Branche

11/26/2019 11:00

Algemeen directeur van Etos Saskia Egas Reparaz gaf, na een korte geschiedenis van Etos, aan dat de focus van de drogisterijorganisatie na 100 jaar eigenlijk niets veranderd is. Want oprichter Philips zei al: als we goed voor onze mensen zorgen, dan komt er kwaliteit uit hun handen. Die focus op gezond en  goed in je vel zitten, is nog steeds relevant: onze belangrijkste missie is elke dag de klant helpen zich goed te voelen. In dat kader moet je ook onze recente overname zien van de gezondheidswebsites, waarmee we klanten niet alleen in de winkel maar ook thuis kunnen bijstaan. Dat moet ook wel, want de klant verandert sneller dan ooit – en dus ook de klantvragen. Zo verrast het ons dat klanten steeds minder vragen naar een specifieke tandpasta, maar naar hoe ze van bijvoorbeeld tandvleesproblemen afkomen. De vragen verschuiven dus van productgericht naar probleemgericht.”

_x000D_
_x000D_

Om inzicht te krijgen in die klant en zijn klantvraag, start Etos vanaf nu een jaarlijks gezondheidsonderzoek. “We willen ons verdiepen in de klant om Etos klaar te maken voor de toekomst. We onderzoeken daarom jaarlijks hoe goed Nederlanders zich voelen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Voedingsgewoontes belangrijkst

_x000D_
_x000D_

De eerste resultaten van dat onderzoek? Mensen geven zichzelf gemiddeld een zeven op het gebied van hoe goed ze in hun vel zitten. Ze zijn het meest tevreden over hun voeding en het minst tevreden over hoeveel ze bewegen. Om je goed te voelen vinden mensen uiterlijk het minst vaak belangrijk (65%), gevolgd door beweging (81%) en voedingsgewoontes (82%). Innerlijke balans (92%) en lichamelijke gezondheid (94%) zijn voor bijna iedereen belangrijk om zich lekker in zijn of haar vel te voelen. Balans, beweging, gezondheid, voeding en uiterlijk zijn voor minstens zes op de tien Nederlanders redelijk tot heel erg belangrijk voor hoe goed ze zich voelen.

_x000D_
_x000D_

Er zijn significante regionale verschillen, zo blijkt uit het onderzoek. Zo is uiterlijk in West-Nederland belangrijker dan in het Oosten (69% vs 57%). Inwoners van Noord- en Oost-Nederland zijn meer tevreden over hun voedingsgewoontes dan mensen in Zuid- en West-Nederland (resp. 7,9 en 7,6 vs 7,2). In Noord- en Oost-Nederland zijn mensen meer tevreden over hun mentale gezondheid dan in het Zuiden en Westen (7,5 vs een 7). In Noord- en Oost-Nederland geven mensen resp. een 7,3 en 7,1 vs 6,9 in Zuid- en West-Nederland over hun innerlijke balans. Op beweging scoort West-Nederland minder tevreden dan Noord-Nederland (6,5 vs 6,8).   

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Advies

_x000D_
_x000D_

Bijna een kwart van de Nederlanders zou het liefst iets willen aanpassen op het gebied van beweging, daar zijn mensen het minst tevreden over zijn. Zes van de tien Nederlanders heeft behoefte aan advies op gebied van hoe ze zich lekker en goed in hun vel kunnen voelen. Een op de vijf mensen wil advies op het gebied van gewichtsverlies, daarna op het gebied van slaap, energie en ontspanning.

_x000D_
_x000D_

Egas Reparaz: “In de winkels van Etos en online kunnen mensen persoonlijk advies krijgen van een van de 2400 gediplomeerde Etos-drogisten, zelfzorggeneesmiddelen vinden of ze kunnen direct een afspraak maken met een zorgspecialist.”

_x000D_
_x000D_

Etos wil klanten stimuleren om zich beter te voelen, zegt Egas Reparaz: “Het overall cijfer zeven mag een acht worden, en daar wil Etos klanten bij helpen.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Startsein

_x000D_
_x000D_

De presentatie vond plaats tijdens een persevent in Amsterdam waar opvallend veel lifestylejournalisten, vloggers en andere influencers op af waren gekomen; zelf zagen we weinig aanwezigheid van dagblad- of vakpers. Etos focust zich hiermee duidelijk op het communiceren van de nieuwe positie richting de consument. Want dat is wel de crux van wat er tijdens het jubileum werd gepresenteerd: Etos wil anders met zijn klanten omgaan – maar dan moet de klant dat ook willen. Het startsein daartoe is nu gegeven.

