Branche

8/5/2016 10:03

Ooit waren er natuurlijk meer, véél meer ondernemers die de DA-vlag voerden, maar dat is inmiddels alweer lang geleden. Bij schrijven van dit artikel ligt het aantal op circa 214 ondernemers, is de schatting van DA-ondernemer Garry van der Heijden, lid van het kernteam van NDS.

_x000D_
_x000D_

Dit kernteam, dat bestaat uit mensen uit het kader van NDS en betrokken ondernemers van de franchiseorganisatie, werd begin dit jaar samengesteld met als doel de DA-formule te vertegenwoordigen en samen met NDS de organisatorische en operationele zaken weer op de rit te krijgen.

_x000D_
_x000D_

“Er moest een relatie worden opgebouwd tussen NDS en de ondernemers. Daarom bestaat het kernteam uit een hele diverse groep mensen: ondernemers met de vertrouwde DARG-formule maar ook ondernemers met de FGM formule, mensen met luxe, mensen met een grote én met een kleine winkel. Samen met de moedermaatschappij achter NDS, Mosadex, zijn er diverse gesprekken geweest over een convenant met mede-instemmings- en controlerechten, de adviesplichten en een goede franchiseovereenkomst. En nog steeds zitten we regelmatig met elkaar om tafel. Natuurlijk zijn we kritisch, maar wel met het besef: juist door krachtenbundeling kunnen we iets moois voortbrengen.”

_x000D_
_x000D_

Uittocht gestopt

_x000D_
_x000D_

De vorming van dat kernteam was hard nodig, want de uitstroom van ondernemers die hun heil elders zochten, leek eind 2015 op een gegeven moment niet meer te stuiten.

_x000D_
_x000D_

De eerste golf van vertrekkende ondernemers kwam primair terecht bij D.I.O., al deden ook Unipharma en Vriesia denkelijk goede zaken. Het was eigenlijk na het faillissement dat een aantal ondernemers (Van der Heijden: “slechts enkelen, maar wel met meerdere winkels”) de stap naar Etos zette, onder meer aangespoord door een pakkend interview van Etos-directeur Jan-Derek Groenendaal. Die uitstroom is nu teruggebracht tot wat nasijpelen, er is inmiddels alweer sprake van nieuwe aanwas.

_x000D_
_x000D_

De neergang en het uiteindelijke faillissement van DA Retailgroep had als eerste directe effect dat de leveringen opdroogden. Dat leidde ertoe dat veel ondernemers noodgedwongen rondfladderden bij partijen die de leveringsgraad konden herstellen. Logisch dus dat de andere groothandels hier goede zaken mee deden”, zegt Van der Heijden. “Het eerste waar NDS voor gezorgd heeft, is dat de ondernemers weer goed beleverd werden. Dat heeft even tijd gekost omdat er natuurlijk veel leveranciers waren met wie schikkingen getroffen moesten worden. Maar inmiddels zitten we weer op een leveringsgraad van 97%.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Constructief

_x000D_
_x000D_

Wat NDS volgens Van der Heijden zeker goed heeft aangepakt, is de constructieve houding na de overname. “Ze hebben vanaf het begin de dialoog met de ondernemers gezocht. Dat begon met een centrale bijeenkomst in januari, waarbij NDS zich kwetsbaar heeft opgesteld door te zeggen dat ze ook geen panacee hebben voor de situatie, maar in overleg met de ondernemers tot een goede oplossing willen komen. Die transparantie wordt door de ondernemers echt gewaardeerd.”

_x000D_
_x000D_

Is daarmee de leegloop definitief gestopt?

_x000D_
_x000D_

“Volgens mij is na de eerste centrale bijeenkomst in januari de grootste uittocht wel geëindigd. Al zijn er daarna nog wel enkelen weggegaan, want nooit is iederéén tevreden met de afspraken die er gemaakt worden.”

_x000D_
_x000D_

Vanaf dat moment namen veel ondernemers een, laten we zeggen: voorzichtig positieve maar afwachtende houding aan om te zien hoe NDS de zaken in de praktijk zou aanpakken. En of het kernteam in staat zou zijn om bij NDS én ondernemers de neuzen dezelfde kant op te krijgen. In die tijd ging het kader van NDS, waaronder ad interim directeur Henk Castelijns, de weg op om zoveel mogelijk ondernemers een op een te spreken. Want Castelijns had al aangegeven dat hij, waar nodig, ook gaat voor maatwerkoplossingen. Ook die houding leidde tot een gematigd positieve stemming.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe overeenkomst 

_x000D_
_x000D_

De eerste concrete resultante van deze coöperatieve opstelling was het nieuwe convenant en de nieuwe franchiseovereenkomst. “Ook deze kwam tot stand in samenwerking met het kernteam”, vertelt Van der Heijden. “We hebben in mei met NDS in twaalf regio’s het nieuwe convenant en de nieuwe franchiseovereenkomst gepresenteerd: wat er instaat en waarom wij vinden dat dat zo moest gebeuren. De reacties daarop waren duidelijk positief.”

