Branche

10/25/2018 11:55

Een van de ondernemers die zojuist de overstap heeft gemaakt, is Remco Bins, drogist in Eerbeek. Bins heeft niet alleen privé, maar ook binnen drogisterijland, flink rondgereisd. De geboren Noord-Hollanders stapte, na een carrière in food, in 1996 over naar Kruidvat, waar hij twee jaar later als filiaalmanager werkte. Drie jaar later verkaste hij naar het midden van het land, waar hij voor een DA-ondernemer een filiaal onder zijn hoede kreeg. "Tegen 2009 werd duidelijk dat een faillissement aanstaande was. Een functie als filiaalmanager lag niet voor het oprapen, dus ben ik in gesprek gegaan met FACO om onder hun vlag verder te gaan als ondernemer. Zij wezen mij op een Etos die in Eerbeek ter overname werd aangeboden. De samenwerking van de desbetreffende ondernemer met de Etos liep af. De belangrijkste reden dat ik voor die formule koos? De vrijheid. Ik wil graag mijn eigen invulling kunnen inbrengen in de eigen winkel en soft franchise heeft mijn voorkeur".

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Niet erg

_x000D_
_x000D_

"Ik vond die overstap wel goed, ook omdat Mosadex Groep over farmaceutische zorg- en dienstverlening gaat, en dat spreekt mij aan vanwege de toenemende adviesfunctie die wij als drogist hebben. Intussen besefte ik wel dat je voor bepaalde dingen als eenheid moet optreden. Zo moet je de afspraken die je organisatie met leveranciers maakt, als ondernemersgroep waarmaken. Dus een wat hardere vorm van franchise vond ik uiteindelijk niet erg." 

_x000D_
_x000D_

Toen duidelijk werd dat D.I.O. als formule zou gaan verdwijnen, stond hij vooraan om de overstap te maken naar DA. "Weet je, DA heeft altijd een goede naam gehad in deze omgeving, van oudsher al. En ik heb wel gemerkt dat toen deze Etos een D.I.O. werd, me dat klanten heeft gekost: de omzet daalde omdat mensen de formule niet kenden en wegbleven. Ik weet niet hoe dat elders is, maar in deze omgeving heeft de naam D.I.O. weinig naamsbekendheid. Ik hoefde niet lang te denken toen de mogelijkheid kwam om weer DA te worden."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nadrukkelijker

_x000D_
_x000D_

De ombouw zelf was verrassend eenvoudig. In overleg met NDS is buitensigning aangepast naar DA. "Eigenlijk is er niet meer veranderd in de winkel dan dat de logo's van D.I.O. zijn vervangen door het DA-logo. Qua interieur is alles hetzelfde gebleven… behalve dan dat ik enige stellingen een kwart slag heb gedraaid. Wel heb ik de mid-stellingen zo aangepast dat de looproute voor de consument wel veranderd is. Ik vond dat ik de consument toch nadrukkelijker moest laten zien dat de winkel veranderd was in uiterlijk en looproute en onze onderscheidende producten beter opvallen bij de consument. Want in dat deel staan onze vitaminen en mineralen, waarmee we ons hier echt onderscheiden. Onze klanten komen in onze winkel voor vakkundig advies en de zelfzorgmiddelen zijn daarom een belangrijk productgroep in onze winkel." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Perfect

_x000D_
_x000D_

Het nieuwe DA focust zich meer op 'alle dagelijkse gezondheidsvragen en voor deskundig advies', zo zegt het persbericht. 'Deze drogisterijen onderscheiden zich door adviezen en producten die op een natuurlijke wijze gezond maken en houden.' 

_x000D_
_x000D_

Bins wijst erop dat de aanwezigheid van een G&W naast de winkel, een Kruidvat, een Action en drie supermarkten hem al vanaf begin van de opening van de winkel dwong om een meer specialistische, adviserende rol te gaan vervullen. "Natuurlijk doen wij ook mee met 1+1-acties” maar wij hebben in ons assortiment onderscheidende merken en hebben veel aandacht voor gezondheid. Dus we passen perfect in de nieuwe aanpak van DA."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Heren

_x000D_
_x000D_

De winkel van Bins heeft veel diverse doelgroepen. Wel komen er ook veel mannelijke consumenten in zijn winkel. "Daarom hebben we een groot assortiment producten voor zowel de dames- en herenparfumerie. Verder zijn er in de omgeving drie vakantieparken, daar passen wij ons assortiment ook op aan. In het voorjaar en zomer hebben wij een ruim assortiment aan vakantie en zomerartikelen o.a. slippers, zomerhoeden, zonnebrillen etc. staan in onze winkel."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gelukkig

_x000D_
_x000D_

Hoe reageerden de klanten en merkt hij al iets in zijn omzet?

