Branche

9/2/2020 16:50

Begin van dit jaar konden klanten van de deelnemende winkels aan de hand van een online vragenlijst hun favoriete winkel beoordelen. De drie deelnemers per categorie met de hoogste klantbeoordeling zijn vervolgens bezocht door een vakjury, met specialisten die deze categorie goed kennen. Tot de winkel met de beste biologische drogisterijafdeling is dit jaar Gimsel verkozen. De jury noemde Gimsel “zonder discussie de meest inspirerende bio-drogisterij die wij bezochten. Onderdeel van een bredere setting van biologische voeding, gevestigd in ‘De Groene Passage’, is direct duidelijk wat de uitgangspunten van de afdeling zijn. Gimsel brengt een vernieuwend assortiment, helder geordend op merk, in een trendy design-omgeving. Kracht van het concept is dat a priori duidelijk is dat het bilologisch is wat de klok slaat, en dat de winkel de verwachtingen van de klant waarschijnlijk zal overtreffen. De winkel heeft een zeer moderne uitstraling, is ruim opgezet als een aparte afdeling en ziet er goed-verzorgd en netjes uit. Promotie wordt tot een minimum beperkt, de nadruk ligt op kwaliteit en kennis, en door de indeling op merken, waarbij de nadruk ligt op alternatieven voor het gebruikelijke, is advisering door het personeel essentieel – wat overigens wel de drempel voor ‘instappers’ kan verhogen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Toegankelijk

_x000D_
_x000D_

Nummer twee werd Broeders Gezondheidswinkel in Oosterhout, door de vakjury geroemd als “de meest toegankelijke Bio-drogisterij van Nederland. Een drempelloze gezondheidswinkel (in zowel fysiek maar vooral ook psychologische zin) met eigenaren en personeel die een no-nonsense gastvrijheid uitstralen, maakt dat de klant zich hier snel thuisvoelt en op zijn gemak zijn verhaal kan doen. Het is helder dat Broeders een sterke band heeft met zijn klanten, en bouwt op jarenlange ervaring en aanwezigheid. Maar er is meer: de uitbreiding met een aanpalend gezondheidscentrum is een meesterzet, en ook de online activiteiten verdienen een pluim. Het totaalbeeld is van een gezondheidswinkel die autoriteit uitstraalt maar toch drempelloos uitnodigend is.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verfrissend

_x000D_
_x000D_

Nummer 3 tenslotte werd de drogisterij-afdeling van Ekoplaza in Barneveld. Dit noemde de jury “de meest verfrissende bio-drogisterij van Nederland: de hele afdeling oogt jong, uitnodigend en toegankelijk. Het enthousiasme van de mensen op de vloer is aanstekelijk, het is er een plezier te winkelen. De bijzondere switch van drogisterij richting bio werkt zeker inspirerend voor de branch: de twee eigenaren hebben binnen de EkoPlaza-formule het concept van een bio-drogisterij met succes weten uit te rollen, ze zijn actief met hun winkel en hun consumenten bezig.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Omfietsen waard

_x000D_
_x000D_

Naast de beste bio-drogisterij waren er ook awards voor een aantal voor de branche belangrijke categorieën, zoals brood, wijn, kaas, groente & fruit en slagerij. Alle winnende winkels worden deze week live bezocht en ontvangen dan een geldbedrag en een lokaal promotiepakket. De winnaar van de categorie ontvangt tevens een workshop verzorgt door de sponsor. De winnaars mogen zich een jaar lang de beste van Nederland in hun (bio)categorie noemen.

_x000D_
_x000D_

Roosmarijn Saat (voorzitter Biowinkelvereniging): "Wij zijn er trots op dat zoveel enthousiaste winkeliers, personeelsleden en klanten van bio speciaalzaken mee hebben gedaan met deze compleet vernieuwde verkiezing. Het laat zien waar wij als branche sterk in zijn en waarom onze winkels het omfietsen waard zijn.”

_x000D_/upload/images/gimsel%202.jpeg_x000D_
/upload/images/bio-winkel-awards_nieuwsbrief.jpg_x000D_

8/28/2020 10:46

De nieuwe Etos ziet er modern uit en is overzichtelijk ingedeeld, zo stelt het persbericht van Etos. "Je kunt er terecht voor beauty- en gezondheidsproducten, luxe geuren, cadeautjes en van alles voor de baby. Voor elke portemonnee is er een uitgebreide keuze. De winkel biedt veel betaalgemak. Zo kunnen klanten ook zelf de aankopen scannen en afrekenen met pin bij de zelfscankassa. Elke dag is er een drogist of een assistent-drogist aanwezig. Klanten kunnen dus altijd rekenen op een deskundig advies." John van Vuuren: “Wat je vraag ook is! We geven graag tips en advies over beauty, huidverzorging en gezondheidsproducten.” 

