Branche

6/2/2016 14:38

Hoofdkantoor FACO van de D.I.O.-drogisterijformule voert op dit moment gesprekken met Nederlandse Drogisterij Service, de nieuwe eigenaar van de DA–formule. Doel is te onderzoeken of een samenwerking opportuun is. Een samenvoeging van deze bedrijven levert een krachtige partij in de zelfstandigenmarkt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Henk Castelijns, ad interim directeur van NDS: ”Door deze ontwikkeling zien FACO-D.I.O., Nederlandse Drogisterij Service (DA) en Holland Pharma gezamenlijk kansen om een gezonde, toekomstbestendige organisatie met groeimogelijkheden neer te zetten voor de zelfstandige drogist. Samen hebben we een potentieel van zeker vijfhonderd formuledeelnemers en groothandelsklanten, en dat maakt onze positie sterk. Reden genoeg om de mogelijkheden voor een nauwe samenwerking te verkennen.”

_x000D_
_x000D_

Jos Jongstra, algemeen directeur van FACO: ”Een langgekoesterde wens om krachten te bundelen in de markt van de zelfstandige drogisterij zou hiermee in vervulling gaan. Dit biedt een fantastische kans om samen met de DA- en D.I.O.-ondernemers de oersterke, klantgerichte propositie van de zelfstandige drogist verder vorm en inhoud te geven.”

_x000D_
_x000D_

De samenwerking zou ook profiteren van het stevig fundament dat moederbedrijf Mosadex biedt: deze financieel solide moedermaatschappij stelt Nederlandse Drogisterij Service in een klap in staat een van de sterke partijen in de markt te vormen, een toekomstbestendig formulehuis voor de zelfstandige drogisterij.

_x000D_

6/2/2016 14:30

"Geachte DA franchiseondernemers,

_x000D_
_x000D_

Vanmorgen ontvingen wij bericht van de benoemde bewindvoerder van DA Retailgroep (DARG) dat de verleende surseance van betaling zal worden omgezet in een faillissement. Van de griffie van de rechtbank ontvingen wij inmiddels de informele bevestiging dat het faillissement inderdaad vandaag zou zijn uitgesproken.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Met het uitspreken van het faillissement van DARG neemt het belang van zorgvuldig reageren voor de individuele franchisenemers exponentieel toe. Vooralsnog lijkt het per direct stopzetten van alle automatische incasso’s van DARG gerechtvaardigd. In elke individuele situatie zal vervolgens beoordeeld dienen te worden in hoeverre het verrichten van specifieke betalingen nadelig zal zijn voor een mogelijke verrekening positie van de franchisenemer, zoals bijv. te ontvangen inkoopbonus, verrekening formule-fee en reeds betaalde waarborgen."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ludwig & Van Dam willen in samenspraak met het bestuur van de Coöperatie een collectieve bijeenkomst beleggen om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden en gegevens te verzamelen. Deze bijeenkomst staat gepland op 6 januari in Woudenberg.

_x000D_

6/2/2016 14:35

Vanochtend 29 december sprak de rechtbank in Amsterdam het faillissement van DA Retailgroep en Retail Shared Service Centre in Zwolle uit. Maar vrijwel direct zijn de activiteiten van de failliete organisatie overgenomen door Nederlandse Drogisterij Service (NDS). “Vanuit Nederlandse Drogisterij Service worden de bedrijfsactiviteiten van DA naadloos gecontinueerd. Dit houdt onder meer in dat toekomstige leveringen aan DA-ondernemers en betalingen aan leveranciers van de groothandel volledig geborgd zijn”, aldus voormalig directeur (a.i.) van DA en interim directeur van NDS Henk Castelijns. “De bedrijfsprocessen gaan dan ook onverminderd door. De vriendelijke specialist blijft bereikbaar voor haar miljoenen klanten en er komen ook nieuwe arbeidsplaatsen beschikbaar in de nieuwe organisatie.” Hierdoor blijft in ieder geval een deel van de werkgelegenheid behouden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MOSADEX

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De organisatie die nu gevormd is, noemt zichzelf “een nieuwe, kapitaalkrachtige serviceorganisatie voor de zelfstandige drogisterij”, aldus Castelijns. Opvallend is dat groothandel Holland Pharma een meerderheidsbelang in dit bedrijf heeft. De in Borculo gevestigde groothandel is namelijk een deelneming van de Coöperatieve Mosadex U.A. En aan het hoofd daarvan staat… Ludwig Castelijns. 

