Branche

4/3/2017 17:44

Elke DA-ondernemer heeft vanmiddag een speciale ‘DA 75 jaar slagroomtaart’ ontvangen. Voor de consumenten is er vanaf vandaag een feestelijke actie van vijf weken, waarin 75 producten tegen een klein prijsje worden aangeboden. En ook de rest van het jubileumjaar zijn er bijzondere acties gepland.

_x000D_
_x000D_

DA werd opgericht op 2 april 1942, midden in de oorlog. Vijf Rotterdamse drogisten besloten toen de krachten te bundelen onder de naam Dienende Actie. Het was het begin van de formule DA. “DA heeft intussen heel wat stormen overleefd”, vertel Schoemaker. “De teller staat op dit moment op 205 vestigingen, maar we zien wel een kentering in de daling. Er komen er dit jaar zelfs weer ondernemers bij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Herstellen

_x000D_
_x000D_

DA wil graag een duurzame relatie aangaan met al zijn DA-ondernemers, zegt Schoemaker. “We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, als we elkaar maar begrijpen. Of het nou gaat om informatie over nieuwe producten of de verbouwing van een collega: ze willen daar graag over horen. Dus dat gaan we veel meer doen – onder meer in onze themafolders, waar collega’s consumenten handige tips gaan geven.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe slogan

_x000D_
_x000D_

DA en zijn ondernemers kunnen onder de vlag van moederbedrijf Mosadex eindelijk weer positieve stappen zetten. De onderhandelingen van NDS/Holland Pharma met FACO bevinden zich in het laatste stadium. Met behulp van het 75-jarige jubileum kan DA, met een oogwenk naar het verleden, echt de blik op de toekomst richten.

_x000D_
_x000D_

“We grijpen het 75-jarige jubileum ook aan onze nieuwe slogan te introduceren”, aldus Schoemaker. “We verwijzen daarbij naar onze oudere slogan ‘De vriendelijke specialist’, want die kent iedereen nog wel. We hebben in nauw overleg met onze ondernemers – en er is ook consumentenonderzoek gedaan – gewerkt aan een nieuwe slogan die echt zegt wie zij zijn. En we kwamen hier op uit: dat DA-drogisten meer zijn dan alleen vakspecialist, en dat het verder gaat dan vriendelijkheid: het gaat vooral om aandacht voor de consument. Vandaar de nieuwe slogan: ‘DA, de drogist met aandacht’. Zo kunnen wij ons beter positioneren als dé adviesdrogist die een stapje verder gaat.”

_x000D_
_x000D_

Op de eerste foto: de slagroomtaart die werd bezorgd bij DA Hamstra in Hurdegaryp. Op de laatste foto: DA van Zwol in Goor. We vragen DA-ondernemers die hun winkel feestelijk hebben aangekleed of met de taart op de foto staan, deze aan ons te zenden: die zetten we dan in de fotoreel bij dit artikel. Mail svp naar: info@who-cares.nl

_x000D_/upload/images/2017-04-03-PHOTO-00000334%20kopie.jpg_x000D_
/upload/images/DA%20logo%2075%20jaar.jpg_x000D_
/upload/images/Foto%20Hans%20bijeenkomst%20DA%2075%20jaar%203%20april.jpg_x000D_
/upload/images/Foto%20petit%20fours%20DA%2075%20jaar%203%20april.jpg_x000D_
/upload/images/taart.jpg_x000D_

2/8/2017 14:57

D.I.O. wordt flink opgefrist

_x000D_
_x000D_

Wat is de toekomstvisie van de organisatie? Algemeen directeur Jos Jongstra: “We hebben ontzettend veel gas gegeven op acquisitie en op het bestaande beter doen. Nu staan we klaar om weer een slag te maken. Het is tijd om gas te geven.” LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hoe de fusie wél de markt versterkt

_x000D_
_x000D_

Twee prominente zelfstandige drogisten, Jan Willem Hamstra en Harry Piet, reageerden geprikkeld op bezwaren naar aanleiding van de fusie van FACO en Holland Pharma. Beiden laten zien dat de blik gericht is op een gezonde, groeiende toekomst. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

FACO/NDS uit de startblokken

_x000D_
_x000D_

Eind vorig jaar was de kogel eindelijk door de kerk: van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) mocht de fusie tussen D.I.O. en Holland Pharma doorgaan. Wat kunnen we van de kersverse organisatie verwachten? De beslissers doen een boekje open. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Care by D.I.O. is echt anders

_x000D_
_x000D_

Een bijzondere merkontwikkeling: Harry Piet startte met D.I.O. een nieuwe formule: Care by D.I.O., afgestemd op A1-locaties. Wij namen een kijkje in winkelcentrum Eggert in Purmerend. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

En wil je de vlog zien die we ermaakten? Klik dan HIER.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Jos Jongstra nieuwe directeur na fusie

_x000D_
_x000D_

Iets meer dan een jaar geleden werd bekendgemaakt dat het de intentie is dat Jos Jongstra, de huidige algemeen directeur van D.I.O., de nieuwe organisatie gaat leiden die ontstaat door de samenvoeging van Holland Pharma, DA en D.I.O. Jongstra schetst een mooi toekomstbeeld. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Op bezoek bij paradepaardje D.I.O.

_x000D_
_x000D_

Op 15 januari 2015 gingen de deuren van D.I.O. drogisterij Zuidwolde voor het eerst open. Acht maanden later werd de kersverse drogisterij verkozen tot aller-, allerbeste D.I.O. van het jaar. En onderneemster Alida Blokzijl blijft hoge ogen gooien. Even een kijkje nemen in Zuidwolde! LEES MEER>>

_x000D_/upload/images/2015-08-09-dio-drogisterij-parfumerie-winkel-01-1000x560px.jpg_x000D_
/upload/images/DIO-Relatiedag-2016-28.jpg_x000D_
/upload/images/Care%20Heerhugowaard.jpg_x000D_

1/13/2017 14:29

D.I.O. is druk bezig met een opfrisser van de bestaande formule. “We kijken: welke kleurstelling moeten we kiezen, welke ontwikkelingen zijn er instore mogelijk, welke digitale toepassingen kun je inzetten en wat is daarvan de toegevoegde waarde? Als ik eerlijk ben, zie ik weinig echt goede toepassingen van digitale media. Je kunt wel een mooi interactief scherm hebben waar de klant advies kan krijgen, maar als hij last heeft van winderigheid, wil hij toch niet dat iedereen mee kan kijken.”

