Branche

12/23/2016 11:53

Visie: ’Drogist moet inspelen op groeimarkten'

_x000D_
_x000D_

Eind vorig jaar was Unipharma 35 jaar oud (of jong). Toen al wees Van Liere erop dat flexibiliteit en meegroeien met de markt essentieel zijn. ”De focus van Unipharma ligt altijd op groeimarkten”, zei hij. “Een duidelijke strategie die het drogisterijkanaal ook dringend nodig heeft.” LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Jubileum met nieuw logo

_x000D_
_x000D_

Unipharma koos ervoor om het jubileum niet te gebruiken voor feestjes en cadeautjes, maar om een nieuw logo te presenteren. Een logo dat eigenlijk verdeelt! LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Combinatie DBB en boekenzaak: focus ligt op service

_x000D_
_x000D_

Afgelopen jaar openden er diverse Drogist Bewust Beters. Een daarvan was die van Jeanette en Philo Scheffer, van oorsprong gemakswinkeleigenaren, die hun Read Shop in Dubbeldam, Dordrecht, koppelden aan Drogist Bewust Beter. Hoe gaan deze ondernemers met het drogistenvak om? LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gezond & Wel: piketpaaltjes voor toekomst

_x000D_
_x000D_

Ook Gezond & Wel timmerde aan de weg. In de nieuwste vestiging in Maastricht kun je je een beeld vormen van de G&W van de toekomst. Mét vlog! LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Prinselijke wijn voor Gezond & Wel

_x000D_
_x000D_

Om het assortiment biologische levensmiddelen af te ronden, reisden de ondernemers van Gezond & Wel naar Duitsland voor een letterlijk royale biologische wijn. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wat kunnen we leren van Gezond & Wel?

_x000D_
_x000D_

De ondernemers van gezond & Wel gaan consequent elk jaar met elkaar op reis. In naam een studiereis, maar het draait toch vooral om de gezelligheid. Wat kan de branche daarvan leren? Ik schreef er een column over. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer weten over UniPharma?

_x000D_
_x000D_

We hebben een speciale partnerpagina ingericht, waar UniPharma alles over zichzelf vertelt. Met winkelprofielen, de bedrijfsfilosofie, links naar de laatste nieuwsitems en een uitgebreide fotoslide. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Partnerpagina%20Unipharma%20designs_Layout%201.jpg_x000D_

12/23/2016 11:25

Jacco van Liere heeft het altijd als zijn persoonlijk adagium gezien dat groei in verandering schuilt. Toen hij bij het familiebedrijf aan het roer kwam, verlegde hij de focus van het bedrijf van puur drogisterijleverancier naar een klantenmix van drogisten en apotheken. “We sprongen in op een behoefte in de apothekerswereld aan een alternatief voor de grote partijen in de markt. UniPharma kon hen een interessant aanvullend assortiment aanbieden, met name in handverkoop en medische hulpmiddelen.”

_x000D_
_x000D_

Dat smaakte naar meer. In 1996 begon UniPharma ook supermarkten te beleveren, en sinds 2002 is het de groothandel van de gezondheidswinkelketen Gezond & Wel. 

_x000D_
_x000D_

“De rode lijn in al die uitbreidingen, is dat we in groeimarkten stappen”, aldus Van Liere.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed voorbeeld

_x000D_
_x000D_

Als we puur naar de drogisterijwereld kijken, dan vraag je je af of deze filosofie ook hier door UniPharma wordt toegepast. “Jazeker”, antwoord Van Liere, “maar dat neemt een andere vorm aan. Ik geloof in de mogelijkheid van ondernemers in de drogisterijwereld een goede positie in te nemen. maar dan wel onder bepaalde voorwaarden. De eerste is dat ik vind dat de term ‘drogist’ de lading niet meer dekt. Ik heb er soms wat stoffig beeld bij, Dat stoffige imago moet de drogist van zich afschudden, en op bepaalde locaties moet hij zelfs de term ‘drogist’ laten vallen. Kijk naar Gezond & Wel: jaar na jaar zeer succesvol en nog steeds groeiend, maar in de kern is dat absoluut geen drogisterij.”

_x000D_
_x000D_

Van Liere: ”De focus van UniPharma ligt altijd op groeimarkten. Een duidelijke strategie die het drogisterijkanaal ook dringend nodig heeft: ook de drogist moet inspelen op groeimarkten. Een belangrijke voorwaarde is onderscheid: de groei zit in dingen doen die een ander niet doet. Daarom hebben wij ons verbonden aan Gezond & Wel, en daarom hebben wij de formule Drogist Bewust Beter ontwikkeld. Een drogisterij, die dire werelden verenigt: die van het aanbod massamerken, luxe en gezondheid. Onderscheidend vermogen dat terugkomt in assortiment, productaanbod, in uitstraling, maar vooral: in ondernemerschap.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Echte ondernemers

_x000D_
_x000D_

Met dit laatste verwijst Van Liere rechtstreeks naar de recent bekendgemaakte fusie van FACO en Holland Pharma. “Ik ontken niet dat sommige zelfstandigen aan krachtenbundeling toe waren. Ik wijs er wel op dat de beide formules onder het dak van moederbedrijf Mosadex alleen maar een echte vuist kunnen maken door meer de hard-franchisekant op te gaan. Harde afspraken richting industrie en ondernemers, die ook door alle ondernemers gehonoreerd moeten gaan worden. Dat zal best een groep ondernemers interesseren. Maar wat blijft er over voor die ondernemer die wil terugvallen op een volledige winkelondersteuning, maar ook echt lokaal wil blijven ondernemen? Ik denk dat juist een groothandel als UniPharma daarop is ingericht. UniPharma biedt een volledige winkelondersteuning, een compleet en onderscheidend assortiment (alles onder één dak) en een flexibel logistiek apparaat. Zo bieden we de drogist de mogelijkheid om zich in zijn lokale markt te onderscheiden én zijn klanten optimaal – en vaak zelfs verrassend – van dienst te zijn. Als ondernemer mag ik stellen dat UniPharma de laatste echte ondernemersgroothandel is: een ondernemer voor ondernemers. In die zin zie ik de toekomst zonnig tegemoet, omdat ik denk dat het voor veel drogisten een must is om eigen keuzes te kunnen blijven maken. Zij begrijpen dat deze tijd vraagt om een andere marktbenadering en dus andere winkelpositionering. Gelukkig begrijpen onze klanten dit, zodat we ook dit jaar weer nieuwe winkels hebben kunnen openen.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Daarmee gaat Van Liere op een positieve manier 2017 in, 140 jaar nadat de grondleggers van UniPharma startten met ondernemen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De bedrijfsvideo van UniPharma zie je hier

