Trends

4/12/2018 10:35

Volgens NCV-voorzitter Monica van Ee geven cosmeticaproducten niet alleen een hygiënisch, mooi en goed gevoel, maar versterken ze ook het zelfvertrouwen en dragen ze bij aan ons persoonlijk welzijn. “Cosmetica zijn voor veel mensen, bewust of onbewust van grote betekenis. Zij zijn van belang voor onze innerlijke en sociale wereld. Wie bijvoorbeeld lekker ruikt, voelt zich ook direct zelfverzekerd”, zei zij tijdens de Nieuwjaarsreceptie. “Cosmetica is meer dan alleen make-up: het zijn alle producten voor de persoonlijke verzorging, dus ook zonnecosmetica, tandpasta en deodorant.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hand in hand

_x000D_
_x000D_

De uitgave die, niet toevallig, tijdens Valentijnsdag verscheen, heet ‘Zeker door Cosmetica, de impact van persoonlijke verzorging op ons zelfvertrouwen’. Het werd, samen met een aantal mini’s van cosmeticabedrijven die lid zijn van de NCV-leden, door directeur Van Welie persoonlijk overhandigd aan onder meer politici en beleidsmakers.“We positioneren hiermee ook de rol van cosmetica in de gezondheidszorg: health & happiness gaan hand in hand”, aldus Van Welie.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kwaliteit van leven

_x000D_
_x000D_

Deze visie wordt onder meer ondersteund door Cosmetics Europe, dat in 2017 een onderzoek liet uitvoeren onder consumenten in 10 Europese landen naar de perceptie van cosmetica. Meest waardevol aan cosmetica is, volgens deze respondenten, dat cosmetica bijdragen aan de gezondheid en persoonlijke hygiëne. Gezondheid en hygiëne zijn volgens hen meteen ook bepalend voor hun kwaliteit van leven.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Overigens gaat deze uitgave niet alleen over de rol die cosmetica speelt in de gezondheid, maar wordt ook ingegaan op de sociale aspecten van cosmetica, onder bij jongeren. In dat verband wijst de directeur van onderzoeksbureau Rheingold Salon erop dat het belang van cosmetica voor adolescenten zwaar onderschat wordt. 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Downloaden

_x000D_
_x000D_

Wie de uitgave wil downloaden, kan dat doen via: https://www.ncv-cosmetica.nl/infocentrum/downloads/ 

_x000D_
_x000D_

Het is ook mogelijk een exemplaar op te vragen via info@ncv-cosmetica.nl.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202018-02-16%20om%2011_04_34%20kopie.png_x000D_

5/23/2017 14:51

Vijfduizend medewerkers zijn door Etos in een nieuwe outfit gestoken. Al is het misschien beter om te zeggen dat vijfduizend medewerkers een nieuwe outfit hebben uitgekozen. Want de nieuwe bedrijfskledinglijn is heel flexibel: het bestaat uit in totaal tien verschillende items, waarmee naar hartelust gecombineerd kan worden, eventueel aangevuld met eigen kleding. Nu is het ook weer niet zo dat alle medewerkers alletien de items krijgen, maar elke winkel kan wel naar keuze een aantal items uit het assortiment uitzoeken.

_x000D_
_x000D_

Hiermee wijkt Etos nadrukkelijk (en zeer visueel) af van het idee van een uniforme aankleding van zijn medewerkers. Waarom eigenlijk?

_x000D_
_x000D_

“Eens in de zoveel tijd moet je je bedrijfskleding weer eens aanpassen aan de tijd, en dit stond hoog op het wensenlijstje van onze mensen”, zegt Etos woordvoerder Els van Dijk desgevraagd. “We kregen veel vragen naar nieuwe bedrijfskleding die lekker zit en waar ze zich prettig bij voelen. We hebben ze dan ook betrokken in het keuzeproces. Hiermee kunnen ze hun eigen Etos-look creëren.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dynamiek

_x000D_
_x000D_

Dat is nogal uitzonderlijk – enerzijds om af te wijken van uniformiteit, anderzijds dat de vraag vanuit de winkelvloer om nieuwe kleding leidt tot een beslissing die mede het imago van Etos bepaalt. Wat is de strategische achtergrond voor deze beslissing?

