Geen categorie

11/7/2017 16:35

Ten tijde van het 25-jarige jubileum in 2006 bestond de Crest Groep uit circa 40 winkels, verdeeld over een twintigtal ondernemers. Op dit moment gaat het om zestien winkels, verdeeld onder circa vier ondernemers. Dat er iets moest gebeuren was dus wel duidelijk, en de stap die nu gezet is, ligt ook in de lijn der verwachtingen.

_x000D_
_x000D_

“Hoe kleiner de groep, hoe moeilijker het is om de folders gevuld te krijgen. Voor dit jaar hebben we alles zelf gevuld, maar dat kostte erg veel moeite want leveranciers zien je bijna niet meer staan”, zegt voorzitter van de Crest Groep Paul Visser. “Daarnaast moet je de werkzaamheden die je als club zelf wilt uitvoeren, nu verdelen onder vier mensen. Dat gaat ten koste van je winkels, dus we moesten daarin keuzes maken. En dan zeg je logischerwijs: in dat geval gaan de winkels voor.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NDS

_x000D_
_x000D_

De samenwerking tussen (voorheen) FACO is al zo oud als de Crest Groep bestaat, vertelt Crest office manager Julie van Vliet: “De Crest groep maakte al sinds jaar en dag gebruik van de distributie van FACO in Diemen. En we hebben samen met FACO het huismerk Idyl ontwikkeld. Oorspronkelijk hadden wij ons hoofdkantoor in Uithoorn waar we onze werkzaamheden uitvoerden, maar vier jaar geleden is besloten om dat ook over te hevelen naar Diemen. Maar we deden nog veel zelf, zoals de folders ontwikkelen. Nu zal NDS (Nederlandse Drogisterij Service) onze werkzaamheden overnemen en wordt ons servicekantoor in Diemen opgeheven.”

_x000D_
_x000D_

Dit wordt bevestigd door Arjan van der Lingen van DA/D.I.O.: “We waren voor de meeste Crestleden al de primaire groothandel en hadden een aparte hal voor de foldering en acties van de Crest Groep, met een eigen proces. Vanaf 1 januari zal NDS (Nederlandse Drogisterij Service) de Crest-leden, vooral op het gebied van logistiek en marketing, volop gaan ondersteunen. En zal de volledige distributie worden opgenomen in het DC van DA/D.I.O. in Zwolle.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Niet onder DA

_x000D_
_x000D_

Het betekent ook dat de Crest groep in 2018 niet langer een eigen folder uitbrengt. “Klopt”, zegt Visser. “ook dat gaat DA/D.I.O. voor ons doen.”

_x000D_
_x000D_

Afgesproken is dat de winkels niet onder DA-vlag zullen vallen. “We behouden onze eigen naam op de pui, want in onze winkelomgevingen betekenen die namen iets”, zegt Visser. “Natuurlijk is er wel over gesproken om de winkels onder de DA-formule te brengen, maar voorlopig zal dat niet gebeuren. Wij willen onze eigen individuele identiteit behouden in ons marktgebied.”

_x000D_
_x000D_

Ook Van der Lingen vindt overstap naar DA “op dit moment echt een stap te ver. Wat er op termijn gebeurt, dat weten we nog niet.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Overbodig

_x000D_
_x000D_

De intensivering van de samenwerking heeft uiteindelijk een ingrijpende conclusie, vertelt Visser. “Op het moment dat al onze werkzaamheden door DA/D.I.O. worden uitgevoerd, is je servicekantoor overbodig. En dat betekent dat de Crest groep als formele organisatie ophoudt te bestaan. Natuurlijk blijven wij als ondernemers met elkaar verbonden, maar niet langer onder de vlag van Crest.

_x000D_
_x000D_

Van der Lingen wijst erop dat ook dit weer een stap is naar verdere consolidatie onder de zelfstandige drogisten. “Ik vind het heel sterk dat de Crest Groep zelfstandig deze beslissing genomen heeft, en dat we met wederzijds respect samenwerken. Op deze manier zetten we samen vol overtuiging de stap naar een gezamenlijke toekomst. We hebben er alle vertrouwen in dat intensievere samenwerking de juiste en logische stap is voor een gezonde toekomst voor de zelfstandige drogisten.”

