Geen categorie

8/12/2020 15:55

Er is geen beter moment dan het huidige om lessen te trekken uit de effecten van de pandemie, en daarnaar te handelen. Ik denk dat ik daar niemand van hoef te overtuigen. Alleen: het inzicht hebben en er dan naar hàndelen, tja, dat is niet zo gemakkelijk. Ook dat is iets waar we allemaal wel het inzicht (en de levenservaring) voor in huis hebben.

_x000D_
_x000D_

Maar als we naar dat inzicht in relatie tot het huidige tijdsgewricht kijken, dan vraag ik me af of we niet druk bezig zijn om de boot te missen.

_x000D_
_x000D_

Laat ik dat anders formuleren: laten we ons niet weer te veel leiden door de waan van de dag, terwijl nu juist het moment is om meer strategisch naar uw rol in retail en de zorgkolom te kijken?

_x000D_
_x000D_

Ik geef u even een paar ijkpunten:

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

e-health

_x000D_
_x000D_

Het coronavirus heeft er in Nederland toe geleid dat de Nederlandse gezondheidszorg steeds meer e-health inzet om patiënten te helpen, te begeleiden en te monitoren. E-health, daaronder versta ik allerlei toepassingen waarbij digitale communicatie wordt gecombineerd met zorghandelingen: specifieke apps, digitaal aangestuurde hardware, internet of things. Nederland is leidend op dit gebied, en de eerste coronagolf heeft ertoe geleid dat de innovatie van e-helth is verdubbeld. Overigens: mede geholpen door het feit dat de Nederlandse regering de transitie naar e-health wil stimuleren. Enerzijds betekent dit dat de zorg digitaliseert, anderzijds – en dat is voor u belangrijker – dat de patiënt, en dus uw consument, meer grip krijgt op hoe de zorgkolom met zijn gezondheid omgaat. En dat hij in theorie meer grip op de regie daarvan. Dat is een ontwikkeling waar u prima op kunt inspelen: een essentieel onderdeel van eigen regie is zelfzorg, tenslotte. Wilt u het artikel lezen? Kijk HIER.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

LOHAS

_x000D_
_x000D_

De trendwatchers hebben een nieuwe consumentengroep gedefinieerd. En hebben daar een pakkende acronym voor bedacht: LOHAS, (living a) Lifestyle Of Health And Sustainability. Deze consument kijkt goed naar de labels op verpakkingen, wil zo natuurlijk en biologisch mogelijke producten kopen én heeft een voorkeur voor lokale producten. Dit moet bij u al een aantal bellen doen rinkelen. Maar ik hoor u ook denken: hoe groot is die groep eigenlijk? In absolute termen best groot, maar geen meerderheid: naar schatting valt 22% van de consumenten hieronder. Maar waar het om gaat, is dat de marketeers en trendwatchers deze groep aanwijzen als de richtingbepalers: zoals zij met retail omgaan, dat wordt de toekomst. Ik geef u ook hier de link.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Tik op de neus

_x000D_
_x000D_

En tot slot deze ontwikkeling: ik berichtte vlak voor mijn vakantie erover dat de voormalige minister voor gezondheid De Bruin een tik op de neus uitdeelde aan huisartsen en apothekers, omdat zij de zogeheten pakketmaatregel, die moest stimuleren dat er meer zelfzorgproducten gebruikt zouden worden in plaats van voorgeschreven recepten (en daarmee de kosten moest verlagen) zo’n beetje saboteerden. Laat ik daar eerst dit over zeggen: de drogist heeft in het verleden vele aanvallen moeten weerstaan van programma’s RADAR en KASSA!, die claimden dat de drogist steken laat vallen in de omgang van (zelf)zorgadvies. Als het goed is, heeft de branche daarvan geleerd. Het is sowieso goed om te zien dat de klappen nu eens elders vallen. Enerzijds betekent dit wat afbreuk aan het imago van huisartsen en apotheken, maar verdorie! wat is het een pluim voor de drogisterijbranche! Het laat zien dat de minister vertrouwen heeft in de rol van de zelfzorgspecialist, en dat die andere specialisten toch wel wat relativeringsvermogen aan de dag mogen leggen. Ik link even mijn eigen artikel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Maatwerk

_x000D_
_x000D_

Welnu, wat van dit alles? Ik verbind deze drie ‘ijkpunten’ omdat ik u erop wil wijzen dat de rol van de drogist als nulde-lijnsspecialist nooit eerder zo prominent voor het voetlicht is gehaald. Corona heeft aangetoond dat de drogist een essentiële rol in de gezondheid speelt, de consument heeft meer oog en aandacht (en geld) voor zijn gezondheid en eerlijke producten, en vanuit de overheid wordt een duidelijk signaal van vertrouwen gegeven.

_x000D_
_x000D_

En dus zou ik zeggen: als we ooit, ooit aan de consument kunnen uitleggen dat die rol als nulde-lijnszorgspecialist de drogist past als een maatwerk kostuum, dan is het nu. De consument staat er open voor!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Stil

_x000D_
_x000D_

Nu snap ik wel dat het vakantie is, dus pruimentijd. En het kan zijn dat er intussen allerlei initiatieven lopen om die rol uit te diepen en vorm te geven. Echter: richting de consument en de stake holders zie ik daar niet veel van terug. Het is bar stil, eigenlijk. 

