Geen categorie

6/15/2021 9:34

"Toen we elkaar 2,5 jaar geleden voor het eerst spraken, was er net een visie ontwikkeld over een onderscheidende positie en strategie van DA. Kort en goed: de focus moest verschuiven van groothandelsdenken naar het centraal stellen van de consument. Ik werd binnengehaald om die veranderingen in de praktijk te brengen, met een aantal bouwstenen die perspectief bieden. Maar we deden dat bovenop een aantal andere noodzakelijke taken: de integratie van DA en D.I.O., het samenvoegen van twee organisaties, met elk hun eigen systematiek, prijs, portfolio, logistiek en ICT – en dat allemaal terwijl de winkels gewoon openbleven! Trajecten die altijd zwaarder gevallen dan verwacht."

_x000D_
_x000D_

Je zegt: de klant centraal stellen. Nu stond DA bekend als een formule die met name de oudere consument aantrok. Hoe belangrijk was het binnenhalen van de jongere consument?

_x000D_
_x000D_

"Je wilt natuurlijk modern zijn en jongere mensen aantrekken, maar je moet dat niet op de modieuze toer doen: het moet in alle facetten van de organisatie gevoeld worden. Nu kwam uit consumentenonderzoek naar voren dat we sterk zijn in laagdrempelig gezondheidsadvies, en dat we prima een testje kunnen vertalen naar een productaanbod. We scoorden daarin verrassend goed bij jongere gezinnen. Want die vinden een check bij de drogist, die ze snel kunnen doen wanneer ze maar willen, veel fijner dan een afspraak bij de huisarts. Het was wel een formidabele uitdaging om jongere consumenten naar de fysieke winkel te trekken, en daarin hebben we nog wel stappen te zetten. Aan de andere kant: we moeten niet onze herkomst verloochenen. Koester ook de waarde van die vrouw van 40+ die zweert bij DA! Zeker omdat er vanwege een toenemende vergrijzing meer de behoefte ontstaat aan een goed gesprek en echt klantencontact. We willen een moderne winkel zijn, maar zijn niet in de valkuil gestapt opeens een híppe club te willen zijn."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Promoknop

_x000D_
_x000D_

Hoe trekt DA klanten naar de winkel? 

_x000D_
_x000D_

"Je kunt heel hard op de promoknop drukken en schreeuwen, maar dat is niet onze stijl. Wij bouwen aan een goed verhaal waar de consument zich toe aangetrokken voelt. Zo versterk je niet alleen de klantenbinding, maar kun je ook de klantenbesteding verhogen. Want we hebben ook hard gewerkt aan een beter, aantrekkelijker assortiment, met een heel duidelijke segmentatie in assortimenten waarmee we het beter willen doen dan de markt. Onze focus ligt op gezondheid, daar is DA erg sterk in. Onze fair share in gezondheid is op dit moment 1,7 keer het marktaandeel van de rest van de markt! En dat blijft toenemen. Dat betekent dat onze strategie werkt: de klant van DA komt niet voor een kwantumkorting, maar voor advies, en een brede keuze voor producten van de top tot de onderkant van de markt."

_x000D_
_x000D_

En hoe onderbouw je de adviseringsrol van de DA-drogist?
_x000D_
"We hebben een continu platform voor scholing. Naast het faciliteren van de nascholingsmogelijkheden van het CBD zijn er ook productspecifieke trainingen van leveranciers. En in de DA Academie zijn al onze eigen modules opgenomen, van een verkooptraining tot hoe je de cholesteroltest moet uitvoeren. Natuurlijk doen we dat sinds de coronapandemie vooral online."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Responsive retailing

_x000D_
_x000D_

Wat is het effect van de coronacrisis op die stip aan de horizon, die voor 2021 was vastgesteld? Hebben veranderende inzichten en veranderende wereld geleid tot een aangepaste positionering? En is het tijdspad daartoe aangepast?

_x000D_
_x000D_

"Eigenlijk niet. Het was een gek jaar, maar het heeft in ons voordeel gewerkt, want de consument heeft de lokale winkels en de advisering herontdekt. Ze zijn terug naar de winkel gekomen. De rol van DA als drogist ligt in lijn met het doel van het CBD om de drogist te profileren als nulde-lijnszorgspecialist. Maar dan wel gezondheid in de meest brede zin van het woord. Dus daar horen genieten en verzorgen, oftewel beauty,  zeker ook bij. Dat is door de crisis wel sterker benadrukt. De uitrol van onze formule is dan ook in een stroomversnelling terechtgekomen. Het is onze ambitie dat eind 2023 ons hele netwerk van 300+ winkels in het nieuwe formule-jasje is gestoken."

_x000D_
_x000D_

Van oudsher werd altijd gezegd dat je om de zes, zeven jaar een nieuwe formule-uitstraling moest ontwikkelen. Hebben jullie tegen 2023 je alweer iets nieuws op de plank liggen?

_x000D_
_x000D_

"Dat is verouderd denken. We noemen dat  'responsive retailing': je zorgt voor een goede basis, maar blijft continu modulair veranderen, op basis van nieuwe inzichten. Daardoor hoeft de ondernemer ook niet om de zeven jaar diep in de buidel te tasten om die vernieuwingen te financieren."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DA select

_x000D_
_x000D_

Kun je zeggen dat de ondernemers nu allemaal aan boord zijn?

_x000D_
_x000D_

"De sfeer en het sentiment onder de DA-ondernemers is zoveel beter dan drie jaar geleden. Er is nu veel meer een collectief ontstaan. Ze zien een formule met een overkoepelende centrale ondersteuning en richtlijnen, maar met voldoende ruimte voor lokaal ondernemerschap. Met een eigen touch & feel, en ondersteund door een ijzersterke marktpartij, Mosadex."

_x000D_
_x000D_

Leiden de ontwikkeling binnen DA en de veranderende wereld ook tot een ander soort drogist?