_x000D_
_x000D_

"Of het me meer omzet oplevert, daarvoor zijn wij nog te kort DA. Maar onze klanten reageren positief en ik zie oude klanten weer terug en nieuwe in mijn winkel. Een opmerking van een klant: Jullie zijn weer DA, nu kom ik weer bij jullie mijn boodschappen doen”. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bekijk ook de vlog!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202018-10-25%20om%2011_53_06.png_x000D_
/upload/images/IMG_1760.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_1757.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_1774.jpg_x000D_

10/17/2020 11:34

Het persbericht meldt:

_x000D_
_x000D_

"Cherihan, de jonge onderneemster, wilde haar werk als apothekers assistente en visagiste combineren en zag deze mooie kans in Roosendaal. Als dochter van een ondernemer, wist ze al vrij snel dat ze haar eigen winkel wilde starten. Deze kans werd mogelijk gemaakt door het beschikbare pand in het winkelcentrum en na een eerdere sluiting van de (DA) drogist in 2019.
_x000D_

_x000D_
Met de landelijke ondersteuning van Drogist Bewust Beter kan Drogisterij Beauté de focus op de persoonlijke aandacht en een goed advies voor de klanten houden. Met de keuze voor Drogist Bewust Beter kan het team Beauté de inwoners van De Kroeven en omgeving nog beter van dienst zijn.

_x000D_
_x000D_

DBB Beauté heeft met de nieuwe uitstraling en het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter, de klantgerichte service van de medewerkers en het enthousiasme voor het vak, vertrouwen in de toekomst, DBB Beauté is klaar voor de toekomst!"

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-10-17%20om%2011_32_50.png_x000D_

10/12/2020 13:12

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In oktober presenteert Vriesia zijn nieuwe Folderplan 2021. Vernieuwd en verbeterd, zegt Mark Stevens, hoofd marketing & design: "De folder biedt o.a. standaard een voordelig tarief en de vrijheid om zelf te kiezen aan welke actiemomenten je mee wilt doen. Maar vooral zijn deze folders een afspiegeling van de ontwikkelingen en trends in de maatschappij. Met name de groeiende vergrijzing, de steeds bewustere consument en de aandacht voor gezondheid zijn sturend geweest voor dit folderplan."

_x000D_
_x000D_

Vriesia is in basis puur groothandel: het levert een assortiment van meer dan 12.000 producten, maar ondersteunt geen retailformule en houdt de overhead zo laag mogelijk. “De nadruk ligt zoveel mogelijk ondersteunen van de ondernemer”, zegt Stevens. “Zowel intern als extern is er een sterke onderlinge verbondenheid door een persoonlijke en laagdrempelige aanpak. Intern houden we het op een kleine, strakke organisatie die betrokken en gedreven is; er heerst een persoonlijke, ongedwongen (professionele) werksfeer. En dat strekt zich ook uit naar de klanten: Vriesia staat als sinds jaar en dag bekend als de groothandel waarbij persoonlijke communicatie en betrokkenheid hoog in het vaandel staat. Klanten hébben een nummer, maar zíjn het niet! Ze kennen de mensen van onze organisatie meestal persoonlijk. Ze weten dat we altijd voor ze klaarstaan: gewoon zorgen dat de klant wordt geholpen, dat is het belangrijkste! Die USP gaan we de komende tijd verder invullen en voor het voetlicht halen. Want het is een belangrijke factor in het succes van onze klanten.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Concrete meerwaarde

_x000D_
_x000D_

“In deze tijden van social distancing en afstand houden is het belangrijk om je verbonden te blijven voelen. We maken een soort tegenbeweging, waarbij we op afstand toch persoonlijk kunnen blijven opereren”, aldus Stevens. “Onze klanten merken dit dagelijks. Of er nu direct gesproken kan worden met een van onze sales- en servicemedewerkers, of dat er direct contact is met onze category managers over een verkoopprijs bij grotere aantallen: Vriesia is laagdrempelig, bereikbaar en bovenal persoonlijk. Dat blijft niet alleen bij mooie woorden: we gaan dat zichtbaar en tastbaar maken met diverse activiteiten, die de ondernemer van Vriesia een concrete meerwaarde gaan bieden.”

_x000D_
_x000D_

Zeker nu is die persoonlijke band met ondernemers belangrijk, zegt Stevens: "Er is best veel onrust in de markt, enerzijds vanwege de druk van het grootwinkelbedrijf, anderzijds door de grote onzekerheid vanwege het coronavirus. En dus stellen veel ondernemers zich de vraag bij welke organisatie zij zich het meeste thuis voelen. Dan is het belangrijk om te weten dat Vriesia in de communicatie tussen ondernemers vaak wordt genoemd als een goed alternatief. Waarom? Omdat wij onze klanten zo goed bijstaan. Dat zeggen wij dus niet, dat zeggen ondernemers zèlf!"

_x000D_/upload/images/VRIESIA2021_Campagne1%20kopie.jpg_x000D_
/upload/images/VRIESIA2021_Folderplan_Voorbeeldfolder_Huidverzorging-1%20kopie.jpg_x000D_
/upload/images/VRIESIA2021_Folderplan_Voorbeeldfolder_Vaderdag-1%20kopie.jpg_x000D_

9/11/2020 15:34

Vriesia is in basis puur groothandel: het levert een assortiment van meer dan 12.000 producten, maar ondersteunt geen retailformule en houdt de overhead zo laag mogelijk. “De nadruk ligt zoveel mogelijk ondersteunen van de ondernemer”, zegt Mark Stevens (hoofd marketing & design). Toch heeft Vriesia een aantal assets die bij een retailorganisatie niet misstaan. Zoals de heel flexibel ingerichte folder- en actie-uitingen en het Altijd Scherp-programma.

