“Polarisatie dreigt in keuze voor VMS”

“Volgens mij bevindt de zelfzorgmarkt in Nederland zich in een overgangsfase”, zegt Overeem. “De positie van de zelfstandige drogist is de laatste tien jaar sterk veranderd, want zijn omzetaandeel in de markt is zienderogen afgenomen. Daarentegen hebben de gezondheidswinkels een sterke groei doorgemaakt. In de apothekersmarkt zie je voortgaande concentraties. De recente overname van Mediq door Brocacef is daar een duidelijk teken van. Waar gaat dit toe leiden? Wij denken dat het bijna onvermijdelijk is dat op termijn de drogisterij en apotheek naar elkaar toe zullen groeien. De overname/fusie van DA/D.I.O. door Mosadex-dochter NDS, welk Mosadex sterk in de apothekersmarkt is met Service Apotheek is een duidelijk teken dat er op dit gebied verschuivingen plaatsvinden. Het zal leiden tot een andere positie van de apotheek/drogist in het retaillandschap, maar dat geldt ook voor de natuurlijke gezondheidswinkels. Omdat wij een internationaal bedrijf zijn, hebben we ook een internationale kijk op deze ontwikkelingen. het is een feit dat de Nederlandse situatie uniek is, maar als de hierboven geschetste ontwikkelingen doorgaan, dan denken wij dat de Nederlandse markt meer gaat lijken op de huidige Belgische situatie, waar een zichtbare polarisatie van de markt zichtbaar is tussen enerzijds de apotheken en anderzijds de gezondheidswinkels.”

_x000D_
_x000D_

Overeem wijst erop dat men in België net zoveel apotheken kent als in Nederland drogisten en apotheken samen. “En dat terwijl de Nederlandse bevolking ruim 30% omvangrijker is. Dat betekent echter niet dat er in Nederland grote groeimogelijkheden zijn: Belgische consumenten weten nu eenmaal makkelijker de weg te vinden naar zelfzorggeneesmiddelen. Een samengaan van apotheken en drogisten zal hier eerder leiden tot een sanering.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe ontwikkeling

_x000D_
_x000D_

De polarisatie zorgt in België voor een scherper-afgebakende positionering van apotheken/drogisten en gezondheidswinkels in de markt en naar de consument, zegt Overeem. “In de Belgische natuurwinkels heeft men moeten inspelen op de groeiende populariteit van gezonde zelfzorg en voeding. Want als gevolg daarvan  – en vooral door het succes van biologische voeding – zijn andere kanalen, zoals supermarkten het assortiment dat je bij gezondheidswinkels vindt, ook gaan verkopen. Maar dan wel tegen lagere prijzen. Die prijserosie heeft logischerwijs geleid tot een daling van de omzet. Ook dit leidt weer tot een polarisatie: merken voedingssupplementen die het vooral moeten hebben van reclame in massamedia en van actieprijzen, vind je vooral in de tweehonderd winkels van Kruidvat in België. De natuurwinkels zijn gaan specialiseren en vangen de omzetdaling op met natuurlijke geneeswijzen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Scepsis

_x000D_
_x000D_

De apotheken daarentegen hebben, op het gebied van voedingssupplementen, gekozen voor goed-onderbouwde voedingssupplementen van farmaceutische kwaliteit, zegt Overeem. “Als het om voedingssupplementen gaat, hebben apothekers een ingebouwde scepsis. Ze willen eerst bewijs van werking zien, in de vorm van registraties en het gebruik van deze producten in grootschalige hoogwaardige onderzoeken bij mensen.”

_x000D_
_x000D_

Hoe werkt dat? Voor onderzoek bij mensen moet je toestemming krijgen van een Medisch Ethische Toetsings Commissie (METC). Die beoordeelt een onderzoeksaanvraag op de veiligheid van en de mogelijke werking bij de deelnemers aan het onderzoek. Overeem: “De veiligheid heeft niet alleen betrekking op het te onderzoeken product, maar ook op te verwachten interacties met andere producten. Zo zal in een onderzoek naar een product tegen hartfalen duidelijk gemaakt moeten worden dat de combinatie met bijvoorbeeld bloedverdunners voor de deelnemers geen problemen oplevert. Ook moet de effectiviteit aannemelijk gemaakt worden. Is het onderzoek is afgerond en zijn de resultaten gepubliceerd in een toonaangevend medisch vakblad, dan weet de apotheker precies wat zijn klant van een dergelijk product kan verwachten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wenselijkheid

_x000D_
_x000D_

“Het is om deze reden dat medische kwaliteitssupplementen zoals de Bio-Serie van Pharma Nord in België exclusief bij de apotheek te koop zijn”, zegt Overeem. “Bij de ketendrogist of de natuurwinkel zul je ons niet vinden: de ketendrogist kiest voor de promotiemerken, de natuurwinkels verkopen de supplementen waar minder de werking, en vooral de natuurlijkheid het belangrijkste verkoopargument is.”

_x000D_
_x000D_

Overeem wijst erop dat kwaliteit een drijvende factor moet zijn. “Alleen daar kan de goede drogist zich mee onderscheiden. En dan staan wij achter hem met kwalitatief hoogstaande, succesvolle producten. Het is zaak om de markt in stand te houden en er het beste uit te halen, en niet af te glijden naar een Belgische toestand.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dit artikel is overgenomen uit Zelfzorg Magazine 2.

_x000D_