_x000D_
_x000D_

“Deze financieel solide moedermaatschappij stelt Nederlandse Drogisterij Service in staat een van de sterke partijen in de markt te vormen”, aldus Henk. “Nederlandse Drogisterij Service biedt een toekomstbestendig formulehuis voor de zelfstandige drogisterij, waar kennis, tijd en aandacht voor de klant centraal blijvenstaan.”

_x000D_
_x000D_

Op de foto: Henk (l.) en Ludwig Castelijns. Bron: Euretco (l.) en Mosadex.

_x000D_

6/2/2016 14:27

 

_x000D_
_x000D_

"Beste ondernemer", zo schrijft Castelijn in de communicatie die wij ontvingen, "ik kan u laten weten dat de DA-organisatie samen met de bewindvoerder druk doende is te trachten een doorstart te realiseren. Het is mijn verwachting dat deze doorstart vandaag 28 december aan het einde van de dag kan worden geëffectueerd. In dat geval zullen de leveranties per dinsdag 29 december a.s. worden hervat. Wij hopen op uw geduld teneinde ons in staat te stellen deze doorstart te kunnen realiseren."

_x000D_
_x000D_

Castelijns was niet voor verder commentaar beschikbaar. 

_x000D_

6/2/2016 14:29

Het gaat natuurlijk al jaren niet goed met DA. De club is afgezakt van circa 800 leden rond het millennium) naar (de laatste telling:) 266. En intussen zoeken velen een nieuw thuis bij andere groothandels en retailhuizen.

_x000D_
_x000D_

De grote ruzie die dit jaar werd uitgevochten tussen organisatie en ondernemers over de invoering van Fris, Gezond en Mooi was klaarblijkelijk de druppel. In de uitspraak die de rechter in het geding tussen beiden deed, staat vermeld: ”DA stel (…) dat het water haar aan de lippen staat en dat er nu wat moet gebeuren. De DA-formule zoals die op dit moment wordt gehanteerd heeft onvoldoende appeal voor veel DA-ondernemers. DA moet daarom de gelegenheid krijgen om de DA-formule toekomstbestendiger te maken.” Dat valt kort te lezen als: als we Fris, Gezond en Mooi niet uitrollen, is ’t gedaan met DA. De rechter gaf DA Retailgroep gelijk. 

_x000D_
_x000D_

Maar ook toen gingen onvoldoende ondernemers pal achter Fris, Gezond en Mooi staan. Henk Castelijns zei tegen NOS: ”Veel van onze franchise-klanten hebben het contract met ons niet verlengd en zijn naar een andere partijen gestapt. Daarnaast zijn er nogal wat ondernemers die zelf ook in financiële moeilijkheden zitten en dus hun facturen niet meer kunnen betalen.”

_x000D_
_x000D_

Zo eenvoudig is het natuurlijk niet: die franchisers die het contract niet hebben verlengd, deden dat meestal uit onvrede. DA wordt door veel partijen die wij spraken in de branche gezien als een op zich levensvatbare maar wat ouderwetse formule met zowel goede als minder goede ondernemers, maar met een te groot en log hoofdkantoor. Ook wordt de aansluiting met internetverkopen node gemist. Dat DA moest veranderen, dat was iedereen wel duidelijk, maar de richting waarin, daarover verschilden de meningen. En voor een aantal was Fris, Gezond en Mooi niet de juiste aanpak.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN COMMENTAAR

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er gaat een aantal beweringen rond die we hier niet herhalen omdat we er geen duidelijke bron voor hebben. Wel melden we dat we uit goedingelichte bron vernamen dat de financierder van DA Retailgroep de invoering van Fris, Gezond en Mooi als voorwaarde had gesteld voor verdere ondersteuning, en dat het uitblijven daarvan leidde tot de huidige surseance. Dit hebben we echter niet bevestigd of ontkend gekregen, Henk Castelijns was niet voor commentaar bereikbaar. 

_x000D_
_x000D_

Opvallend is overigens dat NRC de schuld aan AS Watson geeft. ”De drogisterijbranche staat al jaren zwaar onder druk”, schrijft de krant op 23 december. ”Drogisterijen stunten voortdurend met prijzen (…). Aanstichter is Kruidvat, marktleider binnen de branche (896 winkels). De rest kan niet anders dan meegaan in prijsverlagingen.” Overigens doet Z24 dat ook, en citeert daarbij… Robert van Twuijver. Navraag bij AS Watson of men het eens is met die visie, levert als antwoord op: ”Al 40 jaar brengen wij de consument aantrekkelijke aanbiedingen tegen lage prijzen. Dat is het concept waar de formule op is gebaseerd.” Dus: lage prijzen zijn niet van vandaag maar van alle tijden bij Kruidvat. En geen verwijzing naar Action en Op=Op als prijsstuntende concurrenten van de club uit Renswoude.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEVOLGEN VOOR DE ZELFSTANDIGEN

