Geen categorie

8/11/2018 20:16

Chronische vermoeidheid is een lichaamsverzwakkende gesteldheid waarbij zelfs de minste inspanning leidt tot totale uitputting. Deense wetenschappers van Aarhus University en Bispebjerg Hospital weten nu dat mitochondriale fouten de energieproductie van de cellen verstoren. Voor die energieproductie hebben de mitochondria Q10 nodig. Het lichaam maakt deze stof zelf aan, maar bij het ouder worden neemt die productie af. Ook medicijngebruik kan de eigen aanmaak remmen.

_x000D_
_x000D_

Daarnaast blijkt uit baanbrekend onderzoek uit 2014 dat patiënten met chronisch hartfalen het significant beter doen met een dagelijkse suppletie van Q10. Niet alleen verbeterde hierdoor hun hartfunctie, ook de kwaliteit van leven verbeterde zichtbaar, en het gevaar van overlijden daalde met 43% vergeleken met patiënten die een placebo kregen toegediend.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Prostaatkanker

_x000D_
_x000D_

Het effect van seleen mag ook niet onderschat worden. Helaas is seleentekort een chronisch probleem in Europa en vooral in Nederland, door een laag gehalte in de bodem en de voeding. Deense onderzoekers van de Århus Universiteit, het Danish cancer Society en het nationale foodinstituut DTU hebben nu een link gevonden tussen seleen en prostaatkanker. Tachtig procent van de meer dan 27.000 onderzochte Deense mannen bleken te weinig seleen in hun bloed te hebben voor het optimaal functioneren van het seleen-afhankelijke enzyme selenoprotein P. En dat enzyme speelt een belangrijke rol in het voorkomen van prostaatkanker. 

_x000D_
_x000D_

Onderzoek in Nederland vertelt ons dat suppletie van seleen de effectiviteit van genen die prostaatkanker veroorzaken en verspreiden, kan terugdringen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Mortaliteit

_x000D_
_x000D_

De combinatie van seleen en Q10 is zo mogelijk nog ingrijpender. Recent Zweeds van Dr. Urban Allehagen, professor cardiologie in het Academisch Medisch Centrum van Linköping in Zweden, naar de rol van Q10 en seleen bij oudere mensen, wijst uit dat de mortaliteit onder ouderen dankzij inname van seleen en Q-10 drastisch daalt. Extra inname van seleen valt dus altijd te adviseren, maar gezien de bovenstaande studies is het voor (oudere) mannen extra van belang. Volgens het onderzoek en onderzoek van EFSA wordt organische seleengist het beste door het lichaam opgenomen en is dit ook de vorm waar het onderzoek bij mensen mee is verricht.

_x000D_

8/26/2020 13:17

In de week van 21-25 september wordt extra aandacht besteed aan de RI&E. Ook door partijen zoals het ministerie van SZW en brancheorganisatie KNDB. 

_x000D_
_x000D_

De Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E) helpt ondernemers op een gestructureerde manier de risico’s van hun bedrijfsvoering op een rijtje te zetten en een plan van aanpak te maken om maatregelen te nemen om gezond en veilig te werken. Voor de drogisterijbranche heeft de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB) de taak op zich genomen deze te ontwikkelen en bij te houden. Met als heuglijke accolade dat de erkenning door de overheid van de branche-RI&E van de KNDB weer verlengd is met 3 jaar, tot 7 mei 2023. 

_x000D_
_x000D_

Bedrijven met maximaal 25 werknemers die gebruikmaken van dit erkende RI&E-instrument zijn vrijgesteld van de wettelijk verplichte toetsing door een gecertificeerde arbodienst of arbo-kerndeskundige. “Zo’n toets kost al snel EUR 500 per winkel, dus dat geld kan de ondernemer mooi besparen”, aldus secretaris van de KNDB Nicole Hoetjes.   

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wake-up call

_x000D_
_x000D_

De KNDB verzorgt al jaren – samen met de vakbond – een erkend branche RI&E-instrument. Dit instrument is afgestemd op de veel voorkomende risico’s per branche. Wat is, als het gaat om gezondheidsrisico’s, een specifiek hot item voor de drogisterijbranche? 