_x000D_
_x000D_

En hoe gaat u daarmee om? Benadrukt u zèlf die rol als zelfzorgspecialist? Ontwikkelt u initiatieven om de consument structureel te helpen met zijn gezondheid – of meer specifiek misschien: zijn weerstand? En bouwt u aan uw reputatie als vertrouwenspersoon in gezondheid?
_x000D_
Ik hoor dat heel, heel graag van u. Ik hoor het nog te weinig. Dus laat het me weten: antal@who-cares.nl

_x000D_
_x000D_

En als u er nog niks mee doet, ik hoop dat ik u hiermee een beetje heb wakker geschud. Ga aan de slag, zet er uw schouders onder. Er is geen beter moment dan nu. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

8/11/2018 19:26

Jullie hebben als NDS-leden de stap naar zelfstandigheid gezet. Wat was er mis met de NDS?

_x000D_
_x000D_

"In het begin waren we nog enthousiast, je hoopt dan vurig dat het wel gaat lukken. Maar dan moeten de omstandigheden wel kloppen en daar zit de crux. Zoals wij het zien, is er geen goede match tussen een aantal DA-drogisten en D.I.O. Er zijn nog steeds cultuurverschillen en we missen de dynamiek die bij ons past. Heel nadrukkelijk zeggen wij niet dat wat de NDS doet niet deugt, wij gaan de organisatie de maat niet nemen. Wij zien echter een andere route.

_x000D_
_x000D_

Wat ons wel opvalt, is dat er op veel fronten nog geen plan is. Dat heeft ons verwonderd, want er is immers best veel tijd versteken en dit had, vinden wij, al klaar moeten zijn. Ons is in een eerder stadium voorgehouden: NDS gaat eerst de achterkant op orde brengen en daarna de formules integreren. Maar toen kwam in oktober ineens een bijeenkomst waarin plompverloren werd aangezegd dat DA de formule zou worden en dat dit snel gerealiseerd zou worden. Vergeet ook niet dat de organisatie in december logistiek in elkaar werd samengevoegd – een regelrecht drama. 

_x000D_
_x000D_

Er is een goed plan, maar we voelen geen enkele beweging in die richting. Veel ondernemers hebben afgewacht en hebben geklaagd dat er niks gebeurt. Maar het ligt de betrokken Care & Beauty-ondernemers niet in de aard om te wachten tot er iemand opstaat die de boel op de schop gooit en echt scherpe keuzes durft te maken."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Strategisch niveau

_x000D_
_x000D_

Wat was de druppel?

_x000D_
_x000D_

"Je ligt te woelen in bed, zeg maar. Dat gold voor velen van ons. Op zekere ochtend heeft een van ons de telefoon gepakt om dat te delen met collega’s. Een week later zaten we al bij elkaar. Dat ging wonderbaarlijk makkelijk: de nood was hoog." 

_x000D_
_x000D_

Wat verbindt jullie als ondernemers?

_x000D_
_x000D_

Wij zaten, net als andere ondernemers uit onze groep, in commissies. Wij drieën hebben deelgenomen aan sessies die tot het plan 2021 hebben geleid. Dat plan, daar staan we achter, daar is niet veel mis mee. Maar we missen het vertrouwen in de organisatie: die is erg geconditioneerd aan het verdienmodel van de folder en heeft ondernemers die niet zo veranderingsbereid zijn en meer volgend. Terwijl er juist een enorme beweging gemaakt moet worden." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Daadkracht

_x000D_
_x000D_

Al eerder ging het gerucht dat een groep ondernemers zich wilde afscheiden. Dat werd toen met klem ontkend: jullie werkten vooral met en niet tegen de NDS. Toch is het resultaat nu dat jullie afscheiden. Was dat gerucht dan toch waar? 

_x000D_
_x000D_

"Nee. Wij vormden een groep om in overleg wat grip te houden op het proces. Wij zaten in verschillende commissies en besturen, als sparringpartner voor de organisatie. We hebben heel intensief bijgedragen aan het plan 2021 en hadden de volle overtuiging en ambitie om eruit te komen. We hebben wel benoemd – en dat ook altijd aan de NDS gecommuniceerd – dat wij ook zelf aan een plan B zouden gaan werken. Voor als de NDS-variant voor ons geen optie zou zijn." 

_x000D_
_x000D_

Waar ging het dan mis?

_x000D_
_x000D_

"De NDS heeft vanaf dag één een heleboel dingen kunnen doen om het schip de goede kant op te sturen. De focus lag op de formule en de folder; dat was en is voor velen van ons een tegenwerkende kracht voor de richting die we opwillen. De scherpe keuzes die wij voorstaan worden niet gemaakt. Het gebeurt op de winkelvloer en de organisatie zou zich veel meer facilitair moeten opstellen aan het proces dat daar moet plaatsvinden.

_x000D_
_x000D_

Er was ook veel antagonisme in de organisatie als gevolg van de verschillen tussen DA en D.I.O. Met de komst van Lisette Havermans voelden we wel veel meer begrip voor onze standpunten. Maar in de uitvoering om haar heen bleef het hangen in het oude denken. Aansluiten op de nieuwe werkelijkheid zat er gewoon nog niet in." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Koninklijke weg 

_x000D_
_x000D_

En dus gaan jullie je eigen weg…

_x000D_
_x000D_

"We zijn geen vijfde colonne, maar we lopen wel wat stappen voor op wat NDS wil bereiken. 

_x000D_
_x000D_

Volgens het plan van DA moeten we scherpe keuzes maken, willen we er over vijf jaar nog zijn. En dus moet je die beweging onmiddellijk maken, – niet ergens tussen nu en drie jaar. Voor veel van ons is, als je kijkt naar de huidige performance, 2021 dichterbij dan je denkt. En dus gaan we niet wachten tot het eventueel goed komt. Daarom dat we ervoor gekozen hebben om met een andere formule door te gaan. Misschien niet op de manier zoals anderen het zouden doen, en natuurlijk gaan wij ook fouten maken. Maar wij maken die beweging in ieder geval al.