_x000D_
_x000D_

“Voorheen waren we nogal geneigd om te denken: een bloesje, een rokje en een sjaaltje, dat is het”, aldus Van Dijk. “Maar net zoals elke klant anders is, zijn onze medewerkers allemaal anders. Dus de dynamiek van het persoonlijke advies en de aandacht is altijd weer verschillend. We willen dat uitstralen met onze bedrijfskleding, en dan moet je flexibel zijn, en kunnen variëren. Daarom dat we onze medewerkers hebben gevraagd om mee te denken over de nieuwe bedrijfskleding.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eigen kleur

_x000D_
_x000D_

Doet deze nieuwe look niet af van jullie rol als nuldelijnszorgadviseur?

_x000D_
_x000D_

“Inderdaad is de drogist de partij waar je terechtkunt voor nuldelijnszorg, en dat moeten we als branche duidelijker laten zien. Maar ik denk juist dat we dat hiermee doen”, meent Van Dijk. “De kledinglijn is opgebouwd rond de basiskleuren zwart en wit, en daar kan de medewerker met eigen kleding of accessoires zelf een eigen kleur aan toevoegen. Op deze wijze creëren we een look die zowel past bij het geven van een gezondheidsadvies als bij een beautyadvies.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Alles aangeraakt

_x000D_
_x000D_

Etos is een nieuwe weg ingeslagen, met een individuele identiteit, een redesign van de eigen merken, een nieuw logo en nieuwe producten. Is het plaatje nu af?
_x000D_
Van Dijk: “In retail kan je nooit stil blijven staan, je blijft je altijd doorontwikkelen. Dus in die zin is t sluitstuk is, maar een van de bewegingen van Etos. Het is wel zo dat we hiermee alle facetten in de visuele uitstraling van de formule hebben aangeraakt. Etos staat voor health en beauty. We laten nu zien: Etos is een moderne drogist voor health en beauty, met enthousiaste en gepassioneerde medewerkers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Etos_Nieuwe_Bedrijfskleding_%20(1).jpg_x000D_
/upload/images/foto%20els%20kopie.jpg_x000D_

4/26/2017 16:39

In het jaarverslag 2016 dat de NCV zojuist publiceerde, valt te lezen dat de consument cosmetica steeds vaker aanschaft bij het zogeheten ‘alternatieve kanaal’: budgetstores, lifestylewinkels, modewinkels, Schiphol, apotheek, schoonheidsspecialist, kapper en natuurlijk het internet. Al blijft het meer traditionele kanaal (supermarkt, drogisterij en parfumerie) nog erg belangrijk (het overgrote deel wordt nog steeds daar verkocht),  de omzet in cosmetica neemt wel ieder jaar verder af. 

_x000D_
_x000D_

In 2016 bedroeg de omzet van cosmetica bijna 2,8 miljard euro, een lichte groei van bijna 2%, vooral dankzij de groei in het alternatieve kanaal. In het traditionele kanaal werd een daling van circa 1% geconstateerd.

_x000D_
_x000D_

Uit de segmentering (zie grafiek) blijkt dat alleen decoratieve cosmetica een omzetgroei realiseerde, volgens de NCV mogelijk dankzij de grote populariteit van vloggers die uitleggen wat je met deze producten kunt doen. Sterkste omzetdalers zijn bad- en doucheproducten (-4%), scheerproducten (-4%) en haarverzorging (-3%).

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De belangrijkste boosdoener is de actiedruk. In bijna alle deelmarkten is sprake van een stijgende promotiedruk, waardoor waarde uit de markt wegvloeit. In totaal wordt in personal care 33,5% in promotie verkocht. Een jaar daarvoor was dat 32,1%. De omzetdaling in het traditionele kanaal gaat daardoor vergezeld van 1% groei in verkochte verpakkingen. De omzetdaling in scheerproducten wordt aangejaagd door de huidige baardmodetrend.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

Woordvoerder van de NCV Marjolein van Oostrum wijst er voor de volledigheid op dat in 2015 de omzet een handje geholpen werd door een extra week. Gecorrigeerd was er een negatieve ontwikkeling van -0,6% in 2015.

