Opinie

2/1/2017 15:23

Gisterochtend, toen ik naar een beurs moest, beet ik tijdens het ontbijt op mijn tong. En niet mals ook! Het was toeval dat er op dat moment geen ontbijtbordje sneuvelde. Na grondig spoelen en wat tijd, sluit de wond zich vanzelf, en ga je over tot de orde van de dag.

_x000D_
_x000D_

Nou, vergeet ’t maar! De effecten van zo’n relatief kleine verwonding bleken ontstellend groot. Zo kon ik mijn versgebakken stokbroodje wel weggooien en ging de versgemalen koffie door de gootsteen. Ik stapte met een hongerig gevoel op de trein naar Frankfurt, onderweg narrig omdat er veel te snacken was in de luxe internationale trein, maar niets lekker zacht. Op de beurs kon ik moeilijk uit mijn woorden komen, tijdens presentaties stelde ik ook geen scherpe vragen en ik sloeg bij iedereen de koffie af. Niet mijn beste beurs ooit. Het leidt tot een matig artikel waar niemand echt blij mee is. En die hele dag vroeg ik me af: kan ik hier iets voor (of tegen) bij de drogist halen?

_x000D_
_x000D_

Wat ik met deze anecdote wil zeggen, is dat een verhoudingsgewijs klein lichamelijk ongemak, waar u dagelijks in de winkel de voorbeelden van tegenkomt, zoveel meer impact heeft dan je zou denken. Het is een steen die je in een vijver werpt.

_x000D_
_x000D_

Een mooi voorbeeld: een fysiotherapeut vertelde mij onlangs van ouderen onder zijn behandeling, die last hadden van diabetes. ‘Ze kregen vaak ook last van pijnlijke voeten’, vertelde hij. ‘Daar zijn oplossingen voor, zoals speciale sokken. Maar sommigen, die deze sokken niet gebruikten, moesten hun wekelijkse rondje met de wandelclub afzeggen. Het enige uitje van die week!’ Zijn argument: diabetes kan zelfs tot sociaal isolement leiden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Integraliteitsdenken

_x000D_
_x000D_

Mijn argument: drogisten bevinden zich in een unieke positie. Zij kunnen als geen ander met hun klanten naar zorgproblematiek kijken. Met meer context, en met meer oplossingen. Ik noemde dat tot nu toe: een ‘holistische blik’, maar anno 2017, zo heb ik begrepen, gebruiken we de term ‘integraal’. Zo’n integrale aanpak van een probleem begint er al mee dat drogisten uit de aard der zaak gespitst zijn op meerverkopen: iemand die verkouden is, kun je meer aanbieden dan alleen een neusspray, hoestdrankje of pakketje tissues. U heeft geleerd om te kijken naar de context van een zorgprobleem, of, zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen: het Umfeld. 

_x000D_
_x000D_

Maar niet alleen commercieel biedt dit mogelijkheden. Deze brede blik biedt u de mogelijkheid om u niet alleen te profileren met kennis, maar met wijsheid. U kunt de klant bevestigen in zijn beeld (en zelfbeeld) maar daarnaast ook wijzen op de onvermoede aspecten van een probleem.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Enorm potentieel

_x000D_
_x000D_

Waarom besteed ik hier zo’n aandacht aan? Simpel. Ik denk dat hier de toekomst ligt van de drogist. Niet voor niets streeft het CBD ernaar om drogisten te profileren als specialisten in ‘nulde-lijnszorg’. Die profilering moet verder gaan dan het puur in huis hebben en overdragen van kennis, en moet ook meer zijn dan alleen een commercieel instrument.

_x000D_
_x000D_

Want overheid en zorgverzekeraars zoeken naar mogelijkheden om de consument (patiënt) meer zelfredzaamheid bij te brengen. Waarbij niet zozeer voorkomen en genezen centraal staan, maar een continu bewustzijn van de eigen gezondheid. Marten Hummel vertelde me onlangs dat als de consument niet meteen naar de huisarts maar naar de drogist zou stappen, op 12 kleinere kwaaltjes-indicaties alleen al de gemeenschap maar liefst 850 miljoen euro zou besparen (ik zeg dit uit mijn hoofd). Zelfzorg biedt dus niet alleen een immens commercieel potentieel, maar is zelfs een zeer relevant maatschappelijk streven. En wat beter plek om dát een gezicht te geven dan de drogist? 

