Trends

5/3/2021 12:52

Sinds 2010 is het aantal fysieke winkels afgenomen met 13.540, een daling van bijna 14 procent. De daling van 1 procent tijdens 2020 ligt daardoor, ondanks de coronacrisis, iets lager dan de gemiddelde jaarlijkse afname sinds 2010. Deze daling van het aantal fysieke winkels staat bovendien in contrast met de forse toename van het aantal webwinkels in deze periode: dat aantal verviervoudigde bijna sinds 2010.

_x000D_
_x000D_

Het aantal winkels in computers en software nam het hardst toe. Vooral het aantal fysieke winkels in de handel in non-food producten nam af (-1,3 procent), terwijl het aantal winkels in voeding ongeveer gelijk bleef. Het aantal drogisterijen daalde ook, al worden deze bij het CBS samengevoegd met de orthopedische winkels: het aantal winkels in deze groep daalde met 1,3%.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Winkeldichtheid gedaald

_x000D_
_x000D_

Op 1 januari 2021 was in 61 procent van de Nederlandse gemeenten de winkeldichtheid lager dan een jaar eerder. Van alle Nederlandse gemeenten daalde de winkeldichtheid in Hendrik-Ido-Ambacht met ruim 13 procent het meest. Daarentegen waren er ook gemeenten waar de winkeldichtheid toenam. De grootste stijging vond plaats in Grave, waar de winkeldichtheid met 12 procent toenam van 4,0 winkels naar 4,5 winkels per duizend inwoners.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Maastricht hoogste winkeldichtheid

_x000D_
_x000D_

De winkeldichtheid was in 2021 met 19 winkels per duizend inwoners het hoogst in Vlieland, gevolgd door de andere Waddeneilanden Terschelling (14,7 winkels), Schiermonnikoog (13,7), Ameland (13,2) en Texel (13). Op het vasteland had Sluis met 12,6 winkels per duizend inwoners de hoogste winkeldichtheid, gevolgd door Laren met 10,4 winkels.

_x000D_
_x000D_

Van de 25 grootste gemeenten had Maastricht op 1 januari 2021 met voorsprong de hoogste winkeldichtheid, namelijk 7,1 fysieke winkels per duizend inwoners. Dat is meer dan Amsterdam (6,2 winkels) en ’s-Hertogenbosch (5,9 winkels) op de plaatsen twee en drie. Het verschil met Amsterdam is bovendien licht gegroeid in vergelijking met vijf jaar geleden, bovenal dankzij de bevolkingsgroei in Amsterdam.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

het volledige bericht leest u HIER>>

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202021-05-03%20om%2012_51_38.png_x000D_

5/3/2021 11:30

“In de afgelopen jaren heeft de drogisterijketen het aantal online-bestellingen telkens met maar liefst ruim 50 procent zien groeien”, vertelt Yvette Heijwegen, directeur supply chain van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. "Deze forse groei was aanleiding om ons distributiecentrum in Ede flink op te schalen. Wij bouwen onze omnichannel-strategie ook in de komende jaren uit, waarbij de verkoop via het online kanaal en in onze fysieke Kruidvat- en Trekpleisterwinkels elkaar aanvullen en versterken. Met deze aanzienlijke uitbreiding van het e-fulfilment center zijn wij klaar om onze klanten in Nederland en België ook in de komende jaren uitstekende service te blijven bieden."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Robots

_x000D_
_x000D_

De uitbreiding van het e-fulfilment center was een omvangrijke operatie. Zo is in de enorme hal ruim 8.000 m² extra ruimte gecreëerd door het bouwen van tussenverdiepingen. De IT-systemen zijn vernieuwd en er wordt gewerkt met algoritmes om zo efficiënt mogelijke orders te verzamelen. Ook zijn veel processen geautomatiseerd en gemechaniseerd: naast medewerkers worden nu ook twaalf autonome pick-robots ingezet voor het verzamelen van artikelen. Deze robots rijden rond, herkennen met een elektronisch oog artikelen en zetten deze met hun robotarm in kratten die vervolgens op een transportband worden gezet. In totaal wordt nu 1,2 kilometer aan transportbanden ingezet om kratten met producten en pakketten met klantorders te verplaatsen. Het aantal medewerkers dat wordt ingezet blijft, ook na de automatisering van processen en de komst van robots, groeien. Op piekdagen werken er in het logistieke centrum zo’n 700 personen.

