Branche

2/1/2019 10:09

Begin januari kijken we met een frisse, vaak wat rooskleurige blik naar de toekomst. En de nieuwjaarsreceptie van NCV/CBD biedt een mooie gelegenheid om te zien waar de piketpaaltjes zijn geplaatst. Want zowel NCV als CBD vertellen hoe 2018 is gegaan en wat voor 2019 in het verschiet ligt. En de gesprekken met de aanwezige mensen uit retail, industrie en branche-organisaties zijn altijd interessant. Ook zorgt de organisatie er eigenlijk altijd wel voor dat de gastspreker nieuwe inzichten biedt.

_x000D_
_x000D_

Standaard wordt beide voorzitters gevraagd wat er in het afgelopen jaar gebeurd is en wat ze voor het komend jaar verwachten. Na een aantal jaren zie je patronen: thema's keren terug, je kunt ook niet altijd iets nieuws vertellen. De beweging is duidelijk: gestaag groeit de drogisterijbranche in zijn rol als zelfzorgspecialist. En ook de cosmeticabranche legt steeds meer de focus op de gezondheidsaspecten van haar product. Hoewel de nieuwjaarsreceptie dus weinig verrassends bracht, zit er wel een voortgaande, en licht optimistische lijn in het verhaal van de laatste jaren.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nulde-lijns

_x000D_
_x000D_

Het CBD werkt al jarenlang aan een nieuwe positie van de drogist als nulde-lijnszorgspecialist. Dus het spreekt voor zich dat dit al jaren onderwerp van gesprek is van de voorzitter. Nieuw is het frisse elan dat 'nieuwe' voorzitter Ed van de Weerd (hij werd in mei 2018 de nieuwe managing director van Kruidvat en nam toen het voorzittersstokje over van Johan Boeijenga) gaf aan dat streven, deels doordat hij uit een andere branche komt en met een frisse blik tegen de problematiek aankijkt. Hij gaf aan verrast te zijn door de professionaliteit waarmee drogist deze rol wil invullen. Volgens hem is dit ook het juiste moment om in te spelen op de veranderingen in de maatschappij en in de zorg. “De traditioneel grote afstand tussen zelfzorg en de eerstelijnszorg neemt af", vertelde hij. "Zelfzorg wordt belangrijker. Dan is de drogist de aangewezen partner voor zorgverleners en overheid als het gaat om het geven van persoonlijk advies over zelfzorg aan de consument." Volgens Van de Weerd kan de drogist daarmee de druk op de huisartsenpraktijk wegnemen en zo een bijdrage leveren aan het verlagen van de kosten in de zorg.

_x000D_
_x000D_

“Drogisten hebben een unieke positie als erkend specialist in zelfzorg", gaf hij het gehoor mee. "We gaan deze positie verzilveren en laten zien dat drogisten een volwaardig partner zijn voor zorgverleners en overheid."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Trots

_x000D_
_x000D_

Bij de NCV heeft werken aan het imago al jarenlang de aandacht. Enerzijds om negatieve connotaties van cosmetica tegen te gaan, anderzijds om aan te geven wat de echte (en soms onvermoede) benefits van cosmetica zijn.

_x000D_
_x000D_

De laatste campagne van de NCV, Zeker door Cosmetica, heeft wat dat betreft die benefits beter geconcretiseerd. En niet alleen dankzij diverse nieuwe uitgaven, van ‘INCI-boekje’ tot ‘Feiten & Cijfers’.

_x000D_
_x000D_

"We hebben ook een toilettasje verspreid onder stakeholders, waarmee de diversiteit van cosmetica wordt gevisualiseerd en waarmee we de onmisbare bijdrage die cosmetica geeft aan ons zelfvertrouwen, welzijn, verzorging en hygiëne duidelijk hebben gemaakt", vertelde NCV-voorzitter Monica van Ee. "Mede hierdoor is de NCV sneller in gesprek gekomen met beleidsmakers en andere stakeholders. Op deze campagne ben ik dan ook heel trots." Het zal geholpen hebben dat de NCV een public-affairsbureau inschakelde om beter contact te leggen met Tweede-Kamerleden. De NCV laat momenteel een jeugdstudie uitvoeren, die het ook graag aan hen wil aanbieden. 

