Branche

6/2/2016 14:06

DPB schrijft: ”Gezien de impact van de huidige situatie, vinden wij het van belang dat deze informatie zo breed mogelijk wordt ontvangen. Ook als u geen DA ondernemer bent vinden wij dat u ook van de huidige situatie op de hoogte moet zijn.

_x000D_
_x000D_

Beste collega’s, we zijn gisteren allemaal overvallen door het nieuws met betrekking tot de surseance van DA. U begrijpt, dat we benaderd worden door veel collega’s en partijen in het land. De stichting blijft de pers breed informeren over de ontstane situatie. Dat er onduidelijkheden zijn hoe het verder moet is zeker, maar wij wijzen de pers er op, dat DA ondernemers niet failliet zijn en dat ze blijvend de service aan de klanten blijven verlenen.

_x000D_
_x000D_

Wat is er aan de hand? Gisteren is er surseance van betaling verleend aan DA. Mocht het zo zijn dat er een doorstart is, dan gaan leveringen van voorraden gewoon door en blijven contracten bestaan met een looptijd van gemiddeld 1 jaar. Voor een eventuele koper een groot risico, want wat heb je dan over een jaar. Het meeste heeft dan een koper aan het commitment van de ondernemers.

_x000D_
_x000D_

In het geval dat het tot faillissement leidt, dan is er de situatie dat alle contracten vervallen en er oplossingen moeten komen voor de levering van voorraden. Het is in deze belangrijk dat DA niet ten onrechte, onjuist of te vroeg  incasseert op rekening van ondernemers. Als inderdaad blijkt, dat DA onterecht, onjuist of te vroeg incasseert, dan meteen storneren.

_x000D_
_x000D_

Op beide situaties heeft de stichting inmiddels voorgesorteerd.

_x000D_
_x000D_

 We hebben de volgende tips en zijn met de volgende zaken bezig:

_x000D_
_x000D_

•Zorg dat cadeaubonnen gerespecteerd worden en maak de klant duidelijk, dat de bekende service zal blijven bestaan.

_x000D_
_x000D_

•Heeft u een huurcontract met DA afgesloten, dan kunt u zich bij ons melden. Wij hebben  inmiddels de nodige expertise in huis met de inhoudelijke kennis om u hierin bij te staan.

_x000D_
_x000D_

•Ga geen langlopende contracten aan. Nu is het moment om gezamenlijk de toekomst voor de zelfstandige drogist en parfumerie veilig te stellen.

_x000D_
_x000D_

•De stichting is al geruime tijd bezig met het realiseren van een goede logistiek en private label producten. Belangrijk is, dat uw voorraad op peil blijft.

_x000D_
_x000D_

•IT en ICT hebben bij ons een hoge prioriteit, inclusief de integratie van off- en online verkopen. We zeggen: Kennis en kunde op de winkelvloer gekoppeld aan het digitale tijdperk.

_x000D_
_x000D_

De stichting is en blijft een onafhankelijke neutrale partij, waar iedereen in de branche welkom is. We nodigen iedere zelfstandig ondernemer, franchisenemer, branche organisatie uit om zich bij ons aan te sluiten. Dit geldt uiteraard ook voor ondernemers aangesloten bij de Drogisten associatie, Faco-Dio, Gezond en wel, Etos  enz. Iedereen is welkom. Het leidt niet tot verplichtingen, maar wel tot kracht, waarbij iedere ondernemer uiteindelijk zijn eigen keuze kan maken. Neem bij vragen contact op met de bestuursleden via 06-53731589 (Ben Denekamp).     

_x000D_/upload/images/images.jpeg_x000D_

6/2/2016 14:00

Algemeen directeur van Unipharma Jacco van Liere is gelieerd aan de Muldertak van het bedrijf, en begon in de groothandel toen zijn vader daar aan het roer stond.

