Trends

9/13/2016 16:19

Op de opening begin deze maand was aardig wat volk afgekomen. Niet alleen omdat het een best bijzonder DC is, maar ook omdat bergbeklimmer en avonturier Wilco van Rooijen de feestelijke opening verrichtte. Hij kwam binnenrijden in een bijzonder duurzaam prototype van een expeditievoertuig dat rijdt op zonne-energie en waarmee hij in 2017 Antarctica wil oversteken! Voor deze expeditie doneert A.S. Watson 800 kg gerecycled plastic, waarvan onderdelen voor het expeditievoertuig Solar Voyager worden gemaakt. Van Rooijen kreeg ook een ‘overlevingspakket’ met een knipoog: een mandje met diverse eigen-merkproducten zoals zonnebrand, shampoo, douchegel, deo, een geurtje, een flesje water, pleisters en een zak drop.

_x000D_
_x000D_

Het nieuwe dc is primair bedoeld om de retourvrachten te verwerken van de Kruidvaten uit Nederland, maar ook België en Frankrijk. Het draait vooral om papier en plastic. Daartoe is in de hal een papierpersinstallatie neergezet, maar er is al ruimte vrijgelaten voor een tweede pers. Daarnaast is er nog een aparte plasticpers. Toevallig stond een verwerkte bulk retourplastic in de hal gepresenteerd, en het is duidelijk dat elk zuchtje lucht uit dat blok was weggeperst.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Groei

_x000D_
_x000D_

Het dc dat nu geopend is, zat al langer in de pen, vertelt Yvette Heijwegen, sinds juni vorig jaar directeur supply chain bij AS Watson. “Kruidvat groeit hard, en de supply chain moet daarin meegroeien. Dus het plan lag al klaar toen ik bij AS Watson kwam werken. Belangrijk is dat het retourdc op groei is gebouwd: het is een jasje waar we voorlopig de komende jaren mee vooruit kunnen. Maar we hebben ook niet in overmatige ruimte geïnvesteerd, want we willen een low cost retailer blijven.” 

_x000D_
_x000D_

Er staan intussen aardig wat stellingen opgebouwd die pakweg een derde van de totale ruimte in beslag nemen. Dat geeft aan dat het dc niet alléén voor retourvracht is ingericht.

_x000D_
_x000D_

“Dat klopt”, zegt Heijwegen, “er komen hier ook productzendingen binnen, met name voor acties. Een deel van de containers uit het Verre Oosten gaat hier direct naartoe. Maar de focus blijft op papier en plastic gericht: het is en blijft een retourcentrum. En het zal ook het énige retourcentrum blijven: alles wat we verder nog gaan bouwen, is weer voor de distributie bestemd.”

_x000D_
_x000D_

Het betekent overigens dat chauffeurs voortaan eerst hun retourvracht moeten afleveren aan de zuidkant van de toegangsweg tot het industrieterrein, om daarna door te rijden naar de noordkant om hun vracht te laden.

_x000D_
_x000D_

“Dat klopt”, zegt Heijwegen, “Natuurlijk is het even wennen, maar dat is altijd zo: breid je je dc uit, dan moet je altijd kijken naar hoe de processen het beste kunnen lopen. Inmiddels draaien we hier al sinds 20 juni, dus de chauffeur zijn er inmiddels wel aan gewend. Het werkt naar behoren.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Structureel 

_x000D_
_x000D_

Een belangrijk uitgangspunt voor het retourdc is dat de ‘carbon footprint’ zo neutraal mogelijk zou zijn. Duurzaamheid was het sleutelwoord. Gerard van Breen, CEO van A.S. Watson Health & Beauty Benelux, vertelt dat dat structureel in de organisatie is ingebed: “Duurzaamheid nemen we binnen onze onderneming serieus. We vinden het dan ook belangrijk dat ook ons logistiek centrum aan bepaalde eisen voor duurzaamheid voldoet. En er is veel meer mogelijk dan we zo met zijn allen denken. Het is geweldig dat we de gewenste duurzaamheid bij de bouw en het ontwerp van het nieuwe centrum hebben kunnen realiseren.”