_x000D_
_x000D_

D.I.O. heeft goed rondgekeken in het buitenland en test de verkregen inzichten nu uit in twee winkels. “We experimenteren onder meer met verwisselbare lichtbakken boven de schappen, we kijken naar de navigatie in de winkel, naar meer industriële plafonds en het effect van koven. Let wel: dit is géén nieuwe formule, de winkels zijn ook geen pilotstores. Zie het als een opknapbeurt: we zijn D.I.O. aan het refreshen.”

_x000D_
_x000D_

De refresh wordt met een specifieke gedachte uitgevoerd, zegt Jongstra: “Je moet je in het huidige retaillandschap continu aanpassen. Dus willen ondernemers de mogelijkheid geven hun winkel up te date te houden, zonder dat we hem daarmee op kosten jagen. Want er zijn maar weinig ondernemers die nu de ruimte hebben om een halve ton te investeren. We kijken nu of we een soort abonnement kunnen ontwikkelen. Dan zouden wij als organisatie bijvoorbeeld voor vast bedrag per jaar kunnen regelen dat je altijd een up to date formule hebt. Ik zeg niet dat dat meteen dé oplossing is, maar dat zijn wel gedachten waar we mee bezig zijn.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Groeiambitie

_x000D_
_x000D_

D.I.O. ontwikkelde de afgelopen jaren ook nieuwe concepten. “We willen dat de formule zich als een kameleon aanpast aan de lokale situatie, maar wel dezelfde look and feel houdt. In de kern blijft D.I.O. dus altijd hetzelfde, maar je kunt het in gradaties aanpassen. Vandaar DIO Natuurdrogist: dat is een spin-off waarmee we voldoen aan de behoefte die er bij ondernemers leeft om met natuurproducten voorop te lopen. D.I.O. Natuurdrogist hebben we ontwikkeld om het natuurconcept Madelief meer nadruk te geven in de winkel. Vervolgens is Madelief veel meer geïntegreerd in de schappenplannen, waarbij je lokaal kunt kiezen voor meer of minder. D.I.O. Natuurdrogist is essentieel voor de toekomst: willen we doorgroeien, dan hebben we Natuurdrogist nodig, want juist in het natuursegment zitten de groei en de kansen. We zijn daar heel low profile mee omgegaan – dat is een kwestie van prioriteiten. Maar we gaan er nu wel gas op geven.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

CARE BY DIO

_x000D_
_x000D_

Is D.I.O. Natuurdrogist afgestemd op de kleine lokale markt, het concept dat D.I.O. met ondernemer Harry Piet ontwikkelde, staat daar diametraal tegenover: “We hebben ons de vraag gesteld: een zelfstandige drogisterij op een A1-locatie, kan dat nog? We hebben Care by D.I.O. ontwikkeld vanuit de filosofie dat je, met de dominantie van het grootwinkelbedrijf, daar toch een positie moet kunnen innemen. Dat is echt een heel nieuw concept waarvan er nu drie winkels zijn geopend.”

_x000D_
_x000D_

Hoe succesvol is dat concept? “We zien het als een pilot, Care by D.I.O. is echt nog niet uitontwikkeld, we hebben er nog best veel vragen over. We kijken hoe de klant erop reageert, we analyseren de fouten die we hebben gemaakt en wat we daarvan hebben geleerd. Intussen is de derde winkel, in Purmerend, al een stuk verder ontwikkeld dan de eerste in Diemen. De reacties van klanten, collega-drogisten en leveranciers zijn erg positief. We denken dat absoluut dat we hier verder mee kunnen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Combi-franchise

_x000D_
_x000D_

Een derde belangrijke pijler in de groei van D.I.O. zijn de combinatiewinkels, benadrukt Jongstra: “We hebben alle kanalen nodig om ook in de toekomst te kunnen groeien”, zegt Jongstra. “Dus zoeken we ook combinaties met The Read Shop en supermarkten. Combi-franchise of multi-franchise heeft zeker de toekomst. De ondernemer houdt daarmee de omzet in eigen hand, maar ook investeer je als ondernemer in je eigen omgeving door een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid van dorpen. Het mooie is dat combi-franchisen je de mogelijkheid geeft om een financiering te krijgen waar je als drogist bij de bank niet voor terecht zou kunnen. Wij beoordelen een nieuwe ondernemer altijd op drie dingen. 1: heb je geld? 2: ben je een echte ondernemer? en 3: heb je retailervaring, het liefst in drogisterijen? En onderschat het niet: het is niet het verlengde van de servicebalie in de supermarkt, het is echt een vak apart.”

_x000D_
_x000D_

Gaat het altijd goed? “Over een of twee maken we ons zorgen, maar meestal betekent het een extra stimulans. Neem de drogisterij in Sleen, bij Emmen. Die kon nauwelijks rondkomen. Nu zit er een fantastische Albert-Heijnonderneemster die, naast een Gall & Gall en een lunchroom nu ook een D.I.O. in haar concept heeft opgenomen. En die doet het hartstikke goed. We merken dat er een nieuwe generatie drogisten opstaat: supermarktondernemers, apothekers-assistenten, mensen uit de zorg. Afgelopen maandag spraken we tijdens de ondernemerscommissie een oud-supermarktondernemer: die was opnieuw begonnen als drogist Waarom? Omdat hij het contact met zijn klanten miste. Zo iemand erbij hebben is fantastisch.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Potentieel

_x000D_
_x000D_

Jongstra schat het potentieel van combi-winkels met D.I.O. op circa honderd. “Als je een uurtje op ’t internet rondkijkt, weet je hoeveel supermarkten op een locatie zitten waar je geen drogisterij vindt. En het mag ook niet kannibaliseren op bestaande drogisterijen. Er zijn diverse combinaties denkbaar. In Scharendijke kregen drie retailvormen onderdak bij de supermarkt, terwijl in 's Heerenberg drie winkels een pand delen recht tegenover een supermarkt. En in Musselkanaal werken D.I.O. en supermarkt samen met een The Read Shop. De kracht van de samenwerking met een supermarkt is dat dat een echte consumententrekker is, en die ondernemers hebben vaak meer investeringskracht. Het succes van een combinatie wordt ook bepaald door de kracht van de formules: die moeten goed zijn en continuïteit bieden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Marktpositie

_x000D_
_x000D_

Wat betekent de diversificatie van D.I.O. voor de concurrentiepositie?

