Branche

5/16/2016 12:56

De Readshop van Scheffer in de wijk Dubbeldam in Dordrecht heeft sinds enkele weken een dubbele functie: met hulp van UniPharma hebben Philo en Jeanette een flink stuk van de winkel ingericht als drogisterij, onder de formule Drogist Bewust Beter, en hiermee een shop-in-shopcombinatie gerealiseerd.

_x000D_
_x000D_

De reden om voor deze combinatie te kiezen? ”Hier vlakbij zat een DA. De eigenaar daarvan had een aantal DA-winkels in deze omgeving maar ging eind 2014 failliet”, zegt Philo. ”Uit omzetgegevens bleek dat de winkel in Dubbeldam het nog prima deed. En er is in de wijde omgeving nauwelijks nog een drogist te vinden. Ik dacht dus al snel: zal ik het overnemen?”

_x000D_
_x000D_

Na gesprekken met diverse organisaties viel zijn keus op UniPharma. ”Ze zijn betrokken, denken actief met je mee, heel flexibel. Zo’n organisatie heb je in dit geval zeker wel nodig. Want ik kende de drogisterijbranche verder helemaal niet.”

_x000D_
_x000D_

Unipharm stelde eigenlijk maar één voorwaarde, vertelt Philo: ”Ik moest mijn drogistendiploma halen van UniPharma-directeur Jacco van Liere. Ikzelf had gedacht aan een soort Drogist Light-concept, waarbij ik dat diploma niet nodig zou hebben, maar Jacco zei: ’Als jij je diploma haalt, dan committeren wij ons ook’. ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb, want die zelfzorgmedicijnen vormen een significant aandeel in mijn omzet. Inmiddels is iedereen in de winkel gediplomeerd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN DREMPEL

_x000D_
_x000D_

Van de 160 vierkante meter vvo die Scheffer tot zijn beschikking heeft, is 60 vierkante meter ingeruimd voor het drogisterijassortiment. Een beperkte ruimte, maar opvallend knus. Heeft hij drastisch in het drogisterijassortiment moeten schrappen?

_x000D_
_x000D_

”Echt niet”, reageert hij, ”er staat hier geen uitgebreid of diep ingevuld assortiment, maar wel een volwaardig assortiment. Ik heb nog geen concrete cijfers, maar puur op gevoel zeg ik: de drogisterij heeft al een belangrijk aandeel in de omzet.”

_x000D_
_x000D_

En de boeken? ”Ik heb ruimte ingeleverd maar toch is mijn assortiment niet ingedikt. Dat kan door onder meer boeken korter in het assortiment te houden. 

_x000D_
_x000D_

Ook in het boekenvak loopt de handel steeds moeilijker. Het drogisterijassortiment zorgt voor meer traffic in de winkel. Het assortiment van beide concepten loopt vrij naadloos in elkaar over: 99,5% van de mensen ervaart geen drempel tussen de boeken en het drogisterijaanbod: ze nemen van beide assortimenten makkelijk iets mee.”

_x000D_
_x000D_

Overigens biedt Scheffer nog meer service voor de Dubbeldammers: hij heeft ook snoep, speelgoed, een sleutel- en pasfotoservice, tabak, een DHL-servicepunt, lotto, staatsloterij, wenskaarten en tijdschriften in zijn winkel. ”Ik richt me vooral op serviceproducten”, zegt hij. ”Daarmee spring ik in op de behoefte van mijn 'lokale' omgeving en houd ik mijn winkel relevant. Mijns inziens is het ook dat wat een drogist zou moeten doen: meer focus op servicegerichte producten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

EIGEN KIJK

_x000D_
_x000D_

Als retailer  heeft Philo een eigen kijk op het ondernemersvak. ”Ik ben nu sinds acht jaar franchisenemer. Inmiddels heb ik redelijk wat ondernemers gesproken, en als ik eerlijk ben, dan ervaar ik ze soms als wat passief. Ik zou wat meer echte ondernemers willen zien. Er zijn er in mijn ogen teveel die hopen dat de franchisegevers met oplossingen komt in deze tijd van bezuinigende partners (zoals Postnl en ING), het veranderende koopgedrag van de consument en de economische crisis die aansuddert, ondanks de aantrekkende economie. Met alleen de status van kennis en ervaring is het voor veel ondernemers lastig nu en in de komende jaren het hoofd boven water te houden. De consument komt door het gebruik van internet al naar de winkel met veel voorkennis. Hij is in mijn ogen vaak op zoek naar bevestiging, dus jouw kennis levert je qua verkoop niet veel op. Ikzelf moet nog regelmatig met de klant op zoek naar het beste product voor zijn probleem, maar die zoektocht creëert juist een band en levert mij veel goodwill op. Aandacht voor de klant, dat vinden wij belangrijk.”

