Branche

12/19/2018 13:43

Op 27 november 2018 werd de eerste paal geslagen van de uitbreiding van het bestaande distributiecentrum, door Van Liere en wethouder Economische Zaken van Middelburg Johan Aalberts. UniPharma realiseert de komende maanden 4.200m2 extra magazijnruimte. Voor een belangrijk deel gaat de uitbouw ook de hoogte in – van de huidige 7,5 meter naar toekomstige 15 meter. Er komen ook vier nieuwe laad- en loskuilen bij. De kantoorruimtes werden verplaatst naar de nieuwe, hoge voorzijde van het gebouw. Het nieuwe pand wordt duurzaam gebouwd, voldoet aan de laatste GDP-regels en wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2019 opgeleverd.

_x000D_
_x000D_

UniPharma besloot om niet te verhuizen maar de huidige locatie uit te breiden, vertelt Van Liere. “Er was ruimte beschikbaar, en die hebben we gekocht. Op deze manier waarborgen we de werkgelegenheid voor onze medewerkers en blijven we op een vertrouwde plek goed bereikbaar, direct aan de N57.”

_x000D_
_x000D_

De uitbreiding zal gepaard gaan met een automatiseringsslag, die ook in periode 3 van 2019 afgerond moet zijn. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Groei 

_x000D_
_x000D_

De uitbreiding was noodzakelijk, vertelt Van Liere. “We groeiden uit ons jasje. We hadden te weinig ruimte en waren daardoor veel tijd kwijt aan het intern verplaatsen van producten om ons werk te kunnen doen – en al die navulbewegingen kosten tijd. Willen we (kosten)efficienter werken, dan hebben we meer ruimte nodig.”

_x000D_
_x000D_

Onderliggende uitdaging is dat UniPharma zijn klantenbestand ook gestaag ziet groeien, zegt Van Liere. “We beleveren meer dan tweeduizend drogisterijen, apotheken, gezondheidswinkels, parfumeriespeciaalzaken en supermarkten in heel Nederland en België. Maandelijks krijgen we er op alle linies klanten bij. Op die structurele groei is ons groeiplan ontwikkeld: wat we nu bouwen is afgestemd op onze groeiverwachtingen van de komende tien tot vijftien jaar. Op deze manier geven we ruimte aan de bestaande EN de verwachte groei, zodat we gezond kunnen blijven ondernemen en het groeiende aantal nieuwe klanten ook in de toekomst optimaal kunnen bedienen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Assortiment

_x000D_
_x000D_

Feitelijk creëert UniPharma met de uitbreiding ruimte om meer goederen efficiënter te kunnen distribueren – met het personeel en het kader dat daarop is afgestemd. De uitbreiding is echter niet bedoeld om ook het assortiment zelf uit te breiden, benadrukt Van Liere: “Weet je, we hebben al de meeste producten in huis. Ons assortiment is meer dan voldoende breed en diep ingevuld, dus dat hoeven we niet uit te breiden. Natuurlijk zullen we wel het aanbod in onze categorieën verbeteren, maar dat is een voortdurend proces.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eigen ding

_x000D_
_x000D_

Het brede assortiment is een USP waarmee UniPharma zich onderscheidt, meent Van Liere. “Echt alles is hier verkrijgbaar tegen competitieve prijzen. Daarnaast hebben we een uitgebreid marketingpakket, met folders, instore materiaal, activiteiten op social media en acties in de winkel. UniPharma doet haar eigen ding, waarbij we meebewegen met de markt, niet achterom kijken, maar vooral ondernemen. Ik zeg altijd: ‘Houd op met constant naar je concurrentie te kijken: onderneem lokaal met een goede winkelondersteuning als basis, zet traffic centraal en vraag je af waarom klanten naar JOU toekomen, daar komt immers je omzet vandaan. Investeer in die meerwaarde en dus in nog meer traffic. Daarmee waarborg je de continuiteit van je onderneming." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Familie

_x000D_
_x000D_

De kracht van UniPharma zit volgens Van Liere ook in het feit dat het een familiebedrijf is. “Bij ons zie je geen wisselend management: dat geeft stabiliteit. Wij hebben nog echt praktijk kennis van de markt en het assortiment. Onze groei is een signaal van vertrouwen, de klanten die actief met ons samenwerken, die groeien.”

_x000D_/upload/images/3D%20tekening%20Nieuwbouw.png_x000D_
/upload/images/Start%20Bouw%201.jpg_x000D_
/upload/images/Start%20Bouw%202.jpg_x000D_
/upload/images/Start%20Bouw%203.png_x000D_

10/16/2018 12:04

Commercieel Manager

_x000D_
_x000D_

Met persoonlijke interesse in gezondheid en voeding

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Pharma Nord, een van Europa’s toonaangevende leveranciers van preventieve medicijnen en voedingssupplementen, acht het bevorderen van een gezonde leefstijl van vitaal belang. Ons doel is de voordelen van voedingssuppletie met onze wetenschappelijk gedocumenteerde kwaliteitsproducten aan een breed publiek te communiceren.

