Waarom D.I.O. start met Stationsdrogist

“Wij zijn door NS uitgenodigd om met een voorstel te komen”, begint Jongstra. “De NS zocht een drogisterij die zowel de reizigers kon bedienen alsook een buurtfunctie kon vervullen. Het belangrijkste vraagstuk was eigenlijk: is het station met zijn omgeving daar wel groot genoeg voor? Kijk, dat je een drogisterij opent op Amsterdam Centraal, dat snappen we wel. Maar voor kleinere stations is dat de vraag. Op dat moment kun je beter kijken naar combi-winkels, en met die gedachte is de NS verder gaan kijken. Via een netwerkbijeenkomst kwam de vraag bij ons terecht. Logisch denk ik, want voor ons lag het in het verlengde van andere samenwerkingsverbanden die we zijn aangegaan, onder meer met The Read Shop, Prima en Coop.”

Met name Ahold heeft al heel wat ervaring opgedaan met stationsdrogisterijen. Maar die kan daar eigen winkels van maken. Was het een heikel punt dat D.I.O. nadrukkelijk werkt met ondernemers?

“De NS maakt het liefst landelijke afspraken, maar wij hebben vanaf het begin gezegd dat juist een ondernemer in deze situatie een echte meerwaarde betekent, en daarin hebben we voet bij stuk gehouden. Hij maakt het verschil, ook in een stationssituatie. We zijn toen snel bij Harry Piet uitgekomen. En laten we daar duidelijk over zijn: het gaat er in de eerste plaats om dat HIJ tevreden is over het resultaat. Dan zijn wij ook blij. Natuurlijk zijn we ook benieuwd hoe de buurtbewoners dit oppikken, en wat het doet met onze naamsbekendheid. Ttot slot moet de NS tevreden zijn. Maar die hebben grotendeels dezelfde belangen als wij – als verhuurder, maar ook omdat zij hun stationslocaties een goede invulling willen geven.”

Harry Piet wijst erop dat juist de zelfstandige voor de NS zo zijn charme heeft: “Wij kunnen heel flexibel zijn, per uur schakelen en direct inspelen op nieuwe inzichten of ontwikkelingen. Dat is voor het grootwinkelbedrijf een stuk lastiger – misschien zelfs onuitvoerbaar.”

Elementen

Pontificaal staat er Stationsdrogist op de pui. Is het een nieuwe subbrand van D.I.O.?

“Nee, het is meer een nadere aanduiding, om de consument duidelijk te maken wat hij er wel en ook niet kan verwachten. Omdat onze primaire doelgroep hier de reiziger is, hebben we ons assortiment daarop aangepast: het is vooral fun & run, aangevuld met regulier assortiment. We hebben hier veel staan, maar zeker niet alles. En het kan ook zijn dat we hier niet alle acties zullen voeren van een reguliere D.I.O.”

Het moet gezegd dat de uitstraling ook wel wat heeft van Care by D.I.O., de formule die Harry met jullie hulp heeft ontwikkeld.

“Het ligt ook wel in het verlengde van die formule, die uitgaat van een klein oppervlak op een A1-locatie waar je met name traffic moet genereren. Er zijn veel elementen uit Care by D.I.O. in de Stationsdrogist aanwezig, zoals zwevende schappen en een zeker ritme in de afwisseling van schappen en accentkasten. Het is voortborduren op Care by D.I.O.”

Piet had het erover dat er gesprekken zijn om Care by D.I.O. in licentie uit te rollen. Is dit daar een voorbeeld van? “Nee, zo zie ik het niet. We kijken wel samen naar een verdere uitrol van Care by D.I.O. en we maken al gebruik van de ervaringen met Care voor onze reguliere D.I.O.-formule. De Stationsdrogist is een D.I.O. die zich specifiek richt op een stationslocatie met een buurtfunctie.”

Best compleet

De winkel is niet groot – 95 vierkante meter vvo, maar “best compleet. Daarmee is hij zowel afgestemd op het reizende publiek als op de buurtbewoners. Je kunt er nog snel een hooikoortsmiddel kopen, pleisters, tandenstokers en zelfs een paraplu. Er komt volgende maand een apotheek-afhaalpunt waar je je herhaalrecepten op kunt halen. Je kunt terecht voor make-up van Pupa en Sleek en een top 10 van de fijnste parfums. Er zijn cadeau-artikelen en voedingssupplementen. En natuurlijk is er heel veel in mini-verpakkingen verkrijgbaar. Veel van die producten hadden we al, en we kijken ook naar stuksverpakkingen van bijvoorbeeld luiers en pakjes zakdoekjes. We testen gewoon in de praktijk uit waar vraag naar is en hoe we dat kunnen oppakken. Wat dat betreft zie je dat we steeds minder vanaf de tekentafel beslissingen nemen, maar gewoon op basis van de praktijk: de feedback van de consument. Dus we onderzoeken niet alleen wat de consument in de winkel zal gaan doen, maar meten ook wat er daadwerkelijk gebeurt.”

Piet

Harry Piet is absoluut geen onbekende in de markt, en hij zit met zijn familiebedrijf al meer dan zestig jaar in de retailbranche. Zijn familie opende de eerste winkel in Purmerend,  inmiddels zijn er negen drogisterijen, verspreid door Noord-Holland, waarvan sommige onder het submerk dat Harry Piet ontwikkelde, Care by D.I.O. “De stationsdrogist is een nieuwe uitdaging die weer een heel andere dynamiek met zich meebrengt”, zegt Piet. “Het kan zomaar zijn dat er over drie maanden qua assortiment een andere winkel staat omdat we het koopgedrag van de consument nog in kaart moeten brengen. Maar als zelfstandige kun je per uur schakelen, en dat is iets dat voor grote organisaties erg lastig is, misschien zelfs onuitvoerbaar.”

Een vlog van de winkel is HIER te zien.