_x000D_/upload/images/Persbijeenkomst.jpg_x000D_
/upload/images/Presentatie%20Saskia.jpg_x000D_
/upload/images/Dr_%20Leenarts.jpg_x000D_
/upload/images/Floris%20Wouterson.jpg_x000D_
/upload/images/Persbijeenkomst%20met%20Zuster%20Kleinod.jpg_x000D_

11/12/2019 17:25

Uit onderzoek van het IVM (Instituut voor Medicijngebruik) is gebleken dat de consument te weinig afweet van de pijnstillers de ze gebruiken. Deze Pijnpeiling toont dat meer dan de helft van de ondervraagden de essentiële onderdelen van goed gebruik van pijnstillers, zoals paracetamol en ibuprofen, niet weet. Zelfs bij chronisch zieke patiënten is er sprake van gebrek aan kennis. Het is voor de drogisterijbranche erg belangrijk dat pijnstillers op een veilige en correcte manier gebruikt worden. Het geven van persoonlijk advies aan de consument bij de aanschaf van zelfzorggeneesmiddelen, is daarom van belang. Vanaf 11 november wordt daarom de derde editie van de Week van de Pijn georganiseerd. In deze week staat het zichtbaar maken van de drogist als Erkend Specialist in Zelfzorg centraal. 

_x000D_
_x000D_

Op het moment wordt er door de consument nog te weinig om advies voor zelfzorgmedicijngebruik gevraagd. De bijsluiter wordt weinig gelezen, terwijl dit wel nodig is voor veilig gebruik. Daarnaast blijkt dat het voor veel consumenten niet volledig duidelijk is dat er opgeleide drogisten aanwezig zijn in de winkel, die advies kunnen geven over de medicijnen. Het is belangrijk dat tijdens de Week van de Pijn, hierop ingespeeld wordt door duidelijk te maken dat de drogist het aanspreekpunt is voor juiste zorg bij kleine kwalen. Volgens de directeur van het CBD (Centraal Bureau Drogisterijbedrijven), Marten Hummel, is het van belang dat de klant getoond wordt wat de toegevoegde waarde is van een drogisterij: persoonlijk verantwoorde zorg. 

_x000D_
_x000D_

Tot nu toe zijn consumenten zich nog te weinig bewust van de risico’s die pijnstillers met zich mee kunnen brengen en overschatten zij hun eigen kennis hierover. Het is daarom belangrijk dat drogisten zich actief opstellen en de klant bij aankoop wijzen op de risico’s van de zelfzorggeneesmiddelen, ook wanneer hier niet om gevraagd wordt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten en patiënten het juist fijn vinden om spontaan advies te krijgen. De resultaten van de Pijnpeiling kunnen hierin ondersteunen en zorgen voor aandacht in de media voor de drogist als Erkend Specialist in Zelfzorg. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Te weinig kennis

_x000D_
_x000D_

Uit het onderzoek van IVM komen opvallende resultaten naar voren. Van de onderzochte deelnemers slikt 60% dagelijks pijnstillers, neemt praktisch 25% dagelijks paracetamol en een ruime 10% dagelijks pijnstillers tegen ontstekingen zoals ibuprofen. Opmerkelijk  

_x000D_
_x000D_

De directeur van het IVM, Ruud Coolen van Brakel, merkt op dat te weinig kennis van de geneesmiddelen ervoor kan zorgen dat de consument het per ongeluk verkeerd gebruikt, wat gezondheidsschade kan veroorzaken. Het probleem dat veel (chronische) patiënten genoeg kennis denken te hebben van de geneesmiddelen en de risico’s niet inzien, mag niet onderschat worden. Aangezien zelfzorggeneesmiddelen zonder recept te verkrijgen zijn, is advies van de drogist van essentieel belang. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Week van de Pijn

_x000D_
_x000D_

Tijdens deze week besteedt ieder bedrijf aandacht aan het thema ‘Pijn en pijnstillers’, waarbij zij hun eigen gekozen communicatiemiddelen inzetten om actie te voeren. Voorbeelden hiervan zijn acties in de winkel, informatie op de website, huis-aan-huis magazines en folders en het gebruik van verschillende social mediakanalen. In hun communicatie met de klant, kunnen zij verschillend materiaal dat gecreëerd is door het CBD inzetten. Voorbeelden hiervan zijn een online kennisquiz en magazine met informatie over veilig medicijngebruik bij pijn, en content op maat. 

_x000D_
_x000D_

Tot slot noemt Marten Hummel nog dat een goede voorbereiding noodzakelijk is tijdens de Week van de Pijn. Het is van belang dat medewerkers goed op de hoogte zijn van de beschikbare kennis over pijn. Zij kunnen nog eens kijken naar de advieskaarten over Pijn, het magazine Pijn & Griep en het campagnemagazine op het nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Hummel: “Als we gezamenlijk een goede invulling geven aan deze landelijke campagne, benadrukken we onze belangrijke positie in de zorgketen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/21198576_l%20kopie.jpg_x000D_

11/13/2019 14:17

AH verkoopt zelfzorggeneesmiddelen die uitsluitend via apotheker en drogist (UAD) verkocht mogen worden in de supermarkt waarbij in het schap een tablet met telefoonhoorn is gemonteerd. Hiermee kunnen consumenten contact zoeken met een (assistent)drogist op afstand.

_x000D_
_x000D_

Een onaanvaardbare situatie, stelt het CBD dat opkomt voor de belangen van de drogist als Erkend Specialist in Zelfzorg. Toen AH startte met de Drogist Op Afstand (DOA) heeft CBD dan ook onmiddellijk aan IGJ gevraagd hier handhavend tegen op te treden. De DOA is immers in strijd met art. 62 lid 2 van de Geneesmiddelenwet. IGJ heeft aan dat verzoek geen gevolg gegeven. Daarom is CBD hiertegen in beroep gegaan bij de rechtbank. Vorige week was de rechtszitting bij de rechtbank Midden-Nederland in Utrecht.