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

We schrijven het hier nog meer eens over voor alle duidelijkheid: het is nadrukkelijk niet zo dat alle zelfstandigen nu failliet zijn of dat dreigen te worden. Al wordt die suggestie wel in de pers gewekt. Sommige ondernemers krijgen klanten over de vloer die het jammer vinden dat hun winkel gaat verdwijnen, terwijl daar geen sprake van is. Overigens zijn er ook ondernemers die nauwelijks iets merken bij hun klanten. Maar voor de leek is er natuurlijk geen verschil tussen de organisatie DA en de winkels. 

_x000D_
_x000D_

Intussen heeft de surseance wel duidelijke gevolgen. Zo heeft de rechter een afkoelingsperiode aangekondigd. En dat betekent dat leveranciers de goederen die al aan DA Retailgroep uitgeleverd maar nog niet betaald zijn, niet terug mogen eisen. Mooi, zou je denken, maar wij hebben begrepen dat de bewindvoerder heeft gedecreteerd dat deze bij DA aanwezige goederen niet uitgeleverd mogen worden aan de winkeliers. In een nagekomen nieuwsbrief van het dagelijks bestuur van de coöperatieve Drogisten Associatie staat hierover: ”De na 23-12-2015 uur geplaatste orders (levering maandag 28-12-2015) kunnen nog niet uitgeleverd worden. Dit betekent dat u helaas genoodzaakt bent om u bestellingen voorlopig bij een andere groothandel te plaatsen.” Naar wij uit meerdere bronnen vernemen heeft de bewindvoerder ook een stop op de foldering verordonneerd. Als dit aanhoudt, zullen de drogisten hier zeker ook de gevolgen van merken, ook al vallen zij niet onder de surseance.

_x000D_
_x000D_

Groter probleem is dat de drogisten met uitstaande rekeningen aan DA intussen die rekening wel gepresenteerd gekregen zullen hebben. En dat kan voor een aantal onder hen ernstige tot zeer ernstige gevolgen hebben.  

_x000D_
_x000D_

De naam DA hoeft met enig faillissement niet te verdwijnen, omdat deze niet eigendom is van de organisatie zelf. Maar dan is het wel praktisch als er een groothandel opstaan om al die drogisten te beleveren, of die als koper de formule-organisatie gaat vormen. René Salimans zegt hierover tegen retailnieuws: ”DA als merknaam is nog steeds goud waard, iedereen kent die naam. Er zijn voldoende winkels met de potentie om te overleven.”

_x000D_
_x000D_

Intussen heeft Henk Castelijns een doorstart aangekondigd.

_x000D_

6/2/2016 14:06

DPB schrijft: ”Gezien de impact van de huidige situatie, vinden wij het van belang dat deze informatie zo breed mogelijk wordt ontvangen. Ook als u geen DA ondernemer bent vinden wij dat u ook van de huidige situatie op de hoogte moet zijn.

_x000D_
_x000D_

Beste collega’s, we zijn gisteren allemaal overvallen door het nieuws met betrekking tot de surseance van DA. U begrijpt, dat we benaderd worden door veel collega’s en partijen in het land. De stichting blijft de pers breed informeren over de ontstane situatie. Dat er onduidelijkheden zijn hoe het verder moet is zeker, maar wij wijzen de pers er op, dat DA ondernemers niet failliet zijn en dat ze blijvend de service aan de klanten blijven verlenen.

_x000D_
_x000D_

Wat is er aan de hand? Gisteren is er surseance van betaling verleend aan DA. Mocht het zo zijn dat er een doorstart is, dan gaan leveringen van voorraden gewoon door en blijven contracten bestaan met een looptijd van gemiddeld 1 jaar. Voor een eventuele koper een groot risico, want wat heb je dan over een jaar. Het meeste heeft dan een koper aan het commitment van de ondernemers.

_x000D_
_x000D_

In het geval dat het tot faillissement leidt, dan is er de situatie dat alle contracten vervallen en er oplossingen moeten komen voor de levering van voorraden. Het is in deze belangrijk dat DA niet ten onrechte, onjuist of te vroeg  incasseert op rekening van ondernemers. Als inderdaad blijkt, dat DA onterecht, onjuist of te vroeg incasseert, dan meteen storneren.

_x000D_
_x000D_

Op beide situaties heeft de stichting inmiddels voorgesorteerd.