_x000D_
_x000D_

Echter dreigde het eerder in maart mis te gaan. Toen stuurden ondernemers elkaar mails en brieven over een dwingende houding van NDS over te tekenen overeenkomsten, met de consequenties die dreigden voor niet-meewerkende ondernemers, vooral op het vlak van de bonussen. “Dat klopt”, zegt Van der Heijden, “die onrust ontstond door een wat premature communicatie vanuit NDS, maar dat begrepen ze zelf ook snel, dus dat is toen snel daarna ingetrokken. In feite was het een storm in een glas water, al zat niemand op die onrust te wachten natuurlijk.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

1:2:2

_x000D_
_x000D_

Hij wijst erop dat NDS natuurlijk wel heel wat oneffenheden had glad te strijken, “leveranciers met wie nieuwe afspraken gemaakt moesten worden, kostenposten die verrekend moesten worden, en inderdaad: de bij ondernemers uitstaande bonussen op een haalbare manier voldoen. NDS heeft besloten dat commercieel op te lossen door de standaardperiode voor een samenwerkingsovereenkomst van 5 jaar los te laten, en met een alternatief voorstel het land in te gaan. Jetekent tot eind 2020 met een tweetal ‘knip’momenten waarop de ondernemer kan besluiten zelfstandig verder te gaan: het eerste moment is eind 2016, Dan moet – zo is afgesproken – NDS een aantal zaken op orde hebben, zoals het conditiestelsel en een commercieel plan. Dat alles wordt voorgelegd aan het bestuur van de franchisevereniging maar – en dat is essentieel – die keurt het alleen goed als de meerderheid van alle ondernemers erachter staat. Ik vind dat heel transparant en heel democratisch.” 

_x000D_
_x000D_

Daarna kan elke individuele ondernemer eind 2018 nogmaals besluiten of hij door wil gaan, zegt Van der Heijden: “We willen niet hetzelfde scenario volgen waardoor DA leegliep. Ondernemers worden dus niet langer een bepaalde richting opgeknuppeld. Je hebt dus eind 2016 én eind 2018 de keus om door te gaan of te stoppen. Zoals ik ernaar kijk is dit een model dat zichzelf moet bewijzen. Maar het betekent ook, dat we niet samenwerken omdat we daartoe gedwongen zijn, maar omdat we daarin geloven. Het is daarmee een samenwerkingsovereenkomst die kracht uitstraalt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het kernteam van DA-ondernemers en NDS.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Franchisevereniging

_x000D_
_x000D_

Er vindt ook een formele verandering plaats in de manier waarop de ondernemers zich verenigd hebben, zegt Van der Heijden: “We zijn als kernteam samen met NDS ook bezig met de voorbereidingen van een nieuwe franchisevereniging. De huidige coöperatie vertegenwoordigt veel, maar niet álle ondernemers. Met name de ondernemers die voor Fris, Gezond en Mooi kozen, vertegenwoordigen steeds meer een eigen groep. Omdat we de nieuwe richting gezamenlijk in willen slaan, is het nodig dat de franchiseorganisatie alle ondernemers vertegenwoordigt, ongeacht of je voor FGM kiest of niet.” 

_x000D_
_x000D_

We verwachten hier binnenkort meer over te kunnen berichten.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hard franchise?

_x000D_
_x000D_

Intussen lijkt het onvermijdelijk dat ook DA als formule gaat veranderen. Enerzijds omdat de samenwerking met D.I.O. zich aandient, anderzijds omdat de zelfstandigen zich moeten aanpassen aan een veranderend retaillandschap. Is er bijvoorbeeld al over gesproken of DA meer richting de soft franchise zal bewegen die D.I.O. propageert, of juist meer richting hard franchise zal bewegen?

_x000D_
_x000D_

“Daar valt nog niet veel over te zeggen. Ik denk wel dat het de bedoeling is dat we duidelijkere afspraken gaan maken. Onze leveranciers hebben er niets aan als we op organisatieniveau afspraken maken die de individuele ondernemer aan zijn laars kan lappen. Het is het belang van zowel industrie als ondernemers dat de franchise wat harder wordt. Alleen: eigenlijk is het altijd de franchisegever die de ‘hardheidsgraad’ bepaalt en oplegt. Wij doen dat anders, NDS bepaalt het in samenspraak met de ondernemers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe richting DA

_x000D_
_x000D_

Merk je dat Mosadex, moederbedrijf van zowel Holland Pharma als NDS, een andere kijk op de zaken heeft omdat het vooral een pharmageöriënteerd bedrijf is?

_x000D_
_x000D_

“Mosadex zoekt een nieuwe commerciële richting voor DA. Zij zien onze kracht in de merknaam, maar hún mogelijkheden zien zij vooral in hun bewezen kennis en deskundigheid op het gebied van gezondheid. Ik denk zelf ook dat de kracht van de ondernemer in de specialisatie zit. Maar Mosadex heeft ook een commerciële visie op luxe. We hebben de samenwerking met parfumerieketen Mooi naar een nieuw level getild. Bij ondernemers die luxe hebben verliep die ondersteuning de eerste maanden na de overname erg stroef, maar nu zorgen we ervoor dat NDS ook luxe goed op het netvlies heeft.”

_x000D_
_x000D_

Heeft het imago van DA veel te lijden gehad van de onrust van het afgelopen jaar?

