Branche

6/26/2016 15:35

De voorgenomen samenwerking tussen D.I.O., Holland Pharma en NDS gaat door. Dit meldt Jongstra in zijn openingsspeech  tijdens de D.I.O. Relatiedag in Diemen. Hij refereerde aan de onduidelijkheid daaromtrent in de branche, en zei: "Er is best wat gedoe en strubbelingen geweest, en er gingen geruchten de ronde, maar vergeet dat allemaal maar: we hebben een mooie toekomst voor ons."

_x000D_
_x000D_

Concreet vertelde hij dat de gesprekken met het moederbedrijf van Holland Pharma en NDS, Mosadex, zeer binnenkort afgerond gaan worden. "Dat is een kwestie van dagen, hooguit enkele weken. Het is goed te zien dat een grote partij als Mosadex zo'n geloof in onze branche heeft dat het daarin wil investeren. Hiermee vormen we een substantieel zelfstandigenblok in de drogisterijbranche. Hoe we dat gaan invullen, daar zullen we ook u als ondernemer bij gaan betrekken."

_x000D_
_x000D_

Wordt Jongstra ook, zoals eerder werd geopperd, de algemeen directeur van het samenwerkingsverband? Hij antwoordde enigszins cryptisch: "Niets staat vast, maar alles wat eerder aangekondigd is, gaat door."

_x000D_/upload/images/Jos-Jongstra%20kopie.jpg_x000D_

6/2/2016 18:02

Er wordt nog volop gewerkt in de nieuwe passage, en het geluid van hamers en cirkelzagen blijft op de achtergrond aanwezig. En soms is er een trein die donker boven de winkel langsdreunt. Maar dat kan Wendy (rechts op de foto boven, met links Nicole Wevers) niet deren: ze is blij dat er aan de periode van afzien in een noodwinkeltje een einde is gekomen. 

_x000D_
_x000D_

“Onze Etos zat al heel lang in Station Eindhoven”, vertelt ze. “Het was vanwege de renovatie van de bestaande passage dat we tijdelijk moesten verhuizen naar een noodwinkel. We zijn nu terug – niet op dezelfde plek, maar in de nieuwe passage.”

_x000D_
_x000D_

Drie jaar afzien – maar ze hebben er wel wat voor teruggekregen. Want NS heeft gekozen voor  een moderne en open opzet van de winkels, en daar profiteert deze Etos ook van.  

_x000D_
_x000D_

“Voorheen waren we een last-minutewinkel, en hadden we allerlei snoepacties bij de entree om mensen naar binnen te trekken. Dat hoeft nu niet meer: ze komen toch wel. Door de open uitstraling zien mensen de Etos al van ver.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Breder assortiment

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De nieuwe winkel is ongeveer drie keer zo groot als de tijdelijke vestiging en ingericht volgens de nieuwste formule. Vooral de overzichtelijk ingedeelde beauty- en geurenafdeling trekt de aandacht. Klanten vinden daar ook het uitgebreide Etos make-up assortiment en er worden tips gegeven voor een compleet andere look.

_x000D_
_x000D_

Ondanks de noodzakelijke compactheid van de winkel, heeft Etos er bewust voor gekozen de schappen niet te verhogen. Daardoor behoudt de klant het overzicht en creëert de winkel zijn eigen rust. Wel zijnd e gangpaden wat smaller dan gebruikelijk.

_x000D_
_x000D_

Het assortiment is breder dan je zou denken. Wendy weet dat het grote en gevarieerde assortiment met producten voor gezondheid, beauty en verzorging door bezoekers wordt opgemerkt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

“Een belangrijke verandering is dat we de kleine cosmeticaproducten voorheen in legbakken hadden, en die hebben we nu in staande schappen gezet. We merken dat dat een stuk beter verkoopt: het loopt nu gigantisch hard. En er zijn meer mensen aan het shoppen: geuren verkochten we voorheen bijna nooit, nu loopt dat hard! Wat je daarnaast in een winkel als de onze wel moet hebben, zijn reisartikelen: allemaal producten op ‘monsterformaat’ die handig zijn om op reis bij je te hebben: deodorants, scheerspullen, tandpasta et cetera.”