_x000D_
_x000D_

 We hebben de volgende tips en zijn met de volgende zaken bezig:

_x000D_
_x000D_

•Zorg dat cadeaubonnen gerespecteerd worden en maak de klant duidelijk, dat de bekende service zal blijven bestaan.

_x000D_
_x000D_

•Heeft u een huurcontract met DA afgesloten, dan kunt u zich bij ons melden. Wij hebben  inmiddels de nodige expertise in huis met de inhoudelijke kennis om u hierin bij te staan.

_x000D_
_x000D_

•Ga geen langlopende contracten aan. Nu is het moment om gezamenlijk de toekomst voor de zelfstandige drogist en parfumerie veilig te stellen.

_x000D_
_x000D_

•De stichting is al geruime tijd bezig met het realiseren van een goede logistiek en private label producten. Belangrijk is, dat uw voorraad op peil blijft.

_x000D_
_x000D_

•IT en ICT hebben bij ons een hoge prioriteit, inclusief de integratie van off- en online verkopen. We zeggen: Kennis en kunde op de winkelvloer gekoppeld aan het digitale tijdperk.

_x000D_
_x000D_

De stichting is en blijft een onafhankelijke neutrale partij, waar iedereen in de branche welkom is. We nodigen iedere zelfstandig ondernemer, franchisenemer, branche organisatie uit om zich bij ons aan te sluiten. Dit geldt uiteraard ook voor ondernemers aangesloten bij de Drogisten associatie, Faco-Dio, Gezond en wel, Etos  enz. Iedereen is welkom. Het leidt niet tot verplichtingen, maar wel tot kracht, waarbij iedere ondernemer uiteindelijk zijn eigen keuze kan maken. Neem bij vragen contact op met de bestuursleden via 06-53731589 (Ben Denekamp).     

_x000D_/upload/images/images.jpeg_x000D_

6/2/2016 14:00

Algemeen directeur van Unipharma Jacco van Liere is gelieerd aan de Muldertak van het bedrijf, en begon in de groothandel toen zijn vader daar aan het roer stond.

_x000D_
_x000D_

”Iedere zomervakantie orders picken, en toen ik mijn rijbewijs had gehaald klanten bezoeken en producten bezorgen. Onze klanten zaten toen vooral in Zuidwest-Nederland. Ook na mijn studie (bedrijfseconomie, studierichting marketing en ondernemingsfinanciering, aan wat nu de Tilburg University heet). Al wilde ik niet direct in het familiebedrijf stappen, mijn vader stelde toch voor dat ik mee ging lopen: dat was goed voor mijn ontwikkeling.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

EIGENWIJZER

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Unipharma was toen een ander bedrijf. ”Maar mijn vader had goed begrepen dat, wilden we overleven, we een vol gesorteerde groothandel moesten worden. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. We maakten toen deel uit van de FACO Groep, een club van vier samenwerkende groothandels in Sneek, Rijswijk, Diemen en wij in Middelburg. Mijn vader geloofde erg in die samenwerking, hij dacht dat we daardoor sterker in de markt zouden staan. Ikzelf ben daar wat eigenwijzer in. Het bedrijf is sindsdien flink gegroeid, van tien medewerkers in 1993 naar nu meer dan 130. En we zijn actief in zowel Nederland als Belgie.”

_x000D_
_x000D_

Unipharma had zijn core business in de drogisterijmarkt, maar daar kwam onder Van Liere verandering in. ”In de jaren ’90 kwamen in het apothekerskanaal de vestzakgroothandels op, dat waren clusters van apotheken die zelf een groothandel startten, met name in UR-geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Wij konden ze helpen met een aanvullend assortiment dat ze niet bij de reguliere groothandels wilden bestellen. Daardoor kwamen er heel snel nieuwe klanten bij en hadden we in die markt in korte tijd een interessant marktaandeel. Dan vraag je je af: kunnen we dat in andere markten ook? We zijn iedere keer in groeimarkten gedoken: sinds 1996 beleveren we ook supermarkten en sinds 2002 gezondheidswinkels. Een aantal van hen zocht een nieuwe groothandel en kwam zo bij ons terecht. Via hen namen Ernst Schuttelaar en Joost Koolhaas van Gezond & Wel contact met mij op. Zo is Gezond & Wel klant van Unipharma geworden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

FORMULE DROGIST BEWUST BETER

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Als groothandelaar heeft Unipharma indertijd een eigen formule ontwikkeld: Drogist Bewust Beter. ”In feite in 1995 ontstaan omdat we drogisten een formulebasis wilden geven, met acties en een folder”, zegt Van Liere. ”Met de pay off: ’Bewust Beter Bewust Lager Bewust Goedkoper’. In 2012 is die formule geherpositioneerd. Een harde groeistrategie in de vorm van een te bereiken antal winkels is niet ons doel. We willen een alternatief voor drogisten zijn, Drogist Bewust Beter staat op eigen benen en heeft in het retailspectrum een unieke positie ingenomen tussen adviesdrogisten en gezondheidswinkels. Je past bij ons of niet.”