_x000D_
_x000D_

“Doordat het faillissement van DA Retailgroep samenviel met V&D en Macintosh, is DA wel meegezogen in de negatieve tendens. Op mijn eigen winkelvloer kreeg ik tot voor kort nog klanten die zeiden: ‘jullie gaan toch failliet?’ Maar de merknaam staat bij ons niet ter discussie. We zijn zelfs actief bezig om die weer beter op de kaart te zetten. We willen dat de consument weet: we zijn er weer.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Samenwerking D.I.O.

_x000D_
_x000D_

Staan de ondernemers ook achter de voorgenomen samenwerking van D.I.O. en DA?

_x000D_
_x000D_

“Elke ondernemer die ik spreek, beseft absoluut dat we een blok moeten vormen naast het grootwinkelbedrijf. Niet alleen dat, maar veel ondernemers willen dat er schot in die zaak komt – we krijgen bij elke bijeenkomst de vraag: hoever staat het ermee? Dat de Autoriteit Consument & Markt nog geen groen licht heeft gegeven, valt veel ondernemers vies tegen. Ik hoor er ook kritische geluiden over: een ondernemer merkte op dat toen AS Watson Dirx overnam hij daar geen berichtje over in de krant las, terwijl dat leidde tot verdere groei van een toch al gigantisch retailbedrijf. En dat bij deze, veel kleinere fusie continu drempels worden opgeworpen, terwijl voor ons de samenvoeging van D.I.O. en DA zal leiden tot margeverbetering en kostenreductie: zaken die bepalend zijn voor ons voortbestaan. Mooi als je een grotere keuzevrijheid in groothandels behoudt, maar als je daardoor als zelfstandige het onderspit delft, gooi je het kind met het badwater weg. Anderzijds: als de ACM de samenwerking goedkeurt, dan zie ik de stemming meteen met hele punten stijgen!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Foto%20Garry%20vd%20Heijden%20kopie.jpg_x000D_

7/17/2016 14:39

“Wat betekent het daadwerkelijk voor de consument als de samenwerking tussen D.I.O. en DA wordt afgekeurd? Dan leidt dat tot een verschraling van het retaillandschap.” Dit is de stellige mening van Hamstra. “Het is namelijk evident dat zelfstandigen samen moeten werken om te kunnen overleven. Een veto van de ACM betekent dat veel zelfstandigen het niet meer zullen kunnen volhouden. En dat leidt dan tot een verschraling van het retaillandschap. En dat terwijl de ACM juist in het leven geroepen is om die verschraling tegen te gaan.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hamstra heeft al vaker getoond dat hij hart heeft voor de zelfstandigenmarkt, en bereid is zich in te zetten om samenwerking tussen de verschillende partijen te stimuleren – hij deed dat onder meer tijdens het honderdjarige jubileum van zijn drogisterij in Dokkum, toen er concrete gesprekken tot samenwerking plaatsvonden onder de noemer ‘het pact van Dokkum’.

_x000D_
_x000D_

Hamstra wijst erop dat drogisten zich niet meer moeten focussen op ‘inkopertje spelen’: “de tijd is nu aan vakmanschap, met kennis en service kun je binding creëren met je klanten. Aan de achterkant van de winkel moet je dan een partij hebben staan die scherp inkoopt, je goede tools biedt om je werk beter te doen en de consument de winkel in te trekken. Mosadex heeft, zo is mij door hen bevestigd, nadrukkelijk ook besloten tot overname van de de DA retailorganisatie omdat het die tools kan bieden, en veel synergie ziet in de samenwerking.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Stem laten horen

_x000D_
_x000D_

Het argument van de ACM dat de samenwerking leidt tot minder keuzemogelijkheid voor zelfstandigen om hun waren bij groothandels te betrekken, wijst hij van de hand: “Er blijven nog altijd genoeg groothandels over. En in de apothekerswereld heeft eenzelfde ontwikkeling plaatsgevonden zonder dat de ACM daar over gevallen is.”

_x000D_
_x000D_

Met zijn petitie wil hij bereiken dat “eindelijk ook eens de zelfstandige zelf zijn stem kan laten horen. "Ik denk dat elke ondernemer begrijpt dat een groot, sterk zelfstandigenblok in het huidige retailklimaat essentieel is. Dit is zijn kans om dat te laten weten.”

_x000D_
_x000D_

Hamstra roept zijn collega’s dus op om zijn petitie te ondertekenen. “Dit is onze kans om onze stem te laten horen, daar waar het telt. En laat het duidelijk zijn: als er nu niks gebeurt, dan is 't straks met ons gebeurd!”

_x000D_
_x000D_

U kunt zijn petitie downloaden en uiterlijk 1 augustus ondertekend sturen naar: Jan Willem Hamstra, Nauwstraat 15, 9101 LC Dokkum. Of mailen naar jw.hamstra01@knid.nl. Voor vragen kunt u hem bellen: 06-20900788.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Download de petitie HIER.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Jan%20Willem%20Hamstra.jpg_x000D_

6/26/2016 15:35

De voorgenomen samenwerking tussen D.I.O., Holland Pharma en NDS gaat door. Dit meldt Jongstra in zijn openingsspeech  tijdens de D.I.O. Relatiedag in Diemen. Hij refereerde aan de onduidelijkheid daaromtrent in de branche, en zei: "Er is best wat gedoe en strubbelingen geweest, en er gingen geruchten de ronde, maar vergeet dat allemaal maar: we hebben een mooie toekomst voor ons."