_x000D_
_x000D_

Alle medewerkers verhuizen mee naar de Sigmondstraat, zegt hij: “Ze krijgen gezelschap van vijf nieuwe collega’s. De nieuwe winkel is namelijk bijna twee keer zo groot”, vertelt John van Vuuren.“Het team staat samen met winkelmanager Clarisse Heijstek uiteraard klaar om klanten onze mooie winkel te laten zien!” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Historische afbeeldingen

_x000D_
_x000D_

Gelijktijdig met Etos gaat ook de ernaast gelegen Albert Heijn weer open. Die winkel is van hetzelfde ondernemersechtpaar en heeft een kleine verbouwing ondergaan. “Speciaal ter gelegenheid van de heropening van onze beide winkels organiseren we een bijzondere actie. Vanaf 14 september krijgen onze klanten bij besteding van iedere tien euro gratis vier historische afbeeldingen van Werkendam. Je kunt ze inplakken in een verzamelalbum dat in de week van 14 september huis-aan-huis in Werkendam wordt verspreid”, aldus de ondernemer.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Etos%20Van%20Vuuren.jpeg_x000D_

6/2/2020 14:15

 

_x000D_
_x000D_

“In mijn beleving begon de coronacrisis rond 10 maart in Nederland te spelen, al waren we er nog niet echt van bewust hoe ernstig het was. We zijn toen als bestuur en bureau bij elkaar gaan zitten, en daarna hebben we elke twee weken digitaal contact gehouden over: wat is de stand van zaken, wat is belangrijk en hoe reageren wij daarop? Daarbij hebben grootwinkelbedrijf en zelfstandigen één lijn getrokken, omdat het belangrijk was dat alle stakeholders – en met name de overheid – zich bewust zouden zijn van de essentiële rol die drogisterijen in dit traject spelen.”
_x000D_
Gezien het feit dat een pandemie altijd een realiteit kan zijn: lag er bij het CBD een noodplan klaar?
_x000D_
“Nee, maar ik betwijfel eigenlijk of de overheid zelf zo’n plan had! Maar wij zijn wel zo georganiseerd dat we snel kunnen overleggen, reageren en een plan hebben. In het bestuur zitten alle belangrijke partijen: directies van de zelfstandigenformules, het grootwinkelbedrijf en vertegenwoordiger van de KNDB. Dus als we iets beslissen, dan gebeurt het snel. Zo waren we de eerste branche met een op het coronavirus afgestemd winkelprotocol over hoe om te gaan met de veiligheid van medewerkers en klanten. Dat protocol is het voorbeeld geweest voor allerlei andere branches.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Protocol

_x000D_
_x000D_

Konden jullie bouwen op bestaande protocollen?
_x000D_
“Nee, want die bestonden niet. Maar de bestaande RIVM-richtlijnen gaven ons voldoende houvast om zelf een aantal maatregelen te ontwikkelen. Een daarvan was ‘winkeltje in-winkeltje uit’. Ons uitgangspunt was één klant per 10 vierkante meter winkeloppervlak. En dat bij het maximale aantal klanten in de winkel er pas een nieuwe consument naar binnen mag als er iemand de winkel uitgaat. Je kunt makkelijk toezicht houden via het aantal winkelmandjes dat je beschikbaar stelt. Ons protocol wordt nu ook door andere retailbranches gebruikt als ze bij de overheid aankloppen om open te mogen. En het is naar mijn gevoel alweer tijden geleden dat we testers en samplers in de winkel haalden, en drop uit schepbakken.
_x000D_
We hebben daarnaast ook de advisering gewaarborgd door een herkenbare plaats in de winkel af te tapen voor advies – dat is een branchespecifieke maatregel, waarmee we richting overheid en consumenten onze essentiële adviesrol wilden borgen.
_x000D_
Zo’n protocol staat of valt met de uitvoering. En ik kan wel zeggen dat het erg goed is opgepakt door de winkelmedewerkers. Die verdienen echt een pluim!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Run

