Opinie

“Ik zie nog niet zo heel lang, maar met toenemende regelmaat, een bedrijf adverteren in landelijke dagbladen: paginagrote advertenties voor iets waarvan je niet meer dan kunt vermóeden dat het misschién tot op zékere hoogte werkzame bestanddelen bevat. Eerst ging …

Sturen we consumenten de verkeerde kant op? Ik vraag mij dat af na een gesprekje onlangs onder wat branchegenoten, dat zich concentreerde rond een anecdotisch gegeven: dat winkelpersoneel ons – in onze ervaring – vooral adviseert om voor het private …

Ik heb wel vaker op deze plek geschreven over nulde-lijnszorg: dat is de positie die volgens het CBD de drogist moet innemen om niet alleen levensvatbaar te blijven, maar maatschappelijk (en commercieel) relevant te zijn. En dat lijkt me een …

Gisterochtend, toen ik naar een beurs moest, beet ik tijdens het ontbijt op mijn tong. En niet mals ook! Het was toeval dat er op dat moment geen ontbijtbordje sneuvelde. Na grondig spoelen en wat tijd, sluit de wond zich …

Er ontstaat vlak voor Kerst een machtsblok van bijna 450 ondernemers die zeker aan de achterkant verregaand gaan samenwerken nu hun retailorganisaties onder de NDS-vlag gaan varen. Gaan de beide formules ook aan de voorkant samenwerken? Dat is nadrukkelijk de …

Ik spreek jullie nu toe als collega-journalist. En om de zaken meteen duidelijk en helder te maken: natuurlijk heb ik een belang, ik ben misschien niet helemaal objectief. Maar dat maakt niet uit: dat zijn jullie ook niet. Waarom deze …

Als je iemand vraagt hoe het ermee gaat, staat het antwoord al vast: ‘Goed’. Dat geldt zeker als je het bedrijven (of retailorganisaties) vraagt, dus dat zegt niks. Maar er zijn indicaties dat het door de bank genomen goed met …

De consument van vandaag leest steeds minder de krant, het volgen van het acht-uurjournaal is ook niet meer zo gebruikelijk. Dat geldt natuurlijk vooral voor de jongere consumenten, maar het is een kwestie van tijd voordat hun gedrag echt dominant …

Nu is het niet zo vreemd dat die tussen wal en schip is geraakt. Zeker tot aan het faillissement van DA Retailgroep kreeg ik als journalist bar weinig te horen over het reilen en zeilen van deze formule/organisatie, die toch …

De column onder de titel ‘Zorgwekkend’ trok om een paar redenen mijn aandacht. Ten eerste omdat vrij trefzeker de gang der dingen wordt beschreven en gelijktijdig omdat er zorgelijk naar terminologie en definities van begrippen wordt gekeken.

Met dat eerst