Geen categorie

9/27/2017 13:30

“Volgens mij bevindt de zelfzorgmarkt in Nederland zich in een overgangsfase”, zegt Overeem. “De positie van de zelfstandige drogist is de laatste tien jaar sterk veranderd, want zijn omzetaandeel in de markt is zienderogen afgenomen. Daarentegen hebben de gezondheidswinkels een sterke groei doorgemaakt. In de apothekersmarkt zie je voortgaande concentraties. De recente overname van Mediq door Brocacef is daar een duidelijk teken van. Waar gaat dit toe leiden? Wij denken dat het bijna onvermijdelijk is dat op termijn de drogisterij en apotheek naar elkaar toe zullen groeien. De overname/fusie van DA/D.I.O. door Mosadex-dochter NDS, welk Mosadex sterk in de apothekersmarkt is met Service Apotheek is een duidelijk teken dat er op dit gebied verschuivingen plaatsvinden. Het zal leiden tot een andere positie van de apotheek/drogist in het retaillandschap, maar dat geldt ook voor de natuurlijke gezondheidswinkels. Omdat wij een internationaal bedrijf zijn, hebben we ook een internationale kijk op deze ontwikkelingen. het is een feit dat de Nederlandse situatie uniek is, maar als de hierboven geschetste ontwikkelingen doorgaan, dan denken wij dat de Nederlandse markt meer gaat lijken op de huidige Belgische situatie, waar een zichtbare polarisatie van de markt zichtbaar is tussen enerzijds de apotheken en anderzijds de gezondheidswinkels.”

_x000D_
_x000D_

Overeem wijst erop dat men in België net zoveel apotheken kent als in Nederland drogisten en apotheken samen. “En dat terwijl de Nederlandse bevolking ruim 30% omvangrijker is. Dat betekent echter niet dat er in Nederland grote groeimogelijkheden zijn: Belgische consumenten weten nu eenmaal makkelijker de weg te vinden naar zelfzorggeneesmiddelen. Een samengaan van apotheken en drogisten zal hier eerder leiden tot een sanering.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe ontwikkeling

_x000D_
_x000D_

De polarisatie zorgt in België voor een scherper-afgebakende positionering van apotheken/drogisten en gezondheidswinkels in de markt en naar de consument, zegt Overeem. “In de Belgische natuurwinkels heeft men moeten inspelen op de groeiende populariteit van gezonde zelfzorg en voeding. Want als gevolg daarvan  – en vooral door het succes van biologische voeding – zijn andere kanalen, zoals supermarkten het assortiment dat je bij gezondheidswinkels vindt, ook gaan verkopen. Maar dan wel tegen lagere prijzen. Die prijserosie heeft logischerwijs geleid tot een daling van de omzet. Ook dit leidt weer tot een polarisatie: merken voedingssupplementen die het vooral moeten hebben van reclame in massamedia en van actieprijzen, vind je vooral in de tweehonderd winkels van Kruidvat in België. De natuurwinkels zijn gaan specialiseren en vangen de omzetdaling op met natuurlijke geneeswijzen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Scepsis

_x000D_
_x000D_

De apotheken daarentegen hebben, op het gebied van voedingssupplementen, gekozen voor goed-onderbouwde voedingssupplementen van farmaceutische kwaliteit, zegt Overeem. “Als het om voedingssupplementen gaat, hebben apothekers een ingebouwde scepsis. Ze willen eerst bewijs van werking zien, in de vorm van registraties en het gebruik van deze producten in grootschalige hoogwaardige onderzoeken bij mensen.”

_x000D_
_x000D_

Hoe werkt dat? Voor onderzoek bij mensen moet je toestemming krijgen van een Medisch Ethische Toetsings Commissie (METC). Die beoordeelt een onderzoeksaanvraag op de veiligheid van en de mogelijke werking bij de deelnemers aan het onderzoek. Overeem: “De veiligheid heeft niet alleen betrekking op het te onderzoeken product, maar ook op te verwachten interacties met andere producten. Zo zal in een onderzoek naar een product tegen hartfalen duidelijk gemaakt moeten worden dat de combinatie met bijvoorbeeld bloedverdunners voor de deelnemers geen problemen oplevert. Ook moet de effectiviteit aannemelijk gemaakt worden. Is het onderzoek is afgerond en zijn de resultaten gepubliceerd in een toonaangevend medisch vakblad, dan weet de apotheker precies wat zijn klant van een dergelijk product kan verwachten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wenselijkheid

_x000D_
_x000D_

“Het is om deze reden dat medische kwaliteitssupplementen zoals de Bio-Serie van Pharma Nord in België exclusief bij de apotheek te koop zijn”, zegt Overeem. “Bij de ketendrogist of de natuurwinkel zul je ons niet vinden: de ketendrogist kiest voor de promotiemerken, de natuurwinkels verkopen de supplementen waar minder de werking, en vooral de natuurlijkheid het belangrijkste verkoopargument is.”

