“Alle vernieuwingen grijpen in elkaar”

Het aantal winkels schommelt als sinds jaren rond de honderd: het ene jaar komen er wat bij, het andere jaar vallen er wat af. Wat dat betreft is Gezond & Wel een solide club die zijn eigen koers vaart. Maar ook Gezond & Wel past zich aan de nieuwe tijd aan. Helder is daar met Schooneman nauw bij betrokken.

“Gezond & Wel vraagt om een unieke aanpak omdat het een unieke formule is”, zegt hij. “Wij zijn in basis geen drogisterij of gezondheidswinkel, onze focus ligt op gezondheid. En daar passen allerlei ondernemingsvormen onder.”

Schooneman: “Wij zijn sterker in supplementen en voeding, en natuurlijke cosmetica: dat zijn de drie kernassortiment waar het bij ons om draait. Naast dat specialisme is de kennis op de winkelvloer echt een ding: zeker twee maal per jaar wordt elke medewerkers bijgespijkerd door de G&W Academie.”

Flinke progressie

Vooral de laatste jaren heeft Gezond & Wel een professionaliseringsslag doorgevoerd die de formule helemaal bij de tijd moest brengen.

“In vergelijking met vijf jaar geleden zien we een flinke progressie, en met name afgelopen jaar hebben we een flinke slag gemaakt”, vertelt Helder. “Ik ben erg trots op onze huislijn It’s Pure, die we helemaal zelf hebben ontwikkeld en die we naast het assortiment onder het G&W huismerk hebben geïntroduceerd. Verder vind ik het gaaf om te zien hoe we digitaal bezig zijn: we hebben een goede website, met promotionele filmpjes bij ieder thema, die via QR-codes in de folders worden aangejaagd.”

“En we hebben eind vorig jaar een mooi en fris nieuw logo geïntroduceerd, en daarmee een laatste vernieuwingsslag gemaakt”, zegt Schooneman. “Dat was een kostbare operatie, want een groot deel van het assortiment moest worden voorzien van dat logo; dat proces is ook nog niet afgelopen. In het verlengde daarvan hebben we nu ook de marketing aangepast. Dat proces gaan we de komende jaren meer finetunen, met een nadruk op de integratie van social media en papieren media: daar gaan we een mooie carrousel van maken.

In lijn gebracht

Helder: “Het gaat erom dat al deze vernieuwingen niet op zich staan maar in elkaar grijpen: we hebben eigenlijk onze formule-uitstraling, het winkelbeeld, de folders, de promoties én de website op elkaar afgestemd. Ook is de online shop nagenoeg hetzelfde ingericht als de fysieke winkels, met ook identieke prijzen. Voorheen was dat een beetje ad hoc, nu hebben we daar echt over nagedacht en er lijn in gebracht.”

“Gezond & Wel is zeker de afgelopen jaren sterk geprofessionaliseerd op het gebied van uitstraling en marketing”, concludeert Schooneman. “We hebben nu een sterkere formule en een prachtige marketingmix, met een professioneel samengestelde folder. Je mag best weten dat we daar heel tevreden over zijn.”

Het uitgebreide interview kunt u lezen in de komende print-editie van who-cares, die begin juni uitkomt.