_x000D_/upload/images/Kruidvat_pickrobot.jpg_x000D_

1/29/2021 15:17

Ondertekenaars van de derde Landelijke Agenda Suïcidepreventie 2021-2025 zijn onder meer het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven, de Nederlandse GGZ, NIP, NVVP, Ivonne van de Ven Stichting, COC-Nederland, Jeugdzorg Nederland, het Trimbos-Instituut, de VO-Raad, MIND, ProRail, NVVK, TSD, UWV, VNG en GGD GHOR Nederland.

_x000D_
_x000D_

Gemiddeld overlijden in Nederland vijf mensen per dag door zelfdoding. Daarnaast doen dagelijks nog eens 135 mensen een suïcidepoging en 40 van hen moeten hiervoor worden behandeld op de spoedeisende hulp. De coronacrisis en de hierdoor ontstane recessie bieden grote reden tot zorg. Net als eerdere economische crises leidt deze pandemie mogelijk tot meer suïcides, omdat risicofactoren zoals sociaal isolement, depressie en eenzaamheid toenemen. Doel van de Landelijke Agenda is om mensen met zelfmoordgedachten sneller uit hun isolement te halen, te helpen en de weg vrij te maken voor perspectief en hoop. In de nieuwe Landelijke Agenda Suïcidepreventie staat de netwerkaanpak centraal. Samen met 45 partijen is het streven dat nog meer mensen, bedrijven en organisaties zich aansluiten en inzetten voor het verminderen van suïcidepogingen en suïcides.

_x000D_
_x000D_

Blokhuis: "Het doel van deze derde Landelijke Agenda is om met een netwerkaanpak  een stap verder te zetten op het terrein van suïcidepreventie. Onder andere door meer aandacht voor suïcide binnen de jeugdhulp en samenwerking binnen de sociaaleconomische sector, zoals bij de politie, het UWV, de gerechtsdeurwaarders en schuldhulpverlening. Ik heb er vertrouwen in dat we met een integrale aanpak een stap dichter komen bij het doel om het aantal suïcides terug te dringen en zal me hiervoor onverminderd blijven inzetten."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Paracetamol

_x000D_
_x000D_

Uit onderzoek blijkt dat paracetamol wel eens wordt gebruikt bij zelfmoordpogingen. Paracetamol is als zelfzorggeneesmiddel veilig bij juist gebruik en effectief bij het bestrijden van kleine kwalen. Ed van de Weerd, voorzitter van het CBD: “Drogisten nemen hun maatschappelijk rol zeer serieus. In drogisterijen wordt paracetamol uitsluitend verkocht in een verkoopomgeving met goed opgeleid personeel dat altijd aanwezig en beschikbaar is voor het geven van advies. Ook geven drogisten bij de aankoop van paracetamol standaard een risicowaarschuwing, houden wij toezicht op het maximaal aantal verpakkingen dat een klant wil kopen en moeten wij soms "nee" verkopen. Zo bouwen drogisten drempels in voor (on)bedoeld verkeerd gebruik van geneesmiddelen terwijl consumenten laagdrempelig toegang blijven houden tot de noodzakelijk zelfzorggeneesmiddelen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

1/11/2021 14:06

Het gebruik van voedingssupplementen voor de gezondheid is relevanter dan ooit. Wetenschappers en experts stonden afgelopen jaar in de media regelmatig stil bij de rol van supplementen om aan de weerstand en het immuunsysteem te werken. Een gezonde leefstijl is meer ‘top of mind’ dan ooit tevoren. 

_x000D_
_x000D_

Nu bleek uit de Voedselconsumptiepeiling van RIVM 2012-2016 al dat ruim 43% van de volwassenen voedingssupplementen gebruikt. En deze peiling liet ook zien dat de inname van calcium, ijzer, vitamine A, B2, B6, C en foliumzuur bij Nederlanders laag is. 

_x000D_
_x000D_

Recenter marktonderzoek van bureau Motivaction toont aan dat bijna de helft van de Nederlanders voedingssupplementen gebruikt, 63% van hen doet dat regelmatig en ruim 37% gebruikt ze af en toe. De voornaamste reden voor gebruik van voedingssupplementen is om ongemakken in de toekomst te voorkomen. Naast vitamines en mineralen worden supplementen met probiotica, visolie, kruiden en overige fysiologisch actieve stoffen veel gebruikt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verkiezing

_x000D_
_x000D_

2021 is het vijfde jaar dat deelnemers via www.supplementvanhetjaar.nl kunnen aangeven welke vitamines, mineralen, kruiden of andere voedingssupplementen favoriet zijn.