_x000D_
_x000D_

”Iedere zomervakantie orders picken, en toen ik mijn rijbewijs had gehaald klanten bezoeken en producten bezorgen. Onze klanten zaten toen vooral in Zuidwest-Nederland. Ook na mijn studie (bedrijfseconomie, studierichting marketing en ondernemingsfinanciering, aan wat nu de Tilburg University heet). Al wilde ik niet direct in het familiebedrijf stappen, mijn vader stelde toch voor dat ik mee ging lopen: dat was goed voor mijn ontwikkeling.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

EIGENWIJZER

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Unipharma was toen een ander bedrijf. ”Maar mijn vader had goed begrepen dat, wilden we overleven, we een vol gesorteerde groothandel moesten worden. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. We maakten toen deel uit van de FACO Groep, een club van vier samenwerkende groothandels in Sneek, Rijswijk, Diemen en wij in Middelburg. Mijn vader geloofde erg in die samenwerking, hij dacht dat we daardoor sterker in de markt zouden staan. Ikzelf ben daar wat eigenwijzer in. Het bedrijf is sindsdien flink gegroeid, van tien medewerkers in 1993 naar nu meer dan 130. En we zijn actief in zowel Nederland als Belgie.”

_x000D_
_x000D_

Unipharma had zijn core business in de drogisterijmarkt, maar daar kwam onder Van Liere verandering in. ”In de jaren ’90 kwamen in het apothekerskanaal de vestzakgroothandels op, dat waren clusters van apotheken die zelf een groothandel startten, met name in UR-geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Wij konden ze helpen met een aanvullend assortiment dat ze niet bij de reguliere groothandels wilden bestellen. Daardoor kwamen er heel snel nieuwe klanten bij en hadden we in die markt in korte tijd een interessant marktaandeel. Dan vraag je je af: kunnen we dat in andere markten ook? We zijn iedere keer in groeimarkten gedoken: sinds 1996 beleveren we ook supermarkten en sinds 2002 gezondheidswinkels. Een aantal van hen zocht een nieuwe groothandel en kwam zo bij ons terecht. Via hen namen Ernst Schuttelaar en Joost Koolhaas van Gezond & Wel contact met mij op. Zo is Gezond & Wel klant van Unipharma geworden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

FORMULE DROGIST BEWUST BETER

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Als groothandelaar heeft Unipharma indertijd een eigen formule ontwikkeld: Drogist Bewust Beter. ”In feite in 1995 ontstaan omdat we drogisten een formulebasis wilden geven, met acties en een folder”, zegt Van Liere. ”Met de pay off: ’Bewust Beter Bewust Lager Bewust Goedkoper’. In 2012 is die formule geherpositioneerd. Een harde groeistrategie in de vorm van een te bereiken antal winkels is niet ons doel. We willen een alternatief voor drogisten zijn, Drogist Bewust Beter staat op eigen benen en heeft in het retailspectrum een unieke positie ingenomen tussen adviesdrogisten en gezondheidswinkels. Je past bij ons of niet.”

_x000D_
_x000D_

Ontwikkelt Unipharma zich daarmee tot een echt retailhuis? ”Nee”, zegt Van Liere, ”retail is slechts een van onze competenties.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIET LANGER DROGIST

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gezond & Wel noemt zich bewust geen drogist, ís volgens Van Liere ook geen drogist in de huidige betekenis van het woord: ”Moeten we nog wel over ’drogisten’ praten? Misschien is het voor de huidige tijd wel een volledig verkeerde benaming, misschien moet er wel een andere naam voor komen. Maar dan zal de drogist veel meer in moeten spelen op groeimarkten. En dat gaat soms wel eens mis. Neem het assortiment glutenvrij: vroeger ging je daarvoor naar een reformzaak. Nu is dat lifestyle geworden, ideaal voor de drogist: je krijgt drie keer per week mensen over de vloer en kunt er je adviesfunctie in kwijt. Het grootwinkelbedrijf heeft dat opgepakt, omdat de drogist te lang stilzat. Inmiddels gaat een belangrijk deel van de omzet glutenvrij via Jumbo en AH.”

_x000D_
_x000D_

De drogist moet zich op eigen kracht verder ontwikkelen, meent Van Liere: ”Niches zijn het onderscheidend vermogen voor de drogisterij. Doordat teveel drogisterijen geen ruimte geven aan nicheproducten, raakt de zelfstandige drogist de introductie van een toenemend aantal nicheproducten kwijt aan het internet. Unipharma ziet dit voor haar ogen gebeuren, immers ruim zeven jaar geleden zijn we begonnen met e-fulfillment – het verwerken en leveren van bestelde goederen via het internet. Daar hebben we een substantieel deel groei in gerealiseerd.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

IDENTITEIT

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het nieuwe omarmen, dat vraagt om flexibiliteit. ”Snel beslissen ligt aan de basis van flexibiliteit, dat kunnen wij gemakkelijker omdat Unipharma geen aandeelhouders heeft”, meent Van Liere. ”Als directeur-eigenaar kan ik zelf direct beslissen, ik hoef niet eerst te overleggen met aandeelhouders of leden.”