_x000D_
_x000D_

Ook de retailorganisaties wijst hij graag op onontgonnen terrein: ”Vaak blijft een organisatie te lang hangen in het stramien waarmee zij ooit begonnen. Veranderingen in retailland worden niet snel genoeg opgepakt, of de ideeën die er zijn hebben te weinig invloed op het resultaat van de ondernemer. Uiteraard heeft dit ook te maken met de slagkracht van de organisatie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Volgens Philo heeft de ondernemer vaak behoefte aan hulp op een hoger niveau om zijn winkel succesvol te maken en te houden. ”Alleen hulp op productniveau is tegenwoordig niet voldoende. Wij zoeken dus geen partner die zegt: ’Dit zijn onze uitgangspunten, voor minder doen we het niet, ga maar crowdfunden, komt goed’ Dat is in mijn ogen niet de oplossing. Ik heb tot nu toe UniPharma ervaren  als een partij die samen met ons een realistisch plan uitwerkt volgens een gezamelijke visie.”

_x000D_
_x000D_

Een filmpje van de winkel zien> 

_x000D_/upload/images/IMG_5669.JPG_x000D_

5/16/2016 13:32

Op 9 maart jl is de vernieuwde Etos in Beek heropend, op een nieuwe locatie in in het winkelcentrum Makado. De winkel is natuurlijk ingericht volgens de nieuwste formuleuitgangspunten van Etos. Volgens filiaalmanager Dilana Iedema zijn kennis en service hier net wat belangrijker dan in andere Etoswinkels. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De heropening heeft direct te maken met het feit dat winkelcentrum Makado in zijn geheel op de schop gaat. ”En dus moest ook onze winkel eraan geloven”, vertelt Iedema. ”We konden wel meteen verhuizen naar een betere plek in het winkelcentrum en die kans hebben we aangegrepen. Dit is een heel mooie locatie, maar we hebben nu wel een iets kleinere winkel: de vorige was ca 300 vierkante meter vvo groot, de nieuwe ongeveer 270. Hij is compacter dan de vorige winkel, maar klanten zien niet dat hij kleiner is: hen valt vooral op dat zoveel overzichtelijker is.

_x000D_
_x000D_

De nieuwe, hoge winkelpui is kenmerkend voor Makado, vertelt Iedema: ”Er is besloten dat de gevels meer in lijn met elkaar zouden moeten zijn, dus worden alle gevels helemaal tot aan het dak doorgetrokken. Ik vind het er echt mooi uitzien.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is de eerste Etos in Limburg die volgens de nieuwste formule is ingericht, vertelt Iedema: ”Een wereld van verschil met de vorige winkel. Niet dat er aan de indeling zo ontzettend veel veranderd is, maar alles is een stuk overzichtelijker. En rustiger, zeggen onze klanten. Dat komt omdat de winkel is afgestemd op productgroepen, die duidelijk aangegeven staan: speciaal voor mannen, moeder en kind, zwangere vrouwen, mensen die willen afvallen et cetera: voor elke klantengroep hebben we de juiste producten bij elkaar staan. Een voorbeeld zijn alle wattenproducten, die we nu overzichtelijk in één schap hebben staan. Handig en overzichtelijk voor de klant, maar ook voor onszelf: we hoeven bij sommige vragen niet meer naar verschillende plekken in de winkel maar kunnen alles bij elkaar aanbieden.”

_x000D_
_x000D_

Naast overzichtelijkheid biedt de nieuwe formule de klanten van Etos Beek ook meer service: zo is er onder andere een overzichtelijke beauty- en geurenafdeling met tips voor een compleet andere look. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

”Hoewel het assortiment in alle Etoswinkels hetzelfde is, onderscheidt deze winkel zich toch wel van andere”, weet Iedema. ”De klanten waarderen het hier erg als je ze adviseert en helpt. Dat is anders in een citywinkel, waar mensen toch sneller in- en uitlopen: onze doelgroep, van jonge meisjes en gezinnen tot ouderen, neemt er wat meer de tijd voor, vraagt advies, test je kennis. Daardoor heb je meer persoonlijke contact. Maar we zorgen er ook voor dat we onze kennis en kunde in huis hebben, onder meer via de e-learning die Etos ons aanbiedt. Ikzelf en mijn twee verkoopcoördinatoren hebben een drogistopleiding en ik heb een verkoopster die assistent-drogist is.”

