‘Kameleontisch karakter is essentieel’

Jacco van Liere heeft het altijd als zijn persoonlijk adagium gezien dat groei in verandering schuilt. Toen hij bij het familiebedrijf aan het roer kwam, verlegde hij de focus van het bedrijf van puur drogisterijleverancier naar een klantenmix van drogisten en apotheken. “We sprongen in op een behoefte in de apothekerswereld aan een alternatief voor de grote partijen in de markt. UniPharma kon hen een interessant aanvullend assortiment aanbieden, met name in handverkoop en medische hulpmiddelen.”

Dat smaakte naar meer. In 1996 begon UniPharma ook supermarkten te beleveren, en sinds 2002 is het de groothandel van de gezondheidswinkelketen Gezond & Wel.

“De rode lijn in al die uitbreidingen, is dat we in groeimarkten stappen”, aldus Van Liere.

Goed voorbeeld

Als we puur naar de drogisterijwereld kijken, dan vraag je je af of deze filosofie ook hier door UniPharma wordt toegepast. “Jazeker”, antwoord Van Liere, “maar dat neemt een andere vorm aan. Ik geloof in de mogelijkheid van ondernemers in de drogisterijwereld een goede positie in te nemen. maar dan wel onder bepaalde voorwaarden. De eerste is dat ik vind dat de term ‘drogist’ de lading niet meer dekt. Ik heb er soms wat stoffig beeld bij, Dat stoffige imago moet de drogist van zich afschudden, en op bepaalde locaties moet hij zelfs de term ‘drogist’ laten vallen. Kijk naar Gezond & Wel: jaar na jaar zeer succesvol en nog steeds groeiend, maar in de kern is dat absoluut geen drogisterij.”

Van Liere: ”De focus van UniPharma ligt altijd op groeimarkten. Een duidelijke strategie die het drogisterijkanaal ook dringend nodig heeft: ook de drogist moet inspelen op groeimarkten. Een belangrijke voorwaarde is onderscheid: de groei zit in dingen doen die een ander niet doet. Daarom hebben wij ons verbonden aan Gezond & Wel, en daarom hebben wij de formule Drogist Bewust Beter ontwikkeld. Een drogisterij, die dire werelden verenigt: die van het aanbod massamerken, luxe en gezondheid. Onderscheidend vermogen dat terugkomt in assortiment, productaanbod, in uitstraling, maar vooral: in ondernemerschap.”

Echte ondernemers

Met dit laatste verwijst Van Liere rechtstreeks naar de recent bekendgemaakte fusie van FACO en Holland Pharma. “Ik ontken niet dat sommige zelfstandigen aan krachtenbundeling toe waren. Ik wijs er wel op dat de beide formules onder het dak van moederbedrijf Mosadex alleen maar een echte vuist kunnen maken door meer de hard-franchisekant op te gaan. Harde afspraken richting industrie en ondernemers, die ook door alle ondernemers gehonoreerd moeten gaan worden. Dat zal best een groep ondernemers interesseren. Maar wat blijft er over voor die ondernemer die wil terugvallen op een volledige winkelondersteuning, maar ook echt lokaal wil blijven ondernemen? Ik denk dat juist een groothandel als UniPharma daarop is ingericht. UniPharma biedt een volledige winkelondersteuning, een compleet en onderscheidend assortiment (alles onder één dak) en een flexibel logistiek apparaat. Zo bieden we de drogist de mogelijkheid om zich in zijn lokale markt te onderscheiden én zijn klanten optimaal – en vaak zelfs verrassend – van dienst te zijn. Als ondernemer mag ik stellen dat UniPharma de laatste echte ondernemersgroothandel is: een ondernemer voor ondernemers. In die zin zie ik de toekomst zonnig tegemoet, omdat ik denk dat het voor veel drogisten een must is om eigen keuzes te kunnen blijven maken. Zij begrijpen dat deze tijd vraagt om een andere marktbenadering en dus andere winkelpositionering. Gelukkig begrijpen onze klanten dit, zodat we ook dit jaar weer nieuwe winkels hebben kunnen openen.”

Daarmee gaat Van Liere op een positieve manier 2017 in, 140 jaar nadat de grondleggers van UniPharma startten met ondernemen.

De bedrijfsvideo van UniPharma zie je hier