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Jacco.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_9532_BEW.jpg_x000D_
/upload/images/Drogist%20Bewust%20Beter%2002.jpg_x000D_
/upload/images/Drogist%20Bewust%20Beter%2003.jpg_x000D_
/upload/images/Drogist%20Bewust%20Beter%2004.jpg_x000D_

12/16/2016 15:04

Dat FACO en Holland Pharma nu de facto fuseren, dat is de branche inmiddels wel bekend. En we weten ook dat Gerben Dreijer, algemeen directeur van Vriesia, hier nog vrij recent een negatief oordeel over had, en de Autoriteit Consument en Markt over zijn bezwaren op de hoogte stelde. Nadat de fusie van FACO en Holland Pharma bekend was gemaakt, liet de directie van Vriesia de pers het volgende weten: “Door het besluit van vandaag zal het drogisterijlandschap worden gedomineerd door een beperkt aantal partijen. Dat is niet goed voor de zelfstandige drogisterij en de consument. Er ontstaat een groot machtsblok met drie ketens (Etos, Kruidvat en Holland Pharma/FACO) met bijna 70% marktaandeel qua omzet. Daardoor dreigt er een concurrentiestrijd te ontstaan waarin het alleen nog maar gaat om lage prijzen voor een beperkt aantal producten. Het assortiment gaat verschralen, winkels moeten inkrimpen in bezetting en ongetwijfeld zal een grote groep zelfstandige drogisterijen het op termijn niet meer kunnen bolwerken. Ook in Nederland dreigt nu het schrikbeeld, zoals dat in Engeland bestaat, met nog maar twee drogisterijreuzen.”

_x000D_
_x000D_

Dat viel niet goed bij twee ondernemers, die in de branche zeker niet de minsten zijn: Harry Piet en Jan Willem Hamstra. Laatstgenoemde had eerder een petitie rond doen gaan onder ondernemers om de ACM ertoe te bewegen de fusie goed te keuren.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ongenuanceerd

_x000D_
_x000D_

Piet: “Vriesia maakt geen onderdeel uit van de fusie en laat op een ongenuanceerde wijze blijken verongelijkt te zijn. Mosadex, de moedermaatschappij van Holland Pharma en de nieuwe eigenaar van FACO, is zich heel duidelijk aan het voorbereiden op alle veranderingen die gaan plaatsvinden in de apothekerswereld. Het wil zich op middellange termijn toegang verschaffen tot de drogisterijbranche om juist de toenemende vraag naar zelfzorg en preventie naar zich toe te trekken.”

_x000D_
_x000D_

Dreigt er inderdaad een nieuwe prijsstrijd, zoals Vriesia beweert? Piet: “Prijs is weliswaar een issue voor consumenten, maar Mosadex zal die strijd niet aangaan. Wij zullen ons veel meer gaan inzetten om ons door opleiding en assortimentaanpassingen klaar te stomen voor een dominantere rol in het domein van zelfzorg en preventie. Drogisten kunnen daar een grote rol in spelen. Grote indicaties zoals cholesterol, bloeddruk, botontkalking, slapeloosheid en depressie zijn curatief en preventief met zelfzorgmiddelen vaak veel beter beïnvloedbaar dan nu door de reguliere zorg wordt erkend. Daar kan de drogist veel meer in gaan betekenen. En dit zou de overheid ook sterk moeten gaan bevorderen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verder weg dan ooit

_x000D_
_x000D_

Dat de fusie niet goed is voor de zelfstandige drogisterij, zoals Vriesia claimt, wordt door beide ondernemers nadrukkelijk bestreden.

_x000D_
_x000D_

Piet stelt dat de 435 bij DA en D.I.O. aangesloten drogisten “vrijwel unaniem erg blij met deze fusie. Naast de samenwerking tussen DA en D.I.O. zal Holland Pharma vooralsnog juist los daarvan blijven acteren. Met haar fijnmazige distributiekarakter heeft deze partij een heel andere rol in de markt. De aanname dat er straks nog maar twee partijen overblijven in de markt net als in Engeland is juist door deze initiatieven verder weg dan ooit. Door deze fusie kan de consument blijven kiezen voor de zelfstandige drogist in de buurt, in plaats van de exponenten van het grootwinkelbedrijf.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Aansluiten!

_x000D_
_x000D_

Hamstra: “Waarom is Vriesia de enige die hier publiekelijk bezwaar tegen maakt? Er is iets dat wij niet weten, namelijk welk belang Vriesia vertegenwoordigt. Dreijer is algemeen directeur, maar namens wie spreekt hij? Ik heb geen idee wie de eigenaren zijn van Vriesia. Ik vind wel dat de reactie getuigt van korte-termijndenken, want het is evident dat zelfstandigen de krachten moeten bundelen om nog te overleven. Want de realiteit is dat we in een retailverwoestende tijd leven. Dat zien we overal om ons heen en we kennen allemaal de namen – waaronder mensen die hoog in aanzien staan – die het niet hebben gered. Dit is een markt waarin het grootwinkelbedrijf met geleend geld zich de markt invecht en anderen eruit drukt. Als zelfstandige kun je alleen maar overleven met een sterke partner achter je. Heb je geen retailorganisatie die een vuist kan maken en jou ondersteunt, dan heb je nog hooguit toekomst als een hobbyzaakje. En je krijgt je winkel ook niet meer verkocht als er geen sterke retailpartij achter staat. Het is triest om te constateren, maar zonder goede retailpartner doe je niet meer mee.”