_x000D_
_x000D_

Overeem wijst erop dat kwaliteit een drijvende factor moet zijn. “Alleen daar kan de goede drogist zich mee onderscheiden. En dan staan wij achter hem met kwalitatief hoogstaande, succesvolle producten. Het is zaak om de markt in stand te houden en er het beste uit te halen, en niet af te glijden naar een Belgische toestand.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dit artikel is overgenomen uit Zelfzorg Magazine 2.

_x000D_/upload/images/FullSizeRender%20kopie.jpg_x000D_

3/26/2019 14:19

Een Masterclass met de directie van DA: beter kun je het niet treffen – samen met een belangrijke marktpartij de lijnen voor de toekomst uitzetten!  Who-cares brengt daarom de top van NDS samen met hun handelspartners, met de focus: hoe gaat de relatie van leveranciers met NDS veranderen? 

_x000D_
_x000D_

Dat DA moet veranderen, staat buiten kijf, zegt algemeen directeur Lisette Havermans: "Ik denk dat de zelfstandige drogist aan positie heeft ingeboet door mee te gaan in het prijsgeweld. Maar ook zijn we niet meegegaan in de ontwikkelingen van omni-channel. Verder zijn consumenten steeds meer aangewezen op zelfredzaamheid, maar worden daar door de zorgsector niet goed in ondersteund. Wij kunnen de consument die ondersteuning bieden als een vertrouwd loket voor de nulde-lijnszorg. DA wil én kan als persoonlijke gezondheidsgids voor consumenten het verschil maken."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Invulling

_x000D_
_x000D_

Deze visie heeft NDS, vooral het afgelopen jaar, ook op winkelniveau concreet weten in te vullen. Zo maakt DA nu een inhaalslag op het gebied van multi-channel: de consument moet de producten van DA via elk kanaal kunnen verkrijgen. Ook kiest DA in de marketingfocus een thematische aanpak, met dit jaar vier grote thema’s en een nieuwe magazine, HoeDAn. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Activatie

_x000D_
_x000D_

Binnen NDS staan alle seinen op groen. Nu gaan de ondernemers dit in de winkels tot uitvoering brengen.

_x000D_
_x000D_

"Dat vraagt om een actievere houding van drogisten", zegt Havermans. "Als het uitgedragen wordt door de ondernemers in hun winkels, wordt dit echt een succes. Dus dat is waar we ons in 2019 op gaan focussen." En wat betekent dit voor de samenwerking met de leveranciers? Heel wat, als het aan NDS ligt.

_x000D_
_x000D_

Havermans: "We willen onze relatie met de industrie ombouwen naar partnerships, en in samenspraak vanuit breed perspectief onze relatie invullen. We zien een nieuwe rol voor de industrie bij het opleiden en begeleiden van het winkelpersoneel, met het oog op toegevoegde waarde. We willen als strategisch partners kijken waar zij met hun producten en diensten passen in onze nieuwe strategie. Het 'oude denken', met een marketingbijdrage op basis van turnover en index, voldoet niet meer. Wij willen vanuit àndere parameters afspraken maken. En wil je de klant garanderen dat het assortiment in de winkel niet afwijkt van het online-assortiment, dan moet de centrale organisatie een rol krijgen in de distributie." Ook het ontwikkelen van de winkel als transactiepunt naar adviespunt vraagt – van zowel de ondernemer, de leverancier als de franchisegever – in meerdere opzichten een andere wijze van denken en werken, stelt NDS.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe relatie

_x000D_
_x000D_

Wat verlangt NDS van zijn handelspartners? HOE gaan ze meer traffic creëren? HOE zorgen ze ervoor dat de klant  toegevoegde waarde ervaart en gaat waarderen? En HOE geven ze structureel vorm aan een partnership? Dit is het onderwerp van de MasterclassPlus: een middagsessie waarbij de directie van NDS u vertelt hoe NDS die rol met de industrie wil invullen. Maar we kijken ook hoe die visie in de praktijk uitwerkt. En wat dat voor mogelijkheden biedt voor partnerships. Met een bezoek aan verschillende DA-winkels. Wilt u deze nieuwe relatie met NDS aangaan? U bent van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de Masterclass+ van NDS.