_x000D_
_x000D_

Hoetjes zegt dat zaken als BHV (bedrijfshulpverlening) bespreken met personeel, werkvloeren ruim houden, EHBO-trommel aanwezig (en regelmatig op inhoud gecheckt) en aandacht voor veiligheid van werknemers en bezoekers punten van zorg zijn. “Zie het als een instrument waardoor je wake-up call krijgt met een hoog ‘oh ja’ gehalte.”

_x000D_
_x000D_

Heeft COVID-19 nog geleid tot bijvoorbeeld strengere hygiënerichtlijnen binnen de RI&E?

_x000D_
_x000D_

“Niet echt, want de nieuwe RI&E werd vlak voor de coronacrisis aangepast. Hygiëne is een vast onderdeel in de arbowetgeving, en ook in de RI&E. Want in een drogisterij komen, meer dan elders, mensen binnen met hun klachten: koorts, een druppel aan de neus. En dat doen ze al honderd jaar, dus dat is geen probleem. Hygiëne was altijd al belangrijk, dingen als handen wassen en zo. Het nieuwe is dat mensen nu afstand moeten houden. Dat was nooit eerder een issue.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Erkend instrument

_x000D_
_x000D_

Een goede RI&E is volgens de KNDB ook het ideale instrument om de risico’s op verzuim preventief aan te pakken. “Volg je de handvatten en activiteiten uit je inventarisatie, dan heb je absoluut de juiste tool in handen om je verzuimpercentage terug te dringen.” 

_x000D_
_x000D_

De KNDB wijst erop dat de werkgever verantwoordelijk is voor het opstellen en uitvoeren van de RI&E én het plan van aanpak. Meestal is het uitvoeren ervan toegewezen aan de preventiemedewerker, soms is dat de werkgever zelf.

_x000D_
_x000D_

“Door gebruik te maken van ons erkende RI&E-instrument weet je als ondernemer dat je geen risico’s over het hoofd ziet en niet wordt lastig gevallen met vragen over irrelevante onderwerpen. Dit maakt het opstellen van een RI&E een stuk gemakkelijker.” 

_x000D_
_x000D_

De geldigheid van de RI&E is niet officieel vastgelegd., zegt Hoetjes: “De ondernemer moet zijn RI&E zelf actueel houden. Na een grote verbouwing is het raadzaam de RI&E opnieuw uit te voeren. Maar als er feitelijk niets aan het pand wijzigt, dan kan de RI&E jaren mee. Check bijv. wel met regelmaat of opstapjes, trapjes en andere hulpmiddelen nog veilig zijn. Want je hebt liever niet dat je medewerkster van een krom krukje valt.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wettelijke plicht

_x000D_
_x000D_

Het uitvoeren van de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) is wettelijk verplicht wanneer je medewerkers samen meer dan 40 uur werk per week werken. Wanneer de inspectie SZW langskomt, of erger nog:  wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt, en je kunt geen RI&E overleggen, dan krijg je een boete of zelfs een proces-verbaal opgelegd. Bovendien stelt de verzekeraar voor de loondoorbetalingsverzekering bij ziekte een RI&E als voorwaarde. 

_x000D_
_x000D_

Heb je wel medewerkers in dienst, maar werken zij gezamenlijk minder dan 40 uur per week? Dan hoef je alleen een verkorte inventarisatie op te stellen, de zogenaamde Checklist Gezondheidsrisico’s.

_x000D_
_x000D_

De aandacht in september is bedoeld om ondernemers in beweging te krijgen, zegt Hoetjes: “velen vinden ’t allemaal gedoe, want ze hebben al genoeg aan hun hoofd. Maar door er een uurtje tijd aan te besteden, kun je voorkomen dat mensen ziek worden of op het werk een ongeval krijgen. Een uurtje werkt kan veel sores voorkomen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het erkende RI&E instrument van de KNDB vind je HIER>>

