Branche

5/29/2016 14:39

Op 7 januari konden op 18 plaatsen in Nederland de eerste bezoekers van de nieuwe D.I.O.’s onder het genot van een hapje en een drankje een kijkje nemen in de winkel in het paars-groene D.I.O.-jasje. Voor deze gelegenheid gingen directieleden, buitendienstmedewerkers en afdelingshoofden van D.I.O.op pad om de kersverse D.I.O.-ondernemers persoonlijk te feliciteren.

_x000D_
_x000D_

”In alle winkels zinderde het van hernieuwde energie”, vertelt Cor Geldhof, Hoofd Communicatie bij D.I.O.. ”Voor veel ondernemers is de onzekere, moeilijke periode achter de rug en kan er weer hoopvol naar de toekomst worden gekeken. Deze positieve energie was duidelijk voelbaar bij de ondernemers en de winkelmedewerkers, en daardoor ook bij de klanten.”

_x000D_
_x000D_

De deals met de 18 nieuwe D.I.O.-ondernemers was al ruim voor het faillissement van DA Retailgroep beklonken, zegt hij. ”Dit is al maanden gezet in gang gezet, er zitten geen mensen bij die rond Kerst het besluit hebben genomen om naar ons over te stappen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DUE DILIGENCE

_x000D_
_x000D_

Gaat D.I.O. anders met deze mensen om, wetende dat de situatie door de aanstaande fusie met DA heel anders voor ze kan worden? Bijvoorbeeld: kan het zo zijn dat na de fusie de nieuwe ondernemers terug zouden kunnen keren naar de DA-formule?

_x000D_
_x000D_

”Weet je, we zijn nu bezig met het onderzoeken of en hoe die fusie plaats kan vinden. Dat is een kwestie van due diligence, de boeken doorspitten, de NMA komt nog meekijken. Het is nog absoluut niet zéker dat we fuseren, maar dat is wel de intentie. Ik verwacht dat we eind februari, begin maart pas definitief weten of dat allemaal doorgaat. In de tussentijd willen we niet voor nog meer onrust zorgen: er zit veel emotie en die moet je goed managen. Er moet eerst rust in de markt komen. We gaan dus ook niet anders om met ondernemers die zich nu bij ons melden. Uiteindelijk doen we wat we altijd doen: ons sterk maken voor de zelfstandige drogist. Dat blijft ook na de fusie zo.”

_x000D_

6/2/2016 14:44

Enkele dagen nadat Linda Keijzer meldde afscheid te nemen van DA, was haar opvolger al bekend: Henk Castelijns. “Een van de commissarissen van DA heeft mijn naam laten vallen en toen ben ik benaderd. Ik ben bij DA binnengekomen vlak nadat Linda Keijzer had opgezegd – ik heb haar nog een paar dagen meegemaakt. 

_x000D_
_x000D_

Het was mijn taak om te zien of en hoe het bedrijf te redden was: kon het zelfstandig doorgaan, moesten we het bij een goede koper onderbrengen, of de delen redden die te redden waren? Ik had wel een globale inschatting van hoe DA er voorstond, maar toen ik er begon, bleek de situatie veel slechter dan ik verwacht had. Het werd me duidelijk dat het een dubbeltje op zijn kant zou worden.”

_x000D_
_x000D_

Begin november zag Castelijns dat DA als zelfstandig bedrijf, zonder hulp van derden niet meer verder kon. In een vergadering met aandeelhouders en andere betrokkenen werd besloten om het zoeken naar een potentiele koper te intensiveren.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

AFGEKETST

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Al voor de zomer voerde DA gesprekken met potentiele kopers. Tegelijkertijd werden , onder auspiciën van de KNDB die daarvoor retail veteraan Jaap Lagerwij in huis haalde,  gesprekken gevoerd over de toekomst van de zelfstandige drogist en de noodzaak om tot krachtenbundeling te komen. Maar wat daar precies besproken is, weet Castelijns niet: “Dat was voor mijn tijd, ik ben daar niet bij aanwezig geweest. En ook daarna heb ik nooit met andere partijen aan tafel gezeten.”

