Geen categorie

Maar liefst 24% van al het winkelpersoneel wel eens wordt bedreigd. Jaarlijks zijn dat er 18.000, circa 600 per dag. Dit blijkt uit een veiligheidsmeting van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het aantal winkelovervallen is wel gehalveerd.

6/2/2016 12:56

Cynthia is een medewerkster bij Drogisterij Verberne in Hoorn. Een gewaardeerde medewerkster, maar ook een met een probleem dat de drogisterij zorgen baarde: overgewicht. Bedrijfsleider Jolanda Zanders-Hillebrink: ”We maakten ons zorgen over haar toekomst. Ze heeft geprobeerd om af te vallen, maar dat lukte niet goed. Los van wat dat voor haar privéleven betekent, het heeft ook effect op haar functioneren op de werkvloer. En kan het overgewicht haar op termijn belemmeren in haar leven en in het werk, bijvoorbeeld door gewrichtsproblemen? Daar denk je als leidinggevende toch over na. Cynthia is een harde werkster en een gezellige collega die we absoluut niet kwijt willen! We wilden Cynthia graag helpen, een steuntje in de rug bieden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MOEILIJK GESPREK

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Cynthia: “De eigenaren zijn allebei erg betrokken, het was duidelijk dat ze bezorgd over me waren. Ik merkte wel dat ze het moeilijk vonden om zo’n gesprek met me te voeren, want het is natuurlijk toch persoonlijk. Maar ik was er juist blij mee dat ze zo bezorgd om me waren. Ik wilde zelf ook heel graag iets aan mijn gewicht doen, maar het lukte me zelf niet. We zijn daarna samen gaan kijken welke mogelijkheden stichting DID bood om een leefstijltraject te gaan volgen. Ik heb eerst een gesprek gehad met DID-ambassadeur Jantien Meeuwsen bij mij thuis. In dat gesprek is echt een vertrouwensband gegroeid. We hebben het gehad over mijn overgewicht en hoe dat is ontstaan. Ik kon daar goed over praten met Jantien.”

_x000D_
_x000D_

Cynthia en Jantien ontdekten al snel dat een leefstijltraject de beste oplossing voor Cynthia zou zijn. ”Ik heb eerst een diëtiste in de arm genomen. Die heeft stichting DID betaald. De diëtiste maakte een voedingsadvies voor me én ik ben onder begeleiding gaan sporten. Ik fiets nu drie keer per week zo’n twintig kilometer. En ik ben inmiddels 25 kilo kwijt!” 

_x000D_
_x000D_

De effecten op de werkvloer zijn voor haar al merkbaar: “Het werk vond ik altijd al leuk, daar verandert niets aan. Ik had zelf ook geen last van mijn gewicht, maar zag dit als preventief. Nu gaat alles echter veel makkelijker, ik heb veel meer energie! Vroeger was ik na het uitpakken van een vracht doodmoe, hing ik de hele avond op de bank. Nu fiets ik ’s avonds gewoon nog twintig kilometer!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

SNEL SCHAKELEN MET DID

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Tanja Kleuver, P&O’er bij Drogisterij Verberne: “Stichting DID biedt niet alleen oplossingen als iemand al ziek is, maar ook ter voorkoming daarvan. Het leefstijltraject dat Cynthia is gestart, werd daarom ook door stichting DID betaald. Daarmee zorgen we er immers ook voor dat Cynthia duurzaam inzetbaar blijft. Jantien Meeuwsen, de ambassadeur van DID, heeft een groot deel van het traject van me overgenomen, zowel administratief als in de coaching. Dat voorkomt dat wij er zelf veel werk in zouden moeten steken. Zij heeft ook persoonlijk contact gehouden met Cynthia, en met ons.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is niet het enige traject dat Drogisterij Verberne via stichting DID heeft lopen, vertelt Tanja: “We hebben al veel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van DID. Zo is een werkneemster toen ze 63 jaar werd 25 procent minder gaan werken tegen hetzelfde salaris. Ook kreeg een zieke werkneemster extra sessies bij een fysiotherapeut, en een ander kreeg psychische begeleiding – want we merken wel dat ziekteverzuim steeds vaker niet bij een griepje blijft, maar psychisch van aard is. Beiden zijn daardoor sneller op het werk teruggekeerd. We hebben korte lijnen met stichting DID, alles wordt ook snel geregeld. Onze arbodienst Remedium speelt daar ook een goede rol in. Die filtert al welke mensen voor de DID-regelingen in aanmerking komen. Maar ook als we iets tegenkomen dat dreigend ziekteverzuim kan opleveren, hebben we contact met DID. Het gaat allemaal snel en men staat voor veel open.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift: vlnr Jolanda Zanders-Hillebrink, Cynthia Bakker en Tanja Kleuver

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Van de dag is een Youtube-filmpje gemaakt!