_x000D_/upload/images/RIE-erkend-vink-300×242.png_x000D_

9/27/2017 13:30

“Volgens mij bevindt de zelfzorgmarkt in Nederland zich in een overgangsfase”, zegt Overeem. “De positie van de zelfstandige drogist is de laatste tien jaar sterk veranderd, want zijn omzetaandeel in de markt is zienderogen afgenomen. Daarentegen hebben de gezondheidswinkels een sterke groei doorgemaakt. In de apothekersmarkt zie je voortgaande concentraties. De recente overname van Mediq door Brocacef is daar een duidelijk teken van. Waar gaat dit toe leiden? Wij denken dat het bijna onvermijdelijk is dat op termijn de drogisterij en apotheek naar elkaar toe zullen groeien. De overname/fusie van DA/D.I.O. door Mosadex-dochter NDS, welk Mosadex sterk in de apothekersmarkt is met Service Apotheek is een duidelijk teken dat er op dit gebied verschuivingen plaatsvinden. Het zal leiden tot een andere positie van de apotheek/drogist in het retaillandschap, maar dat geldt ook voor de natuurlijke gezondheidswinkels. Omdat wij een internationaal bedrijf zijn, hebben we ook een internationale kijk op deze ontwikkelingen. het is een feit dat de Nederlandse situatie uniek is, maar als de hierboven geschetste ontwikkelingen doorgaan, dan denken wij dat de Nederlandse markt meer gaat lijken op de huidige Belgische situatie, waar een zichtbare polarisatie van de markt zichtbaar is tussen enerzijds de apotheken en anderzijds de gezondheidswinkels.”

_x000D_
_x000D_

Overeem wijst erop dat men in België net zoveel apotheken kent als in Nederland drogisten en apotheken samen. “En dat terwijl de Nederlandse bevolking ruim 30% omvangrijker is. Dat betekent echter niet dat er in Nederland grote groeimogelijkheden zijn: Belgische consumenten weten nu eenmaal makkelijker de weg te vinden naar zelfzorggeneesmiddelen. Een samengaan van apotheken en drogisten zal hier eerder leiden tot een sanering.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe ontwikkeling

_x000D_
_x000D_

De polarisatie zorgt in België voor een scherper-afgebakende positionering van apotheken/drogisten en gezondheidswinkels in de markt en naar de consument, zegt Overeem. “In de Belgische natuurwinkels heeft men moeten inspelen op de groeiende populariteit van gezonde zelfzorg en voeding. Want als gevolg daarvan  – en vooral door het succes van biologische voeding – zijn andere kanalen, zoals supermarkten het assortiment dat je bij gezondheidswinkels vindt, ook gaan verkopen. Maar dan wel tegen lagere prijzen. Die prijserosie heeft logischerwijs geleid tot een daling van de omzet. Ook dit leidt weer tot een polarisatie: merken voedingssupplementen die het vooral moeten hebben van reclame in massamedia en van actieprijzen, vind je vooral in de tweehonderd winkels van Kruidvat in België. De natuurwinkels zijn gaan specialiseren en vangen de omzetdaling op met natuurlijke geneeswijzen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Scepsis

_x000D_
_x000D_

De apotheken daarentegen hebben, op het gebied van voedingssupplementen, gekozen voor goed-onderbouwde voedingssupplementen van farmaceutische kwaliteit, zegt Overeem. “Als het om voedingssupplementen gaat, hebben apothekers een ingebouwde scepsis. Ze willen eerst bewijs van werking zien, in de vorm van registraties en het gebruik van deze producten in grootschalige hoogwaardige onderzoeken bij mensen.”

_x000D_
_x000D_

Hoe werkt dat? Voor onderzoek bij mensen moet je toestemming krijgen van een Medisch Ethische Toetsings Commissie (METC). Die beoordeelt een onderzoeksaanvraag op de veiligheid van en de mogelijke werking bij de deelnemers aan het onderzoek. Overeem: “De veiligheid heeft niet alleen betrekking op het te onderzoeken product, maar ook op te verwachten interacties met andere producten. Zo zal in een onderzoek naar een product tegen hartfalen duidelijk gemaakt moeten worden dat de combinatie met bijvoorbeeld bloedverdunners voor de deelnemers geen problemen oplevert. Ook moet de effectiviteit aannemelijk gemaakt worden. Is het onderzoek is afgerond en zijn de resultaten gepubliceerd in een toonaangevend medisch vakblad, dan weet de apotheker precies wat zijn klant van een dergelijk product kan verwachten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wenselijkheid

_x000D_
_x000D_

“Het is om deze reden dat medische kwaliteitssupplementen zoals de Bio-Serie van Pharma Nord in België exclusief bij de apotheek te koop zijn”, zegt Overeem. “Bij de ketendrogist of de natuurwinkel zul je ons niet vinden: de ketendrogist kiest voor de promotiemerken, de natuurwinkels verkopen de supplementen waar minder de werking, en vooral de natuurlijkheid het belangrijkste verkoopargument is.”