_x000D_
_x000D_

De NCV baseert zich op gegevens van onder meer Nielsen en GfK.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kopers en beslissingen

_x000D_
_x000D_

Belangrijke thema’s voor de consument blijven gezondheid, welzijn en verzorging. Bij aankoopbeslissingen zijn toegevoegde waarde en gebruiksgemak essentieel. Volgens GfK waren er meer kopers van cosmetica in 2016 dan in 2015, al kochten ze gemiddeld iets minder vaak en voor een lager bedrag. Een belangrijke reden daarvoor ziet de NCV in de toename van het aantal kleine huishoudens. 

_x000D_
_x000D_

Nog steeds wordt het grootste deel van persoonlijke-verzorgingsproducten gekocht door gezinnen met kinderen. Maar het belang van oudere consumenten (55+ shoppers) neemt echter sterk toe. Meer dan 80% van hen koopt persoonlijke verzorgingsproducten en hun gemiddelde besteding aan cosmetica is toegenomen. Daarnaast nam in 2016 de uitgaven van cosmetica toe in jonge huishoudens zonder kinderen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verwachting 2017 

_x000D_
_x000D_

De NCV constateert een duidelijke omzetgroei in het laatste kwartaal van 2016 ten opzichte van het jaar daarvoor. “Het consumentenvertrouwen is fors toegenomen en daardoor ook de koopbereidheid”, zegt Van Oostrum. “Aandacht is er voor gezondheid maar ook voor schoonheid. Daarom zijn we voorzichtig optimistisch over de bestedingen voor cosmetica.”

_x000D_
_x000D_

De NCV verwacht echter dat de omzetontwikkeling in het traditionele kanaal moeilijk zal zijn, met name vanwege de te verwachte effecten van de btw-verlaging voor zonnecosmetica en tandpasta, en door de blijvend toenemende promotiedruk. “Hierdoor is de consument zich steeds minder bewust van de voordelen van een product en let hij vooral op de prijs.”

_x000D_
_x000D_

Zal de groeiende groep oudere consumenten niet eerder geneigd zijn bij het traditionele kanaal zijn aankopen te doen? Misschien, maar Van Oostrum verwacht niet dat de omzet daardoor weer zal gaan toenemen bij de drogist. “Iedereen heeft toegang tot online, ook de 55-plusser. We verwachten dus dat de omzetgroei via online en het alternatieve kanaal gewoon door zal zetten. Wel is belangrijk dat de oudere consument zich minder laat leiden door prijs: over het algemeen heeft hij best wat geld te spenderen en hij heeft dat ook over voor goede merken, het is niet per se een private-labelkoper. Ik denk überhaupt dat deze generatie meer gericht is op nu genieten. Dat was vroeger vaak anders.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Rol van de drogist

_x000D_
_x000D_

De Expertgroep van de NCV die hielp bij het op papier zetten van de resultaten van 2016, stelt dat “voor veel consumenten (het traditionele kanaal) heel belangrijk (blijft) voor de beleving, het kennismaken met nieuwe producten en innovaties, het proberen/ruiken van producten maar zeker ook voor persoonlijk advies.” Staat dat niet haaks op de constatering dat de consument vooral voor prijs gaat?

_x000D_
_x000D_

“Soms trek je met de prijs mensen je winkel in, maar dan is het zaak om met advies het verschil te maken”, meent Van Oostrum. “Dan kun je zeggen: u heeft deze huid, dan zou ik dat product adviseren. Dat lukt op ’t internet niet. Zelfs bij decoratief kun je zo meedenken: het is belangrijk dat je advies kunt geven over medicijnen, maar het is ook leuk als je mensen iets zinnigs kunt zeggen over cosmetica, met name zonneproducten of haarkleurmiddelen. Onze producten dragen bij aan hygiene, schoonheid en verzorging. Daarom dat wij de branche adviseren om dit structureel en actief op te nemen in onderwijs en bijscholingsprogramma’s.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bijdrage aan gezondheid

_x000D_
_x000D_

Het CBD heeft aangegeven dat de drogist zich meer zou moeten profileren als nulde-lijnszorgspecialist. Bestaat er een mogelijkheid dat drogisten cosmetica naar het tweede plan gaan schuiven?