_x000D_
_x000D_

Het was een streven dat ook bij de gemeente Overbetuwe vooropstond: burgemeester Toon van Asseldonk zei in zijn korte speech: “We hebben een maatschappelijk rendement gebruikt als tegemoetkoming in de onderhandelingen over de prijs. We vinden het mooi om te zien dat Kruidvat MVO serieus neemt, ook richting hun personeel. En ik merk op dat, toen wij als gemeente eerder dit jaar ook een stroom vluchtelingen moesten opvangen, Kruidvat die mensen allemaal een pakketje persoonlijke verzorgeingsartikelen heeft aangeboden.”

_x000D_
_x000D_

Dat AS Watson structureel met dit thema aan de slag is, blijkt ook wel uit het feit dat het daartoe een fulltime MVO-manager heeft aangesteld, Alberic Pater.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Energieneutraal

_x000D_
_x000D_

Bij de bouw van het nieuwe logistiek centrum in Heteren is er van alle kanten aan gewerkt om het pand volledig energieneutraal te maken. Uiteindelijk is het retour-DC gecertificeerd volgens de eisen van BREEAM 4* – er is een maximum van 5 sterren haalbaar. 

_x000D_
_x000D_

“Ons uitgangspunt was een zo duurzaam mogelijk pand neer te zetten”, zegt Pater. “Onze meetlat was de BREEAM-NL, een instrument om integraal de duurzaamheid van nieuwe gebouwen, bestaande gebouwen, gebieden en sloopprojecten te meten en te beoordelen. BREEAM-NL kijkt naar hoe je energieneutraal kunt opereren en iets terugdoet voor de lokale flora en fauna. Daarbij draait het om integrale duurzaamheid: het komt niet alleen tot uiting in het energieverbruik, het gaat ook om gezondheid en management. Je zoekt dan het hoogst reëel haalbare, en dat was vier sterren. We zouden met heel veel moeite ook vijf sterren hebben kunnen halen, maar die investering stond niet in verhouding tot het milieutechnische voordeel. Maar ook vier sterren komt je niet aanwaaien: we hebben er hard aan gewerkt en er bouwtechnische het maximale uitgehaald.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Groenhappers

_x000D_
_x000D_

Van Breenen wees erop dat “de grootste bijdrage wordt geleverd door de mensen die hier werken. Want er wordt hier meer dan vijftigduizend kilo karton ingezameld en verwerkt en vijfduizend kilo plastic. Die stroom wordt steeds groter, dus het is belangrijk dat we dat op een goede manier verwerken.”

_x000D_
_x000D_

Dat het retourDC ook concreet iets aan de natuur teruggeeft, is op diverse plaatsen zichtbaar. Zo zijn er 1700 zonnepanelen op het dak zijn geplaatst, maar wordt er ook gewerkt met energiezuinige, natuurlijk-ogende LED-verlichting, terwijl het pand tot op het uiterste is geïsoleerd. Het meest zichtbaar is de duurzaamheid aan de buitenkant, waar grote panelen tegen de wanden zijn bevestigd die zijn volgeplant. Deze verticale tuinen (Kruidvat spreekt informeel van ‘groenhappers’) geven iets van het verloren groen terug. “En we merken dat de nestkastjes die we erin aangebracht hebben, goed worden bevolkt”, lacht Heijwegen. Verder zijn er op het terrein ook een paddenpoel en een insektenhotel te vinden.

_x000D_/upload/images/IMG_6358.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6356.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6341.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6313.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6316.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6329.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6332.JPG_x000D_

8/2/2016 12:42

In Purmerend is, na Diemen en Heerhugowaard, de derde Care by D.I.O. van Harry Piet geopend. Deze winkel heeft een vvo van circa 90 vierkante meter en is meer diep dan breed. Dat bepaalt voor een belangrijk deel de uitstraling van de winkel, want het dwaaleffect dat bij de Care by D.I.O. in Heerhugowaard zo’n belangrijke rol speelt, is hier duidelijk minder aanwezig. De winkel oogt dan ook wat strakker.