_x000D_
_x000D_

Luister naar wat Lisette Havermans, Ruud van Munster en anderen u te vertellen hebben, maar laat ook uw mening horen, en zorg dat NDS van u hoort wat van belang is. En ga met ons mee langs diverse ondernemers om de theorie aan de praktijk te toetsen.

_x000D_
_x000D_

Lees hieronder wat het programma is, en hoe u kunt deelnemen. U bent van harte welkom!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Masterclass+ NDS

_x000D_
_x000D_

Datum: Woensdag 29 mei, 12:00 – 17:00 uur

_x000D_
_x000D_

Locatie: Ede/Wageningen

_x000D_
_x000D_

Voor: leveranciers – directieleden, sales- en marketing managers, en trade marketing managers 

_x000D_
_x000D_

Kosten: per deelnemer € 395,- excl. BTW

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Deelnemen

_x000D_
_x000D_

Heeft u interesse in deelname aan de Masterclass+ NDS? Mail dan naar: info@who-cares.nl

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-26%20om%2014_15_52.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-26%20om%2014_16_10.png_x000D_

8/26/2020 13:29

“Ik begon bij NDS met de gedachte: dat doe ik een jaar of twee en dan is het wel op orde. Dat heeft dus íets langer geduurd! En eigenlijk denk ik: gelukkig maar, want het is zo ongelooflijk leuk bij DA – en de business is superinteressant! Ik kreeg natuurlijk wel te maken met ondernemers die twintig jaar op rij hun markt hadden zien krimpen. Dus is het eigenlijk nog verbazingwekkend met welke passie die mensen zes dagen per week in de winkel staan. Je gunt het ze zo dat het tij weer keert: dat verdienen ze gewoon.”

_x000D_
_x000D_

Er was een hoop hommeles geweest bij DA Retail. En zo’n organisatie gaat niet zomaar failliet. Waar ging het mis, in jouw optiek?

_x000D_
_x000D_

“Twee dingen: ik denk dat er geen tijdig antwoord is gevonden op de opkomst van het filiaalbedrijf: DA heeft zich laten verleiden mee te gaan in de prijsvechtersmarkt. En dat was voor de drogist-specialist wellicht niet de juiste route. In het verlengde daarvan had de organisatie meer lean en mean moeten zijn. Maar de organisatie was gewend aan de bloeitijd met 1100 winkels en het grote denken dat daarmee gepaard gaat. Ik heb dat bij meer bedrijven gezien: dan ontstaat er een soort onoverwinnelijkheidsgevoel. Terwijl ík denk: als je geen waarde toevoegt voor je klanten, dan ben je dus niks waard. Sterker nog: dan kun je een blok aan diens been zijn.”

_x000D_
_x000D_

Je kwam binnen zonder enige ervaring in retail, maar ook zonder emotioneel beladen historie. Hoe ben je daarmee omgegaan?

_x000D_
_x000D_

“Ik vind dat je best achterom mag kijken, zolang je maar leert van wat er foutgaat. En ik ben van nature een omdenker: ik wilde de organisatie neerzetten die je nodig hebt om je doel te bereiken. Dus niet zomaar een serviceorganisatie opbouwen, maar je focussen op het ontwikkelen van een formulepropositie waardoor klanten de weg naar je winkel vinden en ondernemers het verschil kunnen maken. Dan kijk je: wat heb je nodig en wat niet? We moesten in ieder geval het kantoor afslanken, want de oude organisatie was te topzwaar. Daar komt bij dat we de organisaties voor DA en voor D.I.O. gingen samenvoegen. Gelukkig hebben we Mosadex als moederorganisatie: we hoefden niet constant het wiel opnieuw uit te vinden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Guidance

_x000D_
_x000D_

Wat was de bottleneck voor succes?