_x000D_
_x000D_

Intussen blijft Unipharma groeien, met circa 7% meer omzet per jaar. Hoe lang kan Unipharma nog doorgroeien zonder zijn identiteit te verliezen?

_x000D_
_x000D_

”We zijn gegroeid van 10 naar ruim 130 man. Toch voel ik me nog steeds een manusje van alles, geen CEO. Natuurlijk maakt die omvang je minder flexibel. Aan de andere kant is onze slagkracht vergroot: vroeger moest ik voor iedere investering de bank te bellen, en dat hoeft nu niet meer.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEZONDER ONDERNEMEN

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Dat Unipharma inderdaad verandert, wordt zichtbaar in het nieuwe logo met de nieuwe pay-off, dat ter gelegenheid van het 35-jarige jubileum werd gepresenteerd. ”We noemen onszelf niet langer een groothandel voor drogist en apotheek. Onze pay off is nu: gezonder ondernemen. Daarmee willen we uitstralen dat gezondheid de focus is van onze positionering. En gezondheid kun je zo breed maken als je wilt: fysieke gezondheid maar ook innerlijke, het kan ook voeding zijn. Daarnaast de nadruk op ondernemen, omdat Unipharma, evenals zelfstandige ondernemers, zelfstandig beslissingen neemt  en stáát voor de bij haar aangesloten ondernemers. Wij hebben met onze klanten een andere relatie dan die van groothandel en winkel: wij voelen ons allebei ondernemers die zich samen verder ontwikkelen. Met ons nieuwe logo tonen wij hoe wij de toekomst zien.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MARKTPOSITIE

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

En hoe schat Van Liere de daarmee veranderende marktpositie van Unipharma in?

_x000D_
_x000D_

”Hoe de markt mij ziet, interesseert me niet. Ik wil er zijn voor mijn klanten, mijn personeel, leveranciers waar we vaak een bijzondere band mee hebben en bovenal de continuïteit van het bedrijf. Intussen weet ik ook dat Gezond&Wel en Drogist Bewust Beter tezamen meer dan tweehonderd drogisten omvatten. En dan komen daar bij ons nog de omzet uit e-fulfillment en de leveringen aan supermarkten en apotheken.”

_x000D_
_x000D_

Hoe ziet Unipharma er over pakweg vijf jaar uit?

_x000D_
_x000D_

”We hebben geen groeistrategie. Onze ambitie ligt niet in retailhuis worden, we zullen wel steeds verder groeien in e-fulfillment. Dat is een ontwikkeling die niet te stoppen is. Maar vooral moet ondernemen leuk blijven!”

_x000D_/upload/images/_MG_2263_HR.jpg_x000D_

6/2/2016 13:49

 

_x000D_
_x000D_

DA Bourquin is gevestigd aan het Meidoornplein in Wezep. Circa 180 vierkante meter vwo met twee op elkaar uitziende uitgangen. ”Ja, soms gebruiken mensen mijn winkel wel eens als sluiproute naar de andere kant van het winkelcentrum, maar dat vind ik niet erg,” zegt Robert. ”ze komen toch je winkel binnen en blijven dan vaak genoeg hangen.”

_x000D_
_x000D_

Ook het feit dat zijn winkel uitkijkt op een Kruidvat aan de andere zijde van het parkeerterrein, deert hem niet. ”Ik merk daar absoluut niets van. Sterker nog: ze hebben er een Trekpleister naast gezet, en ik heb ’t gevoel dat die alleen maar tegen elkaar aan ’t vechten zijn.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

UITSTELLEN 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het rondom dat plein opgebouwde winkelcentrum, eenvoudigweg ’Ons winkelcentrum’ genaamd, dateert uit de jaren zestig. Winkelstructuur en ruimtelijke structuur voldeden niet meer; er was bij eigenaren en winkeliers al jaren behoefte aan een verbetering van het winkelcentrum.

