Branche

5/16/2016 17:25

De meest recente – en bijzondere – ledenbijeenkomst van DA zette duidelijk de toon voor 2016: ondernemers en NDS willen zich vooral focussen op een positieve toekomst. Een goed teken na alle onrust van het afgelopen jaar. Er is nu een kernteam samengesteld om de praktische problemen aan te pakken. 

_x000D_
_x000D_

Er was vrees dat de laatste ledenvergadering van de Coöperatieve Drogisten Associatie zou uitmonden in ongezouten kritiek op en obstructie van de doorstart onder Mosadex Groep. De werkelijkheid was substantieel anders: naast kritische vragen en opmerkingen waren er tijdens de recente ledenvergadering van de coöperatie vooral positieve geluiden te horen. Dit hebben meerdere deelnemers aan de avond ons bevestigd, en ook bestuurslid van de coöperatie Garry van der Heijden: ”Er was logischerwijs een goede opkomst omdat deze avond veel duidelijkheid en rust zou kunnen verschaffen. Daarbij waren zowel interim-directeur van DA en NDS Henk Castelijns als financieel directeur van Mosadex Groep Tom van Hulst uitgenodigd. Er is natuurlijk bezorgdheid en onrust, en ook boosheid. Maar dat was niet de toon van de avond. Het was een constructief gesprek, en Castelijns en Van Hulst kregen na hun openhartige en eerlijke presentaties een spontaan applaus van de zaal.”

_x000D_
_x000D_

Gezonde boterham

_x000D_
_x000D_

”De vele reacties op deze avond waren vooralsnog positief over de goede intentie van alle partijen en de wil om een succes te maken van een krachtige doorstart”, bevestigt ook medebestuurslid Ronald Rodenburg. ”De gedachte van schaalvergroting en het bundelen van krachten in de zelfstandige drogisterij-markt spreekt de meeste ondernemers aan, uiteraard onder de voorwaarde dat iedereen een gezonde boterham kan verdienen.”
_x000D_
Van der Heijden: ”In dat proces heb je gewoon met juridische zaken te maken, daar doe je niks aan. Maar niemand heeft de intentie om ervoor te gaan liggen, om de zaak te obstrueren. Sterker nog: we zien hele grote kansen, als DA maar weer op de rit gezet wordt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kernteam

_x000D_
_x000D_

Het viel te verwachten dat dat niet van een leien dakje zou gaan, en dat erkent ook Rodenburg: ”Hoewel er grote stappen worden gezet moet NDS momenteel alle zeilen bijzetten om de doorstart zo vlot mogelijk te realiseren, zowel aan de achterzijde, met de leveranciers, als wel aan de voorzijde bij de DA-ondernemers. Helaas lukt nog niet alles zoals gehoopt en is NDS ook afhankelijk van bereidwilligheid van derden.”

_x000D_
_x000D_

De coöperatie en NDS hebben daarom een kerngroep opgericht om de lopende praktische zaken op te lossen, maar ook om van gedachten te kunnen wisselen over de invulling van de toekomst voor de DA-ondernemers bij NDS. De samenstelling van dit kernteam maakten NDS en de coöperatie gisteren bekend: het bestaat uit Castelijns, Rodenburg en Van der Heijden, daarnaast uit de ondernemers Jeroen de Bruin, Angelique Jonker en Gerben Boogaard. Het team wordt bijgestaan door de adviseurs Dick van Woudenberg en Richard Manuel.

_x000D_
_x000D_

De komende weken komt het kernteam op frequente basis bij elkaar en zal het de DA-ondernemers middels nieuwsbrieven via NDS op de hoogte houden van hun voortgang.

_x000D_

5/16/2016 18:52

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De avond in Woudenberg, waar de Stichting Drogisterij en Parfumerie Belangen haar visie uiteenzette en ondernemers vroeg zich bij haar aan te sluiten, heeft zijn vruchten afgeworpen. In een klap groeide de club naar meer dan honderd deelnemers. Waarom was de avond zo’n succes? De stichting hield de toehoorders zowel een stok als een wortel voor. Een wel heel interessante wortel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een enkeling keek bij binnenkomst verontrust naar de bijna lege zaal, maar die had zich dan ook in de aanvangstijd vergist: toen de klok van achten sloeg, was de zaal volgestroomd en werd zelfs een aanpalende ruimte voor bezoekers geopend. Naar schatting 150-200 mensen waren naar Woudenberg gekomen om te horen welke perspectieven de stichting DPB zag én bood. En dat was niet niks. ”Ondernemers laten niet alleen fors geld liggen, zij accepteren dat alsof het de normaalste zaak van de wereld is”, zo zei Henk Havinga. ”Ondernemers moeten vaak rondkomen van een schamel loontje, terwijl er echt wel geld te verdienen is. Die financiële ruimte ligt vooral bij de leveranciers – en die hebben er best wel wat voor over om met u goede zaken te doen. Maar dan wel als aaneengesloten groep ondernemers die zich committeren aan de gemeenschappelijk afspraken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