_x000D_
_x000D_

“Het overtuigen van de ondernemers. En daartoe was een nieuwe, goed-doordachte DA-propositie essentieel. Daar heeft Ruud (van Munster, red.) een belangrijk aandeel in gehad. We moesten ondernemers een visie geven: in de roerige tijden moesten al die ondernemers hun eigen weg vinden. Ze zochten guidance: wanneer komt DA met een visie? Wij hebben ze dat gegeven, en met services, schappenplannen, nieuwe signing, nieuwe categorieën en met strategische partnerschappen laten zien dat we stapje voor stapje waarde toevoegen. Maar ook dat we er samen de schouders onder zetten: het gaat erom ze te laten zien wat je komt brengen, en niet – zoals in het verleden veel gebeurde – wat je als organisatie wilt komen halen. Dus zoek je een stip aan de horizon die je verbindt – en het succes wordt bepaald door hoe je daar komt.

_x000D_
_x000D_

Ik heb vanaf het begin gezegd: je kunt alleen vermenigvuldigen als je gaat delen. Als franchisegever, de franchisenemer én de leverancier spelen we alledrie een eigen rol en voegen we waarde toe.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
DA 2021
_x000D_
Wat bepaalt dat je kunt zeggen: de weg die we hebben ingezet is succesvol?

_x000D_
_x000D_

“De DA-winkels hebben een omzetgroei van 8% (gemeten ten opzichte van dezelfde winkels het jaar ervoor), terwijl de drogisterijmarkt in totaal een groeit heeft van 1,7%. Die ontwikkeling was al voor corona ingezet, namelijk toen we de nieuwe schappenplannen introduceerden. En we zijn met het bestuur van de DA Franchise Vereniging een nieuw conditiestelsel overeengekomen, dat recht doet aan een gezonde balans voor franchisegever en ondernemers. Ik kan ook met vertrouwen zeggen dat het coronavirus geen effect heeft op het bereiken van de stip aan de horizon: we zijn goed op weg en DA 2021 blijft DA 2021!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kantelmomenten

_x000D_
_x000D_

Op welk moment dacht je: het gaat de goede kant op? Wat waren de kantelmomenten?

_x000D_
_x000D_

“Het eerste omslagmoment ervoer ik in mei 2018 tijdens de regiobijeenkomsten voor de nieuwe propositie. Toen zag ik ondernemers reageren: hier kunnen we wat mee, dit spreekt ons aan. Maar ik was niet de eerste directeur die ze gouden bergen beloofde. Een half jaar later lieten we zien dat we waarmaakten wat we beloofd hadden,, en een half jaar later weer. Zo bouwden structureel het vertrouwen met de ondernemers op: ‘ze doen het écht, en het levert wat op’. Datzelfde geldt voor de leveranciers: je weet zelf hoe wantrouwig ze soms reageerden tijdens de masterclass die we met jullie hebben georganiseerd. Ook hen hebben we laten zien: een afspraak met DA is wat waard.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Commitment

_x000D_
_x000D_

“Het nieuwe conditiestelsel voor de DA franchisenemers was ook zo’n moment. We deden namelijk eerst een check bij de ondernemers. We identificeerden negen essentiële punten voor het succes van de DA-formule. En het bleek dat meer dan 80% van de ondernemers bereid was zich daartoe te committeren. Toen konden we met DA-bestuur om tafel gaan zitten: als dit juiste route is, dan kunnen we nu bepalen onder welke voorwaarden. Daar zijn we heel trnasparant in geweest, want het bestuur moet zijn achterban ook recht in de ogen kunnen kijken.

_x000D_
_x000D_

Tot slot hebben we gezegd dat we als groep ook echt weer willen groeien, ook omdat we beter zichtbaar willen zijn in de markt. Daar heeft Jos (Jongstra, red.) veel werk voor verzet, en met succes: er gaan nog dit jaar tien winkels open, en we voorzien verdere groei, gebaseerde op concrete toezeggingen. Dus het is geen luchtfietserij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vertrek

_x000D_
_x000D_

Wat bepaalt dat je nu hebt besloten weg te gaan?