_x000D_
_x000D_

Denise Blaauw en Joyce Dupuys vormen samen het team van de nieuwe winkel. Denise had nog tot vrij recent een eigen winkel in Monnikendam, maar had daarvoor al in de drogisterij van Piet in Purmerend gewerkt, en kon nu als bedrijfsleidster in deze Care by D.I.O. aan de slag. Joyce is nieuw aangetrokken en werkt hier per 9 juni, de openingsdag van de winkel.

_x000D_
_x000D_

Het gros van de klanten komt uit Purmerend, “maar de winkel heeft ook een regionale functie. Verhoudingsgewijs zitten hier wat meer oudere consumenten”, zegt Blaauw. “In deze winkel ben je wel veel meer met je vak bezig, je krijgt de tijd om je klanten beter te adviseren. Onze klanten zijn kritische mensen, die soms de kat uit de boom kijken. Maar als je hun vertrouwen weet te winnen, dan heb je ook echt trouwe klanten aan ze.”

_x000D_
_x000D_

Care by D.I.O. is in de verste verten niet te vergelijken met een doorsnee-drogisterij. “Primair willen wij een ‘zelfzorgwinkel’ zijn, in de breedste zin van het woord. Alles draait hier om gezonde keuzes, zowel preventief als curatief, legt Piet uit. “Producten die daar geen rol in spelen, sluiten we dus uit; we hebben alleen hooggedoseerde vms-producten in het assortiment, en alleen huidverzorging die het predikaat gezond mag dragen.” 

_x000D_
_x000D_

Care by D.I.O. verkoopt geen parfum en gewone mass-market drogisterijproducten. Liever kiest Piet voor het etaleren van bijzondere, minder bekende merken, die hij soms zelf importeert, zoals Natura Siberica, dat lichaams-, haar- en gelaatsverzorging in één merk combineert. Andere merken waarmee hij zich kan onderscheiden zijn bijvoorbeeld Grahams, Harmonie en Australian Tea Tree.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Schapruimte

_x000D_
_x000D_

Opvallend is de enorme hoeveelheid mondverzorging die in de winkel staat. Daar wordt met gemak een meter of vier voor uitgetrokken, waarbij vooral de tandenborstels veel ruimte krijgen. Verder staat er veel natuurvoeding, waaronder het merk Bountiful met onder meer ontbijtproducten en noten, maar ook oliën en jam.

_x000D_
_x000D_

Achterin is een wand uitgetrokken voor Eyelove brillen. Hoewel het zeker een interessante omzet zal opleveren, is dit assortiment qua aankleding een beetje dissonant. Aan de andere kant leidt het ook tot meer beleving in de winkel, onder meer omdat er midden in de winkel een stoel met optische meetapparatuur staat voor het aanmeten van de brillen. Ik heb van Piet begrepen dat hij overweegt om hier een soort van ‘glazen huis’ neer te zetten waar consumenten bijvoorbeeld ook schoonheidsbehandelingen kunnen krijgen.

_x000D_
_x000D_

De twee lange zijwanden worden gebroken door houten zuilen, die bekroond worden door de merken waarmee Piet te koop wil lopen: Weleda, Dr. Hauska, Jacob Hooy, Alka, A.Vogel, NewCare, ArcoPharma. Ook Uriel krijgt de ruimte, terwijl een paspop vol Uriel-omzwachtelingen ludiek de aandacht trekt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wennen

_x000D_
_x000D_

Het is soms wel even wennen voor consumenten, merkt Blaauw op. “Men weet dat dit een winkel van Harry Piet is, en die naam zegt wat. Op onze pui staat ook: ‘Powered by Piet’. Maar ze verwachten dan ook in eerste instantie dat deze winkel lijkt op de D.I.O.-drogisterij Piet in Purmerend.” 