_x000D_
_x000D_

Hoewel het assortiment dus niet anders is, heeft Iedema wel het segment cadeauartikelen een prominentere plaats gegeven. ”Dat staat het hele jaar door op een speciale plaats, zodat onze klanten niet alleen tijdens Valentijnsdag of Kerst, maar het hele jaar door een cadeautje kunnen kopen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De Etos in Beek is al de vijfde winkel waar Iedema leiding aan geeft. Zij begon 14 jaar geleden bij Etos – eerst als verkoopster, daarna als filiaalmanager in Heerlen, Hoensbroek, Geleen en Sittard. ”Deze locatie bevalt me wel, ook omdat ik vlak bij woon. Ik hoef dus niet zo nodig meer naar een andere locatie.”

_x000D_
_x000D_

Wat het effect is van de vernieuwing van deze winkel kan ze nog niet zeggen: ”Daarvoor is het nog te vroeg. Maar ik merk wel dat mijn mensen meer plezier in hun werk hebben. En we krijgen alleen maar complimenten van onze klanten. Dus dat moet zich wel gaan vertalen in een hogere omzet.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Etos%20Beek%20slider.JPG_x000D_

5/29/2016 14:32

”Ik weet dat er geruchten gaan dat de naam DA op termijn kan gaan verdwijnen. Maar zo zit het niet in elkaar”, aldus Castelijns in reactie op onze vraag naar de toekomst van de formulenaam DA. ”Ik snap wel dat dit een vraag kan zijn omdat we de intentie hebben om met FACO te fuseren. En laat ik daar duidelijk over zijn: natuurlijk is niets voor eeuwig – althans verrassend weinig. Maar DA heeft nog steeds een goede naam en een hoge naamsbekendheid met een positieve connotatie bij de consumenten. Het is onzin om die naam dan van de hand te doen. En het zou natuurlijk raar zijn als Holland Pharma deze overname zou doen en dan de formulenaam zou dumpen. We hebben dus echt de intentie om met DA verder te gaan. En dat geldt overigens ook voor D.I.O.: ik snap dat het voor de hand ligt te denken dat beide formules bij een fusie in elkaar opgaan, maar zo gaan beide partijen daar niet mee om."

_x000D_/upload/images/IMG_5388%20kopie%202.JPG_x000D_

5/16/2016 13:01

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er ligt nog wat op het pad van de Nederlandse Drogisterij Service voordat DA weer naar behoren kan functioneren. Ad interim directeur Henk Castelijns wil het grondig aanpakken: ”We moeten met de juiste oplossingen het veld intrekken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Henk Castelijns en Ton van Hulst, financieel expert van Mosadex Groep, maakten half januari hun opwachting tijdens het speciale vergadering die was uitgeschreven door de leden van de coöperatie. er was vrees dat deze vergadering weleens uit zou kunnen monden in vijandigheid, omdat tenslotte alle DA-ondernemers de gevolgen moeten dragen van het faillissement van DA Retailgroep eind 2015. Echter die vrees bleek ongegrond: het openhartige optreden van Castelijns en Van Hulst leverde hen zelfs een bescheiden applaus uit de zaal op. 

_x000D_
_x000D_

”Met name het bestuur van de coöperatie vond dat een heel spannende vergadering, ikzelf had die vrees niet”, zegt Castelijns. ”Ik wil niet overdrijven maar ik werk al mijn halve leven met franchisenemers, en dat is nog nooit uit de hand gelopen. Het gaat erom mensen niet op voorhand wantrouwend te benaderen, maar geïnteresseerd en met empathie. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, zolang je maar bereid bent om te luisteren en je je kunt verplaatsen in hun situatie. En we hebben uiteindelijk meer gezamenlijke belangen dan tegenstellingen. Ik heb dit beeld al honderd keer gebruikt: je kunt elke dag opnieuw ruzie maken over wie welk stukje van de koek krijgt, of je maakt één keer goede afspraken en probeert dan samen de koek groter te maken.”

_x000D_
_x000D_

Ik kan me voorstellen dat de DA-ondernemers, in de situatie waarin zij zich bevinden, behoefte hebben aan meer dan ’mooie praatjes’.