_x000D_/upload/images/IMG_0188%20kopie.JPG_x000D_

1/3/2020 13:35

De uitkomsten van de onderzoeken waren voor ons een bevestiging van het belang van het vak drogist. De consument ziet de drogist echt als 'een vakman/vakvrouw', en meer huisartsen dan van tevoren gedacht  zien echt een rol voor de drogist in de zorgkolom. En de drogist zelf? Die vindt zijn vak mooi, en wil de kennis die hij heeft delen. Laten we niet vergeten dat de drogist in Europa een bijzondere positie inneemt, die wordt gekenmerkt door een perfecte balans van enerzijds grote beschikbaarheid en betaalbaarheid, en anderzijds kwaliteit en advies. Dat is uniek!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Register

_x000D_
_x000D_

Maar het onderzoek heeft ook een duidelijke lacune aan het licht gebracht. Huisartsen weten nauwelijks welke opleiding  drogisten volgen en dat zij een wettelijk verplicht examen moeten afleggen dat gaat over hoe te adviseren over het juist en goed gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. Dat blijkt een belangrijke drempel voor huisartsen om naar drogisten  door te verwijzen.

_x000D_
_x000D_

De zichtbaarheid van de drogist moet beter! Een openbaar beroepenregister zal kunnen zorgen voor een betere zichtbaarheid van het vakmanschap van de drogist.  Hierin kunnen drogisten die hun zaakjes op orde hebben zich onderscheiden. Pharmacon ondersteunt  de ontwikkeling van een openbaar beroepenregister. Hier zal in 2020 gevolg aan worden gegeven.

_x000D_
_x000D_

Pharmacon kan en zal er hard aan blijven werken om de kwaliteit van het vak drogist te waarborgen. Het is goed om te vermelden dat het ministerie van Volksgezondheid , Welzijn en Sport de aanwijzing van Pharmacon als exameninstantie voor de vakdiploma’s drogist en assistent- drogist weer met vijf jaar heeft verlengd.

_x000D_
_x000D_

Dit overigens op voorwaarde dat Pharmacon positief zou worden getoetst  aan de kwaliteitscriteria voor de inhoud van de examens en het afnemen van examens.  Ook die toetsing heeft Pharmacon in 2019 succesvol doorlopen.

_x000D_
_x000D_

Hierdoor  heeft het Pharmacon-diploma  meerwaarde: van een (assistent) drogist met een Pharmacon diploma kun je zonder meer uitgaan dat deze de nodige kennis bezit en een goed advies kan geven over UAD – zelfzorggeneesmiddelen. Zij zijn in staat om verantwoorde zorg bij de verkoop van de zelfzorggeneesmiddelen te geven zoals is vereist in de Geneesmiddelenwet  en de uitwerking door de branche in de Nederlandse Drogistennorm.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Uniek en onder druk

_x000D_
_x000D_

Nederland heeft een redelijk uniek systeem voor de verkoop van (zelfzorg)geneesmiddelen, dat goed werkt en de gemiddelde kosten voor geneesmiddelen lager houdt dan elders in Europa. Maar dit unieke systeem staat onder druk door een recente uitspraak van de rechter in de rechtszaak die het Centraal Bureau Drogisterij heeft aangespannen tegen de Inspectie voor Gezondheidzorg en Jeugd  met als doel handhaving af te dwingen bij de Albert Heijn inzake de “Drogist op afstand”.

_x000D_
_x000D_

De rechter oordeelde net als de inspectie dat een tablet met verbinding naar een assistent drogist op het hoofdkantoor voldoet aan de invulling van verantwoorde zorg. De kassacheck is een goed instrument maar niet noodzakelijk, en ook hoeft de inspectie niet te controleren of er daadwerkelijk voor 32 uur fysiek een drogist aanwezig is in het filiaal en of de voorlichting die door de drogist op afstand wordt gegeven voldoende is.     

_x000D_
_x000D_

Deze invalshoek staat haaks op het beleidskader en de eindtermen die VWS heeft opgesteld voor exameninstanties die mogen examineren voor de vakdiploma’s van drogist en assistent drogist. Pharmacon toetst conform deze kaders en daarin wordt van ons verwacht dat wij (onder meer) bij examenkandidaten aftoetsen of zij:

_x000D_
_x000D_

* oog hebben voor risicogroepen van consumenten van UAD geneesmiddelen, bijvoorbeeld mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn of ouderen;
_x000D_
* tijdens het verkoopgesprek verifieert of de klant behoefte heeft aan advies;
_x000D_
* inspeelt op non verbaal gedrag.
_x000D_
 
_x000D_
De drogist  heeft als doel het bevorderen van juist en gepast gebruik van de zelfzorggeneesmiddelen met de afleverstatus UAD. Pharmacon vindt dat hierbij persoonlijk contact met de klant noodzakelijk is.   