_x000D_
_x000D_

Maar een van de belangrijkste meerwaarden van de groothandel ligt misschien wel op een heel ander vlak, zo weten de klanten van Vriesia. “Zowel intern als extern is er een sterke onderlinge verbondenheid door een persoonlijke en laagdrempelige aanpak”, zegt Stevens. “Intern houden we het op een kleine, strakke organisatie die betrokken en gedreven is; er heerst een persoonlijke, ongedwongen (professionele) werksfeer. En dat strekt zich ook uit naar de klanten: Vriesia staat als sinds jaar en dag bekend als de groothandel waarbij persoonlijke communicatie en betrokkenheid hoog in het vaandel staat. 

_x000D_
_x000D_

Klanten hébben een nummer, maar zíjn het niet! Ze kennen de mensen van onze organisatie meestal persoonlijk. Ze weten dat we altijd voor ze klaarstaan: gewoon zorgen dat de klant wordt geholpen, dat is het belangrijkste! Die USP gaan we de komende tijd verder invullen en voor het voetlicht halen. Want het is een belangrijke factor in het succes van onze klanten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zichtbaar en tastbaar

_x000D_
_x000D_

Waarom nu?

_x000D_
_x000D_

“In deze tijden van social distancing en afstand houden is het belangrijk om je verbonden te blijven voelen. We maken een soort tegenbeweging, waarbij we op afstand toch persoonlijk kunnen blijven opereren”, aldus Stevens. “Onze klanten merken dit dagelijks. Of er nu direct gesproken kan worden met een van onze sales- en servicemedewerkers, of dat er direct contact is met onze category managers over een verkoopprijs bij grotere aantallen: Vriesia is laagdrempelig, bereikbaar en bovenal persoonlijk. Dat blijft niet alleen bij mooie woorden: we gaan dat zichtbaar en tastbaar maken met diverse activiteiten, die de ondernemer van Vriesia een concrete meerwaarde gaan bieden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer weten? Kijk dan HIER>>

_x000D_/upload/images/shutterstock_161513456.jpg_x000D_

9/11/2020 15:44

Het was 10 september op de kop af 45 jaar geleden dat Kruidvat haar allereerste winkel opende, in Hilversum. Aan de Steenweg in Roermond bereikt Kruidvat vandaag opnieuw een bijzondere mijlpaal met de opening van een nieuwe winkel in Roermond. Hier wordt Next Generation 3.0 uitgerold, een nieuw winkelconcept mett een frisse, moderne uitstraling en een overzichtelijke presentatie. Bovendien is er, naast een groot aanbod verzorgings- en gezondheidsproducten, extra veel ruimte voor beauty.

_x000D_
_x000D_

“Precies op onze verjaardag deze nieuwe winkel, die net even anders is dan je van ons gewend bent”, zegt Ed van de Weerd, CEO van Kruidvat, tros. “Natuurlijk is het onmiskenbaar Kruidvat, met het Kruidvat-rood en de bekende aanbiedingen, maar we leggen hier net even het accent meer naar de winkelende krant. Dit is een winkelstraat waar klanten lekker willen shoppen, browsen en snuffelen, en in een standaard Kruidvat kunnen we daar niet voldoende aandacht aan besteden. In deze winkel kan dat wèl: er is hier meer beauty,m en meer impuls dan in een gewone Kruidvat.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goede aarde

_x000D_
_x000D_

Van Eerd is trots op de nieuwe winkel: “Kijk alleen al naar de nieuwe beauty-afdeling, maar de hele winkel is fris, ruim-opgezet, met een aan deze klanten aangepast assortiment. En er zijn leuke gimmicks: klanten kunnen online testen en een fotootje nemen van het eindresultaat. We denken dat dat bij klanten in goede aarde zal vallen.” 

_x000D_
_x000D_

“Klanten houden ervan om hier lekker te snuffelen in ons gevarieerde en verrassende aanbod. En doordat we weten wat onder onze klanten leeft, kunnen we hen nóg beter bedienen met een aanbod dat bij hen past en bieden we inderdaad veel extra’s”, vult formulemanager Jur Smit aan. “In Roermond bestaat onze klantenkring uit veel jonge mensen. Daar spelen we op in door hier ons beauty-assortiment extra onder de aandacht te brengen. In de extra grote beauty-wereld staan onze top-cosmeticamerken in een moderne en prettige omgeving  gepresenteerd. Bijzonder zijn ook de QR-codes op het schap waarmee klanten hun beauty-producten online kunnen testen. Hierdoor zie je bijvoorbeeld direct welke kleur foundation of lipstick  je wel of niet staat.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zones

_x000D_
_x000D_

De nieuwe winkelomgeving heeft een frisse en moderne uitstraling en een overzichtelijke presentatie, waarbij het assortiment is ingedeeld in zones (of ‘werelden’, zoals Van de Weerd het noemt), Health, Baby, Beauty en Body, die herkenbaar zijn aan de heldere, zachte en frisse kleuren. “Door de overzichtelijke presentatie zijn producten makkelijker vindbaar. Uit klantenpeilingen blijkt dat consumenten er goed op reageren: 90% noemt het een mooie winkelervaring”, vertelt Smit. “Ook het voordeel komt duidelijk naar voren. De wekelijkse aanbiedingen en acties staan in het hart van de winkel. We staan hier in de ‘actiestraat’ waar alle promoties eigenlijk bij elkaar staan. Dus klanten die met een folder winkelen, kunnen makkelijker hun promoties vinden. Verder bieden we klanten de keus om, aan het eind van de ‘kassaslang’, zelf te scannen en afrekenen, of aan de kassa bij de medewerkster. Ook kunnen ze hier hun internetbestelling ophalen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Affiniteit

_x000D_
_x000D_

De beautyhoek is inderdaad het bekijken waard, duidelijk met meer aandacht vormgegeven dan bij de standaard Kruidvat.

