verantwoorde suppletie. Toch heb ik daar een hard hoofd in, zolang als we er nog voor moeten vechten dat we zo iets simpels maar o zo belangrijks als vitamine D serieus gaan nemen. Want in de heilige huisjes blijft men liever curatief aanklooien: lekker veel opiaten, pammen, bloeddrukverlagers en statines voorschrijven. Want dat is veel lucratiever!      

_x000D_
_x000D_

Intussen hebben wij drogisten de laatste maanden in de waan van de dag geleefd. Eindelijk mochten en moesten we weer eens ondernemen: initiatieven nemen, zoeken naar spullen. Een druk op de knop voor een bestelling bij de groothandel volstond niet meer. Dat is schrikken! En er is geld verdiend.
_x000D_
Maar er is ook nog iets als ‘post corona’. Veel te lang hebben we krampachtig gedaan. Niets zomaar uitgegeven. Onze winkels zien eruit als gatenkazen. En de interieurs waren eerst crèmekleurig, maar inmiddels vergeeld en oud.
_x000D_
DIT is het moment om daar iets aan te doen: de winkel vullen, een frisse prijscommunicatie, kleine of grote verbouwingen. Doe het nu, want als we ‘post corona’ weer in slaap vallen, dan is het snel gedaan. We weten dat als het erop aankomt, klanten ons weten te vinden. Laat dat ons sterken de branche weer gezond te maken. Schroom niet! Ga het doen!  En schop daarbij ook uw éigen heilige huisjes omver!

_x000D_

1/3/2020 17:16

U weet natuurlijk waar ik het over heb: Albert Heijn mag van de rechter zijn ‘drogist op afstand’ handhaven. Hij vindt dat voldaan wordt aan de eis tot verantwoorde zorg als er 32 uur per week een (assistent-)drogist aanwezig is. Het CBD, de Consumentenbond en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen zijn het daar niet mee eens. De zaak zal derhalve in hoger beroep nogmaals beoordeeld worden.
_x000D_
Het is een overwinning voor Albert Heijn, met in potentie verstrekkende gevolgen. Want het biedt supermarkten een snelle, makkelijke en vooral goedkope manier om te voldoen aan de wettelijke eis tot verantwoorde zorg. Aan de andere kant is het ook weer geen vrijbrief. Zo moet er bij Albert Heijn wél 32 uur per werkweek een (assistent-)drogist over de vloer komen! Echter: waar baseert de rechter het op dat 32 uur voldoende is? Het lijkt me een volledig arbitrair oordeel.

_x000D_
_x000D_

Dat retail geld moet verdienen, daar hoeven we het niet over te hebben; maar dat moet een arts of apotheker ook. Je kunt supermarkten niet kwalijk nemen dat zij uit de zelfzorgruif willen mee-eten. Het gaat erom hoe. In zorg mag commercie niet het hoogste woord hebben. Er zijn aanwijzingen dat dat nu wel het geval is. Want er is maar een reden waarom bij Albert Heijn de ‘drogist op afstand’ is geïntroduceerd: om de kosten dusdanig te besparen dat zelfzorg lucratief wordt. Laten we wel wezen: je kunt die haakjes bij (assistent-)drogist wel weglaten, want een volwaardige drogist is duurder. En die uren? 32 Lijkt best wel wat. Maar dat is, voor een winkel die zeven dagen in de week in totaal circa 80 uur open is, een aanwezigheid van slechts 40% van de tijd; de rest gaat het via ipad en telefoon.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Onbenullig

_x000D_
_x000D_

À propos ipad en telefoon. Ik weet zo uit de losse pols wel wat redenen te bedenken waarom ik als consument daar losjes mee om zou kunnen gaan. In willekeurige volgorde enige soms zeer onbenullige maar evengoed realistische excuses die ik als consument kan maken:
_x000D_
1. ik voel me voor schut staan daar in die winkel
_x000D_
2. het komt me nu effe niet goed uit
_x000D_
3. is er een keuzemenu dat ik moet afluisteren? En moet ik wachten tot ik verbinding hebt? Ja dahaag!
_x000D_
4. een ouderwetse telefoon gekoppeld aan een ipad? WTF?
_x000D_
5. waarom bellen als ik ook op t internet kan snuffelen?
_x000D_
6. Ik heb geen zin om uit te leggen waar ik die medicijnen voor nodig heb
_x000D_
7. ik weet zeker dat ik t beter weet dan zo’n suffe drogist
_x000D_
8. ik heb een probleem en dat houdt me bezig. Als de supermarkt niet echt even tijd voor MIJ heeft, waarom ik dan wel voor de supermarkt?
_x000D_
En zo voort ad nauseam.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verantwoordelijkheid