_x000D_
_x000D_

Uiteindelijk hebben we dat via de koninklijke weg bij Mosadex gemeld en er is goed en open gesproken over de beweegredenen en de mogelijke strategische samenwerking op termijn. Holland Pharma zal onze distributie en logistieke goederenstroom faciliteren: hun performance wordt door iedereen in de groep als goed en prettig ervaren. De banden zijn dus niet verbroken en via Holland Pharma blijven we omzetvolume genereren voor Mosadex. 

_x000D_
_x000D_

Wij denken dat het voor de totale branche goed is dat we dit doen. Wij kunnen als een soort katalysator werken voor NDS, door sneller stappen te maken. We kunnen op veel terreinen nu en in de toekomst wel weer kunnen samenwerken; – zeker op het gebied van kennisoverdracht."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Geen Crest

_x000D_
_x000D_

Welke positie gaan jullie is de markt innemen?

_x000D_
_x000D_

"Onze marktpositie zit recht in het hart van het 2021-plan voor DA. Nuldelijnszorg wordt steeds belangrijker en we hebben er gedachten over die we nu uitwerken. We bieden op EDLP-niveau mass market aan en richten ons minder dominant op prijs. We blijven wel prijssignalen afgeven in de winkel, want we realiseren ons dat daar nog steeds een deel van de traffic uit voortkomt. Ook blijven we een compleet assortiment voeren. In dat opzicht gaan we nog niet zo ver als nu bij Care by DIO gebeurt. Maar er is wel een beweging in die richting."

_x000D_
_x000D_

Hoe doe je dat zonder retailorganisatie?

_x000D_
_x000D_

"We creëren een (retail)organisatie, maar zonder dure kantoorruimtes, en met een karige en sobere kostenstructuur. Er komt een slank kantoor waarmee we, met een paar hardwerkende medewerkers en veel input van de ondernemers, ons doel willen bereiken. We pakken het zeer pragmatisch aan en zien mooie perspectieven in samenwerking met voorkeursleveranciers. Het verschil met bijvoorbeeld de Crest groep is dat we nu veel energie en ook geld gaan stoppen in nieuwe marketing en reclamevormen. We moeten er klaar voor zijn als de folders gaan verdwijnen." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bewijslast 

_x000D_
_x000D_

Hoe groot kan Care & Beauty worden?

_x000D_
_x000D_

"We hebben daar van tevoren inschattingen over gemaakt en denken dat er in totaal ongeveer 50 NDS-ondernemers vonze route zouden willen volgen. Maar ook buiten NDS verwachten we er belangstelling voor. Daar kunnen we nog niet te veel over zeggen nu. Eerst maar eens zien waar we begin volgend jaar staan. 

_x000D_
_x000D_

Die aantallen zijn voor ons ook niet de heilige graal. Het gaat om slagingskans en die wordt veel meer bepaald door de kwaliteit van de deelnemers en hun bereidheid tot collectief handelen." 

_x000D_
_x000D_

Welke voorwaarden stellen jullie voor deelname aan Care & Beauty?

_x000D_
_x000D_

"Dat je hetzelfde gedachtengoed voorstaat als de huidige groep en dat je begrijpt dat scherpe keuzes maken nu moet, en niet over drie jaar. Het maakt niet zo veel uit of je een stads- of een dorpswinkel hebt. Het draait om de filosofie, de uitstraling en het assortiment. En het is van belang dat we doen wat we zeggen. Je bent geen vrijblijvend deelnemer, maar onderdeel van de formule. Gelijktijdig ben je de local hero, en bovenal ondernemer en proactief." 

_x000D_
_x000D_

En wat gaat de consument ervan merken?

_x000D_
_x000D_

"Die zal andere folders zien en een andere formulenaam op de deur. Dat went vanzelf, als we ons maar consistent onderscheidend profileren. Wij willen de betere drogist zijn, waar je het juiste advies en de juiste producten krijgt. We gaan die formuleherkenning er niet inrammen. Die komt, als je een goede drogist bent in jouw verzorgingsgebied, vanzelf. De formule lift mee op jouw naam."  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Jullie wachten niet tot 2021. Wanneer gaat Care & Beauty officieel van start?

_x000D_
_x000D_

"Lagen we eerst wakker vanwege een onbehaaglijk gevoel, nu is dat omdat we bruisen van de positieve energie! En er moet nog zoveel moet gebeuren. Naast alle andere zaken die we nu uitwerken, gaat de eerste folder er op 2 januari 2019 uit. Dat gaat lukken, want we weten precies wat we willen. Er is focus en die laten we niet meer los. "   

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift:

_x000D_
_x000D_

Het bestuur van De Betere Drogist, vlnr Reinier Kok, Stan van Nieuwland en Harry Piet.

_x000D_/upload/images/IMG_0986%20kopie.jpg_x000D_

8/22/2020 14:16

Havermans kondigde haar vertrek gisteren aan de ondernemers aan, waarbij ze het einde van het boekjaar, 1 oktober, kiest als het moment van vertrek. Ruud van Munster krijgt daarmee het roer volledig in handen. 

_x000D_
_x000D_

Een eerste indruk is dat het vertrek van Havermans in de lijn der verwachtingen ligt: zij kwam bij DA binnen met een achtergrond als interim-manager bij Mosadex. En zij geeft duidelijk aan dat haar taak is volbracht. 