_x000D_
_x000D_

Overeem wijst erop dat kwaliteit een drijvende factor moet zijn. “Alleen daar kan de goede drogist zich mee onderscheiden. En dan staan wij achter hem met kwalitatief hoogstaande, succesvolle producten. Het is zaak om de markt in stand te houden en er het beste uit te halen, en niet af te glijden naar een Belgische toestand.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dit artikel is overgenomen uit Zelfzorg Magazine 2.

_x000D_/upload/images/FullSizeRender%20kopie.jpg_x000D_

3/26/2019 14:19

Een Masterclass met de directie van DA: beter kun je het niet treffen – samen met een belangrijke marktpartij de lijnen voor de toekomst uitzetten!  Who-cares brengt daarom de top van NDS samen met hun handelspartners, met de focus: hoe gaat de relatie van leveranciers met NDS veranderen? 

_x000D_
_x000D_

Dat DA moet veranderen, staat buiten kijf, zegt algemeen directeur Lisette Havermans: "Ik denk dat de zelfstandige drogist aan positie heeft ingeboet door mee te gaan in het prijsgeweld. Maar ook zijn we niet meegegaan in de ontwikkelingen van omni-channel. Verder zijn consumenten steeds meer aangewezen op zelfredzaamheid, maar worden daar door de zorgsector niet goed in ondersteund. Wij kunnen de consument die ondersteuning bieden als een vertrouwd loket voor de nulde-lijnszorg. DA wil én kan als persoonlijke gezondheidsgids voor consumenten het verschil maken."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Invulling

_x000D_
_x000D_

Deze visie heeft NDS, vooral het afgelopen jaar, ook op winkelniveau concreet weten in te vullen. Zo maakt DA nu een inhaalslag op het gebied van multi-channel: de consument moet de producten van DA via elk kanaal kunnen verkrijgen. Ook kiest DA in de marketingfocus een thematische aanpak, met dit jaar vier grote thema’s en een nieuwe magazine, HoeDAn. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Activatie

_x000D_
_x000D_

Binnen NDS staan alle seinen op groen. Nu gaan de ondernemers dit in de winkels tot uitvoering brengen.

_x000D_
_x000D_

"Dat vraagt om een actievere houding van drogisten", zegt Havermans. "Als het uitgedragen wordt door de ondernemers in hun winkels, wordt dit echt een succes. Dus dat is waar we ons in 2019 op gaan focussen." En wat betekent dit voor de samenwerking met de leveranciers? Heel wat, als het aan NDS ligt.

_x000D_
_x000D_

Havermans: "We willen onze relatie met de industrie ombouwen naar partnerships, en in samenspraak vanuit breed perspectief onze relatie invullen. We zien een nieuwe rol voor de industrie bij het opleiden en begeleiden van het winkelpersoneel, met het oog op toegevoegde waarde. We willen als strategisch partners kijken waar zij met hun producten en diensten passen in onze nieuwe strategie. Het 'oude denken', met een marketingbijdrage op basis van turnover en index, voldoet niet meer. Wij willen vanuit àndere parameters afspraken maken. En wil je de klant garanderen dat het assortiment in de winkel niet afwijkt van het online-assortiment, dan moet de centrale organisatie een rol krijgen in de distributie." Ook het ontwikkelen van de winkel als transactiepunt naar adviespunt vraagt – van zowel de ondernemer, de leverancier als de franchisegever – in meerdere opzichten een andere wijze van denken en werken, stelt NDS.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe relatie

_x000D_
_x000D_

Wat verlangt NDS van zijn handelspartners? HOE gaan ze meer traffic creëren? HOE zorgen ze ervoor dat de klant  toegevoegde waarde ervaart en gaat waarderen? En HOE geven ze structureel vorm aan een partnership? Dit is het onderwerp van de MasterclassPlus: een middagsessie waarbij de directie van NDS u vertelt hoe NDS die rol met de industrie wil invullen. Maar we kijken ook hoe die visie in de praktijk uitwerkt. En wat dat voor mogelijkheden biedt voor partnerships. Met een bezoek aan verschillende DA-winkels. Wilt u deze nieuwe relatie met NDS aangaan? U bent van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de Masterclass+ van NDS.