_x000D_
_x000D_

Hebben jullie leveranciersorganisaties als Neprofarm en NPN bij jullie overleg betrokken?
_x000D_
“We hebben met tal van organisaties overleg en samengewerkt. Van ministeris van VWS en EZ, Retail Nederland, VNO-NCV, de geneesmiddelenautoriteit CBG en ga zo maar door. Onze focus was toch primair: hoe zorgen wij ervoor dat de overheid inziet dat de drogist bij die essentiële voorzieningen hoort, en dat onze winkels open moeten kunnen blijven. Overleg met derden gebeurde met name binnen de kaders van het coronaberaad over de beschikbaarheid van geneesmiddelen. Daarin praten we, naast de overheid, ook met de zorgverleners, de koepelorganisatie van de leveranciers, apothekers en huisartsen. Onze taak betrof vooral het rapporteren over de beschikbaarheid van zelfzorggeneesmiddelen: wat is er nog in de keten beschikbaar, wat zijn de prognoses daarvan, waar gaan eventuele tekorten ontstaan? Daarom hebben we met alle drogisterijen continu de voorraad gemonitord. Er ontstond namelijk in maart een run op paracetamol na advies van huisartsen om er de ongemakken van Covid-19 mee te bestrijden. Er was op zich voorraad genoeg maar het werd onder onze handen weggetrokken! Omdat het belangrijk was dat paracetamol beschikbaar zou blijven, hebben we de maatregel ingesteld dat klanten maximaal drie, en later maximaal 2 verpakkingen konden kopen. Apothekers zagen die noodzaak eerst niet, maar die limiet is uiteindelijk toch overgenomen. Ook de plaats van verkoop hebben we aangepast: achter de kassa. Verder hebben we paginagrote advertenties geplaats in de Telegraaf, Het AD en het Financiele Dagblad om het publiek op te roepen alleen zelfzorggeneesmiddelen te kopen die echt nodig zijn. Ook heeft de voorzitter van het CBD, Ed van de Weerd, tal van interviews gegeven over de meerwaarde van de drogist en het gedrag van klanten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Cruciale beroepsgroep

_x000D_
_x000D_

Hoe hebben jullie de overheid ervan overtuigd dat de drogist een essentiële rol in dit proces speelt, en dus open zou moeten blijven?
_x000D_
“Eigenlijk was de overheid er met betrekking tot de geneesmiddelenvoorziening vrij snel van overtuigd dat de drogist heel erg belangrijk was. De drogist ontzorgt de apotheker die het al erg druk had. En dus werden  drogisterijmedewerkers meteen toegevoegd aan de cruciale beroepsgroepen. Drogisterijmedewerkers staan wat dat betreft in het rijtje van de verpleegkundige, arts en apotheker. Die positie als cruciaal beroep was een erkenning van onze rol, maar ook cruciaal voor de medewerkers, want die konden gebruik blijven maken van school en kinderopvang.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nuldelijns

_x000D_
_x000D_

In hoeverre kan het CBD de gelegenheid aangrijpen om de rol van de drogist als nuldelijnszorgspecialist verder bij stakeholders op de kaart te zetten?
_x000D_
“Onze eerste focus lag natuurlijk op zaken die corona-gerelateerd zijn, zoals paracetamol, pijnstillers en neusdruppels, Maar we hebben ook aangegeven dat drogisten niet alleen een essentiële rol spelen in de geneesmiddelenvoorziening. Want onze hygiënische producten kun je gebruiken om besmettingen tegen te gaan. Denk ook aan het belang van vitamines. We richten ons ook beschikbaar blijven van middelen voor kleine kwalen. Want kwalen als hooikoorts en rugpijn gaan gewoon door. Het is niet alleen belangrijk dat mensen die middelen kunnen blijven kopen, al is het maar om ervoor te zorgen dat de klacht niet verergert. We zijn er dus gericht op het beschikbaar zijn en houden van middelen voor én het advies over kleine kwalen. Daarmee kunnen we de huisarts – en ook de apotheker – zoveel mogelijk ontlasten, wat precies de bedoeling van nuldelijnszorg is. Ik denk dat onze lobby daaraan heeft bijgedragen, we hebben de vruchten geplukt van het werk van de afgelopen jaren. Niet dat dat inzicht overal heerste: het heeft even geduurd voordat het kinderdagverblijven en scholen duidelijk was dat ook drogisterijmedewerkers tot de cruciale beroepsgroepen behoorden. Met ondersteuning van de overheid hebben we die, via de betreffende brancheorganisaties, daar wel van kunnen overtuigen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Keurmerk