_x000D_
_x000D_

Sinds de invoering van nieuwe geneesmiddelenwet hebben de drogisten (en de branche) zelf een goede invulling gegeven aan het geven van verantwoorde zorg bij de ter hand stelling van UAD geneesmiddelen.  Dat deze invulling goed werkt blijkt ook uit de onderzoeken die Pharmacon heeft laten doen. Jaarlijks worden er ± 64 miljoen gezondheidsadviezen gegeven aan consumenten door drogisten. En deze adviezen worden hoog gewaardeerd door consumenten. Een actieve invulling van verantwoorde zorg is hiervoor een minimale invulling.
_x000D_
Het strookt niet dat de overheid vereist dat (assistent) drogisten bewezen goede kennis bezitten en een diploma halen, maar hoe en of ze deze kennis toepassen, niet zo belangrijk is.  
_x000D_
Pharmacon toetst al meer dan 75 jaar of de assistent drogisten en drogisten voldoende kennis hebben om consumenten goed voor te lichten en adequaat te begeleiden bij de ter hand stelling van UAD geneesmiddelen. Hierbij is een actieve opstelling van de (assistent) drogist uitgangspunt. Zo zullen wij dat ook in 2020 blijven doen. Het veilig gebruik van de UAD geneesmiddelen door de consument staat immers voorop.  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wij wensen u een bijzonder 2020 toe,
_x000D_
Jalmar Wesselink, voorzitter Pharmacon
_x000D_
Elise Weber
_x000D_
Gijs Metz

_x000D_/upload/images/Pharmacon-bestuur%202019.jpg_x000D_

4/28/2021 16:20

94% Van vrouwelijk Nederland weet dat een hoge bloeddruk het risico op hartfalen, een beroerte of hartinfarct verhoogt. Toch geeft meer dan de helft van de vrouwen tussen de 40 en 59 jaar aan nooit hun bloeddruk te meten. 

_x000D_
_x000D_

“Het meten van je bloeddruk moet eigenlijk voor vrouwen vanaf 40 jaar routine zijn” zegt hoogleraar hart- en vaatziekten bij vrouwen Hester den Ruijter van het UMC Utrecht. “Fantastisch dat 80% van de vrouwen aangeeft dat ze op regelmatige basis bezig zijn met hun gezondheid, maar inzicht in je eigen bloeddruk hoort daar zeker ook bij.”

_x000D_
_x000D_

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één onder vrouwen in Nederland. 1 op de 3 Nederlanders in de leeftijd van 30 tot 70 heeft een hoge bloeddruk, wat het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Het is dan ook opmerkelijk dat uit het onderzoek blijkt dat 2 op de 3 vrouwen waarbij hart- en vaatziekten in de familie voorkomen hun bloeddruk nooit thuis meet.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kennis blijft achter

_x000D_
_x000D_

het blijkt dat er veel onduidelijkheid heerst als het gaat over bloeddruk. Stellingen als “Bloeddruk betekent dat je hart sneller klopt” en “Een gezonde bloeddruk is bij vrouwen anders dan bij mannen” werden door respectievelijk 56% en 69% niet correct beantwoord. 

_x000D_
_x000D_

“Een hoge bloeddruk heb je meestal niet in de gaten", zegt Den Ruijter. "Ook als je gezond eet en veel sport, kun je een te hoge bloeddruk hebben. Begin daarom vanaf je veertigste met minimaal een keer per jaar (thuis)meten van je bloeddruk. Hoge bloeddruk is namelijk vrij eenvoudig met aanpassingen in de levensstijl of medicatie aan te pakken, maar de lange termijn gevolgen aan hart of vaten zijn vaak onomkeerbaar.”  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

72% van de ondervraagden denkt dat een hoge bloeddruk klachten geeft, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Hierdoor kunnen je bloedvaten en je hart ongemerkt beschadigen door langdurige hoge druk. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Symptomen

_x000D_
_x000D_

Hartklachten zijn bij vrouwen vaker moeilijk te herkennen, aldus internist Jeanine Roeters van Lennep (Erasmus MC). “Pijn op de borst is een heel duidelijk signaal dat ook bij veel mensen bekend is. Ook bij pijn die uitstraalt naar de armen denken de meesten wel aan een hartprobleem. Er zijn ook veel vagere klachten die een teken van hartproblemen kunnen zijn. Denk aan pijn tussen de schouderbladen, kortademigheid of misselijkheid. Deze klachten komen bij vrouwen vaker voor dan bij mannen. Ook vrouwen die tijdens hun zwangerschap een hoge bloeddruk hebben gehad, moeten waakzaam zijn. Zij hebben een 4 keer zo hoog risico op hoge bloeddruk later in hun leven.”  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zelfmeten is populair 

_x000D_
_x000D_

80% Van de ondervraagden meet wekelijks tenminste één gezondheidsindicator. Denk hierbij aan stappen tellen, het aantal minuten van intensieve beweging, hartslag, calorieverbranding of slaapkwaliteit. De corona-pandemie heeft ook invloed op hoe Nederlandse vrouwen naar hun eigen gezondheid en die van hun naasten kijken. Bijna 30% geeft aan sinds de start van de pandemie meer interesse te hebben in het monitoren van gezondheid. 