_x000D_
_x000D_

“Jongere klanten hebben meer affiniteit met beauty en skincare, en hebben iets meer te besteden”, zegt Smit. “Dus hebben we die weereld groter gemaakt, met koven met stoere, gave visuals, spiegels met een led-randje, en QR-codes om online je lippenstift of foundation te testen. Ook met andere funcategorieën, zoals food en premium food, willen iets meer inspelen op de lokale klantbehoefte. Dat is het nieuwe aan deze winkel.”

_x000D_
_x000D_

Om het 45-jarig jubileum feestelijk te vieren wordt voor de gevel van de nieuwe winkel een grote afbeelding geplaatst van de allereerste winkel. Wat ons ook opvalt is dat daar ook grote merknamen de volle aandacht krijgen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Uitrol

_x000D_
_x000D_

Vanaf volgend jaar wordt het nieuwe winkelconcept in Nederland en België uitgerold. Ed van de Weerd: “We gaan elke winkelopening en grote verbouwing zoveel mogelijk benutten om ons nieuwe concept uit te rollen. Hierbij blijven we uiteraard leren van onze ervaringen, zodat we deze steeds kunnen verbeteren. Kruidvat is een voordeeldrogist die bekendstaat om haar aantrekkelijke acties en verrassende aanbiedingen. Hiermee hebben we al 45 jaar veel succes en dat gaan we nóg meer in de etalage zetten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Kruidvat_Feestelijke%20opening%20Roermond.jpg_x000D_
/upload/images/Kruidvat_gezondheid.jpg_x000D_
/upload/images/Kruidvat_zelfscan.jpg_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-09-11%20om%2015_37_54.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-09-11%20om%2015_38_20.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-09-11%20om%2015_38_42.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-09-11%20om%2015_40_05.png_x000D_

9/2/2020 16:50

Begin van dit jaar konden klanten van de deelnemende winkels aan de hand van een online vragenlijst hun favoriete winkel beoordelen. De drie deelnemers per categorie met de hoogste klantbeoordeling zijn vervolgens bezocht door een vakjury, met specialisten die deze categorie goed kennen. Tot de winkel met de beste biologische drogisterijafdeling is dit jaar Gimsel verkozen. De jury noemde Gimsel “zonder discussie de meest inspirerende bio-drogisterij die wij bezochten. Onderdeel van een bredere setting van biologische voeding, gevestigd in ‘De Groene Passage’, is direct duidelijk wat de uitgangspunten van de afdeling zijn. Gimsel brengt een vernieuwend assortiment, helder geordend op merk, in een trendy design-omgeving. Kracht van het concept is dat a priori duidelijk is dat het bilologisch is wat de klok slaat, en dat de winkel de verwachtingen van de klant waarschijnlijk zal overtreffen. De winkel heeft een zeer moderne uitstraling, is ruim opgezet als een aparte afdeling en ziet er goed-verzorgd en netjes uit. Promotie wordt tot een minimum beperkt, de nadruk ligt op kwaliteit en kennis, en door de indeling op merken, waarbij de nadruk ligt op alternatieven voor het gebruikelijke, is advisering door het personeel essentieel – wat overigens wel de drempel voor ‘instappers’ kan verhogen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Toegankelijk

_x000D_
_x000D_

Nummer twee werd Broeders Gezondheidswinkel in Oosterhout, door de vakjury geroemd als “de meest toegankelijke Bio-drogisterij van Nederland. Een drempelloze gezondheidswinkel (in zowel fysiek maar vooral ook psychologische zin) met eigenaren en personeel die een no-nonsense gastvrijheid uitstralen, maakt dat de klant zich hier snel thuisvoelt en op zijn gemak zijn verhaal kan doen. Het is helder dat Broeders een sterke band heeft met zijn klanten, en bouwt op jarenlange ervaring en aanwezigheid. Maar er is meer: de uitbreiding met een aanpalend gezondheidscentrum is een meesterzet, en ook de online activiteiten verdienen een pluim. Het totaalbeeld is van een gezondheidswinkel die autoriteit uitstraalt maar toch drempelloos uitnodigend is.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verfrissend

_x000D_
_x000D_

Nummer 3 tenslotte werd de drogisterij-afdeling van Ekoplaza in Barneveld. Dit noemde de jury “de meest verfrissende bio-drogisterij van Nederland: de hele afdeling oogt jong, uitnodigend en toegankelijk. Het enthousiasme van de mensen op de vloer is aanstekelijk, het is er een plezier te winkelen. De bijzondere switch van drogisterij richting bio werkt zeker inspirerend voor de branch: de twee eigenaren hebben binnen de EkoPlaza-formule het concept van een bio-drogisterij met succes weten uit te rollen, ze zijn actief met hun winkel en hun consumenten bezig.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Omfietsen waard

_x000D_
_x000D_

Naast de beste bio-drogisterij waren er ook awards voor een aantal voor de branche belangrijke categorieën, zoals brood, wijn, kaas, groente & fruit en slagerij. Alle winnende winkels worden deze week live bezocht en ontvangen dan een geldbedrag en een lokaal promotiepakket. De winnaar van de categorie ontvangt tevens een workshop verzorgt door de sponsor. De winnaars mogen zich een jaar lang de beste van Nederland in hun (bio)categorie noemen.