_x000D_
_x000D_

"Ik verwacht dat dit onderzoek duidelijk maakt wat cosmetica kan betekenen voor jongeren die opgroeien in onzekerheid over de wereld, over hun thuissituatie en over hun veranderende lichaam."

_x000D_
_x000D_

Voor 2019 blijven thema’s als duurzaamheid, werkzaamheid en veiligheid hoog op de NCV-agenda staan. "De NCV heeft een nieuwe positieve, proactieve weg ingeslagen, die goed is voor de vereniging en haar leden", aldus Van Ee.

_x000D_
_x000D_

Zij verwacht veel van de nieuwe uitgave ‘Zeker in de Zon’, waarin honderd vragen over zonnen en anti-zonnebrandmiddelen beantwoord worden. De NCV zal deze uitgave mét een eigen anti-zonnebrandproduct aan veel stakeholders aanbieden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer gecertificeerden

_x000D_
_x000D_

Vast onderwerp van gesprek bij het CBD is altijd hoe het gaat met de certificering. Elk jaar stijgt dat percentage, al sluit ook elk jaar een aantal drogisterijen zijn deuren. Van de Weerd benaderde het anders: “We hebben de lat van de kwaliteit die we willen leveren hoog gelegd. Toch is op dit moment 85 procent van de drogisten gecertificeerd en levert verantwoorde zorg." Streven blijft natuurlijk om dat percentage verder te verhogen: Doel is dat alle drogisten gecertifieerd zijn zodat wij een serieuze partner zijn voor de klant, de zorgverlener en de overheid in zelfzorg en verantwoord medicijngebruik. Daarvoor ga ik mij inzetten.”

_x000D_
_x000D_

Hij benadrukte dat de sector recentelijk veel heeft geïnvesteerd in het verhogen van de kwaliteit en van de zichtbaarheid van de drogist. "Het aantal gecertificeerde drogisten neemt nog steeds toe, het nascholingsplatform ‘Zorg dat je bijblijft!’ wordt massaal gebruikt en jaarlijks organiseert de sector drie publiekscampagnes om de consument te informeren over de toegevoegde waarde van de drogist en het juist gebruik van zelfzorgmedicatie."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Proeftuin met huisartsen

_x000D_
_x000D_

_x000D_
"2019 wordt een belangrijk jaar waarin we onze positie als erkend specialist in zelfzorg gaan verzilveren", zei Van de Weerd. Dit vanwege twee belangrijke projecten. De eerste is de introductie van de actieve risicowaarschuwing, met advies, bij aankoop van negen verschillende zelfzorggeneesmiddelen. Daarnaast start het CBD binnenkort een proeftuin met huisartsen – die vorig jaar overigens al werd aangekondigd, maar toch wat voeten in de aarde had. In deze proeftuin gaan huisartsen en drogisten in Brummen actief samenwerken om in overleg de juiste zorg op de juiste plek te geven aan patiënt en klant. "Daarmee kan de drogist de druk op de huisarts verlichten en een bijdrage leveren aan het verlagen van de zorgkosten. Aan de andere kant zullen drogisten klanten op het juiste moment moeten doorsturen naar de huisarts. Overigens verwijzen drogisten al meer dan 250.000 keer per jaar.Deze samenwerking tussen huisarts en drogist moet de nieuwe standaard worden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Toejuichen

_x000D_
_x000D_

Gastspreker Victor Mids, arts en illusionist, ging in op diverse beïnvloedingstechnieken en liet de aanwezigen zien hoe deze technieken werken, zonder al te opvallend te suggereren dat deze toegepast kunnen worden om de consument te verleiden. Maar als arts plaatste hij ook enkele inhoudelijke opmerkingen. Zo stond hij stil bij het zogeheten placebo-effect, wat volgens Mids wel degelijk werkt. Het kan, meent hij, mogelijk de druk op de eerstelijns zorg verminderen. Al is hierbij ook een rol voor goede voorlichting in de drogisterijen weggelegd. Mids: “Iedereen gaat te makkelijk naar de huisarts terwijl de drogist prima voorlichting kan geven over kleine kwalen. Ik juich het dan ook toe als drogisten de druk op de eerstelijns zorg wegnemen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Overigens is de NCV begonnen met de voorbereiding van haar 70-jarige jubileum in 2020. De details daarover, zegt Van Ee, " houd ik nog even geheim, maar we zijn bezig met mooie dingen."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/038.jpg_x000D_
/upload/images/034.jpg_x000D_
/upload/images/021.jpg_x000D_
/upload/images/046.jpg_x000D_
/upload/images/083.jpg_x000D_