_x000D_
_x000D_

* 50% Van alle vrouwen meet dagelijks haar gezondheid via een smartphone.

_x000D_
_x000D_

* 64% Voudt wekelijks sportieve activiteiten als hardlopen, zwemmen of fietsen bij. 50% weegt zich elke week. 50% meet wekelijks stappen en 41% monitort minimaal een keer per week slaap.

_x000D_
_x000D_

* De helft van de ondervraagden (51%) vindt dat activity trackers, smartwatches en apps van toegevoegde waarde zijn voor een gezonde maatschappij.

_x000D_
_x000D_

* 53% Van de vrouwen heeft het gevoel dat het behalen van gestelde doelen zoals 10.000 stappen een positief en motiverend effect hebben.

_x000D_/upload/images/384905-Monitoring-her-health-889151682_4935x3294-5ab4da-large-1618235507.jpeg_x000D_

5/16/2016 12:54

_x000D_
_x000D_

Op woensdag 23 maart heropenden Jeanette en Philo Scheffer, van oorsprong gemakswinkeleigenaren, hun Read Shop in Dubbeldam, Dordrecht, in een team-up met Drogist Bewust Beter. Hoe gaan deze ondernemers met het drogistenvak om?

_x000D_
_x000D_

De Readshop van Scheffer in de wijk Dubbeldam in Dordrecht heeft sinds enkele weken een dubbele functie: met hulp van UniPharma hebben Philo en Jeanette een flink stuk van de winkel ingericht als drogisterij, onder de formule Drogist Bewust Beter, en hiermee een shop-in-shopcombinatie gerealiseerd.

_x000D_
_x000D_

De reden om voor deze combinatie te kiezen? ”Hier vlakbij zat een DA. De eigenaar daarvan had een aantal DA-winkels in deze omgeving maar ging eind 2014 failliet”, zegt Philo. ”Uit omzetgegevens bleek dat de winkel in Dubbeldam het nog prima deed. En er is in de wijde omgeving nauwelijks nog een drogist te vinden. Ik dacht dus al snel: zal ik het overnemen?”

_x000D_
_x000D_

Na gesprekken met diverse organisaties viel zijn keus op UniPharma. ”Ze zijn betrokken, denken actief met je mee, heel flexibel. Zo’n organisatie heb je in dit geval zeker wel nodig. Want ik kende de drogisterijbranche verder helemaal niet.”

_x000D_
_x000D_

Unipharm stelde eigenlijk maar één voorwaarde, vertelt Philo: ”Ik moest mijn drogistendiploma halen van UniPharma-directeur Jacco van Liere. Ikzelf had gedacht aan een soort Drogist Light-concept, waarbij ik dat diploma niet nodig zou hebben, maar Jacco zei: ’Als jij je diploma haalt, dan committeren wij ons ook’. ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb, want die zelfzorgmedicijnen vormen een significant aandeel in mijn omzet. Inmiddels is iedereen in de winkel gediplomeerd.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN DREMPEL

_x000D_
_x000D_

Van de 160 vierkante meter vvo die Scheffer tot zijn beschikking heeft, is 60 vierkante meter ingeruimd voor het drogisterijassortiment. Een beperkte ruimte, maar opvallend knus. Heeft hij drastisch in het drogisterijassortiment moeten schrappen?

_x000D_
_x000D_

”Echt niet”, reageert hij, ”er staat hier geen uitgebreid of diep ingevuld assortiment, maar wel een volwaardig assortiment. Ik heb nog geen concrete cijfers, maar puur op gevoel zeg ik: de drogisterij heeft al een belangrijk aandeel in de omzet.”

_x000D_
_x000D_

En de boeken? ”Ik heb ruimte ingeleverd maar toch is mijn assortiment niet ingedikt. Dat kan door onder meer boeken korter in het assortiment te houden. 

_x000D_
_x000D_

Ook in het boekenvak loopt de handel steeds moeilijker. Het drogisterijassortiment zorgt voor meer traffic in de winkel. Het assortiment van beide concepten loopt vrij naadloos in elkaar over: 99,5% van de mensen ervaart geen drempel tussen de boeken en het drogisterijaanbod: ze nemen van beide assortimenten makkelijk iets mee.”

