Branche

8/1/2017 0:37

“Wij zijn door NS uitgenodigd om met een voorstel te komen”, begint Jongstra. “De NS zocht een drogisterij die zowel de reizigers kon bedienen alsook een buurtfunctie kon vervullen. Het belangrijkste vraagstuk was eigenlijk: is het station met zijn omgeving daar wel groot genoeg voor? Kijk, dat je een drogisterij opent op Amsterdam Centraal, dat snappen we wel. Maar voor kleinere stations is dat de vraag. Op dat moment kun je beter kijken naar combi-winkels, en met die gedachte is de NS verder gaan kijken. Via een netwerkbijeenkomst kwam de vraag bij ons terecht. Logisch denk ik, want voor ons lag het in het verlengde van andere samenwerkingsverbanden die we zijn aangegaan, onder meer met The Read Shop, Prima en Coop.”

_x000D_
_x000D_

Met name Ahold heeft al heel wat ervaring opgedaan met stationsdrogisterijen. Maar die kan daar eigen winkels van maken. Was het een heikel punt dat D.I.O. nadrukkelijk werkt met ondernemers? 

_x000D_
_x000D_

“De NS maakt het liefst landelijke afspraken, maar wij hebben vanaf het begin gezegd dat juist een ondernemer in deze situatie een echte meerwaarde betekent, en daarin hebben we voet bij stuk gehouden. Hij maakt het verschil, ook in een stationssituatie. We zijn toen snel bij Harry Piet uitgekomen. En laten we daar duidelijk over zijn: het gaat er in de eerste plaats om dat HIJ tevreden is over het resultaat. Dan zijn wij ook blij. Natuurlijk zijn we ook benieuwd hoe de buurtbewoners dit oppikken, en wat het doet met onze naamsbekendheid. Ttot slot moet de NS tevreden zijn. Maar die hebben grotendeels dezelfde belangen als wij – als verhuurder, maar ook omdat zij hun stationslocaties een goede invulling willen geven.”

_x000D_
_x000D_

Harry Piet wijst erop dat juist de zelfstandige voor de NS zo zijn charme heeft: "Wij kunnen heel flexibel zijn, per uur schakelen en direct inspelen op nieuwe inzichten of ontwikkelingen. Dat is voor het grootwinkelbedrijf een stuk lastiger – misschien zelfs onuitvoerbaar."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Elementen

_x000D_
_x000D_

Pontificaal staat er Stationsdrogist op de pui. Is het een nieuwe subbrand van D.I.O.?

_x000D_
_x000D_

“Nee, het is meer een nadere aanduiding, om de consument duidelijk te maken wat hij er wel en ook niet kan verwachten. Omdat onze primaire doelgroep hier de reiziger is, hebben we ons assortiment daarop aangepast: het is vooral fun & run, aangevuld met regulier assortiment. We hebben hier veel staan, maar zeker niet alles. En het kan ook zijn dat we hier niet alle acties zullen voeren van een reguliere D.I.O.”

_x000D_
_x000D_

Het moet gezegd dat de uitstraling ook wel wat heeft van Care by D.I.O., de formule die Harry met jullie hulp heeft ontwikkeld.

_x000D_
_x000D_

“Het ligt ook wel in het verlengde van die formule, die uitgaat van een klein oppervlak op een A1-locatie waar je met name traffic moet genereren. Er zijn veel elementen uit Care by D.I.O. in de Stationsdrogist aanwezig, zoals zwevende schappen en een zeker ritme in de afwisseling van schappen en accentkasten. Het is voortborduren op Care by D.I.O.”

_x000D_
_x000D_

Piet had het erover dat er gesprekken zijn om Care by D.I.O. in licentie uit te rollen. Is dit daar een voorbeeld van? “Nee, zo zie ik het niet. We kijken wel samen naar een verdere uitrol van Care by D.I.O. en we maken al gebruik van de ervaringen met Care voor onze reguliere D.I.O.-formule. De Stationsdrogist is een D.I.O. die zich specifiek richt op een stationslocatie met een buurtfunctie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Best compleet

_x000D_
_x000D_

De winkel is niet groot – 95 vierkante meter vvo, maar “best compleet. Daarmee is hij zowel afgestemd op het reizende publiek als op de buurtbewoners. Je kunt er nog snel een hooikoortsmiddel kopen, pleisters, tandenstokers en zelfs een paraplu. Er komt volgende maand een apotheek-afhaalpunt waar je je herhaalrecepten op kunt halen. Je kunt terecht voor make-up van Pupa en Sleek en een top 10 van de fijnste parfums. Er zijn cadeau-artikelen en voedingssupplementen. En natuurlijk is er heel veel in mini-verpakkingen verkrijgbaar. Veel van die producten hadden we al, en we kijken ook naar stuksverpakkingen van bijvoorbeeld luiers en pakjes zakdoekjes. We testen gewoon in de praktijk uit waar vraag naar is en hoe we dat kunnen oppakken. Wat dat betreft zie je dat we steeds minder vanaf de tekentafel beslissingen nemen, maar gewoon op basis van de praktijk: de feedback van de consument. Dus we onderzoeken niet alleen wat de consument in de winkel zal gaan doen, maar meten ook wat er daadwerkelijk gebeurt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Piet

_x000D_
_x000D_

Harry Piet is absoluut geen onbekende in de markt, en hij zit met zijn familiebedrijf al meer dan zestig jaar in de retailbranche. Zijn familie opende de eerste winkel in Purmerend,  inmiddels zijn er negen drogisterijen, verspreid door Noord-Holland, waarvan sommige onder het submerk dat Harry Piet ontwikkelde, Care by D.I.O. “De stationsdrogist is een nieuwe uitdaging die weer een heel andere dynamiek met zich meebrengt", zegt Piet. "Het kan zomaar zijn dat er over drie maanden qua assortiment een andere winkel staat omdat we het koopgedrag van de consument nog in kaart moeten brengen. Maar als zelfstandige kun je per uur schakelen, en dat is iets dat voor grote organisaties erg lastig is, misschien zelfs onuitvoerbaar."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een vlog van de winkel is HIER te zien.

_x000D_/upload/images/Stationsdrogist2.jpg_x000D_

7/31/2017 23:59

Drogisterij Van Loon, met een vvo van circa 120 vierkant meter, is gelegen aan het dorpsplein in het hart van Oude-Tonge. Het is in 125 jaar uitgegroeid tot een drogisterij met letterlijke naam en faam. Dat is te danken aan vier generaties Van Loon, en Eef heeft daar een belangrijke bijdrage aan geleverd.

_x000D_
_x000D_

Eef haar passie is gezondheid: ze geeft drukbezochte workshops, waarmee ze haar klanten ervan bewust wil maken wat de natuur voor de gezondheid kan doen. Ze wordt echt gezien als een autoriteit op het gebied van gezondheid. “Als iemand een kwaal heeft, dan gaan ze ‘even bij Eef’ langs”, zegt ze. “Dat vind ik een groot compliment. Zelfs de huisarts verwijst mensen wel eens naar onze drogisterij. En dus zeggen veel klanten: ‘de dokter stuurt me toch hierheen, dus ik kom maar meteen’. Kennis overdragen vind ik ontzettend leuk, als ik losga dan kan ik wel een half uur vertellen.”