1/14/2019 15:52

Drieënveertig jaar geleden trad De Wit in dienst bij D.I.O., toen nog Van Kampen & Kaan geheten, en gelegen aan de Amsterdamse Nieuwe Herengracht. In 1975 nam hij dienst als magazijnmedewerker maar klom op tot commercieel directeur. De laatste jaren vervulde hij de functie van directeur Inkoop. Het is duidelijk dat FACO/D.I.O. zeer veel aan hem te danken heeft: hij was niet alleen de creatieve geest achter ABC en D.I.O, maar ook het huismerk. Als 'mister D.I.O.' was hij leidend in de soepele omgang met de ondernemers. Nadat D.I.O-drogisterijen en DA in 2017 besloten samen verder te gaan onder de DA-vlag, bleef Tom actief op de afdeling Inkoop.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

'Tom, je hebt gelijk'

_x000D_
_x000D_

Waarom inkoop? Niet per se omdat daar de expertise van De Wit lag. Maar de beslissing om over te stappen van commercieel directeur naar directeur inkoop is wel een belangrijke mijlpaal in De Wit’s carrière, zegt hij zelf: “In 2010 begonnen wij, net als de rest van de markt, echt de effecten te voelen van de crisis: onze marges daalden en de prijs stond overal centraal. En als retailorganisatie voor zelfstandigen weet je dat je nooit de allerbeste inkoopprijs hebt. Dus er moest wat gebeuren. Juist omdat ik al vanaf het begin bij FACO Retail werkte en een enorm netwerk had opgebouwd – ik kende alles en iedereen -, heb ik aangegeven: laat mij knokken voor betere prijzen. Sommige van mijn relaties vroegen zich wel af waar ik aan begon, maar uiteindelijk zeiden de meesten: ‘Tom, je hebt gelijk, het moet anders’. Het waren soms harde onderhandelingen, maar de mensen weten dat ik altijd open en eerlijk ben. Zij snapten dat als ze niet meegingen in mijn verhaal, het voor FACO Retail ook een keer afgelopen zou zijn. Begrijp me dus goed: als we dit traject niet in gang hadden gezet, dan hadden wij de crisis ook niet overleefd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Prijssignaal

_x000D_
_x000D_

Een belangrijke beslissing was om dat inkoopvoordeel niet volledig om te zetten in een consumentenvoordeel. “Je moet een balans vinden in het creëren van lagere prijzen zonder een kopie van het grootwinkelbedrijf te worden. Zowel D.I.O. als DA zitten op het prijsniveau van Etos en Kruidvat, maar daar is de promotiedruk wel een stuk hoger. Daarnaast hebben bedrijven als Action en Op=Op een groot pakket van onze producten in huis. Ik heb altijd gezegd dat we ons niet moesten of konden onderscheiden op onze zwakkere kenmerken, dus niet op prijs. Dat geldt ook voor het toekomstige DA: we focussen ons meer op de zelfstandigheid van ondernemers, de beleving, en gezondheid. En onze folders focussen zich meer op thema-uitingen, al zijn we vind ik nog teveel afhankelijk van 1+1-aanbiedingen. Maar intussen: je moet A-merken voeren, je komt er niet met alleen fancy merken. Je hebt een prijssignaal nodig naast je adviesfunctie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Gebotst

