Trends

6/2/2016 12:42

De meting werd gedaan in het kader van de Week van de Veiligheid, waarin organisaties gezamenlijk aandacht vragen voor het belang van goed voorbereid personeel op agressie en geweld. In het kader daarvan zette minister Ard van der Steur de strijd tegen agressie in winkels in het voetlicht met een bezoek aan het ROC Mondriaan in Den Haag, waar hij sprak met leerlingen van de detailhandelsopleiding, en ook nog even kort meedeed aan de agressietraining. Hij benadrukte dat op dit vlak goedgetrainde leerlingen een voorsprong hebben. “Door goed voorbereid en goed getraind te zijn, kun je verschil maken. Daarmee ben je voor toekomstige werkgevers interessanter. Want goed voorbereid personeel is agressie de baas!” Ook vond hij dat detaillisten wel wat fermer grenzen mogen stellen: “Je mag best laten weten: dit is MIJN zaak, MIJN werkplek, en zo ga je hier niet met ons om.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Preventie

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed nieuws is wel dat het aantal winkelovervallen in vijf jaar tijd drastisch is afgenomen. Dit vertelde Gerard van Breen, CEO van A.S. Watson Health & Beauty, tijdens het bezoek van minister Van der Steur aan het ROC Mondriaan. “Samen met justitie en openbaar ministerie heeft Detailhandel Nederland dit probleem aangepakt; het effect is dat het aantal overvallen gehalveerd is naar ca 1400.” Daar zitten overigens ook overvallen op industrie en woonhuizen bij, maar de hoofdmoot vormen toch nog steeds de winkelovervallen. Van Breen benadrukte dat de nadruk altijd moet liggen op preventie: “Maar dat beperkt zich niet tot camera’s: heel veel preventie zit ‘m in gedrag: je kunt zelf veel doen om de veiligheid in de winkel te verberteren. Daarom dat we samen met de ROC’s een veiligheidsplan voor winkels hebben ontwikkeld. Samenwerking is essentieel. Doordat de politie op ons verzoek vaker rond winkelsluitingstijd is gaan surveilleren, groeit het gevoel van veiligheid bij ondernemerrs en klanten en neemt het aantal incidenten daardwerkelijk af. Samenwerking met politie, gemeente en openbaar ministerie vormen de sleutel om tot een veiliger samenleving te komen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift: Minister Ard van der Steur (m) en Gerard van Breen (r).

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bekijk ook de volgende films:

_x000D_
_x000D_

https://youtu.be/GhnFV0gi_Zc https://youtu.be/Z–fhe_PZhQ https://youtu.be/4ObVkm4qiL4

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/2015-10-03-Winkelcriminaliteit-1000x667px.jpg_x000D_

10/12/2020 13:27

De overheid vraagt iedereen dringend om mondkapjes te dragen in de publieke binnenruimtes. Daar vallen ook drogisterijen onder. Het dragen ervan is echter niet verplicht."Ons advies is om de richtlijn van de centrale overheid te volgen", aldus het CBD. "Dat betekent voor drogisten het volgende: in de winkel adviseren wij klanten dringend  om een mondkapje te dragen. Omdat de overheid de burgers niet verplicht om een mondkapje te dragen, is het lastig als wij onze klanten wel zouden verplichten om in de winkel een mondkapje te dragen. Wel of geen mondkapje in de winkel kan dan ook leiden tot ongewilde discussies met de klant. Daarom heeft het CBD samen met andere organisaties het kabinet opgeroepen om te zorgen voor meer duidelijkheid over het dragen van mondkapjes."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goede voorbeeld

_x000D_
_x000D_

Als persoonlijk adviseur in gezondheid zorgen drogisten goed voor elkaar én voor klanten, stelt het CBD. "We verzoeken drogisterijen dringend om strikt om te blijven gaan met de regels: maximaal één klant per 10m2 winkeloppervlak en een goede handhygiëne voor klanten. Drogisten hebben onder regie van het CBD direct na het uitbreken van de coronacrisis afspraken vastgelegd in het protocol Bescherming en Veiligheid. Het is belangrijk dat we allemaal het protocol blijven naleven."

_x000D_
_x000D_

Drogisten zorgen als Erkend Specialist in Zelfzorg namelijk goed voor de klanten. Klanten komen naar de drogist voor persoonlijk advies en de aankoop van producten die te maken hebben met gezondheid. De belangrijkste maatregel in het protocol is de 1,5 meter afstand houden in de winkel. "Spreek elkaar én de klant aan als je ziet dat die afstand niet wordt nageleefd. Zorg er ook voor dat er maximaal 10 klanten per m2 zijn. Maak ruimte in de looppaden of maak een vaste route. Zorg voor maximale hygiëne in de winkel. Dus kuchschermen bij de kassa en desinfecterende gel met instructie. Maak pinapparaten en zelfscans regelmatig schoon. Desinfecteer altijd het mandje nadat klant winkel verlaat en voordat een andere klant het mandje gebruikt. Dat kan de klant overigens ook prima zelf doen maar stel dan de juiste middelen beschikbaar. Met deze maatregelen blijven drogisten goed zorgen voor klant én collega."