_x000D_
_x000D_

”Toen ik met deze drogisterij begon, circuleerden er al snel plannen dat het parkeerplein achter mij volledig verbouwd zou worden tot een 2500 vierkante meter groot overdekt winkelcentrum”, vertelt Robert. ”Ik geloof dat ik in 2000 bij de eerste gesprekken daarover aanwezig was. Het was duidelijk dat met de komst van dat winkelcentrum mijn winkelsituatie drastisch zou veranderen, en dus moesten we dan een eventuele verbouwing kunnen financieren. Tja, en dan wacht je maar en wacht je maar. De plannen leken mooi maar werden maar uitgesteld. En ik bleef maar geld apartzetten, want het had in de tussentijd geen zin om te verbouwen. In 2013 besloot de projectontwikkelaar er de stekker uit te trekken: het hele winkelcentrum ging alsnog niet door. Er is nu wel gerenoveerd, maar het parkeerterrein blijft gehandhaafd. Daarom heb ik meteen de beslissing genomen om eindelijk de zaak helemaal up to date te krijgen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIEUWE DOELGROEP

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

En dat is ’ie: Bourquin wilde de winkel helemaal in de nieuwe Fris, Gezond en Mooi-stijl. ”In de nieuwe winkel staat de beleving centraal. Het bieden van een goede service was altijd al belangrijk, maar met het nieuwe winkelconcept kunnen we dat nog meer vorm geven. Qua uitstraling is de nieuwe winkel luxer dan voorheen en dat geldt ook voor het assortiment. Daarmee richten we ons nu meer op de wat oudere, koopkrachtigere doelgroep die in Wezep ook te vinden is. Vooral medici die maximaal tien minuten van het Zwolsche ziekenhuis af mogen wonen. In die zin zie je in Wezep echt een groot verschil in koopkracht. Maar ik krijg ook jonge meisjes binnen, hoor: die komen voor de lippenbalsem en zo.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

INTERIEUR

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het interieur is totaal aan het concept Fris, Gezond en Mooi aangepast. Robert is vooral enthousiast over de nieuwe schapindeling. ”De schappen zijn lager, mensen hoeven niet meer te reiken naar dat product op de bovenste plank. De parfumafdeling is knusser – die stond vroeger feitelijk in de doorloop, maar heeft nu echt een hoek gekregen. Binnen Gezond heb ik geïnvesteerd in merken als Vitaminstore, Solgar en Boutiful. Van Solgar heb ik binnen een week al vijfhonderd euro verkocht!”

_x000D_
_x000D_

De investering in dat interieur viel nogal mee, verklapt Robert: ”Ik heb het totale interieur van een andere drogisterij kunnen overnemen, die dichtging. Ik kon ’t voor een mooie prijs krijgen, maar moest dan wel alles meenemen. Je zou ’t niet zeggen, maar alles wat je hier ziet is dus tweedehands. Mijn zoons hebben bijvoorbeeld alle bovenpanelen staan schilderen. Prachtig toch?”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIEUWE UITDAGING

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

”Ik merk goed dat mijn klanten echt een DA willen. Ik ben bijna de enige DA op de Veluwe – je hebt verder alleen nog DA’s in Harderwijk en Ermelo. Bij mij vinden ze de vertrouwdheid die ze zoeken. En ze zijn dik tevreden over de winkel, ik krijg er veel complimenten over. Vooral de nieuwe vloer valt op – terwijl ik daar juist op had willen bezuinigen.”

_x000D_
_x000D_

En hoe tevreden is hij zelf? ”Van mij hoeft er niets meer aan te veranderen.” Hij aarzelt even. ”Misschien staat nagellak hier te breed, dat kan wel wat minder. Aan de andere kant: ik verkoop er nu dingen van die ik echt niet verwacht had! Mijn belangrijkste uitdaging is nu om weer op het peil te komen van 2012: toen draaide ik een mooie omzet. Daar wil ik weer op uitkomen. Dat betekent 20% groeien.”