_x000D_
_x000D_

Ontwikkelt Unipharma zich daarmee tot een echt retailhuis? ”Nee”, zegt Van Liere, ”retail is slechts een van onze competenties.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIET LANGER DROGIST

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gezond & Wel noemt zich bewust geen drogist, ís volgens Van Liere ook geen drogist in de huidige betekenis van het woord: ”Moeten we nog wel over ’drogisten’ praten? Misschien is het voor de huidige tijd wel een volledig verkeerde benaming, misschien moet er wel een andere naam voor komen. Maar dan zal de drogist veel meer in moeten spelen op groeimarkten. En dat gaat soms wel eens mis. Neem het assortiment glutenvrij: vroeger ging je daarvoor naar een reformzaak. Nu is dat lifestyle geworden, ideaal voor de drogist: je krijgt drie keer per week mensen over de vloer en kunt er je adviesfunctie in kwijt. Het grootwinkelbedrijf heeft dat opgepakt, omdat de drogist te lang stilzat. Inmiddels gaat een belangrijk deel van de omzet glutenvrij via Jumbo en AH.”

_x000D_
_x000D_

De drogist moet zich op eigen kracht verder ontwikkelen, meent Van Liere: ”Niches zijn het onderscheidend vermogen voor de drogisterij. Doordat teveel drogisterijen geen ruimte geven aan nicheproducten, raakt de zelfstandige drogist de introductie van een toenemend aantal nicheproducten kwijt aan het internet. Unipharma ziet dit voor haar ogen gebeuren, immers ruim zeven jaar geleden zijn we begonnen met e-fulfillment – het verwerken en leveren van bestelde goederen via het internet. Daar hebben we een substantieel deel groei in gerealiseerd.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

IDENTITEIT

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het nieuwe omarmen, dat vraagt om flexibiliteit. ”Snel beslissen ligt aan de basis van flexibiliteit, dat kunnen wij gemakkelijker omdat Unipharma geen aandeelhouders heeft”, meent Van Liere. ”Als directeur-eigenaar kan ik zelf direct beslissen, ik hoef niet eerst te overleggen met aandeelhouders of leden.”

_x000D_
_x000D_

Intussen blijft Unipharma groeien, met circa 7% meer omzet per jaar. Hoe lang kan Unipharma nog doorgroeien zonder zijn identiteit te verliezen?

_x000D_
_x000D_

”We zijn gegroeid van 10 naar ruim 130 man. Toch voel ik me nog steeds een manusje van alles, geen CEO. Natuurlijk maakt die omvang je minder flexibel. Aan de andere kant is onze slagkracht vergroot: vroeger moest ik voor iedere investering de bank te bellen, en dat hoeft nu niet meer.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEZONDER ONDERNEMEN

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dat Unipharma inderdaad verandert, wordt zichtbaar in het nieuwe logo met de nieuwe pay-off, dat ter gelegenheid van het 35-jarige jubileum werd gepresenteerd. ”We noemen onszelf niet langer een groothandel voor drogist en apotheek. Onze pay off is nu: gezonder ondernemen. Daarmee willen we uitstralen dat gezondheid de focus is van onze positionering. En gezondheid kun je zo breed maken als je wilt: fysieke gezondheid maar ook innerlijke, het kan ook voeding zijn. Daarnaast de nadruk op ondernemen, omdat Unipharma, evenals zelfstandige ondernemers, zelfstandig beslissingen neemt  en stáát voor de bij haar aangesloten ondernemers. Wij hebben met onze klanten een andere relatie dan die van groothandel en winkel: wij voelen ons allebei ondernemers die zich samen verder ontwikkelen. Met ons nieuwe logo tonen wij hoe wij de toekomst zien.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MARKTPOSITIE

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

En hoe schat Van Liere de daarmee veranderende marktpositie van Unipharma in?

_x000D_
_x000D_

”Hoe de markt mij ziet, interesseert me niet. Ik wil er zijn voor mijn klanten, mijn personeel, leveranciers waar we vaak een bijzondere band mee hebben en bovenal de continuïteit van het bedrijf. Intussen weet ik ook dat Gezond&Wel en Drogist Bewust Beter tezamen meer dan tweehonderd drogisten omvatten. En dan komen daar bij ons nog de omzet uit e-fulfillment en de leveringen aan supermarkten en apotheken.”