_x000D_/upload/images/879239b8-55bc-4ac2-b05d-70b7aefe4301.jpg_x000D_

10/12/2020 13:23

Het onderzoek, dat begin mei 2020 is gehouden onder 427 consumenten, richtte zich op vragen als ‘Hoe vaak koopt u zelfzorggeneesmiddelen?’, ’Waar kocht u voor de COVID-19 situatie meestal uw zelfzorggeneesmiddelen en waar nu?’, ‘Wat is de reden voor de aankoop van de zelfzorggeneesmiddelen’ en ‘Bent u door de coronacrisis anders gaan kijken naar het beroep van drogist?’.

_x000D_
_x000D_

Het meest opvallende resultaat van het onderzoek, is dat 8% van de consumenten door de coronacrisis anders is gaan kijken naar de rol van de drogist. Respondenten gaven aan dat zij tijdens de crisis merkten hoe belangrijk de drogist is voor onze samenleving. Drogisten zijn in de ogen van de respondenten van vitaal belang, ze kregen en namen meer verantwoordelijkheid, hebben hun kennis aangescherpt op het gebied van het coronavirus en vele vragen van de consument beantwoord tijdens de crisis. “De drogist is belangrijker dan we voorheen wellicht dachten”, zegt de een, terwijl de ander aangeeft dat ‘de drogist nu meer dan ooit zijn toegevoegde waarde bewijst door continuïteit aan te brengen in het aanbod van zelfzorg’.

_x000D_
_x000D_

Ook bij consumenten die niet anders tegen de rol van de drogist aankijken, is de waardering voor de drogist groot. Hier kreeg het onderzoeksbureau antwoorden als ‘De drogist verrichtte altijd al goed werk’ of ‘De kennis van deze beroepsgroep was altijd al goed.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Aankoopgedrag

_x000D_
_x000D_

De meeste consumenten (27%) gaven aan dat zij ongeveer eens in de drie maanden een zelfzorggeneesmiddel kopen. Het overgrote deel gaat voor deze aanschaf naar de drogist (68 procent). Dat was voor de coronacrisis al zo en dat percentage is licht gedaald naar 63 procent. De aankoop van zelfzorggeneesmiddelen bij de supermarkt steeg met 2% licht en ook via de apotheek of online worden iets vaker zelfzorggeneesmiddelen aangeschaft (beiden +1%).

_x000D_
_x000D_

De belangrijkste redenen om zelfzorggeneesmiddelen bij een bepaald kanaal aan te schaffen, zijn de beschikbaarheid van de producten (91%), een aantrekkelijke prijs (82%) en een ruim assortiment (80%). Ook vindt 70% van de consumenten het belangrijk dat winkels gecertificeerd zijn om zelfzorggeneesmiddelen te verkopen en koopt 63% hun zelfzorggeneesmiddelen in de winkel waar zij toch al kwamen. Een veilige omgeving voor de aankoop is voor 58% een belangrijke reden om voor een bepaald kanaal te kiezen en de helft van de respondenten vindt het belangrijk dat zij de mogelijkheid hebben om advies te vragen.

_x000D_

8/28/2020 10:29

De nieuwe service werd zonder reuring of persbericht gelanceerd, de consument kon het lezen in de folder van Kruidvat – al heeft de pers het verhaal inmiddels wel opgepikt.

_x000D_
_x000D_

“Het was geen geheim, maar we hebben er ook geen reuring aan gegeven”, zegt woordvoerder van AS Watson José Mes, “Misschien waren we te bescheiden en hadden we er toch een persbericht aan moeten wijden.”

_x000D_
_x000D_

Mes wijst erop dat veel mensen geen aandacht besteden aan het regelen van bijvoorbeeld een testament. “Ze vinden het vaak teveel gedoe, tijdverspilling – en te duur. Of ze denken er niet aan. Wij zagen daar een duidelijke lacune en een rol waarin wij het verschil kunnen maken, door mensen ervan bewust te maken zaken vast te leggen. Dat kunnen wij bij uitstek omdat Kruidvat open en toegankelijk is, we zijn bereikbaar voor een groot publiek. Hopelijk verlagen we hiermee de drempel om zaken wél vast te leggen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Standaardoplossingen

_x000D_
_x000D_

Er is bewust gekozen voor een online service. “Uiteraard, dit kun je niet in de winkel doen. Daarmee vergroot je ook het gemak voor de consument, en kun je de prijs laag houden. Op de site worden de producten goed uitgelegd, je kunt aan de hand van een vragenlijst vaststellen of het voor jou geschikt is of dat je een meer maatwerkoplossing nodig hebt. op de website bieden wij standaardoplossingen, maar als je behoefte hebt aan maatwerk, dan word je direct doorverwezen naar de notarissen van xxx waar wij mee samenwerken.”