_x000D_
_x000D_

Drogisterij Van Loon is een echte dorpsdrogist, zegt Eef: “Je kent je vaste klanten goed, we nemen uitgebreid de tijd voor ze en je kunt ook nog eens navragen hoe het nu met een bepaalde klacht is afgelopen.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Familie

_x000D_
_x000D_

Eef werd boven de winkel geboren: “Mijn moeder beviel in onze woning, hierboven, en vanaf dat ik kon lopen kwam ik in de winkel. Toen ik met mijn neus boven de toonbank uitkwam, zei ik: ‘die winkel is van mij’. Sinds 1992 run ik de zaak, mijn man doet ook heel veel maar dat gebeurt allemaal achter de schermen.”

_x000D_
_x000D_

Ze is een nicht van Marinus van Loon, ook geen onbekende in de drogisterijwereld. “Diens vader is op dit moment de oudste nog levende Van Loon die in de drogisterij gewerkt heeft.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dossier

_x000D_
_x000D_

Op donderdag 13 juli werd Eef verblijd met de uitreiking van het predikaat Hofleverancier, overhandigd door de Commissaris van de Koning van Zuid-Holland, en in aanwezigheid van de burgemeester van Goeree Overflakkee. trots prijkt het predikaat nu op de pui.

_x000D_
_x000D_

Hoe kwam het tot deze toekenning? “Je moet het zelf aanvragen”, zegt Eef. “Ik had er niet eerder aan gedacht, maar tijdens ons 120-jarige jubileum werd ik erop geattendeerd dat het tot de mogelijkheden behoorde – maar dan wel pas als we 125 jaar bestonden. Nou, toen ik het navroeg kon het inderdaad, maart je moet nog wel een heel dossier aanleveren hoor – ze vragen nog net niet je pincode.”

_x000D_
_x000D_

Eef ziet het als een koninklijke onderscheiding voor haar bedrijf, “maar het is ook de kroon op het werk van  mijn voorzaten. Dat het nu op de gevel hangt, betekent niet alleen een kwaliteitswaarborg voor mijn winkel, maar ook flink wat publiciteit. Natuurlijk doe ik daar wat mee – we hebben elke maand een folder met een jubileumactie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gaper

_x000D_
_x000D_

Naast het predikaat Hofleverancier ontving Eef die dag nog een andere oorkonde, ditmaal uit handen van Nicole Hoetjes, secretaris van de KNDB. Hoetjes roemde Eef om haar betrokkenheid, haar vertrouwen in haar eigen kracht, haar klanten en haar visie. “Het bestuur van de KNDB heeft dan ook besloten haar de KNDB-Gaper te overhandigen. Die symboliseert de bijzondere band tussen de KNDB en de verkrijger van de Gaper, die model staat voor het vak van drogist.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/2017-07-13-PHOTO-00000086.jpg_x000D_
/upload/images/image002.png_x000D_
/upload/images/IMG_8147.JPG_x000D_
/upload/images/2017-07-13-PHOTO-00000088%202.jpg_x000D_
/upload/images/2017-07-13-PHOTO-00000087.jpg_x000D_

7/5/2017 16:57

Van de 1400 winkels die A.S. Watson dit jaar opent, zullen er circa vijfhonderd in China te vinden zijn. De rest vooral in landen in Oost-Europa, Rusland, Turkije en Oekraïne, waar A.S. Watson nog niet zo’n sterke positie heeft. Woordvoerder van A.S. Watson José Mes zegt dat in Nederland en België de ingeslagen weg wordt voortgezet. “Wij zien nog voldoende mogelijkheden om nieuwe winkels te openen.”

_x000D_
_x000D_

Daarnaast investeert het moederbedrijf van Kruidvat de komende drie jaar 160 miljoen dollar in technologie, logistiek en personeelstrainingen. Mes: “Ook in de Benelux is online, naast de bestaande winkels, belangrijk.” Ze verwijst naar coo Malina Ngai Man-lin, die in de Chinese krant zegt dat “A.S. Watson zo competitief (wil) blijven in een snel veranderend winkellandschap, waarbij online steeds meer aan populariteit wint.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Tot drie keer meer

_x000D_
_x000D_

In plaats van kannibalisatie levert volgens het artikel online A.S. Watson meer omzet op. Man-Lin: “Na het analyseren van de data over de afgelopen twee jaar kwamen we tot de ontdekking dat consumenten die zowel in onze winkels als online iets kopen, gemiddeld 2,5 tot drie keer meer uitgeven dan de mensen die alleen in de fysieke winkels komen.”

_x000D_
_x000D_

A.S. Watson zag zijn totale online omzet vorig jaar met 46 procent toenemen, maar het omzetaandeel blijft beperkt tot ‘een paar procent’. In het Verenigd Koninkrijk wordt inmiddels tien procent van de omzet online geboekt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe app

_x000D_
_x000D_

A.S. Watson gebruikt het geld onder meer voor de implementatie van nieuwe technologieën, e-commercetools en big data analytics. Ook in de Benelux wordt hiervan geprofiteerd. Zo is recent de spaarkaart-app van Kruidvat geïntroduceerd.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

“Met de gratis Kruidvat-app heeft de klant zijn extra voordeelkaart altijd digitaal bij de hand. Je hoeft je kaart dus niet meer in je portemonnee mee te nemen. Bijkomende voordelen zijn dat je snel persoonlijke extra aanbiedingen ontvangt, automatisch je puntensaldo wordt bijgehouden, en natuurlijk kun je er alle Kruidvatwinkels met openingstijden op vinden. Daarnaast kun je de Kruidvatfolder bekijken en krijg je toegang tot de Kruidvat fotoservice-app.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Expertise

_x000D_
_x000D_

“Deze vernieuwingen komen voort uit investeringen en kennis die wereldwijd  gedaan worden”, benadrukt Mes: “Het mooie is dat wij en onze klanten hier ook van profiteren Het wiel hoeft immers niet opnieuw uitgevonden te worden, als dat elders in de wereld al gedaan is. En dat kan op het gebied van IT zijn, consumentenonderzoek – het kan op allerlei vlakken zijn. Daardoor halen we het maximale uit de internationale samenwerking.”

_x000D_/upload/images/scannen%20Kruidvat%20app.JPG_x000D_

6/27/2017 10:30

Holland & Barrett stond oorspronkelijk in de verkoop samen met zusterbedrijf Nature’s Bounty, maar het werd duidelijk dat H&B op zichzelf al een mooie prijsje ging opleveren. Eigenaar, investeerder Carlyle, doet H&B van de hand voor de som van € 2,05 miljard aan de retailtak van LetterOne, eigendom van de Russische miljardair Mikhail Fridman. Het is de eerste overname in retail door Fridman, die zijn fortuin maakte in de oliesector na de val van de Sovjet Unie en er bekend om staat niet zachtzinnig om te gaan met concurrenten. L1 Retail wil een portfolio opbouwen aan leidende bedrijven per sector. Holland & Barrett, dat in totaal meer dan duizend winkels omvat, is voornamelijk gefocut op de Britse markt, maar groeit met name hard in het buitenland. In Nederland heeft de keten 170 winkels. Het is mede daarom dat L1 Retail er zijn oog op heeft laten vallen. “”We denken dat het bedrijf prima in staat is om te profiteren vand e structurele groei in de gezondheids- en wellnesmmarkt, met diverse mogelijkheden voor langer-termijngroei en waardecreatie”, aldus managing partner Stephan DuCharme van L1 Retail. Holland & Barrett behoudt het huidige management team onder leiding van ceo Peter Aldis. 

