Branche

3/1/2021 9:06

Consumedix gaat zelfstandig verder nu de zuste firma’s verkocht zijn en geen onderdeel meer uitmaken van de Mediphos Group. De nieuwe naam Consumedix en de vernieuwde uitstraling moeten gaan zorgen voor een duidelijkere positionering en betere herkenbaarheid. De naamswijziging heeft geen consequenties voor de bedrijfsactiviteiten. Consumedix blijft distributeur van o.a. gezondheids- en verzorgingsproducten voor consumenten die kwaliteit, innovatie en duurzaamheid naast een goede werking hoog in het vaandel hebben staan. Consumedix blijft gevestigd in Renkum op de Industrieweg; alleen het huisnummer zal veranderen van 12b naar 12.

_x000D_
_x000D_

De nieuwe contactgegevens:

_x000D_
_x000D_

www.consumedix.com

_x000D_
_x000D_

info@consumedix.com

_x000D_
_x000D_

088 – 606 3800

_x000D_/upload/images/image003(2).jpg_x000D_

1/26/2021 15:41

Opvallend is dat Etos zelf geen persbericht over de move de deur uitdeed, maar bij navraag zegt de persfdeling: "We kunnen bevestigen dat Saskia Egas Reparaz heeft besloten om Etos en daarmee Ahold Delhaize te verlaten. We bedanken Saskia voor haar positieve bijdrage aan Etos en wensen haar alle succes toe voor de toekomst en bij haar nieuwe werkgever Hema."

_x000D_
_x000D_

Wat was die positieve bijdrage? Tijdens het honderdjarige bestaan van Etos gaf Egas Reparaz aan dat bij Etos de focus van gezondheid niet langer ligt op er goed uitzien, maar je goed voelen. "Lichamelijke gezondheid dus, waarbij de nadruk ligt op de ervaring van lichamelijke gezondheid en minder op de uiterlijke verschijning. In dat kader moet je ook onze overname zien van de gezondheidswebsites, waarmee we klanten niet alleen in de winkel maar ook thuis kunnen bijstaan. Dat moet ook wel, want de klant verandert sneller dan ooit – en dus ook de klantvragen. Zo verrast het ons dat klanten steeds minder vragen naar een specifieke tandpasta, maar naar hoe ze van bijvoorbeeld tandvleesproblemen afkomen. De vragen verschuiven dus van productgericht naar probleemgericht.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verrast

_x000D_
_x000D_

De vraag is of Egas Reparaz niet vertrekt voordat deze strategische accentverschuiving al is afgerond. Er leken geen tekenen te zijn dat Egas Reparaz Etos wilde verlaten. Ze werkte meer dan 20 jaar bij Ahold Delhaize, in verschillende rollen en bij verschillende merken. Ze is ook lid van het Europese leadershipteam van Ahold Delhaize. 

_x000D_
_x000D_

Haar besluit lijkt Etos verrast te hebben. Kwestie van een goede headhunter?Het lijkt er wel op. Zo zegt Etos niet zonder eigendunk: "We zijn er trots op dat we retailtalenten ontdekken en laten groeien binnen dit bedrijf, en begrijpen dat dit ook extern opgemerkt wordt."

_x000D_
_x000D_

De vraag wie haar taak overneemt, en wanneer, kan nog niet beantwoord worden. "We starten met de zoektocht naar een opvolger en zullen daar te zijner tijd over communiceren", aldus de persafdeling.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/CEO%20Etos_Saskia%20Egas%20Reparaz%20kopie.jpg_x000D_

1/13/2021 18:05

Jos Jongstra bekleedde, na zijn studie economie, diverse functies bekleed bij zowel zelfstandige drogisterijen als bij het grootwinkelbedrijf. Bij Etos gaf hij leiding gegeven aan de filiaal-operatie en heeft hij een apotheekformule ontwikkeld. Tevens is hij directeur van De Tuinen geweest, en algemeen directeur van FACO. Bij de start van Nederlandse Drogisterij Service (NDS), waar FACO onderdeel van werd, trad hij aan als directeur, onder meer verantwoordelijk voor de D.I.O.- en DA-drogisterijen. Ook is hij al jaren actief binnen het CBD als bestuurslid van de koepelorganisatie. Ook beheert hij de portefeuilles geneesmiddelen en financiën.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dank voor inzet