_x000D_
_x000D_

Het IVG peilt hiermee jaarlijks de voorkeuren van het Nederlandse publiek voor bepaalde vitaminen, mineralen, kruiden of andere supplementen. En hoopt een bijdrage te leveren aan de bewustwording van het behalen van gezondheidswinst met extra vitamines, mineralen, kruiden en overige voedingsstoffen.

_x000D_
_x000D_

Op 8 februari wordt dan het Supplement van het Jaar 2021 bekendgemaakt.

_x000D_
_x000D_

Meer weten? www.supplementvanhetjaar.nl

_x000D_/upload/images/BannerWebsite.jpg_x000D_

11/27/2020 16:31

Een mondkapje moet de neus en mond volledig bedekken en het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan. Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een sjaal of bandana. Tot het moment van de definitieve ingangsdatum is het mondkapje niet verplicht en kunnen mensen dus ook geen boete krijgen. Wel geldt er ook nu al een dringend advies. De mondkapjesplicht geldt zowel voor klanten als voor eigen medewerkers.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Toezien op naleving

_x000D_
_x000D_

Ondernemers worden geacht een aantoonbaar deurbeleid te hanteren en actief toe te zien op naleving van de coronamaatregelen in de winkel.
_x000D_
De mondkapjesplicht is een verantwoordelijkheid voor iedereen persoonlijk. De ondernemer wordt niet beboet voor klanten die geen mondkapje dragen.
_x000D_
Een ondernemer kan ervoor kiezen om een mondkapje verplicht te stellen in zijn winkel. In dat geval mag een klant die geen mondkapje draagt de toegang worden geweigerd. Dit meldt de KNDB.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zes vragen

_x000D_
_x000D_

Om het overzichtelijk te maken, heeft het CBD zes vragen en antwoorden geformuleerd mbt de mondkapjesplicht:

_x000D_
_x000D_

1. Moeten klanten in de winkel vanaf 1 december een mondkapje op

_x000D_
_x000D_

Ja, klanten moeten in de winkel vanaf 1 december een mondkapje op. 

_x000D_
_x000D_

2. Moeten medewerkers in de winkel vanaf 1 december een mondkapje op? 

_x000D_
_x000D_

Ja, ook medewerkers in de winkel moeten vanaf 1 december een mondkapje op. In het magazijn of op kantoor hoeft dat niet. 

_x000D_
_x000D_

3. Welk mondkapje moet ik vanaf 1 december in de winkel dragen? 

_x000D_
_x000D_

Een mondkapje moet de neus en mond volledig bedekken en ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan. Medische mondneusmaskers zijn bedoeld voor de zorg; mondkapjes zijn geschikt voor gebruik in winkels. Gebruik daarom bij voorkeur mondkapjes die te koop zijn bij de drogist of de supermarkt. Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een sjaal of bandana. Dit geldt zowel voor medewerkers als klanten in de winkel.

_x000D_
_x000D_

4. Moet ik klanten zonder mondkapje aan de deur vanaf 1 december weigeren? 

_x000D_
_x000D_

Nee. Klanten kunnen een medische reden hebben voor het niet dragen van een mondkapje en de privacywetgeving staat niet toe hiernaar te vragen. De verplichting om een mondmasker te dragen in de winkel geldt voor personen. Dus de persoon is in overtreding en niet de ondernemer. Wel is het goed om een poster in de winkel op te hangen met ‘mondmaskers verplicht’ of ‘mondmaskers zijn wettelijk verplicht’ of ‘hier geldt wettelijke mondmaskerplicht’. 

_x000D_
_x000D_

5. Mag ik mensen aan de deur vanaf 1 december zonder mondkapje weigeren als ik dat wil? 

_x000D_
_x000D_

Ja, als in het huisreglement van de onderneming duidelijk zichtbaar staat dat het dragen van een mondkapje verplicht is, dan mogen klanten zonder mondkapje op basis daarvan wél worden geweigerd aan de deur, mits zij niet aannemelijk kunnen maken dat ze onder de vrijstelling vallen. 

_x000D_
_x000D_

6. Krijg ik vanaf 1 december een boete als een klant geen mondkapje op heeft? 

_x000D_
_x000D_

Nee, als de klant geen geschikt mondkapje draagt, dan krijgt niet de ondernemer maar de klant een boete.

_x000D_/upload/images/a99ee990-43d6-47c6-8f50-b28dd87b763e.jpg_x000D_