_x000D_
_x000D_

De DOA past niet binnen de wet omdat:

_x000D_
_x000D_

* tijdens de openingsuren niet standaard toezicht wordt gehouden op de aflevering van UAD-geneesmiddelen door een aanwezige (assistent)drogist;

_x000D_
_x000D_

* niet wordt nagegaan of de klant een adviesbehoefte heeft;

_x000D_
_x000D_

* er tijdens de openingsuren niet standaard een (assistent-)drogist in het AH-verkooppunt aanwezig is om advies te geven indien de klant daar behoefte aan heeft;

_x000D_
_x000D_

* de Drogist op afstand non-verbale communicatiesignalen mist en daardoor niet goed kan adviseren.

_x000D_
_x000D_

Het gevolg van de verkoopmethode Drogist op afstand is dat:

_x000D_
_x000D_

* klanten ongemerkt en ongezien met zo veel geneesmiddelen als ze willen (bijv. zware pijnstillers) de winkel uit kunnen lopen;

_x000D_
_x000D_

* klanten die advies vragen foute adviezen kunnen krijgen;

_x000D_
_x000D_

* klanten die geen advies vragen zonder zich dat mogelijk te realiseren, met de verkeerde geneesmiddelen de winkel uit kunnen lopen.

_x000D_
_x000D_

Marten Hummel, directeur CBD: “De verkoopmethode van Albert Heijn voldoet niet aan de verantwoorde zorg zoals die bedoeld is in de Geneesmiddelenwet bij geneesmiddelen die uitsluitend bij apotheek en drogist verkrijgbaar zijn. De drogist op afstand zet verantwoorde zorg op afstand en brengt onaanvaardbare gezondheidsrisico’s met zich mee. We vinden dat iedereen die UAD-geneesmiddelen verkoopt, zich aan de wet moet houden en verantwoorde zorg moet aanbieden. Drogisten doen dat ook en investeren in de kwaliteit van verantwoorde zorg.”

_x000D_
_x000D_

Oproep Consumentenbond en IVM

_x000D_
_x000D_

De Consumentenbond en het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) denken er precies zo over en vinden ook dat er een einde moet komen aan de drogist op afstand zoals bij Albert Heijn. De twee organisaties hebben een open brief gestuurd aan het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). In deze brief uiten zij hun grote zorgen. Albert Heijn neemt onaanvaardbare gezondheidsrisico’s door zelfzorgmiddelen zonder actief toezicht in de winkels te verkopen. Een schermpje is onvoldoende. Deze verkoopmethode voldoet niet aan verantwoorde zorg.

_x000D_
_x000D_

De verwachting is dat de rechter over enkele weken uitspraak doet.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

4/1/2019 14:36

Na drie maanden van voorbereiding is de basis gelegd voor de uitrol van Bear & Cuty. De focus van B & C zal gericht zijn op actieve expansie; de focus dit jaar ligt op een groei naar 150 drogisten; in 2020 verwachten we de grootste drogisterijformule voor zelfstandigen te zijn. Daartoe zoeken wij een internationaal georiënteerde

_x000D_
_x000D_

ACQUISITIE MANAGER EUROPA

_x000D_
_x000D_

Zelfstandige drogisten met een overkoepelende blik worden nadrukkelijk voor deze vacature uitgenodigd.

_x000D_
_x000D_

Vereisten zijn een goede, hands-on kennis van de Nederlandse markt; ervaring met internationale handel en een goed retailnetwerk. Omdat inmiddels ook in Scandinavië veel belangstelling is voor de formule, en zelfs de Franse markt er klaar voor lijkt te zijn, hebben wij een voorkeur voor een internationaal georiënteerde kandidaat.

_x000D_
_x000D_

Kandidaten kunnen zich wenden tot info@debeteredrogist.nl

_x000D_
_x000D_

De selectieprocedure start in vandaag.
_x000D_
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld

_x000D_

3/31/2019 14:37

De retailorganisatie in kwestie is Bear & Cuty, een afsplitsing van de DANDS Group. Zij zochten een Nederlandse partner en menen die gevonden te hebben. De woordvoerder van de Nederlandse organisatie, Hans Jansen, mailt ons dit: "We hebben een goede basis voor uitrol van onze formule; in Nederland zullen zich dit jaar naar verwachting nog 150 drogisten bij ons aansluiten, zodat we in 2020 de grootste drogisterijformule voor zelfstandigen zullen zijn. We zijn gericht op explosieve expansie: inmiddels is er ook in Scandinavië veel belangstelling en zelfs de Franse markt lijkt klaar te zijn voor onze innovatieve formule."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Acquisitie

_x000D_
_x000D_

Om deze groeiplannen te realiseren, is de organisatie per direct op zoek naar een acquisitie manager. "We zoeken nadrukkelijk een Nederlandse zelfstandige drogist, die voor ons het land intrekt om met potentiële partijen te praten. Gezien onze expansieplannen zal hij deel uitmaken van de directie. Een goede ondernemer die zijn blik wil verruimen, roepen wij op om zich bij ons te melden. Een internationale oriëntatie is een pre."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vacature

_x000D_
_x000D_

Wij zullen u over deze ontwikkeling blijven berichten. U vindt HIER>> de officiële vacature.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

3/9/2019 12:40

Het plan om risicowaarschuwingen af te geven, is afkomstig van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven, en maakt deel uit van het streven om de rol van de drogist te sturen richting een nulde-lijnszorgspecialist.