_x000D_
_x000D_

"Iemand die al zijn hele leven in de winkel staat, verandert niet van de ene op de andere dag als ondernemer. We zien wel een instroom van nieuwe ondernemers, vaak uit andere branches, die zich tot DA aangetrokken voelen. Een belangrijke groeicomponent is ons shop-in-shopconcept, waarbij supermarkten of apotheken een kleine DA-winkel opnemen, van pakweg 40 vierkante meter vvo. Dat noemen we DA select."

_x000D_
_x000D_

Is dat een subformule, zoals in het verleden DA D'Attance en STIP?

_x000D_
_x000D_

"Nee, dat niet. Maar we vinden het wel belangrijk dat consumenten aan de naam kunnen zien dat er geen volledig drogisterij-assortiment wordt aangeboden. Op 7 juni openen de eerste twee Coop-supermarkten met een DA select, in Berlicum en Apeldoorn. Daarna volgen er nog een paar.. We gaan kijken hoe dat werkt: wat vindt de klant ervan, hoe zijn de ervaringen van de supermarkt-manager, wat levert het qua omzet en marge op en wat zijn de cross-effecten tussen supermarkt en drogisterij. Een kwestie van doen in plaats van er drie jaar op broeden. Dat is hoe we de afgelopen jaren weer succesvol zijn geworden en hebben we bij de ontwikkeling van DA select ook weer gedaan."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hieronder een fotoreportage van DA select in de Coop in Apeldoorn en Berlicum

_x000D_/upload/images/20210607_080010.jpg_x000D_
/upload/images/20210604_163514.jpg_x000D_
/upload/images/20210607_115035.jpg_x000D_
/upload/images/IMG-20210605-WA0019.jpg_x000D_
/upload/images/20210607_180632(1).jpg_x000D_
/upload/images/IMG-20210605-WA0032.jpg_x000D_
/upload/images/20210607_114905.jpg_x000D_

7/24/2018 14:43

Mosadex nam medio 2017 D.I.O. over en wil die winkels onderbrengen onder een nieuwe DA-formule.

_x000D_
_x000D_

“Het nieuwe DA kan voor veel drogisten een goede formule zijn”, aldus de initiatiefnemers. “Maar wij hebben een meer voortvarende visie op de drogist van de toekomst. Wij hebben daarom het gevoel dat de overstap naar DA een stap achteruit zal zijn. En dus zijn we de formule Care en Beauty gestart. Drogisten die hun innovatieve positie willen behouden, vinden bij C&B de oplossing, met de juiste route naar de toekomst, waarbij we snel kunnen schakelen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Positie als specialist

_x000D_
_x000D_

Om een concurrerende positie binnen de drogisterijbranche te kunnen behouden, moeten zelfstandigen scherpe keuzes maken en snel implementeren. “De zoektocht naar een partij die ons hierin kan faciliteren, bleef helaas zonder resultaat. Daarom hebben we besloten om het zelf te doen; we zijn tenslotte drogisten die de nodige expertise in huis hebben. Op logistiek gebied zullen we gebruik maken van de diensten van Holland Pharma. We blijven daardoor dus wel verbonden met Mosadex. Marketing en reclame worden volledig losgekoppeld en zelfstandig ingezet, zodat we onafhankelijk onze positie als specialist aan de consument duidelijk kunnen maken." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Voorportaal van de zorg

_x000D_
_x000D_

Met een focus op advies en kennis over gezondheid, wil C&B gaan acteren op de unieke positie die de drogist behoort in te nemen. “Uiteindelijk hebben we de intentie om een geaccepteerde partij te worden als voorportaal van de zorg. Er gaan nog te veel consumenten met kleine kwalen naar de huisarts; met een duidelijke positionering kunnen we laten zien dat ze daarvoor bij de drogist aan het juiste adres zijn. Samenwerking met huisartsen en andere zorgaanbieders, en afspraken met verzekeraars, kunnen helpen de zorg betaalbaar te houden. Het assortiment en de vakbekwaamheid van de drogist willen we meer laten aansluiten op dit gedachtengoed."

_x000D_
_x000D_

Voor wat betreft beauty wil C&B, buiten de gebaande paden, met nieuwe en exclusieve merken komen. Naast het traditionele beauty-assortiment is er veel aandacht voor producten met verantwoorde ingrediënten. Ook duurzaamheid krijgt meer aandacht en zal als een rode draad door het assortiment lopen. "We zijn ervan overtuigd dat we dit alles voortvarend kunnen inzetten." 

_x000D_
_x000D_

De kick-off wordt 1 januari. C&B verwacht binnen drie jaar te groeien naar ruim 70 vestigingen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

lees HIER>> onze update.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

3/12/2020 14:45

Terwijl we dit schrijven staat de teller boven de 500 corona-gevallen in Nederland. Hoewel het aantal nog niet schokkend groot is, zijn Nederlanders toch wel in actie gekomen om zich tegen mogelijke besmetting te wapenen.
_x000D_
Al eerder werd duidelijk dat consumenten met name de drogisterij opzoeken voor het inslaan van mondkapjes en handgel, maar ook tissues en middeltjes om de weerstand te verbeteren.
_x000D_
Intussen kampen de meeste drogisterijen wel met tekorten op dit vlak, en dat probleem is natuurlijk primair zichtbaar bij de groothandels. Daar heerst topdrukte, en veel drogisten krijgen quota’s opgelegd in hun bestellingen.
_x000D_
“We ervaren een enorme drukte rondom corona”, meldt Melanie Verbart van Unipharma. En Pauline van den Brandhof van Etos zegt: “We verkopen inderdaad veel producten als handzeep en zakdoekjes. We kunnen nog steeds aanleveren. Soms moet een winkel tijdelijk nee verkopen totdat het product weer binnenkomt.”
_x000D_
“Bij mij zijn de handgels en mondkapjes uitverkocht”, zegt Ingrid Stuifzand van Drogist Bewust Beter in Diever. “Ik had uit voorzorg wel meer Dettol ingekocht, maar dat was toch niet voldoende.”