_x000D_
_x000D_

“Dat lijkt me niet logisch en ook niet slim. Het besef groeit dat ook cosmetica bijdraagt aan welzijn, en dat wie zich goed en mooi voelt, zich gezonder voelt, en daardoor bijvoorbeeld een betere weerstand heeft en sneller herstelt. Dus in die zin draagt cosmetica ook bij aan gezondheid. Ik krijg ook geen signalen uit de branche dat men cosmetica minder belangrijk vindt dan voorheen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De grafieken zijn afkomstig van het Jaarverslag 2016. Die is hier te downloaden. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202017-04-26%20om%2016_25_09(1).png_x000D_
/upload/images/Marjolein_website.jpg_x000D_

2/16/2017 13:07

Wim Eijkemans heeft al twaalf jaar een Plus in Schijndel en al acht jaar een Plus met slijterij in Uden. Sinds enkele maanden heeft hij die laatste winkel uitgebreid met D.I.O. en The Read Shop. De nieuwe combinatie van supermarkt/(kantoor)boekhandel/drogisterij/slijterij ontstond toen eigenaar Wim Eijkemans, “een wedstrijdje won om een nieuw vestigingspunt hier vlakbij in de buurt. Het was meteen duidelijk dat mijn nieuwe vestiging zou kannibaliseren op de omzet van mijn bestaande supermarkt-met-slijterij – naar verwachting circa 20 procent. Ik besloot daarom hier D.I.O. en The Read Shop bij te vestigen, zodat ik de omzet kan handhaven.”

_x000D_
_x000D_

De keuze voor een drogisterij in die combinatie werd mede-ingegeven door de lokale marktsituatie, zegt hij: “Hier aan de overkant zit een Emté-supermarkt van de nieuwste generatie. Die focust zich heel erg op zijn versafdelingen, dat is echt een prachtige verswinkel. De tegenpool is dat zij er bewust voor hebben gekozen om minder te doen met non food, zoals cosmetica en drogisterijproducten. Dus lag het voor de hand om juist daar meerwaarde te creëren voor onze klanten. We wisten dat de combinatie met D.I.O. en The Read Shop vaker voorkomt, dus zijn we met hen gaan praten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Laagdrempelig

_x000D_
_x000D_

Bedrijfsleider Jeroen Vissering wijst erop dat de combinatie ook essentieel is voor de overlevingskracht van de drogisterij: “We zijn onder meer met Paul Roerbag van D.I.O. in gesprek geweest over het concurrentieveld. Want op het gebied van drogisterijen zit hier alles wat je maar bedenken kunt. Dus hoe ga je je onderscheiden? Gelukkig zit onze aantrekkingskracht juist in het feit dat wij al 15.000 consumenten per week de supermarkt binnenkrijgen. Die gaan makkelijk van daaruit nog even de drogisterij binnen.”

_x000D_
_x000D_

“Maar de kernvraag was: gaan The Read Shop en D.I.O. onze supermarkt versterken?”, vult Eijkemans aan. “Toen we dat samen met ‘ja’ konden beantwoorden, heb ik de beslissing genomen: ik doe het.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eenheid creëren

_x000D_
_x000D_

Het binnenhalen van D.I.O. en The Read Shop vroeg om een flinke verbouwing. “We hebben in totaal 2200 vierkante meter vvo tot onze beschikking, maar daarvan bleef weinig op zijn plaats –  alleen het kantoor is op dezelfde plek gebleven. De winkels mochten namelijk geen samengeraapte indruk mocht wekken: ze moeten goed op elkaar aansluiten en één geheel vormen. We hebben eenheid gecreëerd met behulp van open ruimtes, met een routing waarbij de consument eerst de supermarkt ingaat en daarna bij D.I.O. en The Read Shop terechtkomt.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Specialisten