_x000D_
_x000D_

Havermans wijst erop dat NDS een paar bewogen jaren van integratie en herorganisatie achter de rug heeft. “In deze fase was het hebben van een bredere directie nodig en nuttig.” Doordat deze fase inmiddels achter de rug is, “zijn we (…) in een fase aangekomen dat NDS met één directeur, ondersteund door een sterk managementteam, prima gerund kan worden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Resultaten

_x000D_
_x000D_

Havermans kan bij haar vertrek op zichtbare resultaten wijzen. “De DA winkels hebben een omzetgroei van 8% (gemeten ten opzichte van dezelfde winkels het jaar ervoor), terwijl de drogisterijmarkt in totaal een groeit heeft van 1,7%. Na jaren van krimp voor DA is dat een hele fijne ontwikkeling! We zijn met het bestuur van de DA Franchise Vereniging een nieuw conditiestelsel overeengekomen, dat recht doet aan een gezonde balans voor franchisegever en ondernemers.”

_x000D_
_x000D_

Havermans neemt ‘met spijt en ook trots’ afscheid. 

_x000D_
_x000D_

“Toen ik door Mosadex gevraagd werd om NDS te gaan leiden, had ik geen enkele ervaring in retail. En ik ben echt gaan houden van dit bedrijf, de mensen in dit bedrijf, maar vooral van jullie als ondernemers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-08-22%20om%2014_15_26.png_x000D_

8/11/2018 20:16

Chronische vermoeidheid is een lichaamsverzwakkende gesteldheid waarbij zelfs de minste inspanning leidt tot totale uitputting. Deense wetenschappers van Aarhus University en Bispebjerg Hospital weten nu dat mitochondriale fouten de energieproductie van de cellen verstoren. Voor die energieproductie hebben de mitochondria Q10 nodig. Het lichaam maakt deze stof zelf aan, maar bij het ouder worden neemt die productie af. Ook medicijngebruik kan de eigen aanmaak remmen.

_x000D_
_x000D_

Daarnaast blijkt uit baanbrekend onderzoek uit 2014 dat patiënten met chronisch hartfalen het significant beter doen met een dagelijkse suppletie van Q10. Niet alleen verbeterde hierdoor hun hartfunctie, ook de kwaliteit van leven verbeterde zichtbaar, en het gevaar van overlijden daalde met 43% vergeleken met patiënten die een placebo kregen toegediend.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Prostaatkanker

_x000D_
_x000D_

Het effect van seleen mag ook niet onderschat worden. Helaas is seleentekort een chronisch probleem in Europa en vooral in Nederland, door een laag gehalte in de bodem en de voeding. Deense onderzoekers van de Århus Universiteit, het Danish cancer Society en het nationale foodinstituut DTU hebben nu een link gevonden tussen seleen en prostaatkanker. Tachtig procent van de meer dan 27.000 onderzochte Deense mannen bleken te weinig seleen in hun bloed te hebben voor het optimaal functioneren van het seleen-afhankelijke enzyme selenoprotein P. En dat enzyme speelt een belangrijke rol in het voorkomen van prostaatkanker. 

_x000D_
_x000D_

Onderzoek in Nederland vertelt ons dat suppletie van seleen de effectiviteit van genen die prostaatkanker veroorzaken en verspreiden, kan terugdringen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Mortaliteit

_x000D_
_x000D_

De combinatie van seleen en Q10 is zo mogelijk nog ingrijpender. Recent Zweeds van Dr. Urban Allehagen, professor cardiologie in het Academisch Medisch Centrum van Linköping in Zweden, naar de rol van Q10 en seleen bij oudere mensen, wijst uit dat de mortaliteit onder ouderen dankzij inname van seleen en Q-10 drastisch daalt. Extra inname van seleen valt dus altijd te adviseren, maar gezien de bovenstaande studies is het voor (oudere) mannen extra van belang. Volgens het onderzoek en onderzoek van EFSA wordt organische seleengist het beste door het lichaam opgenomen en is dit ook de vorm waar het onderzoek bij mensen mee is verricht.

_x000D_

8/26/2020 13:17

In de week van 21-25 september wordt extra aandacht besteed aan de RI&E. Ook door partijen zoals het ministerie van SZW en brancheorganisatie KNDB. 

_x000D_
_x000D_

De Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E) helpt ondernemers op een gestructureerde manier de risico’s van hun bedrijfsvoering op een rijtje te zetten en een plan van aanpak te maken om maatregelen te nemen om gezond en veilig te werken. Voor de drogisterijbranche heeft de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB) de taak op zich genomen deze te ontwikkelen en bij te houden. Met als heuglijke accolade dat de erkenning door de overheid van de branche-RI&E van de KNDB weer verlengd is met 3 jaar, tot 7 mei 2023. 

_x000D_
_x000D_

Bedrijven met maximaal 25 werknemers die gebruikmaken van dit erkende RI&E-instrument zijn vrijgesteld van de wettelijk verplichte toetsing door een gecertificeerde arbodienst of arbo-kerndeskundige. “Zo’n toets kost al snel EUR 500 per winkel, dus dat geld kan de ondernemer mooi besparen”, aldus secretaris van de KNDB Nicole Hoetjes.   

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wake-up call

_x000D_
_x000D_

De KNDB verzorgt al jaren – samen met de vakbond – een erkend branche RI&E-instrument. Dit instrument is afgestemd op de veel voorkomende risico’s per branche. Wat is, als het gaat om gezondheidsrisico’s, een specifiek hot item voor de drogisterijbranche? 