_x000D_
_x000D_

“Iedereen speelt een eigen spel, en als ondernemer moet je kijken wat het beste bij jou en je markt past. Wij bieden steeds meer een formule die je kunt aanpassen aan de lokale omstandigheden en jouw identiteit. Want als jij altijd de gezondheidsgoeroe van het dorp bent geweest, dan is ’t raar als een formule je dwingt om opeens vol in parfumerie te gaan zitten. Je moet in de lokale markt een formule neerzetten die de consument daar begrijpt – en die jou dan aan de achterkant maximale efficiency biedt. Enerzijds zorgen we ervoor dat je de basis goed invult – dus niet alleen maar concentreren op gezondheid of schoonheid. Je hebt traffic nodig en die krijg je dankzij de hardlopers. Maar daarnaast bieden wij assortimenten waarmee je je goed kunt onderscheiden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bouwstenen

_x000D_
_x000D_

“Retailen zoals wij dat doen, is altijd anders. Maar als je bij onze winkels binnenstapt, is het gevoel wel steeds hetzelfde: hier kan de consument terecht om zich te laten gidsen in het woud van gezondheidsland. Je kunt op internet alles vinden, maar het is wel zo prettig als iemand je daarin begeleidt. Ik ben ervan overtuigd dat juist de zelfstandige drogist beantwoordt aan de vraag van de consument. Je kracht zit in advies en het helpen van de consument bij het managen van diens gezondheid en schoonheid. Dit zijn enkele bouwstenen om dat te bereiken. Het draait dus uiteindelijk niet om groei met honderd winkels, maar dat we de bouwstenen leveren om een sterke formule uit te bouwen en een nieuwe, onderscheidende positie in de markt in te nemen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

N.B.: dit interview werd afgenomen voordat bekend werd dat D.I.O. en Da gaan fuseren. De uitspraken van Jongstra moeten dus gezien worden in het licht van de situatie vóór deze bekendmaking.

_x000D_/upload/images/DIO-Relatiedag-2016-28.jpg_x000D_
/upload/images/Care%20Heerhugowaard.jpg_x000D_
/upload/images/DIO_Natuurdrogist%20Delft%20Pui%205a.JPG_x000D_
/upload/images/DSC_0123.JPG_x000D_
/upload/images/Urk-Ransuil-9.jpg_x000D_

12/23/2016 11:25

Jacco van Liere heeft het altijd als zijn persoonlijk adagium gezien dat groei in verandering schuilt. Toen hij bij het familiebedrijf aan het roer kwam, verlegde hij de focus van het bedrijf van puur drogisterijleverancier naar een klantenmix van drogisten en apotheken. “We sprongen in op een behoefte in de apothekerswereld aan een alternatief voor de grote partijen in de markt. UniPharma kon hen een interessant aanvullend assortiment aanbieden, met name in handverkoop en medische hulpmiddelen.”

_x000D_
_x000D_

Dat smaakte naar meer. In 1996 begon UniPharma ook supermarkten te beleveren, en sinds 2002 is het de groothandel van de gezondheidswinkelketen Gezond & Wel. 

_x000D_
_x000D_

“De rode lijn in al die uitbreidingen, is dat we in groeimarkten stappen”, aldus Van Liere.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed voorbeeld

_x000D_
_x000D_

Als we puur naar de drogisterijwereld kijken, dan vraag je je af of deze filosofie ook hier door UniPharma wordt toegepast. “Jazeker”, antwoord Van Liere, “maar dat neemt een andere vorm aan. Ik geloof in de mogelijkheid van ondernemers in de drogisterijwereld een goede positie in te nemen. maar dan wel onder bepaalde voorwaarden. De eerste is dat ik vind dat de term ‘drogist’ de lading niet meer dekt. Ik heb er soms wat stoffig beeld bij, Dat stoffige imago moet de drogist van zich afschudden, en op bepaalde locaties moet hij zelfs de term ‘drogist’ laten vallen. Kijk naar Gezond & Wel: jaar na jaar zeer succesvol en nog steeds groeiend, maar in de kern is dat absoluut geen drogisterij.”

_x000D_
_x000D_

Van Liere: ”De focus van UniPharma ligt altijd op groeimarkten. Een duidelijke strategie die het drogisterijkanaal ook dringend nodig heeft: ook de drogist moet inspelen op groeimarkten. Een belangrijke voorwaarde is onderscheid: de groei zit in dingen doen die een ander niet doet. Daarom hebben wij ons verbonden aan Gezond & Wel, en daarom hebben wij de formule Drogist Bewust Beter ontwikkeld. Een drogisterij, die dire werelden verenigt: die van het aanbod massamerken, luxe en gezondheid. Onderscheidend vermogen dat terugkomt in assortiment, productaanbod, in uitstraling, maar vooral: in ondernemerschap.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Echte ondernemers

_x000D_
_x000D_

Met dit laatste verwijst Van Liere rechtstreeks naar de recent bekendgemaakte fusie van FACO en Holland Pharma. “Ik ontken niet dat sommige zelfstandigen aan krachtenbundeling toe waren. Ik wijs er wel op dat de beide formules onder het dak van moederbedrijf Mosadex alleen maar een echte vuist kunnen maken door meer de hard-franchisekant op te gaan. Harde afspraken richting industrie en ondernemers, die ook door alle ondernemers gehonoreerd moeten gaan worden. Dat zal best een groep ondernemers interesseren. Maar wat blijft er over voor die ondernemer die wil terugvallen op een volledige winkelondersteuning, maar ook echt lokaal wil blijven ondernemen? Ik denk dat juist een groothandel als UniPharma daarop is ingericht. UniPharma biedt een volledige winkelondersteuning, een compleet en onderscheidend assortiment (alles onder één dak) en een flexibel logistiek apparaat. Zo bieden we de drogist de mogelijkheid om zich in zijn lokale markt te onderscheiden én zijn klanten optimaal – en vaak zelfs verrassend – van dienst te zijn. Als ondernemer mag ik stellen dat UniPharma de laatste echte ondernemersgroothandel is: een ondernemer voor ondernemers. In die zin zie ik de toekomst zonnig tegemoet, omdat ik denk dat het voor veel drogisten een must is om eigen keuzes te kunnen blijven maken. Zij begrijpen dat deze tijd vraagt om een andere marktbenadering en dus andere winkelpositionering. Gelukkig begrijpen onze klanten dit, zodat we ook dit jaar weer nieuwe winkels hebben kunnen openen.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Daarmee gaat Van Liere op een positieve manier 2017 in, 140 jaar nadat de grondleggers van UniPharma startten met ondernemen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De bedrijfsvideo van UniPharma zie je hier