_x000D_
_x000D_

Wij zoeken daarom een ambitieuze Commercieel Manager die in dit opzicht de algehele verantwoordelijkheid gaat dragen voor onze Nederlandse vestiging. De nieuwe Commercieel Manager heeft een grote persoonlijke interesse in gezondheid en welzijn en voelt de ambitie om zich samen met het bedrijf verder te ontwikkelen.

_x000D_
_x000D_

In nauwe samenwerking met het managementteam van Pharma Nords Deense hoofdkwartier zal de Commercieel Manager bijdragen aan de opbouw van een sterk en dynamisch netwerk van retailers en therapeuten dat de kern vormt van Pharma Nords business model.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Functieomschrijving

_x000D_
_x000D_

Aanstellen, coachen en managen van interne en externe collega's

_x000D_
_x000D_

Zorg dragen voor training en uitstekende service aan individuele drogisterijen, apotheken en therapeuten

_x000D_
_x000D_

Marktplanning en rapportage, met inbegrip van P&L-verantwoordelijkheid

_x000D_
_x000D_

Strikte implementatie van de communicatiestrategie van het bedrijf, inclusief e-marketing

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Functie-eisen

_x000D_
_x000D_

De juiste kandidaat beschikt over een extraverte persoonlijkheid en is niet bang zich te bewijzen in een professionele en competitieve omgeving. Hij is bekend met verkoop en promotie van nicheproducten die voor gespecialiseerde markten ontwikkeld zijn en kan goede resultaten boeken op ‘klantenavonden’ en soortgelijke evenementen.

_x000D_
_x000D_

De Commercieel Manager moet in staat zijn om te motiveren en leiding te geven door zijn praktische voorbeeld van een hands-on mentaliteit, niet vanuit de makkelijke stoel in een comfortabel kantoor.

_x000D_
_x000D_

Een goede beheersing van het Engels is een voorwaarde. De juiste kandidaat krijgt ruime mogelijkheden om zich in zijn werk te ontwikkelen, op persoonlijk en professioneel niveau.

_x000D_
_x000D_

Pharma Nord biedt een uitdagende en boeiende baan in een professioneel team van gedreven collega’s. Onze vestiging in Nederland telt op dit moment 11 medewerkers; wij hebben ambitieuze groeiplannen voor de Nederlandse markt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Sollicitatie

_x000D_
_x000D_

Hebt u nog vragen met betrekking tot deze functie, neem dan contact op met Regionaal Manager Henrik Jensen, tel +45 75857400. 

_x000D_
_x000D_

Graag nodigen wij u uit uw in het Engels geschreven sollicitatie, samen met uw CV en andere relevante informatie vóór 23 november 2018 te zenden aan: Pharma Nord, Sadelmagervej 30-32, DK 7100 Vejle, Denmark, met op de envelop de vermelding: “Commercial Manager, Holland”

_x000D_

10/25/2018 12:12

Met de opening van elf DA-drogisterijen kleurt Nederland vandaag magenta-roze, meldt NDS. Afgelopen voorjaar bouwden de eerste ondernemers hun winkel om van D.I.O. naar DA. Drogisten in Uithoorn en Beekbergen volgden afgelopen weken. Met Tweelingstad in Harderwijk opent de volgende groep DA-drogisterijen in week 42 haar deuren. Op 1 november volgen nog 14 drogisterijen, en in het eerste kwartaal van 2019 staan er dertig ombouwen op de planning.

_x000D_
_x000D_

Wat betekent dit voor de consument? "Nog meer plekken in Nederland waar de consument terecht kan voor alle dagelijkse gezondheidsvragen en voor deskundig advies", aldus NDS. "Dit betekent niet alleen hulp bij het maken van gezonde keuzes op het gebied van dagelijkse verzorging en gezondheid. Dit betekent ook een aanbod van kwalitatief goede producten van bekende merken en het DA-huismerk. 

_x000D_
_x000D_

Benieuwd naar wat dat in de praktijk betekent? Bekijk HIER>> onze reportage van de DA in Eerbeek, die net omgebouwd is…

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Natuurdrogisterijen 

_x000D_
_x000D_

Per 1 juni verruilen ook de Natuurdrogisterijen hun D.I.O.-jasje voor een DA-jasje. "Deze drogisterijen onderscheiden zich door adviezen en producten die op een natuurlijke wijze gezond maken en houden", aldus NDS. Het assortiment bij de Natuurdrogisterij bestaat uit homeopathische, natuurlijke geneesmiddelen en reformproducten, voorzien van deskundig advies van de medewerkers.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Uitbreiding huismerk 

_x000D_
_x000D_

DA werkt voortvarend aan nieuwe, kwalitatief goede producten tegen een voordelige prijs. 

_x000D_
_x000D_

 DA werkt voortvarend aan nieuwe DA-huismerkartikelen in een nieuw design. Het uitgangspunt? 