_x000D_
_x000D_

”We hebben geprobeerd over te dragen dat als een van de twee partijen structureel geen boterham verdient, elke samenwerking gedoemd is te mislukken. Maar we hebben bewust geen harde toezeggingen gedaan, alleen beloofd: we weten dat er problemen zijn en die proberen we commercieel en constructief op te lossen. Maar niet allemaal tegelijk.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verstandige mensen

_x000D_
_x000D_

Betekent dat dat er eigenlijk eerst een nieuwe franchisenemersorganisatie moet worden opgericht waarmee u dan kunt onderhandelen?

_x000D_
_x000D_

”Inderdaad”, meent Castelijns, ”maar zo lang willen we niet wachten. Dus ben ik in overleg getreden met de coöperatie en individuele DA-ondernemers om in de tussentijd een selecte groep mensen bijeen te brengen om een klankbord te vormen. Want ik wil voorkomen dat wij met de verkeerde oplossingen het veld intrekken. Dat is het kernteam: zeven verstandige mensen met zeven verstandige meningen, van alle windstreken en van divers pluimage zijn. Enkelen ik al mijn halve arbeidzame leven. Het draait allemaal om vertrouwen, dat is altijd de basis.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Overname

_x000D_
_x000D_

Naar verwachting wordt ergens dit voorjaar bekend of en hoe FACO en Mosadex Groep gaan fuseren. Wat is volgens u het effect daarvan op het retaillandschap?

_x000D_
_x000D_

”Dat moeten we niet overdrijven: D.I.O. en DA tezamen hebben twaalf procent marktaandeel. Vergeleken met de grootwinkelbedrijven is dat nog niet veel, dus we moeten ons niet gedragen als de muis die met de olifant op de brug loopt en roept: ’Wat stampen we hard’. Maar het is wel een feit dat met een fusie de zelfstandigenmarkt weer een partij heeft met voldoende kritische massa. Nu kunnen we onze krachten bundelen in plaats van dat we elkaar de tent uitvechten.”

_x000D_
_x000D_

Als twaalf procent nog niet voldoende is, ligt het dan in de lijn der verwachtingen dat er nog meer concentraties in de planning zitten?

_x000D_
_x000D_

”Daar doe ik geen uitspraken over. Maar ik denk dat verdere concentratie logischer is dan versnippering.”

_x000D_
_x000D_

Een andere vraag: Mosadex Groep is sterk in de apothekerswereld. Wetende dat de rest van Europa geen onderscheid kent tussen apotheek en drogist, is het logisch om te denken dat Mosadex Groep gaat proberen deze twee retail competenties samen te brengen onder één dak?

_x000D_
_x000D_

”Op winkelniveau bedoel je? Een apotheek die samengaat met een drogist? Nou, het onderscheid tussen die twee is er in Nederland niet voor niks en wordt mede in stand gehouden door de wetgeving. Maar eerlijk is eerlijk: ik vind een mix van apotheek en drogist wel een logische richting waar de markt zich naartoe zou kunnen bewegen.”

_x000D_

5/16/2016 13:53

Gerrits begon zijn retailcarrière in de schoenenbranche en kwam via Boots (!) uiteindelijk bij DA terecht. Eerst als retailmanager, maar negen jaar geleden werd hij zelfstandig ondernemer toen hij zijn eigen zaak begon in Made.

_x000D_
_x000D_

” Als je je in de markt van het grote geweld wilt onderscheiden, dan moet je iets kiezen waar je je prettig bij voelt”, zegt hij. ”Voor mij was dat DA – een logische keus omdat ik daar gewerkt heb. Ik vind het een krachtige formule, je kunt bouwen op de naamsbekendheid en herkenning ervan. DA is daarnaast een formule waar je als ondernemer je ei in kwijtkunt. Bij sommige andere formules ben je toch meer een bedrijfsleider.”

_x000D_
_x000D_

Vijf jaar geleden opende Gerrits zijn tweede DA, ditmaal in Tilburg. ”De formule, dat is de taartbodem. Die bodem ’vul’ je door de winkel af te stemmen op de lokale behoefte. In Made leg ik bijvoorbeeld meer de nadruk op cadeau-artikelen. Vooral in de cadeautijd scoren we daar echt goed. Daarbuiten sturen we vooral op gezondheid en schoonheid, want we hebben op het gebied van het drogisterijassortiment concurrentie van Kruidvat en Etos. Tilburg daarentegen is een echt buurtwinkeltje voor mensen die vaak niet verder komen dan hun buurt. Daar doen we meer in wenskaarten en we hebben er een postkantoortje. Ons assortiment is daar vooral breed en minder diep.”