_x000D_
_x000D_

En advies? Die rol blijkt in dit geval niet zo belangrijk.
_x000D_
Alle organisaties houden zich aan het advies van RIVM, en hanteren dat als leidraad voor de advisering richting de klant. Dat is advies is duidelijk, en vrij eenvoudig: was handen regelmatig,  hoest en nies in de binnenkant van de elleboog, en gebruik papieren zakdoekjes. Omdat er niet veel meer bekend is over het virus, valt er ook verder niet veel te adviseren.
_x000D_
“Wij krijgen nauwelijks mensen binnen met vragen over het virus”, zegt Esther Sanders van DA Gerro in Volendam. “Mensen komen vooral binnen voor handpompjes.”
_x000D_
“Je krijgt soms niet eens de kans om advies te geven”, zegt Martijn Schooneman, met drie G&W Gezondheids winkels in Zaandam, Beverwijk en Alkmaar. “Tachtig procent van de mensen die binnenkomen vanwege Covid-19 komen voor handgel en mondkapjes. De rest laat zich wat minder van de wijs brengen en wil advies om de weerstand te versterken. Daar kun je dus een adviesgesprek mee voeren.”  
_x000D_
“Ik probeer al jarenlang mensen te adviseren om meer aandacht te besteden aan hun weerstand. Want dat is het beste advies dat je bij virussen kunt geven”, zegt DA-ondernemer Wim Rodenburg in Bergambacht. “Gelukkig merk ik dat onze huisarts hierin meer vertrouwen schenkt aan de drogist: hij adviseert zijn patiënten nu ook echte kwaliteitsproducten te kopen, in plaats van goedkope kopietjes.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gezond verstand

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Is er paniek te bespeuren? Niet echt, vinden de ondernemers.
_x000D_
“Ik heb het gevoel dat als ik mensen uit de stad spreek, dat het nogal een hype is”, zegt Sanders. “Maar in de dorpen denken ze toch wat meer: het komt wel goed.”
_x000D_
“Mensen slaan hier echt niet op tilt, ze gaan uit van hun gezond verstand”, vult Stuifzand aan. “Ik denk sowieso dat op een dorp het allemaal wat rustiger blijft: als er een crisis is, merken we daar ook minder van. en overdrijven we niet een beetje? Noord-Brabant kent de meeste gevallen van coronabesmettingen, maar dan nog heb je het over veertig mensen op een miljoenenbevolking.”
_x000D_
Schooneman wijst erop dat hij in zijn meer stedelijke omgeving toch ook geen paniekgedrag tegenkomt.  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Drogisten zelf

_x000D_
_x000D_

_x000D_
En wat doen drogisten zelf?
_x000D_
“Nou, alle klanten een hand geven of zoenen deden we toch al niet”, lacht Schooneman. “Maar we zorgen ervoor dat de handen regelmatig worden gewassen. Een werkneemster van mij is herstellende van een longoperatie, die proberen we hierin te ontzien.”
_x000D_
“Wij zorgen ervoor dat we regelmatig onze handen wassen, en we houden wat afstand tot onze klanten”, zegt Stuifzand. “Daarnaast is er nu een vergadering afgezegd – dat is het enige wat we rechtstreeks van het virus merken.”
_x000D_
Sanders: “Wij hebben handpompjes in de winkel staan zodat handen gewassen kunnen worden als mensen de winkel inkomen.”
_x000D_
“Zorg voor voldoende faciliteiten om handen te wassen: dat wordt ook vanuit NDS aan de winkels geadviseerd”, zegt Sylvia van Orden van NDS. “Het RIVM geeft aan dat er (vooralsnog) geen aanvullende (schoonmaak)maatregelen nodig zijn. Wel geven wij binnen het bestaande schoonmaakprogramma extra aandacht aan de reiniging van contactpunten (bijv. pinapparaat) en deurklinken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Commercie

_x000D_
_x000D_

_x000D_
In een recent artikel gaf branchekenner René Salimans aan dat zelfstandige ondernemers ook commercieel de weerslag zien van het virus: hun omzet is er mede door gestegen in februari.

_x000D_
_x000D_

De meest recente cijfers die Salimans ter beschikking heeft, laten in bepaalde regio’s voor de weken 9 en 10 een omzetgroei zien van makkelijk 25% tot bijna 50%.
_x000D_
“Als ik de extra zaterdag in februari isoleer, dan houd ik voor die maand nog steeds een mooie plus over”, zegt Schooneman.
_x000D_
Maar die omzetgroei wordt ook weer getemperd door de tekorten die er inmiddels ontstaan zijn. “Ik vind de omzetgroei nog wel meevallen”, meent Sanders. “Als we alle desinfectant hadden gehad waar vraag naar is, dan hadden we een topmaand gehad.”
_x000D_
“Je kunt commercieel je slag slaan”, zegt Rodenburg, “maar daarmee kun je ook veel kapot maken. Ik vind dat je vooral eerlijk moet communiceren en niet moet proberen de mensen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Ik heb bij mijn handgel netjes de prijs erbij staan, maar er staat een bord bij met daarop in grote letters: “Handel naar het advies! En daar staan de websites van RIVM en thuisarts.nl bij. Dat versterkt het vertrouwen bij de consument. En uiteindelijk zie ik een klant dan zo niet alleen naar huis gaan met die handgel, maar neemt ook wat vitamine D mee, en zeep. Maar je moet niet gaan roepen: profiteer van de onrust!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goedkeuring

_x000D_
_x000D_

_x000D_
De omzetplus is mooi, en iets dat de drogist goed kan gebruiken. Maar misschien is er nog een ander lichtpuntje aan het Coronavirus. Als iets zichtbaar is geworden in de onrust rondom het Coronavirus, dan is het dat de consument alleen naar de huisarts gaat als het moet, maar intussen wel de drogist bezoekt voor handgels, zakdoeken en mondkapjes. En daarmee heeft de drogist impliciet van de consument de goedkeuring gekregen om zich als nulde-lijnszorgspecialist te profileren.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kentering