_x000D_
_x000D_

Vanaf week 42 introduceert DA onder het huismerk een nieuwe Premium-lijn vitamines. Vrijwel alle producten zijn vrij van suiker, gluten, gist, lactose, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Met een nieuw design, met zilveren deksels en een metallic logo=. Vanaf week 45 volgen nieuwe crèmes. "De ondernemers van DA pakken in de herfst en daarmee het vitamineseizoen flink uit", stelt NDS. De producten zijn beschikbaar in de drogisterijen en op www.da.nl. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Overzicht van ombouwlocaties

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_/upload/images/IMG_1760(1).jpg_x000D_

1/30/2018 9:24

De geruchten die we al enige tijd hoorden dat Jongstra niet meer zo op de voorgrond stond in de communicatie met de ondernemers, lijken nu bevestigd te worden: wij hebben zojuist bericht ontvangen dat NDS een nieuwe algemeen directeur heeft aangesteld. Haar naam is Lisette Havermans. Zij komt uit de Mosadex-stal: ze was sinds 2010 managing director ApotheekZorg & Care4Pharma bij de Mosadex Groep. Daarvoor werkte ze ruim 2,5 jaar als commerce director van LLOYDS Apotheken: haar achtergrond is duidelijk gerelateerd aan de apothekersbranche.

_x000D_
_x000D_

De brief aan de DA- en D.I.O.-ondernemers maakt er gewag van dat Mosadex met deze benoeming verwacht “versneld en concreet synergie te bewerkstelligen tussen DA, D.I.O., Holland Pharma en Mosadex Groep.” Dat is te lezen als een erkenning dat het tot nu toe niet snel en concreet genoeg ging – maar hierover hebben we vanuit NDS/Mosadex nog geen bevestiging gekregen. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe rol

_x000D_
_x000D_

Jongstra, sinds 2008 algemeen directeur van FACO, heeft een nieuwe functie gekregen: hij wordt verantwoordelijk voor de portefeuille ‘ondernemersrelaties’ en de ontwikkeling van de franchiseportfolio.

_x000D_
_x000D_

Dat is opvallend omdat tot nu toe Arjan van der Lingen, directeur account management en expansie, gezien werd als de man die met name de relatie met de ondernemers onderhield. Het zou kunnen betekenen dat NDS moeite heeft om zijn ondernemers binnenboord of op één lijn te houden, en dat Jos de beste man is om dit voor elkaar te krijgen.

_x000D_
_x000D_

Over zijn rol in de ontwikkeling van de franchiseportefeuille wordt weinig gezegd. Wel merkt NDS op dat het zich “in het proces van formuleontwikkeling en vernieuwing (…) laat bijstaan door externe deskundigheid en natuurlijk door kennis vanuit de franchisenemers.” Ondertussen zijn hierover ook afspraken gemaakt met de besturen van de franchiseraad van DA en D.I.O..

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bijeenkomsten

_x000D_
_x000D_

Het was al duidelijk dat het met de fusie niet helemaal lekker liep: een landelijke bijeenkomst voor de DA- en D.I.O.-ondernemers half januari, tijdens welke Van der Lingen nader zou vertellen wat er op de korte termijn zou gaan gebeuren, werd gecanceld na kritiek van een werkgroep van ondernemers dat er nog te weinig concreet te melden was. Een nieuwe datum zou half februari gepland staan; ons is niet bekend of die doorgaat, maar in een brief aan ondernemers rept NDS/Mosadex alleen over regiobijeenkomsten, die vanaf maart zullen plaatsvinden “onder de nieuwe directie”.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer wisselingen

_x000D_
_x000D_

Deze laatste formulering lijkt erop te duiden dat er meer functiewisselingen hebben plaatsgevonden. En inderdaad is Jongstra niet de enige die een nieuwe daginvulling krijgt: omdat met name het samenvoegen van de twee DC’s en hun organisaties kopzorgen veroorzaakten, is Jan Bouwman, directeur van Holland Pharma, ertoe aangesteld “de logistieke performance vlot te trekken en blijvend op het vereiste niveau te krijgen.” De vraag is wat dat betekent voor het functioneren van Margo Zuurveld-Van Oosterom, tot nu toe verantwoordelijk voor de supply chain. We weten ook niet of de taken of functies van Walborgh Kieskamp (commercie) of Robert Butzelaar (finance, HR en IT) veranderd zijn: dit artikel is gebaseerd op de op dit moment voor ons beschikbare bronnen. We hebben nog geen van de betrokken kunnen spreken voor nadere informatie. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Raad van Commissarissen

_x000D_
_x000D_

Tot slot: Mosadex Groep heeft ook een Raad van Commissarissen ingesteld om het integratieproces en de synergie met Mosadex Groep verder “aan te zetten.” De raad bestaat uit Ludwig Castelijns en Sandra Spek van de Mosadex Groep en wordt voorgezeten door Harry Bruijniks, voorheen onder meer actief bij AH, Laurus en Jumbo. “Met zijn kennis is hij in staat van dichtbij de directie te ondersteunen bij het formuleren van het NDS-beleid”, aldus de brief van NDS/Mosadex.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

UPDATE: Inmiddels is bekend geworden dat Walborgh Kieskamp de directie van NDS zal verlaten. Wij hebben nog geen contact kunnen hebben met de in dit artikel genoemde personen voor een nadere toelichting.