_x000D_/upload/images/artikel.jpg_x000D_

6/2/2016 13:20

De nieuwe winkel heeft een licht en stijlvol interieur en biedt meer interactieve ervaring: klanten krijgen de gelegenheid zelf producten te proeven, ruiken en te testen. 
_x000D_
Aldus het persbericht: “De ‘Fruits & Nuts bar’ biedt een ruim assortiment waar klanten zelf noten en zuidvruchten kunnen kiezen, scheppen en wegen. Voor de theeliefhebbers is er de ‘Tea bar’ met overheerlijke en inspirerende thee melanges. De ‘Tea bar’ laat je het aroma ruiken van diverse geselecteerde theeën. Bij de ‘Oils & Vinegar bar’ kun je zelf een flesje vullen met een olie of azijn naar keuze. Het unieke ‘Scent station’ is dé plek waar je een variëteit aan geuren kunt ruiken van geurkaarsen en wierook. Of stel een eigen geur samen met kleurrijke waxchips die een heerlijke en intense geur verspreiden wanneer je ze in een ScentBurner (theelicht) laat smelten. Kortom de Holland & Barrett winkels zijn een totale wellnessbeleving, waar onze medewerkers klaar staan met voor ieder een passend advies.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nadruk

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De winkels van Holland & Barrett(voorheen De Tuinen) hebben een natuurlijke mix van gezonde en lekkere producten in het assortiment waarbij de nadruk ligt op innerlijke en uiterlijke verzorging. Het assortiment bestaat uit voedingssupplementen, gezonde voeding, sportvoeding, glutenvrije producten, theeën, kruiden en natuurlijke verzorgings- en relaxproducten.
_x000D_
Holland & Barrett Benelux heeft de ambitie om in 2017 250 vestigingen in Nederland te hebben.

_x000D_/upload/images/2015-10-30-180e-HB-Krimpen-ad-IJssel-1000x667px-01.jpg_x000D_

6/2/2016 13:17

De feestelijke opening van het nieuwe filiaal in het verbouwde winkelcentrum aan het Gelderlandplein Amsterdam was aanleiding om de vernieuwde formule aan pers en publiek te presenteren. Daarbij grijpt Etos, in alle zichtbare vernieuwing, ook terug naar zijn roots.
_x000D_
Want het logo is een bewerking van het allereerste logo zoals dat in 1919 verscheen in het winkeltje dat de eerste Etos-drogiste met hulp van Philips opzette.
_x000D_
“Dat was een wijkverpleegster die op een goed moment begreep dat ze al haar kennis en kunde beter via een drogisterij kon verspreiden dan door alle deuren langs te gaan”, vertelt algemeen directeur Jan-Derek Groenendaal. “Ze overtuigde Philips ervan dat dit hun ziekteverzuim zou verlagen, dus de deal was snel gesloten.”
_x000D_
Met het eeuwfeest in het vooruitzicht besloot Etos nu om met de vernieuwde formule ook een nieuw logo te presenteren dat op die begindagen teruggrijpt. Op de pui staat nog eens nadrukkelijk ‘Sinds 1919’.
_x000D_
“Waar we op het verleden teruggrijpen, is in onze plaats in de omgeving”, zegt Groenendaal. “Er was ooit één wijkverpleegster die mensen hielp met haar kennis en kunde, en nu zijn dat er vijfduizend. Onze rol is dus hetzelfde, alleen zit ’t allemaal in een vernieuwd, modern jasje.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIEUW AANZICHT

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wie de ruim-opgezette winkel in het winkelcentrum Gelderlandplein binnenloopt, kan het niet anders dan opvallen dat Etos hiermee een flinke sprong vooruit maakt. De styling is strak en nuchter: zwart en wit vormen de basiskleuren, waaraan toetsen van warme kleuren worden toegevoegd. De bewegwijzering aan de muren is strak en vrij sober, valt daardoor contrastrijker uit en valt beter op. Daarboven zijn dan grote sfeerborden aangebracht waar nadrukkelijk niet wordt verwezen naar productgroepen, maar naar beleving. Hiermee is Etos erin geslaagd om de formule een echt nieuw aanzicht te geven zonder de bestaande waarden geweld aan te doen. “We hebben de formule opnieuw uitgevonden, maar we blijven wel een drogisterij”, aldus Groenendaal.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