_x000D_
_x000D_

Hoetjes zegt dat zaken als BHV (bedrijfshulpverlening) bespreken met personeel, werkvloeren ruim houden, EHBO-trommel aanwezig (en regelmatig op inhoud gecheckt) en aandacht voor veiligheid van werknemers en bezoekers punten van zorg zijn. “Zie het als een instrument waardoor je wake-up call krijgt met een hoog ‘oh ja’ gehalte.”

_x000D_
_x000D_

Heeft COVID-19 nog geleid tot bijvoorbeeld strengere hygiënerichtlijnen binnen de RI&E?

_x000D_
_x000D_

“Niet echt, want de nieuwe RI&E werd vlak voor de coronacrisis aangepast. Hygiëne is een vast onderdeel in de arbowetgeving, en ook in de RI&E. Want in een drogisterij komen, meer dan elders, mensen binnen met hun klachten: koorts, een druppel aan de neus. En dat doen ze al honderd jaar, dus dat is geen probleem. Hygiëne was altijd al belangrijk, dingen als handen wassen en zo. Het nieuwe is dat mensen nu afstand moeten houden. Dat was nooit eerder een issue.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Erkend instrument

_x000D_
_x000D_

Een goede RI&E is volgens de KNDB ook het ideale instrument om de risico’s op verzuim preventief aan te pakken. “Volg je de handvatten en activiteiten uit je inventarisatie, dan heb je absoluut de juiste tool in handen om je verzuimpercentage terug te dringen.” 

_x000D_
_x000D_

De KNDB wijst erop dat de werkgever verantwoordelijk is voor het opstellen en uitvoeren van de RI&E én het plan van aanpak. Meestal is het uitvoeren ervan toegewezen aan de preventiemedewerker, soms is dat de werkgever zelf.

_x000D_
_x000D_

“Door gebruik te maken van ons erkende RI&E-instrument weet je als ondernemer dat je geen risico’s over het hoofd ziet en niet wordt lastig gevallen met vragen over irrelevante onderwerpen. Dit maakt het opstellen van een RI&E een stuk gemakkelijker.” 

_x000D_
_x000D_

De geldigheid van de RI&E is niet officieel vastgelegd., zegt Hoetjes: “De ondernemer moet zijn RI&E zelf actueel houden. Na een grote verbouwing is het raadzaam de RI&E opnieuw uit te voeren. Maar als er feitelijk niets aan het pand wijzigt, dan kan de RI&E jaren mee. Check bijv. wel met regelmaat of opstapjes, trapjes en andere hulpmiddelen nog veilig zijn. Want je hebt liever niet dat je medewerkster van een krom krukje valt.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wettelijke plicht

_x000D_
_x000D_

Het uitvoeren van de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) is wettelijk verplicht wanneer je medewerkers samen meer dan 40 uur werk per week werken. Wanneer de inspectie SZW langskomt, of erger nog:  wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt, en je kunt geen RI&E overleggen, dan krijg je een boete of zelfs een proces-verbaal opgelegd. Bovendien stelt de verzekeraar voor de loondoorbetalingsverzekering bij ziekte een RI&E als voorwaarde. 

_x000D_
_x000D_

Heb je wel medewerkers in dienst, maar werken zij gezamenlijk minder dan 40 uur per week? Dan hoef je alleen een verkorte inventarisatie op te stellen, de zogenaamde Checklist Gezondheidsrisico’s.

_x000D_
_x000D_

De aandacht in september is bedoeld om ondernemers in beweging te krijgen, zegt Hoetjes: “velen vinden ’t allemaal gedoe, want ze hebben al genoeg aan hun hoofd. Maar door er een uurtje tijd aan te besteden, kun je voorkomen dat mensen ziek worden of op het werk een ongeval krijgen. Een uurtje werkt kan veel sores voorkomen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het erkende RI&E instrument van de KNDB vind je HIER>>

_x000D_/upload/images/RIE-erkend-vink-300×242.png_x000D_

9/27/2017 13:30

“Volgens mij bevindt de zelfzorgmarkt in Nederland zich in een overgangsfase”, zegt Overeem. “De positie van de zelfstandige drogist is de laatste tien jaar sterk veranderd, want zijn omzetaandeel in de markt is zienderogen afgenomen. Daarentegen hebben de gezondheidswinkels een sterke groei doorgemaakt. In de apothekersmarkt zie je voortgaande concentraties. De recente overname van Mediq door Brocacef is daar een duidelijk teken van. Waar gaat dit toe leiden? Wij denken dat het bijna onvermijdelijk is dat op termijn de drogisterij en apotheek naar elkaar toe zullen groeien. De overname/fusie van DA/D.I.O. door Mosadex-dochter NDS, welk Mosadex sterk in de apothekersmarkt is met Service Apotheek is een duidelijk teken dat er op dit gebied verschuivingen plaatsvinden. Het zal leiden tot een andere positie van de apotheek/drogist in het retaillandschap, maar dat geldt ook voor de natuurlijke gezondheidswinkels. Omdat wij een internationaal bedrijf zijn, hebben we ook een internationale kijk op deze ontwikkelingen. het is een feit dat de Nederlandse situatie uniek is, maar als de hierboven geschetste ontwikkelingen doorgaan, dan denken wij dat de Nederlandse markt meer gaat lijken op de huidige Belgische situatie, waar een zichtbare polarisatie van de markt zichtbaar is tussen enerzijds de apotheken en anderzijds de gezondheidswinkels.”