_x000D_
_x000D_

In een reactie zegt Ed van de Weerd, voorzitter van het CBD: “Ik en het gehele bestuur zijn heel blij met de benoeming van Jos Jongstra. Ik heb veel vertrouwen dat Jos de positie van de drogist als het voorportaal van de eerste lijn zorg verder gaat uitbouwen. Onder zijn leiding zal de sector blijven investeren in kwaliteit en verantwoorde zorg. Ook wil ik Marten Hummel heel erg bedanken voor zijn jarenlange inzet voor het CBD. Onder zijn leiding hebben de drogisten hun wettelijk erkende positie in de geneesmiddelenvoorziening gekregen en een substantiële kwaliteitsslag gemaakt in het leveren van verantwoorde zorg aan de consumenten en patiënten. Ook heeft de drogisterijsector zich ontwikkeld tot een cruciale beroepsgroep in de zorg.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ingeslagen weg

_x000D_
_x000D_

Jos Jongstra zal na een inwerkperiode eindverantwoordelijk worden voor het CBD. “Ik ben erg blij met mijn toekomstige rol als directeur van het CBD. Drogisten zijn retailers met een maatschappelijke rol. De drogist heeft onder meer tijdens de coronacrisis laten zien onmisbaar te zijn als de laagdrempelige en persoonlijke adviseur in gezondheid, welbevinden en hygiëne. Vanuit mijn brede achtergrond zal ik samen met het team van het CBD verder gaan op de door Marten Hummel ingeslagen weg.” Er is geen uitspraak gedaan wanneer (en óf) Jongstra afscheid zal nemen van NDS.

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift: Jongstra in zijn FACO-dagen.

_x000D_/upload/images/DIO-Relatiedag-2016-28.jpg_x000D_

1/11/2021 14:40

Per 1 januari is Drogisterij Pijl te Leeuwarden heropend als Drogisterij Bewust Beter. Inmiddels runt Eldert (35 jaar) de drogisterij ruim 5 jaar en is de drogist al ruim 35 jaar een begrip in de Friese hoofdstad. De drogisterij, schoonheidssalon en pedicure staan bekend om het goede advies op het gebied van gezondheid en verzorging en de persoonlijke aandacht voor de klant. 

_x000D_
_x000D_

'Met de keuze voor Drogist Bewust Beter kan het team de wijk Camminghaburen met 10.865 inwoners en omgeving nog beter adviseren. Met de compleet nieuwe uitstraling, de specialistische kennis en het enthousiasme voor het vak, gecombineerd met het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter, ziet het team van Drogisterij Pijl de toekomst positief in.' Dit aldus het persbericht.

_x000D_
_x000D_

“Eindelijk heb ik weer de ruimte om lokaal te ondernemen!", zegt Pijl. "Met een prijsvechter naast me, wil ik me focussen op een goed en gezond advies, dit kan met de backup en het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter. Zo krijgen wij weer meer tijd voor de klanten en houden wij de focus op advies en verkoop. “ 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bilthoven

_x000D_
_x000D_

Ook MOOI parfumerie en GEZOND drogisterij Frits uit Bilthoven kiest voor de ondersteuning van Drogist Bewust Beter. Drogist van Frits te Bilthoven biedt een compleet pakket in verzorging en gezondheid op één adres. Met een barbier, 4 schoonheidssalons, nagelsalon en pedicure, stomerij, MOOI parfumerie en drogisterij ligt de nadruk op de complete beleving in de winkel. 

_x000D_
_x000D_

'Drogisterij Frits maakt gebruik van de ondersteuning en kenmerken van Drogist Bewust Beter. Met deze overstap is het de tweede MOOI parfumerie die kiest voor Drogist Bewust Beter en het ruime assortiment van UniPharma', aldus het persbericht. 'Drogist Bewust Beter ondersteunt Drogist Bilthoven met de landelijke marketing, zodat het team van drogisterij Frits zich nog beter kan focussen op verkoop, advies en aandacht voor haar klanten.' 