_x000D_
_x000D_

“Diep in mijn hart had ik graag langer gebleven, want ik ben echt wel verliefd geworden op DA. Maar ik heb mijn besluit eigenlijk al in maart genomen. Ik heb als interim-manager namelijk geleerd: je moet een doel voor ogen hebben. Heb je dat eenmaal bereikt, dan moet je bereid zijn om te vertrekken. Omdat NDS voor een aantal grote taken gesteld stond, lag het voor de hand om een meerkoppige directie te hebben. Maar nu de meeste problemen achter de rug zijn, en de organisatie is teruggebracht tot 50 man, moet je geen twee kapiteins meer op de brug hebben. En eerlijk is eerlijk, je kunt het richting de ondernemers ook niet maken om mij onnodig nog een jaar aan te houden. Haal voor dat geld dan liever een extra buitendienstmedewerker of marketingmanager binnen.”

_x000D_
_x000D_

Weet je al wat je volgende uitdaging is?

_x000D_
_x000D_

“Ja! Ik ben verleid door iets anders, iets dat overigens wel een beetje met deze branche te maken heeft. Ik wordt directeur van een leuke start-up: Zorgplatform Nederland. Daar kan ik iets nieuws neerzetten. Heel spannend, kijken of dat lukt.”

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-08-26%20om%2013_27_27.png_x000D_

6/2/2016 12:42

De meting werd gedaan in het kader van de Week van de Veiligheid, waarin organisaties gezamenlijk aandacht vragen voor het belang van goed voorbereid personeel op agressie en geweld. In het kader daarvan zette minister Ard van der Steur de strijd tegen agressie in winkels in het voetlicht met een bezoek aan het ROC Mondriaan in Den Haag, waar hij sprak met leerlingen van de detailhandelsopleiding, en ook nog even kort meedeed aan de agressietraining. Hij benadrukte dat op dit vlak goedgetrainde leerlingen een voorsprong hebben. “Door goed voorbereid en goed getraind te zijn, kun je verschil maken. Daarmee ben je voor toekomstige werkgevers interessanter. Want goed voorbereid personeel is agressie de baas!” Ook vond hij dat detaillisten wel wat fermer grenzen mogen stellen: “Je mag best laten weten: dit is MIJN zaak, MIJN werkplek, en zo ga je hier niet met ons om.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Preventie

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed nieuws is wel dat het aantal winkelovervallen in vijf jaar tijd drastisch is afgenomen. Dit vertelde Gerard van Breen, CEO van A.S. Watson Health & Beauty, tijdens het bezoek van minister Van der Steur aan het ROC Mondriaan. “Samen met justitie en openbaar ministerie heeft Detailhandel Nederland dit probleem aangepakt; het effect is dat het aantal overvallen gehalveerd is naar ca 1400.” Daar zitten overigens ook overvallen op industrie en woonhuizen bij, maar de hoofdmoot vormen toch nog steeds de winkelovervallen. Van Breen benadrukte dat de nadruk altijd moet liggen op preventie: “Maar dat beperkt zich niet tot camera’s: heel veel preventie zit ‘m in gedrag: je kunt zelf veel doen om de veiligheid in de winkel te verberteren. Daarom dat we samen met de ROC’s een veiligheidsplan voor winkels hebben ontwikkeld. Samenwerking is essentieel. Doordat de politie op ons verzoek vaker rond winkelsluitingstijd is gaan surveilleren, groeit het gevoel van veiligheid bij ondernemerrs en klanten en neemt het aantal incidenten daardwerkelijk af. Samenwerking met politie, gemeente en openbaar ministerie vormen de sleutel om tot een veiliger samenleving te komen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift: Minister Ard van der Steur (m) en Gerard van Breen (r).

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bekijk ook de volgende films:

_x000D_
_x000D_

https://youtu.be/GhnFV0gi_Zc https://youtu.be/Z–fhe_PZhQ https://youtu.be/4ObVkm4qiL4

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/2015-10-03-Winkelcriminaliteit-1000x667px.jpg_x000D_

Maar liefst 24% van al het winkelpersoneel wel eens wordt bedreigd. Jaarlijks zijn dat er 18.000, circa 600 per dag. Dit blijkt uit een veiligheidsmeting van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het aantal winkelovervallen is wel gehalveerd.