_x000D_
_x000D_

Overeem wijst erop dat men in België net zoveel apotheken kent als in Nederland drogisten en apotheken samen. “En dat terwijl de Nederlandse bevolking ruim 30% omvangrijker is. Dat betekent echter niet dat er in Nederland grote groeimogelijkheden zijn: Belgische consumenten weten nu eenmaal makkelijker de weg te vinden naar zelfzorggeneesmiddelen. Een samengaan van apotheken en drogisten zal hier eerder leiden tot een sanering.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe ontwikkeling

_x000D_
_x000D_

De polarisatie zorgt in België voor een scherper-afgebakende positionering van apotheken/drogisten en gezondheidswinkels in de markt en naar de consument, zegt Overeem. “In de Belgische natuurwinkels heeft men moeten inspelen op de groeiende populariteit van gezonde zelfzorg en voeding. Want als gevolg daarvan  – en vooral door het succes van biologische voeding – zijn andere kanalen, zoals supermarkten het assortiment dat je bij gezondheidswinkels vindt, ook gaan verkopen. Maar dan wel tegen lagere prijzen. Die prijserosie heeft logischerwijs geleid tot een daling van de omzet. Ook dit leidt weer tot een polarisatie: merken voedingssupplementen die het vooral moeten hebben van reclame in massamedia en van actieprijzen, vind je vooral in de tweehonderd winkels van Kruidvat in België. De natuurwinkels zijn gaan specialiseren en vangen de omzetdaling op met natuurlijke geneeswijzen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Scepsis

_x000D_
_x000D_

De apotheken daarentegen hebben, op het gebied van voedingssupplementen, gekozen voor goed-onderbouwde voedingssupplementen van farmaceutische kwaliteit, zegt Overeem. “Als het om voedingssupplementen gaat, hebben apothekers een ingebouwde scepsis. Ze willen eerst bewijs van werking zien, in de vorm van registraties en het gebruik van deze producten in grootschalige hoogwaardige onderzoeken bij mensen.”

_x000D_
_x000D_

Hoe werkt dat? Voor onderzoek bij mensen moet je toestemming krijgen van een Medisch Ethische Toetsings Commissie (METC). Die beoordeelt een onderzoeksaanvraag op de veiligheid van en de mogelijke werking bij de deelnemers aan het onderzoek. Overeem: “De veiligheid heeft niet alleen betrekking op het te onderzoeken product, maar ook op te verwachten interacties met andere producten. Zo zal in een onderzoek naar een product tegen hartfalen duidelijk gemaakt moeten worden dat de combinatie met bijvoorbeeld bloedverdunners voor de deelnemers geen problemen oplevert. Ook moet de effectiviteit aannemelijk gemaakt worden. Is het onderzoek is afgerond en zijn de resultaten gepubliceerd in een toonaangevend medisch vakblad, dan weet de apotheker precies wat zijn klant van een dergelijk product kan verwachten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wenselijkheid

_x000D_
_x000D_

“Het is om deze reden dat medische kwaliteitssupplementen zoals de Bio-Serie van Pharma Nord in België exclusief bij de apotheek te koop zijn”, zegt Overeem. “Bij de ketendrogist of de natuurwinkel zul je ons niet vinden: de ketendrogist kiest voor de promotiemerken, de natuurwinkels verkopen de supplementen waar minder de werking, en vooral de natuurlijkheid het belangrijkste verkoopargument is.”

_x000D_
_x000D_

Overeem wijst erop dat kwaliteit een drijvende factor moet zijn. “Alleen daar kan de goede drogist zich mee onderscheiden. En dan staan wij achter hem met kwalitatief hoogstaande, succesvolle producten. Het is zaak om de markt in stand te houden en er het beste uit te halen, en niet af te glijden naar een Belgische toestand.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dit artikel is overgenomen uit Zelfzorg Magazine 2.

_x000D_/upload/images/FullSizeRender%20kopie.jpg_x000D_

3/26/2019 14:19

Een Masterclass met de directie van DA: beter kun je het niet treffen – samen met een belangrijke marktpartij de lijnen voor de toekomst uitzetten!  Who-cares brengt daarom de top van NDS samen met hun handelspartners, met de focus: hoe gaat de relatie van leveranciers met NDS veranderen? 

_x000D_
_x000D_

Dat DA moet veranderen, staat buiten kijf, zegt algemeen directeur Lisette Havermans: "Ik denk dat de zelfstandige drogist aan positie heeft ingeboet door mee te gaan in het prijsgeweld. Maar ook zijn we niet meegegaan in de ontwikkelingen van omni-channel. Verder zijn consumenten steeds meer aangewezen op zelfredzaamheid, maar worden daar door de zorgsector niet goed in ondersteund. Wij kunnen de consument die ondersteuning bieden als een vertrouwd loket voor de nulde-lijnszorg. DA wil én kan als persoonlijke gezondheidsgids voor consumenten het verschil maken."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Invulling

_x000D_
_x000D_

Deze visie heeft NDS, vooral het afgelopen jaar, ook op winkelniveau concreet weten in te vullen. Zo maakt DA nu een inhaalslag op het gebied van multi-channel: de consument moet de producten van DA via elk kanaal kunnen verkrijgen. Ook kiest DA in de marketingfocus een thematische aanpak, met dit jaar vier grote thema’s en een nieuwe magazine, HoeDAn. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Activatie

_x000D_
_x000D_

Binnen NDS staan alle seinen op groen. Nu gaan de ondernemers dit in de winkels tot uitvoering brengen.