FATSOENLIJK SALARIS

_x000D_
_x000D_

De stip aan de horizon werd heel concreet vastgesteld, zei voorzitter Ben Denekamp: ”Wij vinden dat een ondernemer een fatsoenlijk salaris van rond de 40.000 euro per winkel moet kunnen verdienen. Dat kan, omdat elke ondernemer gemiddeld 30.000 euro in rendement kan stijgen. Wij kunnen u die garantie geven als we voldoende volume hebben.”

_x000D_
_x000D_

Natuurlijk waren er vragen en bedenkingen. Vooral wilden enkele aanwezigen zien hoe de stichting zijn plannen gaat concretiseren.

_x000D_
_x000D_

”We zijn al heel ver”, meldde Denekamp. ”Partijen zoals leveranciers hebben veel interesse. Plannen voor logistiek, marketing, winkelautomatisering en voor iedere winkel een eigen website liggen uitgewerkt klaar. De genoemde calculaties zijn realistisch en bereikbaar, maar dan moet men zich wel committeren.” 

_x000D_
_x000D_

Gelukkig bleek al direct dat de presentatie effect had: nog voor de klok tienen had geslagen, committeerde zich de eerste nieuwe deelnemer zich, snel gevolgd door vele anderen. Naar verwachting zijn enkele tientallen ondernemers die avond lid geworden en hebben de intentieverklaring getekend.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

INTERESSANTE PARTIJ

_x000D_
_x000D_

De stichting vindt 150 winkels het absolute minimum om voor de onderhandelingen een interessante partij te zijn. ”We gaan voor minimaal 150 intentieverklaringen om samen onze doelstellingen voor de winkels te realiseren”, aldus Denekamp. Daar staat de teller nog niet op, maar het komt in de buurt. In een eerder bericht op careretailer.nl liet Denekamp al doorschemeren dat het daarmee niet hoeft te eindigen: ”Het mogen ook 400 winkels of meer worden en bij voorkeur de totale zelfstandige markt.”

_x000D_
_x000D_

Wordt DPB daarmee een concurrent van de bestaande retailhuizen?

_x000D_
_x000D_

”Nee, de voorkeur gaat er vanuit onze plannen eerst te delen met partijen als FACO en Mosadex, maar er zijn ook buitenlandse partijen en fabrikanten zeer geïnteresseerd om met ons samen te gaan werken. We willen de beste deals maken voor onze leden, en daar zijn veel mogelijkheden voor.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

5/16/2016 18:39

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Volgens Stichting Drogisterij en Parfumerie Belangen laten drogisten en parfumiers jaarlijks tienduizenden euro’s liggen. Vanavond laten zij zien hoe ondernemers die extra winst binnen kunnen halen. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vooral doordat zowel organisaties als ondernemers zich concentreren op de verkeerde zaken – in feite de prioriteiten verkeerd leggen – missen ondernemers jaarlijkse tienduizenden euro’s winst, meent de stichting DPB. En dat moet veranderen. DPB, dat zich ten doel heeft gesteld om de brancheversnippering tegen te gaan en zelfstandigen een steviger fundering onder hun ondernemerschap te bieden, heeft een avond belegd om care retailers een hart onder de riem te steken en ze nieuwe mogelijkheden te bieden om effectiever met hun vak om te gaan.