_x000D_
_x000D_

Tot op het laatste moment heeft DA gesprekken gevoerd met mogelijke kopers, zegt Castelijns: “Tot op de dag van surseance hebben we geprobeerd om DA Retailgroep als ongoing concern onder te brengen bij een ander bedrijf, maar dat is niet gelukt. Je hebt meerdere partijen die betrokken zijn bij zo’n deal, koper, verkoper en bank. En als je niet allemaal op een lijn zit dan ketst t af. Maar het is niet de bank die de stekker eruit heeft getrokken. Ik vind dat de directeur die beslissing moet nemen en dat heb ik dan ook gedaan: toen ik zag dat dit geen toekomst meer had, heb ik zelf de surseance van betaling aangevraagd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

VLEES IN DE KUIP

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De snelheid van het hele proces heeft Castelijns verrast, maar dat zo snel na uitspraak van faillissement alsnog een koper werd gevonden vindt hij niet verwonderlijk. “Je moet begrijpen hoe die dingen gaan. De vorige directie was al voor de zomer in gesprek met partijen, en dat waren uiteindelijk ook de partijen die in het biedingsproces kwamen tijdens de surseanceperiode. Nou, die partijen hadden royaal de tijd om het bedrijf van voor tot achter te bekijken. De serieuze bieders wisten dus allang wat voor vlees ze in de kuip hadden en wat ze zouden willen. Daar komt bij dat niet ik de zaak verkocht heb: de bewindvoerder, die met het faillissement curator werd, heeft een snelle, efficiënte verkoopprocedure neergelegd en is tot verkoop overgegaan. In de eindfase zijn de onderhandelingen met hem gevoerd. Natuurlijk kun je je afvragen of het voor een koper interessanter is om een bedrijf te kopen dat failliet is, of dat het interessanter is om een bedrijf te kopen als going concern. Ik kan u zeggen dat degene die DA gekocht heeft, helemaal niet uit was op het kopen van een failliet bedrijf.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN VOOROPGEZET DOEL

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Die koper is Holland Pharma, met als moederbedrijf Mosadex. Aan het roer van Mosadex staat Ludwig Castelijns. Henk snapt wel dat dat tot vragen leidt, maar weerlegt kritiek alsof het allemaal doorgestoken kaart was. “Ten eerste: ik ben niet bij DA binnengekomen met de vooropgezette bedoeling DA aan Mosadex te verkopen. Ik ben door de commissarissen van DA gevraagd om ad interim directeur te zijn. Daarnaast had de vorige directie dus al uitgebreide contacten lopen, waaronder de huidige koper. Het is zelfs zo dat, toen ik wist dat Holland Pharma/Mosadex een mogelijke koper kon zijn, ik meteen met de aandeelhouders heb afgesproken dat ik NIET bij de onderhandelingen betrokken wilde zijn. Ik wilde daar nadrukkelijk buiten blijven. Idem mijn broer: die heeft voor de onderhandelingen niet zelf aan tafel gezeten, dat deed zijn financiële directeur Ton van Hulst. Ik snap dat mensen het erg toevallig vinden, maar op een voetbalveld kom je bij de twee partijen soms ook spelers tegen met dezelfde naam. Dan ga je er toch ook niet vanuit dat de eindstand al van tevoren is afgesproken? Het is wat het is: toeval.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

ZELFSTANDIGENBLOK

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hoe de toekomst eruitziet, daar waagt Castelijns zich niet teveel aan. “We moeten eerst onze organisatie op poten zetten. En vooral hoop ik dat de letter of intent tussen Holland Pharma/Mosadex en D.I.O. leidt tot een overname. Want dan wordt Nederlandse Drogisterij Service meteen dubbel zo groot. Wat dat dan uiteindelijk weer betekent voor de merken, dat weet ik niet. Die merken blijven voorlopig in de lucht, daar gaan we niet op korte termijn afscheid van nemen. Ook voor Drogistenunie verandert er voorlopig niks: die klanten waarderen we en blijven we gewoon beleveren.”

_x000D_
_x000D_

Het ziet ernaar uit dat hiermee een groot zelfstandigenblok ontstaat dat de strijd in de branche beter en slagvaardiger aankan. Maar of het faillissement van DA daarvoor nodig was? “Het samengaan van DA en D.I.O. staat te gebeuren, dat is wat ik weet. En daarmee een grote, slagvaardige organisatie. Dat is het samengaan van zelfstandigenorganisaties waar al zo lang om wordt geroepen. Maar het had wellicht ook gekund als DA als going concern verkocht was geweest. Alleen is dat laatste niet gelukt.”