_x000D_
_x000D_

De coronacrisis is nog lang niet voorbij, en ik vermoed dat jullie flexibel op de omstandigheden moeten blijven inspelen.
_x000D_
“Inderdaad. De coronacrisis lijkt nu af te vlakken maar we weten niet of er een tweede golf konmt. En dus we blijven kijken of het protocol aangepast moet worden. We zorgen met het nascholingsplatform ook continu voor nieuwe informatie die je als winkelmedewerker nodig hebt. Neem hooikoorts: de symptomen daarvan lijken erg op die van corona, dus het is goed om te weten wat de verschillen zijn.
_x000D_
De risicowaarschuwingen die we sinds begin dit jaar geven bij het afrekenen, daar gaan we mee door. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van een keurmerk verantwoorde zorg voor online verkoop. En denk ook aan de mondkapjes die per 1 juni verplicht zijn in het openbaar vervoer. Ok daarin speelt de drogist een onmisbare rol. Je kunt zeggen dat we even de accenten verleggen, maar de focus blijft op het borgen van de zelfzorgrol van de drogist, de erkend specialist in zelfzorg.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Aanhouder

_x000D_
_x000D_

“We hebben als branche aangetoond heel erg relevant te zijn, zowel richting overheid en andere stakeholders als richting het publiek. Denk ook aan de grote en unieke campagne op televisie, radio en online waarin we het publiek de onmisbare rol van de drogist hebben laten zien. Alleen al de televisiespot werd meer dan 50 maal uitgezonden: miljoenen mensen hebben dit gezien. Het gaat er nu om dat vast te houden. Dankzij corona hebben consumenten toch het gevoel: ik kan altijd bij die drogist terecht. Daarop moeten we voortborduren. De aanhouder wint.”

_x000D_/upload/images/portretfoto_Marten_Hummel_Echt_Mooij_fotografie_drukwerk-4.jpg_x000D_

6/2/2020 14:53

Drogisterij Poleij-Janse in Hoogerheide sluit zich aan bij Drogist Bewust Beter. Voor Ursula en Roel Poleij-Janse een stap waar ze al lange tijd naar uitkeken. De drogisterij is sinds 1953 een begrip op de Brabantse Wal en Ursula en Roel runnen de drogisterij inmiddels 14 jaar. Hoogerheide telt ruim 9000 inwoners en is hiermee de grootste kern van de gemeente Woensdrecht.
_x000D_
De keuze voor Drogist Bewust Beter geeft Poleij-Janse een goed en comfortabel gevoel: “vrijheid om te ondernemen in combinatie met een complete winkelondersteuning met onderscheidend vermogen, dat is wat we zochten. De basis van DBB samen met onze lokale ondernemingszin,  persoonlijke aandacht en een goed advies zit als gegoten. Met de landelijke ondersteuning van Drogist Bewust Beter houden wij de focus op advies en verkoop en hebben we meer tijd voor de klanten. Met onze compleet nieuwe uitstraling en onze specialistische kennis hopen we het enthousiasme voor het vak nog lang vast te houden. Wij zien in elk geval de toekomst positief in.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Enthousiasme

_x000D_
_x000D_

En op 1 juni is Drogisterij de Magneet te Sint Nicolaasga heropend als Drogisterij Bewust Beter. Ook Marre Bax (foto) maakt de overstap van Dio naar Drogist Bewust Beter.
_x000D_
Imiddels runt Marre (35 jaar) de drogisterij 15 jaar en is De Magneet ruim 50 jaar een begrip in het Friese dorp Sint Nicolaasga. De Magneet staat bekend om de persoonlijke aandacht en een goed advies. De kennis van de medewerkers wordt op peil gehouden door de jaarlijkse bijscholingen en trainingen, zodat Marre en haar team de klanten optimaal kan blijven adviseren.
_x000D_
Met de keuze voor Drogist Bewust Beter kan het team de inwoners van Sint Nicolaasga en omgeving nog beter van dienst zijn. Met de compleet nieuwe uitstraling, de specialistische kennis en het enthousiasme voor het vak gecombineerd met het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter zien Marre en haar team de toekomst positief in.
_x000D_
Marre is gelukkig met de keuze voor UniPharma en Drogist Bewust Beter: “Eindelijk heb ik weer de ruimte om lokaal te ondernemen en dit met de backup en het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter krijgen we zo weer meer tijd voor de klanten. Zo houden we de focus op advies en verkoop. De feestelijke opening van onze vernieuwde drogisterij wordt nog even uitgesteld. Zodra het weer mogelijk is, vieren we een feestje en zullen we de winkel officieel heropenen.”