BETERE ADVIESFUNCTIE

_x000D_
_x000D_

Om maar iets te noemen: de routing in de winkel is zichtbaar anders. Zo is de cosmetica van achter in de winkel naar voren gehaald: het is letterlijk de entree van de winkel. En de OTC is achter de toonbank vandaan gehaald. “Normaliter hadden we de kassabalie aan de entree staan, maar die staat nu midden in de winkel. Dat doen we zodat onze medewerkers zich op de winkelvloer bevinden en niet achter de kassa, dat doe je pas op ’t laatst. Op deze manier maken we de drempel voor klanten lager om vragen te stellen of hun probleem voor te leggen, en kunnen we onze adviesfunctie beter invullen.” 
_x000D_
Dat je daarmee veel meer kanten uitkunt dan normaal, is Etos vrij recent gebleken, toen het klanten gerichter ging adviseren op het gebied van pijnstillers. Groenendaal: “Het is doodeenvoudig om klanten naar het schap met de pijnstillers te sturen, maar als je wat doorvraagt, kun je erachter komen dat een specifieke pijnstiller voor deze klant de beste oplossing is. Daarmee help je de klant beter én je werkt aan je imago van adviseur.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

BETER PROFILEREN

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er is veel aandacht gestoken in een nieuwe uitstraling van de cosmetica-asortimenten. “Gezond oud worden en er jong uit blijven zien, zijn de belangrijkste trends voor ons”, zegt Groenendaal. “Daarom besteden we veel aandacht aan beauty en health. We hebben een gloednieuwe beauty- en geurenafdeling ontwikkeld, het resultaat van een strategische samenwerking met leveranciers zoals L’Oréal, Beiersdorf en Procter & Gamble. Daarbij is gekozen voor een zichtbare indeling naar merken, zodat die zich beter kunnen profileren. Ook hebben we nieuw Etos eigen merk make-upassortiment ontwikkeld en wordt volgende week een nieuwe luxe wellnesslijn gelanceerd: Botanical Boost. Dat is een lijn van 25 producten die zijn samengesteld met zes natuurlijke ingrediënten die hun kracht hebben bewezen.”
_x000D_
Voortaan staat er ook permanent een behandelstoel met kaptafeltje voor beauty make-overs. Nieuwe producten en trends staan in de spotlight en klanten krijgen tips en instructies voor een nieuwe look. Groenendaal: “Het resultaat is een compleet nieuwe afdeling waarbij klanten meer geïnspireerd worden.”
_x000D_
Tot slot een klein maar significant detail: voortaan klinkt er muziek in de winkels van Etos. “Dat verlaagt, zeker als het wat rustiger is, de drempel bij klanten om met onze medewerkers in contact te treden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

2016

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Etos zal in het eerste kwartaal van 2016 nog eens 15 winkels in de nieuwe stijl openen. “En we blijven ook de komende jaren vernieuwen om klanten nog meer waar voor hun geld te geven”, aldus Groenendaal. “Daarbij ligt de focus op productvernieuwing en service.”
_x000D_
Overigens wordt Etos ook online vernieuwd: zo werrkt de keten op dit moment aan een uniek nieuw loyalty-programme, ‘Mijn Etos’, met klantenkaart en app. “Klanten die meer bewegen krijgen met dit programma meer korting”, verteklt Groenendaal. ‘Mijn Etos’ wordt begin 2016 gelanceerd.

_x000D_
_x000D_

Kijk hier om van Groenendaal te horen waarom Etos kiest voor een logo á la 1919.

_x000D_/upload/images/2015-10-28-Etos-nieuwe-formule-01.jpg_x000D_

6/2/2016 13:06

De Etos op het Gelderlandplein verhuist naar een andere plek. “Wij gaan naar het al gerenoveerde deel van het winkelcentrum”, vertelt winkelmanager Sandra van den Bulk. “Onze Etos komt bij de nieuwe ingang aan de Willem van Weldammelaan.”
_x000D_
Het is de eerste winkel in Nederland die volgens de nieuwste formule is ingericht. De vernieuwing is, volgens het persbericht, vooral op het gebied van de cosmetica, met een nieuwe beauty- en geurenafdeling waar klanten het nieuwe Etos make-upassortiment vinden en tips krijgen voor een compleet nieuwe look. 
_x000D_
De winkel heeft als eerste winkel in Nederland het nieuwe logo van Etos op de gevel – een afgeleide van het logo uit 1919, in welk jaar het bedrijf werd opgericht als coöperatie voor werknemers van het Phillips-concern.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