_x000D_
_x000D_

Laat één ding duidelijk zijn: er is altijd een ongelijke relatie tussen de zorg-gevende en de zorg-ontvangende: de een heeft iets nodig, is daar afhankelijk van, is niet bij machte zonder dat ‘iets’ zijn beoogde staat van zijn te realiseren. De ander heeft dat ‘iets’, en kan dat naar eigen inzicht geven – of niet. De ontvanger is dus ALTIJD afhankelijk van de gever. En dat legt een grote verantwoordelijkheid bij de gever, die zeer veel verder gaat dan een puur op kosten en commercie gebaseerde overweging.
_x000D_
Maar in het Albert-Heijnscenario moet de consument het initiatief nemen tot verantwoorde zorg. Serieus? In welke andere veiligheidssituatie is dat usance? Als ik het initiatief moet nemen om verantwoorde zorg te KRIJGEN, dan vindt Albert Heijn dus dat je geen verantwoorde zorg hoeft te GEVEN. Niets weerhoudt de grootgrutter er dan van om op termijn de drogistenuren in de winkel af te bouwen, de ‘drogist op afstand’ op te doeken en de consument te laten communiceren met een robot op afstand, of via een app met FAQ’s.
_x000D_
Maar het gaat nog een stapje verder: als de overheid dit toestaat, dan levert in wezen de overheid ZELF geen verantwoorde zorg. Het geeft die verantwoordelijkheid uit handen – niet aan retail, maar aan de consument: de partij die met verantwoorde zorg juist beschermd dient te worden. Ik vraag mij af hoe dat in een andere situatie zou werken: zou de overheid ook de jaarlijks verplichte APK afschaffen en de verantwoordelijkheid daarvoor voortaan in handen van de autorijders zelf leggen? Zul je zien wat er gebeurt!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Cynisme

_x000D_
_x000D_

Wat is de consequentie van deze beslissing?
_x000D_
Ik ga nu even heel cynisch doen, en citeer daartoe een reactie die geplaatst werd op de website van Retailnieuws – met excuses voor de grammatica: “Wat veel mensen niet weten dat een overdosis paracetamol op de derde plaats van gelukte zelfdoding staat. In de supermarkt kun je gewoon zonder legitimatie onder 16 jaar paracetamol kopen de snelle dood, de langzame alcohol en tabak dat mag niet onder de 18 jaar. Dat vinden wij normaal.”
_x000D_
Welnu: wat als aantoonbaar te maken is dat het aantal gelukte zelfdodingen stijgt als gevolg van deze uitspraak? Daar zit volgens mij de angel voor Albert Heijn. Want ‘verantwoorden’ betekent ook dat je rekenschap aflegt. Met andere woorden: als het misgaat, dan ligt de schuld bij Albert Heijn zelf. (En volgens mij kun je dat aantoonbaar maken – bijvoorbeeld door bij gevallen van zelfdoding de kassabonnen van aangekochte paracetamol te registreren.)
_x000D_
Het is de overheid die, door de term verantwoorde zorg niet zorgvuldig te omschrijven, ervoor gezorgd heeft dat partijen misbruik maken van het grijze gebied dat daarmee gecreëerd wordt. Ik vind dat onverantwoord. Er zijn twee dingen nodig. Ten eerste: een solide definitie. En ten tweede: zorg dat leveraars van verantwoorde zorg zich transparant moeten verantwoorden. Albert Heijn moet de hand in eigen boezem steken (maar zal dat niet doen), de overheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen (en dat zal nog wel een tijdje duren).