_x000D_
_x000D_

“Mensen komen hier ook binnen voor standaardproducten als Dove. Maar die vind je hier niet”, vult Dupuys aan. “Wij zijn meer een natuurdrogist. ‘O, zoiets als De Tuinen’, hoor ik mensen wel eens zeggen. Ik denk dat wij heel anders zijn, maan dan snappen ze het idee in ieder geval. Het assortiment is echt anders dan elders, en dat maakt het werken in deze winkel heel erg leuk”, zegt Dupuys.

_x000D_
_x000D_

Daar reageert Piet natuurlijk op: “De winkel is klein dus het is een ‘longtail’ verschijningsvorm, dus ik ga weg van de hardlopers die je overal kunt krijgen, en richt me meer op niches. Wij hebben wél een volledig assortiment otc, verbandmiddelen en hulpmiddelen – en binnen het concept past ook Eyelove. Dat maakt ons essentieel anders dan De Tuinen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hangende tuin

_x000D_
_x000D_

Piet heeft ook hier een bakfiets rondrijden, waarmee zowel producten tussen de twee drogisterijen van Piet kunnen worden uitgewisseld, als bestellingen bij klanten kunnen worden afgeleverd. Die bakfiets is een echte asset, zegt Piet: “Je moet zorgen voor beweging, voor reuring, je moet zorgen dat ze over je schrijven. Die bakfiets is niet helemaal kostendekkend, want soms stuur je iemand naar de andere kant naar een klant voor een pakje paracetamol van nauwelijks een euro. Maar het is een fantastisch marketinginstrument: je valt op, je hebt continu aandacht – en het feit dat jij bereid bent voor die ene euro bergen te verzetten, dat maakt indruk. Je creëert hiermee een grote binding met je klanten.”

_x000D_
_x000D_

Die reuring kan de winkel ook wel gebruiken, want deze Care by D.I.O. zit vlak bij een zij-ingang van het winkelcentrum waar zich geen parkeerplaats bevindt. De loop is er daardoor wat minder groot dan vanuit de andere ingangen. Aan de andere kant is aan die entree van het winkelcentrum wel bijzonder veel aandacht besteed: wie de schuifdeuren doorkomt, wordt verrast met een wand die volledig beplant is, als een hangende tuin – letterlijk de grootste verticale tuin van Nederland. Dat maakt hem uniek en het geeft de ruimte rondom de winkels een bijna magische uitstraling. Het is op deze volledige groene wand waar je vanuit de winkel van Piet op uitkijkt – en die in feite heel natuurlijk overloopt in de aankleding van de winkel zelf.

_x000D_
_x000D_

Groen voert de boventoon in Care by D.I.O., met wat toetsen wit en geel. Dat is een logische keus, maar komt nog eens extra tot zijn recht door de wand vol planten waar de winkel op uitkijkt: de keus voor een volledig glazen pui van vloer tot plafond is dan ook een zeer gelukkige, want het levert een fantastische aanblik in de winkel.

_x000D_
_x000D_

Het leidde ook tot een andere, best geniale oplossing: de winkel is namelijk verhoudingsgewijs hoog. Piet heeft echter grote verlichtingskokers laten bedrukken met bloemige weimotieven. Daarmee wordt het thema van de groene planten in de winkel doorgetrokken, maar ook het probleem van de leegte boven je hoofd opgelost.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Weer naar A1

_x000D_
_x000D_

Hoe goed de winkel loopt, is nog niet te zeggen: daarvoor is de winkel pas te kort open. “We zijn druk bezig met promoties om mensen naar de winkel te trekken – zo zijn er demonstraties op zaterdagen, en delen we in het winkelcentrum toastjes uit met Bountiful jam. Op dit moment lopen vooral de impulsartikelen goed die we in glazen kokers bij de entree hebben staan.” Harry Piet laat weten dat hij wel weg wil van die impulsbakken: “Dit is de aanloop van de winkel, maar de echte kracht moet in het assortiment liggen, niet de impulsaankopen. Het gaat bij ons om advies. Zo personificeren we bijvoorbeeld de adviezen door klanten kaartjes mee te geven waarop de naam van de medewerker staat: die kan dan altijd gebeld worden voor nazorg of verdere vragen over gezondheid.”