_x000D_/upload/images/2015-10-05-Cynthia-streed-met-DID.JPG_x000D_

11/25/2019 15:46/upload/images/Message%202020%201.jpg_x000D_
/upload/images/Message%202020%202.jpg_x000D_
/upload/images/Message%202020%203.jpg_x000D_
/upload/images/Message%202020%204.jpg_x000D_

6/12/2016 22:27

Retail Event Nederland is een beurs die zich richt op onder meer winkelinrichting, automatisering, betaaloplossingen, logistiek, beveiliging, shopper marketing en cross-channel retailing.  In twee dagen kunnen ondernemers, grootwinkelbedrijven en winkelcentra hierover ideeën opdoen. Het is inmiddels de derde keer dat dit event wordt georganiseerd.

_x000D_
_x000D_

En daar zit ‘m al meteen de crux. Want die eerste keer was in 2013. Een eenvoudige rekensom leert dat er dus een schrikkeljaar tussen moet hebben gezeten. En dat klopt: vorig jaar werd de beurs NIET georganiseerd: hij werd naar verluidt gecancelled omdat het animo van de exposanten tegenviel. 

_x000D_
_x000D_

Misschien ligt dat voor de hand, want in een tijd van recessie staan maar weinig retailers te springen om te investeren in hun bedrijf. Maar het tij begint te keren, dus dat biedt mogelijkheden. Op zich een dapper en wellicht vooruitziend besluit om de beurs toch weer doorgang te laten vinden. Maar echt druk was het ook dit jaar niet. In 2013 kwamen er bijna 2600 mensen op de beurs af, in 2014 ruim 2400, dit jaar bleef de teller steken op nog geen 1900. Uit de enquête onder de bezoekers staat intussen één ding buiten kijf: de beurs kende vooral een uiterst beperkte opkomst van zelfstandig retail.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bricks centraal

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De beurs stelde dit jaar niet de ‘clicks’ maar de ‘bricks’ centraal onder het motto: ‘Werken aan de winkel; nieuwe kansen voor fysiek’. En wellicht was dat nadrukkelijk bedoeld om het animo onder retailers te stimuleren. En dus lieten 82 exposanten zien welke mogelijkheden zij in huis hadden om de winkel extra aantrekkelijk te maken of de winkelexploitatie efficiënter en effectiever te laten verlopen.

_x000D_
_x000D_

En er waren boeiende dingen te zien op de beurs. Veel daarvan met een digitale basis. Want de nadruk ligt natuurlijk vooral op nieuwe technologieën die de retailer in staat moeten stellen de consument op een andere manier te benaderen, meer op beleving en verrassing geënt. Zo werd in de snoepwinkel die Tro retail had opgezet, de (natuurlijk normaal gesproken veel jongere) consument met spel en interactie de winkel in en naar het product getrokken. We zullen dat in een apart artikel nader op ingaan. 

_x000D_
_x000D_

Daarnaast worden digitale middelen ingezet om met klantendata aan de slag te gaan. En verder waren er opvallend veel leveranciers die de winkelier mogelijkheden boden om op innovatieve wijze hun instore communicatie een stukje professioneler aan te kleden. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meerwaarde

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wel jammer het aanbod van het Retail Event, voorzover we dat hebben kunnen zien, nauwelijks mogelijkheden biedt om op een nieuwe, innovatieve manier je personeel in te zetten. Het gaat vooral om nieuwe technische en technologische vondsten waarmee de winkel rechtstreeks met de consument communiceert. Maar de beste manier om met klanten in contact te komen, vormen toch de mensen op de winkelvloer. Het wachten is op de innovator die het personeel kan faciliteren om al die techniek en technologie in te zetten in hun werk, en waar hún meerwaarde ligt: in het contact met de klant. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verfrissend

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is wat moeilijk om een goed oordeel over de beurs te geven. Want dat het te lijden heeft onder teruglopende bezoekersaantallen is eigenlijk bijzonder jammer. Misschien ligt dat aan het programma, maar zeker in winkelinrichting is de innovatie vaak niet makkelijk te realiseren.