_x000D_
_x000D_

”Wij zijn ervan overtuigd dat de huidige wijze van ’winkeltje houden’ niet toekomstbestendig is en zal leiden tot verder verval van de zelfstandige drogisterij- en parfumeriebranche”, vertelt voorzitter van de stichting Ben Denekamp. ”Wij hebben een visie ontwikkeld waarvan wij overtuigd zijn dat die voor de zelfstandige ondernemer de beste route is naar een succesvolle toekomst. En deze visie willen we graag met alle ondernemers delen. Daarom is iedere zelfstandige drogist of parfumerie voor deze avond uitgenodigd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Mogelijkheden

_x000D_
_x000D_

Tijdens de avond wordt de visie van de stichting uiteen gezet, maar ook zal prof.dr.ir. Kitty Koelemeyer, hoogleraar Marketing en Retail aan de Nijenrode Business Universiteit haar mening geven over de problematiek – en de mogelijkheden – van de branche.

_x000D_
_x000D_

Het begint vanavond om 20.00 uur (met een inloop vanaf 19.30 uur), in Partycentrum Schimmel aan de Stationsweg Oost 243 in Woudenberg. De organisatie stelt het op prijs dat u zich vantevoren aanmeldt via stichtingdpb@gmail.com.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_

5/29/2016 14:35

Er was vrees dat de laatste ledenvergadering van de Coöperatieve Drogisten Associatie zou uitmonden in ongezouten kritiek op en obstructie van de doorstart onder Mosadex Groep. De werkelijkheid was substantieel anders: naast kritische vragen en opmerkingen waren er tijdens de recente ledenvergadering van de coöperatie vooral positieve geluiden te horen. Dit hebben meerdere deelnemers aan de avond ons bevestigd, en ook bestuurslid van de coöperatie Garry van der Heijden: ”Er was logischerwijs een goede opkomst omdat deze avond veel duidelijkheid en rust zou kunnen verschaffen. Daarbij waren zowel interim-directeur van DA en NDS Henk Castelijns als financieel directeur van Mosadex Groep Tom van Hulst uitgenodigd. Er is natuurlijk bezorgdheid en onrust, en ook boosheid. Maar dat was niet de toon van de avond. Het was een constructief gesprek, en Castelijns en Van Hulst kregen na hun openhartige en eerlijke presentaties een spontaan applaus van de zaal.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEZONDE BOTERHAM

_x000D_
_x000D_

”De vele reacties op deze avond waren vooralsnog positief over de goede intentie van alle partijen en de wil om een succes te maken van een krachtige doorstart”, bevestigt ook medebestuurslid Ronald Rodenburg. ”De gedachte van schaalvergroting en het bundelen van krachten in de zelfstandige drogisterij-markt spreekt de meeste ondernemers aan, uiteraard onder de voorwaarde dat iedereen een gezonde boterham kan verdienen.” 

_x000D_
_x000D_

Van der Heijden: ”In dat proces heb je gewoon met juridische zaken te maken, daar doe je niks aan. Maar niemand heeft de intentie om ervoor te gaan liggen, om de zaak te obstrueren. Sterker nog: we zien hele grote kansen, als DA maar weer op de rit gezet wordt.”KernteamHet viel te verwachten dat dat niet van een leien dakje zou gaan, en dat erkent ook Rodenburg: ”Hoewel er grote stappen worden gezet moet NDS momenteel alle zeilen bijzetten om de doorstart zo vlot mogelijk te realiseren, zowel aan de achterzijde, met de leveranciers, als wel aan de voorzijde bij de DA-ondernemers. Helaas lukt nog niet alles zoals gehoopt en is NDS ook afhankelijk van bereidwilligheid van derden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

KERNTEAM

_x000D_
_x000D_

De coöperatie en NDS hebben daarom een kerngroep opgericht om de lopende praktische zaken op te lossen, maar ook om van gedachten te kunnen wisselen over de invulling van de toekomst voor de DA-ondernemers bij NDS. De samenstelling van dit kernteam maakten NDS en de coöperatie gisteren bekend: het bestaat uit Castelijns, Rodenburg en Van der Heijden, daarnaast uit de ondernemers Jeroen de Bruin, Angelique Jonker en Gerben Boogaard. Het team wordt bijgestaan door de adviseurs Dick van Woudenberg en Richard Manuel. De komende weken komt het kernteam op frequente basis bij elkaar en zal het de DA-ondernemers middels nieuwsbrieven via NDS op de hoogte houden van hun voortgang.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

6/2/2016 14:44

Enkele dagen nadat Linda Keijzer meldde afscheid te nemen van DA, was haar opvolger al bekend: Henk Castelijns. “Een van de commissarissen van DA heeft mijn naam laten vallen en toen ben ik benaderd. Ik ben bij DA binnengekomen vlak nadat Linda Keijzer had opgezegd – ik heb haar nog een paar dagen meegemaakt. 