_x000D_/upload/images/IMG_5388%20kopie%202.JPG_x000D_

6/2/2016 14:51

Johan Boeienga is de opvolger van Ignace van Poecke (oud-COO van Kruidvat Benelux) als voorzitter van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven. Tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie in Baarn nam hij, in aanwezigheid van het CBD-bestuur, officieel het voorzitterschap over. Boeijenga vermeldde in zijn speech de drive van het CBD om de drogist meerwaarde te geven in het retaillandschap, waarbij hij met name verwees naar de rol van der drogist in de gezondheidszorg: “Drogisten zijn daar een belangrijke schakel in”, zei hij. ”Als specialisten op zelfzorggebied, onderscheiden wij ons door laagdrempeligheid in combinatie met deskundigheid. Een rol die steeds belangrijker wordt door alle ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Ik zet mijn kennis en ervaring hier graag voor in.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

WAPENFEITEN

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hij riep ook zijn voorganger Ignace van Poecke op het podium, ”want het is leuk dat ik het allemaal mag vertellen maar ik wil dat jij het applaus ontvangt.” 

_x000D_
_x000D_

Het CBD heeft Van Poecke leren kennen als een gedreven behartiger van de belangen van de Nederlandse drogisterijen en als een verbindende voorzitter. Tijdens zijn voorzitterschap zijn belangrijke wapenfeiten gerealiseerd zoals het veiligstellen van de wettelijke positie van de drogist als verkoper van zelfzorggeneesmiddelen, de introductie van het kwaliteitskeurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg en de voorbereidingen van een professioneel nascholingsplatform. Ook heeft van Poecke zich ingezet voor een breed gedragen cao voor de drogisterijbranche. Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven bedankt Ignace van Poecke van harte voor zijn jarenlange inzet.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Plaagstootjes tussen Boeijenga (l) en Ignace van Poecke. Foto Jan Willem Houweling.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

PASSIE

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Met een kwinkslag liet Boeienga daarna Van Poecke aan het woord: ””Je wilt vast zelf ook nog even wat tegen de zaal zeggen – maar ik houd wel de microfoon vast want iedereen kent je inmiddels.”

_x000D_
_x000D_

Waarop Van Poecke riposteerde: ”Dan zal ik wel op je tenen moeten gaan staan.”

_x000D_
_x000D_

Van Poecke zei ”de afgelopen twaalf jaar met veel passie het CBD te hebben voorgezeten. Hij wilde zijn bestuursleden, maar het CBD zelf, de NCV en partijen als Neprofarm erg bedanken voor hun inzet en samenwerking. En eindigde met een plaagstootje naar Boeijenga: ”Je weet als voorzitter dat er altijd twee mensen zijn die het slechter doen dat jij: je voorganger en je opvolger. Dus je hebt een mooie taak voor je.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

BESTUUR

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

In het bestuur van het CBD zijn de grootwinkelbedrijven, retailformules en zelfstandige drogisterijen vertegenwoordigd. Op de foto staan van links naar rechts Frank Turksma (KNDB), Bert Verhoef (Trekpleister), Johan Boeijenga (Kruidvat), Jos Jongstra (D.I.O.) en Jan-Derek Groenendaal (Etos). Bestuurslid Dani Moedikdo (DA) staat niet op de foto. Foto: CBD. Het CBD wenst Johan Boeijenga succes bij het vervullen van zijn voorzittersfunctie.

