Trends

7/1/2020 11:16

De taak waar zorgverzekeraars zich voor gesteld zien, is het faciliteren van goede, betaalbare en toegankelijke zorg voor alle verzekerden. Maar tegenwoordig weten zorgverzekeraars dat die focus een stuk verder gaat dan wat voorheen hun scope was: van het beter maken van zieke mensen, is hun visie verbreed tot het bevorderen van gezondheid en kwaliteit van leven. En daarin hebben behoud van gezondheid en preventie een veel belangrijkere plaats, zegt De Braal:  “De achterliggende gedachte is dat door het voorkomen van ziekten of aandoeningen, en het verbeteren van de kwaliteit van leven, de immer toenemende zorgkosten beteugeld kunnen worden. Maar dit is nieuw terrein voor ons. Om maar even aan te geven: wij besteden slechts 2,5% van ons budget aan preventie, terwijl juist daar grote slagen gemaakt kunnen worden.”
_x000D_
Hoe komt dat?
_x000D_
“De meest eenvoudige verklaring: we zijn het als maatschappij niet gewend om zo naar zorg te kijken. Voor ons was het van oudsher vrij eenvoudig: als iemand een medisch probleem had, dan financierden wij de remedie. Verzekeraars mogen alleen premiegeld uitgeven aan zaken die onderdeel zijn van het ‘verzekerd zorgpakket’ dat de minister samenstelt. Daar is ons denken op ingericht, en ook onze bedrijfsstructuur. Als je kijkt naar het financieren van een medische oplossing: die is gekoppeld aan een ‘betaaltitel’. Daardoor zie je heel concreet wat het effect is van het geld wat je erin stopt. Maar hoe doe je dat met preventie? Hoe schrijf je dat weg onder een betaaltitel terwijl je niet kunt aantonen wat het effect ervan is? Hoe toon je aan dat sporten voorkomt dat je een aandoening krijgt? Hoe toon je aan dat door de juiste voeding jouw weerstand is verbeterd, en dat je daardoor langer gezond blijft? We moeten verantwoording afleggen over de centen die wij uitgeven. Alles wat formeel niet tot het verzekerd pakket behoort, kunnen wij niet financieren vanuit premiegeld. Daarom is investeren in preventie zo lastig.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Maatwerk

_x000D_
_x000D_

Er is nog een ander aspect waardoor financiers in de zorg ook wel verder móeten kijken, zegt De Braal: “De medische wereld was vroeger overzichtelijker. Je had voor specifieke aandoeningen specifieke oplossingen, die in principe bij elke patiënt met die aandoening ingezet kon worden. Dat waren de blockbusters, waar de farmacie veel van kon produceren en veel aan kon verdienen. Maar de tijd van ‘one size fits all’ is voorbij. Er worden door de farmacie ook nauwelijks blockbusters meer gemaakt, oplossingen zijn steeds vaker maatwerk. Iedereen beseft nu dat je de echte grote klappen kunt maken door gezondheid te bevorderen. En dat betekent dat je de mensen meer zelf de regie moet laten voeren. Er is net een rapport over ouderenzorg in de toekomst gepubliceerd, en ook daaruit blijkt: mensen moeten zelf aan de bak, niet afwachten tot het huis in de fik staat – en vooral niet ervan uitgaan dat een ander dan wel het vuurtje blust.”