_x000D_
_x000D_

“Ruim 80% van de branche bezit het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg en levert daarmee verantwoorde zorg", stelde CBD-directeur Marten Hummel in 2017. "En we werken continu aan verbetering, bijvoorbeeld met verbeterde zelfzorgstandaarden en jaarlijkse nascholing. Ook hebben experts in opdracht van het CBD risico-waarschuwingen bij zelfzorggeneesmiddelen ontwikkeld. De (assistent)drogist geeft straks bij het afrekenen van bepaalde middelen altijd en ongevraagd een waarschuwing rondom gebruik. Veel consumenten overschatten namelijk hun kennis over zelfzorgmiddelen. We informeren de consument ook over zelfzorg en eventuele risico’s met diverse publiekscampagnes, bijvoorbeeld over pijnstillers.”
_x000D_
De beslissing om risicowaarschuwingen af te geven, betekent een verdieping van de rol van de drogist als zelfzorgspecialist.
_x000D_
In 2017 beoordeelde de Raad van Accreditatie (RvA) het keuren door CBD van de Erkende Specialisten in Zelfzorg en verlengde, op basis van zijn positieve oordeel, de accreditatie van het CBD tot 2021. Hiermee behoort het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg tot de keurmerken in de zorg die gecontroleerd en goed bevonden zijn. Zo kan de belofte van de Erkende Specialist in Zelfzorg waar gemaakt worden: het leveren van verantwoorde zorg aan de klant bij verkoop en adviseren over zelfzorggeneesmiddelen en is duidelijk dat de drogisterijbranche niet als een slager het eigen vlees keurt.

_x000D_
_x000D_

Actieve waarschuwing

_x000D_
_x000D_

Bij het leveren van verantwoorde zorg hoort niet alleen de (passieve) kassacheck, maar nu ook de actieve risicowaarschuwing. Concreet: in plaats van dat de klant bij de kassa gevraagd wordt op hij bekend is de (bij)werkingen van een product, wordt vanaf juni bij bij negen geneesmiddelengroepen actief verteld dat de klant moet letten op eventuele risico's en toch vooral de bijsluiter moet lezen.
_x000D_
Welke producten krijgen een risicowaarschuwing? "Dat wordt niet door ons bepaald", zegt Van Haarlem. "De selectie van producten waarvoor we een risicowaarschuwing willen afgeven,  is gemaakt door de experts. "Denk aan hoogleraren farmacotherapie, medische specialisten, huisartsen, apothekers en drogisten."

_x000D_
_x000D_

Geleidelijk

_x000D_
_x000D_

De start van de risicowaarschuwingen is eerder 'zacht' dan 'hard': er is geen concrete datum in juni afgegeven, en ook wordt begonnen met vijf van de negen risicogroepen. Er wordt dus uitgegaan van een geleidelijke overgang. Waarom eigenlijk?
_x000D_
"We willen beginnen met 5 risicowaarschuwingen. De implementatie gaat stap voor stap, zodat zowel bedrijven als winkelmedewerkers zich in die rol kunnen voegen", zegt Niels van Haarlem, persvoorlichter bij het CBD. "We hebben goed gekeken naar de voorwaarden onder welke we dit goed kunnen implementeren. De eerste voorwaarde is dat dit past in de winkelprocessen van een drogisterij: hoe pak je dat praktisch aan bij de kassa, hoe borg je dat die risicowaarschuwing gegeven wordt, en wat als er een klant met 9 producten aan de kassa verschijnt die allemaal om een risicowaarschuwing vragen? Om met dat laatste te beginnen: we verwachten dat die kans bijzonder klein is: we denken dat het maximaal 2 waarschuwingen per klant kan betreffen. En praktisch gesproken doet de drogisterijmedewerker dit al: het past uitstekend binnen de kassacheck. Alleen is er bij bepaalde producten in plaats van een vraag een waarschuwing."
_x000D_
Het CBD heeft daartoe het afgelopen jaar bij circa honderd drogisten een proef uitgevoerd, waarbij de risicowaarschuwing automatisch bij de medewerker op de kassa verschijnt: "De uitkomst van de proef is dat dit prima in de werkzaamheden van de drogisterij past."
_x000D_
Blijft even de vraag waarom dit dan toch gefaseerd wordt uitgevoerd.
_x000D_
"We willen de drogist ook weer niet overvoeren. We gaan het stap voor stap inregelen", aldus Van Haarlem.