_x000D_
_x000D_

Overigens biedt Scheffer nog meer service voor de Dubbeldammers: hij heeft ook snoep, speelgoed, een sleutel- en pasfotoservice, tabak, een DHL-servicepunt, lotto, staatsloterij, wenskaarten en tijdschriften in zijn winkel. ”Ik richt me vooral op serviceproducten”, zegt hij. ”Daarmee spring ik in op de behoefte van mijn 'lokale' omgeving en houd ik mijn winkel relevant. Mijns inziens is het ook dat wat een drogist zou moeten doen: meer focus op servicegerichte producten.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

EIGEN KIJK

_x000D_
_x000D_

Als retailer  heeft Philo een eigen kijk op het ondernemersvak. ”Ik ben nu sinds acht jaar franchisenemer. Inmiddels heb ik redelijk wat ondernemers gesproken, en als ik eerlijk ben, dan ervaar ik ze soms als wat passief. Ik zou wat meer echte ondernemers willen zien. Er zijn er in mijn ogen teveel die hopen dat de franchisegevers met oplossingen komt in deze tijd van bezuinigende partners (zoals Postnl en ING), het veranderende koopgedrag van de consument en de economische crisis die aansuddert, ondanks de aantrekkende economie. Met alleen de status van kennis en ervaring is het voor veel ondernemers lastig nu en in de komende jaren het hoofd boven water te houden. De consument komt door het gebruik van internet al naar de winkel met veel voorkennis. Hij is in mijn ogen vaak op zoek naar bevestiging, dus jouw kennis levert je qua verkoop niet veel op. Ikzelf moet nog regelmatig met de klant op zoek naar het beste product voor zijn probleem, maar die zoektocht creëert juist een band en levert mij veel goodwill op. Aandacht voor de klant, dat vinden wij belangrijk.”

_x000D_
_x000D_

Ook de retailorganisaties wijst hij graag op onontgonnen terrein: ”Vaak blijft een organisatie te lang hangen in het stramien waarmee zij ooit begonnen. Veranderingen in retailland worden niet snel genoeg opgepakt, of de ideeën die er zijn hebben te weinig invloed op het resultaat van de ondernemer. Uiteraard heeft dit ook te maken met de slagkracht van de organisatie.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Volgens Philo heeft de ondernemer vaak behoefte aan hulp op een hoger niveau om zijn winkel succesvol te maken en te houden. ”Alleen hulp op productniveau is tegenwoordig niet voldoende. Wij zoeken dus geen partner die zegt: ’Dit zijn onze uitgangspunten, voor minder doen we het niet, ga maar crowdfunden, komt goed’ Dat is in mijn ogen niet de oplossing. Ik heb tot nu toe UniPharma ervaren  als een partij die samen met ons een realistisch plan uitwerkt volgens een gezamelijke visie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een filmpje van de winkel zien? https://www.youtube.com/watch?v=2qShZdeJ-7g

_x000D_

3/21/2018 13:12

Dat de inclusie van FACO in NDS niet van een leien dakje gaat, is inmiddels allang duidelijk. In feite was dat ook te verwachten. Echter, de aanstelling van Lisette Havermans als de nieuwe algemeen directeur van NDS en het gelijktijdig terugtreden van Jos Jongstra naar de rol van directeur Ondernemersrelaties leidde tot heel wat ophef. Daar kwam bij: Walborgh Kieskamp vertrok, en van de overige directieleden was mij niet duidelijk hoe zij de piketpaaltjes tussen elkaars taken en verantwoordelijkheden hadden geslagen.

_x000D_
_x000D_

Wel zag ik de bestuurswisseling, vooral omdat het aangeeft dat de zaken ook op dit vlak niet soepel verliepen, als een verder teken van onzekerheid en onrust – en dus als een slecht teken. 

_x000D_
_x000D_

Ik ga dat nu heroverwegen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Initiator

_x000D_
_x000D_

In de gesprekken die ik de laatste tijd gevoerd heb, is mij duidelijk geworden dat er ook een ánder scenario denkbaar is. Het is veel minder doemerig, wijst op positieve ontwikkelingen binnen NDS en zou de aangesloten ondernemers een hart onder de riem kunnen steken.

_x000D_
_x000D_

Dat scenario is dit: in plaats van het terugtreden van Jongstra te zien als het op een zijspoor zetten van de oud-directeur van FACO, is er een reële mogelijkheid dat Jos zelf de initiator is van deze bestuurswisselingen. Mij is verteld dat Jos zich juist beter op zijn plaats voelt als de man van de dagelijkse leiding, waarbij hij voeling heeft met de ondernemers, dan als iemand die vooral met de directie van Mosadex overlegt. De beslissing zou genomen zijn om iemand in die rol te zetten die zich daarin thuisvoelt, en die op dat gebied binnen Mosadex zijn sporen al verdiend had. Enter Lisette Havermans, sinds 2010 managing director ApotheekZorg & Care4Pharma bij Mosadex, en daarvoor commerce director van LLOYDS Apotheken. Lisette is nu druk bezig zich deze specifieke branche eigen te maken, te praten met de movers en shakers binnen NDS, en kennis te maken met de mensen die zij in ultimo vertegenwoordigt. Hierdoor kan Jos zich weer hands on bezighouden met de dagelijkse leiding. En Arjan van der Lingen, gepokt en gemazeld in category management, neemt die expertise weer ter hand.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Transparant

