DA ‘kijkt niet naar de top, maar de volgende bocht’

“Het glas is niet half vol, het glas is ook niet half leeg. Maar het staat wel onder de kraan.” Met deze beeldspraak vatte ad interim-directeur van NDS Henk Castelijns de huidige stand van zaken bij NDS/DA kernachtig samen. Hij wees erop dat DA weer in de lift zit, verwijzend naar het aantal winkel(her)openingen, en benadrukte de sterke kanten van de combinatie Holland Pharma/NDS: “Door de krachtenbundeling van Holland Pharma en NDS wordt een totaalpakket geboden aan de zelfstandige drogist. Holland Pharma biedt het meest uitgebreide assortiment en het online winkelconcept Bewustwinkelen.nl, NDS heeft de sterke retailformule DA en breidt deze ook online verder uit.”

Er zit echter een concrete mate van onduidelijkheid in de toekomstplannen omdat de Autoriteit Consument en Markt nog uitspraak moet doen over het geplande samengaan met FACO (D.I.O.). Castelijns vatte die koe bij de horens: “Het onderzoek van de ACM moeten binnen een bepaalde tijd afgerond zijn, maar de tijd wordt stilgezet zodra de ACM aanvullende vragen stelt. En dat doen zij veelvuldig. De ACM gaat zichtbaar niet over één nacht ijs; helaas zijn we daardoor al meer dan een half jaar bezig.” Hij deed geen uitspraak over hoe hij verwacht dat de uitslag zal zijn.

Meer focus

Directeur DA-formule Walborgh Kieskamp, net drie dagen in dienst, hield in een kwartiertje een presentatie – op hoofdlijnen – van de commerciële plannen van DA voor 2017. Een belangrijke rol daarin speelt een verdere profilering van de DA-formule. “We willen gedoseerd weg van de focus op kortingen”, zei Kieskamp, en legde uit: “Uitgaand van de Fris, Gezond & Mooi-formule, moet in Fris de actie centraal staan, Mooi moet gewoon om schoonheid draaien, en bij Gezondheid gaat het om advies. Als we promoties doen, dan willen we dat die meer gericht zijn op meerwaarde of advies dan op korting.”

Ook wordt DA meer afgestemd op de primaire doelgroep, zei Kieskamp: “We gaan ons met DA meer focussen op de 35+ vrouw met kinderen.”

Wielrenner

Echte toekomstplannen kon hij, zo kort in dienst, nog niet formuleren. “Sommige dingen weet ik nog niet, en andere dingen zijn nog geheim”, zei hij. “Wel weet ik dat DA nu wordt gesteund door een rijke moeder en een nog rijkere oma, waardoor we zekerheid hebben voor de toekomst, en echt stappen kunnen gaan maken. Niemand hoeft er bang voor te zijn dat DA nog ’n keer failliet gaat.”

Hoewel verwacht wordt dat DA iets meer richting hard franchise zal opschuiven, wees Kieskamp erop dat het nog altijd om ruim tweehonderd zelfstandigen gaat: “Dus we hebben geen knop op de tafel waarmee we in een keer met tweehonderd winkels een beslissing kunnen nemen.”

Ook hij bleek een man van de beeldspraak. Refererend aan de uitdagingen die hij aan moet gaan, zei hij: “Ik ben een wielrenner: als ik een berg opfiets, dan kijk ik niet naar de top, maar naar de volgende bocht. Elke bocht is er één.”

Optimaal functioneren

Intern heeft Holland Pharma, toeleverancier van drogisten, therapeuten en apotheken, een flinke slag gemaakt. Remco de Haas, hoofd Inkoop van Holland Pharma, introduceerde het nieuwe Product Informatie Systeem. Hier zal alle informatie over producten worden gecentraliseerd – van prijzen en maten tot afbeeldingen en veiligheidsiconen. “Het samenbrengen van juiste productinformatie is essentieel voor een optimaal functionerende distributie en administratie”, zei hij. “De leveranciers krijgen toegang tot ons systeem en kunnen die informatie zelf invoeren. Daardoor is er voor Holland Pharma en NDS één systeem beschikbaar.”

Hoe was na afloop de stemming in de zaal? Dat is moeilijk te zeggen. Onze indruk: er heerste geen euforie, maar wel het gevoel dat DA een club is die de moeite waard blijft. En dat is dan alvast één bocht waar Kieskamp zich geen zorgen meer om hoeft te maken.