_x000D_
_x000D_

Communicatie

_x000D_
_x000D_

Het CBD stelde nog een tweede voorwaarde: de risicowaarschuwing moest goed bij de consument 'landen', en dus goed gecommuniceerd worden. "We doen dit voor de consument, en dat moeten we goed laten weten. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat de consument achter deze risicowaarschuwingen staat. We hebben  uitgebreid kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedaan met groepen consumenten naar hoe we het beste de risicowaarschuwing kunnen vertellen – daartoe hebben we een extern communicatiebureau, gespecialiseerd in communiceren in de zorg ingeschakeld." Dat heeft onder meer geleid tot animaties, die de bedrijven gaan gebruiken om de kassamedewerkers en (assistent) drogisten te informeren over het geven van de risicowaarschuwing. De animaties komen ook op het nascholingsplatform van het CBD.
_x000D_
In eerste instantie is de communicatie overigens gericht op de drogisten en retailorganisaties. "Pas als de branche er vertrouwd mee is, gaan we de consumenten informeren. Onder meer met een landelijke publiciteitscampagne."

_x000D_
_x000D_

Overgrote meerderheid

_x000D_
_x000D_

"Dit versterkt de rol van de drogist als zelfzorgspecialist", zegt Van Haarlem. "Er is bij alle leden van het CBD consensus over de te volgen weg, dus alle leden gaan deze risicowaarschuwingen opnemen. En alle gecerticifeerde drogisten zullen dit gaan uitvoeren. En door het geven van de risicowaarschuwing maak je contact met je klant en wordt het werk  nog interessanter."
_x000D_
Op dit moment is 85% van de drogisten gecertificeerd. Wat betekent dit voor de overblijvende 15%?
_x000D_
"Dit is een instrument om de klanten – en in feite de maatschappij – te laten zien waar een drogist voor staat, en wat zijn meerwaarde is. De risicowaarschuwingen die gecertificeerde drogisten zal voor niet-gecertificeerde een incentive zijn om zich bij ons aan te sluiten", meent Van Haarlem. Hij kan niet zeggen hoe deze niet-gecertificeerden in de tussentijd met die risicowaarschuwingen omgaan. "De overgrote meerderheid gaat dit uitvoeren. En ik denk dat we dat uitstekend zullen doen."

_x000D_/upload/images/44324053_l.jpg_x000D_

2/21/2019 13:29

Om als drogist of medewerker in een drogisterij klanten vakkundig te kunnen adviseren, is gedegen vakkennis nodig. Te meer omdat de consument de eigen kennis over zelfzorggeneesmiddelen overschat en de risico’s onderschat. Stichting Pharmacon neemt als een van de gecertificeerde exameninstanties vakexamens af en draagt daarmee bij om het kennisniveau binnen de wettelijke kaders te waarborgen. Maar hoe ziet de toekomst van de drogisterijbranche eruit?

_x000D_
_x000D_

Tijdens het congres “Daar Worden Drogisten wijzer van”, dat ter ere van het 75-jarig jubileum wordt georganiseerd, vertelt Pharmacon hoe consument, huisarts en de drogist zelf de toekomst van de branche zien. De stichting heeft drie onderzoeken laten verrichten: hoe ziet de consument de positie van de drogist, hoe kijken huisartsen ernaar, en hoe beoordelen drogisten zichzelf? De uitkomsten van deze marktonderzoeken worden, aangevuld met conclusies en aanbevelingen, tijdens het congres gepresenteerd door André de Heer van onderzoeksbureau Initial Concept. Dit brengt de discussie op gang tussen alle genodigden. Oud-huisarts Tom van ’t Hek treedt op als dagvoorzitter. Van 't Hek staat erom bekend dat hij zorgt voor levendige interactie met de zaal. Spreker Ivan Wolffers, schrijver, arts en hoogleraar, geeft tijdens het congres op geheel eigen wijze zijn visie op de rol van de drogist.
_x000D_
Bent u er dinsdag 19 maart bij?  Stichting Pharmacon verwelkomt u graag vanaf 13:30 uur in het Media Plaza van de Jaarbeurs Utrecht.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Agenda

_x000D_
_x000D_

13.30 uur – Ontvangst

_x000D_
_x000D_

* Video over Pharmacon 75 jaar

_x000D_
_x000D_

* Welkomstwoord Jalmar Wesselink

_x000D_
_x000D_

* Introductie dagvoorzitter Tom van ’t Hek

_x000D_
_x000D_

* Uitkomsten van het marktonderzoek door André de Heer

_x000D_
_x000D_

* Samenvatting en uitkomsten
_x000D_
        Eigen visie Tom van ’t Hek en interactie met de zaal

_x000D_
_x000D_

* Hoe kan de drogist zich duidelijker profileren?
_x000D_
        Door arts, hoogleraar en schrijver Ivan Wolffers

_x000D_
_x000D_

* Samenvatting en adviezen van Tom van ’t Hek en Jalmar Wesselink

_x000D_
_x000D_

* Afsluiting, waarna aangeklede netwerkborrel
_x000D_
 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Bijwonen

_x000D_
_x000D_

Datum en aanvang Congres:    Dinsdag 19 maart, 13:30 uur
_x000D_
Locatie van het congres:         Mediaplaza, Kon. Jaarbeurs, Utrecht

_x000D_
_x000D_

Aan het congres zijn voor u geen kosten verbonden.
_x000D_
Inschrijven kan HIER>>
_x000D_
Voor meer informatie: www.Pharmacon.nl

