Focus ligt op lichamelijke gezondheid

Algemeen directeur van Etos Saskia Egas Reparaz gaf, na een korte geschiedenis van Etos, aan dat de focus van de drogisterijorganisatie na 100 jaar eigenlijk niets veranderd is. Want oprichter Philips zei al: als we goed voor onze mensen zorgen, dan komt er kwaliteit uit hun handen. Die focus op gezond en  goed in je vel zitten, is nog steeds relevant: onze belangrijkste missie is elke dag de klant helpen zich goed te voelen. In dat kader moet je ook onze recente overname zien van de gezondheidswebsites, waarmee we klanten niet alleen in de winkel maar ook thuis kunnen bijstaan. Dat moet ook wel, want de klant verandert sneller dan ooit – en dus ook de klantvragen. Zo verrast het ons dat klanten steeds minder vragen naar een specifieke tandpasta, maar naar hoe ze van bijvoorbeeld tandvleesproblemen afkomen. De vragen verschuiven dus van productgericht naar probleemgericht.”

_x000D_
_x000D_

Om inzicht te krijgen in die klant en zijn klantvraag, start Etos vanaf nu een jaarlijks gezondheidsonderzoek. “We willen ons verdiepen in de klant om Etos klaar te maken voor de toekomst. We onderzoeken daarom jaarlijks hoe goed Nederlanders zich voelen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Voedingsgewoontes belangrijkst

_x000D_
_x000D_

De eerste resultaten van dat onderzoek? Mensen geven zichzelf gemiddeld een zeven op het gebied van hoe goed ze in hun vel zitten. Ze zijn het meest tevreden over hun voeding en het minst tevreden over hoeveel ze bewegen. Om je goed te voelen vinden mensen uiterlijk het minst vaak belangrijk (65%), gevolgd door beweging (81%) en voedingsgewoontes (82%). Innerlijke balans (92%) en lichamelijke gezondheid (94%) zijn voor bijna iedereen belangrijk om zich lekker in zijn of haar vel te voelen. Balans, beweging, gezondheid, voeding en uiterlijk zijn voor minstens zes op de tien Nederlanders redelijk tot heel erg belangrijk voor hoe goed ze zich voelen.

_x000D_
_x000D_

Er zijn significante regionale verschillen, zo blijkt uit het onderzoek. Zo is uiterlijk in West-Nederland belangrijker dan in het Oosten (69% vs 57%). Inwoners van Noord- en Oost-Nederland zijn meer tevreden over hun voedingsgewoontes dan mensen in Zuid- en West-Nederland (resp. 7,9 en 7,6 vs 7,2). In Noord- en Oost-Nederland zijn mensen meer tevreden over hun mentale gezondheid dan in het Zuiden en Westen (7,5 vs een 7). In Noord- en Oost-Nederland geven mensen resp. een 7,3 en 7,1 vs 6,9 in Zuid- en West-Nederland over hun innerlijke balans. Op beweging scoort West-Nederland minder tevreden dan Noord-Nederland (6,5 vs 6,8).   

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Advies

_x000D_
_x000D_

Bijna een kwart van de Nederlanders zou het liefst iets willen aanpassen op het gebied van beweging, daar zijn mensen het minst tevreden over zijn. Zes van de tien Nederlanders heeft behoefte aan advies op gebied van hoe ze zich lekker en goed in hun vel kunnen voelen. Een op de vijf mensen wil advies op het gebied van gewichtsverlies, daarna op het gebied van slaap, energie en ontspanning.

_x000D_
_x000D_

Egas Reparaz: “In de winkels van Etos en online kunnen mensen persoonlijk advies krijgen van een van de 2400 gediplomeerde Etos-drogisten, zelfzorggeneesmiddelen vinden of ze kunnen direct een afspraak maken met een zorgspecialist.”

_x000D_
_x000D_

Etos wil klanten stimuleren om zich beter te voelen, zegt Egas Reparaz: “Het overall cijfer zeven mag een acht worden, en daar wil Etos klanten bij helpen.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Startsein

_x000D_
_x000D_

De presentatie vond plaats tijdens een persevent in Amsterdam waar opvallend veel lifestylejournalisten, vloggers en andere influencers op af waren gekomen; zelf zagen we weinig aanwezigheid van dagblad- of vakpers. Etos focust zich hiermee duidelijk op het communiceren van de nieuwe positie richting de consument. Want dat is wel de crux van wat er tijdens het jubileum werd gepresenteerd: Etos wil anders met zijn klanten omgaan – maar dan moet de klant dat ook willen. Het startsein daartoe is nu gegeven.

_x000D_