_x000D_/upload/images/Lisette%20kopie.jpg_x000D_

10/19/2017 18:10

“22 December wordt mijn laatste werkdag: dat besluit heb ik al genomen”, zegt Hoegee. “Maar waar ik dan ga werken, daar heb ik nog geen idee van.” Hoegee heeft er twaalf jaar bij De Tuinen/ Holland & Barrett opzitten, ten laatste als algemeen directeur, en zegt klaar te zijn voor de volgende fase in haar carrière, bij een ander bedrijf.

_x000D_
_x000D_

Ze kijkt met trots en tevredenheid terug op die twaalf jaar.

_x000D_
_x000D_

“Ik heb het bedrijf zien groeien tot een waanzinnig mooie organisatie. We zijn gegroeid van 216 naar 1613 medewerkers en van 68 winkels naar 211 winkels. Veel medewerkers hebben een mooie stap kunnen zetten in hun carrière door de groei van het bedrijf. Ik heb zoveel hoogtepunten meegemaakt – van de eerste winkelopening in Enschede tot duizendste Holland & Barrett-winkel in Rotterdam. We hebben onze keten ook uitgebreid dankzij overnames. Zo herinner ik mij de zeven winkels van het voormalige Reformhuis Twente en de dertien winkels van het Belgische Essenza. En daarnaast hadden we de overname van de 22 De Tuinen franchisenemers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Mega-metamorfose

_x000D_
_x000D_

Hoegee wijst verder op de omnichannel-benadering van Holland & Barrett. “We hebben online een hele evolutie meegemaakt, van webwinkel naar omnichannel. Over een paar weken bouwen we dat uit met de uitrol van ‘order in store’ en ‘click & collect’. En dan in de laatste twee jaar natuurlijk de mega-metamorfose van De Tuinen en Essenza naar Holland & Barrett, en van de Classic-winkels naar New Concept Stores. Denk ook aan een dikke verdubbeling van het DC, de installatie van onze high-tec pickingsysteem en de verhuizing van Klant Support Centrum van Beverwijk naar Amsterdam.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verdergaan

_x000D_
_x000D_

Hoegee vertrekt niet vanwege onmin of verschil van inzichten, zegt zij. “Ik vind gewoon: ik heb ongeveer alles meegemaakt wat je in een organisatie kan meemaken. Daarom is het tijd om verder te gaan. Zodat ik mijn ervaring kan gebruiken om een andere organisatie net zo sterk te maken als Holland & Barrett.””

_x000D_
_x000D_

Hoegee zal van het jaarlijkse kerstdiner gebruikmaken om afscheid te nemen. “Voor dat diner organiseren we ook een afscheidsborrel voor externe relaties. Maar echt afscheid nemen doe ik niet: ik geloof erin dat je alle mensen in je leven minimaal twee keer tegenkomt, dus proost ik liever met een kopje kamille thee op de toekomst!”

_x000D_/upload/images/IMG_5531.jpg_x000D_

10/5/2017 10:09

Op maandag 6 november start de drogisterijbranche onder regie van het CBD met de landelijke campagne over pijn. Een brancheoverkoepelende campagne, want alle drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg doen eraan mee. En dat is voor het eerst. De campagne heeft ten doel de consument bewust te maken van het belang van veilig gebruik van pijnstillers.

_x000D_
_x000D_

De landelijke campagne richt zich op het gebruik van paracetamol en NSAID’s. Bij de start van de campagne maakt het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) de uitslag bekend van consumentenonderzoek naar de kennis en gebruik van pijnstillers. 

_x000D_
_x000D_

“We merken regelmatig dat de kennis van de consument over pijnstillers tekortschiet. Dat willen we nu met landelijk onderzoek vaststellen”, zegt Boeijenga. Hij wijst erop dat pijnstillers bij juist gebruik veilig zijn. “Maar de consument is niet altijd even goed op de hoogte van de risico’s die pijnstillers met zich mee kunnen brengen. De drogist als erkend specialist is dan een noodzakelijke schakel in het veilig gebruik van deze middelen, doordat zij klanten goed kunnen adviseren en indien nodig door kunnen verwijzen naar de huisarts.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Breed uitgerold

_x000D_
_x000D_

Elke organisatie en ondernemer geeft zelf invulling aan het thema, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, op de winkelvloer en de inzet van social media waarbij altijd het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg wordt afgebeeld. Maar het wordt dus over alle organisaties heen uitgerold.