_x000D_
_x000D_

En dat is dan ook gelijk zijn boodschap aan Vriesia: “Ik zeg maar een ding: sluit je aan, en wel zo spoedig mogelijk. Doe dat voor je eigen bestwil – en die van de bij jullie aangesloten ondernemers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vriesia heeft niet gereageerd op ons verzoek om nadere uitleg. Als wij een reactie ontvangen, dan zullen wij die alsnog op deze site plaatsen.

_x000D_/upload/images/Project1_foto%20Piet%20Hamstra%20kopie.jpg_x000D_

12/13/2016 13:36

Jos Jongstra sprak begin van dit jaar de hoop uit dat tegen eind maart de fusie een feit zou zijn; het is nu bijna kerstmis en pas gistermiddag kon het startschot gegeven worden. De beide partijen werden toen van het besluit op de hoogte gesteld – en reageren begrijpelijk opgetogen over de bekendmaking. Opeens kan de nieuwe organisatie uit de startblokken. 

_x000D_
_x000D_

Je zou verwachten dat de structuren en scenario’s daarvoor al klaarliggen, maar beide organisaties benadrukken dat dat niet zo is. “Dat mag niet van de ACM: die zitten er als havikken op dat je niet al voor hun besluit de zaak in gang zet”, aldus Jongstra. “Het enige wat we tot nu toe gezamenlijk gedaan hebben, is het persbericht opstellen.”

_x000D_
_x000D_

“Natuurlijk hebben we er wel ideeën over, maar we kunnen nu pas echt van start”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “We denken wel dat we nu grotere stappen kunnen zetten, want samen kun je meer dan alleen.”

_x000D_
_x000D_

Dat zegt ook Jongstra: “Het is niet zo dat er dit jaar een rem op heeft gezeten. Bij Faco hebben we juist veel geinvesteerd, onder meer in een nieuwe website, Refresh, en in nieuwe formule-accenten. Maar nu ontstaan er nieuwe kansen. Gezamenlijk kunnen we de boel op elkaar afstemmen, je slagkracht wordt groter, je kunt investeringen sneller terugverdienen: als grotere partij kun je makkelijker doorpakken.”

_x000D_
_x000D_

Henk Castelijns benadrukt in het persbericht dat DA- en D.I.O.-ondernemers zich bij de Mosadex-familie “in een uitermate groeizame omgeving bevinden, bij een financieel solide moedermaatschappij voor wie de retailmarkt een sterke strategische asset is. Onze ambities zijn groot en koersvast: de NDS gaat voor de beste formule voor de zelfstandige drogist en de beste en meest onderscheidende winkels voor de consument. Dat betekent dat Mosadex Groep krachtig investeert in de franchiseformules en haar zelfstandige ondernemers voor apotheek én drogisterij.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Plannen maken

_x000D_
_x000D_

“Ik ben erg blij dat we nu een lang gekoesterde wens gaan waarmaken: het vor- men van een sterk blok van zelfstandige drogisten. Een sterk collectief met ruimte voor individueel ondernemerschap”, zegt Jongstra. “We zijn nu vrij om plannen te maken. Die plannen staan nog niet op papier, want het nieuws is net een halve dag oud, maar dat zal wel snel gaan gebeuren. Dan nog: Dat implementeer je niet in een paar weken, daar kan makkelijk een jaar over heengaan.”

_x000D_
_x000D_

Er is dus ook nog niets bekend over zaken als het voortbestaan van de twee formules, de toekomst van Uw Eigen Drogist, de ontwikkeling van de assortimenten en de distributie – om maar even wat zaken te noemen. 

_x000D_
_x000D_

“Om aan de voorkant synergetisch voordeel te halen, moet je aan de achterkant kijken waar het efficiënter kan. Op korte termijn is daarom vooral het belangrijk dat de organisaties elkaar weten te vinden”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “Dan pas volgt stap twee.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Frustrerende periode

_x000D_
_x000D_

Het is geen geheim dat het voor veel DA-ondernemers een frustrerende periode was, en dat velen het gevoel hadden niet echt vooruit te kunnen voordat het besluit bekend was gemaakt. Want wat als de ACM ‘nee’ had gezegd?

_x000D_
_x000D_

“Dat was funest geweest”, erkent Jongstra. “Niet alleen voor ons, maar voor de hele branche. Maar goed, het antwoord is dus ‘ja’.”

_x000D_
_x000D_

Toch wijst de woordvoerder van Mosadex erop dat in ieder geval bij de NDS-organisatie er geen frustraties waren, en ook niet dat het wachten op de uitspraak van de ACM een rem zette op ontwikkelingen: “Het duurt altijd langer dan je hoopt, maar we begrijpen dat er tijd nodig is voor grondig onderzoek. En we zijn niet stil blijven staan: NDS heeft ondanks dit traject stappen vooruit gezet. We zitten vol ambitie en hebben geen enkele hindernis ervaren op dit vlak. Tijdens de laatste bijeenkomst in november heeft 98% van de ondernemers zijn vertrouwen in NDS/Mosadex uitgesproken. Dat is al een belangrijke mijlpaal. Ook in onze leveringsgraad hebben we al heel grote stappen gemaakt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

ACM

_x000D_
_x000D_

De twee organisaties, en in feite de hele branche, hebben vrijwel heel 2016 in de wachtkamer gezeten. Heeft dit proces lang geduurd, of is dit gebruikelijk?