_x000D_
_x000D_

En dan nu Oud-Gastel. ”Ik kende de winkel bijzonder goed en zag er meteen mogelijkheden in. DA Retailgroep mag dan failliet zijn, dat wil niet zeggen dat de winkels verlies draaien. Oud-Gastel liep redelijk, daar zat een sterk team dat best goed werd aangestuurd vanuit DA. Die winkel staat voor iets, het is een begrip in het dorp. De oorspronkelijke eigenaar, (voornaam?) Akkermans, was zo’n beetje de dokter van het dorp. Ik heb ’m ooit gesproken: een zeer bevlogen man, en in alle facetten een zeer vriendelijke specialist. Dat straalt de winkel ook nu nog van alle kanten uit.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Excelleren

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nee, een feestje werd er niet gegeven toen de DA in Oud-Gastel weer openging. ”De winkel was al een maand gesloten, we moesten vooral de klanten weer naar binnen halen. Die winkel moest open. Dat is met een hoop kunst en vliegwerk gelukt – maar we konden in die hektiek geen feestje meer regelen. En toch kregen we zoveel enthousiaste reacties. In de winkel reageren mensen enthousiast, en op Facebook kregen we 1800 likes. Met reacties als: ’We zijn zo blij dat jullie were open zijn, het was echt een gemis in ’t dorp’.”

_x000D_
_x000D_

In maart gaat Gerrits de winkel alsnog aanpakken, ”want hij is wel licht gedateerd. We breiden ’m iets uit naar 300m2 vvo”, zegt hij. ”Daarnaast gaan we het assortiment aanpassen. Convenience moet je wel hebben want we zijn de enige drogist in de omgeving en de winkel is te groot om je te concentreren op specialismen. We gaan meer excelleren in gezondheid en schoonheid. Er liggen zoveel mogelijkheden. Gezondheid, daar heb ik echt iets mee, maar ook met luxe en cadeaus. We hebben met Valentijn wat extra aandacht besteed aan geurtjes in cadeaubeleving, en onze klanten waren blij verrast. Binnen gezondheid zal vooral orthomoleculair grote nadruk krijgen. Daarnaast zal health food nog meer aandacht krijgen. De andere assortimenten staan, maar juist in gezondheid, schoonheid en cadeauartikelen zie ik nog veel mogelijkheden. Het bijzondere is dat we daarmee eigenlijk weer terugkeren naar de aanpak van Akkermans, met veel meer aandacht voor luxe en gezondheid. Ik denk dat mijn omzet dit jaar met tien procent kan stijgen – ik denk echt dat dat mogelijk is!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Duidelijkheid en sfeer

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gerrits houdt zich heel nadrukkelijk bezig met de inrichting van de winkels. Hij heeft daar een bijzondere filosofie over.

_x000D_
_x000D_

”Ik wil dat mijn winkels práten met de klant”, zegt hij. ”Dus niet alleen de verkoopsters maar ook de winkels zelf: dat is altijd mijn doelstelling. Dat betekent heel concreet dat de klant de winkel snapt, dat hij er niet naar hoeft te vragen. Het gaat erom dat hij dat onbewust beseft, aanvoelt wat ik als winkel aanbied en waar hij dat kan vinden – en dan tóch verrast worden. Dat is de kunst van retailen. Het is duidelijk dat indeling en routing daarin cruciaal zijn, dus het begint bij de winkelinrichting. Je moet duidelijke belevingswerelden in je winkel creëren en die bewust en gericht aansturen.”

_x000D_
_x000D_

Dat betekent ook een bewuste keuze voor Fris, Gezond en Mooi, beaamt hij. ”Natuurlijk, want daarmee creëer je drie werelden in je winkel. Dat schept duidelijkheid en sfeer, en maakt het shoppen aantrekkelijk. En elke ’wereld’ heeft zijn eigen personeel. Ik heb al mijn mensen ieder hun eigen verantwoordelijkheid gegeven: een deel van de winkel waar zij direct verantwoordelijk voor zijn. Daardoor heeft ieder het gevoel: dit is ook mijn winkel. Die betrokkenheid werpt altijd zijn vruchten af.”