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Bij het ter perse gaan van dit blad werd wel duidelijk dat er inmiddels een kentering begint plaats te vinden: mensen blijven steeds meer thuis, en dus daalt het winkelbezoek. Goede kans dus dat het positieve effect van de afgelopen weken gevolgd gaat worden door een negatieve ontwikkeling.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verder updates over het coronavirus vindt u HIER>>

_x000D_/upload/images/IMG_3217%20kopie.jpg_x000D_

7/26/2018 10:44

De nieuwe formule bestaat op dit moment uit 10 ondernemers met 26 winkels. Zij verwachten te kunnen doorgroeien, al behoeft het eerder genoemde getal van 70 winkels enige nuance. De groep verwacht dat uit het huidige NDS klantenbestand van D.I.O.-ondernemers er circa 50 zijn die naar Care & beauty willen overstappen. Maar daarnaast denken zij dat wellicht ook uit andere organisaties ondernemers de overstap zullen maken, met name meer op gezondheid gerichte winkels. 

_x000D_
_x000D_

Intussen benadrukt het bestuur van de nieuwe formule dat er een goede verstandhouding is met NDS, en een wederzijds respect. Wat ook tot uiting komt uit het feit dat Holland Pharma wordt gezien als de bevoorkeurde groothandel van de nieuwe formule. Ook wijst het bestuur erop dat zij het belangrijk vindt om zaken samen met Mosadex af te kunnen stemmen, om daarmee de zelfstandigenmarkt zo sterk mogelijk te maken.

_x000D_
_x000D_

Wij houden u op de hoogte.

_x000D_

3/12/2020 14:47

Etos voegt een service toe aan zijn dienstenpakket: in samenwerking met online apothekersorganisatie Thuisapotheek biedt het klanten die gebruik gaan maken van de Etos+-app het gemak om medicijnen te bestellen, en af te halen bij een Etos-filiaal, of te laten bezorgen. Voor de klant draait het met name om gemak, zegt Etos.

_x000D_
_x000D_

Het lijkt me overduidelijk dat dit voor Etos vooral een vorm van klantenbinding en -aantrekking is: je genereert diensten en producten waar de klanten voor naar je winkel komen. het is additioneel, het kannibaliseert nergens op, dus nee heb je in dat geval.

_x000D_
_x000D_

Het lijkt me ook overduidelijk dat Etos dit op termijn gaat aangrijpen om de aflever- en bezorgservice uit te bouwen: als je er apothekersspullen kunt ophalen (en bezorgd krijgen), waarom dan niet bol.com, of zelfs levensmiddelen? Andersom kan het dus ook: waarom geen kluisjes bij Albert Heijn-filialen? Afleveren is afleveren, kennis of kunde is verder niet vereist. Heeft de klant vragen, dan is er een app met een telefoonlijn beschikbaar.
_x000D_
Aan de andere kant is Etos, met het binnenhalen van de Solvo Groep (gezondheidsplein.nl, dokterdokter.nl en ziekenhuis.nl.),  de grootste aanbieder geworden van gezondheids- en welzijnsinformatie in Nederland.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wat betekent dat voor de drogisten zelf? Je zou kunnen betogen dat Etos hiermee wat afstand neemt van de rol als retailspecialist. Terwijl we heel veel roepen over dat de zelfzorgspecialist alleen kan overleven door zich met kennis en advies te onderscheiden, gaat in de rolverdeling van Etos althans een klein deel van zijn werkzaamheden bestaan uit het bijna letterlijk 'dozen schuiven'. EWat als die rol inderdaad wordt uitgebouwd? Is het dan een kwestie van iemand apart inhuren voor dat werk, die daarnaast wat hand- en spandiensten in de winkel verrixcht? Om moeten we concluderen dat Etos daarmee richting een generalistenrol opschuift, al is het maar in de perceptie van de consument? Ik denk dat dat scenario niet onrealistisch is: als je jouw drogist wilt zien als iemand met wie je een vertrouwelijk gesprek over lichamelijke problemen kunt hebben, dan doet diens rol als doorgeefluik daar echt wel afbreuk aan!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er speelt nog iets anders mee. Met Etos+ voert Etos dezelfde strategie als Albert Heijn doet: kennis op afstand bieden. In het geval van Albert Heijn is dat de drogist op afstand: wil een klant advies of meer informatie, dan kan hij via een pad plus telefoonaansluiting rechtstreeks contact hebben met een ongetwijfeld gediplomeerd drogist die hem van dienst is. Hoewel Consumentenbond en CBD daar flink bezwaar tegen hadden, ging de rechter toch akkoord met deze constructie. En dat opent de weg voor Etos om in wezen hetzelfde te doen. Want Etos levert nu apothekersdiensten zonder apothekers in dienst te hebben. het is zoals Saskia Egas reparaz het al zei: "Waar we geen verstand van hebben, daarin werken we met partijen samen." In het geval van Albert Heijn is dat samenwerken met gediplomeerde drogisten, in het geval van Etos is dat met Thuisapotheek.
_x000D_
De vraag is of deze vorm van samenwerken de sluizen openzet voor allerlei initiatieven waarbij de handling gescheiden wordt van de kennis en kunde die de basis vormt van die handling. het zou kunnen, ik weet dat niet. en misschien is het een storm in een glas water. De Achilleshiel van het Etos+-project is mijns inziens Thuisapotheek, want alleen als klant van hen kun je aan het concept meedoen.
_x000D_
En laat wel duidelijk zijn: als er één partij is die een concept als Etos+ kan ontwikkelen, dan is dat NDS wel. Misschien zijn ze er al hard mee bezig. En zij hebben in ieder geval een veel grotere slagkracht voor, want moederbedrijf Mosadex is primair een apothekersgerichte organisatie. En misschien tovert een andere organisatie iets bijzonders uit de hoge hoed. Spannend hoor. Maar tegelijkertijd stelt het weer de vraag: hoe breed is de paraplu waarmee je de term zelfzorgspecialist kunt afdekken? Er wordt al steen en been geklaagd dat de consument geen duidelijk beeld heeft van wat een drogist is, en daar zullen deze initiatieven niets aan verbeteren…