_x000D_/upload/images/CBD-Nieuwjaarsreceptie-30_kopie.jpg_x000D_

6/2/2016 14:59

Van Ee vertelde dat in 2015, het jubileumjaar van de NCV, vooral verduurzaming en maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal stonden. ”Maar het verduurzamen van en branche, dat is niet altijd makkelijk: soms heb je de pers tegen, soms moet je de Consumentenbond overtuigen – ik heb ontzettend veel bewondering voor het bureau van NCV die zich hiervoor inzet.” Op 22 april 2015 ondertekenden NCV (en NVZ) een manifest waarmee zij officieel partner van MVO Nederland werden, en is recent het brancheplan verduurzaming verpakkingen vastgesteld met als doel de verpakkingen van de producten nóg verder te verduurzamen. Graag wees Van Ee erop dat de NCV en haar leden ook al jaren bijdragen aan de stichting Look Good..Feel Better – de stichting die zich richt op de uiterlijke verzorging van mensen met kanker. Voor het komend jaar blijven deze thema’s belangrijk, naast het blijvend benadrukken van belang, de beleving én onmisbaarheid van cosmetica in ons leven. 2016 Wil Van Ee uiterst optimistisch benaderen: ”Positief zijn, kansen aanpakken, initiatieven ontwikkelen, en wat vooral belangrijk is: we moeten de nadruk leggen op sfeer, beleving en gevoel. Laten we de consumenten weer wijzen op aspecten als gezondheid, verzorging en hygiëne. Dat lukt niet altijd en daar doen handelaren en industrie natuurlijk ook een beetje aan mee, maar 2016 moet draaien om waardecreatie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

VERANTWOORDE ZORG

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Johan Boeijenga, de nieuwe voorzitter van het CBD per 6 januari, begon met de zelfstandigen een hart onder de riem te steken: ”Ik denk dat het einde van 2015 wel een beetje schrikken was voor drogisterijbranche, maar we zijn het er over eens dat de zelfstandigen hun eigen plek in de branche hebben – en dat houdt de andere spelers ook ongelooflijk scherp.” Het CBD heeft in 2015 diverse gezamenlijke activiteiten ontplooid in de branche. ”Kwaliteitszorg bij geneesmiddelenverkoop was een speerpunt in het verleden en zal een speerpunt in de toekomst blijven”, zei Boeijenga. Hij wees op projecten zoals een nieuw nascholingsplatform dat op 13 januari live gaat (”daarmee maken we een ongelooflijke stap vooruit in het nascholingstraject”), een richtlijn voor online geneesmiddelenverkoop en het doorontwikkelen van de adviesprotocollen in de drogisterij. Ook wees hij er nog even op dat het Keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg nu ook ISO gecertificeerd is. ”Daarmee is het aantoonbaar een onafhankelijk getoetste en organische werkwijze die aantoont dat het keurmerk echt waarde heeft. Dat zullen we in 2016 meer over de bühne gaan brengen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gastspreker Simon Rozendaal, wetenschapsredacteur van Elsevier, liet op basis van verrassend cijfermateriaal zien dat er veel minder reden tot pessimisme is dan we denken. Daarna was het tijd voor het traditionele oud-Hollands stamppottenbuffet.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nagenieten of meebeleven? Bekijk dit impressiefilmpje

_x000D_/upload/images/CBD-Nieuwjaarsreceptie-20_kopie.jpg_x000D_

6/2/2016 14:41

De aanstelling van Jongstra is in wezen een logische: D.I.O. draait in tegenstelling tot DA goed, dus zal moedermaatschappij Mosadex kiezen voor dit winnende team. In een brief aan de ondernemers schrijft Jongstra over het samengaan van DA, D.I.O en Holland Pharma: ”Wij zijn al jaren op zoek naar mogelijkheden om een sterk front te vormen van zelfstandige drogisten als tegenwicht voor de ketendrogisten supermarkten, Action-achtige en webwinkels. (…) Daarvoor zochten we allereerst een kapitaalkrachtige partij die bereid is om nu en in de toekomst te investeren in het zelfstandige kanaal, maar ons tegelijkertijd wel ons werk wil laten doen. Die hebben we gevonden in Mosadex, een kapitaalkrachtige onderneming die gewend is met zelfstandige ondernemers om te gaan, in hun geval apothekers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DE FACO-MANIER

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

”Daarnaast zochten we mogelijkheden om een grote stap voorwaarts te maken in aantal winkels. (…) Ten slotte wilde we leren van de ervaringen van de afgelopen jaren bij DA en bij DIO.  (…) Daaruit is de conclusie getrokken dat we dat op de “FACO-manier” moeten doen. Einddoel is te komen tot een sterke organisatie voor de zelfstandige drogist, waarin alle huidige D.I.O. en DA ondernemers, en hopelijk ook nog vele anderen, hun plek kunnen vinden. Waarin ikzelf, de directie en staf van FACO een belangrijke rol krijgen, mede om te zorgen dat de wijze waarop we bij FACO gewend zijn de dingen te doen ook blijft gehandhaafd. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