_x000D_
_x000D_

Van de 90 medewerkers die Eijkemans in dienst heeft, werken er nu circa 10 in de drogisterij. “Vier daarvan hebben een drogistenopleiding, drie volgen op dit moment de cursus. Ikzelf begin daar niet aan – ik wil ’t niet eens weten. Ook in de supermarkt heb je specialisten, je hoeft niet van alles verstand te hebben. Dat betekent ook dat we regelmatig consumenten met vragen doorsturen naar de drogisterijafdeling. Niet alleen weten zij er meer van, zij verkopen het ook beter. Mijn uitgangspunt: de supermarkt moet de goedkoopste zijn, de drogisterij de beste.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Grote verrassing

_x000D_
_x000D_

Het runnen van een drogisterij bleek een grote leerschool, zegt Vissering: “Wij zijn supermarktmensen. Ons uitgangspunt is, kort door de bocht: de klant zo snel mogelijk verderhelpen. je presenteert de dingen zo mooi mogelijk, met leuke aanbiedingen – en de consument doet de rest. Maar dat trucje kun je niet kopiëren naar een D.I.O., want dat blijkt in een drogisterij toch anders te werken. De consument gedraagt zich meteen anders als hij van de supermarkt naar de drogisterij gaat: je hebt opeens te maken met een compleet andere klant. Dat was echt een grote verrassing. Bijvoorbeeld: als ze in de supermarkt moeten wachten, dan leidt dat gauw tot irritatie. In de drogisterij vinden ze dat normaal, ze verwachten gewoon advies en wachten rustig op hun beurt. Dat is best wennen: we hebben ons hele leven pleisters en tandpasta verkocht zonder dat er ooit iemand om advies vroeg. Maar nu ga je voor een rol Hansaplast al een gesprek aan.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Concrete beslissingen

_x000D_
_x000D_

Eijkemans: “Het heeft niet lang geduurd of we hebben dat inzicht omgezet in concrete beslissingen. Zo hadden al onze mensen dezelfde bedrijfskleding, maar nu hebben de drogisterijmedewerkers hun eigen uitstraling gekregen.” 

_x000D_
_x000D_

Ook het assortiment is intussen aangepast, zegt hij: “In eerste instantie hebben we ons daarin laten leiden door D.I.O., maar we boden daardoor hetzelfde product op twee plaatsen aan, en vaak met ook nog een prijsverschil. We zijn dus bewust gaan snoeien in de assortimenten. Aan de andere kant hebben wij ons in deze D.I.O, heel erg geconcentreerd op het basisaanbod van een drogisterij. Wat drogisterijen vaak erbijdoen – zoals cadeau-artikelen en allerlei tierelantijntjes -, dat laten wij achterwege, want dan wordt het wel heel erg onoverzichtelijk voor de consument.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Cijfers vs ‘gut feeling’

_x000D_
_x000D_

Ook op ander gebied was het even wennen, vertelt Vissering: “Wij zijn gewend om op cijfers te sturen, we hebben alle gegevens van de winkel zo voorhanden. Maar in de drogisterij werken we met een ander automatiseringssysteem, en we krijgen niet voor elkaar om daar de juiste gegevens uit te halen. Het rendement van een schapmeter berekenen is een bijna onmogelijke klus – zelfs de juiste winstcijfers krijg je bijna niet boven tafel. Maar hoe bepaal ik dan hoeveel manuren ik in de drogisterij kan inzetten? Voor mijn supermarkt kan ik gewoon uit het systeem halen hoeveel caissières ik nodig heb. Bij drogisterijen neemt echter ook de adviesrol een belangrijke plaats in: hoe kwantificeer je dat? Ik snap dus wel dat drogisten veel meer op ‘gut feeling’ doen dan wij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Geen fietsenspringers

_x000D_
_x000D_

Een andere uitdaging is de inzet van acties en promoties, zegt Eijkemans: “Van bier kan ik goed inschatten wat een actie gaat doen, hoeveel ik ga wegzetten en dus hoeveel ik moet inkopen. Bij drogisterijacties weet ik dat niet. Daarvoor ken ik de handel niet goed genoeg. Daarnaast weet de consument van een kratje bier nauwkeurig wat ’t kost, maar van een potje nachtcrème meestal niet. Drogisterij-acties zijn daarom geen fietsenspringers, geen acties waarmee je enorme klappers maakt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Synergie