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-06-02%20om%2014_44_51.png_x000D_
/upload/images/3_%20Foto%20persbericht.jpg_x000D_
/upload/images/1_%20Foto%20persbericht.jpg_x000D_

5/6/2020 14:12

“Op 9 maart was het ineens serieus: de anderhalve-metereconomie deed haar intrede en handen schudden was taboe”, vertelt algemeen secretaris Nicole Hoetjes. “Op 13 maart hebben we de eerste regelingen van het kabinet gecommuniceerd met de achterban en stelde de detailhandel een deur- en betalingsbeleid in. Vanaf 16 maart werd ook nagedacht hoe de medewerkers voldoende te beschermen en deden de kuchschermen en de vloerstickers hun intrede. Bij de KNDB kwamen vooral veel telefoontjes binnen met vragen over de noodmaatregelen van het kabinet en heel praktische vragen rondom inroostering van personeel. Soms voel ik me bijna een maatschappelijk werker, een luisterend oor, sommige ondernemers zoeken een soort van bevestiging voor hun eigen beleid. En daar zijn we ook voor. Vooral veel kennis delen via onze site en nieuwsbrieven.” 

_x000D_
_x000D_

“Het was voor iedereen alle hens aan dek, en de klanten kwamen echt niet meer binnen voor een geurtje”, vult Turksma aan. “We waren ons goed bewust van de risico’s. De maatregelen die we hebben genomen, zoals social distancing, mandjes ontsmetten, kuchschermen plaatsen, handen wassen, mandje erin-mandje eruit, contactloos betalen: ik vind dat onze medewerkers dat goed hebben opgepakt. Het imago van de drogist was al goed maar heeft duidelijk een nieuwe boost gekregen, dat hebben we met name aan hen te danken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ondersteunen

_x000D_
_x000D_

De crisis heeft ook duidelijk gemaakt hoe onmisbaar de drogist is, zegt Turksma: “We beseften al vroeg dat we ons hiermee konden profileren als zelfzorgspecialist. Met name de tweede helft van maart was het druk in onze winkels. Inmiddels werd – ook vanuit deskundigen – steeds meer benadrukt dat gezondheid en fitheid een belangrijke rol speelt bij dit coronavirus. Daar kan de drogist met al zijn kennis natuurlijk wel een rol in vervullen.” 

_x000D_
_x000D_

In hoeverre kunnen jullie ondernemers ondersteunen in hun adviesrol?

_x000D_
_x000D_

“Dat is moeilijk, omdat de medische kennis omtrent het coronavirus zo beperkt is”, zegt Hoetjes. “Er is (nog) geen diagnostiek voor Covid-19 waar zelfzorg in voorkomt. Maar bovenal is de KNDB een echte werkgeversorganisatie. Vanzelfsprekend hebben wij wel direct de RIVM-richtlijnen gecommuniceerd evenals de preventieve maatregelen die de drogisterijbranche heeft opgesteld.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Interpreteren

_x000D_
_x000D_

“Een belangrijke rol voor ons is het goed interpreteren en doorgeven van de maatregelen en richtlijnen van de overheid aan ondernemers”, zegt Hoetjes. “We proberen die initiatieven inzichtelijk te maken, zodat onze leden weten wat dat voor hen betekent. Denk aan de maatregelen met betrekking tot werktijdverkorting, binnen twee weken alweer omgezet in de tijdelijke Noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW), borgstelling mkb-krediet, uitstel van belastingen en later weer maatregelen met betrekking tot huur.” 