_x000D_
_x000D_

Opvallend is wel dat de cadeauverpakkingen niet, zoals elders, op een tafel of kopstelling geëtaleerd staan, maar gewoon in het schap. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Pieken noch dalen

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het werken op een stationslocatie stelt zijn eigen eisen aan het team van Wendy: “We zijn elke dag open. Maar natuurlijk ben ik er niet zeven dagen per week; ik wissel de verantwoordelijkheid van de winkel dan af met mijn verkoopcoördinator in opleiding, Ine de Laat. We besteden grote zorg besteden aan de samenstelling van het team en de samenwerking. Want de klant moet ondanks de ruime openingtijden op elk moment goed geholpen worden. En je moet hier gewoon heel snel schakelen. Niet alleen omdat veel klanten reizigers zijn en dus onder een zekere tijdsdruk zitten, maar het zijn ook diverse klanten. Naast de reizende mensen hebben we ook veel studenten als klant, en ook wel wat buurtbewoners. Gemiddeld hebben wij 4,700 klanten per week. Het aandeel studenten zal wel toenemen, want ze zijn hiernaast een studentenhotel aan het bouwen. Wat ons het meest onderscheidt van reguliere drogisterijen, is dat wij nauwelijks pieken en dalen hebben in het winkelbezoek. Er is geen moment op de dag dat het echt rustig is, en het valt ons echt op als er eens geen klanten in de winkel zijn. Die stroom houdt eigenlijk nooit op.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bekijk de vlog van ons winkelbezoek:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Etos%20EHV%20Wendy%20en%20Ine.JPG_x000D_
/upload/images/Etos%20EHV%20cosmetica.JPG_x000D_
/upload/images/Etos%20EHV%20pui.JPG_x000D_
/upload/images/Etos%20EHV%20reisschap.JPG_x000D_

5/29/2016 11:14

DA Sleyt is gevestigd op een echte A-locatie: in de hoofdstraat in het hartje van Wolvega. Het is een rustige een sfeervolle winkel van circa 200 m2 vvo die er netjes bijstaat en waar je door een leuk team mensen wordt verwelkomt. Dat zijn zo de eerste impressies als je er naar binnen stapt. De drogisterij is al circa honderd jaar in handen van de familie Sleyt, waar Heleen Sleyt en haar man Roeland Bakker de huidige generatie van vormen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er is altijd concurrentie geweest, maar de winkel draait nog steeds goed. ”Er zitten hier een Trekpleister en een Kruidvat, naast een aantal supermarkten en een Action. Al met al heb je toch wel wat concurrentie, maar we zijn de enige zelfstandige, dus we kunnen ons wel onderscheiden. Op zich zijn we wel blij met de aanwezigheid van de ketens. Toen hier tien jaar geleden een Kruidvat tegenover kwam, vond mijn schoonvader, de toenmalige winkeleigenaar, dat wel vervelend. Maar toen die een aantal jaren later wegging, vond hij het toch maar wat jammer. Je krijgt er toch de traffic van. Dat geldt ook voor de Hema, die schuin tegenover ons is gevestigd.” We onderscheiden ons ook door het vriendelijke en kundige team; die zijn tenslotte de fundering van onze winkel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NADRUK OP LUXE

_x000D_
_x000D_

De DA van Heleen en Roeland is nog niet uitgevoerd volgens de Fris, Gezond en Mooi-formule. De laatste grote verbouwing is inmiddels vijf jaar geleden, maar intussen vinden er wel duidelijke accentverschuivingen plaats, vertelt Roeland. ”De nadruk ligt toch meer op luxe en adviesproducten”, zegt hij. ”Want daarmee kunnen wij ons erg goed onderscheiden. Dat DA van oudsher een wat luxer en duurder imago heeft, komt ons eigenlijk goed uit. We geven meer ruimte en aandacht aan luxe, en gezondheid: we komen steeds met nieuwere en mooiere merken.”

_x000D_
_x000D_

In luxe valt vooral de aandacht voor mannenproducten op: bij elkaar krijgt dat toch zo’n vijf meter schapruimte. ”Maar dat is dan wel luxe, verzorging en scheerproducten bij elkaar”, merkt Heleen op. 

_x000D_
_x000D_

Een ander opvallend onderdeel van de winkel is de luxe uitgevoerde achterwand tegenover de kassabalie met een aantal onderscheidende concepten. ”We hebben daar twee meter schappen met Treets en Scrub&Rub staan, sinds vrij kort aangevuld met Janzen. Daarmee kunnen we ons echt onderscheiden.”

_x000D_
_x000D_

DA drogisterij Sleyt heeft achter in de zaak nog een schoonheidssalon en een zonnestudio. De schoonheidsspecialistes werken er al jaren en hebben een grote klantenkring opgebouwd. De dames bedenken ook steeds nieuwe behandelingen. Nu hebben ze een speciale chocoladebehandeling en de klanten vinden het geweldig.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

JONGERE CONSUMENT

_x000D_
_x000D_

DA Sleyt is een goedbezochte winkel. ”Wij hebben het altijd druk; hoewel we de traffic wel wat zien dalen, stijgt de gemiddelde besteding weer”, zegt Heleen. ”Maar de jongere clientèle mag wel wat meer binnenkomen. Verhoudingsgewijs missen wij die doelgroep nog wat. We proberen ze wel de winkel in te trekken met nieuwe concepten die echt op het jongere publiek zijn afgestemd. Zoals Melli Mello: daarvan hebben we een assortiment in de winkel staan, maar om de jongere consument echt naar binnen te trekken, hebben we bij de ingang ook een tafel met Melli Mello-artikelen staan. Daarnaast proberen we ze te verleiden met bepaalde make-upmerken en veel bewegende beelden.”