_x000D_

7/30/2018 10:41

'Laat ik beginnen met een treffend voorbeeld, dat aangeeft hoe mis het kan gaan, zelfs als een product razendsnel uit de startblokken schiet. Mijn eerste interessante case beleefde ik veel langer dan 25 jaar geleden: dat was in 1980, met Roussel. Het merk bestaat wel niet meer, maar samen met de opvolger was het de meest waanzinnige case die ik ooit meemaakte. Zij introduceerden in de categorie afslank Vloeibare Equiline, de allereerste complete maaltijdvervanger: een driehoekige draagkoffer met drie blikjes op de bodem, twee daarop en een bovenaan. Je nam een half blikje als ontbijt, half als lunch en heel blikje als diner. De koffer was dus goed voor drie dagen, en kostte 36 gulden. Dat zou, omgerekend en gecorrigeerd voor inflatie, nu rond €74 liggen! 

_x000D_
_x000D_

Klanten liepen met diverse koffers de winkel uit (want drastisch afslanken duurt weken) en de omzet lag in het eerste jaar rond 10 miljoen gulden. Bij Roussel viel men van de stoel van het succes en men droomde van een glorieuze omzettoekomst. Maar dat viel tegen: in jaar twee was de omzet al veel minder en in jaar drie stelde het niets meer voor. 

_x000D_
_x000D_

Toen introduceerde Roussel Natuvit Vezelslank tabletten. Eigenlijk nog bizarder, want dit product wàs al vier jaar op de markt, maar dan als natuurlijk laxeermiddel. Omzet: een half miljoen. De innovatie was de toevoeging ‘Vezelslank’, met de uitleg dat men veel tabletten per dag moest nemen met veel water. Zo viel men af zonder honger te krijgen. Jaaromzet na de relaunch: rond 6 miljoen gulden! Maar ook dat concept was na twee jaar dood.

_x000D_
_x000D_

Ook Unilever en Nutricia zagen gouden bergen, maar faalden met respectievelijk Slimfast en Profile. Inmiddels weten we dat vrijwel iedere afslankintroductie een kort leven beschoren is. Het al lang geleden geïntroduceerde Weight Care, Atkins en Modifast zijn met ups en downs de blijvers, en ook het een paar jaar oude XLS Medical doet nog goede zaken.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Switches

_x000D_
_x000D_

Ik ga nu in vogelvlucht door de categorieën  en laat zien welke introducties ook na vele jaren nog relevant zijn.

_x000D_
_x000D_

Om te beginnen met switches. Zo waren koortslipproducten voorheen voorbehouden aan apotheken. Toen dat vanaf 1996 ook in drogisterijen verkocht mocht worden, haalde Zovirax in dat jaar meteen een miljoenenomzet in die branche. Nicorette antirookkauwgum stond er al, maar in 1996 mocht ook de pleister naar de drogist. Daarmee was Nicotinell de eerste met direct een enorm succes. Een tweede grote introductie in deze groep, die van Niquitin, gaf de markt in 2004 een enorme lift: in 2 jaar tijd steeg de groepsomzet van €5 naar €13 miljoen. 

_x000D_
_x000D_

Rond het millennium switchten ook producten tegen voetschimmel. Canesten had direct in het eerste jaar een substantiële omzet, maar ook hier kreeg de omzet een extra stimulans met de komst van Lamisil. Deze nam het marktleiderschap over met de vervolgintro van Lamisil Once, wat de omzet een extra boost gaf: het gemak van maar één keer smeren gaf de doorslag. 

_x000D_
_x000D_

Canesten van zijn kant haalde vanaf 2012 vele miljoenen extra omzet binnen met een oplossing tegen vaginale schimmel, terwijl recent de omzet nog eens steeg met de introductie van een test. 

_x000D_
_x000D_

Vanaf 2006 kwam de morning-afterpil bij de drogist, waardoor Norlevo direct scoorde. Recent kreeg deze omzet een extra stimulans met de komst van EllaOne. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Pijnstillers

_x000D_
_x000D_

Een andere, nog vrij nieuwe groep, is pijnstillers tegen migraine. Toen dat switchte naar drogisterijen, haalde Excedrin direct een mooie omzet binnen. Nurofen maakte vorige eeuw als eerste merk Ibuprofen beschikbaar voor de drogist. Advil versterkte dit en kwam als eerste met Ibuprofen 400 mg en de vloeibare liquid-tablet. Aleve introduceerde Naproxen bij de drogist en Tantum pakte veel omzet als eerste smeerbare pijnstiller. Thermacare bracht een nieuwe toedieningsvorm, de warmhoudcompres. Voltaren is nu op basis van diclofenac marktleider in heel pijnstillers. Dit merk bewijst dat tv-reclame voor zelfzorg nog steeds zeer effectief kan zijn, zelfs al is het huismerk krankzinnig dominant! 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hogere prijs

_x000D_
_x000D_

Ook Wartner (bevriezen van wratten) bewijst dat tv-reclame werkt. In een groep waarin Formule W domineerde, bouwden twee slimme outsiders met het innovatieve Wartner geleidelijk aan een leuke omzet. Omega Pharma nam het in 2004 over en ging ermee op TV: direct explodeerde de omzet in de miljoenen, mede omdat de prijs van Wartner veel hoger lag dan die van Formule W. De hele groep liftte mee op dat succes. 

_x000D_
_x000D_

Dat een klant bereid is meer te betalen voor een innovatie, bewees ook HemoClin, in aambeienzalf. Het werd veel duurder in de markt gezet dan Sperti en scoorde meteen een fraaie omzet, omdat de klant de applicator waardeerde: nu hoefde men niet meer ‘met het vingertje te smeren’.