OPENING

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Woensdag 28 oktober gaan om 9.00 uur de deuren open. De feestelijke dag wordt samen met de klanten gevierd. Er zijn tal van leuke acties en speciale aanbiedingen. Tot 10.00 uur staat er voor elke klant een glaasje alcoholvrije bubbels klaar. Marcel Brienne, bekend van onder andere Koffietijd, is van 10.00 tot 13.00 uur in de winkel om klanten advies te geven over bepaalde homeopathische middelen. Voor de kinderen zijn er een kleurwedstrijd en ’s middags een ballonnenclown. Op vrijdag 30 en zaterdag 31 oktober zal een visagist klanten tips over make-up en huidverzorging geven.
_x000D_
Van den Bulk: “We bieden scherpgeprijsde kwaliteitsproducten, een ruime keuze in assortiment, uitstekende service en een prettige winkelomgeving. En daarbij is het natuurlijk gewoon gezellig bij ons!”

_x000D_/upload/images/2015-10-25-Etos-750x563px.jpg_x000D_

6/2/2016 12:37

Woudrichem, een oude vestingstad in de provincie Noord-Brabant met ongeveer 4500 inwoners, kende al een jaar of acht geen drogisterij meer. Dus de keus van Barbara van der Matten om er in 2008 eentje te openen, leek een gat in de markt.
_x000D_
“Niet volgens de retailorganisaties”, reageert Van der Matten, “want velen zagen mijn drogisterij niet zitten: te klein. Maar Unipharma wilde me maar al te graag hebben.” Zij koos voor de formule DROGIST Bewust Beter en begon aan een flinke groei: ze breidde in zeven jaar tijd de winkel uit van 110 naar 160m2 en in 2014 naar 300m2. “Ik denk dat ik een van de weinige drogisten ben die een groeicijfers van 15% kan laten zien. Nu willen ze me allemaal hebben – maar ik blijf bij Unipharma.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DUIDELIJKHEID

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nu is de winkel aangepast aan de laatste formule-uitgangspunten. Zo laat de Bewust Beter-wand duidelijk het natuurlijke assortiment in de winkel zien, terwijl het parfumerie- en verzorgingsassortiment wordt uitgelicht in de Luxe-wand. 
_x000D_
“Ik heb daar zelf voor gekozen”, zegt Van der Matten. “Het nieuwe interieur doet toch heel veel: het geeft precies aan waar je je mensen wilt hebben. Klanten worden echt naar het juiste assortiment toegezogen.”
_x000D_
Daar zit volgens haar ook de grootste verbetering. “Ik kan nog niet zeggen of het meer omzet oplevert, maar ik zie wel dat de winkel meer duidelijkheid schept bij de consument.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GOEDE WEG

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DROGIST Bewust Beter is een landelijk samenwerkingsverband van zelfstandige drogisten, die onder de naam DROGIST Bewust Beter samenwerken op het gebied van onder meer folderacties, assortiment en opleidingen. Maar met de nieuwe uitstraling groeit het naar een volwaardige formule, meent Van der Matten. “Als ik zeg dat er 120 DROGIST Bewust Beter-winkels zijn, dan zeggen mensen: ‘O, ik dacht dat jij dat alleen was’. Ik denk dat als meerdere winkels naar de nieuwe uitstraling overstappen, dat veel betekent voor onze herkenbaarheid bij de consument. Met deze verbouwing zijn we daarmee echt op de goede weg.”

_x000D_/upload/images/2015-10-01-DROGIST-Bewust-Beter-Woudrichem-750x750px.jpg_x000D_

6/2/2016 12:28

“Wij ontvangen zojuist het fantastische nieuws dat ik en mijn mede MT collega’s genomineerd zijn als Retail MT van het jaar 2015”, meldt ons Charlotte de Koning, marketing & communication manager bij de Tuinen. “Je kunt je niet voorstellen hoe trots ik ben omdat wij het afgelopen jaar zo hard hebben gewerkt met elkaar om fantastische resultaten voor elkaar te krijgen.” De nominatie was onder meer te danken aan het feit dat De Tuinen, naast forse groei in extra winkels, het afgelopen jaar ook een zeer goede core groei liet zien van: 4,5%. De Tuinen heeft de ambitie om binnen drie jaar naar 200 winkels in Nederland en 50 winkels in Belgie te groeien. Voorts ontwikkelde De Tuinen initiatieven zoals de lancering van een nieuw POS-systeem in de Nederlandse winkels waarmee de medewerkers klanten nog beter kunnen ondersteunen en adviseren, en een Nederlandse loyaliteitskaart: Passie voor De Tuinen. “Wij gaan door met groeien en zorgen dat wij de meest onderscheidende retailer blijven”, aldus De Koning.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