_x000D_
_x000D_

Aan de andere kant is de drogisterij nog niet écht actief op de social media waarmee je de jongere doelgroep goed kunt bereiken. 

_x000D_
_x000D_

”We hebben niet een website”, erkent Roeland. ”Maar we zitten wel op Facebook. Dat doet een van onze medewerkers voor ons: die is er veel makkelijker en handiger in dan wij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GOEDE IDEEËN

_x000D_
_x000D_

Heleen en Roeland blijven intussen actief op zoek naar nieuwe producten, zegt Roeland. ”Daar zijn we constant mee bezig, want nieuwe dingen zijn leuk in je winkel en het trekt de consument aan. We gaan regelmatig op pad, kijken bij collega’s. We hebben bij de DA in Bilthoven goede ideeën opgedaan. Daarnaast googelen we veel: we kijken bij bloggers en vloggers wat de dames en heren leuk vinden: daar kun je veel goede ideeën opdoen.”

_x000D_
_x000D_

Andersom doen anderen ook ideeën bij hen op, weet Heleen: ”Ik zie ook wel collega’s hier binnenstappen. Ik hoor ze dan zeggen: ’Wat is dat een leuk idee en wat is het hier netjes, alles is mooi gespiegeld’. Dat vinden wij eigenlijk juist heel gewoon, bij ons zit dat in de routine. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

100 JAAR

_x000D_
_x000D_

In 2015 werden Heleen en Roeland verkozen tot Leukste Ondernemer van de gemeente Weststellingwerf. Toch een opmerkelijke accolade voor een honderdjarig bedrijf. Maar á propos die honderd jaar: wanneer is of wordt dat gevierd?

_x000D_
_x000D_

”Nou, we bestaan ongeveer honderd jaar”, is het antwoord van Heleen. ”Precies weten we het niet. We zouden dat eens een keer goed moeten uitzoeken, want kan zo zijn dat we het jubileum eigenlijk al gehad hebben. Maar er heeft in ieder geval nog geen feestje plaatsgevonden.”

_x000D_
_x000D_

Intussen staat de volgende generatie al te springen om het roer over te nemen. Roeland lacht: ” Rik is 7 en Sanne 8. Ze willen beiden directeur worden van DA.”

_x000D_/upload/images/DA_Sleijt_detail_kopie.jpg_x000D_

5/16/2016 12:56

De Readshop van Scheffer in de wijk Dubbeldam in Dordrecht heeft sinds enkele weken een dubbele functie: met hulp van UniPharma hebben Philo en Jeanette een flink stuk van de winkel ingericht als drogisterij, onder de formule Drogist Bewust Beter, en hiermee een shop-in-shopcombinatie gerealiseerd.

_x000D_
_x000D_

De reden om voor deze combinatie te kiezen? ”Hier vlakbij zat een DA. De eigenaar daarvan had een aantal DA-winkels in deze omgeving maar ging eind 2014 failliet”, zegt Philo. ”Uit omzetgegevens bleek dat de winkel in Dubbeldam het nog prima deed. En er is in de wijde omgeving nauwelijks nog een drogist te vinden. Ik dacht dus al snel: zal ik het overnemen?”

_x000D_
_x000D_

Na gesprekken met diverse organisaties viel zijn keus op UniPharma. ”Ze zijn betrokken, denken actief met je mee, heel flexibel. Zo’n organisatie heb je in dit geval zeker wel nodig. Want ik kende de drogisterijbranche verder helemaal niet.”

_x000D_
_x000D_

Unipharm stelde eigenlijk maar één voorwaarde, vertelt Philo: ”Ik moest mijn drogistendiploma halen van UniPharma-directeur Jacco van Liere. Ikzelf had gedacht aan een soort Drogist Light-concept, waarbij ik dat diploma niet nodig zou hebben, maar Jacco zei: ’Als jij je diploma haalt, dan committeren wij ons ook’. ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb, want die zelfzorgmedicijnen vormen een significant aandeel in mijn omzet. Inmiddels is iedereen in de winkel gediplomeerd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN DREMPEL

_x000D_
_x000D_

Van de 160 vierkante meter vvo die Scheffer tot zijn beschikking heeft, is 60 vierkante meter ingeruimd voor het drogisterijassortiment. Een beperkte ruimte, maar opvallend knus. Heeft hij drastisch in het drogisterijassortiment moeten schrappen?