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202019-02-21%20om%2013_28_28.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-02-21%20om%2013_28_34.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-02-26%20om%2008_59_00.png_x000D_

2/1/2019 10:09

Begin januari kijken we met een frisse, vaak wat rooskleurige blik naar de toekomst. En de nieuwjaarsreceptie van NCV/CBD biedt een mooie gelegenheid om te zien waar de piketpaaltjes zijn geplaatst. Want zowel NCV als CBD vertellen hoe 2018 is gegaan en wat voor 2019 in het verschiet ligt. En de gesprekken met de aanwezige mensen uit retail, industrie en branche-organisaties zijn altijd interessant. Ook zorgt de organisatie er eigenlijk altijd wel voor dat de gastspreker nieuwe inzichten biedt.

_x000D_
_x000D_

Standaard wordt beide voorzitters gevraagd wat er in het afgelopen jaar gebeurd is en wat ze voor het komend jaar verwachten. Na een aantal jaren zie je patronen: thema's keren terug, je kunt ook niet altijd iets nieuws vertellen. De beweging is duidelijk: gestaag groeit de drogisterijbranche in zijn rol als zelfzorgspecialist. En ook de cosmeticabranche legt steeds meer de focus op de gezondheidsaspecten van haar product. Hoewel de nieuwjaarsreceptie dus weinig verrassends bracht, zit er wel een voortgaande, en licht optimistische lijn in het verhaal van de laatste jaren.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nulde-lijns

_x000D_
_x000D_

Het CBD werkt al jarenlang aan een nieuwe positie van de drogist als nulde-lijnszorgspecialist. Dus het spreekt voor zich dat dit al jaren onderwerp van gesprek is van de voorzitter. Nieuw is het frisse elan dat 'nieuwe' voorzitter Ed van de Weerd (hij werd in mei 2018 de nieuwe managing director van Kruidvat en nam toen het voorzittersstokje over van Johan Boeijenga) gaf aan dat streven, deels doordat hij uit een andere branche komt en met een frisse blik tegen de problematiek aankijkt. Hij gaf aan verrast te zijn door de professionaliteit waarmee drogist deze rol wil invullen. Volgens hem is dit ook het juiste moment om in te spelen op de veranderingen in de maatschappij en in de zorg. “De traditioneel grote afstand tussen zelfzorg en de eerstelijnszorg neemt af", vertelde hij. "Zelfzorg wordt belangrijker. Dan is de drogist de aangewezen partner voor zorgverleners en overheid als het gaat om het geven van persoonlijk advies over zelfzorg aan de consument." Volgens Van de Weerd kan de drogist daarmee de druk op de huisartsenpraktijk wegnemen en zo een bijdrage leveren aan het verlagen van de kosten in de zorg.

_x000D_
_x000D_

“Drogisten hebben een unieke positie als erkend specialist in zelfzorg", gaf hij het gehoor mee. "We gaan deze positie verzilveren en laten zien dat drogisten een volwaardig partner zijn voor zorgverleners en overheid."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Trots

_x000D_
_x000D_

Bij de NCV heeft werken aan het imago al jarenlang de aandacht. Enerzijds om negatieve connotaties van cosmetica tegen te gaan, anderzijds om aan te geven wat de echte (en soms onvermoede) benefits van cosmetica zijn.

_x000D_
_x000D_

De laatste campagne van de NCV, Zeker door Cosmetica, heeft wat dat betreft die benefits beter geconcretiseerd. En niet alleen dankzij diverse nieuwe uitgaven, van ‘INCI-boekje’ tot ‘Feiten & Cijfers’.

_x000D_
_x000D_

"We hebben ook een toilettasje verspreid onder stakeholders, waarmee de diversiteit van cosmetica wordt gevisualiseerd en waarmee we de onmisbare bijdrage die cosmetica geeft aan ons zelfvertrouwen, welzijn, verzorging en hygiëne duidelijk hebben gemaakt", vertelde NCV-voorzitter Monica van Ee. "Mede hierdoor is de NCV sneller in gesprek gekomen met beleidsmakers en andere stakeholders. Op deze campagne ben ik dan ook heel trots." Het zal geholpen hebben dat de NCV een public-affairsbureau inschakelde om beter contact te leggen met Tweede-Kamerleden. De NCV laat momenteel een jeugdstudie uitvoeren, die het ook graag aan hen wil aanbieden. 

_x000D_
_x000D_

"Ik verwacht dat dit onderzoek duidelijk maakt wat cosmetica kan betekenen voor jongeren die opgroeien in onzekerheid over de wereld, over hun thuissituatie en over hun veranderende lichaam."

_x000D_
_x000D_

Voor 2019 blijven thema’s als duurzaamheid, werkzaamheid en veiligheid hoog op de NCV-agenda staan. "De NCV heeft een nieuwe positieve, proactieve weg ingeslagen, die goed is voor de vereniging en haar leden", aldus Van Ee.