_x000D_
_x000D_

“Natuurlijk gaat dat niet van een leien dakje”, aldus Turksma. “Veel van de maatregelen van de overheid zijn in sneltreinvaart tot stand gekomen: ze zijn heel macro, er zit geen finesse in. En dus loop je tegen dingen aan. Zo zijn er veel ondernemers die hun drogisterij hebben uitgebreid met een salon. De salon moest dicht, maar maakt veelal onderdeel uit van de rechtsvorm van de drogisterij. Bij zo’n gecombineerd bedrijf geldt 20% omzetverlies over het gehele concern.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kunst- en vliegwerk

_x000D_
_x000D_

“We hebben ook geconstateerd dat drogisterijen geen gebruik meer kunnen maken van de maatregel Tegemoetkoming Schade Covid-19 (TOGS)”, zegt Hoetjes. “Vermoedelijk omdat de drogisterijbranche als vitale branche is aangemerkt. Hierover hebben we wel aan de bel getrokken bij het ministerie. Op 29 april is een verruiming van de TOGS-maatregel bekend gemaakt. Ondernemers kunnen vanaf die datum ook op basis van hun in de KvK-geregistreerde nevenactiviteit aanspraak maken op de TOGS-regeling. Het gaat hier om een belastingvrije gift van € 4.000. Wellicht dat dit enige soelaas biedt.”

_x000D_
_x000D_

“Wat opvalt in de winkelstraat is dat het grootwinkelbedrijf heel snel besloot de deuren te sluiten; de regelingen van het kabinet gaan immers uit van omzetverlies, als je sluit is dat evident”, zegt Turksma, “terwijl het mkb met kunst- en vliegwerk de winkels draaiende houdt. Recent is bekend geworden dat er een verruiming van de concernbepaling voor de NOW-maatregel komt, zodat ook dochterbedrijven binnen één concern in aanmerking kunnen komen voor de regeling. Maar eenmanszaken en VOF’s vallen daar niet onder. Dus drogisterijen met een salon draaiend onder de rechtsvorm eenmanszaak of VOF, vissen ook hier achter het net. Dat is heel zuur.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Omzet 

_x000D_
_x000D_

Als we naar de omzetontwikkeling kijken: de consument heeft massaal producten als handgel en wc-papier ingeslagen, en de drogist heeft daar de afgelopen weken goede zaken mee gedaan. Maar wat betekent het voor de toekomst?

_x000D_
_x000D_

“Vergeet niet dat de consument wel binnenkwam om coronagerelateerde producten te kopen, maar anderzijds is de verkoop van luxe sterk teruggelopen”, zegt Turksma. “We zien ook dat de verkoop van zonnebrandmiddelen tegenvalt. En ik verwacht ook dat de geneesmiddelenomzet zal teruglopen omdat de consument daar nu voldoende van in huis heeft. Een andere verschuiving die we zien is dat meer – en andere – consumenten online hun aankopen doen, dit gedrag zal lastig, zo niet onmogelijk zijn terug te buigen.”

_x000D_
_x000D_

Betekent dat dat de drogist op de langere termijn géén omzetplus zal zien?

_x000D_
_x000D_

“Ik weet het niet, ik kan het slecht inschatten”, zegt Turksma. “De omzet is op dit moment sterk afhankelijk waar de drogisterij gesitueerd is; stationswinkels en winkels in stadscentra en in toeristische gebieden hebben het nu erg zwaar. Evenals drogisterij/parfumerie zaken die een grote focus hebben op het luxe segment. Het ligt er helemaal aan hoe snel de markt zich straks weer gaat herpakken. Als ’t nog lang duurt, zullen we wel een klap krijgen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-06%20om%2014_11_56.png_x000D_

5/1/2020 17:50

Het aantal winkels schommelt als sinds jaren rond de honderd: het ene jaar komen er wat bij, het andere jaar vallen er wat af. Wat dat betreft is Gezond & Wel een solide club die zijn eigen koers vaart. Maar ook Gezond & Wel past zich aan de nieuwe tijd aan. Helder is daar met Schooneman nauw bij betrokken.

_x000D_
_x000D_

“Gezond & Wel vraagt om een unieke aanpak omdat het een unieke formule is”, zegt hij. “Wij zijn in basis geen drogisterij of gezondheidswinkel, onze focus ligt op gezondheid. En daar passen allerlei ondernemingsvormen onder.” 

_x000D_
_x000D_

Schooneman: “Wij zijn sterker in supplementen en voeding, en natuurlijke cosmetica: dat zijn de drie kernassortiment waar het bij ons om draait. Naast dat specialisme is de kennis op de winkelvloer echt een ding: zeker twee maal per jaar wordt elke medewerkers bijgespijkerd door de G&W Academie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Flinke progressie

_x000D_
_x000D_

Vooral de laatste jaren heeft Gezond & Wel een professionaliseringsslag doorgevoerd die de formule helemaal bij de tijd moest brengen.