_x000D_
_x000D_

Concreet vertelde hij dat de gesprekken met het moederbedrijf van Holland Pharma en NDS, Mosadex, zeer binnenkort afgerond gaan worden. "Dat is een kwestie van dagen, hooguit enkele weken. Het is goed te zien dat een grote partij als Mosadex zo'n geloof in onze branche heeft dat het daarin wil investeren. Hiermee vormen we een substantieel zelfstandigenblok in de drogisterijbranche. Hoe we dat gaan invullen, daar zullen we ook u als ondernemer bij gaan betrekken."

_x000D_
_x000D_

Wordt Jongstra ook, zoals eerder werd geopperd, de algemeen directeur van het samenwerkingsverband? Hij antwoordde enigszins cryptisch: "Niets staat vast, maar alles wat eerder aangekondigd is, gaat door."

_x000D_/upload/images/Jos-Jongstra%20kopie.jpg_x000D_

6/2/2016 18:02

Er wordt nog volop gewerkt in de nieuwe passage, en het geluid van hamers en cirkelzagen blijft op de achtergrond aanwezig. En soms is er een trein die donker boven de winkel langsdreunt. Maar dat kan Wendy (rechts op de foto boven, met links Nicole Wevers) niet deren: ze is blij dat er aan de periode van afzien in een noodwinkeltje een einde is gekomen. 

_x000D_
_x000D_

“Onze Etos zat al heel lang in Station Eindhoven”, vertelt ze. “Het was vanwege de renovatie van de bestaande passage dat we tijdelijk moesten verhuizen naar een noodwinkel. We zijn nu terug – niet op dezelfde plek, maar in de nieuwe passage.”

_x000D_
_x000D_

Drie jaar afzien – maar ze hebben er wel wat voor teruggekregen. Want NS heeft gekozen voor  een moderne en open opzet van de winkels, en daar profiteert deze Etos ook van.  

_x000D_
_x000D_

“Voorheen waren we een last-minutewinkel, en hadden we allerlei snoepacties bij de entree om mensen naar binnen te trekken. Dat hoeft nu niet meer: ze komen toch wel. Door de open uitstraling zien mensen de Etos al van ver.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Breder assortiment

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De nieuwe winkel is ongeveer drie keer zo groot als de tijdelijke vestiging en ingericht volgens de nieuwste formule. Vooral de overzichtelijk ingedeelde beauty- en geurenafdeling trekt de aandacht. Klanten vinden daar ook het uitgebreide Etos make-up assortiment en er worden tips gegeven voor een compleet andere look.

_x000D_
_x000D_

Ondanks de noodzakelijke compactheid van de winkel, heeft Etos er bewust voor gekozen de schappen niet te verhogen. Daardoor behoudt de klant het overzicht en creëert de winkel zijn eigen rust. Wel zijnd e gangpaden wat smaller dan gebruikelijk.

_x000D_
_x000D_

Het assortiment is breder dan je zou denken. Wendy weet dat het grote en gevarieerde assortiment met producten voor gezondheid, beauty en verzorging door bezoekers wordt opgemerkt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

“Een belangrijke verandering is dat we de kleine cosmeticaproducten voorheen in legbakken hadden, en die hebben we nu in staande schappen gezet. We merken dat dat een stuk beter verkoopt: het loopt nu gigantisch hard. En er zijn meer mensen aan het shoppen: geuren verkochten we voorheen bijna nooit, nu loopt dat hard! Wat je daarnaast in een winkel als de onze wel moet hebben, zijn reisartikelen: allemaal producten op ‘monsterformaat’ die handig zijn om op reis bij je te hebben: deodorants, scheerspullen, tandpasta et cetera.”

_x000D_
_x000D_

Opvallend is wel dat de cadeauverpakkingen niet, zoals elders, op een tafel of kopstelling geëtaleerd staan, maar gewoon in het schap. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Pieken noch dalen

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het werken op een stationslocatie stelt zijn eigen eisen aan het team van Wendy: “We zijn elke dag open. Maar natuurlijk ben ik er niet zeven dagen per week; ik wissel de verantwoordelijkheid van de winkel dan af met mijn verkoopcoördinator in opleiding, Ine de Laat. We besteden grote zorg besteden aan de samenstelling van het team en de samenwerking. Want de klant moet ondanks de ruime openingtijden op elk moment goed geholpen worden. En je moet hier gewoon heel snel schakelen. Niet alleen omdat veel klanten reizigers zijn en dus onder een zekere tijdsdruk zitten, maar het zijn ook diverse klanten. Naast de reizende mensen hebben we ook veel studenten als klant, en ook wel wat buurtbewoners. Gemiddeld hebben wij 4,700 klanten per week. Het aandeel studenten zal wel toenemen, want ze zijn hiernaast een studentenhotel aan het bouwen. Wat ons het meest onderscheidt van reguliere drogisterijen, is dat wij nauwelijks pieken en dalen hebben in het winkelbezoek. Er is geen moment op de dag dat het echt rustig is, en het valt ons echt op als er eens geen klanten in de winkel zijn. Die stroom houdt eigenlijk nooit op.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bekijk de vlog van ons winkelbezoek:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Etos%20EHV%20Wendy%20en%20Ine.JPG_x000D_
/upload/images/Etos%20EHV%20cosmetica.JPG_x000D_
/upload/images/Etos%20EHV%20pui.JPG_x000D_
/upload/images/Etos%20EHV%20reisschap.JPG_x000D_