_x000D_/upload/images/Frtis%20Bilthoven.jpg_x000D_
/upload/images/PIJL%20Pui.jpg_x000D_

1/13/2021 17:50

Even traditioneel als de hollandse kost is dat de beide voorzitters, Monica van Ee van de NCV en Ed van de Weerd van het CBD, terugblikken op 2020 en vooruitkijken naar het voor ons liggende jaar.Voor de NCV was 2020 qua omzet geen goed jaar, zeker omdat kappers en schoonheiddspecialisten tijdelijk de deuren moesten sluiten. Hoewel de drogisterijen geopend bleven, was de aandacht voor cosmetica daar minder. De focus lag op de persoonlijke verzorging. Aan de andere kant werd, zo benadrukte Van Ee, de rol van persoonlijke verzorging voor de lichamelijke én geestelijke gezondheid wel duidelijker: "Wij hebben een survey gedaan onder stakeholders. Daaruit blijkt dat wij een autoriteit moeten zijn, met een betrouwbaar image en veilig producten. Wij worden heel snel als de grote boze wolf gezien, want luxe: dat is niet noodzakelijk. Maar deze tijd laat zien hoe belangrijk het is om met een gezonde huid en verzorgd uiterlijk goed in je vel te zitten. Je moet voor jezelf zorgen: ook dat is onderdeel van je gezondheid. Het effect van cosmetica op het zelfvertrouwen en welbevinden van de consument is groot."  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Omzetplussen

_x000D_
_x000D_

Drogisten blikken met meer tevredenheid terug, zei Van de Weerd: "Het was geen briljant jaar, maar wel een goed jaar. Belangrijk is dat drogisten door de overheid nu als een vitale branche worden beschouwd, net als de levensmiddelenwinkels. Onze omzet is wel iets gegroeid, enerzijds omdat mensen coronagerelateerde producten zochten, anderzijds omdat ze nauwelijks op vakantie gingen, dus de business bleef thuis. Het overgrote deel van de spullen die mensen nodig hadden voor hun gezondheid en persoonlijke verzorging, wordt nopg altijd via de drogisterijbedrijven verkocht. Maar welke hebben niet zulke omzetplussen gehaald als de supermarkten."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Specialist en coach

_x000D_
_x000D_

Een gevolg van de coronacrisis is dat gezondheid en welzijn bij de consument absoluut top of mind is geworden. Niet langer wachten tot mensen ziek worden maar meer aandacht voor welzijn en welbevinden zodat ziek worden juist wordt voorkomen. Daarmee staat de deur open voor de drogisterijbranche om een rol te claimen als nuldelijnszorgspecialist en leefstijlcoach. “De drogist heeft een belangrijke rol in het draaiende houden van de maatschappij en is daarom erkend als cruciale sector. Wij hebben de kennis en producten om Nederland gezond te houden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Samenwerking met CBG

_x000D_
_x000D_

Nu is dus het moment daar om de rol van de essentiële drogist te bestendigen. En dus is het belangrijkste nieuws van de nieuwjaarsreceptie wel dat er steeds meer initiatieven zijn, waarin drogisten steeds meer met andere stakeholders samenwerken. Jeroen Kemperman, manager strategie van zorgverzekeraar Zilveren Kruis, ziet een vacuüm tussen de nuldelijn- en eerstelijnszorg waarop de drogist kan inspelen. Hij haalde de proeftuin in Brummen aan waar op initiatief van het CBD drogisten, apothekers en huisartsen samenwerken. “Als de drogist zijn taken serieus neemt en dat met certificatie ook laat zien, zijn zorgverzekeraars heel geïnteresseerd in samenwerking. Denk daarbij aan het bieden van voordelen voor Nederlanders die kunnen aantonen goed voor zichzelf te zorgen.”