_x000D_
_x000D_

Eijekemans ziet echter ook veel synergetische voordelen: “Aan de achterkant van de winkel profiteer ik enorm van de efficiency van vier zaken in één pand. Vooral in de overhead, de gecombineerde kantine en voorzieningen als gas, water, licht en telefoon. Maar ook aan de voorkant merk je de voordelen, bijvoorbeeld in de servicebalie.” 

_x000D_
_x000D_

Vissering: “Eigenlijk is dat een supermarkt-ding, de enige plek in een supermarkt die erop is ingericht om klanten advies en informatie te geven. Maar die functioneert nu als vraagbaak en servicepunt voor allevier de winkels. De zelfzorgmedicijnen van D.I.O. staan er aan de ene kant tegenaan en de alcoholische producten van de slijterij aan de andere kant. Zo combineer je dus al het baliewerk en de verkoop die je wilt monitoren.” 

_x000D_
_x000D_

“Het allergrootste synergetische winstpunt zijn wel de openingstijden”, vult Eijkemans aan. “Want er is nergens op zondag een drogisterij open! Dat gaat straks onze beste dag worden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Targets en resultaat

_x000D_
_x000D_

De eerste resultaten van de winkel zijn ronduit positief te noemen, zegt Eijkemans: “We zijn op 27 juli opengegaan en haalden al snel onze omzetdoelstellingen. Die zijn wel wat bijgesteld omdat we zagen dat er ook aardig wat extra kosten waren. Zo heeft het diplomeren van personeel ook tot gevolg dat de loonkosten toenemen. De omzet wordt per week steviger en we hebben allebei het idee dat we nog niet op de helft van de potentie zitten. Het is gewoon fijn dat we dat idee hebben. Nu gaan we dat ook waarmaken.”

_x000D_
_x000D_

Vlog

_x000D_
_x000D_

Een vlog van ons bezoek hier te bekijken:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202017-02-16%20om%2011_25_09.png_x000D_
/upload/images/Anja%2CHarm%2C%20Sharon.jpg_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202017-02-16%20om%2011_12_33.png_x000D_
/upload/images/Allen.jpg_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202017-02-16%20om%2011_12_46.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202017-02-16%20om%2011_11_08.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202017-02-16%20om%2011_12_18.png_x000D_

10/20/2016 12:31

De winkel in Maastricht is gevestigd in de Wycker Brugstraat, waar ook Holland & Barrett, Kruidvat, ICI Paris en een lokale drogist gevestigd zijn. Voldoende concurrentie dus. Het is een straat waar volgens ‘beheerder’ Joost Koolhaas “de Maastrichtse consument vooral zijn lokale ondernemers verwacht. Voor die ‘eigen’ uitstraling zorgen de medewerkers – ik laat mij daarin als Rotterdammer souffleren.”

_x000D_
_x000D_

De eigen winkel is uniek voor G&W en eigenlijk nogal ad hoc ontwikkeld, vertelt Koolhaas. “In de Wycker Brugstraat was al een G&W gevestigd, maar de eigenaren daarvan hebben de zaak verkocht aan Holland & Barrett. Wij vonden het zonde om onze locatie in Maastricht te verliezen, maar gelukkig kwam er schuin aan de overkant een pand vrij. Dat hebben we als club gehuurd om er een eigen vestiging van te maken. En ja, dan moet iemand dat beheren. Voor mij is het elke keer weer twee uur en een kwartier rijden, maar geloof ’t of niet: ik zit er van alle bestuursleden nog het dichtste bij!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Voordelen

_x000D_
_x000D_

De winkel is met zijn ca 140 vierkante meter vvo verhoudingsgewijs groot voor een G&W-vestiging. De club heeft van het feit dat het nu een eigen winkel beheert, een significant voordeel gemaakt. De winkel wordt namelijk gezien als de G&W van de toekomst.