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Jacco.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_9532_BEW.jpg_x000D_
/upload/images/Drogist%20Bewust%20Beter%2002.jpg_x000D_
/upload/images/Drogist%20Bewust%20Beter%2003.jpg_x000D_
/upload/images/Drogist%20Bewust%20Beter%2004.jpg_x000D_

12/23/2016 11:53

Visie: ’Drogist moet inspelen op groeimarkten'

_x000D_
_x000D_

Eind vorig jaar was Unipharma 35 jaar oud (of jong). Toen al wees Van Liere erop dat flexibiliteit en meegroeien met de markt essentieel zijn. ”De focus van Unipharma ligt altijd op groeimarkten”, zei hij. “Een duidelijke strategie die het drogisterijkanaal ook dringend nodig heeft.” LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Jubileum met nieuw logo

_x000D_
_x000D_

Unipharma koos ervoor om het jubileum niet te gebruiken voor feestjes en cadeautjes, maar om een nieuw logo te presenteren. Een logo dat eigenlijk verdeelt! LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Combinatie DBB en boekenzaak: focus ligt op service

_x000D_
_x000D_

Afgelopen jaar openden er diverse Drogist Bewust Beters. Een daarvan was die van Jeanette en Philo Scheffer, van oorsprong gemakswinkeleigenaren, die hun Read Shop in Dubbeldam, Dordrecht, koppelden aan Drogist Bewust Beter. Hoe gaan deze ondernemers met het drogistenvak om? LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gezond & Wel: piketpaaltjes voor toekomst

_x000D_
_x000D_

Ook Gezond & Wel timmerde aan de weg. In de nieuwste vestiging in Maastricht kun je je een beeld vormen van de G&W van de toekomst. Mét vlog! LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Prinselijke wijn voor Gezond & Wel

_x000D_
_x000D_

Om het assortiment biologische levensmiddelen af te ronden, reisden de ondernemers van Gezond & Wel naar Duitsland voor een letterlijk royale biologische wijn. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wat kunnen we leren van Gezond & Wel?

_x000D_
_x000D_

De ondernemers van gezond & Wel gaan consequent elk jaar met elkaar op reis. In naam een studiereis, maar het draait toch vooral om de gezelligheid. Wat kan de branche daarvan leren? Ik schreef er een column over. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer weten over UniPharma?

_x000D_
_x000D_

We hebben een speciale partnerpagina ingericht, waar UniPharma alles over zichzelf vertelt. Met winkelprofielen, de bedrijfsfilosofie, links naar de laatste nieuwsitems en een uitgebreide fotoslide. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Partnerpagina%20Unipharma%20designs_Layout%201.jpg_x000D_

12/16/2016 15:04

Dat FACO en Holland Pharma nu de facto fuseren, dat is de branche inmiddels wel bekend. En we weten ook dat Gerben Dreijer, algemeen directeur van Vriesia, hier nog vrij recent een negatief oordeel over had, en de Autoriteit Consument en Markt over zijn bezwaren op de hoogte stelde. Nadat de fusie van FACO en Holland Pharma bekend was gemaakt, liet de directie van Vriesia de pers het volgende weten: “Door het besluit van vandaag zal het drogisterijlandschap worden gedomineerd door een beperkt aantal partijen. Dat is niet goed voor de zelfstandige drogisterij en de consument. Er ontstaat een groot machtsblok met drie ketens (Etos, Kruidvat en Holland Pharma/FACO) met bijna 70% marktaandeel qua omzet. Daardoor dreigt er een concurrentiestrijd te ontstaan waarin het alleen nog maar gaat om lage prijzen voor een beperkt aantal producten. Het assortiment gaat verschralen, winkels moeten inkrimpen in bezetting en ongetwijfeld zal een grote groep zelfstandige drogisterijen het op termijn niet meer kunnen bolwerken. Ook in Nederland dreigt nu het schrikbeeld, zoals dat in Engeland bestaat, met nog maar twee drogisterijreuzen.”

_x000D_
_x000D_

Dat viel niet goed bij twee ondernemers, die in de branche zeker niet de minsten zijn: Harry Piet en Jan Willem Hamstra. Laatstgenoemde had eerder een petitie rond doen gaan onder ondernemers om de ACM ertoe te bewegen de fusie goed te keuren.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ongenuanceerd

_x000D_
_x000D_

Piet: “Vriesia maakt geen onderdeel uit van de fusie en laat op een ongenuanceerde wijze blijken verongelijkt te zijn. Mosadex, de moedermaatschappij van Holland Pharma en de nieuwe eigenaar van FACO, is zich heel duidelijk aan het voorbereiden op alle veranderingen die gaan plaatsvinden in de apothekerswereld. Het wil zich op middellange termijn toegang verschaffen tot de drogisterijbranche om juist de toenemende vraag naar zelfzorg en preventie naar zich toe te trekken.”

_x000D_
_x000D_

Dreigt er inderdaad een nieuwe prijsstrijd, zoals Vriesia beweert? Piet: “Prijs is weliswaar een issue voor consumenten, maar Mosadex zal die strijd niet aangaan. Wij zullen ons veel meer gaan inzetten om ons door opleiding en assortimentaanpassingen klaar te stomen voor een dominantere rol in het domein van zelfzorg en preventie. Drogisten kunnen daar een grote rol in spelen. Grote indicaties zoals cholesterol, bloeddruk, botontkalking, slapeloosheid en depressie zijn curatief en preventief met zelfzorgmiddelen vaak veel beter beïnvloedbaar dan nu door de reguliere zorg wordt erkend. Daar kan de drogist veel meer in gaan betekenen. En dit zou de overheid ook sterk moeten gaan bevorderen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verder weg dan ooit

_x000D_
_x000D_

Dat de fusie niet goed is voor de zelfstandige drogisterij, zoals Vriesia claimt, wordt door beide ondernemers nadrukkelijk bestreden.