_x000D_
_x000D_

Maar de retailers moeten ook de hand in eigen boezem steken. Want hoe je het ook wendt of keert: je kunt in een middag met heel wat ideeën thuiskomen, of je nou investeert of niet. Die andere kijk op de winkeloperatie kan op zichzelf al heel verfrissend werken. Ook care retail zou er goed aan doen er zijn gezicht te laten zien.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Antal Giesbers

_x000D_/upload/images/IMG_5887.JPG_x000D_

5/29/2016 12:31

Wat is het Better Event eigenlijk? De succesvolle schrijfster en voedingscoach Amber Albarda besloot vorig jaar haar activiteiten buiten print en digitale media uit te breiden met een event dat draait om innovatieve gezonde voeding, cosmetica, therapieën en allerlei boeiende lezingen. Het event vond dit jaar  voor de tweede keer plaats in de RAI in Amsterdam, maar is geen grote beurs: het heeft eerder een knus onder-ons karakter. Dat is ook zichtbaar aan de beursbezoekers: althans toen wij er waren bleken dat vooral jonge, trendy en meestal vrouwelijke twenners te zijn, de primaire doelgroep van de oeken en de website van Amber Albarda dus,  naast een groep oudere bezoekers van circa boven de zestig – al hebben we van diverse standhouders dat ook de doelgroep daar tussenin, van 30-50 jaar dus, goed vertegenwoordigd was. Dit jaar trok het Better Event 4700 bezoekers getrokken, dat zijn 500 bezoekers meer dan vorig jaar. 

_x000D_
_x000D_

Belangrijk in het hele concept zijn de lezingen, waar veel bezoekers speciaal voor komen. Maar die zijn voor dit artikel minder van toepassing: wij kijken naar wat een care retailer van deze beurs kan leren en oppikken. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bij Vitaminstore liep je echt een shop binnen: Vitamonstore wilde duidelijk laten zien dat het voor de consument op zijn gebied alles in huis heeft. Naast producten onder het eigen merk was er aandacht voor het merk 100% Wei en een assortiment gedroogde vruchten.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Weleda viel op met een stand in de vorm van een bestelbusje. Hoewel producent van huidverzorgsingproducten, werd dit assortiment nadrukkelijk weggezet als ‘skin food’: een interessante cross-over qua marketing.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Orthica, dat van zichzelf een wat pharmaceutische uitstraling heeft, wist op zijn stand prima de link met de doelgroep te maken door zich te focussen op de eisen van verschillende leeftijden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

En Frenchtop Natural Care Products, dat in onze branche toch bekend is geworden vanuit Frenchtop Cosmetics, legde op aangeven van Amber tijdens dit event de nadruk op de innovatieve foodconcepten.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Autoriteit

_x000D_
_x000D_

Interssante nieuwigheden komen hier vaak niet uit de koker van de grote jongens, maar zijn juist low key ontwikkeld en aan de man gebracht. Natural skincare van Squalan, de nurtiëntenboost Kyani, en ook de Lady-Comp, dat electronisch meet of een vrouw vruchtbaar is.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In hun uitstraling hebben de producten vaak een hoog vriendinnen-gehalte. Neem de merknaam Oh-lief, dat een range moderne, duurzame babyproducten omvat, neem het merk Squalan, dat letterlijk door twee vriendinnen is ontwikkeld, neem ook de slogan van terra Sana: ‘Ik proef en voel dat het goed is’. Hun autoriteit ontlenen de meeste producten van dit event – althans hier – niet aan wetenschap of de kennis van de retailer, maar aan het aanraden door verwante geesten. Met als échte autoriteit natuurlijk Amber Albada, die zelf bepaalt wat op de beurs komt en wat niett.