_x000D_
_x000D_

Luister naar wat Lisette Havermans, Ruud van Munster en anderen u te vertellen hebben, maar laat ook uw mening horen, en zorg dat NDS van u hoort wat van belang is. En ga met ons mee langs diverse ondernemers om de theorie aan de praktijk te toetsen.

_x000D_
_x000D_

Lees hieronder wat het programma is, en hoe u kunt deelnemen. U bent van harte welkom!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Masterclass+ NDS

_x000D_
_x000D_

Datum: Woensdag 29 mei, 12:00 – 17:00 uur

_x000D_
_x000D_

Locatie: Ede/Wageningen

_x000D_
_x000D_

Voor: leveranciers – directieleden, sales- en marketing managers, en trade marketing managers 

_x000D_
_x000D_

Kosten: per deelnemer € 395,- excl. BTW

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Deelnemen

_x000D_
_x000D_

Heeft u interesse in deelname aan de Masterclass+ NDS? Mail dan naar: info@who-cares.nl

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-26%20om%2014_15_52.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-26%20om%2014_16_10.png_x000D_

8/26/2020 13:29

“Ik begon bij NDS met de gedachte: dat doe ik een jaar of twee en dan is het wel op orde. Dat heeft dus íets langer geduurd! En eigenlijk denk ik: gelukkig maar, want het is zo ongelooflijk leuk bij DA – en de business is superinteressant! Ik kreeg natuurlijk wel te maken met ondernemers die twintig jaar op rij hun markt hadden zien krimpen. Dus is het eigenlijk nog verbazingwekkend met welke passie die mensen zes dagen per week in de winkel staan. Je gunt het ze zo dat het tij weer keert: dat verdienen ze gewoon.”

_x000D_
_x000D_

Er was een hoop hommeles geweest bij DA Retail. En zo’n organisatie gaat niet zomaar failliet. Waar ging het mis, in jouw optiek?

_x000D_
_x000D_

“Twee dingen: ik denk dat er geen tijdig antwoord is gevonden op de opkomst van het filiaalbedrijf: DA heeft zich laten verleiden mee te gaan in de prijsvechtersmarkt. En dat was voor de drogist-specialist wellicht niet de juiste route. In het verlengde daarvan had de organisatie meer lean en mean moeten zijn. Maar de organisatie was gewend aan de bloeitijd met 1100 winkels en het grote denken dat daarmee gepaard gaat. Ik heb dat bij meer bedrijven gezien: dan ontstaat er een soort onoverwinnelijkheidsgevoel. Terwijl ík denk: als je geen waarde toevoegt voor je klanten, dan ben je dus niks waard. Sterker nog: dan kun je een blok aan diens been zijn.”

_x000D_
_x000D_

Je kwam binnen zonder enige ervaring in retail, maar ook zonder emotioneel beladen historie. Hoe ben je daarmee omgegaan?

_x000D_
_x000D_

“Ik vind dat je best achterom mag kijken, zolang je maar leert van wat er foutgaat. En ik ben van nature een omdenker: ik wilde de organisatie neerzetten die je nodig hebt om je doel te bereiken. Dus niet zomaar een serviceorganisatie opbouwen, maar je focussen op het ontwikkelen van een formulepropositie waardoor klanten de weg naar je winkel vinden en ondernemers het verschil kunnen maken. Dan kijk je: wat heb je nodig en wat niet? We moesten in ieder geval het kantoor afslanken, want de oude organisatie was te topzwaar. Daar komt bij dat we de organisaties voor DA en voor D.I.O. gingen samenvoegen. Gelukkig hebben we Mosadex als moederorganisatie: we hoefden niet constant het wiel opnieuw uit te vinden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Guidance

_x000D_
_x000D_

Wat was de bottleneck voor succes?