_x000D_
_x000D_

Piet stelt dat de 435 bij DA en D.I.O. aangesloten drogisten “vrijwel unaniem erg blij met deze fusie. Naast de samenwerking tussen DA en D.I.O. zal Holland Pharma vooralsnog juist los daarvan blijven acteren. Met haar fijnmazige distributiekarakter heeft deze partij een heel andere rol in de markt. De aanname dat er straks nog maar twee partijen overblijven in de markt net als in Engeland is juist door deze initiatieven verder weg dan ooit. Door deze fusie kan de consument blijven kiezen voor de zelfstandige drogist in de buurt, in plaats van de exponenten van het grootwinkelbedrijf.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Aansluiten!

_x000D_
_x000D_

Hamstra: “Waarom is Vriesia de enige die hier publiekelijk bezwaar tegen maakt? Er is iets dat wij niet weten, namelijk welk belang Vriesia vertegenwoordigt. Dreijer is algemeen directeur, maar namens wie spreekt hij? Ik heb geen idee wie de eigenaren zijn van Vriesia. Ik vind wel dat de reactie getuigt van korte-termijndenken, want het is evident dat zelfstandigen de krachten moeten bundelen om nog te overleven. Want de realiteit is dat we in een retailverwoestende tijd leven. Dat zien we overal om ons heen en we kennen allemaal de namen – waaronder mensen die hoog in aanzien staan – die het niet hebben gered. Dit is een markt waarin het grootwinkelbedrijf met geleend geld zich de markt invecht en anderen eruit drukt. Als zelfstandige kun je alleen maar overleven met een sterke partner achter je. Heb je geen retailorganisatie die een vuist kan maken en jou ondersteunt, dan heb je nog hooguit toekomst als een hobbyzaakje. En je krijgt je winkel ook niet meer verkocht als er geen sterke retailpartij achter staat. Het is triest om te constateren, maar zonder goede retailpartner doe je niet meer mee.”

_x000D_
_x000D_

En dat is dan ook gelijk zijn boodschap aan Vriesia: “Ik zeg maar een ding: sluit je aan, en wel zo spoedig mogelijk. Doe dat voor je eigen bestwil – en die van de bij jullie aangesloten ondernemers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vriesia heeft niet gereageerd op ons verzoek om nadere uitleg. Als wij een reactie ontvangen, dan zullen wij die alsnog op deze site plaatsen.

_x000D_/upload/images/Project1_foto%20Piet%20Hamstra%20kopie.jpg_x000D_

12/13/2016 13:36

Jos Jongstra sprak begin van dit jaar de hoop uit dat tegen eind maart de fusie een feit zou zijn; het is nu bijna kerstmis en pas gistermiddag kon het startschot gegeven worden. De beide partijen werden toen van het besluit op de hoogte gesteld – en reageren begrijpelijk opgetogen over de bekendmaking. Opeens kan de nieuwe organisatie uit de startblokken. 

_x000D_
_x000D_

Je zou verwachten dat de structuren en scenario’s daarvoor al klaarliggen, maar beide organisaties benadrukken dat dat niet zo is. “Dat mag niet van de ACM: die zitten er als havikken op dat je niet al voor hun besluit de zaak in gang zet”, aldus Jongstra. “Het enige wat we tot nu toe gezamenlijk gedaan hebben, is het persbericht opstellen.”

_x000D_
_x000D_

“Natuurlijk hebben we er wel ideeën over, maar we kunnen nu pas echt van start”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “We denken wel dat we nu grotere stappen kunnen zetten, want samen kun je meer dan alleen.”

_x000D_
_x000D_

Dat zegt ook Jongstra: “Het is niet zo dat er dit jaar een rem op heeft gezeten. Bij Faco hebben we juist veel geinvesteerd, onder meer in een nieuwe website, Refresh, en in nieuwe formule-accenten. Maar nu ontstaan er nieuwe kansen. Gezamenlijk kunnen we de boel op elkaar afstemmen, je slagkracht wordt groter, je kunt investeringen sneller terugverdienen: als grotere partij kun je makkelijker doorpakken.”

_x000D_
_x000D_

Henk Castelijns benadrukt in het persbericht dat DA- en D.I.O.-ondernemers zich bij de Mosadex-familie “in een uitermate groeizame omgeving bevinden, bij een financieel solide moedermaatschappij voor wie de retailmarkt een sterke strategische asset is. Onze ambities zijn groot en koersvast: de NDS gaat voor de beste formule voor de zelfstandige drogist en de beste en meest onderscheidende winkels voor de consument. Dat betekent dat Mosadex Groep krachtig investeert in de franchiseformules en haar zelfstandige ondernemers voor apotheek én drogisterij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Plannen maken

_x000D_
_x000D_

“Ik ben erg blij dat we nu een lang gekoesterde wens gaan waarmaken: het vor- men van een sterk blok van zelfstandige drogisten. Een sterk collectief met ruimte voor individueel ondernemerschap”, zegt Jongstra. “We zijn nu vrij om plannen te maken. Die plannen staan nog niet op papier, want het nieuws is net een halve dag oud, maar dat zal wel snel gaan gebeuren. Dan nog: Dat implementeer je niet in een paar weken, daar kan makkelijk een jaar over heengaan.”

_x000D_
_x000D_

Er is dus ook nog niets bekend over zaken als het voortbestaan van de twee formules, de toekomst van Uw Eigen Drogist, de ontwikkeling van de assortimenten en de distributie – om maar even wat zaken te noemen. 

_x000D_
_x000D_

“Om aan de voorkant synergetisch voordeel te halen, moet je aan de achterkant kijken waar het efficiënter kan. Op korte termijn is daarom vooral het belangrijk dat de organisaties elkaar weten te vinden”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “Dan pas volgt stap twee.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Frustrerende periode

_x000D_
_x000D_

Het is geen geheim dat het voor veel DA-ondernemers een frustrerende periode was, en dat velen het gevoel hadden niet echt vooruit te kunnen voordat het besluit bekend was gemaakt. Want wat als de ACM ‘nee’ had gezegd?