MANAGEMENTTEAM

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het managementteam van De Tuinen bestaat uit algemeen directeur Colinda Hoegee, operationeel directeur Stephen Nieuwenhuis, human resources manager Claudia Drommel, property & facility manager Marloes Hofstetter, head of categories Marcella Reinhard, marketing & communication manager Charlotte de Koning, Bbusiness intelligence & project manager Danny Kraakman, e-commerce manager Lisette Ensing, manager warehouse & distribution Vincent Schippers, operationeel manager Nederland Martin Tool en IT-manager Patrick Strijdonck.

_x000D_
_x000D_

De volledige lijst van genomineerde omvat verder onder meer: Action, de Bijenkorf, Hunkemöller, IKEA en Jumbo. De winnaars worden op donderdag 29 oktober bekendgemaakt op het ABN AMRO Retailer of the Year gala.

_x000D_

6/2/2016 12:32

Vier dagen na het aangekondigde vertrek van Linda Keijzer is al bekend wie haar gaat opvolgen: Henk Castelijns. Castelijns heeft diverse directiefuncties vervuld bij Ahold, De Boer Winkelbedrijven, Unigro en Laurus. Tot precies een jaar terug was hij ad interim directeur van DGN Retail, maar met de overname van DGN Retail door Euretco kwam zijn werk daar ten einde. DA meldt dat “Castelijns uitstekend is ingevoerd in de detailhandel en zeer goed bekend is met het functioneren van zelfstandige ondernemers in franchiseorganisaties. De Raad van Commissarissen vertrouwt erop dat Henk Castelijns slagvaardig verderbouwt aan het merk DA.” De ingezette koers van DA wordt met Castelijns gewoon voortgezet.

_x000D_
_x000D_

Niet alleen is Castelijns snel gevonden, hij gaat ook rap aan de slag: werd eerder nog aangekondigd dat een directietriumviraat vanaf haar vertrek op 1 november de taken van Linda zou overnemen totdat een opvolger gevonden was, nu is bekend dat Castelijns al per 1 oktober aantreedt. Hij heeft direct Keijzers taken overgenomen. DA doet geen mededelingen over hoe lang Castelijns zal aanblijven.

_x000D_

6/2/2016 12:30

DA zegt dat Keijzer dit besluit heeft genomen per 1 november 2015 te vertrekken als CEO van DA en Mooi Parfumerie; per 1 december volgt ze Henk Ziengs op als CEO van Ziengs Schoenen. Keijzer blijft nog wel als adviseur aan de DA-organisatie verbonden. Er wordt nu gezocht naar een (interim) CEO voor DA en Mooi Parfumerie; in de tussentijd nemen CFO Thomas van Beek, commercieel directeur Wouter Nooij en HRM-directeur Dani Moedikdo haar taken waar.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

OVEREENKOMST

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Keijzer vertrekt terwijl de rust in de DA-gelederen nog niet is weergekeerd. In juni van dit jaar werd overeenstemming bereikt met de Coöperatieve Drogisten Associatie en de DA-ondernemers over de nieuwe Fris, Gezond en Mooi (FGM)-formule. Er is een ander verdienmodel voor DA en de DA-ondernemers geïntroduceerd en DA en de coöperatie hebben een nieuwe rolverdeling tussen ondernemers en organisatie afgesproken. Ook is een DA webshop in de markt gezet. Maar DA is door de onmin ook een forse groep ondernemers kwijtgeraakt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NIEUWE STAP

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een woordvoerder van DA zegt dat “Linda twee jaar geleden de uitdagende opdracht heeft aangenomen om de DA-organisatie te transformeren en klaar te stomen voor de toekomst. Dat heeft ze met haar team gedaan. De uitrol van Fris, Gezond en Mooi is nu in volle gang. Voor Linda persoonlijk is het moment gekomen voor een nieuwe stap in haar carrière.”

_x000D_
_x000D_

Er zijn inmiddels 30 FGM-winkels en DA streeft ernaar om dat aantal voor het einde van het jaar te verdubbelen.

_x000D_/upload/images/DA-drogist-overeenkomst-ondernemers.jpg_x000D_