_x000D_
_x000D_

Het was mijn taak om te zien of en hoe het bedrijf te redden was: kon het zelfstandig doorgaan, moesten we het bij een goede koper onderbrengen, of de delen redden die te redden waren? Ik had wel een globale inschatting van hoe DA er voorstond, maar toen ik er begon, bleek de situatie veel slechter dan ik verwacht had. Het werd me duidelijk dat het een dubbeltje op zijn kant zou worden.”

_x000D_
_x000D_

Begin november zag Castelijns dat DA als zelfstandig bedrijf, zonder hulp van derden niet meer verder kon. In een vergadering met aandeelhouders en andere betrokkenen werd besloten om het zoeken naar een potentiele koper te intensiveren.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

AFGEKETST

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Al voor de zomer voerde DA gesprekken met potentiele kopers. Tegelijkertijd werden , onder auspiciën van de KNDB die daarvoor retail veteraan Jaap Lagerwij in huis haalde,  gesprekken gevoerd over de toekomst van de zelfstandige drogist en de noodzaak om tot krachtenbundeling te komen. Maar wat daar precies besproken is, weet Castelijns niet: “Dat was voor mijn tijd, ik ben daar niet bij aanwezig geweest. En ook daarna heb ik nooit met andere partijen aan tafel gezeten.”

_x000D_
_x000D_

Tot op het laatste moment heeft DA gesprekken gevoerd met mogelijke kopers, zegt Castelijns: “Tot op de dag van surseance hebben we geprobeerd om DA Retailgroep als ongoing concern onder te brengen bij een ander bedrijf, maar dat is niet gelukt. Je hebt meerdere partijen die betrokken zijn bij zo’n deal, koper, verkoper en bank. En als je niet allemaal op een lijn zit dan ketst t af. Maar het is niet de bank die de stekker eruit heeft getrokken. Ik vind dat de directeur die beslissing moet nemen en dat heb ik dan ook gedaan: toen ik zag dat dit geen toekomst meer had, heb ik zelf de surseance van betaling aangevraagd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

VLEES IN DE KUIP

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De snelheid van het hele proces heeft Castelijns verrast, maar dat zo snel na uitspraak van faillissement alsnog een koper werd gevonden vindt hij niet verwonderlijk. “Je moet begrijpen hoe die dingen gaan. De vorige directie was al voor de zomer in gesprek met partijen, en dat waren uiteindelijk ook de partijen die in het biedingsproces kwamen tijdens de surseanceperiode. Nou, die partijen hadden royaal de tijd om het bedrijf van voor tot achter te bekijken. De serieuze bieders wisten dus allang wat voor vlees ze in de kuip hadden en wat ze zouden willen. Daar komt bij dat niet ik de zaak verkocht heb: de bewindvoerder, die met het faillissement curator werd, heeft een snelle, efficiënte verkoopprocedure neergelegd en is tot verkoop overgegaan. In de eindfase zijn de onderhandelingen met hem gevoerd. Natuurlijk kun je je afvragen of het voor een koper interessanter is om een bedrijf te kopen dat failliet is, of dat het interessanter is om een bedrijf te kopen als going concern. Ik kan u zeggen dat degene die DA gekocht heeft, helemaal niet uit was op het kopen van een failliet bedrijf.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN VOOROPGEZET DOEL

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Die koper is Holland Pharma, met als moederbedrijf Mosadex. Aan het roer van Mosadex staat Ludwig Castelijns. Henk snapt wel dat dat tot vragen leidt, maar weerlegt kritiek alsof het allemaal doorgestoken kaart was. “Ten eerste: ik ben niet bij DA binnengekomen met de vooropgezette bedoeling DA aan Mosadex te verkopen. Ik ben door de commissarissen van DA gevraagd om ad interim directeur te zijn. Daarnaast had de vorige directie dus al uitgebreide contacten lopen, waaronder de huidige koper. Het is zelfs zo dat, toen ik wist dat Holland Pharma/Mosadex een mogelijke koper kon zijn, ik meteen met de aandeelhouders heb afgesproken dat ik NIET bij de onderhandelingen betrokken wilde zijn. Ik wilde daar nadrukkelijk buiten blijven. Idem mijn broer: die heeft voor de onderhandelingen niet zelf aan tafel gezeten, dat deed zijn financiële directeur Ton van Hulst. Ik snap dat mensen het erg toevallig vinden, maar op een voetbalveld kom je bij de twee partijen soms ook spelers tegen met dezelfde naam. Dan ga je er toch ook niet vanuit dat de eindstand al van tevoren is afgesproken? Het is wat het is: toeval.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