_x000D_
_x000D_

Hoe ziet Unipharma er over pakweg vijf jaar uit?

_x000D_
_x000D_

”We hebben geen groeistrategie. Onze ambitie ligt niet in retailhuis worden, we zullen wel steeds verder groeien in e-fulfillment. Dat is een ontwikkeling die niet te stoppen is. Maar vooral moet ondernemen leuk blijven!”

_x000D_/upload/images/_MG_2263_HR.jpg_x000D_

6/2/2016 13:49

 

_x000D_
_x000D_

DA Bourquin is gevestigd aan het Meidoornplein in Wezep. Circa 180 vierkante meter vwo met twee op elkaar uitziende uitgangen. ”Ja, soms gebruiken mensen mijn winkel wel eens als sluiproute naar de andere kant van het winkelcentrum, maar dat vind ik niet erg,” zegt Robert. ”ze komen toch je winkel binnen en blijven dan vaak genoeg hangen.”

_x000D_
_x000D_

Ook het feit dat zijn winkel uitkijkt op een Kruidvat aan de andere zijde van het parkeerterrein, deert hem niet. ”Ik merk daar absoluut niets van. Sterker nog: ze hebben er een Trekpleister naast gezet, en ik heb ’t gevoel dat die alleen maar tegen elkaar aan ’t vechten zijn.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

UITSTELLEN 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het rondom dat plein opgebouwde winkelcentrum, eenvoudigweg ’Ons winkelcentrum’ genaamd, dateert uit de jaren zestig. Winkelstructuur en ruimtelijke structuur voldeden niet meer; er was bij eigenaren en winkeliers al jaren behoefte aan een verbetering van het winkelcentrum.

_x000D_
_x000D_

”Toen ik met deze drogisterij begon, circuleerden er al snel plannen dat het parkeerplein achter mij volledig verbouwd zou worden tot een 2500 vierkante meter groot overdekt winkelcentrum”, vertelt Robert. ”Ik geloof dat ik in 2000 bij de eerste gesprekken daarover aanwezig was. Het was duidelijk dat met de komst van dat winkelcentrum mijn winkelsituatie drastisch zou veranderen, en dus moesten we dan een eventuele verbouwing kunnen financieren. Tja, en dan wacht je maar en wacht je maar. De plannen leken mooi maar werden maar uitgesteld. En ik bleef maar geld apartzetten, want het had in de tussentijd geen zin om te verbouwen. In 2013 besloot de projectontwikkelaar er de stekker uit te trekken: het hele winkelcentrum ging alsnog niet door. Er is nu wel gerenoveerd, maar het parkeerterrein blijft gehandhaafd. Daarom heb ik meteen de beslissing genomen om eindelijk de zaak helemaal up to date te krijgen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIEUWE DOELGROEP

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

En dat is ’ie: Bourquin wilde de winkel helemaal in de nieuwe Fris, Gezond en Mooi-stijl. ”In de nieuwe winkel staat de beleving centraal. Het bieden van een goede service was altijd al belangrijk, maar met het nieuwe winkelconcept kunnen we dat nog meer vorm geven. Qua uitstraling is de nieuwe winkel luxer dan voorheen en dat geldt ook voor het assortiment. Daarmee richten we ons nu meer op de wat oudere, koopkrachtigere doelgroep die in Wezep ook te vinden is. Vooral medici die maximaal tien minuten van het Zwolsche ziekenhuis af mogen wonen. In die zin zie je in Wezep echt een groot verschil in koopkracht. Maar ik krijg ook jonge meisjes binnen, hoor: die komen voor de lippenbalsem en zo.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

INTERIEUR

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het interieur is totaal aan het concept Fris, Gezond en Mooi aangepast. Robert is vooral enthousiast over de nieuwe schapindeling. ”De schappen zijn lager, mensen hoeven niet meer te reiken naar dat product op de bovenste plank. De parfumafdeling is knusser – die stond vroeger feitelijk in de doorloop, maar heeft nu echt een hoek gekregen. Binnen Gezond heb ik geïnvesteerd in merken als Vitaminstore, Solgar en Boutiful. Van Solgar heb ik binnen een week al vijfhonderd euro verkocht!”