_x000D_
_x000D_

De Wit is merkbaar positief over de toekomst van DA. Maar er zijn nog wel flinke hobbels te nemen. Hij heeft dat zelf aan den lijve meegemaakt. “Weet je, als door de wol geverfde FACO-man weet je hoe de dingen lopen, en ben je eraan gewend dat je oordeel geaccepteerd wordt. Als je dan ineens in een organisatie komt met nieuwe mensen in de directie, dan is die overgang soms moeilijk. Je zou het niet denken, maar je kunt je niet voorstellen hoe verschillend twee retailorganisaties kunnen zijn die toch in hetzelfde vijvertje vissen. Dat heeft me oprecht verbaasd. NDS is hiërarchischer dan ik gewend ben, FACO was meer een familie. Ook spelen er meerdere belangen, want wij zijn maar een dochter van de vele. Aan de andere kant verwacht je dat er een zekere aanname is dat wat wij succesvol deden, zoals business-to-business handel met bijvoorbeeld bol.com, overgenomen moet worden. Maar ook voor DA was de overgang moeilijk. Zij wilden de dingen blijven doen zoals ze het deden. Voor hen was D.I.O. in eerste instantie puur een accumulatie van winkels. Dat heeft soms aardig gebotst hoor. Om op mijn eigen terrein te blijven: zoals wij door onderhandelen, en inkopen via traders, enkele miljoenen wisten te besparen, dat was men bij DA absoluut niet gewend. Ik heb daar dus voor gelobby’t. Ik was ook aanjager voor een flexibelere automatisering, en minder hiërarchisch denken. Juist in een hiërarchisch systeem schop je dan snel tegen heilige huisjes, maar het meer flexibele denken begint wel te landen. Je ziet nu dat we langzamerhand veranderen van een promotiegedreven formulehuis naar een organisatie die samen met zijn ondernemers optrekt. We hebben ons het eerste half jaar gefocust op het formuleren van de stip aan de horizon, die we in 2021 willen bereiken. Tot die tijd moesten we wachten, want je kunt geen stappen zetten zonder te weten waarheen. Nu doel geformuleerd is, kunnen we in actie komen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Glorievol

_x000D_
_x000D_

De Wit neemt vanaf 1 januari afscheid. “Weet je: de laatste jaren bij FACO Retail waren mijn toptijd. Sinds onze toetreding tot NDS voel ik me als een vader die zijn dochter het huis uit ziet gaan: je weet dat alles tijdelijk is, en dat er een glorievolle toekomst in het verschiet kan liggen. Maar het doet ook wel pijn. Mijn opvolger is Claudia Gerth. Zij heeft twintig jaar brede ervaring in de detailbranche en werkte onder andere gewerkt bij inkoop en category management. De afgelopen maand hebben wij een kantoor gedeeld om de overgang te versoepelen. Zij start op 1 februari. Ikzelf ga wel met pensioen, maar toch wil ik via de zijlijn graag actief blijven. Het lijkt erop dat dat gaat gebeuren. Ik heb al met NDS gesproken over de mogelijkheid om projecten voor ze te doen. Ik hoop nog veel bij drug zelfstandig betrokken te blijven.”

_x000D_/upload/images/DIO-verkiezing-57.jpg_x000D_

12/19/2018 13:43

Op 27 november 2018 werd de eerste paal geslagen van de uitbreiding van het bestaande distributiecentrum, door Van Liere en wethouder Economische Zaken van Middelburg Johan Aalberts. UniPharma realiseert de komende maanden 4.200m2 extra magazijnruimte. Voor een belangrijk deel gaat de uitbouw ook de hoogte in – van de huidige 7,5 meter naar toekomstige 15 meter. Er komen ook vier nieuwe laad- en loskuilen bij. De kantoorruimtes werden verplaatst naar de nieuwe, hoge voorzijde van het gebouw. Het nieuwe pand wordt duurzaam gebouwd, voldoet aan de laatste GDP-regels en wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2019 opgeleverd.

_x000D_
_x000D_

UniPharma besloot om niet te verhuizen maar de huidige locatie uit te breiden, vertelt Van Liere. “Er was ruimte beschikbaar, en die hebben we gekocht. Op deze manier waarborgen we de werkgelegenheid voor onze medewerkers en blijven we op een vertrouwde plek goed bereikbaar, direct aan de N57.”

_x000D_
_x000D_

De uitbreiding zal gepaard gaan met een automatiseringsslag, die ook in periode 3 van 2019 afgerond moet zijn. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Groei 

_x000D_
_x000D_

De uitbreiding was noodzakelijk, vertelt Van Liere. “We groeiden uit ons jasje. We hadden te weinig ruimte en waren daardoor veel tijd kwijt aan het intern verplaatsen van producten om ons werk te kunnen doen – en al die navulbewegingen kosten tijd. Willen we (kosten)efficienter werken, dan hebben we meer ruimte nodig.”