_x000D_
_x000D_

“Nou ja, in ieder geval geeft dit wel de richting aan. Maar aan die toekomst werken we continu”, zegt Koolhaas. “Onze leden kunnen hier komen kijken en er van meenemen wat ze willen. Het is dus niet zo dat we hiermee een hele nieuwe formule neerzetten, maar wel wat piketpaaltjes uitzetten voor de toekomst.”

_x000D_
_x000D_

Het was met de indeling van de winkel nogal improviseren, zegt Koolhaas. “De entree is vrij smal vanwege een trappengang naar de bovenverdieping. Als we in die smalte gewoon stellingen hadden gezet, dan was het voorin een pijpenla geworden. In plaats daarvan hebben we het ruim opgezet om aandacht te schenken aan drie topmerken in cosmetica. Zo maak je van een nadeel een voordeel.” 

_x000D_
_x000D_

Opvallend aan de winkelpresentatie is de grotere nadruk op visuals en het gebruik van teksten op wanden en zelfs op de lampenkappen die boven de kassabalie hangen.

_x000D_
_x000D_

In de winkel worden voor klanten (en bezoekende G&W-ondernemers) diverse activiteiten georganiseerd, zoals cholesterol checken, het proeven van biologische hapjes en een gezichtsbehandeling. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Essentieel

_x000D_
_x000D_

Kenmerkend is de prominente aandacht die voeding krijgt in de winkel – meer dan in andere G&W-vestigingen. Althans, dat lijkt zo, want volgens Koolhaas is ook in deze winkel de verdeling “ongeveer 50/50. Voeding lijkt hier sterker aanwezig omdat het in langere stellingen staat en omdat we een hoek hebben gewijd aan brood en wijnen.”
_x000D_
Die twee segmenten krijgen momenteel veel aandacht. Zo is de brede presentatie van brood echt een test, terwijl G&W het assortiment wijnen zojuist heeft uitgebreid met Duitse wijnsoorten.”Niet elke winkel doet evenveel met wijn, maar hier hebben we de maximale hoeveelheid staan.”

_x000D_
_x000D_

Voeding is essentieel in de visie van G&W, zegt Koolhaas: “Enerzijds is er de ideologische basis: voeding vormt een bron van gezondheid, voeding bepaalt hoe gezond je je voelt. We willen, zowel in voeding als VMS, ook altijd zo dicht mogelijk bij de natuur blijven.”

_x000D_
_x000D_

G&W draait om de mix van VMS, cosmetica en voeding, zegt Koolhaas. “Het een kan niet zonder het ander. Waarbij voeding ook om een heel praktische reden in de winkel staat: het zorgt voor traffic. Je ziet trends als superfoods en raw foods, de consument is zichtbaar op zoek naar gezonde voeding. Deels pakt de supermarkt dat op, maar heel veel ook niet. Daar springen wij op in. Uiteindelijk gaan andere winkels er ook mee aan de haal, maar intussen kijken wij alweer verder.” 

_x000D_
_x000D_

Het is om die traffic dat voeding vooral achter in de winkel wordt gepositioneerd, “want dan lopen meer klanten de hele winkel door. We propageren wel onze activiteiten met voeding in de etalage.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goede ontwikkeling

_x000D_
_x000D_

De winkel opende begin van dit jaar. Hoe zijn de resultaten?

_x000D_
_x000D_

“We hebben een vliegende start gemaakt, want de eerste weken was de opkomst meteen gigantisch – het bleek dat klanten hier heel gemakkelijk binnen komen lopen. We hebben vanaf de start meer dan break even gedraaid, dus daar zijn we tevreden over. Maar ik denk dat er nog meer inzit als hier een ondernemer de scepter zwaait. Nee, niet ikzelf, ik heb genoeg te doen in mijn winkels in het Westland. Maar ik denk niet dat je als organisatie eigen filialen moet hebben. Je moet een ondernemer het werk laten doen!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een vlog van de winkelreportage is hier te bekijken:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_6607.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6606.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6608.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6609.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6613.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6614.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6615.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6616.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6618.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6619.JPG_x000D_