_x000D_
_x000D_

Over het effect van de overname op de concurrentie op de consumentenmarkt, hebben we voor de zomer al een besluit kunnen nemen”, zegt Murco Mijnlieff, woordvoerder Concurrentie & Marktwerking bij de ACM. “Op dat vlak zagen we geen problemen, omdat DA en D.I.O. relatief kleine spelers zijn ten opzichte van de ketendrogisterijen. Maar wat de overname op groothandelsniveau betekende, daar moesten we wel goed naar kijken. We hebben dat onderzoek binnen de daartoe vastgestelde termijn afgerond, waarbij we vragen hebben gesteld aan de belanghebbenden, maar ook zelf onderzoek hebben moeten doen. Holland Pharma heeft aan ACM nadere informatie verstrekt, zoals een economisch onderzoek naar de prijsdruk die de groothandel (en haar afnemers) indirect ondervinden van de aanwezigheid van ketendrogisterijen op de detailhandelsmarkt. Zelf hebben we drogisterijen door middel van een online enquête benaderd om ze te vragen wat ze van de overname vinden. Ja, ook de mening van andere marktpartijen, zoals de belangrijkste concurrenten is meegenomen in het besluit.” 

_x000D_
_x000D_

Was het besluit informeel niet al langer bekend? “Het contact met de fusiepartijen verloopt via de advocaten, er is weinig informeel overleg”, zegt Mijnlieff. “Natuurlijk hebben de fusiepartijen op een bepaald moment wel een redelijk vermoeden van de uitkomst, maar het is niet zo dat de partijen al veel eerder wisten wat ons besluit zou zijn. Uiteindelijk hebben we gistermiddag definitief op de hoogte gesteld.”

_x000D_
_x000D_

De ACM gaat verder nog niet diepgaand in op haar besluit. “Dat heeft vooral te maken met het feit dat elk besluit nog inhoudelijk wordt voorgelegd aan de beide partijen, om te voorkomen dat er concurrentiegevoelige informatie naar buien gaat. Pas als dat gebeurd is, kunnen we in details treden”, aldus Mijnlieff. Verwacht wordt dat dit binnen enige weken openbaar gemaakt gaat worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Directie 

_x000D_
_x000D_

Intussen is de fusie meteen als een vaststaand gegeven gecommuniceerd. Maar ook daar moeten nog wat puntjes op de i gezet worden. “De onderhandelingen zijn afgerond, we hebben overeenkomst bereikt”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “Nu gaat het om een proces van wederzijdse due diligence, waarna de overeenkomst getekend kan worden. Hoe lang dat duurt, daar is niets over bekend.”

_x000D_
_x000D_

Wel is bekend dat Walborgh Kieskamp directeur van de DA-formule is en blijft; van Jos Jongstra is ‘zo goed als zeker’ dat hij directeur van NDS wordt. Die caveat heeft puur een juridische achtergrond: pas als de handtekeningen zijn gezet, is alles écht in kannen en kruiken.

_x000D_
_x000D_

We houden u op de hoogte.

_x000D_/upload/images/Project1_illustratie%20fusie%20DA-FACO.jpg_x000D_

11/10/2016 14:48

JANUARI

_x000D_
_x000D_

DA MAAKT HERSTART

_x000D_
_x000D_

Nu we het faillissement van DA verwerkt hebben, kijken we naar de toekomst: NDS gaat onder de vleugels van Mosadex verder. Wat betekent dat? Henk Castelijns trad voor de verandering in het voetlicht en vertelde over zijn plannen. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

Tegelijkertijd werd bekend dat Jos Jongstra, de huidige algemeen directeur van FACO, de voorgestelde nieuwe algemeen directeur van het samenwerkingsverband is. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

JULI

_x000D_
_x000D_

EEN KINK IN DE KABEL

_x000D_
_x000D_

De Autoriteit Consument & Media gooide roet in het eten: het wil nader overleg over de vraag of NDS, Holland Pharma en FACO mogen samenwerken. 

_x000D_
_x000D_

Als reactie startte Jan Willem Hamstra een petitie vóór samenwerking. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

Branchekenner René Salimans onderbouwde zijn visie op de samenwerking met cijfers. LEES MEER>>
_x000D_
Ik schreef er ook een veelgelezen column over. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

AUGUSTUS

_x000D_
_x000D_

NIEUWE ENERGIE BIJ DE ONDERNEMERS

_x000D_
_x000D_

Het lijkt erop dat de DA-ondernemers optimistisch het najaar ingaan. Dat blijkt uit een gesprek met Garry van der Heijden, lid van de kerngroep DA. Hij sprak over het belang van de dialoog, krachtenbundeling en de voorgenomen samenwerking met D.I.O. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

SEPTEMBER

_x000D_
_x000D_

NIEUWE FRANCHISEVERENIGING

_x000D_
_x000D_

Sinds twee maanden heeft DA een nieuwe franchisevereniging. Daarmee lijkt een oud schisma onder de DA-ondernemers tot het verleden te behoren. Het effect van de nieuwe vereniging? “We beginnen in feite met een schone lei,” zegt het ad-interimbestuur. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NOVEMBER

_x000D_
_x000D_

NIEUWE DIRECTEUR

_x000D_
_x000D_

Vanaf 1 november heeft DA een nieuwe directeur DA-formule. Hij heet Walborgh Kieskamp en is oud-directeur van Biohorma. Het persbericht werd overal geplaatst, maar wij spraken ‘m. Benieuwd? LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

NOVEMBER

_x000D_
_x000D_

VOORZICHTIGE TOEKOMSTPLANNEN

_x000D_
_x000D_

Wat zijn de toekomstplannen van DA? De eerste voorzichtige aanduidingen gaven Henk Castelijns en Walborgh Kieskamp tijdens de Holland Pharma & DA Relatiedag. De focus op Fris, Gezond en Mooi kreeg een concrete invulling, en er werd verteld wat de primaire doelgroep van DA is. En verder? ‘Het glas is half vol of half leeg, maar staat onder een kraan’. LEES MEER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

DECEMBER

_x000D_
_x000D_

Dat is nog even koffiedik kijken. Het belangrijkste nieuws in de komende week zal de beslissing zijn van de Autoriteit Consument & Media over de voorgenomen samenwerking tussen FACO en Holland Pharma. In december zal ook het bestuur van de nieuwe franchisevereniging gestalte krijgen. Wij houden u op de hoogte.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/DA%20collage.jpg_x000D_

11/8/2016 15:03

“Het glas is niet half vol, het glas is ook niet half leeg. Maar het staat wel onder de kraan.” Met deze beeldspraak vatte ad interim-directeur van NDS Henk Castelijns de huidige stand van zaken bij NDS/DA kernachtig samen. Hij wees erop dat DA weer in de lift zit, verwijzend naar het aantal winkel(her)openingen, en benadrukte de sterke kanten van de combinatie Holland Pharma/NDS: “Door de krachtenbundeling van Holland Pharma en NDS wordt een totaalpakket geboden aan de zelfstandige drogist. Holland Pharma biedt het meest uitgebreide assortiment en het online winkelconcept Bewustwinkelen.nl, NDS heeft de sterke retailformule DA en breidt deze ook online verder uit.”