_x000D_
_x000D_

Boeijenga: “Het is belangrijk dat alle partijen in de branche hun achterban goed informeren over de campagne. De consument wordt door de week van de pijn ook getriggerd om additionele vragen te stellen over pijnstillers. Daarom is het goed om de advieskaarten over Pijn en het magazine Pijn & Griep nog eens door te nemen op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Wijs de consument ook op de speciale kennisquiz die vanaf 6 november op Erkendspecialistinzelfzorg.nl verschijnt. En doe ook zelf eens de kennisquiz om te weten wat de klant ervaart. Als we met zijn allen een goede invulling aan deze landelijke campagne geven, van hoofdkantoor tot winkelvloer, benadrukken we onze belangrijke positie in de zorgketen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer dan halfvol

_x000D_
_x000D_

De campagne is bedoeld om de nieuwe rol van de drogist in het retaillandschap te laden, zegt Boeijenga: “Drogisten spelen als specialist in zelfzorg een belangrijke rol in de zorgketen. Drogisten zijn laagdrempelig en goed bereikbaar. Zij kunnen als voorportaal van de eerstelijnszorg met deskundig advies over eenvoudige gezondheidskwalen de huisartsen ontlasten. Die positie moeten we duidelijker communiceren. Dit is voor de eerste keer dat we gezamenlijk deelnemen aan een campagne.” 

_x000D_
_x000D_

Boeijenga wijst erop dat de landelijke campagne een signaal is dat het CBD actiever en initiaftiefrijk in de branche staat. “Je merkt aan alles dat mensen bereid zijn meer samen te werken, met begrip voor elkaars standpunten. En daar is deze campagne een zichtbaar resultaat van – net als het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Dit hadden we enkele jaren terug echt nog niet voor elkaar gekregen. Ook werken we veel actiever samen met overheden en belangengroepen. Er is een nieuw momentum. Natuurlijk zijn er uitdagingen voor de branche, maar wat mij betreft is het glas meer dan halfvol.”

_x000D_
_x000D_

mVanaf 2018 staan jaarlijks drie landelijke campagnes gepland om de positie van de drogist als voorportaal van de reguliere zorg meer bekendheid te geven.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In de komende editie van Zelfzorg Magazine gaan Johan Boeijenga en directeur Marten Hummel uitgebreid in op de nieuwe initiatieven die het CBD ontwikkelt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202017-10-05%20om%2010_08_20.png_x000D_
/upload/images/Pijn%20campagne%202017.png_x000D_

9/26/2017 15:20

De winkels van het Ahold Delhaize-conglomeraat gaan een deel van het eigen-merkassortiment van Etos voeren. Dat maakte Etos-voorman Jan-Derek Groenendaal onlangs bekend. Het gaat om winkels in België, Roemenië, Tsjechië en Griekenland. Etos-producten staan hier en daar al in America op het schap, maar in bovengenoemde landen wordt dit echt breed uitgerold.

_x000D_
_x000D_

De fusie van Ahold en Delhaize biedt Etos deze mogelijkheid, omdat de winkels in het buitenland wel een range drogisterijproducten kunnen gebruiken, zegt woordvoerster Els van Dijk. “De supermarkten zoeken een sterk drogisterijmerk. En dan zit je met Etos goed: dat is zo onderscheidend dat we er zelfs awards voor hebben gekregen, het kan zich meten met A-merken en consumenten zijn er fan van. Daar komt bij dat we de hele range hebben verbeterd en gerelaunched, dus het is zonder meer een goede aanvulling voor de buitenlandse supermarkten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Sterk zusje

_x000D_
_x000D_

Gezien het feit dat drogisterijen een echt Nederlands fenomeen zijn, is het de vraag welke producten uit het assortiment wel en welke niet in Ahold Delhaize-supermarkten verkocht (kunnen) gaan worden. Zo kan de export van zelfzorgmedicijnen naar het buitenland mogelijk problematisch zijn. Maar over welke producten het allemaal wel gaat, daar kan Van Dijk zo geen inzicht in geven.

_x000D_
_x000D_

Vraag is verder wat Etos als merk in het buitenland kan betekenen: in Nederland wordt dat merk primair gedragen door de winkelformule, niet de eigen merken. Wordt er overwogen om in het buitenland de Etos-drogisterij als een soort shop-in-shop te presenteren? “Nee”, zegt Van Dijk, “ze zullen het assortiment van hun sterke zusje gewoon in het reguliere schap voeren.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ook in het AH-schap?

