Redactie

De top 10 van grootste winkelformules staat Kruidvat nog wel bovenaan, maar waarschijnlijk niet voor lang meer: onderzoeksbureau Locatus verwacht dat Albert Heijn met de smenwerking met Jan Linders, nog dit jaar de toppositie gaat innemen.

De wijziging in de geneesmiddelenwet die een drogist op afstand mogelijk maakt, zal waarschijnlijk aangenomen worden. Het gevolg kan zijn dat geneesmiddelen die nu nog enkel bij de apotheek en drogisterij verkrijgbaar zijn (UAD-geneesmiddelen), straks ook bij supermarkten, tankstations en andere retailers verkocht mogen worden.

Tijdens het debat in de plenaire zaal van de Verzamelwet VWS hedenochtend werd ook de intentie besproken van minister van VWS Ernst Kuipers om het toe te staan dat een drogist op afstand, via bijvoorbeeld een iPad, advies te geven aan de kopende consument. Het amendement dat Joba van den Berg (CDA) indiende, vormde daarmee een breekijzer, maar bleek niet voldoende om de minister te overtuigen. Wel kwam hij met een concessie.

De behandeling van de Veegwet, waarin besproken wordt of een drogist op afstand toegestaan zal worden, is live te volgen. U kunt HIER>> online aansluiten.

Afgelopen woensdag lichtte het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven een tipje van de sluier van de nieuwe publiekscampagne die, ondersteund met het logo van een groen kruis (de Groene Plus), moet benadrukken dat de consument op de drogist kan bouwen als het gaat om zelfzorg. Hoe anders is het in de apothekerswereld.

Tijdens de Nieuwjaarsreceptie, die was geoprganiseerd door zowel het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) als de Nederlandsew Cosmetica Vereniging (NCV), was er ook een primeur te melden: de eerste gezamenlijke reclamecampagne van de (gecertificeerde) drogisterijbranche.

11 januari jl hieven pakweg 130 branchegenoten het glas op het nieuwe jaar tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie die wordt georganiseerd door het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Beide organisaties blikten positief de toekomst in. 

Eind januari gaat de publiekscampagne van start die door de gecertificeerde drogisterijretailers is opgezet. Het doel van de campagne is dat de consument door deze campagne beter kennis maakte met de deskundigheid van de gecertificeerde drogisterij op het gebied van zelfzorg en kleine kwalen. 

Ruud van Munster stuurde ons een lijstje toe met alles wat NDS dit jaar voor elkaar heeft gekregen. Met dat lijstje laat hij zien dat DA in een andere fase terechtgekomen is. “Onze focus ligt op klanten naar de winkel te trekken, de binding met hen te verhogen en ondernemers te helpen een goede business te draaien.”