ONDERTROUW

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In samenwerking met de nieuwe “zus” Holland Pharma moet de nieuwe gebundelde organisatie stappen gaan zetten om tot een krachtig front van zelfstandige drogisten te komen. (…) Over bovenstaande is inmiddels door FACO en Holland-Pharma/Mosadex een intentie overeenkomst gesloten. Het is dus nog niet beklonken, maar we zijn al wel in ondertrouw.”

_x000D_/upload/images/Jos-Jongstra%20kopie.jpg_x000D_

6/2/2016 14:38

Hoofdkantoor FACO van de D.I.O.-drogisterijformule voert op dit moment gesprekken met Nederlandse Drogisterij Service, de nieuwe eigenaar van de DA–formule. Doel is te onderzoeken of een samenwerking opportuun is. Een samenvoeging van deze bedrijven levert een krachtige partij in de zelfstandigenmarkt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Henk Castelijns, ad interim directeur van NDS: ”Door deze ontwikkeling zien FACO-D.I.O., Nederlandse Drogisterij Service (DA) en Holland Pharma gezamenlijk kansen om een gezonde, toekomstbestendige organisatie met groeimogelijkheden neer te zetten voor de zelfstandige drogist. Samen hebben we een potentieel van zeker vijfhonderd formuledeelnemers en groothandelsklanten, en dat maakt onze positie sterk. Reden genoeg om de mogelijkheden voor een nauwe samenwerking te verkennen.”

_x000D_
_x000D_

Jos Jongstra, algemeen directeur van FACO: ”Een langgekoesterde wens om krachten te bundelen in de markt van de zelfstandige drogisterij zou hiermee in vervulling gaan. Dit biedt een fantastische kans om samen met de DA- en D.I.O.-ondernemers de oersterke, klantgerichte propositie van de zelfstandige drogist verder vorm en inhoud te geven.”

_x000D_
_x000D_

De samenwerking zou ook profiteren van het stevig fundament dat moederbedrijf Mosadex biedt: deze financieel solide moedermaatschappij stelt Nederlandse Drogisterij Service in een klap in staat een van de sterke partijen in de markt te vormen, een toekomstbestendig formulehuis voor de zelfstandige drogisterij.

_x000D_

6/2/2016 14:30

"Geachte DA franchiseondernemers,

_x000D_
_x000D_

Vanmorgen ontvingen wij bericht van de benoemde bewindvoerder van DA Retailgroep (DARG) dat de verleende surseance van betaling zal worden omgezet in een faillissement. Van de griffie van de rechtbank ontvingen wij inmiddels de informele bevestiging dat het faillissement inderdaad vandaag zou zijn uitgesproken.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Met het uitspreken van het faillissement van DARG neemt het belang van zorgvuldig reageren voor de individuele franchisenemers exponentieel toe. Vooralsnog lijkt het per direct stopzetten van alle automatische incasso’s van DARG gerechtvaardigd. In elke individuele situatie zal vervolgens beoordeeld dienen te worden in hoeverre het verrichten van specifieke betalingen nadelig zal zijn voor een mogelijke verrekening positie van de franchisenemer, zoals bijv. te ontvangen inkoopbonus, verrekening formule-fee en reeds betaalde waarborgen."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ludwig & Van Dam willen in samenspraak met het bestuur van de Coöperatie een collectieve bijeenkomst beleggen om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden en gegevens te verzamelen. Deze bijeenkomst staat gepland op 6 januari in Woudenberg.