_x000D_
_x000D_

Geen commentaar

_x000D_
_x000D_

Wat de deal betekent voor Nederland is nu nog niet duidelijk. Er is hierover geen persbericht verschenen vanuit Holland & Barrett Nederland. En niemand was vandaag bij Holland & Barrett Nederland aanwezig voor commentaar. De transactie wordt naar verwachting in september afgerond. De deal moet nog wel goedgekeurd worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/2015-10-30-180e-HB-Krimpen-ad-IJssel-1000x667px-01.jpg_x000D_

6/27/2017 10:40

Het was onvermijdelijk de laatste relatiedag in Diemen, zo vertelde algemeen directeur Jos Jongstra. Hij refereerde aan de veranderingen die voor de deur staan, zoals een relocatie van het hele Distributiecentrum naar NDS in Zwolle, en de samenvoeging van het servicekantoor met dat van NDS op een nog nader te bepalen locatie in Amersfoort.

_x000D_
_x000D_

Beleefden de bezoekers vorig jaar het gekozen thema Mokum met een Caribische temperatuur, dit jaar vond het Caribische thema plaats onder Mokumse weersomstandigheden. De pret was er niet minder om, zeker niet toen de aanwezigen tot de dans werden genood door twee danseressen in Rio de Janeiro-outfit. In een ‘trein’ werd vlees gerookt, er waren tropische hapjes her en der – en intussen kon een keur van leveranciersstands en -seminars bezocht worden.

_x000D_
_x000D_

“Er waren meer mensen dan vorig jaar, er waren ook beduidend meet stands – vorig jaar 25, nu 38”, vertelt Cor Geldhof, Hoofd Formulemanagement en mede-organisator van de dag. “Er was ook meer te doen, meer vertier. De sfeer was uitstekend.”

_x000D_
_x000D_

Sinds drie jaar organiseert FACO / D.I.O. de dag op de eigen locatie. “Voorheen gingen we naar de Efteling of het Dolfinarium. Op zich leuk, maar dit is compacter, er heerst meer een familiegevoel, het is eigen. Dit werkt een stuk beter.”

_x000D_
_x000D_

Over of en hoe in de toekomst de Relatiedag georganiseerd gaat worden, laat hij zich niet uit. “Maar dit past wel perfect in de FACO / D.I.O.-cultuur, het is als een warm bad.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Beste D.I.O.-drogist

_x000D_
_x000D_

En er waren weer prijzen uit te reiken. Waarbij D.I.O., heel attent, niet alleen de beste drogisterij verkiest, en de beste regionale drogisterijen, maar ook afscheid nemende drogisten voor het voetlicht haalde en nieuwkomers in de armen sloot.

_x000D_
_x000D_

D.I.O. drogisterij Drunen werd uitgeroepen tot Beste D.I.O. drogist
_x000D_
“Onderneemster Franca van Mourik voldoet aan de drie criteria die aan deze prijs gesteld worden: het uitvoeren en uitdragen van de D.I.O.-formule, invulling geven aan het drogisterijvak, en lokaal ondernemerschap”, aldus het juryrapport. “Tevens behartigt ze de belangen van de zelfstandige drogist als lid en penningmeester van het bestuur van de vereniging van D.I.O. ondernemers.” 

_x000D_
_x000D_

Haar vakmanschap leverde Franca al meerdere jaren een nominatie op. In combinatie met een de hoge score op meerdere vlakken heeft het nu geleid tot de hoofdprijs.
_x000D_
Andere kandidaten waren D.I.O.-drogisterij Van Nieuwland te Aalsmeer, D.I.O.-drogisterij Mirjam te Groningen en D.I.O.-drogisterij De Zwart in Nieuw-Lekkerland.

_x000D_
_x000D_

In het zonnetje

_x000D_
_x000D_

De winnaar in de categorie Beste Eigen Winkel was D.I.O.-drogisterij Michelle te Delft. En in de categorie Beste Combinatiewinkel was dat D.I.O.-drogisterij The Read Shop Van Duinen te Leens. Daarnaast was er de Beste Nieuwkomer: de Claudius Sijmonsprijs viel ten deel aan D.I.O.-drogisterij Coppename in Suriname van ondernemer Arthuro Rodriguez, die persoonlijk aanwezig was. Tot slot was er een aanmoedigingsprijs voor de jongste D.I.O.-onderneemster, de 19-jarige Deirdre Vermeulen van D.I.O.-drogisterij de Linden in Ter Aar.
_x000D_
Ook de drogisten die afscheid namen, werden in het zonnetje gezet. Gijs Metz, de voorganger van Jos Jongstra, riep daartoe Jaap en Sarie Bakker, Thea en Dirk de Graaff, Addie en John Adriaanse en Toos en John Meeuws even naar voren om ze te feliciteren met hun jarenlange inzet.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

We hebben ook een vlog van de dag gemaakt. Die kunt u HIER>> bekijken!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bij de foto van het team van Drogisterij Drunen: onderneemster Franca van Mourik heeft de beker in de hand. Een reel van alle gemaakte foto’s is hier te vinden – en te downloaden.

_x000D_/upload/images/DIO-Relatiedag-299.jpg_x000D_
/upload/images/DIO-Relatiedag-126.jpg_x000D_
/upload/images/DIO-Relatiedag-60.jpg_x000D_

6/16/2017 11:28

Peter Leyting en office manager Jolanda Krouwel werken al geruime tijd bij Louis Widmer, en sinds 2016 staat Leyting aan het roer van het bedrijf, met Krouwel als zijn vaste rechterhand.

_x000D_
_x000D_

“Mijn eerste opleiding was gericht op een administratieve functie”, vertelt Leyting, “maar tijdens een studentenbaantje bij de C1000 merkte ik dat ik klantencontact fantastisch vond. Ik leerde van die ondernemer goed wat service verlenen aan klanten inhoudt. En dat is inherent aan waarom klanten bij jou terugkomen.” 

_x000D_
_x000D_

Leyting ging verder de saleskant op en koos, na de werkzaamheden in de foodwereld, voor het werkveld van drogisterijen en apotheken. Ruim 15 jaar lang werkte hij voor ILMO, leverancier van haarspeldjes, toilettassen, zonnebrillen en staalwaren. Hij begon in de technische dienst en klom op tot field sales manager.