_x000D_
_x000D_

“In vergelijking met vijf jaar geleden zien we een flinke progressie, en met name afgelopen jaar hebben we een flinke slag gemaakt”, vertelt Helder. “Ik ben erg trots op onze huislijn It’s Pure, die we helemaal zelf hebben ontwikkeld en die we naast het assortiment onder het G&W huismerk hebben geïntroduceerd. Verder vind ik het gaaf om te zien hoe we digitaal bezig zijn: we hebben een goede website, met promotionele filmpjes bij ieder thema, die via QR-codes in de folders worden aangejaagd.”

_x000D_
_x000D_

“En we hebben eind vorig jaar een mooi en fris nieuw logo geïntroduceerd, en daarmee een laatste vernieuwingsslag gemaakt”, zegt Schooneman. “Dat was een kostbare operatie, want een groot deel van het assortiment moest worden voorzien van dat logo; dat proces is ook nog niet afgelopen. In het verlengde daarvan hebben we nu ook de marketing aangepast. Dat proces gaan we de komende jaren meer finetunen, met een nadruk op de integratie van social media en papieren media: daar gaan we een mooie carrousel van maken. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In lijn gebracht

_x000D_
_x000D_

Helder: “Het gaat erom dat al deze vernieuwingen niet op zich staan maar in elkaar grijpen: we hebben eigenlijk onze formule-uitstraling, het winkelbeeld, de folders, de promoties én de website op elkaar afgestemd. Ook is de online shop nagenoeg hetzelfde ingericht als de fysieke winkels, met ook identieke prijzen. Voorheen was dat een beetje ad hoc, nu hebben we daar echt over nagedacht en er lijn in gebracht.” 

_x000D_
_x000D_

“Gezond & Wel is zeker de afgelopen jaren sterk geprofessionaliseerd op het gebied van uitstraling en marketing”, concludeert Schooneman. “We hebben nu een sterkere formule en een prachtige marketingmix, met een professioneel samengestelde folder. Je mag best weten dat we daar heel tevreden over zijn.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het uitgebreide interview kunt u lezen in de komende print-editie van who-cares, die begin juni uitkomt.

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-01%20om%2017_48_14.png_x000D_
/upload/images/logo(1).png_x000D_

5/1/2020 17:59

De uitbreiding betreft ondernemers die geen aanspraak kunnen maken op de TOGS met hun geregistreerde hoofdactiviteit, terwijl dit wel het geval zou zijn op basis van hun geregistreerde nevenactiviteit. Deze geregistreerde nevenactiviteit sluit soms beter aan op de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten. Een vereiste is wel dat de ondernemer uitsluitend op basis van de geregistreerde nevenactiviteit voldoet aan de minimumvereisten qua omzetverlies en de vaste lasten (beide € 4.000).
_x000D_
Mogelijk biedt dit ook soelaas voor drogisterijen met een (schoonheids)salon binnen hun rechtsvorm. De regeling is HIER te vinden.

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-01%20om%2018_00_50.png_x000D_

5/1/2020 17:28

Ruim 200 gediplomeerde (assistent)drogisten hadden zich opgegeven voor de editie van 2020. Zij maakten online toetsen om de kennis en adviesvaardigheden te testen. In de tweede ronde bezocht een mystery shopper de (assistent)drogisten met de beste resultaten uit de toetsen. In de laatste ronde verschenen de vier beste kandidaten voor een vakjury en werden aan de tand gevoeld over advieskeuze, beroepshouding en motivatie. Het complete plaatje bepaalde de uiteindelijke winnaar: Michelle van Dongen. Zij behaalde met name tijdens de jurygesprekken een hoge score; ruim 100 punten meer dan de andere kandidaten. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bedachtzaam

_x000D_
_x000D_

De winnaar werd bekendgemaakt door Ruud Coolen van Brakel van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik. De uitreikingen vonden wegens de coronacrisis online plaats op 30 april.

_x000D_
_x000D_

“Michelle vindt het stellen van de WASA vragen erg belangrijk”, aldus de jury. “Zij geeft op een bedachtzame wijze advies. Overweegt de risico’s en luistert naar de klant. Michelle sprong er tijdens het jurygesprek enorm uit, door een juiste beroepshouding, goede kennis en sterke communicatie eigenschappen. Zij is goed op de hoogte van de eventuele risicowaarschuwingen.” 