_x000D_

6/2/2016 14:35

Vanochtend 29 december sprak de rechtbank in Amsterdam het faillissement van DA Retailgroep en Retail Shared Service Centre in Zwolle uit. Maar vrijwel direct zijn de activiteiten van de failliete organisatie overgenomen door Nederlandse Drogisterij Service (NDS). “Vanuit Nederlandse Drogisterij Service worden de bedrijfsactiviteiten van DA naadloos gecontinueerd. Dit houdt onder meer in dat toekomstige leveringen aan DA-ondernemers en betalingen aan leveranciers van de groothandel volledig geborgd zijn”, aldus voormalig directeur (a.i.) van DA en interim directeur van NDS Henk Castelijns. “De bedrijfsprocessen gaan dan ook onverminderd door. De vriendelijke specialist blijft bereikbaar voor haar miljoenen klanten en er komen ook nieuwe arbeidsplaatsen beschikbaar in de nieuwe organisatie.” Hierdoor blijft in ieder geval een deel van de werkgelegenheid behouden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MOSADEX

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De organisatie die nu gevormd is, noemt zichzelf “een nieuwe, kapitaalkrachtige serviceorganisatie voor de zelfstandige drogisterij”, aldus Castelijns. Opvallend is dat groothandel Holland Pharma een meerderheidsbelang in dit bedrijf heeft. De in Borculo gevestigde groothandel is namelijk een deelneming van de Coöperatieve Mosadex U.A. En aan het hoofd daarvan staat… Ludwig Castelijns. 

_x000D_
_x000D_

“Deze financieel solide moedermaatschappij stelt Nederlandse Drogisterij Service in staat een van de sterke partijen in de markt te vormen”, aldus Henk. “Nederlandse Drogisterij Service biedt een toekomstbestendig formulehuis voor de zelfstandige drogisterij, waar kennis, tijd en aandacht voor de klant centraal blijvenstaan.”

_x000D_
_x000D_

Op de foto: Henk (l.) en Ludwig Castelijns. Bron: Euretco (l.) en Mosadex.

_x000D_

6/2/2016 14:27

 

_x000D_
_x000D_

"Beste ondernemer", zo schrijft Castelijn in de communicatie die wij ontvingen, "ik kan u laten weten dat de DA-organisatie samen met de bewindvoerder druk doende is te trachten een doorstart te realiseren. Het is mijn verwachting dat deze doorstart vandaag 28 december aan het einde van de dag kan worden geëffectueerd. In dat geval zullen de leveranties per dinsdag 29 december a.s. worden hervat. Wij hopen op uw geduld teneinde ons in staat te stellen deze doorstart te kunnen realiseren."

_x000D_
_x000D_

Castelijns was niet voor verder commentaar beschikbaar. 

_x000D_

6/2/2016 14:29

Het gaat natuurlijk al jaren niet goed met DA. De club is afgezakt van circa 800 leden rond het millennium) naar (de laatste telling:) 266. En intussen zoeken velen een nieuw thuis bij andere groothandels en retailhuizen.

_x000D_
_x000D_

De grote ruzie die dit jaar werd uitgevochten tussen organisatie en ondernemers over de invoering van Fris, Gezond en Mooi was klaarblijkelijk de druppel. In de uitspraak die de rechter in het geding tussen beiden deed, staat vermeld: ”DA stel (…) dat het water haar aan de lippen staat en dat er nu wat moet gebeuren. De DA-formule zoals die op dit moment wordt gehanteerd heeft onvoldoende appeal voor veel DA-ondernemers. DA moet daarom de gelegenheid krijgen om de DA-formule toekomstbestendiger te maken.” Dat valt kort te lezen als: als we Fris, Gezond en Mooi niet uitrollen, is ’t gedaan met DA. De rechter gaf DA Retailgroep gelijk. 

_x000D_
_x000D_

Maar ook toen gingen onvoldoende ondernemers pal achter Fris, Gezond en Mooi staan. Henk Castelijns zei tegen NOS: ”Veel van onze franchise-klanten hebben het contract met ons niet verlengd en zijn naar een andere partijen gestapt. Daarnaast zijn er nogal wat ondernemers die zelf ook in financiële moeilijkheden zitten en dus hun facturen niet meer kunnen betalen.”