_x000D_
_x000D_

“Een prachtige tijd gehad, veel geleerd”, zegt hij. “In 2004 maakte ik de overstap naar Louis Widmer. Ik vond het een mooie uitdaging om dit toen relatief onbekende merk op de kaart te zetten. En zeker niet onbelangrijk: ik kon mensen helpen hun huidconditie te verbeteren of zelfs helemaal te genezen.” 

_x000D_
_x000D_

Leyting begon bij Louis Widmer als business manager. “Uiteraard met de mogelijkheid om door te groeien”, zegt hij. “Een familiebedrijf met eigen kernwaarden, principes en een filosofie die heel dicht staan bij mij als persoon.” 

_x000D_
_x000D_

Zijn voorganger ging vorig jaar mei onverwacht weg. “We deden veel samen, dus er viel wel een gat, maar het Zwitserse hoofdkantoor was blij dat ik kon zorgen voor een geruisloze voortzetting. Maar ik geef ook de complimenten aan het complete team die dit mede heeft mogelijk gemaakt.”

_x000D_
_x000D_

Ook Krouwel leek eerst een ander pad te kiezen: gestart als apothekersassistente werd zij, door het volgen van praktijkgerichte opleidingen, sinds 1988 actief in office, sales, marketing en communicatie. Leyting schetst haar als “een echter doener, gedreven, initiatiefrijk met een grote mate van verantwoordelijkheidsgevoel en oog voor resultaat.” 

_x000D_
_x000D_

Krouwel zegt voldoening te scheppen in het enthousiasmeren van partijen, ze met elkaar te verbinden en samen resultaatgericht te werken aan de gestelde doelen. In 2008 kwam zij bij Louis Widmer werken en in 2010 kreeg zij het office management onder haar hoede.  “We groeiden vrij fors, dus we moesten veel structuur aanbrengen en ik nam taken van de directie over: marketing en communicatie. Van Peter heb ik daarin de vrije teugel gekregen. Daardoor is het echt mijn ding geworden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Forse groei

_x000D_
_x000D_

Leyting wijst erop dat Louis Widmer in twaalf jaar tijd een zeer positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt. “Voorheen werd Louis Widmer vaak gezien als merk voor de probleemhuid, het merk was relatief onbekend bij de consument. Dat hebben we weten te pareren: het wordt nu ook vaak gekocht door consumenten met verschillende huidtypes. We werken nauw samen met dermatologen, huidklinieken en huidtherapeuten en een aantal organisaties waarmee we folderuitingen organiseren. Daardoor is onze naamsbekendheid beter en sterker geworden. En niet alleen de naamsbekendheid is gegroeid, ook de omzet zit in de lift.”  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Selectieve distributie

_x000D_
_x000D_

Een belangrijke ontwikkeling is de groei van het aantal verkooppunten. Maar dat is niet allesbepalend, zegt Leyting: “We werken alleen met verkooppunten die een duidelijk adviserende rol hebben. Essentieel, want ieder product heeft zijn verhaal en informatieverstrekking is belangrijk voor de verkoop en het vervolg. Het personeel in de winkel is vaak het verlengstuk van Louis Widmer. Hun advies wordt waargemaakt door het product. Daarmee bereik je een significante klantenbinding.”

_x000D_
_x000D_

De keuze voor selectieve distributie vraagt logischerwijs om een sterke commitment van Louis Widmer, zegt Krouwel: “We vragen wat van ondernemers, dus we zetten ons ook voor ze in. We blijven winkels bezoeken, we blijven praten met winkelpersoneel, we blijven opfriscursussen geven. Herhalen is heel belangrijk, want ze krijgen toch al zo veel informatie.”

_x000D_
_x000D_

Een ander traject is het monitoren van de winkelprestatie, aldus Leyting: “We komen gemiddeld vijf à zesmaal per jaar in een winkel. We kijken dan op basis van een cijferanalyse naar de prestatie van een winkel. Mocht die wat achterblijven, dan gaan we in gesprek over eventuele oorzaken, en kijken we samen met de ondernemer wat we eraan kunnen doen. Uiteindelijk is voor ons en de ondernemer de selling out een belangrijk aspect van de samenwerking.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Promotie

_x000D_
_x000D_

Jaarlijks wordt een commercieel promotieplan opgesteld. Deze promoties worden al naar gelang het seizoen in de diverse rondgangen aan de winkels gepresenteerd. Winkels kunnen hierop intekenen. Daarnaast is er ruimte voor tailor made-activiteiten en openingspromoties. “Dat vraagt de nodige logistieke flexibiliteit”, zegt Krouwel, “maar we zien het als een belangrijke service richting onze partners en de consument.”

_x000D_
_x000D_

Tijdens het winkelbezoek kijkt Louis Widmer ook naar het winkelpersoneel. “Verloop in het winkelpersoneel kan een negatief effect hebben op de omzet van Louis Widmer”, zegt Leyting. “Als een medewerkster gepassioneerd en actief met Louis Widmer bezig is en zij vertrekt, dan moet je snel kunnen schakelen om dat op te vangen. Anders loopt het advies richting de nieuwe consument terug, en dan stagneert ook de omzet. Wij stellen daarom altijd voor om het voltallige personeel te trainen om dit soort situaties te voorkomen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Selectief

_x000D_
_x000D_

Betekent selectieve distributie ook dat ondernemers een exclusief afzetgebied krijgen? Nee, zegt Leyting: “Ik snap wel dat ondernemers kunnen vrezen dat ze omzet kwijtraken met andere verkooppunten in de buurt, maar dat is niet de realiteit: elke winkel heeft zijn eigen klantenkring. We kunnen al een mooie omzet bereiken als er 3.000 klanten in een verzorgingsgebied wonen. Er zijn zelfs winkels met minder potentie die hoger dan gemiddeld score. Een verzorgingsgebied met 16.000 inwoners kan gerust meerdere verkooppunten hebben zonder dat er omzet wordt ingeleverd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Behoud van marge

_x000D_
_x000D_

Maar Louis Widmer adviseert zijn klanten wel om de consumentenadviesprijzen te respecteren. “Als we promoties doen, dan dus nooit met een prijsdiscount. In dat geval kiezen we liever voor bijvoorbeeld cross selling of meer volume-inhoud promoties”, zegt Krouwel. “Ons assortiment bevat diverse complete productlijnen die het mogelijk maken bijpassende producten te verkopen aan de consument. Dat biedt de verkoopsters juist weer de mogelijkheid om te spelen met het merk en bestaande gebruikers naar andere bijpassende Louis Widmer producten te trekken.”