_x000D_
_x000D_

Als gevolg van dit alles draagt het event van zichzelf een keurmerk. Zoals een standhouder zei: “Ik hoef de mensen niet uit te leggen waarom rauwe chocolade beter voor je gezondheid is. Dat is op andere beurzen vaak anders.” Het betekent ook dat de bedrijven die wél tot de beurs worden toegelaten, meteen een accolade van kwaliteit krijgen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Amalgaam

_x000D_
_x000D_

Met een dedicated publiek en uitgezochte standhouders is het niet verwonderlijk dat deze standhouders goed te spreken zijn over het Better Event. Sommigen lieten weten dat het Better Event intussen de enige beurs is waar ze nog aan meedoen. “Vorig jaar was het Better event onze eerste beurs”, vertelde een standhouder. “Daarna hebben we nog op andere beurzen zoals de Gezondheidsbeurs en de Bio-beurs gestaan, maar op Better Eevent doen we gewoon hele goede zaken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Intussen heeft de organisatie voor meer diversiteit gekozen. Waren er vorig jaar bijvoorbeeld veel repen, slowjuicers en glutenvrije producten, nu was er meer ruimte voor non-food, cosmetica en therapieën.

_x000D_
_x000D_

Helaas kwamen drogisten en parfumiers of eigenaren van gezondheids/voedingswinkels niet in groten getale op bezoek, althans heeft geen van de standhouders die wij spraken daar contact mee gehad. En dat is jammer, want het Better Event biedt care retailers een prima blik op de toekomst. Wat de branche hier sowieso van mee kan nemen, is hoezeer voeding en therapieën voortaan amalgameren met cosmetica, gezondheidsproducten en hygiëne. Als ergens blurring de moeite waard kan zijn, dan hier wel.

_x000D_/upload/images/IMG_5813%20kopie.JPG_x000D_

5/16/2016 12:56

De Readshop van Scheffer in de wijk Dubbeldam in Dordrecht heeft sinds enkele weken een dubbele functie: met hulp van UniPharma hebben Philo en Jeanette een flink stuk van de winkel ingericht als drogisterij, onder de formule Drogist Bewust Beter, en hiermee een shop-in-shopcombinatie gerealiseerd.

_x000D_
_x000D_

De reden om voor deze combinatie te kiezen? ”Hier vlakbij zat een DA. De eigenaar daarvan had een aantal DA-winkels in deze omgeving maar ging eind 2014 failliet”, zegt Philo. ”Uit omzetgegevens bleek dat de winkel in Dubbeldam het nog prima deed. En er is in de wijde omgeving nauwelijks nog een drogist te vinden. Ik dacht dus al snel: zal ik het overnemen?”

_x000D_
_x000D_

Na gesprekken met diverse organisaties viel zijn keus op UniPharma. ”Ze zijn betrokken, denken actief met je mee, heel flexibel. Zo’n organisatie heb je in dit geval zeker wel nodig. Want ik kende de drogisterijbranche verder helemaal niet.”

_x000D_
_x000D_

Unipharm stelde eigenlijk maar één voorwaarde, vertelt Philo: ”Ik moest mijn drogistendiploma halen van UniPharma-directeur Jacco van Liere. Ikzelf had gedacht aan een soort Drogist Light-concept, waarbij ik dat diploma niet nodig zou hebben, maar Jacco zei: ’Als jij je diploma haalt, dan committeren wij ons ook’. ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb, want die zelfzorgmedicijnen vormen een significant aandeel in mijn omzet. Inmiddels is iedereen in de winkel gediplomeerd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN DREMPEL

_x000D_
_x000D_

Van de 160 vierkante meter vvo die Scheffer tot zijn beschikking heeft, is 60 vierkante meter ingeruimd voor het drogisterijassortiment. Een beperkte ruimte, maar opvallend knus. Heeft hij drastisch in het drogisterijassortiment moeten schrappen?

_x000D_
_x000D_

”Echt niet”, reageert hij, ”er staat hier geen uitgebreid of diep ingevuld assortiment, maar wel een volwaardig assortiment. Ik heb nog geen concrete cijfers, maar puur op gevoel zeg ik: de drogisterij heeft al een belangrijk aandeel in de omzet.”