_x000D_
_x000D_

Er zit echter een concrete mate van onduidelijkheid in de toekomstplannen omdat de Autoriteit Consument en Markt nog uitspraak moet doen over het geplande samengaan met FACO (D.I.O.). Castelijns vatte die koe bij de horens: “Het onderzoek van de ACM moeten binnen een bepaalde tijd afgerond zijn, maar de tijd wordt stilgezet zodra de ACM aanvullende vragen stelt. En dat doen zij veelvuldig. De ACM gaat zichtbaar niet over één nacht ijs; helaas zijn we daardoor al meer dan een half jaar bezig.” Hij deed geen uitspraak over hoe hij verwacht dat de uitslag zal zijn. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer focus

_x000D_
_x000D_

Directeur DA-formule Walborgh Kieskamp, net drie dagen in dienst, hield in een kwartiertje een presentatie – op hoofdlijnen – van de commerciële plannen van DA voor 2017. Een belangrijke rol daarin speelt een verdere profilering van de DA-formule. “We willen gedoseerd weg van de focus op kortingen”, zei Kieskamp, en legde uit: “Uitgaand van de Fris, Gezond & Mooi-formule, moet in Fris de actie centraal staan, Mooi moet gewoon om schoonheid draaien, en bij Gezondheid gaat het om advies. Als we promoties doen, dan willen we dat die meer gericht zijn op meerwaarde of advies dan op korting.” 

_x000D_
_x000D_

Ook wordt DA meer afgestemd op de primaire doelgroep, zei Kieskamp: “We gaan ons met DA meer focussen op de 35+ vrouw met kinderen.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wielrenner

_x000D_
_x000D_

Echte toekomstplannen kon hij, zo kort in dienst, nog niet formuleren. “Sommige dingen weet ik nog niet, en andere dingen zijn nog geheim”, zei hij. “Wel weet ik dat DA nu wordt gesteund door een rijke moeder en een nog rijkere oma, waardoor we zekerheid hebben voor de toekomst, en echt stappen kunnen gaan maken. Niemand hoeft er bang voor te zijn dat DA nog ’n keer failliet gaat.”

_x000D_
_x000D_

Hoewel verwacht wordt dat DA iets meer richting hard franchise zal opschuiven, wees Kieskamp erop dat het nog altijd om ruim tweehonderd zelfstandigen gaat: “Dus we hebben geen knop op de tafel waarmee we in een keer met tweehonderd winkels een beslissing kunnen nemen.”

_x000D_
_x000D_

Ook hij bleek een man van de beeldspraak. Refererend aan de uitdagingen die hij aan moet gaan, zei hij: “Ik ben een wielrenner: als ik een berg opfiets, dan kijk ik niet naar de top, maar naar de volgende bocht. Elke bocht is er één.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Optimaal functioneren

_x000D_
_x000D_

Intern heeft Holland Pharma, toeleverancier van drogisten, therapeuten en apotheken, een flinke slag gemaakt. Remco de Haas, hoofd Inkoop van Holland Pharma, introduceerde het nieuwe Product Informatie Systeem. Hier zal alle informatie over producten worden gecentraliseerd – van prijzen en maten tot afbeeldingen en veiligheidsiconen. “Het samenbrengen van juiste productinformatie is essentieel voor een optimaal functionerende distributie en administratie”, zei hij. “De leveranciers krijgen toegang tot ons systeem en kunnen die informatie zelf invoeren. Daardoor is er voor Holland Pharma en NDS één systeem beschikbaar.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hoe was na afloop de stemming in de zaal? Dat is moeilijk te zeggen. Onze indruk: er heerste geen euforie, maar wel het gevoel dat DA een club is die de moeite waard blijft. En dat is dan alvast één bocht waar Kieskamp zich geen zorgen meer om hoeft te maken.

_x000D_/upload/images/_DSC5389%20kopie.jpg_x000D_
/upload/images/_DSC5380%20kopie%202.jpg_x000D_
/upload/images/_DSC5394%20kopie.jpg_x000D_

11/1/2016 9:49

We bezochten eind van de zomer de Kruidvat-winkel in Lille. Deze is gelegen aan een drukke winkelstraat net buiten het directe centrum, in de buurt van een markthal die drie keer per week volstroomt. De winkel is circa 400m2 vvo groot. 

_x000D_
_x000D_

Onze indruk? Het winkelbeeld oogt rustig. Dat heeft er deels mee te maken dat het aantal bezoekers op dat moment niet erg hoog was, maar ook het inruimen van de schappen leidde tot weinig verstoring, waardoor de onrust die je in sommige Kruidvat-winkels tegenkomt, quasi-afwezig was. De gangpaden ogen breder dan in Nederland en er is veel ruimte voor beauty. In vergelijking met Nederland valt vooral het beperkte schap met zelfzorgproducten op – dat kan de Franse consument volgens de Franse wetgeving alleen bij de apotheek kopen – en, zoals gezegd, de ruime aandacht voor beauty. Net als in Nederland ook hier branchevreemd en veel producten in actie, maar toch oogt het rustiger en heeft het, daardoor wellicht, minder dan in Nederland een actie- en prijsuitstraling. Tot slot: de pui is van glas en je kijkt de hele winkel door – ook dat draagt bij aan de rust en ruimtelijkheid. Dat was onze indruk toen we Kruidvat Lille deze zomer bezochten. Maar klopt die indruk met de visie van Kruidvat?