_x000D_
_x000D_

Nu speelt er nog iets anders, en ook dat wil ik hier even aanhalen. Ik hoor in de wandelgangen dat er onrust is ontstaan onder ondernemers omdat een specifieke groep (vooral) Noordhollandse ondernemers van met name D.I.O.-signatuur uiterst kritisch is over de ontwikkelingen bij NDS. Die onvrede zou inmiddels zo groot zijn dat zij onderhands zouden werken aan een eigen positie, met een eigen formule zelfs. Is het REZO-verhaal zich aan het herhalen? 

_x000D_
_x000D_

Ik heb wat van die ondernemers gesproken en het lijkt er eerlijk gezegd op van niet. Voor zover ik het begrijp, werkt de groep heel transparant, zijn ze betrokken in commissies en klankbordgroepen en weet NDS dus van de hoed en de rand. Ook wordt er gesleuteld aan een back-up plan: áls het fout zou gaan, wat zou er dan moeten gebeuren? Het doel is goed ondernemerschap: je wilt niet onvoorbereid de winter in, zogezegd.

_x000D_
_x000D_

Juist uit deze groep hoor ik de bevestiging dat het bij NDS de goede kant opgaat, en dat zij meer dan voorheen een commitment voelen met hun nieuwe organisatie.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dit is nadrukkelijk een opiniërend stuk, maar misschien levert het wat rust op. Het is de ondernemers in ieder geval van harte gegund.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

1/7/2020 12:47

“Ice Power is een A-merk medisch hulpmiddel in spier- en gewrichtsverzorging met wetenschappelijk bewezen werkingen en eigenschappen, geproduceerd in Finland", vertelt directeur drs. Hans-Peter Brands. “Ice Power is pijnstillend en ontstekingsremmend, bevordert herstel en is langdurig effectief. Omdat het menthol en eucalyptus bevat, en géén kamfer of pijnstillers als diclofenac of ibuprofen, mag Ice Power wel meermaals per dag worden toegepast – ook in combinatie met geneesmiddelen en ook door kinderen en zwangere vrouwen.”
_x000D_
De range bestaat uit de standaard Ice Power Cold Gel en specials zoals Ice Power PLUS MSM, Ice Power Magnesium in Strong, Ice Power Arthro, HOT Power, Instant Cold- en HotColdpacks.
_x000D_
“Dat maakt Ice Power breed inzetbaar voor zowel topsporters als breedtesporters, maar ook van (sport)artsen, fysiotherapeuten en masseurs tot consumenten”, zegt Brands. “Ook is Ice Power promotioneel zeer actief. Ice Power besteedt ook veel aandacht aan kennisonderbouwing, met onder meer onze eigen Ice Power University Academy en diverse wetenschappelijke studies onder de riem. Om de naamsbekendheid te behouden en uit te breiden werkt Ice Power niet alleen nauw samen met diverse groothandels en sportorganisaties, maar werkt het ook mee aan diverse events, zoals Pink Ribbon, Zevenheuvelenloop, de Vierdaagse van Nijmegen, en de Libelle- en Margrietbeurs. Ook is Ice Power medeorganisator en partner van eigen wandelevents.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Snel overtuigd

_x000D_
_x000D_

Uit het onderzoek wordt duidelijk dat Ice Power Cold Gel Tube 150ml minder snel ter hand wordt genomen dan de traditionele grote merken, maar áls het product wordt overwogen, dan is de consument meer dan gebruikelijk genegen om het ook aan te schaffen (grafiek 1).
_x000D_
De kracht van Ice Power zit hem vooral in het persoonlijk overtuigen, meent Brands: “Als de verkoopkracht vooral afhangt van hoeveel promotiegeld je hebt, dan is dat eigenlijk ook een zwaktebod”, zegt Brands. “Ice Power laat duidelijk zien dat het de consument als product weet te overtuigen, met een heldere boodschap: snelle pijnvermindering.”
_x000D_
Dit blijkt uit de beïnvloedingsfactoren uit het onderzoek: elke factor heeft een primair positieve invloed op de beslissing van de consument, waarbij vooral blijkt dat de consument het product bij het merk vindt passen, dat de verwachte werking positief beoordeeld wordt, en dat productvorm, verpakking en verpakkingslogo- of illustratie overwegend positief zijn (grafiek 2). Het gevolg is dat het product op bijna elke beoordelingsfactor positief uit de bus komt (grafiek 3)
_x000D_
“Hier kan de actieve ondernemer dus zijn voordeel mee doen: we hebben een overtuigend, en wetenschappelijk onderbouwd verhaal. Dus als Ice Power op uw schap staat, dan is de kans zeer groot dat het ook gekocht wordt!”