_x000D_
_x000D_

Door middel van smart sampling kunnen verkoopsters nieuwe klanten kennis laten maken met Louis Widmer. Als nu een klant binnenkomt die zonder resultaat meerdere producten heeft geprobeerd, dan kan die met behulp van een sample een week lang gratis Louis Widmer uitproberen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Farmaceutische normen

_x000D_
_x000D_

Louis Widmer heeft zijn kwaliteitsstreven structureel opgenomen in zijn visie en filosofie, zegt Peter: “We produceren voor elk huidtype speciale producten. Wij hanteren daarbij farmaceutische productienormen: we produceren in ruimtes waar de lucht gezuiverd wordt en waar de luchtdruk hoger is dankzij ultramoderne technieken. Dankzij deze steriele productiemethode kunnen we het gebruik van bewaarmiddelen beperken, wat de huidtolerantie van onze producten ten goede komt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/20170614_094109%20kopie.jpg_x000D_

6/9/2017 19:32

In het driehoekige park ’t Groentje langszij van de hoofdweg door Domburg staat een standbeeld voor de arts J.G. Mezger, die veel heeft betekend voor de ontwikkeling van Domburg als kuuroord. Het is dus wel passend dat aan dit parkje ook drogisterij Kama gevestigd is, dat er nog dagelijks voor zorgt dat zowel de inwoners van Domburg als miljoenen toeristen hier voor gezond- en schoonheid (en hygiëne) hun heil vinden.

_x000D_
_x000D_

Drogisterij Kama ontleent zijn naam aan Abraham de Kam (Kam.A), die in 1907 een winkel begon in textiel, speelgoed, papierwaren en drogisterijartikelen. Het is tot op de dag van vandaag een familiebedrijf gebleven, vertelt Van der Meule. “Mijn moeder is een De Kam, en ik heb de winkel in 1989 overgenomen toen mijn neef ermee stopte. Dat was geen uitgemaakte zaak: ik woonde zelf in Zoutelande en werkte in een speelgoedzaak. Via mijn vriend die in Domburg woonde, ben ik in 1980 bij de winkel van mijn neef terechtgekomen. Daar kon ik werken en tegelijkertijd de opleiding voor drogist volgen, terwijl ik ondertussen met mijn vakdiploma speelgoed hier goed uit de voeten kon.”

_x000D_
_x000D_

Binnen tien jaar nam ze de winkel van haar neef over. “Ik was al jong leidinggevende, en mijn neef zag mijn passie voor het ondernemen. Ik vind ’t prachtig dat je door jouw inzet waardering van de klant krijgt, dat ze zien dat je je onderscheidt door een stapje extra te zetten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DBB

_x000D_
_x000D_

Van der Meule nam twee drastische beslissingen: “Ten eerste hebben we de beschikbare ruimte in tweeën gedeeld. Het ene verhuren we als kantoorvakhandel met een postagentschap. De andere ruimte is een drogisterij geworden.” 

_x000D_
_x000D_

De tweede beslissing was haar keus voor Drogist Bewust Beter.

_x000D_
_x000D_

“Weet je: het zit al in de naam: Bewust Beter. Dat betekent goed advies, bewust goedkoper – waardoor de consument profiteert van hoge kortingen – en bewust lagere vaste prijzen. Ik heb eerder wel een andere formule gevoerd, maar de absolute kracht van Drogist Bewust Beter is dat je, binnen een complete formule, toch heel veel vrijheid hebt. Qua acties, assortiment en indeling wordt er met je meegedacht en ben je niet afhankelijk van allerlei voorgeprogrammeerde modules. Daarbij komt dat UniPharma in staat is om flexibel mee te denken over de assortimentssamenstelling omdat zij zo’n breed assortiment aan producten op voorraad hebben staan, en snel aan alles kunnen komen waar ik vraag naar heb.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Uniek

_x000D_
_x000D_

Drogist Bewust Beter Kama is uniek te noemen omdat het voor een groot deel is afgestemd op buitenlands publiek, vertelt Van der Meule. “Tachtig procent van onze klanten zijn toeristen uit België en Duitsland. Daar houden we qua assortimentskeuze dus nadrukkelijk rekening mee. We voeren hier veel merken en producten die in het buitenland bekend zijn, en dan vaak een ruimer assortiment dan men gewend is. Daardoor is de winkel toegankelijker voor toeristen, maar hoor ik ook dat ze vaak van meerdere producten veel inslaan, omdat ze die varianten thuis niet kunnen krijgen. We verkopen daarom best veel producten die in het buitenland groot zijn en in Nederland nog niet.” 

_x000D_
_x000D_

Investeren in promoties voor nieuwe merken heeft daarentegen niet zo veel zin, zegt zij: “Het overgrote deel van mijn klanten blijft hier hooguit een paar weken en is dan weer weg. Dus tegen de tijd dat je investeringen in naamsbekendheid effect krijgen, is je klant alweer weg.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Flexibiliteit

_x000D_
_x000D_

Dat laatste is er ook de reden voor dat Van der Meule een organisatie zocht die haar veel ruimte tot manoeuvreren geeft. “Wij zijn afhankelijk van vakantieperiodes en van evenementen. Daar moeten wij ons assortiment op aanpassen. Van sommige producten verkoop ik het hele jaar wekelijks twee items, en dan opeens moet ik er vijftig bestellen. Een computersysteem snapt dat niet, want die gaat uit van  gemiddelde verkopen van afgelopen perioden. Dat kunnen wij alleen zelf, omdat wij onze markt kennen. En dan heb je een groothandel nodig die daarop ingesteld is. UniPharma geeft ons die flexibiliteit.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Indeling

_x000D_
_x000D_

Om de buitenlandse klanten makkelijk door de winkel te loodsen, is ook de indeling aan hen aangepast. “In Nederland zetten we de zelfzorgartikelen gewoon in de winkel en geven we daardoor laagdrempelig een advies. Buitenlanders zien dat liever achter de balie. Daarom noem ik het nog steeds OTC. We kunnen de mensen daar gericht adviseren, eventueel tekst vertalen, alternatieven voorstellen. Ik durf te zeggen dat de naam Kama internationaal bekend is. Want als men bij campings en hotels naar drogisterijproducten vraagt, dan verwijst men ze naar ons door. Wij zijn een gevestigde naam met deskundig personeel dat in meerdere talen de klanten kan assisteren. Dat is voor toeristen heel belangrijk, omdat wij ze kunnen laten zien dat soms hun product er niet is, maar dat een ander product dezelfde werkzame stof heeft en dus een prima alternatief is.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eigen koers

_x000D_
_x000D_

Ook qua acties vaart Van der Meule een eigen koers. “Ik heb negentien folders per jaar, we doen zestien keer per jaar een direct-mailactie en twee keer per jaar een budgetweekend – en dan heb ik nog POS-materialen: allemaal tegen heel lage kosten. Op die manier communiceer ik duidelijk dat we prijstechnisch heel interessant zijn, en absoluut niet duurder dan de gemiddelde drogist. Wat voor mij belangrijk is dat ik op lokaal niveau mijn eigen invulling aan kan geven, bijvoorbeeld zonnebrand nog een keer inzetten zodra het weer beter wordt. Als mensen weer en masse de zee ingaan, dan heb ik cranberry tegen blaasontstekingen, en als de kustmarathon plaatsvindt, doe ik een actie met spierproducten. UniPharma zet zich ook voor ons in richting de leverancier, ze kunnen echt dingen voor je regelen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vlog

_x000D_
_x000D_

Ook benieuwd hoe DBB Kama in Domburg reilt en zeilt? Wij maakten er een vlog van.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/image1.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_7801.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_7802.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_7806.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_7808.JPG_x000D_

6/8/2017 14:47

Het proces heeft meer dan een jaar geduurd. Wat waren de hindernissen die de fusie in de weg stonden?