_x000D_
_x000D_

“Dat was funest geweest”, erkent Jongstra. “Niet alleen voor ons, maar voor de hele branche. Maar goed, het antwoord is dus ‘ja’.”

_x000D_
_x000D_

Toch wijst de woordvoerder van Mosadex erop dat in ieder geval bij de NDS-organisatie er geen frustraties waren, en ook niet dat het wachten op de uitspraak van de ACM een rem zette op ontwikkelingen: “Het duurt altijd langer dan je hoopt, maar we begrijpen dat er tijd nodig is voor grondig onderzoek. En we zijn niet stil blijven staan: NDS heeft ondanks dit traject stappen vooruit gezet. We zitten vol ambitie en hebben geen enkele hindernis ervaren op dit vlak. Tijdens de laatste bijeenkomst in november heeft 98% van de ondernemers zijn vertrouwen in NDS/Mosadex uitgesproken. Dat is al een belangrijke mijlpaal. Ook in onze leveringsgraad hebben we al heel grote stappen gemaakt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

ACM

_x000D_
_x000D_

De twee organisaties, en in feite de hele branche, hebben vrijwel heel 2016 in de wachtkamer gezeten. Heeft dit proces lang geduurd, of is dit gebruikelijk?

_x000D_
_x000D_

Over het effect van de overname op de concurrentie op de consumentenmarkt, hebben we voor de zomer al een besluit kunnen nemen”, zegt Murco Mijnlieff, woordvoerder Concurrentie & Marktwerking bij de ACM. “Op dat vlak zagen we geen problemen, omdat DA en D.I.O. relatief kleine spelers zijn ten opzichte van de ketendrogisterijen. Maar wat de overname op groothandelsniveau betekende, daar moesten we wel goed naar kijken. We hebben dat onderzoek binnen de daartoe vastgestelde termijn afgerond, waarbij we vragen hebben gesteld aan de belanghebbenden, maar ook zelf onderzoek hebben moeten doen. Holland Pharma heeft aan ACM nadere informatie verstrekt, zoals een economisch onderzoek naar de prijsdruk die de groothandel (en haar afnemers) indirect ondervinden van de aanwezigheid van ketendrogisterijen op de detailhandelsmarkt. Zelf hebben we drogisterijen door middel van een online enquête benaderd om ze te vragen wat ze van de overname vinden. Ja, ook de mening van andere marktpartijen, zoals de belangrijkste concurrenten is meegenomen in het besluit.” 

_x000D_
_x000D_

Was het besluit informeel niet al langer bekend? “Het contact met de fusiepartijen verloopt via de advocaten, er is weinig informeel overleg”, zegt Mijnlieff. “Natuurlijk hebben de fusiepartijen op een bepaald moment wel een redelijk vermoeden van de uitkomst, maar het is niet zo dat de partijen al veel eerder wisten wat ons besluit zou zijn. Uiteindelijk hebben we gistermiddag definitief op de hoogte gesteld.”

_x000D_
_x000D_

De ACM gaat verder nog niet diepgaand in op haar besluit. “Dat heeft vooral te maken met het feit dat elk besluit nog inhoudelijk wordt voorgelegd aan de beide partijen, om te voorkomen dat er concurrentiegevoelige informatie naar buien gaat. Pas als dat gebeurd is, kunnen we in details treden”, aldus Mijnlieff. Verwacht wordt dat dit binnen enige weken openbaar gemaakt gaat worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Directie 

_x000D_
_x000D_

Intussen is de fusie meteen als een vaststaand gegeven gecommuniceerd. Maar ook daar moeten nog wat puntjes op de i gezet worden. “De onderhandelingen zijn afgerond, we hebben overeenkomst bereikt”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “Nu gaat het om een proces van wederzijdse due diligence, waarna de overeenkomst getekend kan worden. Hoe lang dat duurt, daar is niets over bekend.”

_x000D_
_x000D_

Wel is bekend dat Walborgh Kieskamp directeur van de DA-formule is en blijft; van Jos Jongstra is ‘zo goed als zeker’ dat hij directeur van NDS wordt. Die caveat heeft puur een juridische achtergrond: pas als de handtekeningen zijn gezet, is alles écht in kannen en kruiken.

_x000D_
_x000D_

We houden u op de hoogte.

_x000D_/upload/images/Project1_illustratie%20fusie%20DA-FACO.jpg_x000D_

11/10/2016 14:48

JANUARI

_x000D_
_x000D_

DA MAAKT HERSTART

_x000D_
_x000D_

Nu we het faillissement van DA verwerkt hebben, kijken we naar de toekomst: NDS gaat onder de vleugels van Mosadex verder. Wat betekent dat? Henk Castelijns trad voor de verandering in het voetlicht en vertelde over zijn plannen. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

Tegelijkertijd werd bekend dat Jos Jongstra, de huidige algemeen directeur van FACO, de voorgestelde nieuwe algemeen directeur van het samenwerkingsverband is. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

JULI

_x000D_
_x000D_

EEN KINK IN DE KABEL

_x000D_
_x000D_

De Autoriteit Consument & Media gooide roet in het eten: het wil nader overleg over de vraag of NDS, Holland Pharma en FACO mogen samenwerken. 

_x000D_
_x000D_

Als reactie startte Jan Willem Hamstra een petitie vóór samenwerking. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

Branchekenner René Salimans onderbouwde zijn visie op de samenwerking met cijfers. LEES MEER>>
_x000D_
Ik schreef er ook een veelgelezen column over. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

AUGUSTUS

_x000D_
_x000D_

NIEUWE ENERGIE BIJ DE ONDERNEMERS

_x000D_
_x000D_

Het lijkt erop dat de DA-ondernemers optimistisch het najaar ingaan. Dat blijkt uit een gesprek met Garry van der Heijden, lid van de kerngroep DA. Hij sprak over het belang van de dialoog, krachtenbundeling en de voorgenomen samenwerking met D.I.O. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