_x000D_
_x000D_

Roosmarijn Saat (voorzitter Biowinkelvereniging): "Wij zijn er trots op dat zoveel enthousiaste winkeliers, personeelsleden en klanten van bio speciaalzaken mee hebben gedaan met deze compleet vernieuwde verkiezing. Het laat zien waar wij als branche sterk in zijn en waarom onze winkels het omfietsen waard zijn.”

_x000D_/upload/images/gimsel%202.jpeg_x000D_
/upload/images/bio-winkel-awards_nieuwsbrief.jpg_x000D_

8/28/2020 10:46

De nieuwe Etos ziet er modern uit en is overzichtelijk ingedeeld, zo stelt het persbericht van Etos. "Je kunt er terecht voor beauty- en gezondheidsproducten, luxe geuren, cadeautjes en van alles voor de baby. Voor elke portemonnee is er een uitgebreide keuze. De winkel biedt veel betaalgemak. Zo kunnen klanten ook zelf de aankopen scannen en afrekenen met pin bij de zelfscankassa. Elke dag is er een drogist of een assistent-drogist aanwezig. Klanten kunnen dus altijd rekenen op een deskundig advies." John van Vuuren: “Wat je vraag ook is! We geven graag tips en advies over beauty, huidverzorging en gezondheidsproducten.” 

_x000D_
_x000D_

Alle medewerkers verhuizen mee naar de Sigmondstraat, zegt hij: “Ze krijgen gezelschap van vijf nieuwe collega’s. De nieuwe winkel is namelijk bijna twee keer zo groot”, vertelt John van Vuuren.“Het team staat samen met winkelmanager Clarisse Heijstek uiteraard klaar om klanten onze mooie winkel te laten zien!” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Historische afbeeldingen

_x000D_
_x000D_

Gelijktijdig met Etos gaat ook de ernaast gelegen Albert Heijn weer open. Die winkel is van hetzelfde ondernemersechtpaar en heeft een kleine verbouwing ondergaan. “Speciaal ter gelegenheid van de heropening van onze beide winkels organiseren we een bijzondere actie. Vanaf 14 september krijgen onze klanten bij besteding van iedere tien euro gratis vier historische afbeeldingen van Werkendam. Je kunt ze inplakken in een verzamelalbum dat in de week van 14 september huis-aan-huis in Werkendam wordt verspreid”, aldus de ondernemer.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Etos%20Van%20Vuuren.jpeg_x000D_

6/2/2020 14:15

 

_x000D_
_x000D_

“In mijn beleving begon de coronacrisis rond 10 maart in Nederland te spelen, al waren we er nog niet echt van bewust hoe ernstig het was. We zijn toen als bestuur en bureau bij elkaar gaan zitten, en daarna hebben we elke twee weken digitaal contact gehouden over: wat is de stand van zaken, wat is belangrijk en hoe reageren wij daarop? Daarbij hebben grootwinkelbedrijf en zelfstandigen één lijn getrokken, omdat het belangrijk was dat alle stakeholders – en met name de overheid – zich bewust zouden zijn van de essentiële rol die drogisterijen in dit traject spelen.”
_x000D_
Gezien het feit dat een pandemie altijd een realiteit kan zijn: lag er bij het CBD een noodplan klaar?
_x000D_
“Nee, maar ik betwijfel eigenlijk of de overheid zelf zo’n plan had! Maar wij zijn wel zo georganiseerd dat we snel kunnen overleggen, reageren en een plan hebben. In het bestuur zitten alle belangrijke partijen: directies van de zelfstandigenformules, het grootwinkelbedrijf en vertegenwoordiger van de KNDB. Dus als we iets beslissen, dan gebeurt het snel. Zo waren we de eerste branche met een op het coronavirus afgestemd winkelprotocol over hoe om te gaan met de veiligheid van medewerkers en klanten. Dat protocol is het voorbeeld geweest voor allerlei andere branches.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Protocol

_x000D_
_x000D_

Konden jullie bouwen op bestaande protocollen?
_x000D_
“Nee, want die bestonden niet. Maar de bestaande RIVM-richtlijnen gaven ons voldoende houvast om zelf een aantal maatregelen te ontwikkelen. Een daarvan was ‘winkeltje in-winkeltje uit’. Ons uitgangspunt was één klant per 10 vierkante meter winkeloppervlak. En dat bij het maximale aantal klanten in de winkel er pas een nieuwe consument naar binnen mag als er iemand de winkel uitgaat. Je kunt makkelijk toezicht houden via het aantal winkelmandjes dat je beschikbaar stelt. Ons protocol wordt nu ook door andere retailbranches gebruikt als ze bij de overheid aankloppen om open te mogen. En het is naar mijn gevoel alweer tijden geleden dat we testers en samplers in de winkel haalden, en drop uit schepbakken.
_x000D_
We hebben daarnaast ook de advisering gewaarborgd door een herkenbare plaats in de winkel af te tapen voor advies – dat is een branchespecifieke maatregel, waarmee we richting overheid en consumenten onze essentiële adviesrol wilden borgen.
_x000D_
Zo’n protocol staat of valt met de uitvoering. En ik kan wel zeggen dat het erg goed is opgepakt door de winkelmedewerkers. Die verdienen echt een pluim!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Run