_x000D_
_x000D_

”Echt niet”, reageert hij, ”er staat hier geen uitgebreid of diep ingevuld assortiment, maar wel een volwaardig assortiment. Ik heb nog geen concrete cijfers, maar puur op gevoel zeg ik: de drogisterij heeft al een belangrijk aandeel in de omzet.”

_x000D_
_x000D_

En de boeken? ”Ik heb ruimte ingeleverd maar toch is mijn assortiment niet ingedikt. Dat kan door onder meer boeken korter in het assortiment te houden. 

_x000D_
_x000D_

Ook in het boekenvak loopt de handel steeds moeilijker. Het drogisterijassortiment zorgt voor meer traffic in de winkel. Het assortiment van beide concepten loopt vrij naadloos in elkaar over: 99,5% van de mensen ervaart geen drempel tussen de boeken en het drogisterijaanbod: ze nemen van beide assortimenten makkelijk iets mee.”

_x000D_
_x000D_

Overigens biedt Scheffer nog meer service voor de Dubbeldammers: hij heeft ook snoep, speelgoed, een sleutel- en pasfotoservice, tabak, een DHL-servicepunt, lotto, staatsloterij, wenskaarten en tijdschriften in zijn winkel. ”Ik richt me vooral op serviceproducten”, zegt hij. ”Daarmee spring ik in op de behoefte van mijn 'lokale' omgeving en houd ik mijn winkel relevant. Mijns inziens is het ook dat wat een drogist zou moeten doen: meer focus op servicegerichte producten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

EIGEN KIJK

_x000D_
_x000D_

Als retailer  heeft Philo een eigen kijk op het ondernemersvak. ”Ik ben nu sinds acht jaar franchisenemer. Inmiddels heb ik redelijk wat ondernemers gesproken, en als ik eerlijk ben, dan ervaar ik ze soms als wat passief. Ik zou wat meer echte ondernemers willen zien. Er zijn er in mijn ogen teveel die hopen dat de franchisegevers met oplossingen komt in deze tijd van bezuinigende partners (zoals Postnl en ING), het veranderende koopgedrag van de consument en de economische crisis die aansuddert, ondanks de aantrekkende economie. Met alleen de status van kennis en ervaring is het voor veel ondernemers lastig nu en in de komende jaren het hoofd boven water te houden. De consument komt door het gebruik van internet al naar de winkel met veel voorkennis. Hij is in mijn ogen vaak op zoek naar bevestiging, dus jouw kennis levert je qua verkoop niet veel op. Ikzelf moet nog regelmatig met de klant op zoek naar het beste product voor zijn probleem, maar die zoektocht creëert juist een band en levert mij veel goodwill op. Aandacht voor de klant, dat vinden wij belangrijk.”

_x000D_
_x000D_

Ook de retailorganisaties wijst hij graag op onontgonnen terrein: ”Vaak blijft een organisatie te lang hangen in het stramien waarmee zij ooit begonnen. Veranderingen in retailland worden niet snel genoeg opgepakt, of de ideeën die er zijn hebben te weinig invloed op het resultaat van de ondernemer. Uiteraard heeft dit ook te maken met de slagkracht van de organisatie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Volgens Philo heeft de ondernemer vaak behoefte aan hulp op een hoger niveau om zijn winkel succesvol te maken en te houden. ”Alleen hulp op productniveau is tegenwoordig niet voldoende. Wij zoeken dus geen partner die zegt: ’Dit zijn onze uitgangspunten, voor minder doen we het niet, ga maar crowdfunden, komt goed’ Dat is in mijn ogen niet de oplossing. Ik heb tot nu toe UniPharma ervaren  als een partij die samen met ons een realistisch plan uitwerkt volgens een gezamelijke visie.”

_x000D_
_x000D_

Een filmpje van de winkel zien> 

_x000D_/upload/images/IMG_5669.JPG_x000D_

5/29/2016 11:45

24 ICI PARIS XL shop-in-shops hebben hun ’deuren’ moeten sluiten nu V&D ten onder is gegaan. De werknemers van die shops zijn overgeplaatst naar nabijgelegen ICI PARIS XL-winkels, vertelt Jeroen van der Hamsvoort, directeur ICI PARIS XL Nederland. ”Vrijwel elke V&D ligt vlak naast een van onze reguliere winkels. Alleen in Assen en Doetinchem niet, daar zoeken we nog een oplossing voor. Omdat wij een trouwe klantenkring hebben, verwachten we dat de meeste van onze shop-in-shopklanten ons nabijgelegen filiaal zullen gaan bezoeken. De medewerkers die worden overgeplaatst kunnen we dan ook zeker gebruiken, aangezien we een groot deel van de omzet hier denken te kunnen recupereren.”

_x000D_
_x000D_

Dat roept wel de vraag op welke meerwaarde die shop-in-shops precies hadden, als ICI PARIS XL de sluiting zo goed kan opvangen.