_x000D_
_x000D_

  

_x000D_

12/15/2016 14:28

Er ontstaat vlak voor Kerst een machtsblok van bijna 450 ondernemers die zeker aan de achterkant verregaand gaan samenwerken nu hun retailorganisaties onder de NDS-vlag gaan varen. Gaan de beide formules ook aan de voorkant samenwerken? Dat is nadrukkelijk de bedoeling, maar of de twee formules op termijn in elkaar geschoven gaan worden, daarover doet men weer geen harde uitspraken. Dat begrijp ik wel: ik denk dat het daarvoor veel te kort dag is, en dan nog: men kijkt wel uit om die boot te laten schommelen. Intussen blijft t ijzig stil over de toekomst van de Uw Eigen Drogist-ondernemers, en dat zit me dwars, eerlijk gezegd. Is er iemand bij Mosadex of Holland Pharma die daar een uitspraak over wil komen doen?

_x000D_
_x000D_

Intussen: die fusie heeft tot een felle reactie van Vriesia geleid. Directeur Gerben Dreijer herhaalde tegenover onder meer De Volkskrant en RetailNews dat zijns inziens de fusie leidt tot een verschraling van de markt, en zelfs dat dit leidt tot ’t verdwijnen van meer dan 400 zelfstandigen, omdat NDS zich als een soort gwb-organisatie zal gaan gedragen. Dat maak ik er in ieder geval uit op. 

_x000D_
_x000D_

Gaat de branche inderdaad zo ingrijpend veranderen? Toen ik de diverse organisaties eerder vroeg wat de nieuwe constellatie van retailpartijen voor hen zou betekenen, hielden de meesten zich nogal op de vlakte: ‘Voor óns heeft het geen consequenties, maar…’ voor anderen hens inziens wel.

_x000D_
_x000D_

Die reactie houdt geen steek.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Chaostheorie

_x000D_
_x000D_

Waarom niet? Ik neem u even mee naar de wereld van de science fiction. In een van de Star Trek-films zit een (vind ik) mooie scène, waarin de helden erbij stilstaan welke consequenties het heeft dat ’n onverlaat een afgelegen zon heeft opgeblazen. Eén zo’n (achteraf cruciale) consequentie was dat alle ruimteschepen in de omgeving een koerscorrectie moesten uitvoeren. Logisch, want door ’t verdwijnen van de zon veranderden de zwaartekrachtverhoudingen.

_x000D_
_x000D_

Het is de basis van de chaostheorie: als je een element in een geheel verandert, dan kan alles (soms zelfs onvoorspelbaar) veranderen. En dus zeg ik: dat er voor de anderen niets verandert, houdt geen steek. Er verandert namelijk heel veel. Voor sommigen zal het betekenen dat ze ietsje moeten opschikken, voor sommigen begint misschien wel de noodklok te luiden.

_x000D_
_x000D_

Er gaat, denk ik, in 2017 heel veel veranderen. Ik denk dat dit voor de hele branche an sich een goede ontwikkeling is, want de roep om concentratie op zelfstandigenniveau is er al heel lang en klinkt heel luid. Maar dit is geen zelfstandigen-brede concentratie, dus natuurlijk kan dat partijen nerveus maken. Maar ik denk ook dat de branche geen keus heeft, wil de zelfstandige kunnen overleven. Ik ben er dus van overtuigd dat de nieuwe situatie bij élke organisaties tot koerscorrecties gaat leiden.

_x000D_
_x000D_

Maar ik ben ook benieuwd naar UW mening hierover. Laat mij die eens weten: antal@who-cares.nl. Ik stel dat zeer op prijs!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

10/11/2016 10:42

Ik spreek jullie nu toe als collega-journalist. En om de zaken meteen duidelijk en helder te maken: natuurlijk heb ik een belang, ik ben misschien niet helemaal objectief. Maar dat maakt niet uit: dat zijn jullie ook niet. Waarom deze brief? Omdat ik als vakbroeder vragen stel bij jullie journalistieke aanpak.

_x000D_
_x000D_

De hele portee van jullie uitzending over melatoninegebruik was deze: melatonine kan makkelijk in verkeerde doses gebruikt worden, en daar moet de industrie wat aan doen. Als journalistiek haakje vind ik dat interessant en zeg ik: doe je best. 