_x000D_
_x000D_

Bioclin en Lactacyd zijn beide fraaie introducties in intiem hygiëne. in En ook in rustgevers zit al vele jaren enorme omzetgroei, dankzij Sleepzz, Melatomatine en Metarelax, samen met innovaties van Valdispert.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe categorie

_x000D_
_x000D_

Vier jaar geleden startte Uriel in braces en bandages, maar ook innovatieve voetproducten: een fraai voorbeeld van een totaal nieuwe categorie met vooral additionele omzet. Het totaalconcept omvat twee meter midshop-installatie met tientallen producten, training door een ervaren fysiotherapeut en een gratis etalagepop. Een fraaie propositie waarbij de ondernemer zelf zijn succes bepaalt. Wie de pop dagelijks buiten voor de deur zet, trekt veel (ook nieuwe!) klanten. Uriel ligt alleen bij zelfstandigen.“

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dynamiek

_x000D_
_x000D_

Soms komen introducties binnen als een komeet: ze raken bij de klant direct een snaar die men als uniek ervaart. Voorbeelden van dergelijke sterke introducties zijn Ymea bij de overgang, Bio-Oil en Bepanthen in medicinale huidverzorging,  Bronchostop voor alle soorten hoest, en CB12 mondwater. Last but not least moet de Scholl elektrische voetvijl niet onvermeld blijven. Een vrij recente intro die direct miljoenen omzet scoorde.

_x000D_
_x000D_

In maagpreparaten zien we al sinds tijden een enorme dynamiek. Vorige eeuw kwam Rennie met Deflatine tegen flatulentie. Zantac was de eerste H2-antagonist die de drogist mocht voeren, terwijl Nexium het maagzuur remt op basis van PPI (Proton Pump Inhibitor). McNeil verrijkte de markt van middelen tegen diarree. Oscillococcinum is een zeer fraaie introductie in het griepsegment. Wapiti is erg succesvol in onder meer darmconditioners, Prevalin in het hooikoortssegment en Otrivin werd nog dominanter in Rhinologica met Duo. Ooit had Predictor bijna het monopolie in zwangerschapstesten, nu is Clear Blue veel groter.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Huismerk

_x000D_
_x000D_

Het huismerk heeft een enorme vlucht genomen in zelfzorg. Het marktaandeel in totaal zelfzorg is zelfs veel groter dan in de rest van het drogisterij-kernassortiment! Met name dankzij Kruidvat en Etos heeft de klant volledig vertrouwen in het huismerk voor zelfzorg. Dit is alleen in Nederland het geval; buitenlanders snappen er niets van. 

_x000D_
_x000D_

DA kwam ooit als eerste met een huismerk, in pijnstillers. Inmiddels zijn Healthyfarm en Leidapharm ook in het gat van goedkope geneesmiddelen gesprongen, als alternatief voor een huismerk, zodat men ook ‘value for money’ kan bieden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

VMS

_x000D_
_x000D_

Zo komen we bij de extreem belangrijke markt van vitaminen/mineralen en overige supplementen. Dertig jaar geleden was dit een overzichtelijke groep, met paraplumerken als Davitamon en Dagravit in meerdere subgroepen en met sterren als Roter in vitamine C. 

_x000D_
_x000D_

Toen startten Supradyn en Centrum in multi; dankzij veel reclame werden dat producten met topomzetten. Hoewel ze de laatste jaren fors positie hebben verloren, zijn het nog steeds miljoenenproducten. Oorspronkelijk waren producten goed voor iedereen, later werd de markt verruimd door introducties te richten op doelgroepen zoals mannen, vrouwen, kids, zwangeren, ouderen, sporters et cetera. 

_x000D_
_x000D_

Solgar en Orthica richtten zich op klanten met een grote beurs, met een assortiment dat veel meer omvat dan alleen VMS. Lucovitaal, sinds 15 jaar op de markt, steeg als een komeet in omzet, mede door paginagrote advertenties in De Telegraaf. Het omzethoogtepunt lag in 2007, daarna viel het tot bijna de helft terug in 2011. Sindsdien zit het merk weer in de lift. Dankzij tal van succesvolle introducties – ook buiten VMS – zit men nu globaal weer op het niveau van 2007. Het komt niet vaak voor dat een merk na een soort vrije val zich weer zo krachtig weet te herstellen!  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Prima

_x000D_
_x000D_

De ‘S’ van VMS werd een jaar of 10 geleden ingevuld met hypes als Q10, glucosamine, visolie en recenter met cranberry. New Care begon rond 15 jaar geleden met een breed palet aan producten, ook buiten VMS, met een prijspositionering tussen Davitamon en Solgar in. Golden Naturals trad tien jaar geleden met een enigszins vergelijkbaar concept toe en Synofit is actief sinds een jaar of vijf. Alledrie doen het prima. 

_x000D_
_x000D_

Tot 2006 groeide VMS extreem bij de drogist, daarna zette een daling in, mede door al die onnodige 1+1 acties en het internet. Sinds drie jaar zit VMS weer in de lift, ook omdat we al zes jaar lang een griepepidemie kennen! Het dankt zijn omzetgroei ook aan de intro van Swisse en de hype van CBD-olie. Hierin hebben Jacob Hooy en Original CBD veel succes, maar het zijn maar twee van de vele.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Geremd

_x000D_
_x000D_

Ik heb hier niet alle succesvolle introducties benoemd, maar bovenstaande voorbeelden bewijzen een voortdurende dynamiek. Toch vind ik de omzetgroei fors tegenvallen, ondanks dat de industrie dat al decennialang belooft. In de grafiek zie je dat de groeitrend op lange termijn dalend is. De talloze succesvolle introducties worden dus per saldo nog altijd geremd door de dalers.'

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Reageren? rene@salimansconsultancy.nl

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Uitgelicht: Nurofen Fastine

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Leverancier: Reckitt Benckiser Healthcare

_x000D_
_x000D_

Nurofen Fastine Liquid Caps 400 mg is beschikbaar in een ‘liquid capsule’ vorm, speciaal ontwikkeld om 2 keer sneller opgenomen te worden dan een standaard 400 mg ibuprofen tablet*. Dit geeft de patiënt een snelle en effectieve verlichting van milde tot matige pijn. Nurofen, het nummer 1 ibuprofen merk in Nederland**.