_x000D_
_x000D_

Door voor een longtail-concept te kiezen, hebben we een specifieke retailvorm ontwikkeld waarmee we weer ingang hebben tot A1- locaties”, zegt Piet: “daar kunnen doen waar in de markt behoefte aan is. Ook willen we proberen de nieuwe rol van de zelfstandige drogist vorm te geven. Alleen door scherpe keuzes te maken kan onze beroepsgroep blijven bestaan en we hopen hiermee, met alle fouten die we onderweg maken, een voorbeeld in te zijn.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Weten hoe het er echt uitziet? Bekijk hier mijn vlog:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_6147.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6160(1).JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6156.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6149.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6150.JPG_x000D_

5/2/2016 9:27

Volgens onderzoeksbureau Locatus is het aantal winkellocaties dat dit jaar dreigt te gaan sluiten, tot een recordhoogte gestegen. Slecht nieuws? Er zit een zonnige kant aan. Want Locatus signaleert ook een toename van starters, met name onder zelfstandigen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Locatus verzamelt informatie over alle winkels en consumentgerichte, dienstverlenende bedrijven in de Benelux. En stelt elk jaar een Retail Risk Index samen, waarin de overlevingskansen in het Nederlandse retaillandschap worden vastgesteld. Voor 2016 zijn een aantal belangrijke observaties over winkelgebieden op papier gezet.

_x000D_
_x000D_

De belangrijkste is deze: bijna 21.000 panden lopen dit jaar een groot risico om te gaan sluiten – dat is 14 procent van alle panden binnen winkelgebieden. Het risico dat deze panden inderdaad binnen een jaar leeg komen te staan, stelt Locatus op 26 – 31,5 procent. Daarbij zij opgemerkt dat van de ondernemers die drie jaar geleden in deze hoge risicogroep vielen, inmiddels de helft is gestopt. 

_x000D_
_x000D_

Vooral Limburg, Drenthen en Overijssel hebben hier last van, terwijl de winkelgebieden in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland het overwegend goed doen.

_x000D_
_x000D_

Opvallend is dat de winkels óók leeg komen te staan vanwege omringende leegstand: hoe hoger de leegstand in de omgeving, hoe vaker ondernemers ermee stoppen. Er dreigt in die gebieden dus een zichtbaar besmettingsgevaar.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Toename zelfstandigen

_x000D_
_x000D_

Branches die onder hoge druk staan, hebben logischerwijs een bovengemiddeld aantal ondernemers die stoppen. In het lijstje met branches met veel stoppers komt de drogisterijbranche gelukkig niet voor.

_x000D_
_x000D_

En er is meer goed nieuws. Hoewel het allemaal dramatisch lijkt, concludeert Zandbergen toch dat het aantal verkooppunten in Nederland de komende jaren slechts met enkele procenten zal afnemen. Maar nog mooier: het afgelopen jaar waren er meer dan 12.000 starters. Het aantal nieuwe retailers neemt daarmee toe. En onder deze nieuwkomers zitten verhoudingsgewijs ook steeds meer zelfstandigen. Dat gegeven valt overigens nog niet door te vertalen naar de drogisterijwereld: die starters zitten vooral in massagesalons, tweedehands kleding, lunchrooms, bezorg- en haalwinkels en ijssalons.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zie verder: http://www.locatus.com/retailreflect/2016/16/02/retail-risk-index-2016-10-observaties-over-winkelgebieden-in-nederland/

_x000D_/upload/images/RRI_400x400-260×260.jpg_x000D_

5/16/2016 12:47

Al jarenlang probeert de watersector zoveel mogelijk afvalstoffen uit het water te filteren. Niet alleen is dat beter voor het milieu, maar vaak zijn dergelijke stoffen – met fosfaat voorop – ook weer opnieuw te gebruiken.