_x000D_
_x000D_

“Het overtuigen van de ondernemers. En daartoe was een nieuwe, goed-doordachte DA-propositie essentieel. Daar heeft Ruud (van Munster, red.) een belangrijk aandeel in gehad. We moesten ondernemers een visie geven: in de roerige tijden moesten al die ondernemers hun eigen weg vinden. Ze zochten guidance: wanneer komt DA met een visie? Wij hebben ze dat gegeven, en met services, schappenplannen, nieuwe signing, nieuwe categorieën en met strategische partnerschappen laten zien dat we stapje voor stapje waarde toevoegen. Maar ook dat we er samen de schouders onder zetten: het gaat erom ze te laten zien wat je komt brengen, en niet – zoals in het verleden veel gebeurde – wat je als organisatie wilt komen halen. Dus zoek je een stip aan de horizon die je verbindt – en het succes wordt bepaald door hoe je daar komt.

_x000D_
_x000D_

Ik heb vanaf het begin gezegd: je kunt alleen vermenigvuldigen als je gaat delen. Als franchisegever, de franchisenemer én de leverancier spelen we alledrie een eigen rol en voegen we waarde toe.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
DA 2021
_x000D_
Wat bepaalt dat je kunt zeggen: de weg die we hebben ingezet is succesvol?

_x000D_
_x000D_

“De DA-winkels hebben een omzetgroei van 8% (gemeten ten opzichte van dezelfde winkels het jaar ervoor), terwijl de drogisterijmarkt in totaal een groeit heeft van 1,7%. Die ontwikkeling was al voor corona ingezet, namelijk toen we de nieuwe schappenplannen introduceerden. En we zijn met het bestuur van de DA Franchise Vereniging een nieuw conditiestelsel overeengekomen, dat recht doet aan een gezonde balans voor franchisegever en ondernemers. Ik kan ook met vertrouwen zeggen dat het coronavirus geen effect heeft op het bereiken van de stip aan de horizon: we zijn goed op weg en DA 2021 blijft DA 2021!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kantelmomenten

_x000D_
_x000D_

Op welk moment dacht je: het gaat de goede kant op? Wat waren de kantelmomenten?

_x000D_
_x000D_

“Het eerste omslagmoment ervoer ik in mei 2018 tijdens de regiobijeenkomsten voor de nieuwe propositie. Toen zag ik ondernemers reageren: hier kunnen we wat mee, dit spreekt ons aan. Maar ik was niet de eerste directeur die ze gouden bergen beloofde. Een half jaar later lieten we zien dat we waarmaakten wat we beloofd hadden,, en een half jaar later weer. Zo bouwden structureel het vertrouwen met de ondernemers op: ‘ze doen het écht, en het levert wat op’. Datzelfde geldt voor de leveranciers: je weet zelf hoe wantrouwig ze soms reageerden tijdens de masterclass die we met jullie hebben georganiseerd. Ook hen hebben we laten zien: een afspraak met DA is wat waard.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Commitment

_x000D_
_x000D_

“Het nieuwe conditiestelsel voor de DA franchisenemers was ook zo’n moment. We deden namelijk eerst een check bij de ondernemers. We identificeerden negen essentiële punten voor het succes van de DA-formule. En het bleek dat meer dan 80% van de ondernemers bereid was zich daartoe te committeren. Toen konden we met DA-bestuur om tafel gaan zitten: als dit juiste route is, dan kunnen we nu bepalen onder welke voorwaarden. Daar zijn we heel trnasparant in geweest, want het bestuur moet zijn achterban ook recht in de ogen kunnen kijken.

_x000D_
_x000D_

Tot slot hebben we gezegd dat we als groep ook echt weer willen groeien, ook omdat we beter zichtbaar willen zijn in de markt. Daar heeft Jos (Jongstra, red.) veel werk voor verzet, en met succes: er gaan nog dit jaar tien winkels open, en we voorzien verdere groei, gebaseerde op concrete toezeggingen. Dus het is geen luchtfietserij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vertrek

_x000D_
_x000D_

Wat bepaalt dat je nu hebt besloten weg te gaan?

_x000D_
_x000D_

“Diep in mijn hart had ik graag langer gebleven, want ik ben echt wel verliefd geworden op DA. Maar ik heb mijn besluit eigenlijk al in maart genomen. Ik heb als interim-manager namelijk geleerd: je moet een doel voor ogen hebben. Heb je dat eenmaal bereikt, dan moet je bereid zijn om te vertrekken. Omdat NDS voor een aantal grote taken gesteld stond, lag het voor de hand om een meerkoppige directie te hebben. Maar nu de meeste problemen achter de rug zijn, en de organisatie is teruggebracht tot 50 man, moet je geen twee kapiteins meer op de brug hebben. En eerlijk is eerlijk, je kunt het richting de ondernemers ook niet maken om mij onnodig nog een jaar aan te houden. Haal voor dat geld dan liever een extra buitendienstmedewerker of marketingmanager binnen.”