5/29/2016 11:14

DA Sleyt is gevestigd op een echte A-locatie: in de hoofdstraat in het hartje van Wolvega. Het is een rustige een sfeervolle winkel van circa 200 m2 vvo die er netjes bijstaat en waar je door een leuk team mensen wordt verwelkomt. Dat zijn zo de eerste impressies als je er naar binnen stapt. De drogisterij is al circa honderd jaar in handen van de familie Sleyt, waar Heleen Sleyt en haar man Roeland Bakker de huidige generatie van vormen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er is altijd concurrentie geweest, maar de winkel draait nog steeds goed. ”Er zitten hier een Trekpleister en een Kruidvat, naast een aantal supermarkten en een Action. Al met al heb je toch wel wat concurrentie, maar we zijn de enige zelfstandige, dus we kunnen ons wel onderscheiden. Op zich zijn we wel blij met de aanwezigheid van de ketens. Toen hier tien jaar geleden een Kruidvat tegenover kwam, vond mijn schoonvader, de toenmalige winkeleigenaar, dat wel vervelend. Maar toen die een aantal jaren later wegging, vond hij het toch maar wat jammer. Je krijgt er toch de traffic van. Dat geldt ook voor de Hema, die schuin tegenover ons is gevestigd.” We onderscheiden ons ook door het vriendelijke en kundige team; die zijn tenslotte de fundering van onze winkel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NADRUK OP LUXE

_x000D_
_x000D_

De DA van Heleen en Roeland is nog niet uitgevoerd volgens de Fris, Gezond en Mooi-formule. De laatste grote verbouwing is inmiddels vijf jaar geleden, maar intussen vinden er wel duidelijke accentverschuivingen plaats, vertelt Roeland. ”De nadruk ligt toch meer op luxe en adviesproducten”, zegt hij. ”Want daarmee kunnen wij ons erg goed onderscheiden. Dat DA van oudsher een wat luxer en duurder imago heeft, komt ons eigenlijk goed uit. We geven meer ruimte en aandacht aan luxe, en gezondheid: we komen steeds met nieuwere en mooiere merken.”

_x000D_
_x000D_

In luxe valt vooral de aandacht voor mannenproducten op: bij elkaar krijgt dat toch zo’n vijf meter schapruimte. ”Maar dat is dan wel luxe, verzorging en scheerproducten bij elkaar”, merkt Heleen op. 

_x000D_
_x000D_

Een ander opvallend onderdeel van de winkel is de luxe uitgevoerde achterwand tegenover de kassabalie met een aantal onderscheidende concepten. ”We hebben daar twee meter schappen met Treets en Scrub&Rub staan, sinds vrij kort aangevuld met Janzen. Daarmee kunnen we ons echt onderscheiden.”

_x000D_
_x000D_

DA drogisterij Sleyt heeft achter in de zaak nog een schoonheidssalon en een zonnestudio. De schoonheidsspecialistes werken er al jaren en hebben een grote klantenkring opgebouwd. De dames bedenken ook steeds nieuwe behandelingen. Nu hebben ze een speciale chocoladebehandeling en de klanten vinden het geweldig.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

JONGERE CONSUMENT

_x000D_
_x000D_

DA Sleyt is een goedbezochte winkel. ”Wij hebben het altijd druk; hoewel we de traffic wel wat zien dalen, stijgt de gemiddelde besteding weer”, zegt Heleen. ”Maar de jongere clientèle mag wel wat meer binnenkomen. Verhoudingsgewijs missen wij die doelgroep nog wat. We proberen ze wel de winkel in te trekken met nieuwe concepten die echt op het jongere publiek zijn afgestemd. Zoals Melli Mello: daarvan hebben we een assortiment in de winkel staan, maar om de jongere consument echt naar binnen te trekken, hebben we bij de ingang ook een tafel met Melli Mello-artikelen staan. Daarnaast proberen we ze te verleiden met bepaalde make-upmerken en veel bewegende beelden.”

_x000D_
_x000D_

Aan de andere kant is de drogisterij nog niet écht actief op de social media waarmee je de jongere doelgroep goed kunt bereiken. 

_x000D_
_x000D_

”We hebben niet een website”, erkent Roeland. ”Maar we zitten wel op Facebook. Dat doet een van onze medewerkers voor ons: die is er veel makkelijker en handiger in dan wij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GOEDE IDEEËN

_x000D_
_x000D_

Heleen en Roeland blijven intussen actief op zoek naar nieuwe producten, zegt Roeland. ”Daar zijn we constant mee bezig, want nieuwe dingen zijn leuk in je winkel en het trekt de consument aan. We gaan regelmatig op pad, kijken bij collega’s. We hebben bij de DA in Bilthoven goede ideeën opgedaan. Daarnaast googelen we veel: we kijken bij bloggers en vloggers wat de dames en heren leuk vinden: daar kun je veel goede ideeën opdoen.”