_x000D_
_x000D_

En Hugo Hurts, directeur van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, zei dat "de drogist hard heeft gewerkt aan haar kwaliteitsbeleid, waarmee het veilig gebruik van geneesmiddelen wordt bevorderd. De focus lag dit jaar vooral op vaccinaties en medicijnen in ziekenhuizen; dat raakt de drogist minder. Maar in kantlijn van dit geweld hebben we ons wel gerealiseerd dat heldere communicatie van medicijnen van belang is. Ook de drogisten kregen veel vragen over het gebruik van vitamine D, zink en ibuprofen bij corona: hoe werken ze, helpen ze wel, hoe gebruik je ze? Essentiele vragen. Dat is waar CBG en drogisten elkaar vinden: heldere informatie. De drogisterijbranche heeft de afgelopen jaren enorm gewerkt aan kwaliteitsbeleid. Dat heeft er sterk aan bijgedragen dat de relatie tussen CBG en CBD is verbreed en verdiept. En dat zal in de loop van dit jaar formeel worden bevestigd in een  samenwerkingsovereenkomst."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Apotheker als collega

_x000D_
_x000D_

Van de Weerd vertelde dat er een actieve samenwerking met het CBG is gestart "om te kijken in hoeverre wij meer vorm kunnen geven aan het onlasten van de eerstelijnszorg. 8% van de consulten van huisartsen zijn overbodig: heel veel kwaaltjes kan de patiënt zelf oplossen, als hij bij de drogist het juiste product vindt met het juiste advies. We zoeken samen met het CBG naar middelen om dat beter aan te bieden, zodat Nederland geholpen wordt en niet massaal naar de huisarts moet."
_x000D_
Van de Weerd ziet daarbij de apotheker niet als concurrent maar als collega: "Ik zie dit niet als iets dat exclusief tot het terrein van de drogist behoort. Hoewel ik me wel enigszins kan voorstellen dat zij zich wat berdeigd voelen, er MOET iets gebeuren."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Persoonlijk advies en samenwerken

_x000D_
_x000D_

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Nyenrode Business Universiteit, plaatste de rol van de drogist in een bredere, ook sociale context: “De behoefte aan sociale binding, persoonlijk contact en advies is in deze online maatschappij heel groot. Het belang van persoonlijk advies neemt toe. Een volgende stap kan zijn dat drogisten, kappers en schoonheidssalons meer gaan samenwerken, online en in winkels meer naar elkaar doorverwijzen om zo klanten beter te bedienen.”

_x000D_
_x000D_

Directeur van VNO/NCW Cees Oudshoorn zei dat de crisis heeft laten zien dat "ons volksgezondheidsstelsel niet op crisis is ingesteld. Het is improviseren.  We leren dat nu. De crisis legt bloot wat niet goed gaat: bij eb komen de wrakken boven. Zo functioneert de arbeidsmarkt niet goed. Aan de andere kant: de crisis toont de kracht van innovatie. Want dankzij de digitale versnelling konden de meesten van ons toch door blijven werken.2021 wordt het jaar van de verlossing."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Op de foto: Links Ed van de Weerd (CBD), midden Monica van Ee (NCV) en presentator Theo Verbruggen

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/NJR2021.jpg_x000D_

10/25/2018 11:55

Een van de ondernemers die zojuist de overstap heeft gemaakt, is Remco Bins, drogist in Eerbeek. Bins heeft niet alleen privé, maar ook binnen drogisterijland, flink rondgereisd. De geboren Noord-Hollanders stapte, na een carrière in food, in 1996 over naar Kruidvat, waar hij twee jaar later als filiaalmanager werkte. Drie jaar later verkaste hij naar het midden van het land, waar hij voor een DA-ondernemer een filiaal onder zijn hoede kreeg. "Tegen 2009 werd duidelijk dat een faillissement aanstaande was. Een functie als filiaalmanager lag niet voor het oprapen, dus ben ik in gesprek gegaan met FACO om onder hun vlag verder te gaan als ondernemer. Zij wezen mij op een Etos die in Eerbeek ter overname werd aangeboden. De samenwerking van de desbetreffende ondernemer met de Etos liep af. De belangrijkste reden dat ik voor die formule koos? De vrijheid. Ik wil graag mijn eigen invulling kunnen inbrengen in de eigen winkel en soft franchise heeft mijn voorkeur".

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Niet erg

_x000D_
_x000D_

"Ik vond die overstap wel goed, ook omdat Mosadex Groep over farmaceutische zorg- en dienstverlening gaat, en dat spreekt mij aan vanwege de toenemende adviesfunctie die wij als drogist hebben. Intussen besefte ik wel dat je voor bepaalde dingen als eenheid moet optreden. Zo moet je de afspraken die je organisatie met leveranciers maakt, als ondernemersgroep waarmaken. Dus een wat hardere vorm van franchise vond ik uiteindelijk niet erg." 