_x000D_
_x000D_

Hebben jullie leveranciersorganisaties als Neprofarm en NPN bij jullie overleg betrokken?
_x000D_
“We hebben met tal van organisaties overleg en samengewerkt. Van ministeris van VWS en EZ, Retail Nederland, VNO-NCV, de geneesmiddelenautoriteit CBG en ga zo maar door. Onze focus was toch primair: hoe zorgen wij ervoor dat de overheid inziet dat de drogist bij die essentiële voorzieningen hoort, en dat onze winkels open moeten kunnen blijven. Overleg met derden gebeurde met name binnen de kaders van het coronaberaad over de beschikbaarheid van geneesmiddelen. Daarin praten we, naast de overheid, ook met de zorgverleners, de koepelorganisatie van de leveranciers, apothekers en huisartsen. Onze taak betrof vooral het rapporteren over de beschikbaarheid van zelfzorggeneesmiddelen: wat is er nog in de keten beschikbaar, wat zijn de prognoses daarvan, waar gaan eventuele tekorten ontstaan? Daarom hebben we met alle drogisterijen continu de voorraad gemonitord. Er ontstond namelijk in maart een run op paracetamol na advies van huisartsen om er de ongemakken van Covid-19 mee te bestrijden. Er was op zich voorraad genoeg maar het werd onder onze handen weggetrokken! Omdat het belangrijk was dat paracetamol beschikbaar zou blijven, hebben we de maatregel ingesteld dat klanten maximaal drie, en later maximaal 2 verpakkingen konden kopen. Apothekers zagen die noodzaak eerst niet, maar die limiet is uiteindelijk toch overgenomen. Ook de plaats van verkoop hebben we aangepast: achter de kassa. Verder hebben we paginagrote advertenties geplaats in de Telegraaf, Het AD en het Financiele Dagblad om het publiek op te roepen alleen zelfzorggeneesmiddelen te kopen die echt nodig zijn. Ook heeft de voorzitter van het CBD, Ed van de Weerd, tal van interviews gegeven over de meerwaarde van de drogist en het gedrag van klanten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Cruciale beroepsgroep

_x000D_
_x000D_

Hoe hebben jullie de overheid ervan overtuigd dat de drogist een essentiële rol in dit proces speelt, en dus open zou moeten blijven?
_x000D_
“Eigenlijk was de overheid er met betrekking tot de geneesmiddelenvoorziening vrij snel van overtuigd dat de drogist heel erg belangrijk was. De drogist ontzorgt de apotheker die het al erg druk had. En dus werden  drogisterijmedewerkers meteen toegevoegd aan de cruciale beroepsgroepen. Drogisterijmedewerkers staan wat dat betreft in het rijtje van de verpleegkundige, arts en apotheker. Die positie als cruciaal beroep was een erkenning van onze rol, maar ook cruciaal voor de medewerkers, want die konden gebruik blijven maken van school en kinderopvang.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nuldelijns

_x000D_
_x000D_

In hoeverre kan het CBD de gelegenheid aangrijpen om de rol van de drogist als nuldelijnszorgspecialist verder bij stakeholders op de kaart te zetten?
_x000D_
“Onze eerste focus lag natuurlijk op zaken die corona-gerelateerd zijn, zoals paracetamol, pijnstillers en neusdruppels, Maar we hebben ook aangegeven dat drogisten niet alleen een essentiële rol spelen in de geneesmiddelenvoorziening. Want onze hygiënische producten kun je gebruiken om besmettingen tegen te gaan. Denk ook aan het belang van vitamines. We richten ons ook beschikbaar blijven van middelen voor kleine kwalen. Want kwalen als hooikoorts en rugpijn gaan gewoon door. Het is niet alleen belangrijk dat mensen die middelen kunnen blijven kopen, al is het maar om ervoor te zorgen dat de klacht niet verergert. We zijn er dus gericht op het beschikbaar zijn en houden van middelen voor én het advies over kleine kwalen. Daarmee kunnen we de huisarts – en ook de apotheker – zoveel mogelijk ontlasten, wat precies de bedoeling van nuldelijnszorg is. Ik denk dat onze lobby daaraan heeft bijgedragen, we hebben de vruchten geplukt van het werk van de afgelopen jaren. Niet dat dat inzicht overal heerste: het heeft even geduurd voordat het kinderdagverblijven en scholen duidelijk was dat ook drogisterijmedewerkers tot de cruciale beroepsgroepen behoorden. Met ondersteuning van de overheid hebben we die, via de betreffende brancheorganisaties, daar wel van kunnen overtuigen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Keurmerk

_x000D_
_x000D_

De coronacrisis is nog lang niet voorbij, en ik vermoed dat jullie flexibel op de omstandigheden moeten blijven inspelen.
_x000D_
“Inderdaad. De coronacrisis lijkt nu af te vlakken maar we weten niet of er een tweede golf konmt. En dus we blijven kijken of het protocol aangepast moet worden. We zorgen met het nascholingsplatform ook continu voor nieuwe informatie die je als winkelmedewerker nodig hebt. Neem hooikoorts: de symptomen daarvan lijken erg op die van corona, dus het is goed om te weten wat de verschillen zijn.
_x000D_
De risicowaarschuwingen die we sinds begin dit jaar geven bij het afrekenen, daar gaan we mee door. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van een keurmerk verantwoorde zorg voor online verkoop. En denk ook aan de mondkapjes die per 1 juni verplicht zijn in het openbaar vervoer. Ok daarin speelt de drogist een onmisbare rol. Je kunt zeggen dat we even de accenten verleggen, maar de focus blijft op het borgen van de zelfzorgrol van de drogist, de erkend specialist in zelfzorg.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Aanhouder

_x000D_
_x000D_

“We hebben als branche aangetoond heel erg relevant te zijn, zowel richting overheid en andere stakeholders als richting het publiek. Denk ook aan de grote en unieke campagne op televisie, radio en online waarin we het publiek de onmisbare rol van de drogist hebben laten zien. Alleen al de televisiespot werd meer dan 50 maal uitgezonden: miljoenen mensen hebben dit gezien. Het gaat er nu om dat vast te houden. Dankzij corona hebben consumenten toch het gevoel: ik kan altijd bij die drogist terecht. Daarop moeten we voortborduren. De aanhouder wint.”