6/2/2016 12:56

Cynthia is een medewerkster bij Drogisterij Verberne in Hoorn. Een gewaardeerde medewerkster, maar ook een met een probleem dat de drogisterij zorgen baarde: overgewicht. Bedrijfsleider Jolanda Zanders-Hillebrink: ”We maakten ons zorgen over haar toekomst. Ze heeft geprobeerd om af te vallen, maar dat lukte niet goed. Los van wat dat voor haar privéleven betekent, het heeft ook effect op haar functioneren op de werkvloer. En kan het overgewicht haar op termijn belemmeren in haar leven en in het werk, bijvoorbeeld door gewrichtsproblemen? Daar denk je als leidinggevende toch over na. Cynthia is een harde werkster en een gezellige collega die we absoluut niet kwijt willen! We wilden Cynthia graag helpen, een steuntje in de rug bieden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MOEILIJK GESPREK

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Cynthia: “De eigenaren zijn allebei erg betrokken, het was duidelijk dat ze bezorgd over me waren. Ik merkte wel dat ze het moeilijk vonden om zo’n gesprek met me te voeren, want het is natuurlijk toch persoonlijk. Maar ik was er juist blij mee dat ze zo bezorgd om me waren. Ik wilde zelf ook heel graag iets aan mijn gewicht doen, maar het lukte me zelf niet. We zijn daarna samen gaan kijken welke mogelijkheden stichting DID bood om een leefstijltraject te gaan volgen. Ik heb eerst een gesprek gehad met DID-ambassadeur Jantien Meeuwsen bij mij thuis. In dat gesprek is echt een vertrouwensband gegroeid. We hebben het gehad over mijn overgewicht en hoe dat is ontstaan. Ik kon daar goed over praten met Jantien.”

_x000D_
_x000D_

Cynthia en Jantien ontdekten al snel dat een leefstijltraject de beste oplossing voor Cynthia zou zijn. ”Ik heb eerst een diëtiste in de arm genomen. Die heeft stichting DID betaald. De diëtiste maakte een voedingsadvies voor me én ik ben onder begeleiding gaan sporten. Ik fiets nu drie keer per week zo’n twintig kilometer. En ik ben inmiddels 25 kilo kwijt!” 

_x000D_
_x000D_

De effecten op de werkvloer zijn voor haar al merkbaar: “Het werk vond ik altijd al leuk, daar verandert niets aan. Ik had zelf ook geen last van mijn gewicht, maar zag dit als preventief. Nu gaat alles echter veel makkelijker, ik heb veel meer energie! Vroeger was ik na het uitpakken van een vracht doodmoe, hing ik de hele avond op de bank. Nu fiets ik ’s avonds gewoon nog twintig kilometer!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

SNEL SCHAKELEN MET DID

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Tanja Kleuver, P&O’er bij Drogisterij Verberne: “Stichting DID biedt niet alleen oplossingen als iemand al ziek is, maar ook ter voorkoming daarvan. Het leefstijltraject dat Cynthia is gestart, werd daarom ook door stichting DID betaald. Daarmee zorgen we er immers ook voor dat Cynthia duurzaam inzetbaar blijft. Jantien Meeuwsen, de ambassadeur van DID, heeft een groot deel van het traject van me overgenomen, zowel administratief als in de coaching. Dat voorkomt dat wij er zelf veel werk in zouden moeten steken. Zij heeft ook persoonlijk contact gehouden met Cynthia, en met ons.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is niet het enige traject dat Drogisterij Verberne via stichting DID heeft lopen, vertelt Tanja: “We hebben al veel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van DID. Zo is een werkneemster toen ze 63 jaar werd 25 procent minder gaan werken tegen hetzelfde salaris. Ook kreeg een zieke werkneemster extra sessies bij een fysiotherapeut, en een ander kreeg psychische begeleiding – want we merken wel dat ziekteverzuim steeds vaker niet bij een griepje blijft, maar psychisch van aard is. Beiden zijn daardoor sneller op het werk teruggekeerd. We hebben korte lijnen met stichting DID, alles wordt ook snel geregeld. Onze arbodienst Remedium speelt daar ook een goede rol in. Die filtert al welke mensen voor de DID-regelingen in aanmerking komen. Maar ook als we iets tegenkomen dat dreigend ziekteverzuim kan opleveren, hebben we contact met DID. Het gaat allemaal snel en men staat voor veel open.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift: vlnr Jolanda Zanders-Hillebrink, Cynthia Bakker en Tanja Kleuver

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Van de dag is een Youtube-filmpje gemaakt!