_x000D_
_x000D_

Ook vanuit de gemeenten worden er steeds meer investeringen gedaan om te voorkomen dat mensen ziek worden. Die kloppen dan weer bij ons aan, want ze zeggen: ‘Dankzij ons dalen de zorgkosten, terwijl wij erin hebben geïnvesteerd. Mogen we even vangen?’ De grens is soms moeilijk te trekken, gemeenten hebben namelijk een wettelijke taak op het gebied van universele en selectieve preventie. Het vereist een goede afstemming tussen verzekeraar en gemeente om samen de goede dingen te doen, ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid.
_x000D_
De Braal wijst erop dat de veranderende kijk op gezondheid en zorg overal effecten heeft. “Als je ergens in dat spinnenweb een draadje aanraakt, dan gaat het hele web meetrillen. In Afferden liep een fantastisch project waarbij huisartsen meer tijd kregen voor hun patiënten. Het gevolg: significant minder doorverwijzingen naar de specialist. Een waanzinnig succes! Alleen: het ziekenhuis kwam in de problemen, want die misten de dekking voor hun vaste lasten. Dit voorbeeld geeft aan dat investeren in preventie echt een integrale aanpak moet zijn, omdat alles met alles samenhangt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bottleneck

_x000D_
_x000D_

Kan de nulde-lijnszorg, en daarbinnen zelfzorg, een rol spelen in het terugdringen van de zorgkosten?
_x000D_
“Ik denk het wel. Maar we moeten eerlijk zijn: ook zelfzorg valt buiten het verzekerd pakket en daarmee buiten de traditionele focus van verzekeraars, die hun klanten beschikbaarheid van zorg die in dat pakket zit moeten garanderen.. Zo praten we wel met huisartsen en apotheken, maar niet met drogisten. Terwijl duidelijk is dat de drempel voor zelfzorg bij de drogist uitermate laag is. dat zie je nu weer bij het Corona-virus: waar halen mensen hun mondkapjes en handgels vandaan? Daar waar de drempel het laagst is.”

_x000D_
_x000D_

Waar zit de bottle neck?
_x000D_
De werelden van de zelfzorg en de verzekerde zorg moeten nadrukkelijker in elkaar overvloeien. Een goede communicatie en doorverwijzing naar elkaar is belangrijk, evenals het besef bij patiënten dat ‘gezondheid’ niet alleen bestaat uit het genezen van een ziekte, maar vooral het voorkomen dat je ziek wordt. Voor dat laatste is de patiënt zelf vooral in de lead, vanuit de (zelf-) zorg moeten we dit uitstralen en faciliteren, met behoud van ieders rollen in dit spel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dit artikel is verschenen in editie 2,2020 van het vakblad who-cares. dit is HIER>> digitaal in te zien.

_x000D_/upload/images/Peter.jpg_x000D_

7/10/2020 9:52

Het Nivel heeft sinds de invoering van de pakketmaatregel gemonitord wat de effecten hiervan zijn. Nivel constateert dat huisartsen de middelen die niet meer vergoed worden minder vaak voorschrijven. Veel mensen kopen en betalen hetzelfde, of een vergelijkbaar ander middel, nu zelf en laten daarmee zien dat zij in staat zijn om verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid te nemen.
_x000D_
Maar naast deze beoogde effecten ziet het Nivel ook ongewenste effecten. Zo valt bij vitamine D op dat het door huisartsen vaker wordt voorgeschreven in doseringen die nog wel vergoed worden. Deze week/maanddoseringen zijn echter aanzienlijk duurder dan vitamine D in dagdosering. Voor calcium geldt dat huisartsen meer combinatiepreparaten hebben voorgeschreven. Daarnaast is een klein deel van de mensen die de middelen nog wel nodig hebben, ermee stopt.
_x000D_
In plaats van paracetamol 1000 mg worden duurdere middelen of middelen met een minder gunstig risicoprofiel voorgeschreven, zoals fentanyl, oxycodon en tramadol.