_x000D_
_x000D_

De consument stelt zijn samenlevingscontract of testament online op en ontvangt het concept daarna per mail. Bij een van de twaalf notariskantoren van Ligo waar Kruidvat mee samenwerkt, kan dan de akte ondertekend worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Andere tijden

_x000D_
_x000D_

Het viel te verwachten dat de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) wat argwanend reageert, en erop wijst dat een en ander wel zorgvuldig afgehandeld wordt. Zeven jaar eerder, toen Hema een dergelijke service aanbood, sleepte de organisatie de retailer zelfs voor de rechter. Maar die stond de service van Hema toe. Kruidvat maakt zich geen zorgen. “We voldoen volledig aan de regelgeving. Een uitgebreide online vragenlijst vormt de basis voor het opstellen van het document. Dat wordt je toegestuurd om tegen te lezen. En je kunt altijd contact opnemen met de notaris, of een chatline bezoeken. Het hele proces wordt nauwkeurig in de gaten gehouden. Daarnaast is de wereld in zeven jaar tijd ook wel veranderd, ook de notarissen zelf staan nu anders tegenover dit soort diensten. We verwachten dan ook niet dat er binnenkort een advocaat van de beroepsorganisatie op de stoep staat.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Afbreukrisico

_x000D_
_x000D_

In hoeverre ‘past’ deze nieuwe service onder de paraplu van het merk Kruidvat? En bestaat er een afbreukrisico als ’t met zo’n akte misgaat?

_x000D_
_x000D_

“Voor afbreukrisico zijn we niet bang. We denken dat dit past bij het merk Kruidvat. Want het bereikbaar maken van producten en diensten staat al vanaf het begin centraal bij Kruidvat. We hebben al vaker financiële diensten aangeboden: als er ergens interesse voor is, dan kijken we daar naar. Kruidvat is juist groot geworden door elke keer naar de markt te kijken en bereikbaar te maken. Neem de CD’s met klassieke muziek, treinkaartjes, hotelvouchers: het loopt als een rode draad door onze geschiedenis." 

_x000D_
_x000D_

Is het dan terecht dat men zich in de branche soms afvraagt of Kruidvat nog wel een drogist is?
_x000D_
“We zijn wel degelijk een drogist, maar we hebben geen witte jas aan. En we doen niet alleen health & beauty: we concurreren met de hele wereld, en zoeken het verrassende. Wij zien onszelf als een drogist+, dat concept laten we niet los.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-08-28%20om%2010_29_08.png_x000D_

8/28/2020 10:34

Ongeveer 42 procent van de mensen gebruikt chemische bestrijdingsmiddelen voor het bestrijden van ongedierte in en om hun huis, terwijl 64 procent weet dat dit schadelijk kan zijn voor de eigen gezondheid, die van kinderen, huisdieren en belangrijke insecten. Het voorkomen van plaagdieren, schimmel of groene aanslag is effectiever dan het bestrijden met chemische middelen. Ook is dit beter voor mens, dier en milieu.

_x000D_
_x000D_

Tijdens de campagne worden consumenten geïnformeerd hoe je hoe je chemische bestrijdingsmiddelen op een veilige manier inzet en hoe je op een natuurlijke manier ongedierte, groene aanslag en schimmels bestrijdt. Onjuist en niet noodzakelijk gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen kan zo worden beperkt.

_x000D_
_x000D_

De campagne is een initiatief van Milieu Centraal, een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten informeert over milieu en energie in het dagelijkse leven. Naast drogisten doen ook tuincentra, supermarkten en bouwmarkten mee.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Veilig gebruik

_x000D_
_x000D_

Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven ondersteunt de campagne. “De drogist is de specialist in gezondheid. Daarom vinden we het belangrijk om consumenten goed te informeren over het veilig gebruik van bestrijdingsmiddelen voor plaagbestrijding. De aangesloten drogisterijbedrijven kunnen deelnemen aan de publiekscampagne. Zo kunnen er in de drogisterijen schapkaartjes worden geplaatst bij de bestrijdingsmiddelen met informatie voor de klant”, zegt Danielle van der Zon van het CBD.

_x000D_
_x000D_

Op de campagnepagina beterbestrijden.nl staan tal van tips voor klanten over het voorkomen van overlast. Op beterbestrijden.nl is een toolkit beschikbaar voor drogisten met advertentiebanners, posters, flyers, infographics en video’s.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-08-28%20om%2010_32_33.png_x000D_