ZELFSTANDIGENBLOK

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hoe de toekomst eruitziet, daar waagt Castelijns zich niet teveel aan. “We moeten eerst onze organisatie op poten zetten. En vooral hoop ik dat de letter of intent tussen Holland Pharma/Mosadex en D.I.O. leidt tot een overname. Want dan wordt Nederlandse Drogisterij Service meteen dubbel zo groot. Wat dat dan uiteindelijk weer betekent voor de merken, dat weet ik niet. Die merken blijven voorlopig in de lucht, daar gaan we niet op korte termijn afscheid van nemen. Ook voor Drogistenunie verandert er voorlopig niks: die klanten waarderen we en blijven we gewoon beleveren.”

_x000D_
_x000D_

Het ziet ernaar uit dat hiermee een groot zelfstandigenblok ontstaat dat de strijd in de branche beter en slagvaardiger aankan. Maar of het faillissement van DA daarvoor nodig was? “Het samengaan van DA en D.I.O. staat te gebeuren, dat is wat ik weet. En daarmee een grote, slagvaardige organisatie. Dat is het samengaan van zelfstandigenorganisaties waar al zo lang om wordt geroepen. Maar het had wellicht ook gekund als DA als going concern verkocht was geweest. Alleen is dat laatste niet gelukt.”

_x000D_/upload/images/IMG_5388%20kopie%202.JPG_x000D_

5/29/2016 14:39

Op 7 januari konden op 18 plaatsen in Nederland de eerste bezoekers van de nieuwe D.I.O.’s onder het genot van een hapje en een drankje een kijkje nemen in de winkel in het paars-groene D.I.O.-jasje. Voor deze gelegenheid gingen directieleden, buitendienstmedewerkers en afdelingshoofden van D.I.O.op pad om de kersverse D.I.O.-ondernemers persoonlijk te feliciteren.

_x000D_
_x000D_

”In alle winkels zinderde het van hernieuwde energie”, vertelt Cor Geldhof, Hoofd Communicatie bij D.I.O.. ”Voor veel ondernemers is de onzekere, moeilijke periode achter de rug en kan er weer hoopvol naar de toekomst worden gekeken. Deze positieve energie was duidelijk voelbaar bij de ondernemers en de winkelmedewerkers, en daardoor ook bij de klanten.”

_x000D_
_x000D_

De deals met de 18 nieuwe D.I.O.-ondernemers was al ruim voor het faillissement van DA Retailgroep beklonken, zegt hij. ”Dit is al maanden gezet in gang gezet, er zitten geen mensen bij die rond Kerst het besluit hebben genomen om naar ons over te stappen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DUE DILIGENCE

_x000D_
_x000D_

Gaat D.I.O. anders met deze mensen om, wetende dat de situatie door de aanstaande fusie met DA heel anders voor ze kan worden? Bijvoorbeeld: kan het zo zijn dat na de fusie de nieuwe ondernemers terug zouden kunnen keren naar de DA-formule?

_x000D_
_x000D_

”Weet je, we zijn nu bezig met het onderzoeken of en hoe die fusie plaats kan vinden. Dat is een kwestie van due diligence, de boeken doorspitten, de NMA komt nog meekijken. Het is nog absoluut niet zéker dat we fuseren, maar dat is wel de intentie. Ik verwacht dat we eind februari, begin maart pas definitief weten of dat allemaal doorgaat. In de tussentijd willen we niet voor nog meer onrust zorgen: er zit veel emotie en die moet je goed managen. Er moet eerst rust in de markt komen. We gaan dus ook niet anders om met ondernemers die zich nu bij ons melden. Uiteindelijk doen we wat we altijd doen: ons sterk maken voor de zelfstandige drogist. Dat blijft ook na de fusie zo.”