_x000D_
_x000D_

Goedkoper

_x000D_
_x000D_

Neprofarm merkt op dat, terwijl deze substitutie plaats lijkt te vinden omwille van kostenbesparing voor de patiënt, het de vraag is of het zelf betalen van paracetamol daadwerkelijk een financiële barrière is. Neprofarm hield de kosten van voorschrijven van deze vervangende middelen tegen die van aankoop van paracetamol in het zelfzorgkanaal naast elkaar, en concludeert dat het zelfzorgkanaal aanzienlijk goedkoper kan zijn. Het rekende uit dat bij een vergelijkbare gemiddelde afname van paracetamol per gebruiker per jaar, de kosten bij voorschrijven (inclusief receptregelvergoeding) uitkomen op € 55,76, terwijl paracetamol via de drogist uitkomt op slechts € 15,48 per jaar. “De patiënten die chronisch paracetamol gebruiken zijn aanzienlijk goedkoper uit wanneer zij hetzelfde middel bij de drogist aan schaffen.”
_x000D_
Verder merkt Neprofarm op dat vanuit het oogpunt van veiligheid een verschuiving naar zwaardere pijnmedicatie een ongewenste ontwikkeling is, omdat deze middelen meer nadelige effecten hebben dan paracetamol. Bij de opioïden komt daar het gevaar op verslaving bij. De voorschrijvers van deze zwaardere medicatie zouden bovendien met een passend zelfzorgadvies bijdragen aan het betaalbaar houden van de gezondheidszorg.

_x000D_
_x000D_

Betere communicatie

_x000D_
_x000D_

De evaluatie van de pakketmaatregel brengt tevens aan het licht dat bij veranderende medicatie vaker gesproken moet worden met patiënten over hun geneesmiddelengebruik. “Wanneer patiënten een ander middel of hetzelfde zelf kopen en betalen, of helemaal stoppen met een middel, is het van belang dat hun (huis)arts en apotheek hiervan op de hoogte zijn, bijvoorbeeld vanwege interacties met andere medicatie. De resultaten laten echter zien dat er weinig gesproken is met de (huis)arts of apotheek over veranderingen na invoering van de pakketmaatregelen. Zo is in ongeveer de helft van de situaties niet met de (huis)arts of apotheek besproken dat gestopt is met een middel.”
_x000D_
Neprofarm vindt het positief dat de pakketmaatregel ertoe geleid heeft dat meer mensen verantwoordelijk zijn geworden voor hun eigen gezondheid. “Het is goed dat de middelen die niet meer vergoed worden ook minder worden voorgeschreven door huisartsen. Voor huisartsen en apothekers ligt er de uitdaging om patiënten beter voor te lichten over de mogelijkheden en het gebruik van zelfzorgmiddelen. Meer communicatie met patiënten over hun medicatie, draagt bij aan zelfredzaamheid van de patiënt.”

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-07-10%20om%2009_45_36.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-07-10%20om%2009_38_05.png_x000D_

6/2/2020 14:42

De test is beschikbaar voor personen die 14 dagen geleden griepklachten hebben gehad waaronder: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging, koorts en benauwdheid. Om vast te stellen of het een actieve corona-infectie betrof, verzamelt men enkele druppels bloed middels een vingerprik en stuurt deze op. Een geaccrediteerd laboratorium stelt vast of er zich IgG-antistoffen tegen SARS-CoV-2 in het bloed bevinden. Na 2 werkdagen is de uitslag online op te vragen met een unieke inlogcode. Alle uitslagen worden door de arts-microbioloog geautoriseerd en zijn anoniem.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Immuniteit 

_x000D_
_x000D_

Immuniteit staat niet vast bij een positieve test, meldt Mediphos. Er wordt door experts nog volop onderzoek gedaan of er immuni­teit optreedt en hoe krachtig dit is. Een eerdere infectie biedt hoogstwaarschijnlijk wel enige bescherming tegen SARS-CoV-2, voor dit en een volgend seizoen als het virus niet te veel verandert.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Betrouwbaarheid

_x000D_
_x000D_

"Door het detecteren van antistoffen in het bloed is een corona-infectie vast te stellen, dit kan rust en zekerheid bieden. De Consumedix Corona Thuisafname–labtest is een goedgekeurde laboratoriumtest die door deskundig personeel wordt uitgevoerd", meldt Mediphos. "Het laboratorium is ISO-gecertificeerd. Dit betekent regelmatige controles op kwaliteit en professionaliteit. Het bloed wordt geanalyseerd door twee ELISA testen met een sensitiviteit en specificiteit tussen de 96-100%."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Consumedix

_x000D_
_x000D_

Mediphos OTC Consumer Health biedt de corona-zelftest aan onder de nieuwe merknaam Consumedix. "Een nieuwe naam waarmee we ons duidelijker willen positioneren naar klanten. We zullen binnenkort meer producten introduceren onder deze naam", aldus Rene van der Mark, Sales en Marketing director.