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Weinig verschil

_x000D_
_x000D_

Bert Verhoef, onder meer director business development bij A.S Watson Benelux, wijst er juist op dat de winkel níet veel verschilt van een Nederlandse Kruidvat. 

_x000D_
_x000D_

“De uitstraling en de assortimentsindeling zijn hetzelfde, en dat geldt ook voor de prijsperceptie en de actiedruk. Jij zegt dat je verschil ziet, maar in feite is de behoefte in Frankrijk hetzelfde als in Nederland. Waar je wel verschil in ziet, is in de merken: we kiezen er voor om in Frankrijk het schap ook te vullen met populaire Franse merken. Daarnaast benadrukken we beauty door het prominent voor in de winkel ruimte te geven. Achter in de winkel hebben we op een overzichtelijke manier de branchevreemde artikelen gepositioneerd.”

_x000D_
_x000D_

Dat we in Nederland vaak smallere gangpaden en meer onrust in die paden zien, heeft vooral met de lokale situatie te maken, zegt Verhoef: “Dit is vooral afhankelijk van de indeling en het aantal vierkante meters waarin je kunt opereren. In Frankrijk hebben we op het optimale vloeroppervlak mooie winkels kunnen neerzetten. In Douai konden we dit zelfs in een fantastisch  historische pand doen. Die panden dragen een belangrijk deel bij aan de uitstraling in de winkel.”

_x000D_
_x000D_

‘Bekt’ de naam Kruidvat eigenlijk wel in ’t Frans? Vormt het misschien een drempel voor de bekendheid van de formule?

_x000D_
_x000D_

“Nee”, zegt Verhoef. “We hebben daar in het Waalse deel van België  ook niks van gemerkt. Het wordt door de consumenten niet als belemmerend ervaren – hoe ze ’t ook uitspreken. Een betere graadmeter is de verkoop van het huismerk: die zien we in Frankrijk even makkelijk over de toonbank gaan als in Vlaanderen en Wallonië. Volgens ons is de Nederlandse formule dus geen drempel.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verschillende locaties

_x000D_
_x000D_

Verhoef zegt dat de expansie naar Frankrijk voortkomt uit het succes van de drogisterijketen in Nederland en België. 

_x000D_
_x000D_

“Kruidvat België is succesvol. We hebben in België de afgelopen jaren vele tientallen winkels geopend en doen dat nog steeds, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. We zagen dat daar ook Franse consumenten hun boodschappen doen, dus het was een logische beslissing om aan de andere kant van de Frans-Belgische grens Kruidvat-winkels te openen.”

_x000D_
_x000D_

De eerste Kruidvat in Frankrijk opende in Lille, de tweede in Douai. Nu is daar Hazebrouck bijgekomen, en binnenkort Sin-le-Noble.

_x000D_
_x000D_

“Door op verschillende type locaties een winkel te openen doen we veel ervaring op. Douai is een relatief kleine plaats waar we een vestiging hebben in de hoofdstraat, terwijl we in Lille buiten het directe centrum zitten van een grote stad. Kruidvat Hazebrouck is gevestigd in een winkelcentrum in de periferie. Het zijn dus allemaal verschillende locaties, waarmee we kunnen uitvinden: wat werkt wel en wat werkt niet? Hierdoor doen we ervaring op om te bekijken waar onze formule het beste inspeelt op de wensen van de Franse consument. We willen hier de komende tijd van leren om vervolgens te bepalen waar we nog meer Kruidvat-winkels kunnen openen.”

_x000D_
_x000D_

De introductie van Kruidvat in Frankrijk is een logische stap in de strategie van A.S. Watson. Onze aandeelhouders zijn overigens al in Frankrijk actief met de parfumerieketen Marionnaud – die verder ook vertegenwoordigd is in Oostenrijk, Spanje, Hongarije, Italië,  Portugal Roemenië, Slowakije, Zwitserland en Tsjechië. In Duitsland hebben we een succesvol zusterbedrijf, drogisterijketen Rossmann. Intussen blijven we zowel in Nederland als België vestigingen openen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Geen spoorboekje

_x000D_
_x000D_

Het lijkt erop dat Kruidvat Frankrijk vanuit het noorden ook wellicht het zuiden gaat veroveren. Hoe lang gaat dat duren? We willen graag eerst nog een winkel openen in een shopping mall, en in de high street van een grote stad. Voor de Franse markt hebben we geen spoorboekje klaarliggen van data en aantallen die we bereikt willen hebben. We willen op een gecontroleerde manier groeien, bepaald door wat we leren in de bestaande winkels in Frankrijk. Marseille, dat duurt nog wel even.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ook de Kruidvat-winkel in Lille bekijken? Volg onze vlog:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/IMG_6247.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6248.JPG_x000D_
/upload/images/Bert%20Verhoef%20liggend.jpg_x000D_
/upload/images/IMG_6253.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6268.JPG_x000D_
/upload/images/IMG_6269.JPG_x000D_

10/31/2016 13:50

Vanochtend is aan DA-ondernemers bekendgemaakt dat Walborgh Kieskamp, oud-directeur van Biohorma, per 1 november de nieuwe directeur van de DA-formule wordt. Hij is een oude bekende, die vanuit zijn rol als directeur bij Biohorma ook liet zien hart te hebben voor ondernemers. Zo werd al enkele malen de KNDB-ledendag bij Biohorma georganiseerd.