_x000D_
_x000D_

Michelle ontvangt een hoofdprijs twv 500 euro namens opleidingsinstituut Capabel Pro, de andere finalisten ontvangen een cadeaucheque twv 100 euro, gesponsord door Stichting Pharmacon, het exameninstituut voor drogisterijopleidingen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed gevoel

_x000D_
_x000D_

Michelle was aangenaam verrast met haar titel: “Ik dacht dat ik alleen naar de online uitreiking zou kijken maar al snel stonden twee collega’s aan de deur met bloemen, taart, de award en een mooie cheque. Ik had wel een goed gevoel over de jurygesprekken omdat ik vooral de nadruk op het doorvragen bij de advisering had gelegd. Maar ik had niet verwacht dat ik uiteindelijk de winnaar zou worden. Ik heb erg veel zin in om de titel Beste Zelfzorgadviseur dit jaar uit te dragen en wil iedereen graag bedanken.”  

_x000D_
_x000D_

Etos laat weten dat dit “een prachtige onderstreping van de Etos-strategie is, om  klanten elke dag te helpen zich goed te laten voelen. Etos is trots op de prestatie die Michelle heeft geleverd en hoopt alle collega's te inspireren de allerbeste service te blijven verlenen.”  

_x000D_
_x000D_

De verkiezing Beste Zelfzorgadviseur is een initiatief van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven. Doel van de verkiezing is het stimuleren van excellente advisering en aandacht voor het belang van de drogisterijbranche in Nederland.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-01%20om%2017_27_17.png_x000D_
/upload/images/800_bestezelfzorgadviseuretosmichellevandongen%20kopie.jpg_x000D_

4/17/2020 13:57

Toen Gezond & Wel-lid André Flach enige maanden geleden aankondigde te willen stoppen, en zijn winkel in Giessenburg te koop aanbood, besloot de club de winkel gezamenlijk over te nemen.

_x000D_
_x000D_

“Flach heeft de winkel meer dan twintig jaar gerund en er zit een mooie omzet in, dus er is geen enkele reden om hem niet over te nemen”, vertelt Schooneman, die de winkel namens Gezond & Wel beheert. “Het is een interessante, mooie winkel, die we willen gebruiken om een beeld te krijgen hoe de synergie tussen drogist en gezondheidswinkel het meeste effect heeft. Wij denken namelijk dat het Gezond & Wel-concept voor meer drogisten een mooie aanvulling kan zijn, en we willen dat hier onderbouwen. We kunnen hier experimenten uitvoeren en kijken hoe er op veranderingen wordt gereageerd. Daarmee is het eigenlijk een beetje de pilot store van Gezond & Wel geworden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Sterke band

_x000D_
_x000D_

Afgelopen dinsdag droeg Flach het stokje over aan Schooneman. “De winkel is geen moment dicht geweest en we hebben er ook geen feestelijke heropening van gemaakt”, aldus Schooneman. “Flach heeft alleen in de regionale pers de wisseling van de wacht bekendgemaakt. Daarmee merk je ook het bijzondere van zo’n dorpskern, want veel klanten die de winkel binnenkomen praten erover met mij. Je merkt dat Flach een sterke band met zijn klanten: de winkel is sterk verankerd in het dorpsleven en mensen zijn blij dat hij blijft bestaan.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nul-meting

_x000D_
_x000D_

Gaat Gezond & Wel veel veranderingen aanbrengen in de winkel? “Vooralsnog zeker niet”, zegt Schooneman. “We willen zeker in begin alles bij het oude laten, zodat klanten én personeel eraan kunnen wennen. En wij willen gewoon eens zien hoe de winkel draait. Zie het als een nul-meting. We hebben wel ideeën die we hier willen uitproberen, maar alles met gepaste rust. We gaan eerst de verkoopcijfers tegen het licht houden en maken daarvan keuzes.”

_x000D_
_x000D_

Een zo’n keuze heeft Schooneman intussen wel al in het oog: “Ik zie hier vijf cosmeticamerken op het schap staan. Voor een dorp ter grootte van Giessenburg is dat echt teveel: dat is voor elke duizend inwonders één cosmeticamerk! Ik denk dat de winkel er baat bij heeft dat we dat terugbrengen en in plaats daarvan een eiland plaatsen met noten en zuidvruchten.”

_x000D_/upload/images/Foto%20Martijn%20Schooneman%201.jpeg_x000D_