SEPTEMBER

_x000D_
_x000D_

NIEUWE FRANCHISEVERENIGING

_x000D_
_x000D_

Sinds twee maanden heeft DA een nieuwe franchisevereniging. Daarmee lijkt een oud schisma onder de DA-ondernemers tot het verleden te behoren. Het effect van de nieuwe vereniging? “We beginnen in feite met een schone lei,” zegt het ad-interimbestuur. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NOVEMBER

_x000D_
_x000D_

NIEUWE DIRECTEUR

_x000D_
_x000D_

Vanaf 1 november heeft DA een nieuwe directeur DA-formule. Hij heet Walborgh Kieskamp en is oud-directeur van Biohorma. Het persbericht werd overal geplaatst, maar wij spraken ‘m. Benieuwd? LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NOVEMBER

_x000D_
_x000D_

VOORZICHTIGE TOEKOMSTPLANNEN

_x000D_
_x000D_

Wat zijn de toekomstplannen van DA? De eerste voorzichtige aanduidingen gaven Henk Castelijns en Walborgh Kieskamp tijdens de Holland Pharma & DA Relatiedag. De focus op Fris, Gezond en Mooi kreeg een concrete invulling, en er werd verteld wat de primaire doelgroep van DA is. En verder? ‘Het glas is half vol of half leeg, maar staat onder een kraan’. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DECEMBER

_x000D_
_x000D_

Dat is nog even koffiedik kijken. Het belangrijkste nieuws in de komende week zal de beslissing zijn van de Autoriteit Consument & Media over de voorgenomen samenwerking tussen FACO en Holland Pharma. In december zal ook het bestuur van de nieuwe franchisevereniging gestalte krijgen. Wij houden u op de hoogte.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/DA%20collage.jpg_x000D_

11/8/2016 15:03

“Het glas is niet half vol, het glas is ook niet half leeg. Maar het staat wel onder de kraan.” Met deze beeldspraak vatte ad interim-directeur van NDS Henk Castelijns de huidige stand van zaken bij NDS/DA kernachtig samen. Hij wees erop dat DA weer in de lift zit, verwijzend naar het aantal winkel(her)openingen, en benadrukte de sterke kanten van de combinatie Holland Pharma/NDS: “Door de krachtenbundeling van Holland Pharma en NDS wordt een totaalpakket geboden aan de zelfstandige drogist. Holland Pharma biedt het meest uitgebreide assortiment en het online winkelconcept Bewustwinkelen.nl, NDS heeft de sterke retailformule DA en breidt deze ook online verder uit.”

_x000D_
_x000D_

Er zit echter een concrete mate van onduidelijkheid in de toekomstplannen omdat de Autoriteit Consument en Markt nog uitspraak moet doen over het geplande samengaan met FACO (D.I.O.). Castelijns vatte die koe bij de horens: “Het onderzoek van de ACM moeten binnen een bepaalde tijd afgerond zijn, maar de tijd wordt stilgezet zodra de ACM aanvullende vragen stelt. En dat doen zij veelvuldig. De ACM gaat zichtbaar niet over één nacht ijs; helaas zijn we daardoor al meer dan een half jaar bezig.” Hij deed geen uitspraak over hoe hij verwacht dat de uitslag zal zijn. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer focus

_x000D_
_x000D_

Directeur DA-formule Walborgh Kieskamp, net drie dagen in dienst, hield in een kwartiertje een presentatie – op hoofdlijnen – van de commerciële plannen van DA voor 2017. Een belangrijke rol daarin speelt een verdere profilering van de DA-formule. “We willen gedoseerd weg van de focus op kortingen”, zei Kieskamp, en legde uit: “Uitgaand van de Fris, Gezond & Mooi-formule, moet in Fris de actie centraal staan, Mooi moet gewoon om schoonheid draaien, en bij Gezondheid gaat het om advies. Als we promoties doen, dan willen we dat die meer gericht zijn op meerwaarde of advies dan op korting.” 

_x000D_
_x000D_

Ook wordt DA meer afgestemd op de primaire doelgroep, zei Kieskamp: “We gaan ons met DA meer focussen op de 35+ vrouw met kinderen.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wielrenner

_x000D_
_x000D_

Echte toekomstplannen kon hij, zo kort in dienst, nog niet formuleren. “Sommige dingen weet ik nog niet, en andere dingen zijn nog geheim”, zei hij. “Wel weet ik dat DA nu wordt gesteund door een rijke moeder en een nog rijkere oma, waardoor we zekerheid hebben voor de toekomst, en echt stappen kunnen gaan maken. Niemand hoeft er bang voor te zijn dat DA nog ’n keer failliet gaat.”

_x000D_
_x000D_

Hoewel verwacht wordt dat DA iets meer richting hard franchise zal opschuiven, wees Kieskamp erop dat het nog altijd om ruim tweehonderd zelfstandigen gaat: “Dus we hebben geen knop op de tafel waarmee we in een keer met tweehonderd winkels een beslissing kunnen nemen.”

_x000D_
_x000D_

Ook hij bleek een man van de beeldspraak. Refererend aan de uitdagingen die hij aan moet gaan, zei hij: “Ik ben een wielrenner: als ik een berg opfiets, dan kijk ik niet naar de top, maar naar de volgende bocht. Elke bocht is er één.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Optimaal functioneren

_x000D_
_x000D_

Intern heeft Holland Pharma, toeleverancier van drogisten, therapeuten en apotheken, een flinke slag gemaakt. Remco de Haas, hoofd Inkoop van Holland Pharma, introduceerde het nieuwe Product Informatie Systeem. Hier zal alle informatie over producten worden gecentraliseerd – van prijzen en maten tot afbeeldingen en veiligheidsiconen. “Het samenbrengen van juiste productinformatie is essentieel voor een optimaal functionerende distributie en administratie”, zei hij. “De leveranciers krijgen toegang tot ons systeem en kunnen die informatie zelf invoeren. Daardoor is er voor Holland Pharma en NDS één systeem beschikbaar.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hoe was na afloop de stemming in de zaal? Dat is moeilijk te zeggen. Onze indruk: er heerste geen euforie, maar wel het gevoel dat DA een club is die de moeite waard blijft. En dat is dan alvast één bocht waar Kieskamp zich geen zorgen meer om hoeft te maken.