_x000D_
_x000D_

Overigens betekent dat ook dat de hiërarchie in zijn winkels bijzonder plat is. ”Iedereen is aan elkaar gelijk. Ik werk niet eens met bedrijfsleiders. Want ik wil niet dat je je best doet om de bedrijfsleider of de baas te pleasen: het gaat erom de winkel zo goed mogelijk te laten draaien. Als eigenaar van de winkel sta ik dan ook niet op de voorgrond, want ik wil mijn mensen niet in de weg zitten: ze moeten de ruimte krijgen om hun kwaliteiten te ontwikkelen en in te zetten. Omdat ze verantwoordelijkheid krijgen, némen ze die ook.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/DA%20Oud%20Gastel.jpg_x000D_

5/16/2016 17:25

De meest recente – en bijzondere – ledenbijeenkomst van DA zette duidelijk de toon voor 2016: ondernemers en NDS willen zich vooral focussen op een positieve toekomst. Een goed teken na alle onrust van het afgelopen jaar. Er is nu een kernteam samengesteld om de praktische problemen aan te pakken. 

_x000D_
_x000D_

Er was vrees dat de laatste ledenvergadering van de Coöperatieve Drogisten Associatie zou uitmonden in ongezouten kritiek op en obstructie van de doorstart onder Mosadex Groep. De werkelijkheid was substantieel anders: naast kritische vragen en opmerkingen waren er tijdens de recente ledenvergadering van de coöperatie vooral positieve geluiden te horen. Dit hebben meerdere deelnemers aan de avond ons bevestigd, en ook bestuurslid van de coöperatie Garry van der Heijden: ”Er was logischerwijs een goede opkomst omdat deze avond veel duidelijkheid en rust zou kunnen verschaffen. Daarbij waren zowel interim-directeur van DA en NDS Henk Castelijns als financieel directeur van Mosadex Groep Tom van Hulst uitgenodigd. Er is natuurlijk bezorgdheid en onrust, en ook boosheid. Maar dat was niet de toon van de avond. Het was een constructief gesprek, en Castelijns en Van Hulst kregen na hun openhartige en eerlijke presentaties een spontaan applaus van de zaal.”

_x000D_
_x000D_

Gezonde boterham

_x000D_
_x000D_

”De vele reacties op deze avond waren vooralsnog positief over de goede intentie van alle partijen en de wil om een succes te maken van een krachtige doorstart”, bevestigt ook medebestuurslid Ronald Rodenburg. ”De gedachte van schaalvergroting en het bundelen van krachten in de zelfstandige drogisterij-markt spreekt de meeste ondernemers aan, uiteraard onder de voorwaarde dat iedereen een gezonde boterham kan verdienen.”
_x000D_
Van der Heijden: ”In dat proces heb je gewoon met juridische zaken te maken, daar doe je niks aan. Maar niemand heeft de intentie om ervoor te gaan liggen, om de zaak te obstrueren. Sterker nog: we zien hele grote kansen, als DA maar weer op de rit gezet wordt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kernteam

_x000D_
_x000D_

Het viel te verwachten dat dat niet van een leien dakje zou gaan, en dat erkent ook Rodenburg: ”Hoewel er grote stappen worden gezet moet NDS momenteel alle zeilen bijzetten om de doorstart zo vlot mogelijk te realiseren, zowel aan de achterzijde, met de leveranciers, als wel aan de voorzijde bij de DA-ondernemers. Helaas lukt nog niet alles zoals gehoopt en is NDS ook afhankelijk van bereidwilligheid van derden.”

_x000D_
_x000D_

De coöperatie en NDS hebben daarom een kerngroep opgericht om de lopende praktische zaken op te lossen, maar ook om van gedachten te kunnen wisselen over de invulling van de toekomst voor de DA-ondernemers bij NDS. De samenstelling van dit kernteam maakten NDS en de coöperatie gisteren bekend: het bestaat uit Castelijns, Rodenburg en Van der Heijden, daarnaast uit de ondernemers Jeroen de Bruin, Angelique Jonker en Gerben Boogaard. Het team wordt bijgestaan door de adviseurs Dick van Woudenberg en Richard Manuel.

_x000D_
_x000D_

De komende weken komt het kernteam op frequente basis bij elkaar en zal het de DA-ondernemers middels nieuwsbrieven via NDS op de hoogte houden van hun voortgang.