_x000D_
_x000D_

Weet je al wat je volgende uitdaging is?

_x000D_
_x000D_

“Ja! Ik ben verleid door iets anders, iets dat overigens wel een beetje met deze branche te maken heeft. Ik wordt directeur van een leuke start-up: Zorgplatform Nederland. Daar kan ik iets nieuws neerzetten. Heel spannend, kijken of dat lukt.”

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-08-26%20om%2013_27_27.png_x000D_

10/5/2017 10:37

Wij staan naar mijn mening op een breekpunt in het voortbestaan van de drogisterijwereld. We gaan een duidelijke caesuur zien tussen het verleden en het heden. Er is op dit moment, nu, terwijl u dit leest, iets bijzonders aan de hand in de drogisterijwereld. Wat, wilt u weten? Leest u even door. Want het gekke is dat ik u dat bijzondere misschien aan de hand van een aantal voorbeelden best kan laten zien. Maar even gek is dat u waarschijnlijk evenveel tegenvoorbeelden kunt geven. Dus laat ik het houden bij iets bijzonder ON-journalistieks, namelijk mijn GUT FEELING.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe energie

_x000D_
_x000D_

Geachte lezer, er is iets gaande dat ik de laatste twee jaar niet tot nauwelijks mocht zien. Toen ik begon met deze website, had ik een duidelijk doel voor ogen: ik wilde drogisten uit hun vaste patroon trekken, ik wilde ze activeren, een perspectief bieden op de toekomst. Waarom? Omdat ik natuurlijk het absolute tegendeel zag: mensen die het niet meer zagen zitten, niet uit hun stoel kwamen, en meer met de achterkant dan met de voorkant van hun winkel bezig waren. Dat deed mij eerlijk gezegd pijn. Ik herhaal hier wat ik vaker tegen mensen gezegd heb: de drogisterijbranche is een sympathieke branche, waar men nog oog heeft voor elkaar, en waar men zich met hart en ziel inzet voor het welbevinden van zijn klant. Ik vind dat uiterst waardevol, en het is daarom dat ik zo'n band met de branche – met U – heb kunnen opbouwen. Het is daarom dat ik mij inzette om u nieuwe energie te geven – ik heb het zelfs tot motto verheven.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Chapeau

_x000D_
_x000D_

En nu opeens zie ik een ándere beweging. Ik zie een zekere schwung ontstaan, er ontstaan boeiende initiatieven, er worden contacten gezocht en gelegd, de branche is zich aan het vernieuwen en aan het verjongen.

_x000D_
_x000D_

Op dit punt zou ik dus met voorbeelden kunnen komen. Kijk naar de activiteiten van CBD en KNDB, kijk naar de dappere fusie van DA en FACO onder moederbedrijf Mosadex, kijk ook naar wat er bij Etos gebeurt, en dat zijn maar enkele voorbeelden. Dat zijn zichtbare tekens dat er dingen gebeuren, dat de branche in beweging is gekomen. maar vooral merk ik het aan het enthousiasme van mensen die ik spreek, de schittering in de ogen is weer terug, en de klant staat gaandeweg weer centraal. Dat is uw verdienste. Chapeau!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vitality Summit

_x000D_
_x000D_

En dus is het tijd dat u ook in beweging komt. Letterlijk. Het is tijd om de wereld buiten uw winkel te gaan ontdekken, om u nog meer dan voorheen in te lezen, in contact te treden met collega's, te netwerken. Dit is er de tijd voor, dit is het moment, maak gebruik van dit momentum!

_x000D_
_x000D_

Het is hier dat ik u wijs op het initiatief dat wij hebben genomen om een boeiend, grensoverschrijdend en activerend congres te organiseren. Bedoeld om u een weg te wijzen, een blik in de toekomst. het is een handvat waarmee u uw weg kunt bepalen.