_x000D_
_x000D_

Toen duidelijk werd dat D.I.O. als formule zou gaan verdwijnen, stond hij vooraan om de overstap te maken naar DA. "Weet je, DA heeft altijd een goede naam gehad in deze omgeving, van oudsher al. En ik heb wel gemerkt dat toen deze Etos een D.I.O. werd, me dat klanten heeft gekost: de omzet daalde omdat mensen de formule niet kenden en wegbleven. Ik weet niet hoe dat elders is, maar in deze omgeving heeft de naam D.I.O. weinig naamsbekendheid. Ik hoefde niet lang te denken toen de mogelijkheid kwam om weer DA te worden."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nadrukkelijker

_x000D_
_x000D_

De ombouw zelf was verrassend eenvoudig. In overleg met NDS is buitensigning aangepast naar DA. "Eigenlijk is er niet meer veranderd in de winkel dan dat de logo's van D.I.O. zijn vervangen door het DA-logo. Qua interieur is alles hetzelfde gebleven… behalve dan dat ik enige stellingen een kwart slag heb gedraaid. Wel heb ik de mid-stellingen zo aangepast dat de looproute voor de consument wel veranderd is. Ik vond dat ik de consument toch nadrukkelijker moest laten zien dat de winkel veranderd was in uiterlijk en looproute en onze onderscheidende producten beter opvallen bij de consument. Want in dat deel staan onze vitaminen en mineralen, waarmee we ons hier echt onderscheiden. Onze klanten komen in onze winkel voor vakkundig advies en de zelfzorgmiddelen zijn daarom een belangrijk productgroep in onze winkel." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Perfect

_x000D_
_x000D_

Het nieuwe DA focust zich meer op 'alle dagelijkse gezondheidsvragen en voor deskundig advies', zo zegt het persbericht. 'Deze drogisterijen onderscheiden zich door adviezen en producten die op een natuurlijke wijze gezond maken en houden.' 

_x000D_
_x000D_

Bins wijst erop dat de aanwezigheid van een G&W naast de winkel, een Kruidvat, een Action en drie supermarkten hem al vanaf begin van de opening van de winkel dwong om een meer specialistische, adviserende rol te gaan vervullen. "Natuurlijk doen wij ook mee met 1+1-acties” maar wij hebben in ons assortiment onderscheidende merken en hebben veel aandacht voor gezondheid. Dus we passen perfect in de nieuwe aanpak van DA."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Heren

_x000D_
_x000D_

De winkel van Bins heeft veel diverse doelgroepen. Wel komen er ook veel mannelijke consumenten in zijn winkel. "Daarom hebben we een groot assortiment producten voor zowel de dames- en herenparfumerie. Verder zijn er in de omgeving drie vakantieparken, daar passen wij ons assortiment ook op aan. In het voorjaar en zomer hebben wij een ruim assortiment aan vakantie en zomerartikelen o.a. slippers, zomerhoeden, zonnebrillen etc. staan in onze winkel."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gelukkig

_x000D_
_x000D_

Hoe reageerden de klanten en merkt hij al iets in zijn omzet?

_x000D_
_x000D_

"Of het me meer omzet oplevert, daarvoor zijn wij nog te kort DA. Maar onze klanten reageren positief en ik zie oude klanten weer terug en nieuwe in mijn winkel. Een opmerking van een klant: Jullie zijn weer DA, nu kom ik weer bij jullie mijn boodschappen doen”. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bekijk ook de vlog!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202018-10-25%20om%2011_53_06.png_x000D_
/upload/images/IMG_1760.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_1757.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_1774.jpg_x000D_

10/17/2020 11:34

Het persbericht meldt:

_x000D_
_x000D_

"Cherihan, de jonge onderneemster, wilde haar werk als apothekers assistente en visagiste combineren en zag deze mooie kans in Roosendaal. Als dochter van een ondernemer, wist ze al vrij snel dat ze haar eigen winkel wilde starten. Deze kans werd mogelijk gemaakt door het beschikbare pand in het winkelcentrum en na een eerdere sluiting van de (DA) drogist in 2019.
_x000D_

_x000D_
Met de landelijke ondersteuning van Drogist Bewust Beter kan Drogisterij Beauté de focus op de persoonlijke aandacht en een goed advies voor de klanten houden. Met de keuze voor Drogist Bewust Beter kan het team Beauté de inwoners van De Kroeven en omgeving nog beter van dienst zijn.