_x000D_
_x000D_

“Natuurlijk betreuren we de sluiting van de warenhuizen en daarmee de sluiting van de ICI PARIS XL shop-in-shops, zowel voor de betrokken medewerkers als voor onze klanten. Maar die shops waren altijd een aanvulling op onze strategie”, aldus Van der Hamsvoort. ”We kozen voor deze aanpak omdat we daar willen zijn waar onze klanten zich bevinden, op toegankelijke locaties zoals de V&D. De shop-in-shops deden het daar goed, want ze vormden een aanvulling op het portfolio van V&D, vooral op het gebied van de exclusievere merken. Daarmee maakten we luxe toegankelijker voor iedereen, het basisstreven in onze filosofie – en klanten waardeerden dat."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

OPPORTUNITEITEN

_x000D_
_x000D_

Andere shop–in-shops heeft ICI PARIS XL momenteel niet. Gaat Van der Hamsvoort daar snel verandering in aanbrengen? 

_x000D_
_x000D_

”Het is geen aparte doelstelling, maar we zeggen ook niet: nooit meer een shop-in-shop”, zegt hij. ”We voeren altijd gesprekken en staan altijd open voor mogelijkheden. Er zijn opportuniteiten, maar er is uit de gesprekken nog geen concrete invulling gekomen die ik kan vermelden. Het is ook afhankelijk van wat er gebeurt, het is een raar retaillandschap op t moment. Wat, bijvoorbeeld, als er een partij V&D overneemt?”

_x000D_
_x000D_

Los van de shop-in-shops blijft ICI PARIS XL streven naar autonome groei, vertelt Van der Hamsvoort. ”We blijven op zoek naar  mogelijkheden om met eigen winkels en onze online verkoop verder te groeien. We hebben nu circa 300 winkels in de Benelux, en ook dit jaar komen er daar enkele tientallen bij, redelijk gelijkmatig verdeeld over de Benelux. Daarnaast hebben we in 2015 shops geopend op high traffic locaties: twee tussenstations van de NS in Amsterdam en Rotterdam. Dat kun je ook als een shop-in-shopconcept zien.”

_x000D_/upload/images/ICI_Paris_XL.JPG_x000D_

5/16/2016 13:32

Op 9 maart jl is de vernieuwde Etos in Beek heropend, op een nieuwe locatie in in het winkelcentrum Makado. De winkel is natuurlijk ingericht volgens de nieuwste formuleuitgangspunten van Etos. Volgens filiaalmanager Dilana Iedema zijn kennis en service hier net wat belangrijker dan in andere Etoswinkels. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De heropening heeft direct te maken met het feit dat winkelcentrum Makado in zijn geheel op de schop gaat. ”En dus moest ook onze winkel eraan geloven”, vertelt Iedema. ”We konden wel meteen verhuizen naar een betere plek in het winkelcentrum en die kans hebben we aangegrepen. Dit is een heel mooie locatie, maar we hebben nu wel een iets kleinere winkel: de vorige was ca 300 vierkante meter vvo groot, de nieuwe ongeveer 270. Hij is compacter dan de vorige winkel, maar klanten zien niet dat hij kleiner is: hen valt vooral op dat zoveel overzichtelijker is.

_x000D_
_x000D_

De nieuwe, hoge winkelpui is kenmerkend voor Makado, vertelt Iedema: ”Er is besloten dat de gevels meer in lijn met elkaar zouden moeten zijn, dus worden alle gevels helemaal tot aan het dak doorgetrokken. Ik vind het er echt mooi uitzien.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is de eerste Etos in Limburg die volgens de nieuwste formule is ingericht, vertelt Iedema: ”Een wereld van verschil met de vorige winkel. Niet dat er aan de indeling zo ontzettend veel veranderd is, maar alles is een stuk overzichtelijker. En rustiger, zeggen onze klanten. Dat komt omdat de winkel is afgestemd op productgroepen, die duidelijk aangegeven staan: speciaal voor mannen, moeder en kind, zwangere vrouwen, mensen die willen afvallen et cetera: voor elke klantengroep hebben we de juiste producten bij elkaar staan. Een voorbeeld zijn alle wattenproducten, die we nu overzichtelijk in één schap hebben staan. Handig en overzichtelijk voor de klant, maar ook voor onszelf: we hoeven bij sommige vragen niet meer naar verschillende plekken in de winkel maar kunnen alles bij elkaar aanbieden.”