_x000D_/upload/images/Assortimentsfoto%20240518.jpg_x000D_
/upload/images/Grafiek%201%20nw.png_x000D_
/upload/images/Grafiek%202%20nw.png_x000D_
/upload/images/Grafiek%203%20nw.png_x000D_

2/26/2020 10:37

Etos en Thuisapotheek zijn vandaag in een pilot een samenwerking gestart. Aan de basis staat de Etos+ app, waarmee klanten eenvoudig geneesmiddelen kunnen bestellen en thuisbezorgd krijgen, of afhalen in een Etos-winkel. De pilot start in zeven Etos-drogisterijen in Haarlem en Overveen.
_x000D_
"Deze medicijnservice sluit goed aan bij de ingeslagen strategie van Etos om de klant elke dag te helpen zich goed te voelen", zegt directeur van Etos Saskia Egas Reparaz. "uit onderzoek blijkt dat mensen behoefte hebben aan meer gemak, snelheid en privacy bij het ophalen of ontvangen van geneesmiddelen. Dus als wij mensen kunnen helpen om hun geneesmiddelen op tijd en makkelijk in huis te halen, dan past dat in onze strategie."

_x000D_
_x000D_

_x000D_
 
_x000D_
Pilot

_x000D_
_x000D_

Iedereen met een postcode in Haarlem en Overveen kan meedoen aan de pilot. Zodra een klant een nieuw of herhaalrecept voorgeschreven krijgt via de (huis)arts en deze bekend is bij de Thuisapotheek, kan hij of zij via de Etos+ app de keuze maken hoe de geneesmiddelen te verkrijgen. Naast thuisbezorging kunnen klanten de geneesmiddelen afhalen bij een pick-up balie of, met behulp van een persoonlijke code, uit een beveiligde kluis in de Etos-winkel. De kosten worden zoals vanouds tussen de apotheker en de zorgverzekeraars geregeld, zodra aan de eigen bijdrage voldaan is.

_x000D_
_x000D_

Advies
_x000D_
Heeft de klant advies nodig, dan gebeurt dat ook via de Etos+ app, vertelt Hans Smit van Thuisapotheek: "Ze kunnen via de app aangeven dat zij advies nodig hebben, en wij bellen ze dan op voor deskundig apothekersadvies, en medicatiebewaking, zoals iedereen van een apotheek gewend is. We weten inmiddels dat een beter begrip van medicijnen leidt tot een beter gebruik. Met deze app kunnen wij dus onze kwalitatieve zorg verbeteren.Binnen deze samenwerking is Thuisapotheek het gekwalificeerde aanspreekpunt voor deskundig advies over receptgeneesmiddelen en medicatiebewaking. Een apotheek heeft een aantal taken, waaronder medicatieverificatie bij de intake, medicatiebegeleiding en medicatiereview. Dat is bij ons niet anders."
_x000D_
De pilot loopt tot de zomer; bij gebleken succes wordt het concept daarna landelijk uitgerold.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Klantenbinding

_x000D_
_x000D_

Wat betekent het voor Etos en Thuisapotheek? De samenwerking gaat de klanten van beide organisaties over en weer 'binden': consumenten van Etos die gebruik maken van de Etos+ app worden ook klant bij Thuisapotheek, en vice versa. Thuisapotheek krijgt in concreto meer digitale klanten, Etos genereert meer traffic naar de winkel.
_x000D_
Er is ook een duidelijke scheiding van aanbod: de samenwerking speelt zich af op het vlak van de receptgeneesmiddelen, het terrein van Thuisapotheek. Voor zelfzorgproducten kan de klant alleen bij Etos terecht. "Maar een klant die bij ons een pakketje ophaalt, heeft niet dus ook bij Etos zijn zelfzorgproducten te kopen", benadrukt Egas Reparaz.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Geen verstand

_x000D_
_x000D_

Maar wat betekent het voor de mensen op de winkelvloer? Gaat hun rol hiermee veranderen? Uiteindelijk denkt Egas Reparaz van niet: "Wij geloven in het bieden van service en diensten. Wij zijn geen apotheek; onze mensen weten niet wat er in de pakketjes van Thuisapotheek zit. Het is altijd ons uitgangspunt: als we er zelf geen verstand van hebben, dan zoeken we een partner om mee samen te werken. Dat doen we nu dus ook. We werken samen om de service aan de klant te vergroten."

_x000D_
_x000D_

Foto's genomen tijdens webinar waarin Etos en Thuisapotheek het nieuws bekendmaakten.