_x000D_
_x000D_

Onderliggende uitdaging is dat UniPharma zijn klantenbestand ook gestaag ziet groeien, zegt Van Liere. “We beleveren meer dan tweeduizend drogisterijen, apotheken, gezondheidswinkels, parfumeriespeciaalzaken en supermarkten in heel Nederland en België. Maandelijks krijgen we er op alle linies klanten bij. Op die structurele groei is ons groeiplan ontwikkeld: wat we nu bouwen is afgestemd op onze groeiverwachtingen van de komende tien tot vijftien jaar. Op deze manier geven we ruimte aan de bestaande EN de verwachte groei, zodat we gezond kunnen blijven ondernemen en het groeiende aantal nieuwe klanten ook in de toekomst optimaal kunnen bedienen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Assortiment

_x000D_
_x000D_

Feitelijk creëert UniPharma met de uitbreiding ruimte om meer goederen efficiënter te kunnen distribueren – met het personeel en het kader dat daarop is afgestemd. De uitbreiding is echter niet bedoeld om ook het assortiment zelf uit te breiden, benadrukt Van Liere: “Weet je, we hebben al de meeste producten in huis. Ons assortiment is meer dan voldoende breed en diep ingevuld, dus dat hoeven we niet uit te breiden. Natuurlijk zullen we wel het aanbod in onze categorieën verbeteren, maar dat is een voortdurend proces.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eigen ding

_x000D_
_x000D_

Het brede assortiment is een USP waarmee UniPharma zich onderscheidt, meent Van Liere. “Echt alles is hier verkrijgbaar tegen competitieve prijzen. Daarnaast hebben we een uitgebreid marketingpakket, met folders, instore materiaal, activiteiten op social media en acties in de winkel. UniPharma doet haar eigen ding, waarbij we meebewegen met de markt, niet achterom kijken, maar vooral ondernemen. Ik zeg altijd: ‘Houd op met constant naar je concurrentie te kijken: onderneem lokaal met een goede winkelondersteuning als basis, zet traffic centraal en vraag je af waarom klanten naar JOU toekomen, daar komt immers je omzet vandaan. Investeer in die meerwaarde en dus in nog meer traffic. Daarmee waarborg je de continuiteit van je onderneming." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Familie

_x000D_
_x000D_

De kracht van UniPharma zit volgens Van Liere ook in het feit dat het een familiebedrijf is. “Bij ons zie je geen wisselend management: dat geeft stabiliteit. Wij hebben nog echt praktijk kennis van de markt en het assortiment. Onze groei is een signaal van vertrouwen, de klanten die actief met ons samenwerken, die groeien.”

_x000D_/upload/images/3D%20tekening%20Nieuwbouw.png_x000D_
/upload/images/Start%20Bouw%201.jpg_x000D_
/upload/images/Start%20Bouw%202.jpg_x000D_
/upload/images/Start%20Bouw%203.png_x000D_

10/16/2018 12:04

Commercieel Manager

_x000D_
_x000D_

Met persoonlijke interesse in gezondheid en voeding

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Pharma Nord, een van Europa’s toonaangevende leveranciers van preventieve medicijnen en voedingssupplementen, acht het bevorderen van een gezonde leefstijl van vitaal belang. Ons doel is de voordelen van voedingssuppletie met onze wetenschappelijk gedocumenteerde kwaliteitsproducten aan een breed publiek te communiceren.

_x000D_
_x000D_

Wij zoeken daarom een ambitieuze Commercieel Manager die in dit opzicht de algehele verantwoordelijkheid gaat dragen voor onze Nederlandse vestiging. De nieuwe Commercieel Manager heeft een grote persoonlijke interesse in gezondheid en welzijn en voelt de ambitie om zich samen met het bedrijf verder te ontwikkelen.