_x000D_/upload/images/portretfoto_Marten_Hummel_Echt_Mooij_fotografie_drukwerk-4.jpg_x000D_

6/2/2020 14:53

Drogisterij Poleij-Janse in Hoogerheide sluit zich aan bij Drogist Bewust Beter. Voor Ursula en Roel Poleij-Janse een stap waar ze al lange tijd naar uitkeken. De drogisterij is sinds 1953 een begrip op de Brabantse Wal en Ursula en Roel runnen de drogisterij inmiddels 14 jaar. Hoogerheide telt ruim 9000 inwoners en is hiermee de grootste kern van de gemeente Woensdrecht.
_x000D_
De keuze voor Drogist Bewust Beter geeft Poleij-Janse een goed en comfortabel gevoel: “vrijheid om te ondernemen in combinatie met een complete winkelondersteuning met onderscheidend vermogen, dat is wat we zochten. De basis van DBB samen met onze lokale ondernemingszin,  persoonlijke aandacht en een goed advies zit als gegoten. Met de landelijke ondersteuning van Drogist Bewust Beter houden wij de focus op advies en verkoop en hebben we meer tijd voor de klanten. Met onze compleet nieuwe uitstraling en onze specialistische kennis hopen we het enthousiasme voor het vak nog lang vast te houden. Wij zien in elk geval de toekomst positief in.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Enthousiasme

_x000D_
_x000D_

En op 1 juni is Drogisterij de Magneet te Sint Nicolaasga heropend als Drogisterij Bewust Beter. Ook Marre Bax (foto) maakt de overstap van Dio naar Drogist Bewust Beter.
_x000D_
Imiddels runt Marre (35 jaar) de drogisterij 15 jaar en is De Magneet ruim 50 jaar een begrip in het Friese dorp Sint Nicolaasga. De Magneet staat bekend om de persoonlijke aandacht en een goed advies. De kennis van de medewerkers wordt op peil gehouden door de jaarlijkse bijscholingen en trainingen, zodat Marre en haar team de klanten optimaal kan blijven adviseren.
_x000D_
Met de keuze voor Drogist Bewust Beter kan het team de inwoners van Sint Nicolaasga en omgeving nog beter van dienst zijn. Met de compleet nieuwe uitstraling, de specialistische kennis en het enthousiasme voor het vak gecombineerd met het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter zien Marre en haar team de toekomst positief in.
_x000D_
Marre is gelukkig met de keuze voor UniPharma en Drogist Bewust Beter: “Eindelijk heb ik weer de ruimte om lokaal te ondernemen en dit met de backup en het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter krijgen we zo weer meer tijd voor de klanten. Zo houden we de focus op advies en verkoop. De feestelijke opening van onze vernieuwde drogisterij wordt nog even uitgesteld. Zodra het weer mogelijk is, vieren we een feestje en zullen we de winkel officieel heropenen.”

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-06-02%20om%2014_44_51.png_x000D_
/upload/images/3_%20Foto%20persbericht.jpg_x000D_
/upload/images/1_%20Foto%20persbericht.jpg_x000D_

5/6/2020 14:12

“Op 9 maart was het ineens serieus: de anderhalve-metereconomie deed haar intrede en handen schudden was taboe”, vertelt algemeen secretaris Nicole Hoetjes. “Op 13 maart hebben we de eerste regelingen van het kabinet gecommuniceerd met de achterban en stelde de detailhandel een deur- en betalingsbeleid in. Vanaf 16 maart werd ook nagedacht hoe de medewerkers voldoende te beschermen en deden de kuchschermen en de vloerstickers hun intrede. Bij de KNDB kwamen vooral veel telefoontjes binnen met vragen over de noodmaatregelen van het kabinet en heel praktische vragen rondom inroostering van personeel. Soms voel ik me bijna een maatschappelijk werker, een luisterend oor, sommige ondernemers zoeken een soort van bevestiging voor hun eigen beleid. En daar zijn we ook voor. Vooral veel kennis delen via onze site en nieuwsbrieven.” 

_x000D_
_x000D_

“Het was voor iedereen alle hens aan dek, en de klanten kwamen echt niet meer binnen voor een geurtje”, vult Turksma aan. “We waren ons goed bewust van de risico’s. De maatregelen die we hebben genomen, zoals social distancing, mandjes ontsmetten, kuchschermen plaatsen, handen wassen, mandje erin-mandje eruit, contactloos betalen: ik vind dat onze medewerkers dat goed hebben opgepakt. Het imago van de drogist was al goed maar heeft duidelijk een nieuwe boost gekregen, dat hebben we met name aan hen te danken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ondersteunen

_x000D_
_x000D_

De crisis heeft ook duidelijk gemaakt hoe onmisbaar de drogist is, zegt Turksma: “We beseften al vroeg dat we ons hiermee konden profileren als zelfzorgspecialist. Met name de tweede helft van maart was het druk in onze winkels. Inmiddels werd – ook vanuit deskundigen – steeds meer benadrukt dat gezondheid en fitheid een belangrijke rol speelt bij dit coronavirus. Daar kan de drogist met al zijn kennis natuurlijk wel een rol in vervullen.” 