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-02-25%20om%2010_27_56.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-02-25%20om%2010_28_04.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-02-25%20om%2010_26_16.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-02-26%20om%2010_36_36.png_x000D_

5/5/2021 11:28

“Waar we in de eerste golf niet van elkaar af konden blijven doordat we meer thuis waren en er daarom in de tweede golf een babyboom ontstond, blijkt ons seksleven in de derde golf bijzonder somber en stressvol”, aldus Audrey van Ham, CEO van Christine le Duc. 

_x000D_
_x000D_

Opvallend is dat het merendeel van de mannen (66%) aangeeft te weinig fysiek contact te hebben. Terwijl dit bij vrouwen veel minder (33%) wordt aangegeven als een gemis. 

_x000D_
_x000D_

“Blijkbaar zorgen vrouwen beduidend beter voor zichzelf, aangezien uit dit onderzoek blijkt dat ze tijdens de lockdown massaal meer lingerie en love toys hebben aangeschaft. Hierdoor lijkt het of de man wellicht wat ‘overbodig’ is geworden of een beetje aan de kant is geschoven”, vervolgt van Ham. Deze crisis wordt door velen als stressvol ervaren (57,9%) en hier reageren vrouwen anders op dan mannen. Van de ondervraagden blijkt de helft weldegelijk meer behoefte te hebben aan seks, maar toch geeft 60% aan ‘het’ niet vaker te doen. De langdurige lockdown eist ondertussen ook in de slaapkamer zijn tol, slechts 24% van de Nederlanders heeft meer ontdekt op seksueel vlak.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kinderen thuis

_x000D_
_x000D_

Bijna een kwart van de ondervraagden geeft aan dat zij minder seks hebben door de lockdown. Redenen hiervoor zijn: minder vaak in de stemming (11,2%), kinderen zijn vaker thuis (10,1%), meer stress (9,7%) en minder tijd voor zichzelf (8%). Dat de ondervraagden minder tijd voor zichzelf hebben blijkt ook uit de vraag of men meer masturbeert: 70% geeft aan niet meer te masturberen. Van de 30% die dat wel doet, is het aantal dat 4 keer per week of meer masturbeert tijdens de lockdown verdubbeld. Redenen hiervoor zijn juist meer tijd voor zichzelf (11%), verveling (10%), meer behoefte aan solo seks (9%), eenzaamheid (6%). Dat Nederlanders minder hun best hebben gedaan voor een plezierig seksleven blijkt ook uit het feit 57% zich niet verder heeft verdiept in hoe men elkaar beter kan verwennen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Te weinig contact

_x000D_
_x000D_

Bijna 40% van ondervraagden geeft aan (veel) te weinig fysiek contact te hebben. Bij singles is dit logischerwijs een groter probleem (71%) dan voor mensen met een relatie. Maar binnen een relatie valt het op dat het vooral de mannen zijn die te weinig fysiek contact ervaren. Terwijl veel minder vrouwen in een relatie dit aangeeft. Een groot deel van de vrouwen (42%) geeft aan meer love toys te zijn gaan gebruiken tijdens de lockdown en 40% heeft meer lingerie gekocht. 

_x000D_
_x000D_

“Vrouwen zorgen goed voor zichzelf op dit moment en ik ben blij dat ze ondertussen ontdekt hebben dat de persoonlijke seksuele ontwikkeling een grote rol speelt in het geluksgevoel van het dagelijkse leven", aldus Van Ham. "Een actiever seksleven draagt bij aan een relaxte levenshouding waardoor je problemen en stress makkelijker het hoofd kan bieden. Natuurlijk moet dit in balans blijven binnen een relatie dus is het goed dat we ons realiseren dat mannen momenteel wellicht anders in de wedstrijd zitten."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vermoeden bevestigd

_x000D_
_x000D_

Dat ruim 70% aangeeft niet meer te hebben geleerd of ontdekt op seksueel vlak en dat men minder seks heeft, baart Van Ham zorgen: “Ik had al een tijd het vermoeden dat mensen moe zijn van deze lockdownsituatie, maar niet naar elkaar toe bewegen. Elk jaar voeren wij het jaarlijkse Seksonderzoek, maar ik vond dat het tijd was voor een tussentijds onderzoek naar het seksleven in coronatijd. Mijn vermoeden werd bevestigd: het seksleven in deze derde golf is zeer treurig. Dat zo’n hoog percentage aangeeft niet meer te hebben geleerd of ontdekt deed mij aanzetten tot actie. Om die reden heb de handen ineen geslagen met een aantal partnersvoor een online festival over liefde, relaties en erotiek, de ‘Temple of Love’, die op 1 mei plaatsvindt. Een een primeur voor Nederland.”

_x000D_
_x000D_

Foto: Christine le Duc

_x000D_/upload/images/Corona-Love-Challenge-persbericht-768×432.png_x000D_