_x000D_

6/2/2016 14:51

Johan Boeienga is de opvolger van Ignace van Poecke (oud-COO van Kruidvat Benelux) als voorzitter van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven. Tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie in Baarn nam hij, in aanwezigheid van het CBD-bestuur, officieel het voorzitterschap over. Boeijenga vermeldde in zijn speech de drive van het CBD om de drogist meerwaarde te geven in het retaillandschap, waarbij hij met name verwees naar de rol van der drogist in de gezondheidszorg: “Drogisten zijn daar een belangrijke schakel in”, zei hij. ”Als specialisten op zelfzorggebied, onderscheiden wij ons door laagdrempeligheid in combinatie met deskundigheid. Een rol die steeds belangrijker wordt door alle ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Ik zet mijn kennis en ervaring hier graag voor in.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

WAPENFEITEN

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hij riep ook zijn voorganger Ignace van Poecke op het podium, ”want het is leuk dat ik het allemaal mag vertellen maar ik wil dat jij het applaus ontvangt.” 

_x000D_
_x000D_

Het CBD heeft Van Poecke leren kennen als een gedreven behartiger van de belangen van de Nederlandse drogisterijen en als een verbindende voorzitter. Tijdens zijn voorzitterschap zijn belangrijke wapenfeiten gerealiseerd zoals het veiligstellen van de wettelijke positie van de drogist als verkoper van zelfzorggeneesmiddelen, de introductie van het kwaliteitskeurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg en de voorbereidingen van een professioneel nascholingsplatform. Ook heeft van Poecke zich ingezet voor een breed gedragen cao voor de drogisterijbranche. Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven bedankt Ignace van Poecke van harte voor zijn jarenlange inzet.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Plaagstootjes tussen Boeijenga (l) en Ignace van Poecke. Foto Jan Willem Houweling.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

PASSIE

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Met een kwinkslag liet Boeienga daarna Van Poecke aan het woord: ””Je wilt vast zelf ook nog even wat tegen de zaal zeggen – maar ik houd wel de microfoon vast want iedereen kent je inmiddels.”

_x000D_
_x000D_

Waarop Van Poecke riposteerde: ”Dan zal ik wel op je tenen moeten gaan staan.”

_x000D_
_x000D_

Van Poecke zei ”de afgelopen twaalf jaar met veel passie het CBD te hebben voorgezeten. Hij wilde zijn bestuursleden, maar het CBD zelf, de NCV en partijen als Neprofarm erg bedanken voor hun inzet en samenwerking. En eindigde met een plaagstootje naar Boeijenga: ”Je weet als voorzitter dat er altijd twee mensen zijn die het slechter doen dat jij: je voorganger en je opvolger. Dus je hebt een mooie taak voor je.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

BESTUUR

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

In het bestuur van het CBD zijn de grootwinkelbedrijven, retailformules en zelfstandige drogisterijen vertegenwoordigd. Op de foto staan van links naar rechts Frank Turksma (KNDB), Bert Verhoef (Trekpleister), Johan Boeijenga (Kruidvat), Jos Jongstra (D.I.O.) en Jan-Derek Groenendaal (Etos). Bestuurslid Dani Moedikdo (DA) staat niet op de foto. Foto: CBD. Het CBD wenst Johan Boeijenga succes bij het vervullen van zijn voorzittersfunctie.

_x000D_/upload/images/CBD-Nieuwjaarsreceptie-30_kopie.jpg_x000D_

6/2/2016 14:59

Van Ee vertelde dat in 2015, het jubileumjaar van de NCV, vooral verduurzaming en maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal stonden. ”Maar het verduurzamen van en branche, dat is niet altijd makkelijk: soms heb je de pers tegen, soms moet je de Consumentenbond overtuigen – ik heb ontzettend veel bewondering voor het bureau van NCV die zich hiervoor inzet.” Op 22 april 2015 ondertekenden NCV (en NVZ) een manifest waarmee zij officieel partner van MVO Nederland werden, en is recent het brancheplan verduurzaming verpakkingen vastgesteld met als doel de verpakkingen van de producten nóg verder te verduurzamen. Graag wees Van Ee erop dat de NCV en haar leden ook al jaren bijdragen aan de stichting Look Good..Feel Better – de stichting die zich richt op de uiterlijke verzorging van mensen met kanker. Voor het komend jaar blijven deze thema’s belangrijk, naast het blijvend benadrukken van belang, de beleving én onmisbaarheid van cosmetica in ons leven. 2016 Wil Van Ee uiterst optimistisch benaderen: ”Positief zijn, kansen aanpakken, initiatieven ontwikkelen, en wat vooral belangrijk is: we moeten de nadruk leggen op sfeer, beleving en gevoel. Laten we de consumenten weer wijzen op aspecten als gezondheid, verzorging en hygiëne. Dat lukt niet altijd en daar doen handelaren en industrie natuurlijk ook een beetje aan mee, maar 2016 moet draaien om waardecreatie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