_x000D_
_x000D_

Kieskamp wist in zijn periode bij Biohorma dat bedrijf weer goed op de rails te zetten. “Natuurlijk zijn resultaten behaald in het verleden geen garantie voor de toekomst”, reageert hij desgevraagd, “maar voor mij is dat wel weer de uitdaging bij DA. Dat gezegd: ik vind dat ik nog veel te weinig weet over wat er gebeuren moet bij DA. Ik kom daar echt niet binnen met het gevoel dat ik dat varkentje wel eens even zal wassen, integendeel: ik wil vooral met de mensen intern en de ondernemers praten om te horen hoe zij hier tegen aankijken, en op basis daarvan mijn beeld bepalen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Commerciële opdracht

_x000D_
_x000D_

NDS stelt dat Kieskamp de duidelijke commerciële opdracht heeft: hij moet de DA-formule “commercieel versterken”. Wat dat concreet inhoudt, daar kan Kieskamp, verwijzend naar het citaat hierboven, nog niets over zeggen. Een eerste uitdaging daarbij zal ongetwijfeld zijn om daartoe alle neuzen weer echt dezelfde kant op te krijgen. Dat heeft Henk Castelijns met zijn kernteam al in gang gezet, maar dat stokje zal Kieskamp nu waarschijnlijk gaan overnemen.  

_x000D_
_x000D_

Een andere belangrijke uitdaging is de voorgenomen concentratie van NDS, D.I.O. en Holland Pharma. Zoals bekend heeft de ACM dit nog in onderzoek.

_x000D_
_x000D_

“Ondanks dat gaat de formule met volle kracht vooruit”, aldus Kieskamp. “Zo is de leveringsgraad in samenwerking met Holland Pharma hoger dan ooit. En we hebben grote ambities.”

_x000D_
_x000D_

Kieskamp heeft duidelijk een commerciële taak. Maar gaat hij het beleid daartoe grondig aanscherpen? Desgevraagd zegt Kieskamp dat zijn aanstelling niet direct leidt tot een herziening van het huidige beleid. “NDS/DA zet dan ook stappen naar voren en die trend wil ik voortzetten. Mensen die zich bijvoorbeeld afvragen of mijn aanstelling roet in het eten gooit van de fusieplannen, hebben het mis. Onze ambities zijn groot, maar ook koersvast.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Henk Castelijns, die als ad-interimdirecteur bij NDS fungeert, verdwijnt hierbij overigens niet uit beeld: hij blijft als algemeen directeur bij NDS vooralsnog actief betrokken bij de organisatie.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Foto: Jan Willem Houweling

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/walborgh%20kieskamp003.jpeg_x000D_

9/5/2016 14:01

Wat was voorheen de situatie? Onder DARG (DA Retailgroep) ressorteerden alle ondernemers van de coöperatie, totdat de Fris Gezond & Mooi-formule werd uitgerold: toen kwamen de ondernemers die voor FGM tekenden opeens terecht in een aparte bv. 

_x000D_
_x000D_

“In die tijd was het alles of niets: je tekende wel of niet voor FGM, een tussenweg was er niet”, zegt Gerben Boogaard, eigenaar van drie DA’s in Amsterdam en de kersverse voorzitter van de nieuwe franchisevereniging. “Op die manier ontstonden er twee ‘partijen’ onder de ondernemers, omdat de mensen die voor FGM kozen nu eenmaal net andere belangen hadden dan de mensen die bij het bestaande DA-model bleven. En dat leidde tot frictie, waardoor je als ondernemersclub simpelweg nooit alle neuzen dezelfde kant opkreeg.”

_x000D_
_x000D_

Hoewel er al onder het voorgaande bestuur stappen werden gezet om aan dat schisma een einde te maken, werd de echte aanzet daartoe gerealiseerd na het faillissement van DARG, zegt penningmeester van de franchisevereniging Garry van der Heijden: “We zijn begin dit jaar tijdens onze eerste meeting na het faillissement van DARG als coöperatie in gesprek gegaan met NDS, onze nieuwe retailorganisatie, en die gaven aan dat zij met één ondernemerspartij wilden praten – en dan natuurlijk een partij die ook representatief is voor de volledige groep ondernemers. Dat is de stap geweest op weg naar een nieuwe franchisevereniging.”

_x000D_
_x000D_

Belangrijke vraag was: hoe ervoor te zorgen dat in de nieuwe franchisevereniging alle neuzen wél dezelfde kant op zouden kunnen staan? Hierin bood NDS een concrete mogelijkheid door in feite inclusief te handelen in plaats van exclusief, zegt Boogaard: “Na het faillissement van DARG heeft NDS tot het moment van het tekenen van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst de bestaande contracten niet alleen gerespecteerd, maar ook besloten om de ondernemers meer keus te bieden dan alleen voor of tegen FGM. Je kunt dus voortaan modulair instappen: gebruikmaken van de FGM-modules die bij je passen, maar daarnaast je oude signatuur behouden. Op dat moment heb je een brug geslagen tussen de twee partijen en kun je weer open en constructief met elkaar om tafel zitten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Interim

_x000D_
_x000D_

De formele oprichtingsdatum van DAFV is woensdag 24 augustus. Tijdens de Algemene Ledenvergadering eind dit jaar, zal het bestuur van de franchisevereniging gekozen worden. Intussen is er een interimbestuur, dat is opgemaakt uit leden van het huidige kernteam van DA. Boogaard fungeert als voorzitter, Van der Heijden is penningmeester, Angelique Sloterdijk-Jonker (met 4 DA’s en Mooi’s in de omgeving van Wageningen) is secretaris van de vereniging. Jeroen de Bruin, (eigenaar van een FGM en een Jumbo supermarkt in Delft) staat te boek als algemeen bestuurslid. “Daarnaast zullen er diverse commissies en werkgroepen gestart worden, dus we hebben nog meer mensen nodig die zich actief voor de vereniging – lees: hun collega-ondernemers – willen inzetten”, aldus Van der Heijden.