_x000D_
_x000D_

De Taalunie geeft bij het woord ‘cynisme’ een toepasselijk voorbeeld over een doodzieke patiënt: “We zullen hem behandelen. Als hij blijft leven, hadden we het bij het rechte eind. Als hij sterft, hebben we toch wat bijgeleerd.” Laten we hopen dat overheid en supermarkten het niet zover laten komen. Of ben ik nou té cynisch?

_x000D_

2/6/2019 13:59

Maar wil de drogist een belangrijke rol blijven spelen in het zorgstelsel, dan moet de klant overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van de drogist. Dus: het goed adviseren van klanten op basis van kennis is essentieel. Daarom stelt who-cares dit jaar de klant centraal. We gaan de doelgroepen analyseren die van belang zijn voor zelfzorgretailers.  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Editie 1: de jonge consument

_x000D_
_x000D_

We starten met de klanten waar het mee begint: de consument die zelf beslissingen kan nemen en daarvoor wil betalen: de jonge consument. Van 18 tot circa 25 jaar, nog inwonend, of net het huis uit, tot beginnende tweepersoons huishoudens. Een grote groep die bijna 20% van de bevolking uitmaakt. Meestal nog niet al te vermogend, maar wel een bepalende doelgroep voor de toekomst!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hoe gaan we te werk?

_x000D_
_x000D_

We besteden in elke printeditie van 2019, en op onze website, uitgebreid aandacht aan klantenprofileringen: welk type klanten zijn er, welke krijgt de drogist wel of niet binnen – en waarom -, hoe kan hij die klant het beste benaderen, het meest effectief van dienst zijn en vooral: hoe bouwt hij een duurzame relatie met ze op?

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Werkwijze

_x000D_
_x000D_

We werken samen met experts die weten hoe de markt opereert, die kennis hebben van farmacie en zelfzorg. We brengen kennisgebieden overzichtelijk bij elkaar. Gebaseerd op marktcijfers, data over klantengedrag, en de interactie tussen consument, de retailer en zijn winkel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het assortiment

_x000D_
_x000D_

Op basis van deze kennis gaan we dieper op de materie in: welke productgroepen zijn voor de jonge consument van belang? Welke producten en merken scoren hier boven de benchmark en waarom? Wat kan een retailer doen om deze product(groepen) adequaat in te zetten in zijn adviesgesprek?

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Rol

_x000D_
_x000D_

En welke rol kan de leverancier hierin spelen? We willen samen met de leveranciers retailers inzicht geven in wat producten en merken echt voor hen kunnen betekenen: wat is de potentie, hoe wordt die potentie optimaal benut?

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Resultaat

_x000D_
_x000D_

Zelfzorg retailers handvatten geven die zij in kunnen zetten om zich richting de jonge consument beter te profileren als deskundig adviseur. Maar ook tools aanreiken om de winkel adequaat af te stemmen op de jonge consument en voor deze doelgroep de belangrijke producten te highlighten. Met deze kennis en de rol van uw product in zijn margemix kan de retailer zijn resultaat verbeteren. Het doel is om een duurzame relatie met de jonge consument op te bouwen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Doe mee

_x000D_
_x000D_

Zorg ervoor dat uw merk de plaats krijgt die het verdient: als een merk dat een structurele bijdrage levert aan de omzet van zelfzorg retail. Wij zorgen voor uw benchmark, u zorgt voor het inzicht dat uw product essentieel is voor de jonge consument binnen zelfzorg retail. Profileer uzelf als kennisexpert over de jonge consument.

_x000D_
_x000D_

Wij staan voor het geïntegreerd inzetten van AL onze media. Dit geeft een beter resultaat van uw marketinginspanning. U bepaalt wat u wilt vertellen, wat uw invalshoek is, en over welk product of merk het gaat.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Interesse?

_x000D_
_x000D_

Heeft u een merk dat met name de jonge consument aanspreekt? Voor een voorstel dat perfect bij u past, neem contact op met Michiel Korsten: michiel@who-cares.nl

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bijlage: Mosaic Brochure Klantensegmentatie (bron: www.whooz.nl)

_x000D_/upload/images/Pharmacon-75jaar-19.jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-51.jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-29.jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-43.jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-42.jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-63.jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-74.jpg_x000D_