_x000D_
_x000D_

In nauwe samenwerking met het managementteam van Pharma Nords Deense hoofdkwartier zal de Commercieel Manager bijdragen aan de opbouw van een sterk en dynamisch netwerk van retailers en therapeuten dat de kern vormt van Pharma Nords business model.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Functieomschrijving

_x000D_
_x000D_

Aanstellen, coachen en managen van interne en externe collega's

_x000D_
_x000D_

Zorg dragen voor training en uitstekende service aan individuele drogisterijen, apotheken en therapeuten

_x000D_
_x000D_

Marktplanning en rapportage, met inbegrip van P&L-verantwoordelijkheid

_x000D_
_x000D_

Strikte implementatie van de communicatiestrategie van het bedrijf, inclusief e-marketing

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Functie-eisen

_x000D_
_x000D_

De juiste kandidaat beschikt over een extraverte persoonlijkheid en is niet bang zich te bewijzen in een professionele en competitieve omgeving. Hij is bekend met verkoop en promotie van nicheproducten die voor gespecialiseerde markten ontwikkeld zijn en kan goede resultaten boeken op ‘klantenavonden’ en soortgelijke evenementen.

_x000D_
_x000D_

De Commercieel Manager moet in staat zijn om te motiveren en leiding te geven door zijn praktische voorbeeld van een hands-on mentaliteit, niet vanuit de makkelijke stoel in een comfortabel kantoor.

_x000D_
_x000D_

Een goede beheersing van het Engels is een voorwaarde. De juiste kandidaat krijgt ruime mogelijkheden om zich in zijn werk te ontwikkelen, op persoonlijk en professioneel niveau.

_x000D_
_x000D_

Pharma Nord biedt een uitdagende en boeiende baan in een professioneel team van gedreven collega’s. Onze vestiging in Nederland telt op dit moment 11 medewerkers; wij hebben ambitieuze groeiplannen voor de Nederlandse markt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Sollicitatie

_x000D_
_x000D_

Hebt u nog vragen met betrekking tot deze functie, neem dan contact op met Regionaal Manager Henrik Jensen, tel +45 75857400. 

_x000D_
_x000D_

Graag nodigen wij u uit uw in het Engels geschreven sollicitatie, samen met uw CV en andere relevante informatie vóór 23 november 2018 te zenden aan: Pharma Nord, Sadelmagervej 30-32, DK 7100 Vejle, Denmark, met op de envelop de vermelding: “Commercial Manager, Holland”

_x000D_

10/25/2018 12:12

Met de opening van elf DA-drogisterijen kleurt Nederland vandaag magenta-roze, meldt NDS. Afgelopen voorjaar bouwden de eerste ondernemers hun winkel om van D.I.O. naar DA. Drogisten in Uithoorn en Beekbergen volgden afgelopen weken. Met Tweelingstad in Harderwijk opent de volgende groep DA-drogisterijen in week 42 haar deuren. Op 1 november volgen nog 14 drogisterijen, en in het eerste kwartaal van 2019 staan er dertig ombouwen op de planning.

_x000D_
_x000D_

Wat betekent dit voor de consument? "Nog meer plekken in Nederland waar de consument terecht kan voor alle dagelijkse gezondheidsvragen en voor deskundig advies", aldus NDS. "Dit betekent niet alleen hulp bij het maken van gezonde keuzes op het gebied van dagelijkse verzorging en gezondheid. Dit betekent ook een aanbod van kwalitatief goede producten van bekende merken en het DA-huismerk. 

_x000D_
_x000D_

Benieuwd naar wat dat in de praktijk betekent? Bekijk HIER>> onze reportage van de DA in Eerbeek, die net omgebouwd is…

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Natuurdrogisterijen 

_x000D_
_x000D_

Per 1 juni verruilen ook de Natuurdrogisterijen hun D.I.O.-jasje voor een DA-jasje. "Deze drogisterijen onderscheiden zich door adviezen en producten die op een natuurlijke wijze gezond maken en houden", aldus NDS. Het assortiment bij de Natuurdrogisterij bestaat uit homeopathische, natuurlijke geneesmiddelen en reformproducten, voorzien van deskundig advies van de medewerkers.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Uitbreiding huismerk 

_x000D_
_x000D_

DA werkt voortvarend aan nieuwe, kwalitatief goede producten tegen een voordelige prijs. 

_x000D_
_x000D_

 DA werkt voortvarend aan nieuwe DA-huismerkartikelen in een nieuw design. Het uitgangspunt? 