_x000D_
_x000D_

Maar laten we eens een stapje terug doen: waarom kwamen jullie tot dit item? Omdat de Inspectie van Gezondheidsdienst een rechtszaak verloor tegen de NPN. De IGZ wilde feitelijk melatoninegebruik aan banden leggen, de NPN vond dat de aangekondigde maatregelen van de IGZ te ver gaan. Voorgelegd aan de rechter stelde deze de NPN gelijk. De NPN dus, niet de IGZ!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Valkuil

_x000D_
_x000D_

De journalistieke vraag zou dus moeten zijn: waarom denk de IGZ dat er sprake is van misbruik, waarom besluit de rechter aan die argumenten geen gehoor te geven, en kunnen we consumenten dáárvan op de hoogte stellen? Maar dat was voor jullie, hoe zal ik ’t zeggen: te slaapverwekkend.

_x000D_
_x000D_

De uitzending maakte duidelijk dat jullie het standpunt hadden ingenomen dat de IGZ gelijk had en dat de ‘misstanden’ de ‘schuld’ waren van de industrie en de adviserende drogisten. Want dat is een valkuil waar journalisten makkelijk intuimelen: een probleemvraag formuleren en dat tot absoluten uitvergroten. Hier hadden jullie even de slaap uit de ogen moeten wrijven.

_x000D_
_x000D_

Saskia Geurts had in deze uitzending de altijd ondankbare taak om de industrie, die natuurlijk puur voor geld gaat en absoluut niet te vertrouwen is, te verdedigen. Zij deed dat admirabel.

_x000D_
_x000D_

Ook hier: puur journalistiek gesproken vind ik het geen verkeerd uitgangspunt om uit te gaan van de consument. Maar er is een verschil tussen het belang van de consument verdedigen en zomaar zwartwit de schuld bij de industrie neerleggen. Ik zie geen TAAK, maar wel een ROL voor de industrie om de consument over mogelijke neveneffecten van overmatig gebruik van melatonine te informeren. Maar dat kan ook met minder sensatie, en meer constructief. Gelukkig gaf Geurts aan dat de branche daar ook al druk mee bezig is. Maar het gaat niet aan om de branche verantwoordelijk te stellen voor het gedrag van de consument.

_x000D_
_x000D_

Steken onder water dus: RADAR gedraagt zich meer als SONAR.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Prangende vragen

_x000D_
_x000D_

Beste collega’s van RADAR, ik stel deze journalistieke, prangende vragen bij jullie uitzending, vragen die niet of nauwelijks in de uitzending beantwoord werden:

_x000D_
_x000D_

1. Wat was de argumentatie van de rechter om de IGZ niet in het gelijk te stellen?

_x000D_
_x000D_

2. Waarom is niets gedaan met het opleggen van de rechter tot een rectificatie van de uitlatingen van de IGZ op haar website?

_x000D_
_x000D_

3. Waarom werd de IGZ in de uitzending niet aan het woord gelaten?

_x000D_
_x000D_

4. Waarom verwachten jullie medische bijsluiters bij zelfzorgproducten?

_x000D_
_x000D_

5. Waarom negeren jullie het verschil tussen gebruik door patiënten en consumenten?

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Speurwerk

_x000D_
_x000D_

Even wat speurwerk, en je weet dat de rechter vond dat de IGZ in feite teveel producten over een kam schoor, dus kwalificaties oplegde aan producten zonder rekening te houden met afzonderlijke producteigenschappen. De IGZ schoot dus met hagel, en de NPN accepteerde dat niet. Terecht.

_x000D_
_x000D_

Verder zou ik alle footage van de verborgen camera willen zien: momentopnamen zijn namelijk momentopnamen en maar zelden representatief. Journalistiek is de verborgen camera een zeer bewerkelijk en manipulatief medium.

_x000D_
_x000D_

Ik ben ook benieuwd of jullie zo eens wat apothekers- en doktersassistenten hebben gebeld met de vraag hoeveel melatonine je mag gebruiken – en wat daar de antwoorden zijn. Ik weet eigenlijk zeker dat jullie dat niet hebben gedaan – of de antwoorden waren niet spectaculair genoeg. Hoe zouden apothekersassistenten hebben gereageerd? geen idee. Maar een indicatie is deze: op de site www.apotheek.nl (‘aangeboden door uw apotheker’) wordt NIETS gezegd over zogenaamde overdoses.