_x000D_/upload/images/_DSC5389%20kopie.jpg_x000D_
/upload/images/_DSC5380%20kopie%202.jpg_x000D_
/upload/images/_DSC5394%20kopie.jpg_x000D_

11/1/2016 9:49

We bezochten eind van de zomer de Kruidvat-winkel in Lille. Deze is gelegen aan een drukke winkelstraat net buiten het directe centrum, in de buurt van een markthal die drie keer per week volstroomt. De winkel is circa 400m2 vvo groot. 

_x000D_
_x000D_

Onze indruk? Het winkelbeeld oogt rustig. Dat heeft er deels mee te maken dat het aantal bezoekers op dat moment niet erg hoog was, maar ook het inruimen van de schappen leidde tot weinig verstoring, waardoor de onrust die je in sommige Kruidvat-winkels tegenkomt, quasi-afwezig was. De gangpaden ogen breder dan in Nederland en er is veel ruimte voor beauty. In vergelijking met Nederland valt vooral het beperkte schap met zelfzorgproducten op – dat kan de Franse consument volgens de Franse wetgeving alleen bij de apotheek kopen – en, zoals gezegd, de ruime aandacht voor beauty. Net als in Nederland ook hier branchevreemd en veel producten in actie, maar toch oogt het rustiger en heeft het, daardoor wellicht, minder dan in Nederland een actie- en prijsuitstraling. Tot slot: de pui is van glas en je kijkt de hele winkel door – ook dat draagt bij aan de rust en ruimtelijkheid. Dat was onze indruk toen we Kruidvat Lille deze zomer bezochten. Maar klopt die indruk met de visie van Kruidvat?

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Weinig verschil

_x000D_
_x000D_

Bert Verhoef, onder meer director business development bij A.S Watson Benelux, wijst er juist op dat de winkel níet veel verschilt van een Nederlandse Kruidvat. 

_x000D_
_x000D_

“De uitstraling en de assortimentsindeling zijn hetzelfde, en dat geldt ook voor de prijsperceptie en de actiedruk. Jij zegt dat je verschil ziet, maar in feite is de behoefte in Frankrijk hetzelfde als in Nederland. Waar je wel verschil in ziet, is in de merken: we kiezen er voor om in Frankrijk het schap ook te vullen met populaire Franse merken. Daarnaast benadrukken we beauty door het prominent voor in de winkel ruimte te geven. Achter in de winkel hebben we op een overzichtelijke manier de branchevreemde artikelen gepositioneerd.”

_x000D_
_x000D_

Dat we in Nederland vaak smallere gangpaden en meer onrust in die paden zien, heeft vooral met de lokale situatie te maken, zegt Verhoef: “Dit is vooral afhankelijk van de indeling en het aantal vierkante meters waarin je kunt opereren. In Frankrijk hebben we op het optimale vloeroppervlak mooie winkels kunnen neerzetten. In Douai konden we dit zelfs in een fantastisch  historische pand doen. Die panden dragen een belangrijk deel bij aan de uitstraling in de winkel.”

_x000D_
_x000D_

‘Bekt’ de naam Kruidvat eigenlijk wel in ’t Frans? Vormt het misschien een drempel voor de bekendheid van de formule?

_x000D_
_x000D_

“Nee”, zegt Verhoef. “We hebben daar in het Waalse deel van België  ook niks van gemerkt. Het wordt door de consumenten niet als belemmerend ervaren – hoe ze ’t ook uitspreken. Een betere graadmeter is de verkoop van het huismerk: die zien we in Frankrijk even makkelijk over de toonbank gaan als in Vlaanderen en Wallonië. Volgens ons is de Nederlandse formule dus geen drempel.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verschillende locaties

_x000D_
_x000D_

Verhoef zegt dat de expansie naar Frankrijk voortkomt uit het succes van de drogisterijketen in Nederland en België. 

_x000D_
_x000D_

“Kruidvat België is succesvol. We hebben in België de afgelopen jaren vele tientallen winkels geopend en doen dat nog steeds, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. We zagen dat daar ook Franse consumenten hun boodschappen doen, dus het was een logische beslissing om aan de andere kant van de Frans-Belgische grens Kruidvat-winkels te openen.”

_x000D_
_x000D_

De eerste Kruidvat in Frankrijk opende in Lille, de tweede in Douai. Nu is daar Hazebrouck bijgekomen, en binnenkort Sin-le-Noble.

_x000D_
_x000D_

“Door op verschillende type locaties een winkel te openen doen we veel ervaring op. Douai is een relatief kleine plaats waar we een vestiging hebben in de hoofdstraat, terwijl we in Lille buiten het directe centrum zitten van een grote stad. Kruidvat Hazebrouck is gevestigd in een winkelcentrum in de periferie. Het zijn dus allemaal verschillende locaties, waarmee we kunnen uitvinden: wat werkt wel en wat werkt niet? Hierdoor doen we ervaring op om te bekijken waar onze formule het beste inspeelt op de wensen van de Franse consument. We willen hier de komende tijd van leren om vervolgens te bepalen waar we nog meer Kruidvat-winkels kunnen openen.”

_x000D_
_x000D_

De introductie van Kruidvat in Frankrijk is een logische stap in de strategie van A.S. Watson. Onze aandeelhouders zijn overigens al in Frankrijk actief met de parfumerieketen Marionnaud – die verder ook vertegenwoordigd is in Oostenrijk, Spanje, Hongarije, Italië,  Portugal Roemenië, Slowakije, Zwitserland en Tsjechië. In Duitsland hebben we een succesvol zusterbedrijf, drogisterijketen Rossmann. Intussen blijven we zowel in Nederland als België vestigingen openen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Geen spoorboekje

_x000D_
_x000D_

Het lijkt erop dat Kruidvat Frankrijk vanuit het noorden ook wellicht het zuiden gaat veroveren. Hoe lang gaat dat duren? We willen graag eerst nog een winkel openen in een shopping mall, en in de high street van een grote stad. Voor de Franse markt hebben we geen spoorboekje klaarliggen van data en aantallen die we bereikt willen hebben. We willen op een gecontroleerde manier groeien, bepaald door wat we leren in de bestaande winkels in Frankrijk. Marseille, dat duurt nog wel even.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ook de Kruidvat-winkel in Lille bekijken? Volg onze vlog:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_6247.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6248.JPG_x000D_
/upload/images/Bert%20Verhoef%20liggend.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_6253.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6268.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6269.JPG_x000D_