_x000D_
_x000D_

Andersom doen anderen ook ideeën bij hen op, weet Heleen: ”Ik zie ook wel collega’s hier binnenstappen. Ik hoor ze dan zeggen: ’Wat is dat een leuk idee en wat is het hier netjes, alles is mooi gespiegeld’. Dat vinden wij eigenlijk juist heel gewoon, bij ons zit dat in de routine. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

100 JAAR

_x000D_
_x000D_

In 2015 werden Heleen en Roeland verkozen tot Leukste Ondernemer van de gemeente Weststellingwerf. Toch een opmerkelijke accolade voor een honderdjarig bedrijf. Maar á propos die honderd jaar: wanneer is of wordt dat gevierd?

_x000D_
_x000D_

”Nou, we bestaan ongeveer honderd jaar”, is het antwoord van Heleen. ”Precies weten we het niet. We zouden dat eens een keer goed moeten uitzoeken, want kan zo zijn dat we het jubileum eigenlijk al gehad hebben. Maar er heeft in ieder geval nog geen feestje plaatsgevonden.”

_x000D_
_x000D_

Intussen staat de volgende generatie al te springen om het roer over te nemen. Roeland lacht: ” Rik is 7 en Sanne 8. Ze willen beiden directeur worden van DA.”

_x000D_/upload/images/DA_Sleijt_detail_kopie.jpg_x000D_

5/29/2016 11:45

24 ICI PARIS XL shop-in-shops hebben hun ’deuren’ moeten sluiten nu V&D ten onder is gegaan. De werknemers van die shops zijn overgeplaatst naar nabijgelegen ICI PARIS XL-winkels, vertelt Jeroen van der Hamsvoort, directeur ICI PARIS XL Nederland. ”Vrijwel elke V&D ligt vlak naast een van onze reguliere winkels. Alleen in Assen en Doetinchem niet, daar zoeken we nog een oplossing voor. Omdat wij een trouwe klantenkring hebben, verwachten we dat de meeste van onze shop-in-shopklanten ons nabijgelegen filiaal zullen gaan bezoeken. De medewerkers die worden overgeplaatst kunnen we dan ook zeker gebruiken, aangezien we een groot deel van de omzet hier denken te kunnen recupereren.”

_x000D_
_x000D_

Dat roept wel de vraag op welke meerwaarde die shop-in-shops precies hadden, als ICI PARIS XL de sluiting zo goed kan opvangen.

_x000D_
_x000D_

“Natuurlijk betreuren we de sluiting van de warenhuizen en daarmee de sluiting van de ICI PARIS XL shop-in-shops, zowel voor de betrokken medewerkers als voor onze klanten. Maar die shops waren altijd een aanvulling op onze strategie”, aldus Van der Hamsvoort. ”We kozen voor deze aanpak omdat we daar willen zijn waar onze klanten zich bevinden, op toegankelijke locaties zoals de V&D. De shop-in-shops deden het daar goed, want ze vormden een aanvulling op het portfolio van V&D, vooral op het gebied van de exclusievere merken. Daarmee maakten we luxe toegankelijker voor iedereen, het basisstreven in onze filosofie – en klanten waardeerden dat."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

OPPORTUNITEITEN

_x000D_
_x000D_

Andere shop–in-shops heeft ICI PARIS XL momenteel niet. Gaat Van der Hamsvoort daar snel verandering in aanbrengen? 

_x000D_
_x000D_

”Het is geen aparte doelstelling, maar we zeggen ook niet: nooit meer een shop-in-shop”, zegt hij. ”We voeren altijd gesprekken en staan altijd open voor mogelijkheden. Er zijn opportuniteiten, maar er is uit de gesprekken nog geen concrete invulling gekomen die ik kan vermelden. Het is ook afhankelijk van wat er gebeurt, het is een raar retaillandschap op t moment. Wat, bijvoorbeeld, als er een partij V&D overneemt?”

_x000D_
_x000D_

Los van de shop-in-shops blijft ICI PARIS XL streven naar autonome groei, vertelt Van der Hamsvoort. ”We blijven op zoek naar  mogelijkheden om met eigen winkels en onze online verkoop verder te groeien. We hebben nu circa 300 winkels in de Benelux, en ook dit jaar komen er daar enkele tientallen bij, redelijk gelijkmatig verdeeld over de Benelux. Daarnaast hebben we in 2015 shops geopend op high traffic locaties: twee tussenstations van de NS in Amsterdam en Rotterdam. Dat kun je ook als een shop-in-shopconcept zien.”

_x000D_/upload/images/ICI_Paris_XL.JPG_x000D_

5/16/2016 12:56

De Readshop van Scheffer in de wijk Dubbeldam in Dordrecht heeft sinds enkele weken een dubbele functie: met hulp van UniPharma hebben Philo en Jeanette een flink stuk van de winkel ingericht als drogisterij, onder de formule Drogist Bewust Beter, en hiermee een shop-in-shopcombinatie gerealiseerd.

_x000D_
_x000D_

De reden om voor deze combinatie te kiezen? ”Hier vlakbij zat een DA. De eigenaar daarvan had een aantal DA-winkels in deze omgeving maar ging eind 2014 failliet”, zegt Philo. ”Uit omzetgegevens bleek dat de winkel in Dubbeldam het nog prima deed. En er is in de wijde omgeving nauwelijks nog een drogist te vinden. Ik dacht dus al snel: zal ik het overnemen?”