_x000D_
_x000D_

"Dat vraagt om een actievere houding van drogisten", zegt Havermans. "Als het uitgedragen wordt door de ondernemers in hun winkels, wordt dit echt een succes. Dus dat is waar we ons in 2019 op gaan focussen." En wat betekent dit voor de samenwerking met de leveranciers? Heel wat, als het aan NDS ligt.

_x000D_
_x000D_

Havermans: "We willen onze relatie met de industrie ombouwen naar partnerships, en in samenspraak vanuit breed perspectief onze relatie invullen. We zien een nieuwe rol voor de industrie bij het opleiden en begeleiden van het winkelpersoneel, met het oog op toegevoegde waarde. We willen als strategisch partners kijken waar zij met hun producten en diensten passen in onze nieuwe strategie. Het 'oude denken', met een marketingbijdrage op basis van turnover en index, voldoet niet meer. Wij willen vanuit àndere parameters afspraken maken. En wil je de klant garanderen dat het assortiment in de winkel niet afwijkt van het online-assortiment, dan moet de centrale organisatie een rol krijgen in de distributie." Ook het ontwikkelen van de winkel als transactiepunt naar adviespunt vraagt – van zowel de ondernemer, de leverancier als de franchisegever – in meerdere opzichten een andere wijze van denken en werken, stelt NDS.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe relatie

_x000D_
_x000D_

Wat verlangt NDS van zijn handelspartners? HOE gaan ze meer traffic creëren? HOE zorgen ze ervoor dat de klant  toegevoegde waarde ervaart en gaat waarderen? En HOE geven ze structureel vorm aan een partnership? Dit is het onderwerp van de MasterclassPlus: een middagsessie waarbij de directie van NDS u vertelt hoe NDS die rol met de industrie wil invullen. Maar we kijken ook hoe die visie in de praktijk uitwerkt. En wat dat voor mogelijkheden biedt voor partnerships. Met een bezoek aan verschillende DA-winkels. Wilt u deze nieuwe relatie met NDS aangaan? U bent van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de Masterclass+ van NDS.

_x000D_
_x000D_

Luister naar wat Lisette Havermans, Ruud van Munster en anderen u te vertellen hebben, maar laat ook uw mening horen, en zorg dat NDS van u hoort wat van belang is. En ga met ons mee langs diverse ondernemers om de theorie aan de praktijk te toetsen.

_x000D_
_x000D_

Lees hieronder wat het programma is, en hoe u kunt deelnemen. U bent van harte welkom!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Masterclass+ NDS

_x000D_
_x000D_

Datum: Woensdag 29 mei, 12:00 – 17:00 uur

_x000D_
_x000D_

Locatie: Ede/Wageningen

_x000D_
_x000D_

Voor: leveranciers – directieleden, sales- en marketing managers, en trade marketing managers 

_x000D_
_x000D_

Kosten: per deelnemer € 395,- excl. BTW

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Deelnemen

_x000D_
_x000D_

Heeft u interesse in deelname aan de Masterclass+ NDS? Mail dan naar: info@who-cares.nl

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-26%20om%2014_15_52.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-26%20om%2014_16_10.png_x000D_

8/26/2020 13:29

“Ik begon bij NDS met de gedachte: dat doe ik een jaar of twee en dan is het wel op orde. Dat heeft dus íets langer geduurd! En eigenlijk denk ik: gelukkig maar, want het is zo ongelooflijk leuk bij DA – en de business is superinteressant! Ik kreeg natuurlijk wel te maken met ondernemers die twintig jaar op rij hun markt hadden zien krimpen. Dus is het eigenlijk nog verbazingwekkend met welke passie die mensen zes dagen per week in de winkel staan. Je gunt het ze zo dat het tij weer keert: dat verdienen ze gewoon.”

_x000D_
_x000D_

Er was een hoop hommeles geweest bij DA Retail. En zo’n organisatie gaat niet zomaar failliet. Waar ging het mis, in jouw optiek?

_x000D_
_x000D_

“Twee dingen: ik denk dat er geen tijdig antwoord is gevonden op de opkomst van het filiaalbedrijf: DA heeft zich laten verleiden mee te gaan in de prijsvechtersmarkt. En dat was voor de drogist-specialist wellicht niet de juiste route. In het verlengde daarvan had de organisatie meer lean en mean moeten zijn. Maar de organisatie was gewend aan de bloeitijd met 1100 winkels en het grote denken dat daarmee gepaard gaat. Ik heb dat bij meer bedrijven gezien: dan ontstaat er een soort onoverwinnelijkheidsgevoel. Terwijl ík denk: als je geen waarde toevoegt voor je klanten, dan ben je dus niks waard. Sterker nog: dan kun je een blok aan diens been zijn.”

_x000D_
_x000D_

Je kwam binnen zonder enige ervaring in retail, maar ook zonder emotioneel beladen historie. Hoe ben je daarmee omgegaan?

_x000D_
_x000D_

“Ik vind dat je best achterom mag kijken, zolang je maar leert van wat er foutgaat. En ik ben van nature een omdenker: ik wilde de organisatie neerzetten die je nodig hebt om je doel te bereiken. Dus niet zomaar een serviceorganisatie opbouwen, maar je focussen op het ontwikkelen van een formulepropositie waardoor klanten de weg naar je winkel vinden en ondernemers het verschil kunnen maken. Dan kijk je: wat heb je nodig en wat niet? We moesten in ieder geval het kantoor afslanken, want de oude organisatie was te topzwaar. Daar komt bij dat we de organisaties voor DA en voor D.I.O. gingen samenvoegen. Gelukkig hebben we Mosadex als moederorganisatie: we hoefden niet constant het wiel opnieuw uit te vinden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Guidance

_x000D_
_x000D_

Wat was de bottleneck voor succes?