_x000D_
_x000D_

Naast overzichtelijkheid biedt de nieuwe formule de klanten van Etos Beek ook meer service: zo is er onder andere een overzichtelijke beauty- en geurenafdeling met tips voor een compleet andere look. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

”Hoewel het assortiment in alle Etoswinkels hetzelfde is, onderscheidt deze winkel zich toch wel van andere”, weet Iedema. ”De klanten waarderen het hier erg als je ze adviseert en helpt. Dat is anders in een citywinkel, waar mensen toch sneller in- en uitlopen: onze doelgroep, van jonge meisjes en gezinnen tot ouderen, neemt er wat meer de tijd voor, vraagt advies, test je kennis. Daardoor heb je meer persoonlijke contact. Maar we zorgen er ook voor dat we onze kennis en kunde in huis hebben, onder meer via de e-learning die Etos ons aanbiedt. Ikzelf en mijn twee verkoopcoördinatoren hebben een drogistopleiding en ik heb een verkoopster die assistent-drogist is.”

_x000D_
_x000D_

Hoewel het assortiment dus niet anders is, heeft Iedema wel het segment cadeauartikelen een prominentere plaats gegeven. ”Dat staat het hele jaar door op een speciale plaats, zodat onze klanten niet alleen tijdens Valentijnsdag of Kerst, maar het hele jaar door een cadeautje kunnen kopen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De Etos in Beek is al de vijfde winkel waar Iedema leiding aan geeft. Zij begon 14 jaar geleden bij Etos – eerst als verkoopster, daarna als filiaalmanager in Heerlen, Hoensbroek, Geleen en Sittard. ”Deze locatie bevalt me wel, ook omdat ik vlak bij woon. Ik hoef dus niet zo nodig meer naar een andere locatie.”

_x000D_
_x000D_

Wat het effect is van de vernieuwing van deze winkel kan ze nog niet zeggen: ”Daarvoor is het nog te vroeg. Maar ik merk wel dat mijn mensen meer plezier in hun werk hebben. En we krijgen alleen maar complimenten van onze klanten. Dus dat moet zich wel gaan vertalen in een hogere omzet.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Etos%20Beek%20slider.JPG_x000D_

5/29/2016 14:32

”Ik weet dat er geruchten gaan dat de naam DA op termijn kan gaan verdwijnen. Maar zo zit het niet in elkaar”, aldus Castelijns in reactie op onze vraag naar de toekomst van de formulenaam DA. ”Ik snap wel dat dit een vraag kan zijn omdat we de intentie hebben om met FACO te fuseren. En laat ik daar duidelijk over zijn: natuurlijk is niets voor eeuwig – althans verrassend weinig. Maar DA heeft nog steeds een goede naam en een hoge naamsbekendheid met een positieve connotatie bij de consumenten. Het is onzin om die naam dan van de hand te doen. En het zou natuurlijk raar zijn als Holland Pharma deze overname zou doen en dan de formulenaam zou dumpen. We hebben dus echt de intentie om met DA verder te gaan. En dat geldt overigens ook voor D.I.O.: ik snap dat het voor de hand ligt te denken dat beide formules bij een fusie in elkaar opgaan, maar zo gaan beide partijen daar niet mee om."

_x000D_/upload/images/IMG_5388%20kopie%202.JPG_x000D_

5/16/2016 13:01

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er ligt nog wat op het pad van de Nederlandse Drogisterij Service voordat DA weer naar behoren kan functioneren. Ad interim directeur Henk Castelijns wil het grondig aanpakken: ”We moeten met de juiste oplossingen het veld intrekken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Henk Castelijns en Ton van Hulst, financieel expert van Mosadex Groep, maakten half januari hun opwachting tijdens het speciale vergadering die was uitgeschreven door de leden van de coöperatie. er was vrees dat deze vergadering weleens uit zou kunnen monden in vijandigheid, omdat tenslotte alle DA-ondernemers de gevolgen moeten dragen van het faillissement van DA Retailgroep eind 2015. Echter die vrees bleek ongegrond: het openhartige optreden van Castelijns en Van Hulst leverde hen zelfs een bescheiden applaus uit de zaal op. 

_x000D_
_x000D_

”Met name het bestuur van de coöperatie vond dat een heel spannende vergadering, ikzelf had die vrees niet”, zegt Castelijns. ”Ik wil niet overdrijven maar ik werk al mijn halve leven met franchisenemers, en dat is nog nooit uit de hand gelopen. Het gaat erom mensen niet op voorhand wantrouwend te benaderen, maar geïnteresseerd en met empathie. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, zolang je maar bereid bent om te luisteren en je je kunt verplaatsen in hun situatie. En we hebben uiteindelijk meer gezamenlijke belangen dan tegenstellingen. Ik heb dit beeld al honderd keer gebruikt: je kunt elke dag opnieuw ruzie maken over wie welk stukje van de koek krijgt, of je maakt één keer goede afspraken en probeert dan samen de koek groter te maken.”

_x000D_
_x000D_

Ik kan me voorstellen dat de DA-ondernemers, in de situatie waarin zij zich bevinden, behoefte hebben aan meer dan ’mooie praatjes’.