_x000D_
_x000D_

DBB Beauté heeft met de nieuwe uitstraling en het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter, de klantgerichte service van de medewerkers en het enthousiasme voor het vak, vertrouwen in de toekomst, DBB Beauté is klaar voor de toekomst!"

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-10-17%20om%2011_32_50.png_x000D_

10/12/2020 13:12

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In oktober presenteert Vriesia zijn nieuwe Folderplan 2021. Vernieuwd en verbeterd, zegt Mark Stevens, hoofd marketing & design: "De folder biedt o.a. standaard een voordelig tarief en de vrijheid om zelf te kiezen aan welke actiemomenten je mee wilt doen. Maar vooral zijn deze folders een afspiegeling van de ontwikkelingen en trends in de maatschappij. Met name de groeiende vergrijzing, de steeds bewustere consument en de aandacht voor gezondheid zijn sturend geweest voor dit folderplan."

_x000D_
_x000D_

Vriesia is in basis puur groothandel: het levert een assortiment van meer dan 12.000 producten, maar ondersteunt geen retailformule en houdt de overhead zo laag mogelijk. “De nadruk ligt zoveel mogelijk ondersteunen van de ondernemer”, zegt Stevens. “Zowel intern als extern is er een sterke onderlinge verbondenheid door een persoonlijke en laagdrempelige aanpak. Intern houden we het op een kleine, strakke organisatie die betrokken en gedreven is; er heerst een persoonlijke, ongedwongen (professionele) werksfeer. En dat strekt zich ook uit naar de klanten: Vriesia staat als sinds jaar en dag bekend als de groothandel waarbij persoonlijke communicatie en betrokkenheid hoog in het vaandel staat. Klanten hébben een nummer, maar zíjn het niet! Ze kennen de mensen van onze organisatie meestal persoonlijk. Ze weten dat we altijd voor ze klaarstaan: gewoon zorgen dat de klant wordt geholpen, dat is het belangrijkste! Die USP gaan we de komende tijd verder invullen en voor het voetlicht halen. Want het is een belangrijke factor in het succes van onze klanten.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Concrete meerwaarde

_x000D_
_x000D_

“In deze tijden van social distancing en afstand houden is het belangrijk om je verbonden te blijven voelen. We maken een soort tegenbeweging, waarbij we op afstand toch persoonlijk kunnen blijven opereren”, aldus Stevens. “Onze klanten merken dit dagelijks. Of er nu direct gesproken kan worden met een van onze sales- en servicemedewerkers, of dat er direct contact is met onze category managers over een verkoopprijs bij grotere aantallen: Vriesia is laagdrempelig, bereikbaar en bovenal persoonlijk. Dat blijft niet alleen bij mooie woorden: we gaan dat zichtbaar en tastbaar maken met diverse activiteiten, die de ondernemer van Vriesia een concrete meerwaarde gaan bieden.”

_x000D_
_x000D_

Zeker nu is die persoonlijke band met ondernemers belangrijk, zegt Stevens: "Er is best veel onrust in de markt, enerzijds vanwege de druk van het grootwinkelbedrijf, anderzijds door de grote onzekerheid vanwege het coronavirus. En dus stellen veel ondernemers zich de vraag bij welke organisatie zij zich het meeste thuis voelen. Dan is het belangrijk om te weten dat Vriesia in de communicatie tussen ondernemers vaak wordt genoemd als een goed alternatief. Waarom? Omdat wij onze klanten zo goed bijstaan. Dat zeggen wij dus niet, dat zeggen ondernemers zèlf!"