_x000D_
_x000D_

Dat de leden van het kernteam het interim-bestuur zouden vormen ligt voor de hand, maar de kans is groot dat zij ook in het te verkiezen vaste bestuur terechtkomen, zegt Boogaard: “Dat is niet ons uitgangspunt geweest, maar we horen regelmatig tijdens meetings: ‘Ik hoop dat jullie je ook beschikbaar stellen’. Dus dat gaan we doen. Maar iedereen kan zich verkiesbaar stellen. De enige voorwaarde die we op voorhand stellen aan het bestuur: het moet een afspiegeling zijn van de leden. Alle bloedgroepen moeten zich vertegenwoordigd voelen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Sterke toekomst

_x000D_
_x000D_

Intussen heeft de DAFV al het een en ander op de agenda staan. “Als eerste zijn er voorwaarden gesteld voor het verlengen van de huidige samenwerkingsovereenkomst: er moet voor het eind van het jaar duidelijkheid zijn of de criteria gehaald zijn, met andere woorden: of de overeenkomst wel verlengd kan worden. Dat is het eerste en belangrijkste punt op de agenda”, vertelt Van der Heijden. “Daarnaast willen we samen met NDS een commerciële visie ontwikkelen, met een nieuw verdienmodel dat niet alleen draait om prijs en actie, maar meer om onderscheid en samenwerking met betrokken leveranciers.”

_x000D_
_x000D_

Boogaard: “Het is wel duidelijk dat de ondernemers zich meer moeten committeren aan afspraken. Wanneer NDS goede afspraken kan maken, geeft dat een beter resultaat op de winkelvloer. Dit betekent echter wel dat we met zijn allen mee moeten doen. Alleen als we die afspraken maken en ons eraan houden kunnen we een krachtige partij in de markt worden.”

_x000D_
_x000D_

Maar er zijn nog veel ondernemers die het oude DA gewend zijn, toch?

_x000D_
_x000D_

Van der Heijden: “We gaan niet weemoedig omkijken, zo van: ‘Vroeger was bij DA alles beter.’ We maken ons sterk voor een goede toekomst. En het is onze indruk dat de meesten er zo instaan, men is ervan doordrongen dat de oude manier van doen niet meer werkt. Inmiddels heeft circa 85% van de ondernemers de nieuwe samenwerkingsovereenkomst ondertekend, en naar verwachting zal de rest dat voor eind september ook gedaan hebben. Waar het bestuur met grote interesse naar uitkijkt, is de verwachte overname van D.I.O. door Holland Pharma, het moederbedrijf van NDS (en zelf weer een dochteronderneming van Mosadex). Zoals bekend heeft de Autoriteit Consument & Markt hiervoor nog geen groen licht gegeven.”

_x000D_
_x000D_

“Maar we zien dit wel als een positieve, nieuwe start”, zegt Boogaard. “We beginnen in feite met een schone lei. In tegenstelling tot voorheen zien we dat ondernemers en organisatie goed met elkaar samenwerken. We weten ook dat NDS voor de lange termijn gaat – het is geen investeringsmaatschappij, zij committeren zich echt aan DA. En dat is goed. Want we hebben als DA best wat voor onze kiezen gehad de laatste jaren. DA is nog steeds een goede formule. In feite nog steeds volgens de oude slogan ‘De vriendelijke specialist’. De formule heeft voldoende kracht om dat ook in de toekomst te bewijzen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bij de foto: het interimbestuur, van links naar rechts Garry van der Heijden, Jeroen de Bruin, Gerben Boogaard en Angelique Sloterdijk-Jonker.

_x000D_/upload/images/Bestuur%20DAFV.jpg_x000D_

8/11/2016 14:51

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) gaat na het zomerreces beslissen of de geplande samenwerking tussen DA en D.I.O., die naar het ernaar uitziet concreet neerkomt op een overname door Holland Pharma/Mosadex van FACO, leidt tot een beperking van de keuzemogelijkheden tot inkoop voor drogisten. In een reactie daarop besloot Dokkumse ondernemer Jan Willem Hamstra zijn collega-ondernemers op te roepen zijn petitie te ondertekenen, die hij binnen afzienbare tijd aan de ACM wil aanbieden.

_x000D_
_x000D_

Intussen heeft branche-analist Salimans zich geschaard achter de visie van Hamstra, en heeft dat onderbouwd met cijfers. Hij somt daarbij op welke keuzemogelijkheden de zelfstandige drogist na de fusie nog heeft:

_x000D_
_x000D_

“De zelfstandige drogist kan, naast een gefuseerd DA en D.I.O., terecht bij groothandel Unipharma (waaronder de formule Drogist Bewust Beter, met meer dan 100 deuren), groothandelaar Vriesia met vier winkelconcepten, groothandelaar Schuttelaar met Gezond & Wel (met meer dan 100 deuren) en bij Etos (met meer dan 250 franchisers). Verder kan men zich als franchiser ook aansluiten bij MOOI, Pour Vous of Douglas: daarmee krijgt men toegang tot depositaire merken, en bij de eerste twee formules kan dat ook als combinatie van parfumerie en drogisterij. Ook kan men bij Hema franchiser worden: dat heeft ook een volledige drogisterij-afdeling.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Akkoord belangrijk

_x000D_
_x000D_

Verder wijst hij erop dat alleen een ondernemerscombinatie van meer dan 400 deuren het gevecht kan aangaan met de formules van het grootwinkelbedrijf.

_x000D_
_x000D_

“Etos heeft 540 deuren en Kruidvat (in Nederland) 900, terwijl er volgens IMS iets meer dan 800 zelfstandigen zijn. Het gwb kan betere inkoopprijzen en acties/promoties krijgen, beschikt over marketingbudgetten waar zelfstandigen niet aan kunnen tippen én veel leveranciers gunnen introducties de eerste maanden exclusief aan het gwb voordat de zelfstandigen het in huis kunnen halen. Mijns inziens is het dus belangrijk dat de ACM akkoord gaat met het aansluiten van FACO bij de combinatie Mosadex/Holland Pharma/NDS.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Lees ook: 

_x000D_
_x000D_

* Petitie vóór samenwerking D.I.O. en DA

_x000D_
_x000D_

* Opinie: Sterven in vrijheid

_x000D_