_x000D_/upload/images/2015-10-05-Cynthia-streed-met-DID.JPG_x000D_

11/25/2019 15:46/upload/images/Message%202020%201.jpg_x000D_
/upload/images/Message%202020%202.jpg_x000D_
/upload/images/Message%202020%203.jpg_x000D_
/upload/images/Message%202020%204.jpg_x000D_

6/12/2016 22:27

Retail Event Nederland is een beurs die zich richt op onder meer winkelinrichting, automatisering, betaaloplossingen, logistiek, beveiliging, shopper marketing en cross-channel retailing.  In twee dagen kunnen ondernemers, grootwinkelbedrijven en winkelcentra hierover ideeën opdoen. Het is inmiddels de derde keer dat dit event wordt georganiseerd.

_x000D_
_x000D_

En daar zit ‘m al meteen de crux. Want die eerste keer was in 2013. Een eenvoudige rekensom leert dat er dus een schrikkeljaar tussen moet hebben gezeten. En dat klopt: vorig jaar werd de beurs NIET georganiseerd: hij werd naar verluidt gecancelled omdat het animo van de exposanten tegenviel. 

_x000D_
_x000D_

Misschien ligt dat voor de hand, want in een tijd van recessie staan maar weinig retailers te springen om te investeren in hun bedrijf. Maar het tij begint te keren, dus dat biedt mogelijkheden. Op zich een dapper en wellicht vooruitziend besluit om de beurs toch weer doorgang te laten vinden. Maar echt druk was het ook dit jaar niet. In 2013 kwamen er bijna 2600 mensen op de beurs af, in 2014 ruim 2400, dit jaar bleef de teller steken op nog geen 1900. Uit de enquête onder de bezoekers staat intussen één ding buiten kijf: de beurs kende vooral een uiterst beperkte opkomst van zelfstandig retail.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bricks centraal

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De beurs stelde dit jaar niet de ‘clicks’ maar de ‘bricks’ centraal onder het motto: ‘Werken aan de winkel; nieuwe kansen voor fysiek’. En wellicht was dat nadrukkelijk bedoeld om het animo onder retailers te stimuleren. En dus lieten 82 exposanten zien welke mogelijkheden zij in huis hadden om de winkel extra aantrekkelijk te maken of de winkelexploitatie efficiënter en effectiever te laten verlopen.

_x000D_
_x000D_

En er waren boeiende dingen te zien op de beurs. Veel daarvan met een digitale basis. Want de nadruk ligt natuurlijk vooral op nieuwe technologieën die de retailer in staat moeten stellen de consument op een andere manier te benaderen, meer op beleving en verrassing geënt. Zo werd in de snoepwinkel die Tro retail had opgezet, de (natuurlijk normaal gesproken veel jongere) consument met spel en interactie de winkel in en naar het product getrokken. We zullen dat in een apart artikel nader op ingaan. 

_x000D_
_x000D_

Daarnaast worden digitale middelen ingezet om met klantendata aan de slag te gaan. En verder waren er opvallend veel leveranciers die de winkelier mogelijkheden boden om op innovatieve wijze hun instore communicatie een stukje professioneler aan te kleden. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meerwaarde

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wel jammer het aanbod van het Retail Event, voorzover we dat hebben kunnen zien, nauwelijks mogelijkheden biedt om op een nieuwe, innovatieve manier je personeel in te zetten. Het gaat vooral om nieuwe technische en technologische vondsten waarmee de winkel rechtstreeks met de consument communiceert. Maar de beste manier om met klanten in contact te komen, vormen toch de mensen op de winkelvloer. Het wachten is op de innovator die het personeel kan faciliteren om al die techniek en technologie in te zetten in hun werk, en waar hún meerwaarde ligt: in het contact met de klant. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verfrissend

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is wat moeilijk om een goed oordeel over de beurs te geven. Want dat het te lijden heeft onder teruglopende bezoekersaantallen is eigenlijk bijzonder jammer. Misschien ligt dat aan het programma, maar zeker in winkelinrichting is de innovatie vaak niet makkelijk te realiseren.

_x000D_
_x000D_

Maar de retailers moeten ook de hand in eigen boezem steken. Want hoe je het ook wendt of keert: je kunt in een middag met heel wat ideeën thuiskomen, of je nou investeert of niet. Die andere kijk op de winkeloperatie kan op zichzelf al heel verfrissend werken. Ook care retail zou er goed aan doen er zijn gezicht te laten zien.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Antal Giesbers

_x000D_/upload/images/IMG_5887.JPG_x000D_