_x000D_
_x000D_

De vraag is verder of dit betekent dat dus ook alle Albert Heijns nu een substantieel Etos-assortiment gaan voeren. Dat zou dan  – naast dat Etosproducten al via AH.nl te koop zijn – waarschijnlijk alleen gelden voor die Albert Heijns die geen Etos in de buurt hebben, naar schatting een kleine 400 van de circa 900. Maar volgens Van Dijk zijn er geen plannen om de Albert Heijns zonder nabije Etos ruimer van Etos-producten te voorzien. “Het is natuurlijk wel zo dat Albert Heijn en Etos samen kijken naar hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen. Maar denk daarbij meer aan bijvoorbeeld gezamenlijke productontwikkeling.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

ETOS Experience

_x000D_
_x000D_

De bekendmaking komt gelijktijdig met de opening van een speciale ‘Etos Experience’ eigen-merkenwinkel in Rotterdam. Daarmee werd de start gegeven voor de landelijke campagne ‘Tested by’, die Etos eigen-merkproducten onder de aandacht brengt.  Is het de bedoeling dat er meer van deze eigen-merkwinkels uitgerold gaan worden? “We sluiten het niet uit”, zegt Van Dijk, “maar de Etos Experience is vooralsnog een ‘one off’: er staan geen andere openingen gepland.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bij de foto: Algemeen directeur van Etos Jan-Derek Groenendaal (l.) bij de opening van de Etos Experience-winkel in Amsterdam. Verder foto's van interieur van deze winkel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/image.jpg_x000D_
/upload/images/image-1.jpg_x000D_
/upload/images/image-2.jpg_x000D_

8/1/2017 0:37

“Wij zijn door NS uitgenodigd om met een voorstel te komen”, begint Jongstra. “De NS zocht een drogisterij die zowel de reizigers kon bedienen alsook een buurtfunctie kon vervullen. Het belangrijkste vraagstuk was eigenlijk: is het station met zijn omgeving daar wel groot genoeg voor? Kijk, dat je een drogisterij opent op Amsterdam Centraal, dat snappen we wel. Maar voor kleinere stations is dat de vraag. Op dat moment kun je beter kijken naar combi-winkels, en met die gedachte is de NS verder gaan kijken. Via een netwerkbijeenkomst kwam de vraag bij ons terecht. Logisch denk ik, want voor ons lag het in het verlengde van andere samenwerkingsverbanden die we zijn aangegaan, onder meer met The Read Shop, Prima en Coop.”

_x000D_
_x000D_

Met name Ahold heeft al heel wat ervaring opgedaan met stationsdrogisterijen. Maar die kan daar eigen winkels van maken. Was het een heikel punt dat D.I.O. nadrukkelijk werkt met ondernemers? 

_x000D_
_x000D_

“De NS maakt het liefst landelijke afspraken, maar wij hebben vanaf het begin gezegd dat juist een ondernemer in deze situatie een echte meerwaarde betekent, en daarin hebben we voet bij stuk gehouden. Hij maakt het verschil, ook in een stationssituatie. We zijn toen snel bij Harry Piet uitgekomen. En laten we daar duidelijk over zijn: het gaat er in de eerste plaats om dat HIJ tevreden is over het resultaat. Dan zijn wij ook blij. Natuurlijk zijn we ook benieuwd hoe de buurtbewoners dit oppikken, en wat het doet met onze naamsbekendheid. Ttot slot moet de NS tevreden zijn. Maar die hebben grotendeels dezelfde belangen als wij – als verhuurder, maar ook omdat zij hun stationslocaties een goede invulling willen geven.”

_x000D_
_x000D_

Harry Piet wijst erop dat juist de zelfstandige voor de NS zo zijn charme heeft: "Wij kunnen heel flexibel zijn, per uur schakelen en direct inspelen op nieuwe inzichten of ontwikkelingen. Dat is voor het grootwinkelbedrijf een stuk lastiger – misschien zelfs onuitvoerbaar."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Elementen

_x000D_
_x000D_

Pontificaal staat er Stationsdrogist op de pui. Is het een nieuwe subbrand van D.I.O.?

_x000D_
_x000D_

“Nee, het is meer een nadere aanduiding, om de consument duidelijk te maken wat hij er wel en ook niet kan verwachten. Omdat onze primaire doelgroep hier de reiziger is, hebben we ons assortiment daarop aangepast: het is vooral fun & run, aangevuld met regulier assortiment. We hebben hier veel staan, maar zeker niet alles. En het kan ook zijn dat we hier niet alle acties zullen voeren van een reguliere D.I.O.”

_x000D_
_x000D_

Het moet gezegd dat de uitstraling ook wel wat heeft van Care by D.I.O., de formule die Harry met jullie hulp heeft ontwikkeld.

_x000D_
_x000D_

“Het ligt ook wel in het verlengde van die formule, die uitgaat van een klein oppervlak op een A1-locatie waar je met name traffic moet genereren. Er zijn veel elementen uit Care by D.I.O. in de Stationsdrogist aanwezig, zoals zwevende schappen en een zeker ritme in de afwisseling van schappen en accentkasten. Het is voortborduren op Care by D.I.O.”