_x000D_
_x000D_

* Nurofen Fastine Liquid Caps 400 mg wordt 2 keer sneller opgenomen dan standaard 400 mg ibuprofen tablet. In een farmacokinetisch onderzoek (R07-1009) was de tijd tot de piek-plasmaconcentratie (mediane Tmax) voor ibuprofentabletten met normale afgifte 90 minuten; voor Nurofen Fastine Liquid Caps was de tijd 40 minuten.  

_x000D_
_x000D_

** MSH in units MATuntil P6 2018 Nielsen data

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Uitgelicht: Canesten Gyno

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Het enige vrij verkrijgbare geneesmiddel bij vaginale schimmel. Werkzame stof is clotrimazol.

_x000D_
_x000D_

Leverancier: Bayer Consumer Health

_x000D_
_x000D_

Introductie Canesten Gyno: 2012 (switch RX naar OTC)

_x000D_
_x000D_

Succesfactoren:

_x000D_
_x000D_

• snelle en effectieve behandeling bij vaginale schimmel

_x000D_
_x000D_

• doodt de schimmel en verlicht zo snel de jeuk

_x000D_
_x000D_

• makkelijk in te brengen

_x000D_
_x000D_

• enige geneesmiddel verkrijgbaar zonder recept

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bijschrift bij grafiek: Consumentenomzet in 2017 €730 miljoen.

_x000D_/upload/images/3267949_xl.jpg_x000D_
/upload/images/DSC_6090.JPG_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202018-07-09%20om%2013_37_47.png_x000D_

7/14/2020 8:28

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Martin van Rijn, minister voor Medische Zorg, dat hij met de beroepsgroepen van huisartsen en apothekers in gesprek zal gaan over mogelijkheden en gebruik van zelfzorgmiddelen. Dit doet hij naar aanleiding van de Monitor ‘vitaminen, mineralen en paracetamol uit het pakket’ (Nivel), waaruit blijkt dat de pakketmaatregel ertoe geleid heeft dat huisartsen de middelen die niet meer vergoed worden minder voorschrijven en dat patiënten deze middelen nu als zelfzorgmiddel in plaats van receptgeneesmiddel gebruiken. Uit het onderzoek komt echter ook naar voren dat er weinig communicatie met patiënten is over veranderingen in medicatie na invoering van de pakketmaatregel, bijvoorbeeld of de patiënt gestopt is met een middel of zelf een ander (vervangend) middel heeft aangeschaft. Dit is nadelig voor medicatiebewaking.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Content

_x000D_
_x000D_

Over de ongewenste effecten van de pakketmaatregel, waaronder het gebrek aan communicatie met patiënten over de mogelijkheden en het gebruik van zelfzorgmiddelen, zal hij met beroepsgroepen, waaronder de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV), de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Pharmacie, de patientenorganisaties en zorgverzekeraars in gesprek gaan. Neprofarm is content met de opstelling van de minister, waaruit blijkt dat zelfzorg een belangrijk onderdeel is van de gezondheidszorg en bijdraagt aan de betaalbaarheid van het zorgstelsel.

_x000D_

7/30/2018 15:56

Garry is al meer dan 10 jaar DA-ondernemer in Breda, Gerben bijna 20 jaar in Amsterdam. Beiden hebben dus al heel wat bij DA meegemaakt. "We zitten nog steeds in een herstelfase: je start door, DA en D.I.O. worden samengevoegd, de dc's gaan samen, een nieuw kantoor", zegt Boogaard. "Het is jammer dat de integratie niet op rolletjes is verlopen, maar de aantrekkingskracht om er vaart achter te zetten, is begrijpelijk. Je hebt daar zoveel synergievoordeel van: één keer huur, één keer leveren, geen dubbele afspraken met leveranciers…"

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Omslagpunt

_x000D_
_x000D_

NDS kwam niet in januari, maar pas eind mei met de nieuwe formuleplannen voor DA. Hoe is daarop gereageerd?

_x000D_
_x000D_

Van der Heijden: "Wij willen verder, dus dan leidt het uitstellen van de nieuwe formuleplannen wel tot wat onrust. Maar wij hebben ook meteen gezegd: je moet het verhaal pas vertellen als het af is. Het is goed om te beseffen dat een organisatie niet alles tegelijk kan doen. De integratie van de distributie was voor dat moment toch het belangrijkste. Maar commercie is ook een belangrijk punt, ik ben blij dat ze dat nu versneld hebben."

_x000D_
_x000D_

"Onder het team onder Havermans zien ook de leveranciers een omslagpunt", meent Boogaard. "Ze herkennen dat NDS een nieuwe organisatie is die een visie heeft en krachtig genoeg is om dingen mee te bepalen. NDS is een partij waarmee je rekening moet houden."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Krenten

_x000D_
_x000D_

Want vinden DA-ondernemers van de nieuwe formule? 

_x000D_
_x000D_

Van der Heijden: "In feite heeft de organisatie bij beide retailformules de krenten uit de pap gehaald. Voor DA-ondernemers is de formule dus even nieuw als voor D.I.O. Vanuit DA is iedereen daar heel blij mee: eindelijk worden er weer keuzes gemaakt! We gaan weg uit de actiehoek, meer richting exclusiviteit en expertise. We kunnen ook onze kennis en kunde weer uitdragen, daar ondernemers blij mee. Hiermee kunnen we weer een eigen positie claimen."

_x000D_/upload/images/gerben.png_x000D_
/upload/images/Foto%20Garry%20vd%20Heijden.jpg_x000D_

8/12/2020 15:55

Er is geen beter moment dan het huidige om lessen te trekken uit de effecten van de pandemie, en daarnaar te handelen. Ik denk dat ik daar niemand van hoef te overtuigen. Alleen: het inzicht hebben en er dan naar hàndelen, tja, dat is niet zo gemakkelijk. Ook dat is iets waar we allemaal wel het inzicht (en de levenservaring) voor in huis hebben.