_x000D_
_x000D_

Wat ik wel toegeef, is dat de antwoorden in de winkels in ieder geval niet consistent waren, en onder die kritiek valt moeilijk uit te komen. Meer actuele kennis van zelfzorg is dus méér dan geboden! 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wat staat er op de website van Radar? “Radar stelt consumentenproblemen aan de kaak, maar probeert bedrijven en instanties ook te bewegen tot een oplossing te komen.” Daarvan zagen we gisteravond een typerend voorbeeld. Waarbij ‘proberen te bewegen’ er zo ongeveer uitziet als wanneer ik iemand met een pistool in de hand ‘probeer te bewegen’ om mij zijn geld te geven. En daar krijg ik als journalist nachtmerries van!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

10/7/2016 11:47

Als je iemand vraagt hoe het ermee gaat, staat het antwoord al vast: ‘Goed’. Dat geldt zeker als je het bedrijven (of retailorganisaties) vraagt, dus dat zegt niks. Maar er zijn indicaties dat het door de bank genomen goed met de formule gaat. 

_x000D_
_x000D_

Een indicatie is deze: de groep laat het met graagte weten, ongevraagd en spontaan. Dat duidt in ieder geval op genoeg zelfverzekerdheid, ook als ’t niet zo heel goed zou gaan. Ook het feit dat de formule nog steeds, zij het licht, in winkelaantallen groeit, is indicatief. Ik weet nog dat ik in 2010 in Amsterdam na het besloten ledenoverleg enkele leden sprak die hier in hun opwinding wat over loslieten: de honderste winkel was aanstaande! Ik dacht toen die primeur al te pakken te hebben, maar door wat tegenslag duurde het toch tot ik meen 2014 voordat de 100 bereikt werd. Inmiddels staat de teller op circa 105.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Consistentie

_x000D_
_x000D_

Maar misschien is een van de beste indicatoren juist wel die jaarlijkse G&W-reis. Want die wordt jaar op jaar goed bezocht – ook dit jaar ging er een bus vol ondernemersechtparen op reis. Dat zijn dus ondernemers die bereid en in staat zijn daar geld voor opzij te zetten en mee te gaan. Ik ken ondernemers die zich dat absoluut niet meer kunnen veroorloven, of zeker ándere prioriteiten hebben. 

_x000D_
_x000D_

Wat ook opvalt is de consistentie van de deelnemers. Na enkele jaren afwezigheid vraag je je even af of je nog veel mensen zult herkennen. Gelukkig is dat zo, al zoek je hier en daar wel een naam bij een gezicht. Dat grote aantal bekende gezichten duidt op een laag verloop.

_x000D_
_x000D_

Natuurlijk is consistentie ook elders te vinden, maar de cohesie van deze groep vind ik wel bijzonder. En ook daar is de reis voor bedoeld: om die cohesie te bestendigen. Dat geeft de groep eenheid, flexibiliteit en slagkracht. Ik weet bijvoorbeeld dat een zieke deelnemer tijdens de reis naar Praag onderwerp van gesprek bleef, en dat er actief werd nagedacht over oplossingen voor haar winkelafwezigheid.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed voorbeeld

_x000D_
_x000D_

Ook andere formules/retailorganisaties organiseren natuurlijk sociale events. Maar ik ken geen formule waarvan de ondernemers zelf besluiten om een weekend met elkaar weg te gaan. Ik vind dat aan te bevelen. Als de branche iets kan gebruiken, dan is het eendracht en slagkracht. Daarin geeft, vind ik, G&W een goed voorbeeld. 

_x000D_
_x000D_

Maar ik wil daarin niemand tekort doen. Heeft u andere voorbeelden, dan hoor ik dat graag! 

_x000D_
_x000D_

Ik ga met alle plezier mee. Ik ben niet veeleisend.

_x000D_

9/25/2016 10:56

De consument van vandaag leest steeds minder de krant, het volgen van het acht-uurjournaal is ook niet meer zo gebruikelijk. Dat geldt natuurlijk vooral voor de jongere consumenten, maar het is een kwestie van tijd voordat hun gedrag echt dominant is. Hoe neemt de nieuwe generatie zijn kennis van de wereld dan wel tot zich? Enerzijds door op zoekwoorden te googlen, anderzijds door het aanklikken van links op nieuwsbrieven of ‘verwante artikelen’ onder aan de pagina van websites. 

_x000D_
_x000D_

Dit leidt ertoe dat als de klant een onderwerp heeft waar hij alles maar dan ook alles van wil weten, hij het web kan doorzoeken tot hij een ons weegt: hij heeft in principe alle tijd om zijn nieuws- of weetgierigheid te bevredigen. En als hij dan uw winkel binnenkomt, dan komt hij écht beslagen ten ijs. Of denkt dat althans.