_x000D_
_x000D_

”We hebben geprobeerd over te dragen dat als een van de twee partijen structureel geen boterham verdient, elke samenwerking gedoemd is te mislukken. Maar we hebben bewust geen harde toezeggingen gedaan, alleen beloofd: we weten dat er problemen zijn en die proberen we commercieel en constructief op te lossen. Maar niet allemaal tegelijk.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verstandige mensen

_x000D_
_x000D_

Betekent dat dat er eigenlijk eerst een nieuwe franchisenemersorganisatie moet worden opgericht waarmee u dan kunt onderhandelen?

_x000D_
_x000D_

”Inderdaad”, meent Castelijns, ”maar zo lang willen we niet wachten. Dus ben ik in overleg getreden met de coöperatie en individuele DA-ondernemers om in de tussentijd een selecte groep mensen bijeen te brengen om een klankbord te vormen. Want ik wil voorkomen dat wij met de verkeerde oplossingen het veld intrekken. Dat is het kernteam: zeven verstandige mensen met zeven verstandige meningen, van alle windstreken en van divers pluimage zijn. Enkelen ik al mijn halve arbeidzame leven. Het draait allemaal om vertrouwen, dat is altijd de basis.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Overname

_x000D_
_x000D_

Naar verwachting wordt ergens dit voorjaar bekend of en hoe FACO en Mosadex Groep gaan fuseren. Wat is volgens u het effect daarvan op het retaillandschap?

_x000D_
_x000D_

”Dat moeten we niet overdrijven: D.I.O. en DA tezamen hebben twaalf procent marktaandeel. Vergeleken met de grootwinkelbedrijven is dat nog niet veel, dus we moeten ons niet gedragen als de muis die met de olifant op de brug loopt en roept: ’Wat stampen we hard’. Maar het is wel een feit dat met een fusie de zelfstandigenmarkt weer een partij heeft met voldoende kritische massa. Nu kunnen we onze krachten bundelen in plaats van dat we elkaar de tent uitvechten.”

_x000D_
_x000D_

Als twaalf procent nog niet voldoende is, ligt het dan in de lijn der verwachtingen dat er nog meer concentraties in de planning zitten?

_x000D_
_x000D_

”Daar doe ik geen uitspraken over. Maar ik denk dat verdere concentratie logischer is dan versnippering.”

_x000D_
_x000D_

Een andere vraag: Mosadex Groep is sterk in de apothekerswereld. Wetende dat de rest van Europa geen onderscheid kent tussen apotheek en drogist, is het logisch om te denken dat Mosadex Groep gaat proberen deze twee retail competenties samen te brengen onder één dak?

_x000D_
_x000D_

”Op winkelniveau bedoel je? Een apotheek die samengaat met een drogist? Nou, het onderscheid tussen die twee is er in Nederland niet voor niks en wordt mede in stand gehouden door de wetgeving. Maar eerlijk is eerlijk: ik vind een mix van apotheek en drogist wel een logische richting waar de markt zich naartoe zou kunnen bewegen.”

_x000D_

5/16/2016 13:53

Gerrits begon zijn retailcarrière in de schoenenbranche en kwam via Boots (!) uiteindelijk bij DA terecht. Eerst als retailmanager, maar negen jaar geleden werd hij zelfstandig ondernemer toen hij zijn eigen zaak begon in Made.

_x000D_
_x000D_

” Als je je in de markt van het grote geweld wilt onderscheiden, dan moet je iets kiezen waar je je prettig bij voelt”, zegt hij. ”Voor mij was dat DA – een logische keus omdat ik daar gewerkt heb. Ik vind het een krachtige formule, je kunt bouwen op de naamsbekendheid en herkenning ervan. DA is daarnaast een formule waar je als ondernemer je ei in kwijtkunt. Bij sommige andere formules ben je toch meer een bedrijfsleider.”

_x000D_
_x000D_

Vijf jaar geleden opende Gerrits zijn tweede DA, ditmaal in Tilburg. ”De formule, dat is de taartbodem. Die bodem ’vul’ je door de winkel af te stemmen op de lokale behoefte. In Made leg ik bijvoorbeeld meer de nadruk op cadeau-artikelen. Vooral in de cadeautijd scoren we daar echt goed. Daarbuiten sturen we vooral op gezondheid en schoonheid, want we hebben op het gebied van het drogisterijassortiment concurrentie van Kruidvat en Etos. Tilburg daarentegen is een echt buurtwinkeltje voor mensen die vaak niet verder komen dan hun buurt. Daar doen we meer in wenskaarten en we hebben er een postkantoortje. Ons assortiment is daar vooral breed en minder diep.”