_x000D_
_x000D_

De investering in dat interieur viel nogal mee, verklapt Robert: ”Ik heb het totale interieur van een andere drogisterij kunnen overnemen, die dichtging. Ik kon ’t voor een mooie prijs krijgen, maar moest dan wel alles meenemen. Je zou ’t niet zeggen, maar alles wat je hier ziet is dus tweedehands. Mijn zoons hebben bijvoorbeeld alle bovenpanelen staan schilderen. Prachtig toch?”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIEUWE UITDAGING

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

”Ik merk goed dat mijn klanten echt een DA willen. Ik ben bijna de enige DA op de Veluwe – je hebt verder alleen nog DA’s in Harderwijk en Ermelo. Bij mij vinden ze de vertrouwdheid die ze zoeken. En ze zijn dik tevreden over de winkel, ik krijg er veel complimenten over. Vooral de nieuwe vloer valt op – terwijl ik daar juist op had willen bezuinigen.”

_x000D_
_x000D_

En hoe tevreden is hij zelf? ”Van mij hoeft er niets meer aan te veranderen.” Hij aarzelt even. ”Misschien staat nagellak hier te breed, dat kan wel wat minder. Aan de andere kant: ik verkoop er nu dingen van die ik echt niet verwacht had! Mijn belangrijkste uitdaging is nu om weer op het peil te komen van 2012: toen draaide ik een mooie omzet. Daar wil ik weer op uitkomen. Dat betekent 20% groeien.”

_x000D_/upload/images/artikel.jpg_x000D_

6/2/2016 13:20

De nieuwe winkel heeft een licht en stijlvol interieur en biedt meer interactieve ervaring: klanten krijgen de gelegenheid zelf producten te proeven, ruiken en te testen. 
_x000D_
Aldus het persbericht: “De ‘Fruits & Nuts bar’ biedt een ruim assortiment waar klanten zelf noten en zuidvruchten kunnen kiezen, scheppen en wegen. Voor de theeliefhebbers is er de ‘Tea bar’ met overheerlijke en inspirerende thee melanges. De ‘Tea bar’ laat je het aroma ruiken van diverse geselecteerde theeën. Bij de ‘Oils & Vinegar bar’ kun je zelf een flesje vullen met een olie of azijn naar keuze. Het unieke ‘Scent station’ is dé plek waar je een variëteit aan geuren kunt ruiken van geurkaarsen en wierook. Of stel een eigen geur samen met kleurrijke waxchips die een heerlijke en intense geur verspreiden wanneer je ze in een ScentBurner (theelicht) laat smelten. Kortom de Holland & Barrett winkels zijn een totale wellnessbeleving, waar onze medewerkers klaar staan met voor ieder een passend advies.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nadruk

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De winkels van Holland & Barrett(voorheen De Tuinen) hebben een natuurlijke mix van gezonde en lekkere producten in het assortiment waarbij de nadruk ligt op innerlijke en uiterlijke verzorging. Het assortiment bestaat uit voedingssupplementen, gezonde voeding, sportvoeding, glutenvrije producten, theeën, kruiden en natuurlijke verzorgings- en relaxproducten.
_x000D_
Holland & Barrett Benelux heeft de ambitie om in 2017 250 vestigingen in Nederland te hebben.

_x000D_/upload/images/2015-10-30-180e-HB-Krimpen-ad-IJssel-1000x667px-01.jpg_x000D_

6/2/2016 13:17

De feestelijke opening van het nieuwe filiaal in het verbouwde winkelcentrum aan het Gelderlandplein Amsterdam was aanleiding om de vernieuwde formule aan pers en publiek te presenteren. Daarbij grijpt Etos, in alle zichtbare vernieuwing, ook terug naar zijn roots.
_x000D_
Want het logo is een bewerking van het allereerste logo zoals dat in 1919 verscheen in het winkeltje dat de eerste Etos-drogiste met hulp van Philips opzette.
_x000D_
“Dat was een wijkverpleegster die op een goed moment begreep dat ze al haar kennis en kunde beter via een drogisterij kon verspreiden dan door alle deuren langs te gaan”, vertelt algemeen directeur Jan-Derek Groenendaal. “Ze overtuigde Philips ervan dat dit hun ziekteverzuim zou verlagen, dus de deal was snel gesloten.”
_x000D_
Met het eeuwfeest in het vooruitzicht besloot Etos nu om met de vernieuwde formule ook een nieuw logo te presenteren dat op die begindagen teruggrijpt. Op de pui staat nog eens nadrukkelijk ‘Sinds 1919’.
_x000D_
“Waar we op het verleden teruggrijpen, is in onze plaats in de omgeving”, zegt Groenendaal. “Er was ooit één wijkverpleegster die mensen hielp met haar kennis en kunde, en nu zijn dat er vijfduizend. Onze rol is dus hetzelfde, alleen zit ’t allemaal in een vernieuwd, modern jasje.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIEUW AANZICHT