_x000D_

5/16/2016 18:52

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De avond in Woudenberg, waar de Stichting Drogisterij en Parfumerie Belangen haar visie uiteenzette en ondernemers vroeg zich bij haar aan te sluiten, heeft zijn vruchten afgeworpen. In een klap groeide de club naar meer dan honderd deelnemers. Waarom was de avond zo’n succes? De stichting hield de toehoorders zowel een stok als een wortel voor. Een wel heel interessante wortel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een enkeling keek bij binnenkomst verontrust naar de bijna lege zaal, maar die had zich dan ook in de aanvangstijd vergist: toen de klok van achten sloeg, was de zaal volgestroomd en werd zelfs een aanpalende ruimte voor bezoekers geopend. Naar schatting 150-200 mensen waren naar Woudenberg gekomen om te horen welke perspectieven de stichting DPB zag én bood. En dat was niet niks. ”Ondernemers laten niet alleen fors geld liggen, zij accepteren dat alsof het de normaalste zaak van de wereld is”, zo zei Henk Havinga. ”Ondernemers moeten vaak rondkomen van een schamel loontje, terwijl er echt wel geld te verdienen is. Die financiële ruimte ligt vooral bij de leveranciers – en die hebben er best wel wat voor over om met u goede zaken te doen. Maar dan wel als aaneengesloten groep ondernemers die zich committeren aan de gemeenschappelijk afspraken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

FATSOENLIJK SALARIS

_x000D_
_x000D_

De stip aan de horizon werd heel concreet vastgesteld, zei voorzitter Ben Denekamp: ”Wij vinden dat een ondernemer een fatsoenlijk salaris van rond de 40.000 euro per winkel moet kunnen verdienen. Dat kan, omdat elke ondernemer gemiddeld 30.000 euro in rendement kan stijgen. Wij kunnen u die garantie geven als we voldoende volume hebben.”

_x000D_
_x000D_

Natuurlijk waren er vragen en bedenkingen. Vooral wilden enkele aanwezigen zien hoe de stichting zijn plannen gaat concretiseren.

_x000D_
_x000D_

”We zijn al heel ver”, meldde Denekamp. ”Partijen zoals leveranciers hebben veel interesse. Plannen voor logistiek, marketing, winkelautomatisering en voor iedere winkel een eigen website liggen uitgewerkt klaar. De genoemde calculaties zijn realistisch en bereikbaar, maar dan moet men zich wel committeren.” 

_x000D_
_x000D_

Gelukkig bleek al direct dat de presentatie effect had: nog voor de klok tienen had geslagen, committeerde zich de eerste nieuwe deelnemer zich, snel gevolgd door vele anderen. Naar verwachting zijn enkele tientallen ondernemers die avond lid geworden en hebben de intentieverklaring getekend.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

INTERESSANTE PARTIJ

_x000D_
_x000D_

De stichting vindt 150 winkels het absolute minimum om voor de onderhandelingen een interessante partij te zijn. ”We gaan voor minimaal 150 intentieverklaringen om samen onze doelstellingen voor de winkels te realiseren”, aldus Denekamp. Daar staat de teller nog niet op, maar het komt in de buurt. In een eerder bericht op careretailer.nl liet Denekamp al doorschemeren dat het daarmee niet hoeft te eindigen: ”Het mogen ook 400 winkels of meer worden en bij voorkeur de totale zelfstandige markt.”

_x000D_
_x000D_

Wordt DPB daarmee een concurrent van de bestaande retailhuizen?

_x000D_
_x000D_

”Nee, de voorkeur gaat er vanuit onze plannen eerst te delen met partijen als FACO en Mosadex, maar er zijn ook buitenlandse partijen en fabrikanten zeer geïnteresseerd om met ons samen te gaan werken. We willen de beste deals maken voor onze leden, en daar zijn veel mogelijkheden voor.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

5/16/2016 18:39

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Volgens Stichting Drogisterij en Parfumerie Belangen laten drogisten en parfumiers jaarlijks tienduizenden euro’s liggen. Vanavond laten zij zien hoe ondernemers die extra winst binnen kunnen halen. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vooral doordat zowel organisaties als ondernemers zich concentreren op de verkeerde zaken – in feite de prioriteiten verkeerd leggen – missen ondernemers jaarlijkse tienduizenden euro’s winst, meent de stichting DPB. En dat moet veranderen. DPB, dat zich ten doel heeft gesteld om de brancheversnippering tegen te gaan en zelfstandigen een steviger fundering onder hun ondernemerschap te bieden, heeft een avond belegd om care retailers een hart onder de riem te steken en ze nieuwe mogelijkheden te bieden om effectiever met hun vak om te gaan.