_x000D_
_x000D_

De Consumedix Corona thuisafname– lab test is vanaf 1 juni verkrijgbaar bij drogisterijen en apotheken, en op www.topgezondheidsproducten.nl

_x000D_
_x000D_

Voor vragen kunt u contact opnemen met Mediphos OTC.

_x000D_/upload/images/Corona%20thuis%20afname%20-%20lab%20tes%20zij.jpg_x000D_
/upload/images/Corona%20thuis%20afname%20-%20lab%20tes%20voor.jpg_x000D_
/upload/images/Corona%20thuis%20afname%20-%20lab%20tes%20achter.jpg_x000D_

5/27/2020 15:42

Driekwart van alle productlanceringen in Zelfzorg en lichaamsverzorging mislukt: binnen een jaar zijn ze weer van de schappen gehaald, van tweederde van deze nieuwe producten werd nooit meer dan 10.000 stuks verkocht. Doodzonde. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw introductie wél slaagt? Gijsbert den Hertog, managing partner van onderzoeksbureau The SmartVision Company (TSVC), heeft een goed inzicht in wanneer nieuwe producten slagen en waarom ze mislukken. Op basis van zijn ervaring geeft hij tien tips voor een succesvol concept.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
1. Beperk je niet tot kwalitatief onderzoek

_x000D_
_x000D_

“Zorg ervoor dat het concept niet alleen is gebaseerd op kwalitatief marktonderzoek. Als je product is oververtegenwoordigd in een kleine kwalitatieve onderzoeksgroep, dan kan dat leiden tot tegenvallende volumes als het product eenmaal in de echte markt wordt gelanceerd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

2. Zorg voor een toekomstgerichte business case

_x000D_
_x000D_

“Ik bedoel daarmee dat je moet zorgen voor een goede business case die al is gericht op de toekomstige positie in de markt. Stel jezelf daarbij deze vragen:
_x000D_
* Is er ruimte bij producten die al een alternatief zijn voor jouw concept?

_x000D_
_x000D_

*Ten koste van wie kom je op het schap en welke plek op de barometer ga je innemen?

_x000D_
_x000D_

*Worden deze concurrenten ook door jouw kopers overwogen?

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

3. Know your enemies

_x000D_
_x000D_

“Het is essentieel dat je vooraf weet welke producten je op het schap precies wilt aanvallen. Inzicht daarin vind je in de beantwoording van de bovenstaande drie vragen.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
4. Zet je roze bril af

_x000D_
_x000D_

“Weet je, als je zo lang aan een concept werkt, is het moeilijk om er kritisch naar te kijken. We merken regelmatig dat, wanneer de onderzoeksuitkomsten tegenvallen, toch buikgevoelens meegewogen worden. Maar het is belangrijk om niet ‘verliefd’ te worden op je concept. Neem vooral alle kritieken serieus en ga daarmee aan de slag.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

5. Facts vs feelings

_x000D_
_x000D_

“Het klinkt als een open deur, maar niet emoties en belangen moeten een rol spelen, maar feiten en cijfers. Zorg er dus voor dat bij het maken van beslissingen breedgeörienteerde feiten doorslaggevend zijn, en niet dat dominante personen in het team de overhand krijgen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

6. Wees superkritisch

_x000D_
_x000D_

“Superkritisch zijn is heel moeilijk, maar tegelijkertijd eigenlijk heel eenvoudig: je slaagt daarin door alleen superkritische adviseurs binnen te halen. Je hebt niks aan ja-knikkers en doekjes voor het bloeden. Het is soms heel vervelend om die kritiek te horen, maar van een beetje schuren komt vaak het mooiste resultaat.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