_x000D_
_x000D_

Piet had het erover dat er gesprekken zijn om Care by D.I.O. in licentie uit te rollen. Is dit daar een voorbeeld van? “Nee, zo zie ik het niet. We kijken wel samen naar een verdere uitrol van Care by D.I.O. en we maken al gebruik van de ervaringen met Care voor onze reguliere D.I.O.-formule. De Stationsdrogist is een D.I.O. die zich specifiek richt op een stationslocatie met een buurtfunctie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Best compleet

_x000D_
_x000D_

De winkel is niet groot – 95 vierkante meter vvo, maar “best compleet. Daarmee is hij zowel afgestemd op het reizende publiek als op de buurtbewoners. Je kunt er nog snel een hooikoortsmiddel kopen, pleisters, tandenstokers en zelfs een paraplu. Er komt volgende maand een apotheek-afhaalpunt waar je je herhaalrecepten op kunt halen. Je kunt terecht voor make-up van Pupa en Sleek en een top 10 van de fijnste parfums. Er zijn cadeau-artikelen en voedingssupplementen. En natuurlijk is er heel veel in mini-verpakkingen verkrijgbaar. Veel van die producten hadden we al, en we kijken ook naar stuksverpakkingen van bijvoorbeeld luiers en pakjes zakdoekjes. We testen gewoon in de praktijk uit waar vraag naar is en hoe we dat kunnen oppakken. Wat dat betreft zie je dat we steeds minder vanaf de tekentafel beslissingen nemen, maar gewoon op basis van de praktijk: de feedback van de consument. Dus we onderzoeken niet alleen wat de consument in de winkel zal gaan doen, maar meten ook wat er daadwerkelijk gebeurt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Piet

_x000D_
_x000D_

Harry Piet is absoluut geen onbekende in de markt, en hij zit met zijn familiebedrijf al meer dan zestig jaar in de retailbranche. Zijn familie opende de eerste winkel in Purmerend,  inmiddels zijn er negen drogisterijen, verspreid door Noord-Holland, waarvan sommige onder het submerk dat Harry Piet ontwikkelde, Care by D.I.O. “De stationsdrogist is een nieuwe uitdaging die weer een heel andere dynamiek met zich meebrengt", zegt Piet. "Het kan zomaar zijn dat er over drie maanden qua assortiment een andere winkel staat omdat we het koopgedrag van de consument nog in kaart moeten brengen. Maar als zelfstandige kun je per uur schakelen, en dat is iets dat voor grote organisaties erg lastig is, misschien zelfs onuitvoerbaar."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een vlog van de winkel is HIER te zien.

_x000D_/upload/images/Stationsdrogist2.jpg_x000D_

7/31/2017 23:59

Drogisterij Van Loon, met een vvo van circa 120 vierkant meter, is gelegen aan het dorpsplein in het hart van Oude-Tonge. Het is in 125 jaar uitgegroeid tot een drogisterij met letterlijke naam en faam. Dat is te danken aan vier generaties Van Loon, en Eef heeft daar een belangrijke bijdrage aan geleverd.

_x000D_
_x000D_

Eef haar passie is gezondheid: ze geeft drukbezochte workshops, waarmee ze haar klanten ervan bewust wil maken wat de natuur voor de gezondheid kan doen. Ze wordt echt gezien als een autoriteit op het gebied van gezondheid. “Als iemand een kwaal heeft, dan gaan ze ‘even bij Eef’ langs”, zegt ze. “Dat vind ik een groot compliment. Zelfs de huisarts verwijst mensen wel eens naar onze drogisterij. En dus zeggen veel klanten: ‘de dokter stuurt me toch hierheen, dus ik kom maar meteen’. Kennis overdragen vind ik ontzettend leuk, als ik losga dan kan ik wel een half uur vertellen.”

_x000D_
_x000D_

Drogisterij Van Loon is een echte dorpsdrogist, zegt Eef: “Je kent je vaste klanten goed, we nemen uitgebreid de tijd voor ze en je kunt ook nog eens navragen hoe het nu met een bepaalde klacht is afgelopen.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Familie

_x000D_
_x000D_

Eef werd boven de winkel geboren: “Mijn moeder beviel in onze woning, hierboven, en vanaf dat ik kon lopen kwam ik in de winkel. Toen ik met mijn neus boven de toonbank uitkwam, zei ik: ‘die winkel is van mij’. Sinds 1992 run ik de zaak, mijn man doet ook heel veel maar dat gebeurt allemaal achter de schermen.”

_x000D_
_x000D_

Ze is een nicht van Marinus van Loon, ook geen onbekende in de drogisterijwereld. “Diens vader is op dit moment de oudste nog levende Van Loon die in de drogisterij gewerkt heeft.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dossier

_x000D_
_x000D_

Op donderdag 13 juli werd Eef verblijd met de uitreiking van het predikaat Hofleverancier, overhandigd door de Commissaris van de Koning van Zuid-Holland, en in aanwezigheid van de burgemeester van Goeree Overflakkee. trots prijkt het predikaat nu op de pui.