_x000D_
_x000D_

Zo eenvoudig is het natuurlijk niet: die franchisers die het contract niet hebben verlengd, deden dat meestal uit onvrede. DA wordt door veel partijen die wij spraken in de branche gezien als een op zich levensvatbare maar wat ouderwetse formule met zowel goede als minder goede ondernemers, maar met een te groot en log hoofdkantoor. Ook wordt de aansluiting met internetverkopen node gemist. Dat DA moest veranderen, dat was iedereen wel duidelijk, maar de richting waarin, daarover verschilden de meningen. En voor een aantal was Fris, Gezond en Mooi niet de juiste aanpak.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN COMMENTAAR

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er gaat een aantal beweringen rond die we hier niet herhalen omdat we er geen duidelijke bron voor hebben. Wel melden we dat we uit goedingelichte bron vernamen dat de financierder van DA Retailgroep de invoering van Fris, Gezond en Mooi als voorwaarde had gesteld voor verdere ondersteuning, en dat het uitblijven daarvan leidde tot de huidige surseance. Dit hebben we echter niet bevestigd of ontkend gekregen, Henk Castelijns was niet voor commentaar bereikbaar. 

_x000D_
_x000D_

Opvallend is overigens dat NRC de schuld aan AS Watson geeft. ”De drogisterijbranche staat al jaren zwaar onder druk”, schrijft de krant op 23 december. ”Drogisterijen stunten voortdurend met prijzen (…). Aanstichter is Kruidvat, marktleider binnen de branche (896 winkels). De rest kan niet anders dan meegaan in prijsverlagingen.” Overigens doet Z24 dat ook, en citeert daarbij… Robert van Twuijver. Navraag bij AS Watson of men het eens is met die visie, levert als antwoord op: ”Al 40 jaar brengen wij de consument aantrekkelijke aanbiedingen tegen lage prijzen. Dat is het concept waar de formule op is gebaseerd.” Dus: lage prijzen zijn niet van vandaag maar van alle tijden bij Kruidvat. En geen verwijzing naar Action en Op=Op als prijsstuntende concurrenten van de club uit Renswoude.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEVOLGEN VOOR DE ZELFSTANDIGEN

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

We schrijven het hier nog meer eens over voor alle duidelijkheid: het is nadrukkelijk niet zo dat alle zelfstandigen nu failliet zijn of dat dreigen te worden. Al wordt die suggestie wel in de pers gewekt. Sommige ondernemers krijgen klanten over de vloer die het jammer vinden dat hun winkel gaat verdwijnen, terwijl daar geen sprake van is. Overigens zijn er ook ondernemers die nauwelijks iets merken bij hun klanten. Maar voor de leek is er natuurlijk geen verschil tussen de organisatie DA en de winkels. 

_x000D_
_x000D_

Intussen heeft de surseance wel duidelijke gevolgen. Zo heeft de rechter een afkoelingsperiode aangekondigd. En dat betekent dat leveranciers de goederen die al aan DA Retailgroep uitgeleverd maar nog niet betaald zijn, niet terug mogen eisen. Mooi, zou je denken, maar wij hebben begrepen dat de bewindvoerder heeft gedecreteerd dat deze bij DA aanwezige goederen niet uitgeleverd mogen worden aan de winkeliers. In een nagekomen nieuwsbrief van het dagelijks bestuur van de coöperatieve Drogisten Associatie staat hierover: ”De na 23-12-2015 uur geplaatste orders (levering maandag 28-12-2015) kunnen nog niet uitgeleverd worden. Dit betekent dat u helaas genoodzaakt bent om u bestellingen voorlopig bij een andere groothandel te plaatsen.” Naar wij uit meerdere bronnen vernemen heeft de bewindvoerder ook een stop op de foldering verordonneerd. Als dit aanhoudt, zullen de drogisten hier zeker ook de gevolgen van merken, ook al vallen zij niet onder de surseance.

_x000D_
_x000D_

Groter probleem is dat de drogisten met uitstaande rekeningen aan DA intussen die rekening wel gepresenteerd gekregen zullen hebben. En dat kan voor een aantal onder hen ernstige tot zeer ernstige gevolgen hebben.  

_x000D_
_x000D_

De naam DA hoeft met enig faillissement niet te verdwijnen, omdat deze niet eigendom is van de organisatie zelf. Maar dan is het wel praktisch als er een groothandel opstaan om al die drogisten te beleveren, of die als koper de formule-organisatie gaat vormen. René Salimans zegt hierover tegen retailnieuws: ”DA als merknaam is nog steeds goud waard, iedereen kent die naam. Er zijn voldoende winkels met de potentie om te overleven.”

_x000D_
_x000D_

Intussen heeft Henk Castelijns een doorstart aangekondigd.

_x000D_