Etos kiest voor divers in plaats van uniform

Vijfduizend medewerkers zijn door Etos in een nieuwe outfit gestoken. Al is het misschien beter om te zeggen dat vijfduizend medewerkers een nieuwe outfit hebben uitgekozen. Want de nieuwe bedrijfskledinglijn is heel flexibel: het bestaat uit in totaal tien verschillende items, waarmee naar hartelust gecombineerd kan worden, eventueel aangevuld met eigen kleding. Nu is het ook weer niet zo dat alle medewerkers alletien de items krijgen, maar elke winkel kan wel naar keuze een aantal items uit het assortiment uitzoeken.

_x000D_
_x000D_

Hiermee wijkt Etos nadrukkelijk (en zeer visueel) af van het idee van een uniforme aankleding van zijn medewerkers. Waarom eigenlijk?

_x000D_
_x000D_

“Eens in de zoveel tijd moet je je bedrijfskleding weer eens aanpassen aan de tijd, en dit stond hoog op het wensenlijstje van onze mensen”, zegt Etos woordvoerder Els van Dijk desgevraagd. “We kregen veel vragen naar nieuwe bedrijfskleding die lekker zit en waar ze zich prettig bij voelen. We hebben ze dan ook betrokken in het keuzeproces. Hiermee kunnen ze hun eigen Etos-look creëren.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dynamiek

_x000D_
_x000D_

Dat is nogal uitzonderlijk – enerzijds om af te wijken van uniformiteit, anderzijds dat de vraag vanuit de winkelvloer om nieuwe kleding leidt tot een beslissing die mede het imago van Etos bepaalt. Wat is de strategische achtergrond voor deze beslissing?

_x000D_
_x000D_

“Voorheen waren we nogal geneigd om te denken: een bloesje, een rokje en een sjaaltje, dat is het”, aldus Van Dijk. “Maar net zoals elke klant anders is, zijn onze medewerkers allemaal anders. Dus de dynamiek van het persoonlijke advies en de aandacht is altijd weer verschillend. We willen dat uitstralen met onze bedrijfskleding, en dan moet je flexibel zijn, en kunnen variëren. Daarom dat we onze medewerkers hebben gevraagd om mee te denken over de nieuwe bedrijfskleding.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eigen kleur

_x000D_
_x000D_

Doet deze nieuwe look niet af van jullie rol als nuldelijnszorgadviseur?

_x000D_
_x000D_

“Inderdaad is de drogist de partij waar je terechtkunt voor nuldelijnszorg, en dat moeten we als branche duidelijker laten zien. Maar ik denk juist dat we dat hiermee doen”, meent Van Dijk. “De kledinglijn is opgebouwd rond de basiskleuren zwart en wit, en daar kan de medewerker met eigen kleding of accessoires zelf een eigen kleur aan toevoegen. Op deze wijze creëren we een look die zowel past bij het geven van een gezondheidsadvies als bij een beautyadvies.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Alles aangeraakt

_x000D_
_x000D_

Etos is een nieuwe weg ingeslagen, met een individuele identiteit, een redesign van de eigen merken, een nieuw logo en nieuwe producten. Is het plaatje nu af?
_x000D_
Van Dijk: “In retail kan je nooit stil blijven staan, je blijft je altijd doorontwikkelen. Dus in die zin is t sluitstuk is, maar een van de bewegingen van Etos. Het is wel zo dat we hiermee alle facetten in de visuele uitstraling van de formule hebben aangeraakt. Etos staat voor health en beauty. We laten nu zien: Etos is een moderne drogist voor health en beauty, met enthousiaste en gepassioneerde medewerkers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_