_x000D_
_x000D_

Na gesprekken met diverse organisaties viel zijn keus op UniPharma. ”Ze zijn betrokken, denken actief met je mee, heel flexibel. Zo’n organisatie heb je in dit geval zeker wel nodig. Want ik kende de drogisterijbranche verder helemaal niet.”

_x000D_
_x000D_

Unipharm stelde eigenlijk maar één voorwaarde, vertelt Philo: ”Ik moest mijn drogistendiploma halen van UniPharma-directeur Jacco van Liere. Ikzelf had gedacht aan een soort Drogist Light-concept, waarbij ik dat diploma niet nodig zou hebben, maar Jacco zei: ’Als jij je diploma haalt, dan committeren wij ons ook’. ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb, want die zelfzorgmedicijnen vormen een significant aandeel in mijn omzet. Inmiddels is iedereen in de winkel gediplomeerd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN DREMPEL

_x000D_
_x000D_

Van de 160 vierkante meter vvo die Scheffer tot zijn beschikking heeft, is 60 vierkante meter ingeruimd voor het drogisterijassortiment. Een beperkte ruimte, maar opvallend knus. Heeft hij drastisch in het drogisterijassortiment moeten schrappen?

_x000D_
_x000D_

”Echt niet”, reageert hij, ”er staat hier geen uitgebreid of diep ingevuld assortiment, maar wel een volwaardig assortiment. Ik heb nog geen concrete cijfers, maar puur op gevoel zeg ik: de drogisterij heeft al een belangrijk aandeel in de omzet.”

_x000D_
_x000D_

En de boeken? ”Ik heb ruimte ingeleverd maar toch is mijn assortiment niet ingedikt. Dat kan door onder meer boeken korter in het assortiment te houden. 

_x000D_
_x000D_

Ook in het boekenvak loopt de handel steeds moeilijker. Het drogisterijassortiment zorgt voor meer traffic in de winkel. Het assortiment van beide concepten loopt vrij naadloos in elkaar over: 99,5% van de mensen ervaart geen drempel tussen de boeken en het drogisterijaanbod: ze nemen van beide assortimenten makkelijk iets mee.”

_x000D_
_x000D_

Overigens biedt Scheffer nog meer service voor de Dubbeldammers: hij heeft ook snoep, speelgoed, een sleutel- en pasfotoservice, tabak, een DHL-servicepunt, lotto, staatsloterij, wenskaarten en tijdschriften in zijn winkel. ”Ik richt me vooral op serviceproducten”, zegt hij. ”Daarmee spring ik in op de behoefte van mijn 'lokale' omgeving en houd ik mijn winkel relevant. Mijns inziens is het ook dat wat een drogist zou moeten doen: meer focus op servicegerichte producten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

EIGEN KIJK

_x000D_
_x000D_

Als retailer  heeft Philo een eigen kijk op het ondernemersvak. ”Ik ben nu sinds acht jaar franchisenemer. Inmiddels heb ik redelijk wat ondernemers gesproken, en als ik eerlijk ben, dan ervaar ik ze soms als wat passief. Ik zou wat meer echte ondernemers willen zien. Er zijn er in mijn ogen teveel die hopen dat de franchisegevers met oplossingen komt in deze tijd van bezuinigende partners (zoals Postnl en ING), het veranderende koopgedrag van de consument en de economische crisis die aansuddert, ondanks de aantrekkende economie. Met alleen de status van kennis en ervaring is het voor veel ondernemers lastig nu en in de komende jaren het hoofd boven water te houden. De consument komt door het gebruik van internet al naar de winkel met veel voorkennis. Hij is in mijn ogen vaak op zoek naar bevestiging, dus jouw kennis levert je qua verkoop niet veel op. Ikzelf moet nog regelmatig met de klant op zoek naar het beste product voor zijn probleem, maar die zoektocht creëert juist een band en levert mij veel goodwill op. Aandacht voor de klant, dat vinden wij belangrijk.”

_x000D_
_x000D_

Ook de retailorganisaties wijst hij graag op onontgonnen terrein: ”Vaak blijft een organisatie te lang hangen in het stramien waarmee zij ooit begonnen. Veranderingen in retailland worden niet snel genoeg opgepakt, of de ideeën die er zijn hebben te weinig invloed op het resultaat van de ondernemer. Uiteraard heeft dit ook te maken met de slagkracht van de organisatie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Volgens Philo heeft de ondernemer vaak behoefte aan hulp op een hoger niveau om zijn winkel succesvol te maken en te houden. ”Alleen hulp op productniveau is tegenwoordig niet voldoende. Wij zoeken dus geen partner die zegt: ’Dit zijn onze uitgangspunten, voor minder doen we het niet, ga maar crowdfunden, komt goed’ Dat is in mijn ogen niet de oplossing. Ik heb tot nu toe UniPharma ervaren  als een partij die samen met ons een realistisch plan uitwerkt volgens een gezamelijke visie.”