_x000D_
_x000D_

Zij verwacht veel van de nieuwe uitgave ‘Zeker in de Zon’, waarin honderd vragen over zonnen en anti-zonnebrandmiddelen beantwoord worden. De NCV zal deze uitgave mét een eigen anti-zonnebrandproduct aan veel stakeholders aanbieden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer gecertificeerden

_x000D_
_x000D_

Vast onderwerp van gesprek bij het CBD is altijd hoe het gaat met de certificering. Elk jaar stijgt dat percentage, al sluit ook elk jaar een aantal drogisterijen zijn deuren. Van de Weerd benaderde het anders: “We hebben de lat van de kwaliteit die we willen leveren hoog gelegd. Toch is op dit moment 85 procent van de drogisten gecertificeerd en levert verantwoorde zorg." Streven blijft natuurlijk om dat percentage verder te verhogen: Doel is dat alle drogisten gecertifieerd zijn zodat wij een serieuze partner zijn voor de klant, de zorgverlener en de overheid in zelfzorg en verantwoord medicijngebruik. Daarvoor ga ik mij inzetten.”

_x000D_
_x000D_

Hij benadrukte dat de sector recentelijk veel heeft geïnvesteerd in het verhogen van de kwaliteit en van de zichtbaarheid van de drogist. "Het aantal gecertificeerde drogisten neemt nog steeds toe, het nascholingsplatform ‘Zorg dat je bijblijft!’ wordt massaal gebruikt en jaarlijks organiseert de sector drie publiekscampagnes om de consument te informeren over de toegevoegde waarde van de drogist en het juist gebruik van zelfzorgmedicatie."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Proeftuin met huisartsen

_x000D_
_x000D_

_x000D_
"2019 wordt een belangrijk jaar waarin we onze positie als erkend specialist in zelfzorg gaan verzilveren", zei Van de Weerd. Dit vanwege twee belangrijke projecten. De eerste is de introductie van de actieve risicowaarschuwing, met advies, bij aankoop van negen verschillende zelfzorggeneesmiddelen. Daarnaast start het CBD binnenkort een proeftuin met huisartsen – die vorig jaar overigens al werd aangekondigd, maar toch wat voeten in de aarde had. In deze proeftuin gaan huisartsen en drogisten in Brummen actief samenwerken om in overleg de juiste zorg op de juiste plek te geven aan patiënt en klant. "Daarmee kan de drogist de druk op de huisarts verlichten en een bijdrage leveren aan het verlagen van de zorgkosten. Aan de andere kant zullen drogisten klanten op het juiste moment moeten doorsturen naar de huisarts. Overigens verwijzen drogisten al meer dan 250.000 keer per jaar.Deze samenwerking tussen huisarts en drogist moet de nieuwe standaard worden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Toejuichen

_x000D_
_x000D_

Gastspreker Victor Mids, arts en illusionist, ging in op diverse beïnvloedingstechnieken en liet de aanwezigen zien hoe deze technieken werken, zonder al te opvallend te suggereren dat deze toegepast kunnen worden om de consument te verleiden. Maar als arts plaatste hij ook enkele inhoudelijke opmerkingen. Zo stond hij stil bij het zogeheten placebo-effect, wat volgens Mids wel degelijk werkt. Het kan, meent hij, mogelijk de druk op de eerstelijns zorg verminderen. Al is hierbij ook een rol voor goede voorlichting in de drogisterijen weggelegd. Mids: “Iedereen gaat te makkelijk naar de huisarts terwijl de drogist prima voorlichting kan geven over kleine kwalen. Ik juich het dan ook toe als drogisten de druk op de eerstelijns zorg wegnemen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Overigens is de NCV begonnen met de voorbereiding van haar 70-jarige jubileum in 2020. De details daarover, zegt Van Ee, " houd ik nog even geheim, maar we zijn bezig met mooie dingen."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/038.jpg_x000D_
/upload/images/034.jpg_x000D_
/upload/images/021.jpg_x000D_
/upload/images/046.jpg_x000D_
/upload/images/083.jpg_x000D_

1/14/2019 15:52

Drieënveertig jaar geleden trad De Wit in dienst bij D.I.O., toen nog Van Kampen & Kaan geheten, en gelegen aan de Amsterdamse Nieuwe Herengracht. In 1975 nam hij dienst als magazijnmedewerker maar klom op tot commercieel directeur. De laatste jaren vervulde hij de functie van directeur Inkoop. Het is duidelijk dat FACO/D.I.O. zeer veel aan hem te danken heeft: hij was niet alleen de creatieve geest achter ABC en D.I.O, maar ook het huismerk. Als 'mister D.I.O.' was hij leidend in de soepele omgang met de ondernemers. Nadat D.I.O-drogisterijen en DA in 2017 besloten samen verder te gaan onder de DA-vlag, bleef Tom actief op de afdeling Inkoop.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

'Tom, je hebt gelijk'