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wie de ruim-opgezette winkel in het winkelcentrum Gelderlandplein binnenloopt, kan het niet anders dan opvallen dat Etos hiermee een flinke sprong vooruit maakt. De styling is strak en nuchter: zwart en wit vormen de basiskleuren, waaraan toetsen van warme kleuren worden toegevoegd. De bewegwijzering aan de muren is strak en vrij sober, valt daardoor contrastrijker uit en valt beter op. Daarboven zijn dan grote sfeerborden aangebracht waar nadrukkelijk niet wordt verwezen naar productgroepen, maar naar beleving. Hiermee is Etos erin geslaagd om de formule een echt nieuw aanzicht te geven zonder de bestaande waarden geweld aan te doen. “We hebben de formule opnieuw uitgevonden, maar we blijven wel een drogisterij”, aldus Groenendaal.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

BETERE ADVIESFUNCTIE

_x000D_
_x000D_

Om maar iets te noemen: de routing in de winkel is zichtbaar anders. Zo is de cosmetica van achter in de winkel naar voren gehaald: het is letterlijk de entree van de winkel. En de OTC is achter de toonbank vandaan gehaald. “Normaliter hadden we de kassabalie aan de entree staan, maar die staat nu midden in de winkel. Dat doen we zodat onze medewerkers zich op de winkelvloer bevinden en niet achter de kassa, dat doe je pas op ’t laatst. Op deze manier maken we de drempel voor klanten lager om vragen te stellen of hun probleem voor te leggen, en kunnen we onze adviesfunctie beter invullen.” 
_x000D_
Dat je daarmee veel meer kanten uitkunt dan normaal, is Etos vrij recent gebleken, toen het klanten gerichter ging adviseren op het gebied van pijnstillers. Groenendaal: “Het is doodeenvoudig om klanten naar het schap met de pijnstillers te sturen, maar als je wat doorvraagt, kun je erachter komen dat een specifieke pijnstiller voor deze klant de beste oplossing is. Daarmee help je de klant beter én je werkt aan je imago van adviseur.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

BETER PROFILEREN

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er is veel aandacht gestoken in een nieuwe uitstraling van de cosmetica-asortimenten. “Gezond oud worden en er jong uit blijven zien, zijn de belangrijkste trends voor ons”, zegt Groenendaal. “Daarom besteden we veel aandacht aan beauty en health. We hebben een gloednieuwe beauty- en geurenafdeling ontwikkeld, het resultaat van een strategische samenwerking met leveranciers zoals L’Oréal, Beiersdorf en Procter & Gamble. Daarbij is gekozen voor een zichtbare indeling naar merken, zodat die zich beter kunnen profileren. Ook hebben we nieuw Etos eigen merk make-upassortiment ontwikkeld en wordt volgende week een nieuwe luxe wellnesslijn gelanceerd: Botanical Boost. Dat is een lijn van 25 producten die zijn samengesteld met zes natuurlijke ingrediënten die hun kracht hebben bewezen.”
_x000D_
Voortaan staat er ook permanent een behandelstoel met kaptafeltje voor beauty make-overs. Nieuwe producten en trends staan in de spotlight en klanten krijgen tips en instructies voor een nieuwe look. Groenendaal: “Het resultaat is een compleet nieuwe afdeling waarbij klanten meer geïnspireerd worden.”
_x000D_
Tot slot een klein maar significant detail: voortaan klinkt er muziek in de winkels van Etos. “Dat verlaagt, zeker als het wat rustiger is, de drempel bij klanten om met onze medewerkers in contact te treden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

2016

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Etos zal in het eerste kwartaal van 2016 nog eens 15 winkels in de nieuwe stijl openen. “En we blijven ook de komende jaren vernieuwen om klanten nog meer waar voor hun geld te geven”, aldus Groenendaal. “Daarbij ligt de focus op productvernieuwing en service.”
_x000D_
Overigens wordt Etos ook online vernieuwd: zo werrkt de keten op dit moment aan een uniek nieuw loyalty-programme, ‘Mijn Etos’, met klantenkaart en app. “Klanten die meer bewegen krijgen met dit programma meer korting”, verteklt Groenendaal. ‘Mijn Etos’ wordt begin 2016 gelanceerd.

_x000D_
_x000D_

Kijk hier om van Groenendaal te horen waarom Etos kiest voor een logo á la 1919.

_x000D_/upload/images/2015-10-28-Etos-nieuwe-formule-01.jpg_x000D_