_x000D_
_x000D_

Wat betekent dit voor u? U kunt ervan uitgaan dat steeds meer consumenten uw winkel bezoeken met een duidelijk beeld van hun behoefte: de oorzaak ervan, de oplossing ervan. Het is dan aan u om het product in huis te hebben dat zij zoeken, punt. Steeds minder dreigt u daardoor de vraagbaak te zijn die in dialoog met de klant tot een zinvolle oplossing komt. Met als resultante dat u uw positie als autoriteit, als bron van kennis en ervaring, kunt kwijtraken. En was dat niet precies waarmee u zich kon onderscheiden in uw markt?

_x000D_
_x000D_

Ik had hier onlangs enkele gesprekken over met ondernemers, en ik hoorde meerdere keren de verzuchting: ‘Wat heeft het eigenlijk nog voor zin om te investeren in opleidingen en trainingen als je klant het toch beter weet. Dat is onbegonnen werk.’ Het is een zeer legitieme opmerking. Maar volgens mij zou je nu juist het tegenovergestelde moeten concluderen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hoofdwegen

_x000D_
_x000D_

Wat is de consequentie van het huidige lees- en kijkgedrag? Vroeger las ik de krant heus niet helemaal van voor tot achter. Wel las ik elke titel en bepaalde dan of ik verder wilde lezen. Zo kreeg je toch ook wat mee van de dingen die je niet echt interesseerden, en dat verruimde je blik. Maar ook andersom: een opvallende titel of foto kon mij ertoe verleiden wél iets te lezen wat anders absoluut mijn aandacht niet zou hebben.

_x000D_
_x000D_

Als ik in een boekhandel of antiquariaat op zoek ging naar een boek, dan kwam ik geregeld thuis met iets dat in het geheel niet was wat ik zocht. Ik heb zelfs, op zoek naar wat literatuur, op een klein Frans vlooienmarktje een oud boek gekocht met de portretten van alle leden der koningshuizen van Europa – anno 1905! Een zinloos boek vol zinloos geworden informatie. Maar juist daarom zo bijzonder.

_x000D_
_x000D_

Op een dergelijke manier wordt tegenwoordig niet meer gelezen of gekeken. Googlen levert alleen dat op wat binnen de parameters van je zoekopdracht ligt, en ‘verwante artikelen’ zijn letterlijk verwant. Op bol.com had ik die portrettengalerij van koningshuizen nooit gekocht.

_x000D_
_x000D_

Om een metafoor te gebruiken: vroeger bezocht je een stadje en kon je soms, al dwalende, in verrassende kleine uithoeken terechtkomen die in geen enkele gids beschreven stonden. Je ontdekt dan het echte leven van zo’n stadje, of quasi-verborgen schatten. De tegenwoordige bezoeker wordt gegidst in zijn keuzes en blijft vooral op de hoofdwegen. Hij ziet wat hem voorgeschoteld wordt, en meer niet.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wijsheid

_x000D_
_x000D_

Nu terug naar onze werkelijkheid: dit scangedrag betekent dat de consument misschien heel veel weet van zijn probleem of behoefte – maar daarnaast hoegenaamd niets. Terwijl u van vrijwel alles wel wat en soms bijzonder veel weet. Het gaat erom hoe u omgaat met uw grote kennis en het soms hogere specifieke kennisniveau van uw klant. Mijns inziens door de klant te bevestigen in zijn status. Dat is niet alleen een kwestie van vleierij, want vooral werkt zo’n bevestiging wederzijds: als u zegt dat uw klant veel van een probleem afweet, bevestigt u daarmee uw eigen autoriteit. Doe dus niet alsof u alles weet en dat u uw klant helemaal gelukkig gaat maken: dat is de oude ‘de klant is koning’-houding. Bevestig de klant in zijn parate kennis, maar bevestig ondertussen uw wijsheid. Wijsheid is veel waard, en gaat veel verder dan kennis: het bepaalt wat je met kennis kunt doen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

En dit brengt mij tot mijn conclusie. het is volgens mij zeer de moeite waard om te blijven investeren in kennis en opleiding. Maar dan vanuit het nieuwe adagium dat we ons moeten aanleren, en dat veel meer aansluit op de wereld waarin wij ons bewegen: de klant is niet langer koning. De klant is Einstein. Zorg er dan voor dat u zijn universiteit bent!