_x000D_
_x000D_

Waarom inkoop? Niet per se omdat daar de expertise van De Wit lag. Maar de beslissing om over te stappen van commercieel directeur naar directeur inkoop is wel een belangrijke mijlpaal in De Wit’s carrière, zegt hij zelf: “In 2010 begonnen wij, net als de rest van de markt, echt de effecten te voelen van de crisis: onze marges daalden en de prijs stond overal centraal. En als retailorganisatie voor zelfstandigen weet je dat je nooit de allerbeste inkoopprijs hebt. Dus er moest wat gebeuren. Juist omdat ik al vanaf het begin bij FACO Retail werkte en een enorm netwerk had opgebouwd – ik kende alles en iedereen -, heb ik aangegeven: laat mij knokken voor betere prijzen. Sommige van mijn relaties vroegen zich wel af waar ik aan begon, maar uiteindelijk zeiden de meesten: ‘Tom, je hebt gelijk, het moet anders’. Het waren soms harde onderhandelingen, maar de mensen weten dat ik altijd open en eerlijk ben. Zij snapten dat als ze niet meegingen in mijn verhaal, het voor FACO Retail ook een keer afgelopen zou zijn. Begrijp me dus goed: als we dit traject niet in gang hadden gezet, dan hadden wij de crisis ook niet overleefd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Prijssignaal

_x000D_
_x000D_

Een belangrijke beslissing was om dat inkoopvoordeel niet volledig om te zetten in een consumentenvoordeel. “Je moet een balans vinden in het creëren van lagere prijzen zonder een kopie van het grootwinkelbedrijf te worden. Zowel D.I.O. als DA zitten op het prijsniveau van Etos en Kruidvat, maar daar is de promotiedruk wel een stuk hoger. Daarnaast hebben bedrijven als Action en Op=Op een groot pakket van onze producten in huis. Ik heb altijd gezegd dat we ons niet moesten of konden onderscheiden op onze zwakkere kenmerken, dus niet op prijs. Dat geldt ook voor het toekomstige DA: we focussen ons meer op de zelfstandigheid van ondernemers, de beleving, en gezondheid. En onze folders focussen zich meer op thema-uitingen, al zijn we vind ik nog teveel afhankelijk van 1+1-aanbiedingen. Maar intussen: je moet A-merken voeren, je komt er niet met alleen fancy merken. Je hebt een prijssignaal nodig naast je adviesfunctie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gebotst

_x000D_
_x000D_

De Wit is merkbaar positief over de toekomst van DA. Maar er zijn nog wel flinke hobbels te nemen. Hij heeft dat zelf aan den lijve meegemaakt. “Weet je, als door de wol geverfde FACO-man weet je hoe de dingen lopen, en ben je eraan gewend dat je oordeel geaccepteerd wordt. Als je dan ineens in een organisatie komt met nieuwe mensen in de directie, dan is die overgang soms moeilijk. Je zou het niet denken, maar je kunt je niet voorstellen hoe verschillend twee retailorganisaties kunnen zijn die toch in hetzelfde vijvertje vissen. Dat heeft me oprecht verbaasd. NDS is hiërarchischer dan ik gewend ben, FACO was meer een familie. Ook spelen er meerdere belangen, want wij zijn maar een dochter van de vele. Aan de andere kant verwacht je dat er een zekere aanname is dat wat wij succesvol deden, zoals business-to-business handel met bijvoorbeeld bol.com, overgenomen moet worden. Maar ook voor DA was de overgang moeilijk. Zij wilden de dingen blijven doen zoals ze het deden. Voor hen was D.I.O. in eerste instantie puur een accumulatie van winkels. Dat heeft soms aardig gebotst hoor. Om op mijn eigen terrein te blijven: zoals wij door onderhandelen, en inkopen via traders, enkele miljoenen wisten te besparen, dat was men bij DA absoluut niet gewend. Ik heb daar dus voor gelobby’t. Ik was ook aanjager voor een flexibelere automatisering, en minder hiërarchisch denken. Juist in een hiërarchisch systeem schop je dan snel tegen heilige huisjes, maar het meer flexibele denken begint wel te landen. Je ziet nu dat we langzamerhand veranderen van een promotiegedreven formulehuis naar een organisatie die samen met zijn ondernemers optrekt. We hebben ons het eerste half jaar gefocust op het formuleren van de stip aan de horizon, die we in 2021 willen bereiken. Tot die tijd moesten we wachten, want je kunt geen stappen zetten zonder te weten waarheen. Nu doel geformuleerd is, kunnen we in actie komen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Glorievol

_x000D_
_x000D_

De Wit neemt vanaf 1 januari afscheid. “Weet je: de laatste jaren bij FACO Retail waren mijn toptijd. Sinds onze toetreding tot NDS voel ik me als een vader die zijn dochter het huis uit ziet gaan: je weet dat alles tijdelijk is, en dat er een glorievolle toekomst in het verschiet kan liggen. Maar het doet ook wel pijn. Mijn opvolger is Claudia Gerth. Zij heeft twintig jaar brede ervaring in de detailbranche en werkte onder andere gewerkt bij inkoop en category management. De afgelopen maand hebben wij een kantoor gedeeld om de overgang te versoepelen. Zij start op 1 februari. Ikzelf ga wel met pensioen, maar toch wil ik via de zijlijn graag actief blijven. Het lijkt erop dat dat gaat gebeuren. Ik heb al met NDS gesproken over de mogelijkheid om projecten voor ze te doen. Ik hoop nog veel bij drug zelfstandig betrokken te blijven.”

_x000D_/upload/images/DIO-verkiezing-57.jpg_x000D_