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: “De belangrijkste is het traject met de Autoriteit Consument & Markt, de oude mededingingsautoriteit. Dat heeft ons parten gespeeld want je kunt niet alvast gaan droogzwemmen, of je organisatie erop inrichten – want daar vraagt je nou juist toestemming voor. Dan nog heb je altijd juridische en financiële kwesties die uitgezocht moeten worden.” 

_x000D_
_x000D_

Jonstra: “Maar er zit ook een emotioneel aspect aan. Want FACO is een familiebedrijf waar generaties mensen aan verbonden zijn. Daar neem je niet zomaar afscheid van. Er is best wat tijd overheen gegaan voordat de familie de knoop kon doorhakken om zijn aandelen te verkopen, maar dat is nu gebeurd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hoe is nu het tijdspad voor de integratie?

_x000D_
_x000D_

Jongstra: “We willen een vliegende start maken, en daartoe zitten we vandaag voor t eerst met een grote groep mensen van NDS en Faco bij elkaar. Je bent van tevoren best aan het bedenken wat je zou willen of moeten doen, maar het echte plannen en realiseren begint vanaf vandaag.”

_x000D_
_x000D_

Zitten daar ook ondernemers bij?

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: “Nee, vandaag gaat het om het kader van de beide organisaties. Maar de ondernemers worden er zeker bij betrokken. Want we hebben vierhonderd ondernemers die de afgelopen jaren het een en ander hebben meegemaakt. Het is essentieel dat straks alle neuzen dezelfde kant op staan.”

_x000D_
_x000D_

Hoe snel denken jullie de nieuwe organisatie op de rit te hebben?

_x000D_
_x000D_

Jongstra: “Dat is moeilijk te zeggen. Maar we hebben tot nu toe niet stilgestaan: beide organisaties functioneren en de business gaat elke dag door. Maar we zijn wel veel tijd en energie kwijt geweest aan het realiseren van de fusie en de jaren daarvoor aan onderling gesteggel: toen waren we meer met elkaar bezig dan met de concurrentie. Die tijd is nu voorbij, we kunnen alle tijd en energie besteden aan het integreren van de organisaties en het uitrollen van onze plannen. Intussen is de druk hoog, dus we moeten ook geen minuut verspillen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Aandachtspunten

_x000D_
_x000D_

Wat zijn de eerste aandachtspunten? 

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: “De integratie vindt in eerst plaats aan de achterkant: de organisaties samenbrengen, kijken welke synergie er mogelijk is in staf, logistiek en IT. Dat moet je goed op de rit hebben, wil je aan de voorkant gaan sleutelen. Het ene aspect pakken we op korte termijn op, maar het kan zijn dat andere onderdelen nog jaren nodig hebben.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

FACO zit Diemen, NDS zit in Zwolle: hoe gaan jullie dat integreren?

_x000D_
_x000D_

Jongstra: “Het servicekantoor voor beide formules krijgt een plek in Amersfoort, midden tussen Diemen en Zwolle in. Dat is het meest praktisch voor de mensen uit beide organisaties. Moederbedrijf Mosadex heeft wel een locatie in Amersfoort, maar daar is niet genoeg ruimte voor ons. We zoeken nu dus een eigen locatie.” 

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: “Ook komen we tot één distributiecentrum, namelijk het DC van NDS in Zwolle. Die hebben meer dan genoeg capaciteit, want dat heeft in het verleden al eens zeshonderd DA winkels kunnen beleveren.”

_x000D_
_x000D_

Dit betekent dus dat het hoofdkantoor van FACO in Diemen gaat sluiten.

_x000D_
_x000D_

Jongstra: “Dat klopt, dat is onvermijdelijk. Maar niet van de ene op de andere dag, ik denk dat we maximaal tot het eind van het jaar in Diemen actief blijven.”

_x000D_
_x000D_

En het personeel?

_x000D_
_x000D_

Jongstra: “De mensen zagen het natuurlijk wel al aankomen, maar als het je verteld wordt, dan is het opeens concreet. Men weet dat dit noodzakelijk is, maar het moet nog even landen, ze weten het pas sinds gisteren. Voor elk heeft het een andere betekenis: de een is naar Diemen evenveel tijd kwijt als naar Amersfoort, maar wie op zijn fiets naar het DC in Diemen kon, die moet nu echt kijken of hij de overstap naar Zwolle wil maken.”

_x000D_
_x000D_

Gaat het banen kosten?

_x000D_
_x000D_

Jongstra: “In principe kan al het personeel van het DC in Diemen mee naar Zwolle. Al zal elk daartoe zijn eigen afwegingen maken, wie mee wil die kan mee. Met betrekking tot het kantoorpersoneel van FACO en NDS, daar moeten we nog naar kijken. We kunnen niet garanderen dat we iedereen binnen kunnen houden, want er is natuurlijk een zekere overlap in functies en taken. Aan de andere kant is het goed mogelijk dat er vanwege de integratie nieuwe functies ontstaan. We verwachten in ieder geval niet dat dit massaal banen gaat kosten.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wat is nu precies de rol van Holland Pharma hierin? Had dat niet de distributiefunctie overgenomen van DA Retail?

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: “Dat was alleen in de overgangsfase na het faillissement. NDS doet dat allang weer zelf, met zijn eigen distributiecentrum. Het is wel zo dat we gebruik blijven maken van Holland Pharma’s aanbod, want die heeft een groter assortiment dan wij – wij zitten net over de tienduizend SKU’s, Holland Pharma heeft er ca. 50.000.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De ondernemers

_x000D_
_x000D_

Hoe is de eerste reactie bij de D.I.O.- en DA-ondernemers?

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: “Verwachtingsvol maar ook kritisch. Sommigen zien beren op de weg, maar de meeste hebben een gevoel van: ‘hèhè, eindelijk aan de slag’. Dat gevoel hebben we allemaal. En we moesten ook wel, dat beseffen zij heel goed. Dit is noodzakelijk voor een gezonde goede toekomst voor de zelfstandige drogist.”

_x000D_
_x000D_

Hebben ondernemers en organisatie richting elkaar verwachting of zelfs eisen uitgesproken?

_x000D_
_x000D_

Jongstra: “Nee, geen eisen, wel een gemeenschappelijke verwachting dat we gezamenlijk werken aan een gezonde, rooskleurige toekomst. Dat daartoe dingen moeten veranderen, daar is iedereen zich van bewust. Wij zullen moeten veranderen, maar we verwachten ook beweging bij de ondernemers. Want als je niks verandert, dan verandert er ook niks. Het gaat niet vanzelf, maar dat het besef er is dat we eraan moeten werken, is alvast stap één.”

_x000D_
_x000D_

Welk voordeel gaat de ondernemer merken van de fusie?