_x000D_

8/18/2016 16:06

Nu is het niet zo vreemd dat die tussen wal en schip is geraakt. Zeker tot aan het faillissement van DA Retailgroep kreeg ik als journalist bar weinig te horen over het reilen en zeilen van deze formule/organisatie, die toch onderdeel uitmaakte van DA Retailgroep. Want DA zelf zei er quasi-niets over en ook de UED-ondernemers kwamen niet tot nauwelijks aan het woord in de media. Misschien is het een groeiende en bloeiende club drogisten, maar dat feestgewoel houden ze dan aardig binnenshuis!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Formules

_x000D_
_x000D_

Nu de DA-ondernemers onderdak hebben gevonden bij de trits Holland Pharma/NDS/Mosadex, is bij hen de onrust flink weggenomen. Maar hoe zit het met de DU-ondernemers?

_x000D_
_x000D_

Laten we even realistisch zijn: DU heeft met UED een formule bij wie de ondernemers zó vooropstaan, dat de formulenaam op de achtergrond blijft (of verdwijnt). Da’s een keus die eigenlijk steeds minder organisaties en ondernemers maken. Unipharma heeft recentelijk zijn formules uitgebreid om drogisten een uniformerend platform te bieden en ontwikkelt zich daardoor verder van groothandel tot retailhuis. Alleen Holland Pharma en Vriesia positioneren zich als pure groothandels. Hoewel jaar daarbij kunt aantekenen dat Holland Pharma met de formele overname van DA Retailgroep en het concept bewustwinkelen.nl wel aan formules werkt, is dat geen speerpunt – op de website van Holland Pharma is bijvoorbeeld geen concrete plek ingericht voor de DA-formule.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Stilletjesaan

_x000D_
_x000D_

Er is een beweging zichtbaar waarin de ondernemer naar de achtergrond schuift ten gunste van de formule. Of dat goed is, daar doe ik geen uitspraak over. Dat is voor een andere keer.

_x000D_
_x000D_

Ik stel gewoon deze vraag: hoe stáát het eigenlijk met Uw Eigen Drogist? Marktkenners spraken al jaren eerder de verwachting uit dat deze club stilletjesaan in het DA-stramien geschoven zou gaan worden. Maar dat is niet gebeurd. En de formule bestaat nog steeds!

_x000D_
_x000D_

De vraag is dus wat Mosadex hiermee gaat doen. Want dat is de huidige eigenaar van de organisatie. Op die vraag hoop ik binnenkort antwoord te krijgen. En u ook.
_x000D_
Want wees eens eerlijk: wie ligt deze vraag niet al maandenlang op de lippen?

_x000D_
_x000D_

Ik hoop dat Uw Eigen Drogisten massaal op deze Opinie reageren. Laat van u horen! Hoe meer feestgedruis hoe liever.

_x000D_

8/15/2016 10:18

De column onder de titel ‘Zorgwekkend’ trok om een paar redenen mijn aandacht. Ten eerste omdat vrij trefzeker de gang der dingen wordt beschreven en gelijktijdig omdat er zorgelijk naar terminologie en definities van begrippen wordt gekeken.

_x000D_
_x000D_

Met dat eerst heb ik natuurlijk geen moeite. Maar dat laatste is niet terecht, over the top, een gepasseerd station en niet essentieel voor de toekomst.

_x000D_
_x000D_

Wel zorgwekkend is dat niet meer drogisten zich afwenden van de term ‘drogist’: dit is een gedevalueerde benaming voor een cluster van retailers die zich allemaal bezighouden met het vertroebelen van de inhoud.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verzamelnaam

_x000D_
_x000D_

Vroeger was een drogist de vrouw/man/winkel waar je terechtkon voor advies, aandacht en zorg. Tegenwoordig is het een verzamelnaam. Als je in een winkelstraat vraagt naar een drogist, word je inderdaad vrij eenvoudig doorverwezen naar Kruitvat of Etos. Helemaal niets mis mee: dat proces heeft zich voltrokken en is onomkeerbaar. Als je echter in een winkelstraat vraagt naar een ‘echte drogist’ of een ‘adviesdrogist’, dan gebeurt er iets anders: de kans is dan redelijk groot dat men zegt: ‘die is er niet meer hier in deze buurt’. En dat is dus wel weer zorgwekkend. 

_x000D_
_x000D_

Diezelfde persoon zou wellicht de neiging hebben om je door te verwijzen naar Holland & Barret of een Gezond & Wel-winkel. Maar dat is dan kennelijk weer niet de match die wordt gemaakt met de ‘echte drogist’ of ‘adviesdrogist.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Longtail

_x000D_
_x000D_

Het wordt dus tijd dat er ook op A1-locaties ruimte wordt gecreëerd voor winkels die aan die terminologie voldoen. 