VERANTWOORDE ZORG

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Johan Boeijenga, de nieuwe voorzitter van het CBD per 6 januari, begon met de zelfstandigen een hart onder de riem te steken: ”Ik denk dat het einde van 2015 wel een beetje schrikken was voor drogisterijbranche, maar we zijn het er over eens dat de zelfstandigen hun eigen plek in de branche hebben – en dat houdt de andere spelers ook ongelooflijk scherp.” Het CBD heeft in 2015 diverse gezamenlijke activiteiten ontplooid in de branche. ”Kwaliteitszorg bij geneesmiddelenverkoop was een speerpunt in het verleden en zal een speerpunt in de toekomst blijven”, zei Boeijenga. Hij wees op projecten zoals een nieuw nascholingsplatform dat op 13 januari live gaat (”daarmee maken we een ongelooflijke stap vooruit in het nascholingstraject”), een richtlijn voor online geneesmiddelenverkoop en het doorontwikkelen van de adviesprotocollen in de drogisterij. Ook wees hij er nog even op dat het Keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg nu ook ISO gecertificeerd is. ”Daarmee is het aantoonbaar een onafhankelijk getoetste en organische werkwijze die aantoont dat het keurmerk echt waarde heeft. Dat zullen we in 2016 meer over de bühne gaan brengen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gastspreker Simon Rozendaal, wetenschapsredacteur van Elsevier, liet op basis van verrassend cijfermateriaal zien dat er veel minder reden tot pessimisme is dan we denken. Daarna was het tijd voor het traditionele oud-Hollands stamppottenbuffet.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nagenieten of meebeleven? Bekijk dit impressiefilmpje

_x000D_/upload/images/CBD-Nieuwjaarsreceptie-20_kopie.jpg_x000D_

6/2/2016 14:41

De aanstelling van Jongstra is in wezen een logische: D.I.O. draait in tegenstelling tot DA goed, dus zal moedermaatschappij Mosadex kiezen voor dit winnende team. In een brief aan de ondernemers schrijft Jongstra over het samengaan van DA, D.I.O en Holland Pharma: ”Wij zijn al jaren op zoek naar mogelijkheden om een sterk front te vormen van zelfstandige drogisten als tegenwicht voor de ketendrogisten supermarkten, Action-achtige en webwinkels. (…) Daarvoor zochten we allereerst een kapitaalkrachtige partij die bereid is om nu en in de toekomst te investeren in het zelfstandige kanaal, maar ons tegelijkertijd wel ons werk wil laten doen. Die hebben we gevonden in Mosadex, een kapitaalkrachtige onderneming die gewend is met zelfstandige ondernemers om te gaan, in hun geval apothekers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DE FACO-MANIER

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

”Daarnaast zochten we mogelijkheden om een grote stap voorwaarts te maken in aantal winkels. (…) Ten slotte wilde we leren van de ervaringen van de afgelopen jaren bij DA en bij DIO.  (…) Daaruit is de conclusie getrokken dat we dat op de “FACO-manier” moeten doen. Einddoel is te komen tot een sterke organisatie voor de zelfstandige drogist, waarin alle huidige D.I.O. en DA ondernemers, en hopelijk ook nog vele anderen, hun plek kunnen vinden. Waarin ikzelf, de directie en staf van FACO een belangrijke rol krijgen, mede om te zorgen dat de wijze waarop we bij FACO gewend zijn de dingen te doen ook blijft gehandhaafd. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

ONDERTROUW

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In samenwerking met de nieuwe “zus” Holland Pharma moet de nieuwe gebundelde organisatie stappen gaan zetten om tot een krachtig front van zelfstandige drogisten te komen. (…) Over bovenstaande is inmiddels door FACO en Holland-Pharma/Mosadex een intentie overeenkomst gesloten. Het is dus nog niet beklonken, maar we zijn al wel in ondertrouw.”

_x000D_/upload/images/Jos-Jongstra%20kopie.jpg_x000D_