_x000D_
_x000D_

“Het overtuigen van de ondernemers. En daartoe was een nieuwe, goed-doordachte DA-propositie essentieel. Daar heeft Ruud (van Munster, red.) een belangrijk aandeel in gehad. We moesten ondernemers een visie geven: in de roerige tijden moesten al die ondernemers hun eigen weg vinden. Ze zochten guidance: wanneer komt DA met een visie? Wij hebben ze dat gegeven, en met services, schappenplannen, nieuwe signing, nieuwe categorieën en met strategische partnerschappen laten zien dat we stapje voor stapje waarde toevoegen. Maar ook dat we er samen de schouders onder zetten: het gaat erom ze te laten zien wat je komt brengen, en niet – zoals in het verleden veel gebeurde – wat je als organisatie wilt komen halen. Dus zoek je een stip aan de horizon die je verbindt – en het succes wordt bepaald door hoe je daar komt.

_x000D_
_x000D_

Ik heb vanaf het begin gezegd: je kunt alleen vermenigvuldigen als je gaat delen. Als franchisegever, de franchisenemer én de leverancier spelen we alledrie een eigen rol en voegen we waarde toe.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
DA 2021
_x000D_
Wat bepaalt dat je kunt zeggen: de weg die we hebben ingezet is succesvol?

_x000D_
_x000D_

“De DA-winkels hebben een omzetgroei van 8% (gemeten ten opzichte van dezelfde winkels het jaar ervoor), terwijl de drogisterijmarkt in totaal een groeit heeft van 1,7%. Die ontwikkeling was al voor corona ingezet, namelijk toen we de nieuwe schappenplannen introduceerden. En we zijn met het bestuur van de DA Franchise Vereniging een nieuw conditiestelsel overeengekomen, dat recht doet aan een gezonde balans voor franchisegever en ondernemers. Ik kan ook met vertrouwen zeggen dat het coronavirus geen effect heeft op het bereiken van de stip aan de horizon: we zijn goed op weg en DA 2021 blijft DA 2021!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kantelmomenten

_x000D_
_x000D_

Op welk moment dacht je: het gaat de goede kant op? Wat waren de kantelmomenten?

_x000D_
_x000D_

“Het eerste omslagmoment ervoer ik in mei 2018 tijdens de regiobijeenkomsten voor de nieuwe propositie. Toen zag ik ondernemers reageren: hier kunnen we wat mee, dit spreekt ons aan. Maar ik was niet de eerste directeur die ze gouden bergen beloofde. Een half jaar later lieten we zien dat we waarmaakten wat we beloofd hadden,, en een half jaar later weer. Zo bouwden structureel het vertrouwen met de ondernemers op: ‘ze doen het écht, en het levert wat op’. Datzelfde geldt voor de leveranciers: je weet zelf hoe wantrouwig ze soms reageerden tijdens de masterclass die we met jullie hebben georganiseerd. Ook hen hebben we laten zien: een afspraak met DA is wat waard.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Commitment

_x000D_
_x000D_

“Het nieuwe conditiestelsel voor de DA franchisenemers was ook zo’n moment. We deden namelijk eerst een check bij de ondernemers. We identificeerden negen essentiële punten voor het succes van de DA-formule. En het bleek dat meer dan 80% van de ondernemers bereid was zich daartoe te committeren. Toen konden we met DA-bestuur om tafel gaan zitten: als dit juiste route is, dan kunnen we nu bepalen onder welke voorwaarden. Daar zijn we heel trnasparant in geweest, want het bestuur moet zijn achterban ook recht in de ogen kunnen kijken.

_x000D_
_x000D_

Tot slot hebben we gezegd dat we als groep ook echt weer willen groeien, ook omdat we beter zichtbaar willen zijn in de markt. Daar heeft Jos (Jongstra, red.) veel werk voor verzet, en met succes: er gaan nog dit jaar tien winkels open, en we voorzien verdere groei, gebaseerde op concrete toezeggingen. Dus het is geen luchtfietserij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vertrek

_x000D_
_x000D_

Wat bepaalt dat je nu hebt besloten weg te gaan?

_x000D_
_x000D_

“Diep in mijn hart had ik graag langer gebleven, want ik ben echt wel verliefd geworden op DA. Maar ik heb mijn besluit eigenlijk al in maart genomen. Ik heb als interim-manager namelijk geleerd: je moet een doel voor ogen hebben. Heb je dat eenmaal bereikt, dan moet je bereid zijn om te vertrekken. Omdat NDS voor een aantal grote taken gesteld stond, lag het voor de hand om een meerkoppige directie te hebben. Maar nu de meeste problemen achter de rug zijn, en de organisatie is teruggebracht tot 50 man, moet je geen twee kapiteins meer op de brug hebben. En eerlijk is eerlijk, je kunt het richting de ondernemers ook niet maken om mij onnodig nog een jaar aan te houden. Haal voor dat geld dan liever een extra buitendienstmedewerker of marketingmanager binnen.”

_x000D_
_x000D_

Weet je al wat je volgende uitdaging is?

_x000D_
_x000D_

“Ja! Ik ben verleid door iets anders, iets dat overigens wel een beetje met deze branche te maken heeft. Ik wordt directeur van een leuke start-up: Zorgplatform Nederland. Daar kan ik iets nieuws neerzetten. Heel spannend, kijken of dat lukt.”

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-08-26%20om%2013_27_27.png_x000D_