_x000D_
_x000D_

Daarover hield enige tijd geleden het Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) een lezing voor een groep Meppelse huisartsen en apotheken. En die waren onder de indruk, vertelt huisarts Sebastiaan Dam: ”We wisten niet dat er zoveel medicijnen in het afvalwater – en dus het milieu – terechtkomen. Een van die boosdoeners is diclofenac. Daarvan is bekend dat het slecht uit het rioolwater kan worden verwijderd. Als deze medicijnresten in het buitenwater terechtkomen, hebben ze negatieve effecten op het waterleven: er kan weefselbeschadiging aan lever, nieren en kieuwen van vissen ontstaan.”

_x000D_
_x000D_

Op basis van de presentatie van WDODelta besloten de huisartsen en apotheken van Meppel per 1 mei een proef te starten: onder de titel ‘Brongerichte aanpak medicijnresten Meppel’ vervangen zij voortaan het geneesmiddel diclofenac waar mogelijk door naproxen als milieuvriendelijker alternatief. ” Vanzelfsprekend wordt Naproxen niet voorgeschreven als de gebruiker er niet tegen kan of er niet op reageert. Maar er is niet voor niets voor deze twee medicijnen gekozen: diclofenac heeft meer contra-indicaties dan naproxen, is ook duurder en heeft een groter effect op het milieu. Maar in de meeste gevallen is diclofenac zonder problemen te vervangen door naproxen”, aldus Dam. ”Op deze manier wordt al bij het voorschrijven van geneesmiddelen rekening gehouden met de effecten ervan op het milieu. Daarnaast willen we bewustwording creëren bij zowel voorschrijvers als gebruikers van medicijnen.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

LAGERE CONCENTRATIES

_x000D_
_x000D_

Hoewel ook drogisterijen diclofenac en naproxen verkopen, doen zij niet mee aan de proef, zo blijkt uit een belrondje langs Meppelse drogisten. Dam: ”Dat we geen drogisten benaderd hebben, is geen bewuste keus geweest maar werd geboren uit de omstandigheden. We zijn gewoon met mensen uit de groep die bij de presentatie aanwezig was gestart. Heeft het succes, dan willen we het zeker uitbreiden. Het is echter wel zo dat de concentraties die in de drogisterij verkocht worden, beduidend lager zijn dan bij ons. Met andere woorden: er moet erg veel naproxen verkocht worden wil je het effect daarvan in het milieu terugzien. Vanwege de concentraties die bij voorgeschreven medicijnen gelden, is dat effect in ieder geval redelijk snel meetbaar. Als we een meetbaar verschil maken, kunnen we dit project verder uitbouwen. In ieder geval heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu er al interesse voor getoond.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

INFORMATIE EN PRIKKELS

_x000D_
_x000D_

Waarvan akte: 10 mei jl. maakte het RIVM bekend te pleiten voor een geïntegreerde aanpak, waarbij de gezondheidszorg en milieusector zich bewuster worden van hun onderlinge verband. Hiervoor is de relatie tussen medicijngebruik en het milieu in kaart gebracht. Het volledige proces dat medicijnen doorlopen is gedetailleerd beschreven, en van daaruit worden mogelijke handelingsperspectieven aangereikt.

_x000D_
_x000D_

Het gaat grosso modo om informatie-uitwisseling door de hele medicijnketen heen en om financiële maatregelen. Zo kan informatie over milieuschade meegenomen worden bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen en kunnen zorgverleners en patiënten informatie over de schadelijkheid voor het milieu meenemen in hun keuze voor medicijnen. Als mogelijke financiële maatregel noteert het RIVM de optie om de kosten om medicijnresten uit het milieu te verwijderen, in de keten te verrekenen. Ook zou men met financiële prikkels kunnen worden gestimuleerd om ongebruikte middelen terug te brengen naar de apotheek. Het staat nog niet vast welke handelingsperspectief(/ven) darvan een optimale balans tussen gezondheid en milieu opleveren én haalbaar zijn. Wel valt op aan het bericht dat ook hier de drogisterijbranche niet met name genoemd wordt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

WRANG

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Bernard Mauritz, directeur van Neprofarm

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dam spreekt zich uit als een voorstander van verdere samenwerking. ”We staan open voor overleg teneinde ook landelijk in de drogisterijen de verkoop van diclofenac terug te dringen.”