7. Helder inzicht in je markt

_x000D_
_x000D_

“Check het product op het volume in de markt van vandaag, en onder alle doelgroepen. Er zijn misschien onbekende behoeftes van een niet-beoogde doelgroep die ook worden vervuld. Dit levert de beste business-case op!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

8. Check ook het enthousiasme

_x000D_
_x000D_

"Als je een concept bij potentiële kopers checkt, kijk dan niet alleen naar hun voorkeur, maar ook naar hun enthousiasme! Al heeft iemand een voorkeur voor een concept, is dat voldoende basis om de concurrentie te verslaan? Of blijft het bij alleen maar ‘interessant’ vinden, zonder dat het concept aantrekkelijk genoeg is om aan te schaffen?

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

9. Check je eigen overtuiging

_x000D_
_x000D_

“ Stel jezelf de vraag: zou ik met dit concept voor mezelf willen beginnen? Als je die vraag eerlijk beantwoordt, is dat een hele goede graadmeter voor jouw geloof in het concept. Is jouw antwoord ‘nee’, dan kun je beter niet introduceren.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

10. Accepteer je verlies

_x000D_
_x000D_

“Dit is misschien wel de hardste realisatie: dat je verwacht dat je nieuwe innovatie geen succes wordt. Maar hoe verantwoord je dan al die investeringen, al die tijd, al die energie die in het concept zijn gestopt? Toch moet je ook bij hoge voorbereidingskosten ‘nee’ durven te zeggen. Heb geen medelijden met de gedane investering als het tegenvalt. Want daarmee bespaar je je bedrijf een veelvoud van deze kosten in de toekomst. Het is een harde beslissing, maar je bedrijf vaart er wel bij!

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-26%20om%2018_01_03.png_x000D_

5/13/2020 17:28

Voor het eerst is op basis van de Zelfzorgmonitor een segmentatie gemaakt van de zelfzorgkoper. Hieruit komen zes verschillende profielen naar voren. Deze onderscheiden zich van elkaar in demografie, geslacht, meest gekochte productcategorieën, reden voor aankoop en kanaalkeuze. Lees meer over de profielen in bijgaande infographic.  

_x000D_
_x000D_

Curatief vs. preventief

_x000D_
_x000D_

Pijnstillers, vitaminen, mineralen en voedingssupplementen zijn de meest gekochte zelfzorgmiddelen. Middelen voor urogenitale zorg en voortplanting worden het minst vaak aangeschaft. Het merendeel van de zelfzorgmiddelen is een herhaalaankoop en wordt gebruikt om acute klachten te verhelpen. Slechts bij een kleine groep kopers speelt preventie een rol bij de aanschaf.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Kanaalkeuze

_x000D_
_x000D_

De drogist is het populairste kanaal om zelfzorgmiddelen te kopen. Bereikbaarheid is de grootste factor die bepaalt wáár Nederlanders zelfzorgmiddelen kopen. De drogist scoort hierop het beste. De apotheek blinkt uit op deskundig advies.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dokter Google

_x000D_
_x000D_

Kopers informeren zichzelf proactief en zijn zelfverzekerd als ze een zelfzorgmiddel willen aanschaffen. Het internet is een belangrijke bron van informatie over gezondheid, klachten en producten. De zelfzorgkoper oriënteert zich weliswaar online, maar koopt nog voornamelijk in de fysieke winkel.
_x000D_
 
_x000D_
Voor de Zelfzorgmonitor van Ipsos Nederland hebben 1.235 Nederlanders een online vragenlijst ingevuld tussen 17 en 21 februari 2020. Hen is gevraagd naar de aankopen die zij in het kwartaal daarvoor hebben gedaan.

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-13%20om%2017_16_10.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-13%20om%2017_26_50.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-13%20om%2017_27_06.png_x000D_