_x000D_
_x000D_

En dan nu Oud-Gastel. ”Ik kende de winkel bijzonder goed en zag er meteen mogelijkheden in. DA Retailgroep mag dan failliet zijn, dat wil niet zeggen dat de winkels verlies draaien. Oud-Gastel liep redelijk, daar zat een sterk team dat best goed werd aangestuurd vanuit DA. Die winkel staat voor iets, het is een begrip in het dorp. De oorspronkelijke eigenaar, (voornaam?) Akkermans, was zo’n beetje de dokter van het dorp. Ik heb ’m ooit gesproken: een zeer bevlogen man, en in alle facetten een zeer vriendelijke specialist. Dat straalt de winkel ook nu nog van alle kanten uit.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Excelleren

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nee, een feestje werd er niet gegeven toen de DA in Oud-Gastel weer openging. ”De winkel was al een maand gesloten, we moesten vooral de klanten weer naar binnen halen. Die winkel moest open. Dat is met een hoop kunst en vliegwerk gelukt – maar we konden in die hektiek geen feestje meer regelen. En toch kregen we zoveel enthousiaste reacties. In de winkel reageren mensen enthousiast, en op Facebook kregen we 1800 likes. Met reacties als: ’We zijn zo blij dat jullie were open zijn, het was echt een gemis in ’t dorp’.”

_x000D_
_x000D_

In maart gaat Gerrits de winkel alsnog aanpakken, ”want hij is wel licht gedateerd. We breiden ’m iets uit naar 300m2 vvo”, zegt hij. ”Daarnaast gaan we het assortiment aanpassen. Convenience moet je wel hebben want we zijn de enige drogist in de omgeving en de winkel is te groot om je te concentreren op specialismen. We gaan meer excelleren in gezondheid en schoonheid. Er liggen zoveel mogelijkheden. Gezondheid, daar heb ik echt iets mee, maar ook met luxe en cadeaus. We hebben met Valentijn wat extra aandacht besteed aan geurtjes in cadeaubeleving, en onze klanten waren blij verrast. Binnen gezondheid zal vooral orthomoleculair grote nadruk krijgen. Daarnaast zal health food nog meer aandacht krijgen. De andere assortimenten staan, maar juist in gezondheid, schoonheid en cadeauartikelen zie ik nog veel mogelijkheden. Het bijzondere is dat we daarmee eigenlijk weer terugkeren naar de aanpak van Akkermans, met veel meer aandacht voor luxe en gezondheid. Ik denk dat mijn omzet dit jaar met tien procent kan stijgen – ik denk echt dat dat mogelijk is!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Duidelijkheid en sfeer

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gerrits houdt zich heel nadrukkelijk bezig met de inrichting van de winkels. Hij heeft daar een bijzondere filosofie over.

_x000D_
_x000D_

”Ik wil dat mijn winkels práten met de klant”, zegt hij. ”Dus niet alleen de verkoopsters maar ook de winkels zelf: dat is altijd mijn doelstelling. Dat betekent heel concreet dat de klant de winkel snapt, dat hij er niet naar hoeft te vragen. Het gaat erom dat hij dat onbewust beseft, aanvoelt wat ik als winkel aanbied en waar hij dat kan vinden – en dan tóch verrast worden. Dat is de kunst van retailen. Het is duidelijk dat indeling en routing daarin cruciaal zijn, dus het begint bij de winkelinrichting. Je moet duidelijke belevingswerelden in je winkel creëren en die bewust en gericht aansturen.”

_x000D_
_x000D_

Dat betekent ook een bewuste keuze voor Fris, Gezond en Mooi, beaamt hij. ”Natuurlijk, want daarmee creëer je drie werelden in je winkel. Dat schept duidelijkheid en sfeer, en maakt het shoppen aantrekkelijk. En elke ’wereld’ heeft zijn eigen personeel. Ik heb al mijn mensen ieder hun eigen verantwoordelijkheid gegeven: een deel van de winkel waar zij direct verantwoordelijk voor zijn. Daardoor heeft ieder het gevoel: dit is ook mijn winkel. Die betrokkenheid werpt altijd zijn vruchten af.”

_x000D_
_x000D_

Overigens betekent dat ook dat de hiërarchie in zijn winkels bijzonder plat is. ”Iedereen is aan elkaar gelijk. Ik werk niet eens met bedrijfsleiders. Want ik wil niet dat je je best doet om de bedrijfsleider of de baas te pleasen: het gaat erom de winkel zo goed mogelijk te laten draaien. Als eigenaar van de winkel sta ik dan ook niet op de voorgrond, want ik wil mijn mensen niet in de weg zitten: ze moeten de ruimte krijgen om hun kwaliteiten te ontwikkelen en in te zetten. Omdat ze verantwoordelijkheid krijgen, némen ze die ook.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/DA%20Oud%20Gastel.jpg_x000D_