_x000D_/upload/images/VRIESIA2021_Campagne1%20kopie.jpg_x000D_
/upload/images/VRIESIA2021_Folderplan_Voorbeeldfolder_Huidverzorging-1%20kopie.jpg_x000D_
/upload/images/VRIESIA2021_Folderplan_Voorbeeldfolder_Vaderdag-1%20kopie.jpg_x000D_

9/11/2020 15:34

Vriesia is in basis puur groothandel: het levert een assortiment van meer dan 12.000 producten, maar ondersteunt geen retailformule en houdt de overhead zo laag mogelijk. “De nadruk ligt zoveel mogelijk ondersteunen van de ondernemer”, zegt Mark Stevens (hoofd marketing & design). Toch heeft Vriesia een aantal assets die bij een retailorganisatie niet misstaan. Zoals de heel flexibel ingerichte folder- en actie-uitingen en het Altijd Scherp-programma.

_x000D_
_x000D_

Maar een van de belangrijkste meerwaarden van de groothandel ligt misschien wel op een heel ander vlak, zo weten de klanten van Vriesia. “Zowel intern als extern is er een sterke onderlinge verbondenheid door een persoonlijke en laagdrempelige aanpak”, zegt Stevens. “Intern houden we het op een kleine, strakke organisatie die betrokken en gedreven is; er heerst een persoonlijke, ongedwongen (professionele) werksfeer. En dat strekt zich ook uit naar de klanten: Vriesia staat als sinds jaar en dag bekend als de groothandel waarbij persoonlijke communicatie en betrokkenheid hoog in het vaandel staat. 

_x000D_
_x000D_

Klanten hébben een nummer, maar zíjn het niet! Ze kennen de mensen van onze organisatie meestal persoonlijk. Ze weten dat we altijd voor ze klaarstaan: gewoon zorgen dat de klant wordt geholpen, dat is het belangrijkste! Die USP gaan we de komende tijd verder invullen en voor het voetlicht halen. Want het is een belangrijke factor in het succes van onze klanten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zichtbaar en tastbaar

_x000D_
_x000D_

Waarom nu?

_x000D_
_x000D_

“In deze tijden van social distancing en afstand houden is het belangrijk om je verbonden te blijven voelen. We maken een soort tegenbeweging, waarbij we op afstand toch persoonlijk kunnen blijven opereren”, aldus Stevens. “Onze klanten merken dit dagelijks. Of er nu direct gesproken kan worden met een van onze sales- en servicemedewerkers, of dat er direct contact is met onze category managers over een verkoopprijs bij grotere aantallen: Vriesia is laagdrempelig, bereikbaar en bovenal persoonlijk. Dat blijft niet alleen bij mooie woorden: we gaan dat zichtbaar en tastbaar maken met diverse activiteiten, die de ondernemer van Vriesia een concrete meerwaarde gaan bieden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer weten? Kijk dan HIER>>

_x000D_/upload/images/shutterstock_161513456.jpg_x000D_

9/11/2020 15:44

Het was 10 september op de kop af 45 jaar geleden dat Kruidvat haar allereerste winkel opende, in Hilversum. Aan de Steenweg in Roermond bereikt Kruidvat vandaag opnieuw een bijzondere mijlpaal met de opening van een nieuwe winkel in Roermond. Hier wordt Next Generation 3.0 uitgerold, een nieuw winkelconcept mett een frisse, moderne uitstraling en een overzichtelijke presentatie. Bovendien is er, naast een groot aanbod verzorgings- en gezondheidsproducten, extra veel ruimte voor beauty.

_x000D_
_x000D_

“Precies op onze verjaardag deze nieuwe winkel, die net even anders is dan je van ons gewend bent”, zegt Ed van de Weerd, CEO van Kruidvat, tros. “Natuurlijk is het onmiskenbaar Kruidvat, met het Kruidvat-rood en de bekende aanbiedingen, maar we leggen hier net even het accent meer naar de winkelende krant. Dit is een winkelstraat waar klanten lekker willen shoppen, browsen en snuffelen, en in een standaard Kruidvat kunnen we daar niet voldoende aandacht aan besteden. In deze winkel kan dat wèl: er is hier meer beauty,m en meer impuls dan in een gewone Kruidvat.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goede aarde

_x000D_
_x000D_

Van Eerd is trots op de nieuwe winkel: “Kijk alleen al naar de nieuwe beauty-afdeling, maar de hele winkel is fris, ruim-opgezet, met een aan deze klanten aangepast assortiment. En er zijn leuke gimmicks: klanten kunnen online testen en een fotootje nemen van het eindresultaat. We denken dat dat bij klanten in goede aarde zal vallen.” 