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: "Dat we de organisatie integreren, gaat een noodzakelijke kostenbesparing opleveren. Je kunt alleen al met een DC minder uit. Maar dat is een eenmalig voordeel. Het echte voordeel, en dat weten de ondernemers ook, wordt aan de voorkant gemaakt. En dan zeg ik: we vormen nu een sterk blok van vierhonderd ondernemers. We kunnen betere afspraken maken met de leveranciers, we kunnen harder gaan roepen waarom de consument bij ons moet zijn. En we hebben ook zeker een concrete groeiambitie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De formules

_x000D_
_x000D_

Jullie meldden dat de formules DA en D.I.O voorlopig blijven bestaan. Dat geeft aan dat dit op termijn gaat veranderen. Hebben jullie al definitief besloten dat beide formules niet naast elkaar blijven bestaan?

_x000D_
_x000D_

Jongstra: “Ik denk dat het onvermijdelijk is. Want investeren in beide formules is echt onhoudbaar. We zullen naar één formule toemoeten, maar we gaan daarbij niet over één nacht ijs. Dat doen we uiterst zorgvuldig, in samenspraak met onze ondernemers. We weten allang dat dwingen nergens toe leidt, zij zijn het die er achter moeten staan. Dan praat je over de naam van de organisatie, de naam van de formules, de naam die op de pui staat. Uiteindelijk willen we met één sterk verhaal met de consument kunnen communiceren. En dat is lastig als je je van twee namen bedient. Dus op de korte termijn blijven beide formules gewoon bestaan, maar uiteindelijk gaat dat veranderen.”

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: “En voordat je dat gaat vragen: wat dat concreet inhoudt, daarvoor is het nog te vroeg dag. Dit is pas dag één van de fusie. Hoe de nieuwe formule gaat heten? Goede kans dat hij met een D begint!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Leerpunten

_x000D_
_x000D_

Beide formules hebben zo hun kracht en hun zwaktes. Wat kunnen jullie van elkaar leren en overnemen?

_x000D_
_x000D_

Kieskamp: “We zijn juist vandaag bij elkaar om daarover te praten, dus daar doe ik nog geen uitspraken over. Essentieel is dat we dit niet benaderen als een stammenstrijd. Het is belangrijk dat we nu even de ego’s, de historie en de bloedgroepen opzij zetten, dat we niet elkaar gaan verbeteren maar van elkaar leren. Er zijn dingen die D.I.O. goed doet die DA kan overnemen, maar er gebeuren ook dingen in Zwolle waar Diemen wat aan heeft. Wat exact uit dit leerproces gaat komen, weten we niet. Maar ik weet wel dat we, door van elkaar te leren, van een plus een drie kunnen maken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Op de foto: links Jos Jongstra, rechts Walborgh Kieskamp

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_3401.JPG_x000D_

6/6/2017 11:22

Rond tien uur waren de formaliteiten afgerond en werden intern de medewerkers in Diemen en Zwolle geïnformeerd: vanaf dinsdag 6 juni 2017 gaan de formules DA en D.I.O. definitief samen verder. De formules en hun organisaties varen voortaan beide onder de vlag van NDS.

_x000D_
_x000D_

Het heeft uiteindelijk nog lang geduurd, want na bijna een vol jaar overleg mocht pas in december 2016 de fusie tussen D.I.O. en Holland Pharma van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) doorgaan. En toen lagen er steeds vooral juridische beren op de weg bij het tekenen van de definitieve papieren.

_x000D_
_x000D_

Vorige week nog werd tijdens de Ledenvergadering van de KNDB  aangekondigd dat de definitieve fusie aanstaande was, maar uiteindelijk werd de formele effectuering doorgeschoven na het Pinksterweekend.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NDS

_x000D_
_x000D_

De structuur van de nieuwe organisatie is nog niet helemaal duidelijk. De organisaties achter de twee formules DA en D.I.O. – Nederlandse Drogisterij Service en FACO – hebben de handtekeningen gezet, maar in eerdere berichtgeving speelde de fusie een rol binnen Mosadex-dochter Holland Pharma. Wat diens rol is nu de fusie geformaliseerd is, kan nog niet met zekerheid gezegd worden. Wel is bekend dat de kantoorfuncties van NDS zullen verhuizen naar Amersfoort, terwijl de distributietaken in Zwolle blijven. Wat dit voor Diemen betekent, is ook nog niet bekend. De komende weken wordt hard gewerkt aan integratieplannen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Leiding

_x000D_
_x000D_

En wie gaat de nieuwe NDS leiden? December 2016 werd bekend dat Walborgh Kieskamp directeur van de DA-formule zou worden, en dat ook na de fusie zou blijven; Jos Jongstra werd gezien als de nieuwe directeur van NDS. In het nu uitgezonden persbericht wordt dat bevestigd, zij het op termijn: “De komende maanden voegen we de bedrijven samen”, aldus het persbericht. “Het nieuwe bedrijf wordt geleid door Jos Jongstra als algemeen directeur. Met het samengaan van NDS en FACO treedt Henk Castelijns per direct terug als algemeen directeur van NDS. Hij blijft als adviseur van de directie verbonden aan de nieuwe organisatie. Totdat de nieuwe organisatie definitief gestalte heeft gekregen, neemt Walborgh Kieskamp de functie van algemeen directeur NDS waar.”

_x000D_
_x000D_

Zelfstandigen

_x000D_
_x000D_

Wat betekent dit voor de zelfstandig drogist? Henk Castelijns benadrukte eind december dat DA- en D.I.O.-ondernemers zich bij de Mosadex-familie “in een uitermate groeizame omgeving bevinden, bij een financieel solide moedermaatschappij voor wie de retailmarkt een sterke strategische asset is. Onze ambities zijn groot en koersvast: de NDS gaat voor de beste formule voor de zelfstandige drogist en de beste en meest onderscheidende winkels voor de consument. Dat betekent dat Mosadex Groep krachtig investeert in de franchiseformules en haar zelfstandige ondernemers voor apotheek én drogisterij.”

_x000D_
_x000D_

Nieuwe partij

_x000D_
_x000D_

“Samengebundeld hebben DA en D.I.O. ruim 400 zelfstandige drogisterijen in Nederland”, aldus het persbericht. “Hierdoor ontstaat een nieuwe grote partij met voldoende concurrentiekracht in een uiterst competitieve markt die tot op heden gedomineerd wordt door ketens. Dit is ook goed nieuws voor de consument, die bij een lokale ondernemer de persoonlijke aandacht en keuzevrijheid vindt die zij zoekt.”

_x000D_
_x000D_

Er dient opgemerkt te worden dat in het persbericht het naast elkaar voortbestaan van de beide formules niet gegarandeerd wordt. Het blijft bij de formulering: “Voorlopig blijven beide formules naast elkaar bestaan.” Er kan niet bevestigd worden of er plannen zijn om de formules op termijn in elkaar te schuiven, benadrukt wordt dat het even goed mogelijk is dat beide formules gewoon blijven bestaan.

_x000D_
_x000D_

Mosadex

_x000D_
_x000D_

Voor Mosadex betekent de effectuering van de fusie dat zij nu een solide positie in de drogisterijmarkt heeft. Dat nam een aanvang toen in december 2015 DA een doorstart maakte onder de Nederlandse Drogisterij Service (NDS), onderdeel van Mosadex Groep. En nu wordt ook FACO/D.I.O. hier ondergebracht. 