_x000D_
_x000D_

Hoe kwam het tot deze toekenning? “Je moet het zelf aanvragen”, zegt Eef. “Ik had er niet eerder aan gedacht, maar tijdens ons 120-jarige jubileum werd ik erop geattendeerd dat het tot de mogelijkheden behoorde – maar dan wel pas als we 125 jaar bestonden. Nou, toen ik het navroeg kon het inderdaad, maart je moet nog wel een heel dossier aanleveren hoor – ze vragen nog net niet je pincode.”

_x000D_
_x000D_

Eef ziet het als een koninklijke onderscheiding voor haar bedrijf, “maar het is ook de kroon op het werk van  mijn voorzaten. Dat het nu op de gevel hangt, betekent niet alleen een kwaliteitswaarborg voor mijn winkel, maar ook flink wat publiciteit. Natuurlijk doe ik daar wat mee – we hebben elke maand een folder met een jubileumactie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gaper

_x000D_
_x000D_

Naast het predikaat Hofleverancier ontving Eef die dag nog een andere oorkonde, ditmaal uit handen van Nicole Hoetjes, secretaris van de KNDB. Hoetjes roemde Eef om haar betrokkenheid, haar vertrouwen in haar eigen kracht, haar klanten en haar visie. “Het bestuur van de KNDB heeft dan ook besloten haar de KNDB-Gaper te overhandigen. Die symboliseert de bijzondere band tussen de KNDB en de verkrijger van de Gaper, die model staat voor het vak van drogist.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/2017-07-13-PHOTO-00000086.jpg_x000D_
/upload/images/image002.png_x000D_
/upload/images/IMG_8147.JPG_x000D_
/upload/images/2017-07-13-PHOTO-00000088%202.jpg_x000D_
/upload/images/2017-07-13-PHOTO-00000087.jpg_x000D_

7/5/2017 16:57

Van de 1400 winkels die A.S. Watson dit jaar opent, zullen er circa vijfhonderd in China te vinden zijn. De rest vooral in landen in Oost-Europa, Rusland, Turkije en Oekraïne, waar A.S. Watson nog niet zo’n sterke positie heeft. Woordvoerder van A.S. Watson José Mes zegt dat in Nederland en België de ingeslagen weg wordt voortgezet. “Wij zien nog voldoende mogelijkheden om nieuwe winkels te openen.”

_x000D_
_x000D_

Daarnaast investeert het moederbedrijf van Kruidvat de komende drie jaar 160 miljoen dollar in technologie, logistiek en personeelstrainingen. Mes: “Ook in de Benelux is online, naast de bestaande winkels, belangrijk.” Ze verwijst naar coo Malina Ngai Man-lin, die in de Chinese krant zegt dat “A.S. Watson zo competitief (wil) blijven in een snel veranderend winkellandschap, waarbij online steeds meer aan populariteit wint.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Tot drie keer meer

_x000D_
_x000D_

In plaats van kannibalisatie levert volgens het artikel online A.S. Watson meer omzet op. Man-Lin: “Na het analyseren van de data over de afgelopen twee jaar kwamen we tot de ontdekking dat consumenten die zowel in onze winkels als online iets kopen, gemiddeld 2,5 tot drie keer meer uitgeven dan de mensen die alleen in de fysieke winkels komen.”

_x000D_
_x000D_

A.S. Watson zag zijn totale online omzet vorig jaar met 46 procent toenemen, maar het omzetaandeel blijft beperkt tot ‘een paar procent’. In het Verenigd Koninkrijk wordt inmiddels tien procent van de omzet online geboekt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe app

_x000D_
_x000D_

A.S. Watson gebruikt het geld onder meer voor de implementatie van nieuwe technologieën, e-commercetools en big data analytics. Ook in de Benelux wordt hiervan geprofiteerd. Zo is recent de spaarkaart-app van Kruidvat geïntroduceerd.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

“Met de gratis Kruidvat-app heeft de klant zijn extra voordeelkaart altijd digitaal bij de hand. Je hoeft je kaart dus niet meer in je portemonnee mee te nemen. Bijkomende voordelen zijn dat je snel persoonlijke extra aanbiedingen ontvangt, automatisch je puntensaldo wordt bijgehouden, en natuurlijk kun je er alle Kruidvatwinkels met openingstijden op vinden. Daarnaast kun je de Kruidvatfolder bekijken en krijg je toegang tot de Kruidvat fotoservice-app.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Expertise

_x000D_
_x000D_

“Deze vernieuwingen komen voort uit investeringen en kennis die wereldwijd  gedaan worden”, benadrukt Mes: “Het mooie is dat wij en onze klanten hier ook van profiteren Het wiel hoeft immers niet opnieuw uitgevonden te worden, als dat elders in de wereld al gedaan is. En dat kan op het gebied van IT zijn, consumentenonderzoek – het kan op allerlei vlakken zijn. Daardoor halen we het maximale uit de internationale samenwerking.”

_x000D_/upload/images/scannen%20Kruidvat%20app.JPG_x000D_