_x000D_
_x000D_

Overigens hoeft er dan inderdaad niet per saldo ‘drogist’ op de gevel te staan. Als die winkel maar wordt geassocieerd met advies over zelfzorg in de breedste zin van het woord, dan is de associatie met ‘echte drogist’ snel gemaakt.

_x000D_
_x000D_

Het probleem is echter dat ook nu nog de A1-locaties onbetaalbaar zijn. Dat kun je echter oplossen door te focussen op longtail-concepten op kleinere locaties. Dat is hoe dan ook de toekomst. 

_x000D_
_x000D_

(Overigens moet een zichzelf respecterende ‘drogist’ een enorm assortiment ter beschikking hebben om al zijn klanten tailormade te kunnen bedienen. Dat is hoe dan ook niet meer haalbaar.)

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Scherpe keuzes

_x000D_
_x000D_

Zorgwekkend is het dat veel drogisten – of zo je wilt ‘vakdrogisten, adviesdrogisten en echte drogisten’ – nog geen scherpe keuzes hebben gemaakt en door blijven modderen in het troebele midden van de markt, met de branchvreemde toeters en bellen om omzet te genereren. Je moet bedenken dat het niet meer geloofwaardig is om eerst de nageltjes van oma te lakken om daarna met opa naar de gezonde hoek te gaan en met dezelfde passie en overtuiging zijn cholestorolellende door te nemen. Das war einmal.  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ik zou me over de intrinsieke inhoud van het woord ‘drogist ‘niet druk maken. Who cares! Ik zou met wel drukmaken over de positionering en invulling die de echte drogist moet innemen. En het is genoegzaam bekend hoe ik daarover denk.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Harry Piet, ondernemer

_x000D_
_x000D_

‘who-cares by DIO’

_x000D_

8/9/2016 11:08

Kijk naar het succes van Gezond & Wel en Holland & Barrett, dat zeker deels te verklaren is door hun nadruk op gezondheid. Kijk ook naar de opkomst van gezondheidswinkels en de ontwikkeling van drogisterijen die zich gezondheids- of zelfzorgdrogist noemen (ook Care by D.I.O. hoort daarbij). En het CBD is er een sterk voorstander en -vechter van dat de branche zich ontwikkelt tot een specialist op het gebied van nulde-lijnszorg.

_x000D_
_x000D_

Het zijn tekenen dat de drogist zich steeds meer focust op specialisatie, omdat hij zich daarmee kan onderscheiden met bijzonder assortiment en meer kennis en service. Op zich niks mis mee, maar als ik even naar het terrein van de definities stap, dan is hier eigenlijk iets vreemd aan de hand.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Erosie

_x000D_
_x000D_

De traditionele core business van de drogist is de trits gezondheid, schoonheid en hygiëne, sinds een jaar of tien aangevuld met wellness. En laten we er even van uitgaan dat dit beeld bij de consument nog steeds bestaat. Dat beeld is binnen de branche echter aan erosie onderhevig.

_x000D_
_x000D_

Want daar werden (en worden) Kruidvat en Trekpleister door de zelfstandigen niet als échte drogisten gezien. Vroeger kwam veel de term ‘branchevreemd’ op om aan te geven dat deze ketens wel heel veel verkocht wat niet traditioneel in de drogisterijen thuishoort.

_x000D_
_x000D_

Inmiddels zoeken juist ook de zelfstandigen onderscheidingsvermogen in dit soort branchevreemd materiaal. Misschien wel geen CD’s, wokpannen en printers, maar wel sjaaltjes, schoentjes en andere impulsproducten. Aan de andere kant wensen Gezond & Wel en Holland & Barrett zichzelf vanwege hun assortiment geen drogist te noemen, en het valt te beargumenteren dat zij daarin gelijk hebben.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verouderd

_x000D_
_x000D_

Maar het gaat mij hierom: als je aan consumenten op straat vraagt bij welke drogist ze hun inkopen doen, zullen velen toch antwoorden: Kruidvat. Met andere woorden: de zelfstandigen kunnen nog zo hard roepen dat Kruidvat geen échte drogist is, de consument ziet dat toch anders.

_x000D_
_x000D_

Maar het wordt nog een graadje erger. Want als de zelfstandige zich gaat specialiseren, is juist HIJ het die zich verwijdert van de traditionele definitie van een drogist. Want bij hem komen hoogstwaarschijnlijk de zorgproducten bovenaan te staan en speelt het reguliere assortiment van schoonheid en hygiëne, waarmee hij zich nu eenmaal minder kan onderscheiden, steeds meer tweede viool. 