_x000D_
_x000D_

Denk daar niet te licht over: VITALITY SUMMIT 2017 IS NIET ZOMAAR EEN CONGRES: het is een uniek platform voor onze branche! Waar anders vindt u een platform waar u als specialist, los van uw organisatie of affiliatie een licht kunt opsteken, kennis op kunt doen die voor u speciaal van belang is, en kunt praten met zowel gelijkgestemden als andersdenkenden? Nergens. Het is zaak om dat te koesteren, om daar de waarde van in te zien. Wij, U allen en ik, zijn in staat om nu een start te maken van een nieuw, GEZAMENLIJK élan, om van een vonk een forse vlam te maken, die het hart van de branche zal doen branden. Het is NU tijd om op te staan en in actie te komen. Ik roep u op: kom naar VITALITY SUMMIT 2017. Zorg dat u deel uitmaakt van de nieuwe energie die door branche stroomt, en laat dat zien. Op woensdagmiddag 15 november, in Papendal, Arnhem.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ik hoop dat u overtuigd heb van het belang van deze oproep. U kunt meer informatie vinden via deze link. En u kunt zich hier opgeven. Ik zie u daar van harte verschijnen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

8/27/2020 11:07

Het onderzoek door CBG en IGJ is gedaan naar aanleiding van een artikel van NRC en Zembla over de mogelijke vervuiling van paracetamol met de mogelijk kankerverwekkende stof para-chlooraniline (PCA). Nu blijkt dat de toegestane limieten van onzuiverheden niet worden overschreden. Het gezondheidsrisico is dus verwaarloosbaar, zo stelt het CBG. De medicijnautoriteit heeft het CBD direct geïnformeerd over de bevindingen.

_x000D_
_x000D_

Dat Nederlandse paracetamol niet is vervuild met PCA ,blijkt ook uit nieuw onderzoek van NRC en Zembla dat onlangs elf merken paracetamol liet onderzoeken. Ook de KNMP heeft Nederlandse paracetamol getest. De geteste paracetamol werd gekocht bij drogisten, supermarkten en apotheken. De onzuiverheden met PCA werden niet aangetroffen in deze merken. De veiligheid van paracetamol staat dus niet ter discussie, stelt de beroepsorganisatie van apothekers.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Strenge grenzen

_x000D_
_x000D_

Bij het maken van paracetamol, maar ook andere geneesmiddelen, is nooit helemaal te voorkomen dat ook andere stoffen in kleine hoeveelheden in geneesmiddelen terecht. Daarom zijn er zeer strenge grenzen afgesproken om de gezondheidsrisico’s voor patiënten zo klein mogelijk te maken. Sommige onzuiverheden zijn mogelijk kankerverwekkend. Toezichthouders, onafhankelijke laboratoria en de fabrikanten zelf controleren daar op.

_x000D_
_x000D_

Bij de productie van paracetamol kan PCA ontstaan tijdens het produceren met chloorbenzeen. Er zijn andere manieren mogelijk, zonder dat PCA ontstaat, maar ook bij deze productieroutes kunnen onzuiverheden ontstaan die risico’s hebben.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verwaarloosbaar

_x000D_
_x000D_

Voor PCA geldt voor een geneesmiddel een strikte grens van maximaal 34 microgram inname per dag. Bij het vaststellen daarvan wordt van een maximale blootstelling uitgegaan, met een verwaarloosbaar risico: één persoon extra die kanker krijgt op 100.000 mensen die levenslang dagelijks de maximale dosering paracetamol gebruiken (3 gram paracetamol, oftewel 6 tabletten van 500 mg). Bij kortdurend gebruik en lagere doseringen is het risico nog vele malen lager. De partijen die NRC en Zembla lieten onderzoeken, vallen ruim onder deze grens.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/images(1).png_x000D_

3/16/2016 15:36

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec eget elementum velit. Nam imperdiet justo ac ipsum condimentum, accumsan aliquet nulla dictum. Suspendisse ultricies vitae massa eget elementum. Nulla dapibus odio orci, in tempus turpis pharetra eu. Nullam felis eros, facilisis at diam quis, ornare tristique sapien. Maecenas sit amet nisl pretium, consectetur arcu a, consectetur ipsum. Pellentesque aliquam ante sit amet sapien hendrerit vestibulum. Morbi efficitur augue quis dui bibendum ullamcorper. Aliquam ut libero felis.

_x000D_/upload/images/artikel.jpg_x000D_