_x000D_
_x000D_

“Klanten houden ervan om hier lekker te snuffelen in ons gevarieerde en verrassende aanbod. En doordat we weten wat onder onze klanten leeft, kunnen we hen nóg beter bedienen met een aanbod dat bij hen past en bieden we inderdaad veel extra’s”, vult formulemanager Jur Smit aan. “In Roermond bestaat onze klantenkring uit veel jonge mensen. Daar spelen we op in door hier ons beauty-assortiment extra onder de aandacht te brengen. In de extra grote beauty-wereld staan onze top-cosmeticamerken in een moderne en prettige omgeving  gepresenteerd. Bijzonder zijn ook de QR-codes op het schap waarmee klanten hun beauty-producten online kunnen testen. Hierdoor zie je bijvoorbeeld direct welke kleur foundation of lipstick  je wel of niet staat.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zones

_x000D_
_x000D_

De nieuwe winkelomgeving heeft een frisse en moderne uitstraling en een overzichtelijke presentatie, waarbij het assortiment is ingedeeld in zones (of ‘werelden’, zoals Van de Weerd het noemt), Health, Baby, Beauty en Body, die herkenbaar zijn aan de heldere, zachte en frisse kleuren. “Door de overzichtelijke presentatie zijn producten makkelijker vindbaar. Uit klantenpeilingen blijkt dat consumenten er goed op reageren: 90% noemt het een mooie winkelervaring”, vertelt Smit. “Ook het voordeel komt duidelijk naar voren. De wekelijkse aanbiedingen en acties staan in het hart van de winkel. We staan hier in de ‘actiestraat’ waar alle promoties eigenlijk bij elkaar staan. Dus klanten die met een folder winkelen, kunnen makkelijker hun promoties vinden. Verder bieden we klanten de keus om, aan het eind van de ‘kassaslang’, zelf te scannen en afrekenen, of aan de kassa bij de medewerkster. Ook kunnen ze hier hun internetbestelling ophalen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Affiniteit

_x000D_
_x000D_

De beautyhoek is inderdaad het bekijken waard, duidelijk met meer aandacht vormgegeven dan bij de standaard Kruidvat.

_x000D_
_x000D_

“Jongere klanten hebben meer affiniteit met beauty en skincare, en hebben iets meer te besteden”, zegt Smit. “Dus hebben we die weereld groter gemaakt, met koven met stoere, gave visuals, spiegels met een led-randje, en QR-codes om online je lippenstift of foundation te testen. Ook met andere funcategorieën, zoals food en premium food, willen iets meer inspelen op de lokale klantbehoefte. Dat is het nieuwe aan deze winkel.”

_x000D_
_x000D_

Om het 45-jarig jubileum feestelijk te vieren wordt voor de gevel van de nieuwe winkel een grote afbeelding geplaatst van de allereerste winkel. Wat ons ook opvalt is dat daar ook grote merknamen de volle aandacht krijgen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Uitrol

_x000D_
_x000D_

Vanaf volgend jaar wordt het nieuwe winkelconcept in Nederland en België uitgerold. Ed van de Weerd: “We gaan elke winkelopening en grote verbouwing zoveel mogelijk benutten om ons nieuwe concept uit te rollen. Hierbij blijven we uiteraard leren van onze ervaringen, zodat we deze steeds kunnen verbeteren. Kruidvat is een voordeeldrogist die bekendstaat om haar aantrekkelijke acties en verrassende aanbiedingen. Hiermee hebben we al 45 jaar veel succes en dat gaan we nóg meer in de etalage zetten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Kruidvat_Feestelijke%20opening%20Roermond.jpg_x000D_
/upload/images/Kruidvat_gezondheid.jpg_x000D_
/upload/images/Kruidvat_zelfscan.jpg_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-09-11%20om%2015_37_54.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-09-11%20om%2015_38_20.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-09-11%20om%2015_38_42.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-09-11%20om%2015_40_05.png_x000D_