_x000D_
_x000D_

Het is de vraag hoe de consument daarop reageert. Gaat de term drogist ook voor hem veranderen of gaat hij de zelfstandigen straks meer zien als een wat vage groep winkeliers die ergens op het gebied van gezondheid en zelfzorg naast ‘echte drogisterijen’ (wat dan Kruidvat et al zijn) een retailplekje hebben gevonden – ik noem even de extremen.

_x000D_
_x000D_

Er is een gerede kans dat de term drogist binnenkort verouderd raakt, als hij geen nieuwe invulling krijgt die recht doet aan de retailers die zich met die term tooien. Of er ontstaat een nieuw retailbeeld. Maar dan zonder de term drogist.

_x000D_
_x000D_

Wat is de verleden tijd van drogisten? Drogistte. En daarna komt: gedrogist. Zorgwekkend.

_x000D_

7/18/2016 15:25

Het klinkt zo mooi: de voorgenomen samenwerking tussen FACO en Holland Pharma, waarbij FACO in concreto een dochterbedrijf van Mosadex wordt, is in een volgend stadium terechtgekomen. Dit bericht komt vlak nadat Jos Jongstra tijdens de jaarlijkse D.I.O. Relatiedag bekendmaakte dat alles 'zo goed als rond' was. Maar wat betekent het bericht van de ACM? Het staat wat cryptisch in het persbericht: "De ACM heeft als toezichthouder de taak om een zorgvuldige afweging te maken of deze concentratie een significante belemmering van de mededinging op onder meer de groothandelsmarkt voor drogisterijartikelen tot gevolg heeft. Holland Pharma en FACO/D.I.O. verwachten dat de ACM in een tweede fase tot de conclusie zal komen dat de voorgenomen concentratie niet leidt tot een dusdanige belemmering van de mededinging."

_x000D_
_x000D_

Hier even op nagebeld (met Cor Geldhof, hoofd formulemanagement bij D.I.O.), wordt het volgende duidelijk: de ACM heeft er absoluut vertrouwen in dat de fusie voor de consument geen nadelige gevolgen heeft. Mooi. Maar het vraagt zich nu af of de zelfstandige ondernemer, als de fusie een feit is, nog wel genoeg keuzevrijheid heeft: zijn er nog voldoende groothandels waar hij zijn waren kan betrekken, of wordt hij in die keuze beperkt? Het is die vraag waar de ACM zich, na de vakantie, over gaat buigen. Ik heb begrepen dat het een week of dertien kan duren voordat op die vraag een antwoord is geformuleerd.

_x000D_
_x000D_

Bedijking

_x000D_
_x000D_

De vraag van de ACM is an sich natuurlijk legitiem: als zelfstandige moet je je keuzevrijheid kunnen behouden, anders ben je in feite ook geen zelfstandige meer, maar verkapt filiaalbedrijf. Maar wie even naar de huidige markt kijkt, ziet wat voor een bizarre situatie hiermee gecreëerd wordt. Want in wezen houdt de ACM de uiterst noodzakelijke concentratie van het zelfstandigenkanaal tegen. Waar al meer dan tien jaar binnen initiatieven als Samen Sterk wordt gesproken over samenwerking aan de achterkant, de noodzaak om van zes naar circa een of twee DC’s te komen, om gezamenlijk een alternatief te kunnen bieden naast het grootwinkelbedrijf, daar besluit de ACM met deze overweging dat een dergelijke samenwerking tegen de wet kan zijn. En dat dat, als het besluit dat het inderdaad de keuzevrijheid van de zelfstandige teveel beperkt, dus altijd is geweest.

_x000D_
_x000D_

Waar het grootwinkelbedrijf alleen maar doorgroeit, wordt het zelfstandigenkanaal nu door de overheid tegengehouden. Het is alsof het water in de rivieren aan het stijgen is, maar het je bij wet verboden wordt om samen de bedijking te verbeteren. 

_x000D_
_x000D_

Keuzevrijheid voor zelfstandigen is een groot goed. Maar dan moeten er nog wel zelfstandigen zijn die van die vrijheid kunnen genieten. Als de ACM straks met een ferm ‘nee’ tegen de fusie aan komt zetten, wordt dat laatste steeds twijfelachtiger.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Antal Giesbers

_x000D_