_x000D_
_x000D_

“Mosadex Groep kiest als financieel solide marktleider in de farmaceutische zorg hiermee ook voor de retailmarkt”, aldus het persbericht. “Mosadex Groep doet dit omdat zij kansen ziet voor synergetische voordelen tussen Holland Pharma met NDS/DA en FACO/D.I.O. en tussen zelfstandige apotheken en drogisterijen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Update: Harry Piet schreef naar aanleiding van de fusie een gastcolumn. Die kunt u hier lezen.

_x000D_/upload/images/Project1_illustratie%20fusie%20DA-FACO%20kopie.jpg_x000D_

4/13/2017 21:45

Stephanie is recht door zee, en een echte doener. Ze studeerde zowel sport en bewegen als voeding en diëtetiek, en werkte tien jaar in de horeca voordat zij in september 2013 op de leegstaande drogisterij aan de Nieuwstraat werd geattendeerd. “Ik dacht eerst: dat is niks voor mij. Maar stiekem dacht ik er toch over na. En al heb ik totaal geen achtergrond in de drogisterijwereld: ik kom uit een ondernemersfamilie. Ik heb altijd gezegd dat ik ooit voor mezelf zou beginnen. In september 2014 heb ik de knoop doorgehakt en januari 2015 ben ik opengegaan.”

_x000D_
_x000D_

Het werd een Drogist Bewust Beter, de formule van UniPharma.

_x000D_
_x000D_

“Ik wilde me aansluiten bij een formule, en heb daartoe rondgekeken bij diverse organisaties”, vertelt Smetsers. “Ik heb uiteindelijk voor UniPharma gekozen omdat ik me daar het meeste ondernemer voel. Het is echte soft franchise.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Compleet

_x000D_
_x000D_

Er zijn zwaarwegende redenen voor Stephanie om voor Drogist Bewust Beter te kiezen, zegt ze. “Het gaat erom dat je lokaal kunt ondernemen met een complete winkel – én complete winkelondersteuning. DBB biedt mij een assortiment van wel 43.000 producten waarmee ik mij kan onderscheiden. Niet alleen met bijzondere merken die je elders niet ziet, maar ook met echt onderscheidende categorieën, inclusief een volledig bio- en allergenenassortiment. Ik heb ook een range Bewust Lager-producten waarmee ik op prijsniveau kan concurreren. En dan heb ik het nog niet over het uitgebreide aanbod aan acties en maandaanbiedingen – ik krijg 19 folders per jaar, 14 keer per jaar Direct Mail digitaal en 2 maal per jaar ondersteuning tijdens de Budget weekenden. Maar ook is er veel aandacht voor de beleving in de winkel, met bijvoorbeeld proeverijen, en door een mooie instore presentatie met een aansluitende communicatie richting de consument.”

_x000D_
_x000D_

De inrichting is hier en daar wel anders dan je van Drogist Bewust Beter gewend bent. “Dat klopt”, zegt Stephanie. “DBB heeft daar wel richtlijnen voor, maar ik heb de vrijheid gekregen om daar een eigen touch aan te geven. Ik zocht iets met hout voor een warme uitstraling, en mijn vader is erg handig, dus veel van het interieur heeft hij zelf getimmerd. De mensen van UniPharma laten het vaak aan nieuwe klanten zien.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Heel gezellig

_x000D_
_x000D_

In een dorp is het klantenprofiel meestal vrij divers, en dat weet ook Smetsers: “In Liempde wonen veel ouderen, maar ook wel veel mensen met kinderen. Alleen mijn eigen leeftijdscategorie is in Liempde minder vertegenwoordigd, want de huizen zijn hier best wel duur. Er komen ook best veel mensen hier uit de omgeving, uit dorpen die echt niks hebben. Er komen ook mensen uit Boxtel, vooral voor de cadeauhoek.”

_x000D_
_x000D_

Je merkt aan alles dat Stephanie haar klanten kent. Dat kan ook bijna niet anders, want Liempde is een dorp dat nog geen vijfduizend zielen telt. Stephanie: “Dit is echt een dorp-dorp: iedereen kent elkaar, ze vinden het fijn dat er nog winkels zijn en dus gunnen ze je de klandizie. Daarom wist ik ook dat ik in Liempde een grote kans van slagen heb.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hele centrum

_x000D_
_x000D_

Ze loopt naar de deur en wijst naar het einde van de Nieuwstraat waaraan de drogisterij is gevestigd. “Wat je hier ziet, is het hele centrum: dat begint daarachter bij de Coop en eindigt bij mij, de slager en de dokter. Een voetbalveld lang, meer is het niet. Wel zijn er in de buurt nog wat boerderijwinkels, bij de een koop je tomaat, bij de ander eieren, en er zijn veel terrasjes. Ik vind het wel fijn dat ik tegenover de dokter ben gevestigd: daar heb ik een goede relatie mee, hij stuurt mensen naar mij door en ik naar hem. Binnenkort wordt zijn praktijk ook nog eens uitgebreid tot een gezondheidscentrum, met ook een fysiotherapeut en een tandarts.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Feestelijk

_x000D_
_x000D_

Omdat haar winkel een centrale functie vervult voor de wijde omgeving, is het niet verwonderlijk dat er bij haar verhoudingsgewijs veel reguliere merken op de planken staan. Smetsers stelt zich verhoudingsgewijs minder op als specialist en meer als generalist. Daarom is er veel ruimte voor randassortiment. “Er komen veel mensen binnen voor cadeau’s, want dat misten de mensen in het winkelaanbod. Ik heb er een speciale hoek voor ingericht, en ik kan, als dat nodig is, zo een wand weghalen om die hoek uit te breiden. Dat doe ik tijdens de feestdagen, als ik ruimte wil creëren voor een kerstshow met artikelen en versieringen. Normaal heb ik er circa 20 vierkante meter voor, dan groeit dat naar 100 vierkante meter. Ik vind het zelf een leuk assortiment en sta hier vaak producten feestelijk in te pakken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goede samenwerking

_x000D_
_x000D_

Intussen is Smetsers twee jaar bezig. “Ik heb veel geleerd. Qua ondernemerschap is het me enorm meegevallen, het is allemaal soepel verlopen. Gelukkig zit mijn moeder in de financiële wereld: zij is mijn accountant en als ik iets niet weet, kan ik het altijd vragen. Over de omzet ben ik heel tevreden, en hij stijgt nog steeds. De samenwerking met Unipharma is goed: als er problemen zijn of als je met speciale actie wilt, dan kun je eigenlijk met iedereen alles gewoon bespreken. Ik wilde met carnaval oordoppen voor een speciaal prijsje verkopen. Daar doen ze niet moeilijk over. Er is eigenlijk weinig wat van hen moet, daar ben ik blij mee. Als je echt ondernemer wilt zijn, dan zou ik zeker bij Unipharma gaan, want dan heb je veel meer vrijheid.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De vlog bekijken? Dat kan hier:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_7552.JPG_x000D_
/upload/images/20150121_135418.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_7558.JPG_x000D_