_x000D_
_x000D_

Maar Bernard Mauritz, directeur van Neprofarm, laat zich kritisch uit over het project. ”We vragen ons af of bij het vervangen van diclofenac door naproxen milieuargumenten op de voorgrond moeten staan. Want de bijwerkingen van beide producten zijn evident anders, dus je moet bij het voorschrijven ervan goed rekening houden met de gebruiker ervan. Die mag niet het slachtoffer worden van het streven naar een beter milieu. Dat milieuvoordeel geldt overigens veel minder voor de drogisterijen, juist omdat de doseringen daar veel lager zijn.” 

_x000D_
_x000D_

Een beetje wrang in dit verhaal is wel dat de verkrijgbaarheid van diclofenac en naproxen een paar jaar geleden fors is beperkt: diclofenac 25 mg en naproxen 550 mg zijn in de drogisterij niet meer verkrijgbaar.”Van de sterktes die nog wel in de drogisterij verkrijgbaar zijn, geldt voor diclofenac 12,5mg een maximum dagdosering van zes tabletten, tegen drie tabletten naproxen 275 mg. De drogisterij verkoopt van naproxen dus een relatief sterkere variant dan van diclofenac. Moeten mensen zich straks vanwege het milieu verplicht voelen om over te stappen op een sterkere pijnstiller? Voor diclofenac geldt bovendien dat het ook nog in gelvorm beschikbaar is: mensen kiezen bewust voor die toedieningsvorm”, aldus Mauritz.

_x000D_/upload/images/Medicijnresten%20in%20water1.jpg_x000D_

5/16/2016 12:25

Eerder meldde Gerard van Breen, CEO van A.S. Watson Health & Beauty, tijdens het bezoek van minister Van der Steur aan het ROC Mondriaan, dat het aantal winkelovervallen fors is gereduceerd. “Samen met justitie en openbaar ministerie heeft Detailhandel Nederland dit probleem aangepakt; het effect is dat het aantal overvallen gehalveerd is naar ca 1400”, aldus Van Breen. Daar zitten overigens ook overvallen op industrie en woonhuizen bij, maar de hoofdmoot vormen toch nog steeds de winkelovervallen. Neemt het aantal winkeldiefstallen ook af? Volgens cijfers van de Stichting Afrekenen met Winkeldieven is winkeldiefstal nog steeds een hardnekkig probleem en zijn er nieuwe stappen nodig om winkeldiefstal aan te pakken. Maar aan de andere kant: ”Uit de aangiftecijfers van het CBS blijkt dat criminaliteit in zijn algemeenheid afneemt, winkeldiefstal ook”, aldus Bert van Steeg, secretaris winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland: ”Alleen is daar de daling significant minder sterk. Dus procentueel neemt het aandeel van winkeldiefstallen in de criminaliteit juist toe.”

_x000D_
_x000D_

Een effectieve aanpak is het lik-op-stukbeleid dat Nederlandse ondernemers kunnen volgen. Dat bestaat eruit dat een winkeldief die gepakt wordt, meteen een vordering krijgt van € 181. Winkeliers kunnen gratis gebruik maken van deze vorderingsmogelijkheid door zich aan te melden bij de stichting. De stichting Afrekenen met Winkeldieven noteerde ruim 25.000 meldingen van winkeldiefstal, waarvoor een claim van €181,- werd ingediend. Waar in 2014 ongeveer 65% direct aan de winkelier werd betaald, is dat in 2015 gestegen tot boven de 70%. Indien de winkeldief niet direct betaalt, volgt een incassotraject. Hierdoor stijgt het aantal geïnde claims tot boven de 80%.