_x000D_
_x000D_

In hoeverre kunnen jullie ondernemers ondersteunen in hun adviesrol?

_x000D_
_x000D_

“Dat is moeilijk, omdat de medische kennis omtrent het coronavirus zo beperkt is”, zegt Hoetjes. “Er is (nog) geen diagnostiek voor Covid-19 waar zelfzorg in voorkomt. Maar bovenal is de KNDB een echte werkgeversorganisatie. Vanzelfsprekend hebben wij wel direct de RIVM-richtlijnen gecommuniceerd evenals de preventieve maatregelen die de drogisterijbranche heeft opgesteld.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Interpreteren

_x000D_
_x000D_

“Een belangrijke rol voor ons is het goed interpreteren en doorgeven van de maatregelen en richtlijnen van de overheid aan ondernemers”, zegt Hoetjes. “We proberen die initiatieven inzichtelijk te maken, zodat onze leden weten wat dat voor hen betekent. Denk aan de maatregelen met betrekking tot werktijdverkorting, binnen twee weken alweer omgezet in de tijdelijke Noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW), borgstelling mkb-krediet, uitstel van belastingen en later weer maatregelen met betrekking tot huur.” 

_x000D_
_x000D_

“Natuurlijk gaat dat niet van een leien dakje”, aldus Turksma. “Veel van de maatregelen van de overheid zijn in sneltreinvaart tot stand gekomen: ze zijn heel macro, er zit geen finesse in. En dus loop je tegen dingen aan. Zo zijn er veel ondernemers die hun drogisterij hebben uitgebreid met een salon. De salon moest dicht, maar maakt veelal onderdeel uit van de rechtsvorm van de drogisterij. Bij zo’n gecombineerd bedrijf geldt 20% omzetverlies over het gehele concern.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kunst- en vliegwerk

_x000D_
_x000D_

“We hebben ook geconstateerd dat drogisterijen geen gebruik meer kunnen maken van de maatregel Tegemoetkoming Schade Covid-19 (TOGS)”, zegt Hoetjes. “Vermoedelijk omdat de drogisterijbranche als vitale branche is aangemerkt. Hierover hebben we wel aan de bel getrokken bij het ministerie. Op 29 april is een verruiming van de TOGS-maatregel bekend gemaakt. Ondernemers kunnen vanaf die datum ook op basis van hun in de KvK-geregistreerde nevenactiviteit aanspraak maken op de TOGS-regeling. Het gaat hier om een belastingvrije gift van € 4.000. Wellicht dat dit enige soelaas biedt.”

_x000D_
_x000D_

“Wat opvalt in de winkelstraat is dat het grootwinkelbedrijf heel snel besloot de deuren te sluiten; de regelingen van het kabinet gaan immers uit van omzetverlies, als je sluit is dat evident”, zegt Turksma, “terwijl het mkb met kunst- en vliegwerk de winkels draaiende houdt. Recent is bekend geworden dat er een verruiming van de concernbepaling voor de NOW-maatregel komt, zodat ook dochterbedrijven binnen één concern in aanmerking kunnen komen voor de regeling. Maar eenmanszaken en VOF’s vallen daar niet onder. Dus drogisterijen met een salon draaiend onder de rechtsvorm eenmanszaak of VOF, vissen ook hier achter het net. Dat is heel zuur.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Omzet 

_x000D_
_x000D_

Als we naar de omzetontwikkeling kijken: de consument heeft massaal producten als handgel en wc-papier ingeslagen, en de drogist heeft daar de afgelopen weken goede zaken mee gedaan. Maar wat betekent het voor de toekomst?

_x000D_
_x000D_

“Vergeet niet dat de consument wel binnenkwam om coronagerelateerde producten te kopen, maar anderzijds is de verkoop van luxe sterk teruggelopen”, zegt Turksma. “We zien ook dat de verkoop van zonnebrandmiddelen tegenvalt. En ik verwacht ook dat de geneesmiddelenomzet zal teruglopen omdat de consument daar nu voldoende van in huis heeft. Een andere verschuiving die we zien is dat meer – en andere – consumenten online hun aankopen doen, dit gedrag zal lastig, zo niet onmogelijk zijn terug te buigen.”

_x000D_
_x000D_

Betekent dat dat de drogist op de langere termijn géén omzetplus zal zien?

_x000D_
_x000D_

“Ik weet het niet, ik kan het slecht inschatten”, zegt Turksma. “De omzet is op dit moment sterk afhankelijk waar de drogisterij gesitueerd is; stationswinkels en winkels in stadscentra en in toeristische gebieden hebben het nu erg zwaar. Evenals drogisterij/parfumerie zaken die een grote focus hebben op het luxe segment. Het ligt er helemaal aan hoe snel de markt zich straks weer gaat herpakken. Als ’t nog lang duurt, zullen we wel een klap krijgen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-06%20om%2014_11_56.png_x000D_