_x000D_
_x000D_

”Wij zijn ervan overtuigd dat de huidige wijze van ’winkeltje houden’ niet toekomstbestendig is en zal leiden tot verder verval van de zelfstandige drogisterij- en parfumeriebranche”, vertelt voorzitter van de stichting Ben Denekamp. ”Wij hebben een visie ontwikkeld waarvan wij overtuigd zijn dat die voor de zelfstandige ondernemer de beste route is naar een succesvolle toekomst. En deze visie willen we graag met alle ondernemers delen. Daarom is iedere zelfstandige drogist of parfumerie voor deze avond uitgenodigd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Mogelijkheden

_x000D_
_x000D_

Tijdens de avond wordt de visie van de stichting uiteen gezet, maar ook zal prof.dr.ir. Kitty Koelemeyer, hoogleraar Marketing en Retail aan de Nijenrode Business Universiteit haar mening geven over de problematiek – en de mogelijkheden – van de branche.

_x000D_
_x000D_

Het begint vanavond om 20.00 uur (met een inloop vanaf 19.30 uur), in Partycentrum Schimmel aan de Stationsweg Oost 243 in Woudenberg. De organisatie stelt het op prijs dat u zich vantevoren aanmeldt via stichtingdpb@gmail.com.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_

5/29/2016 14:35

Er was vrees dat de laatste ledenvergadering van de Coöperatieve Drogisten Associatie zou uitmonden in ongezouten kritiek op en obstructie van de doorstart onder Mosadex Groep. De werkelijkheid was substantieel anders: naast kritische vragen en opmerkingen waren er tijdens de recente ledenvergadering van de coöperatie vooral positieve geluiden te horen. Dit hebben meerdere deelnemers aan de avond ons bevestigd, en ook bestuurslid van de coöperatie Garry van der Heijden: ”Er was logischerwijs een goede opkomst omdat deze avond veel duidelijkheid en rust zou kunnen verschaffen. Daarbij waren zowel interim-directeur van DA en NDS Henk Castelijns als financieel directeur van Mosadex Groep Tom van Hulst uitgenodigd. Er is natuurlijk bezorgdheid en onrust, en ook boosheid. Maar dat was niet de toon van de avond. Het was een constructief gesprek, en Castelijns en Van Hulst kregen na hun openhartige en eerlijke presentaties een spontaan applaus van de zaal.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEZONDE BOTERHAM

_x000D_
_x000D_

”De vele reacties op deze avond waren vooralsnog positief over de goede intentie van alle partijen en de wil om een succes te maken van een krachtige doorstart”, bevestigt ook medebestuurslid Ronald Rodenburg. ”De gedachte van schaalvergroting en het bundelen van krachten in de zelfstandige drogisterij-markt spreekt de meeste ondernemers aan, uiteraard onder de voorwaarde dat iedereen een gezonde boterham kan verdienen.” 

_x000D_
_x000D_

Van der Heijden: ”In dat proces heb je gewoon met juridische zaken te maken, daar doe je niks aan. Maar niemand heeft de intentie om ervoor te gaan liggen, om de zaak te obstrueren. Sterker nog: we zien hele grote kansen, als DA maar weer op de rit gezet wordt.”KernteamHet viel te verwachten dat dat niet van een leien dakje zou gaan, en dat erkent ook Rodenburg: ”Hoewel er grote stappen worden gezet moet NDS momenteel alle zeilen bijzetten om de doorstart zo vlot mogelijk te realiseren, zowel aan de achterzijde, met de leveranciers, als wel aan de voorzijde bij de DA-ondernemers. Helaas lukt nog niet alles zoals gehoopt en is NDS ook afhankelijk van bereidwilligheid van derden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

KERNTEAM

_x000D_
_x000D_

De coöperatie en NDS hebben daarom een kerngroep opgericht om de lopende praktische zaken op te lossen, maar ook om van gedachten te kunnen wisselen over de invulling van de toekomst voor de DA-ondernemers bij NDS. De samenstelling van dit kernteam maakten NDS en de coöperatie gisteren bekend: het bestaat uit Castelijns, Rodenburg en Van der Heijden, daarnaast uit de ondernemers Jeroen de Bruin, Angelique Jonker en Gerben Boogaard. Het team wordt bijgestaan door de adviseurs Dick van Woudenberg en Richard Manuel. De komende weken komt het kernteam op frequente basis bij elkaar en zal het de DA-ondernemers middels nieuwsbrieven via NDS op de hoogte houden van hun voortgang.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_