_x000D_
_x000D_

Hoeveel drogisterijen gebruikmaken van deze regeling, kan Van Steeg niet zeggen: ”Ik weet dat de grote ketens zich bij ons hebben aangesloten dus een groot deel van deze branche doet mee. Van de zelfstandige drogisten is dat lastiger te zeggen. De onderzoekscijfers zijn in ieder geval wel onder meer gebaseerd op de gegevens van meer dan duizend drogisterijen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEËMANCIPEERD DELICT

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De aard van de winkeldief verandert overigens, en het is goed daar notie van te nemen. Want uit de cijfers van de stichting blijkt dat met name vrouwen zich steeds vaker schuldig maken aan winkeldiefstal. ”In 2011 zagen we nog dat in alle leeftijdscategorieën mannen vaker stalen dan vrouwen, maar in de categorie 18-25 jaar wordt inmiddels 50% van de winkeldiefstallen door vrouwen gepleegd. Ook zien we de gemiddelde leeftijd van winkeldieven dalen: in 2011 was een winkeldief nog gemiddeld 42 jaar, nu is dat gemiddeld 39”, aldus Van Steeg. ”Bij winkeldiefstal is hier sprake van een snellere emancipatie dan bij andere misdrijven.”

_x000D_
_x000D_

De vraag is wat de consequenties hiervan zijn voor de drogisterij, waar vooral vrouwen, en steeds vaker jongere vrouwen, de bulk van de bezoekers uitmaken.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Luc Clymans, general manager Acurity

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Volgens Luc Clymans, general manager van beveiligingsbedrijf Acurity, verandert de aanpak van winkeldiefstal niet echt als gevolg van deze tendensen. ”Bij preventie speelt leeftijd of geslacht een ondergeschikte rol.  Het gaat erom dat de potentiële winkeldief weet dat hij gezien wordt. Dat toon je door te laten zien dat je beveiligt: maak je detectiepoortjes goed zichtbaar, en hang een scherm bij de entree waarop je jezelf  de winkel ziet binnenkomen. Spreek je klant ook altijd even aan. Een winkeldief zoekt anonimiteit, dus als hij weet dat hij opgemerkt is, neemt de kans op winkeldiefstal af.”

_x000D_
_x000D_

Vanuit zijn inmiddels tienjarige ervaring bij Acurity weet Clymans inmiddels wel dat drogisten en parfumiers hun winkel vooral goed overzichtelijk moeten houden. ”Met name luxe producten in kleine doosjes worden snel gestolen, dat gaat snel en ongezien, en makkelijker als je overal hoge schappen hebt staan die het zicht belemmeren. Wij adviseren zeker met betrekking tot parfums om de doosjes te voorzien van een zelfklevend beveiligingsetiket, of ze in speciale plastic savers te doen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

HEEL NORMAAL

_x000D_
_x000D_

Volgens Clymans gaan vooral moderne drogisterijen goed om met beveiliging. ”Dat begint al bij de uitstraling van de winkel: nieuwe drogisterijen zijn ruim opgezet, met een open front, niet te hoge rekken en veel interactie met de klant. Ketens nemen beveiliging standaard in hun plannen op, maar ook zelfstandigen die nu een winkel starten, vinden het heel normaal om hun winkel goed te beveiligen. Dat is bij oudere drogisterijen en parfumerieën soms niet het geval: we zien dat deze mensen regelmatig hun beveiliging niet op orde hebben. Soms is dat een budgettaire kwestie, maar vaak ook gaat de winkelier hier af op zijn intiïtie: hij kent zijn klanten toch, hij vertrouwt ze, dus diefstal komt bij hem niet vaak voor. Ze sturen ook niet op cijfers. Ik denk dat als ze dat wel zouden doen, we ze al snel zouden kunnen laten zien hoeveel er in grijpgrage handen verdwijnt, en hoe snel een investering in goede beveiliging zich terugverdient.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een recente tendens, die overigens meer in supermarkten dan drogisterijen voorkomt, maar voor met name luxe producten een probleem vormt, is het optreden van bendes minderjarigen die een winkel ’bezoeken’, zegt Clymans: ”Het zijn vaak groepjes jongeren die door criminelen op pad worden gestuurd om uit winkels producten weg te halen. Die zijn dan allemaal weer bestemd om door te verkopen.”  

_x000D_/upload/images/hqdefault(1).jpg_x000D_