_x000D_
_x000D_

En de boeken? ”Ik heb ruimte ingeleverd maar toch is mijn assortiment niet ingedikt. Dat kan door onder meer boeken korter in het assortiment te houden. 

_x000D_
_x000D_

Ook in het boekenvak loopt de handel steeds moeilijker. Het drogisterijassortiment zorgt voor meer traffic in de winkel. Het assortiment van beide concepten loopt vrij naadloos in elkaar over: 99,5% van de mensen ervaart geen drempel tussen de boeken en het drogisterijaanbod: ze nemen van beide assortimenten makkelijk iets mee.”

_x000D_
_x000D_

Overigens biedt Scheffer nog meer service voor de Dubbeldammers: hij heeft ook snoep, speelgoed, een sleutel- en pasfotoservice, tabak, een DHL-servicepunt, lotto, staatsloterij, wenskaarten en tijdschriften in zijn winkel. ”Ik richt me vooral op serviceproducten”, zegt hij. ”Daarmee spring ik in op de behoefte van mijn 'lokale' omgeving en houd ik mijn winkel relevant. Mijns inziens is het ook dat wat een drogist zou moeten doen: meer focus op servicegerichte producten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

EIGEN KIJK

_x000D_
_x000D_

Als retailer  heeft Philo een eigen kijk op het ondernemersvak. ”Ik ben nu sinds acht jaar franchisenemer. Inmiddels heb ik redelijk wat ondernemers gesproken, en als ik eerlijk ben, dan ervaar ik ze soms als wat passief. Ik zou wat meer echte ondernemers willen zien. Er zijn er in mijn ogen teveel die hopen dat de franchisegevers met oplossingen komt in deze tijd van bezuinigende partners (zoals Postnl en ING), het veranderende koopgedrag van de consument en de economische crisis die aansuddert, ondanks de aantrekkende economie. Met alleen de status van kennis en ervaring is het voor veel ondernemers lastig nu en in de komende jaren het hoofd boven water te houden. De consument komt door het gebruik van internet al naar de winkel met veel voorkennis. Hij is in mijn ogen vaak op zoek naar bevestiging, dus jouw kennis levert je qua verkoop niet veel op. Ikzelf moet nog regelmatig met de klant op zoek naar het beste product voor zijn probleem, maar die zoektocht creëert juist een band en levert mij veel goodwill op. Aandacht voor de klant, dat vinden wij belangrijk.”

_x000D_
_x000D_

Ook de retailorganisaties wijst hij graag op onontgonnen terrein: ”Vaak blijft een organisatie te lang hangen in het stramien waarmee zij ooit begonnen. Veranderingen in retailland worden niet snel genoeg opgepakt, of de ideeën die er zijn hebben te weinig invloed op het resultaat van de ondernemer. Uiteraard heeft dit ook te maken met de slagkracht van de organisatie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Volgens Philo heeft de ondernemer vaak behoefte aan hulp op een hoger niveau om zijn winkel succesvol te maken en te houden. ”Alleen hulp op productniveau is tegenwoordig niet voldoende. Wij zoeken dus geen partner die zegt: ’Dit zijn onze uitgangspunten, voor minder doen we het niet, ga maar crowdfunden, komt goed’ Dat is in mijn ogen niet de oplossing. Ik heb tot nu toe UniPharma ervaren  als een partij die samen met ons een realistisch plan uitwerkt volgens een gezamelijke visie.”

_x000D_
_x000D_

Een filmpje van de winkel zien> 

_x000D_/upload/images/IMG_5669.JPG_x000D_

6/2/2016 12:34

Giesbers’ Media slaat zijn vleugels uit. Er komen spannende projecten aan, maar dat vraagt ook om een wat ruimere behuizing om die aankomende initiatieven goed te kunnen uitvoeren. Daarom kies ik voor een nieuwe domicilie, beter bereikbaar, ruimer, moderner en met de faciliteiten die nodig zijn voor de toekomst.

_x000D_
_x000D_

HET NIEUWE ADRES

_x000D_
_x000D_

Giesbers’ Media
_x000D_
Bijsterhuizen 31-47
_x000D_
6604 LV Wijchen

_x000D_/upload/images/Giesbers-kiest-voor-groei-1000x667px.jpg_x000D_