_x000D_
_x000D_

Maar als we naar dat inzicht in relatie tot het huidige tijdsgewricht kijken, dan vraag ik me af of we niet druk bezig zijn om de boot te missen.

_x000D_
_x000D_

Laat ik dat anders formuleren: laten we ons niet weer te veel leiden door de waan van de dag, terwijl nu juist het moment is om meer strategisch naar uw rol in retail en de zorgkolom te kijken?

_x000D_
_x000D_

Ik geef u even een paar ijkpunten:

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

e-health

_x000D_
_x000D_

Het coronavirus heeft er in Nederland toe geleid dat de Nederlandse gezondheidszorg steeds meer e-health inzet om patiënten te helpen, te begeleiden en te monitoren. E-health, daaronder versta ik allerlei toepassingen waarbij digitale communicatie wordt gecombineerd met zorghandelingen: specifieke apps, digitaal aangestuurde hardware, internet of things. Nederland is leidend op dit gebied, en de eerste coronagolf heeft ertoe geleid dat de innovatie van e-helth is verdubbeld. Overigens: mede geholpen door het feit dat de Nederlandse regering de transitie naar e-health wil stimuleren. Enerzijds betekent dit dat de zorg digitaliseert, anderzijds – en dat is voor u belangrijker – dat de patiënt, en dus uw consument, meer grip krijgt op hoe de zorgkolom met zijn gezondheid omgaat. En dat hij in theorie meer grip op de regie daarvan. Dat is een ontwikkeling waar u prima op kunt inspelen: een essentieel onderdeel van eigen regie is zelfzorg, tenslotte. Wilt u het artikel lezen? Kijk HIER.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

LOHAS

_x000D_
_x000D_

De trendwatchers hebben een nieuwe consumentengroep gedefinieerd. En hebben daar een pakkende acronym voor bedacht: LOHAS, (living a) Lifestyle Of Health And Sustainability. Deze consument kijkt goed naar de labels op verpakkingen, wil zo natuurlijk en biologisch mogelijke producten kopen én heeft een voorkeur voor lokale producten. Dit moet bij u al een aantal bellen doen rinkelen. Maar ik hoor u ook denken: hoe groot is die groep eigenlijk? In absolute termen best groot, maar geen meerderheid: naar schatting valt 22% van de consumenten hieronder. Maar waar het om gaat, is dat de marketeers en trendwatchers deze groep aanwijzen als de richtingbepalers: zoals zij met retail omgaan, dat wordt de toekomst. Ik geef u ook hier de link.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Tik op de neus

_x000D_
_x000D_

En tot slot deze ontwikkeling: ik berichtte vlak voor mijn vakantie erover dat de voormalige minister voor gezondheid De Bruin een tik op de neus uitdeelde aan huisartsen en apothekers, omdat zij de zogeheten pakketmaatregel, die moest stimuleren dat er meer zelfzorgproducten gebruikt zouden worden in plaats van voorgeschreven recepten (en daarmee de kosten moest verlagen) zo’n beetje saboteerden. Laat ik daar eerst dit over zeggen: de drogist heeft in het verleden vele aanvallen moeten weerstaan van programma’s RADAR en KASSA!, die claimden dat de drogist steken laat vallen in de omgang van (zelf)zorgadvies. Als het goed is, heeft de branche daarvan geleerd. Het is sowieso goed om te zien dat de klappen nu eens elders vallen. Enerzijds betekent dit wat afbreuk aan het imago van huisartsen en apotheken, maar verdorie! wat is het een pluim voor de drogisterijbranche! Het laat zien dat de minister vertrouwen heeft in de rol van de zelfzorgspecialist, en dat die andere specialisten toch wel wat relativeringsvermogen aan de dag mogen leggen. Ik link even mijn eigen artikel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Maatwerk

_x000D_
_x000D_

Welnu, wat van dit alles? Ik verbind deze drie ‘ijkpunten’ omdat ik u erop wil wijzen dat de rol van de drogist als nulde-lijnsspecialist nooit eerder zo prominent voor het voetlicht is gehaald. Corona heeft aangetoond dat de drogist een essentiële rol in de gezondheid speelt, de consument heeft meer oog en aandacht (en geld) voor zijn gezondheid en eerlijke producten, en vanuit de overheid wordt een duidelijk signaal van vertrouwen gegeven.

_x000D_
_x000D_

En dus zou ik zeggen: als we ooit, ooit aan de consument kunnen uitleggen dat die rol als nulde-lijnszorgspecialist de drogist past als een maatwerk kostuum, dan is het nu. De consument staat er open voor!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Stil

_x000D_
_x000D_

Nu snap ik wel dat het vakantie is, dus pruimentijd. En het kan zijn dat er intussen allerlei initiatieven lopen om die rol uit te diepen en vorm te geven. Echter: richting de consument en de stake holders zie ik daar niet veel van terug. Het is bar stil, eigenlijk. 

_x000D_
_x000D_

En hoe gaat u daarmee om? Benadrukt u zèlf die rol als zelfzorgspecialist? Ontwikkelt u initiatieven om de consument structureel te helpen met zijn gezondheid – of meer specifiek misschien: zijn weerstand? En bouwt u aan uw reputatie als vertrouwenspersoon in gezondheid?
_x000D_
Ik hoor dat heel, heel graag van u. Ik hoor het nog te weinig. Dus laat het me weten: antal@who-cares.nl

_x000D_
_x000D_

En als u er nog niks mee doet, ik hoop dat ik u hiermee een beetje heb wakker geschud. Ga aan de slag, zet er uw schouders onder. Er is geen beter moment dan nu. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

Maar liefst 24% van al het winkelpersoneel wel eens wordt bedreigd. Jaarlijks zijn dat er 18.000, circa 600 per dag. Dit blijkt uit een veiligheidsmeting van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het aantal winkelovervallen is wel gehalveerd.