_x000D_
_x000D_

Een filmpje van de winkel zien> 

_x000D_/upload/images/IMG_5669.JPG_x000D_

5/16/2016 13:32

Op 9 maart jl is de vernieuwde Etos in Beek heropend, op een nieuwe locatie in in het winkelcentrum Makado. De winkel is natuurlijk ingericht volgens de nieuwste formuleuitgangspunten van Etos. Volgens filiaalmanager Dilana Iedema zijn kennis en service hier net wat belangrijker dan in andere Etoswinkels. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De heropening heeft direct te maken met het feit dat winkelcentrum Makado in zijn geheel op de schop gaat. ”En dus moest ook onze winkel eraan geloven”, vertelt Iedema. ”We konden wel meteen verhuizen naar een betere plek in het winkelcentrum en die kans hebben we aangegrepen. Dit is een heel mooie locatie, maar we hebben nu wel een iets kleinere winkel: de vorige was ca 300 vierkante meter vvo groot, de nieuwe ongeveer 270. Hij is compacter dan de vorige winkel, maar klanten zien niet dat hij kleiner is: hen valt vooral op dat zoveel overzichtelijker is.

_x000D_
_x000D_

De nieuwe, hoge winkelpui is kenmerkend voor Makado, vertelt Iedema: ”Er is besloten dat de gevels meer in lijn met elkaar zouden moeten zijn, dus worden alle gevels helemaal tot aan het dak doorgetrokken. Ik vind het er echt mooi uitzien.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is de eerste Etos in Limburg die volgens de nieuwste formule is ingericht, vertelt Iedema: ”Een wereld van verschil met de vorige winkel. Niet dat er aan de indeling zo ontzettend veel veranderd is, maar alles is een stuk overzichtelijker. En rustiger, zeggen onze klanten. Dat komt omdat de winkel is afgestemd op productgroepen, die duidelijk aangegeven staan: speciaal voor mannen, moeder en kind, zwangere vrouwen, mensen die willen afvallen et cetera: voor elke klantengroep hebben we de juiste producten bij elkaar staan. Een voorbeeld zijn alle wattenproducten, die we nu overzichtelijk in één schap hebben staan. Handig en overzichtelijk voor de klant, maar ook voor onszelf: we hoeven bij sommige vragen niet meer naar verschillende plekken in de winkel maar kunnen alles bij elkaar aanbieden.”

_x000D_
_x000D_

Naast overzichtelijkheid biedt de nieuwe formule de klanten van Etos Beek ook meer service: zo is er onder andere een overzichtelijke beauty- en geurenafdeling met tips voor een compleet andere look. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

”Hoewel het assortiment in alle Etoswinkels hetzelfde is, onderscheidt deze winkel zich toch wel van andere”, weet Iedema. ”De klanten waarderen het hier erg als je ze adviseert en helpt. Dat is anders in een citywinkel, waar mensen toch sneller in- en uitlopen: onze doelgroep, van jonge meisjes en gezinnen tot ouderen, neemt er wat meer de tijd voor, vraagt advies, test je kennis. Daardoor heb je meer persoonlijke contact. Maar we zorgen er ook voor dat we onze kennis en kunde in huis hebben, onder meer via de e-learning die Etos ons aanbiedt. Ikzelf en mijn twee verkoopcoördinatoren hebben een drogistopleiding en ik heb een verkoopster die assistent-drogist is.”

_x000D_
_x000D_

Hoewel het assortiment dus niet anders is, heeft Iedema wel het segment cadeauartikelen een prominentere plaats gegeven. ”Dat staat het hele jaar door op een speciale plaats, zodat onze klanten niet alleen tijdens Valentijnsdag of Kerst, maar het hele jaar door een cadeautje kunnen kopen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De Etos in Beek is al de vijfde winkel waar Iedema leiding aan geeft. Zij begon 14 jaar geleden bij Etos – eerst als verkoopster, daarna als filiaalmanager in Heerlen, Hoensbroek, Geleen en Sittard. ”Deze locatie bevalt me wel, ook omdat ik vlak bij woon. Ik hoef dus niet zo nodig meer naar een andere locatie.”

_x000D_
_x000D_

Wat het effect is van de vernieuwing van deze winkel kan ze nog niet zeggen: ”Daarvoor is het nog te vroeg. Maar ik merk wel dat mijn mensen meer plezier in hun werk hebben. En we krijgen alleen maar complimenten van onze klanten. Dus dat moet zich wel gaan vertalen in een hogere omzet.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Etos%20Beek%20slider.JPG_x000D_

5/29/2016 14:32

”Ik weet dat er geruchten gaan dat de naam DA op termijn kan gaan verdwijnen. Maar zo zit het niet in elkaar”, aldus Castelijns in reactie op onze vraag naar de toekomst van de formulenaam DA. ”Ik snap wel dat dit een vraag kan zijn omdat we de intentie hebben om met FACO te fuseren. En laat ik daar duidelijk over zijn: natuurlijk is niets voor eeuwig – althans verrassend weinig. Maar DA heeft nog steeds een goede naam en een hoge naamsbekendheid met een positieve connotatie bij de consumenten. Het is onzin om die naam dan van de hand te doen. En het zou natuurlijk raar zijn als Holland Pharma deze overname zou doen en dan de formulenaam zou dumpen. We hebben dus echt de intentie om met DA verder te gaan. En dat geldt overigens ook voor D.I.O.: ik snap dat het voor de hand ligt te denken dat beide formules bij een fusie in elkaar opgaan, maar zo gaan beide partijen daar niet mee om."

_x000D_/upload/images/IMG_5388%20kopie%202.JPG_x000D_