_x000D_
_x000D_

Vanaf week 42 introduceert DA onder het huismerk een nieuwe Premium-lijn vitamines. Vrijwel alle producten zijn vrij van suiker, gluten, gist, lactose, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Met een nieuw design, met zilveren deksels en een metallic logo=. Vanaf week 45 volgen nieuwe crèmes. "De ondernemers van DA pakken in de herfst en daarmee het vitamineseizoen flink uit", stelt NDS. De producten zijn beschikbaar in de drogisterijen en op www.da.nl. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Overzicht van ombouwlocaties

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_/upload/images/IMG_1760(1).jpg_x000D_

1/30/2018 9:24

De geruchten die we al enige tijd hoorden dat Jongstra niet meer zo op de voorgrond stond in de communicatie met de ondernemers, lijken nu bevestigd te worden: wij hebben zojuist bericht ontvangen dat NDS een nieuwe algemeen directeur heeft aangesteld. Haar naam is Lisette Havermans. Zij komt uit de Mosadex-stal: ze was sinds 2010 managing director ApotheekZorg & Care4Pharma bij de Mosadex Groep. Daarvoor werkte ze ruim 2,5 jaar als commerce director van LLOYDS Apotheken: haar achtergrond is duidelijk gerelateerd aan de apothekersbranche.

_x000D_
_x000D_

De brief aan de DA- en D.I.O.-ondernemers maakt er gewag van dat Mosadex met deze benoeming verwacht “versneld en concreet synergie te bewerkstelligen tussen DA, D.I.O., Holland Pharma en Mosadex Groep.” Dat is te lezen als een erkenning dat het tot nu toe niet snel en concreet genoeg ging – maar hierover hebben we vanuit NDS/Mosadex nog geen bevestiging gekregen. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nieuwe rol

_x000D_
_x000D_

Jongstra, sinds 2008 algemeen directeur van FACO, heeft een nieuwe functie gekregen: hij wordt verantwoordelijk voor de portefeuille ‘ondernemersrelaties’ en de ontwikkeling van de franchiseportfolio.

_x000D_
_x000D_

Dat is opvallend omdat tot nu toe Arjan van der Lingen, directeur account management en expansie, gezien werd als de man die met name de relatie met de ondernemers onderhield. Het zou kunnen betekenen dat NDS moeite heeft om zijn ondernemers binnenboord of op één lijn te houden, en dat Jos de beste man is om dit voor elkaar te krijgen.

_x000D_
_x000D_

Over zijn rol in de ontwikkeling van de franchiseportefeuille wordt weinig gezegd. Wel merkt NDS op dat het zich “in het proces van formuleontwikkeling en vernieuwing (…) laat bijstaan door externe deskundigheid en natuurlijk door kennis vanuit de franchisenemers.” Ondertussen zijn hierover ook afspraken gemaakt met de besturen van de franchiseraad van DA en D.I.O..

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bijeenkomsten

_x000D_
_x000D_

Het was al duidelijk dat het met de fusie niet helemaal lekker liep: een landelijke bijeenkomst voor de DA- en D.I.O.-ondernemers half januari, tijdens welke Van der Lingen nader zou vertellen wat er op de korte termijn zou gaan gebeuren, werd gecanceld na kritiek van een werkgroep van ondernemers dat er nog te weinig concreet te melden was. Een nieuwe datum zou half februari gepland staan; ons is niet bekend of die doorgaat, maar in een brief aan ondernemers rept NDS/Mosadex alleen over regiobijeenkomsten, die vanaf maart zullen plaatsvinden “onder de nieuwe directie”.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer wisselingen

_x000D_
_x000D_

Deze laatste formulering lijkt erop te duiden dat er meer functiewisselingen hebben plaatsgevonden. En inderdaad is Jongstra niet de enige die een nieuwe daginvulling krijgt: omdat met name het samenvoegen van de twee DC’s en hun organisaties kopzorgen veroorzaakten, is Jan Bouwman, directeur van Holland Pharma, ertoe aangesteld “de logistieke performance vlot te trekken en blijvend op het vereiste niveau te krijgen.” De vraag is wat dat betekent voor het functioneren van Margo Zuurveld-Van Oosterom, tot nu toe verantwoordelijk voor de supply chain. We weten ook niet of de taken of functies van Walborgh Kieskamp (commercie) of Robert Butzelaar (finance, HR en IT) veranderd zijn: dit artikel is gebaseerd op de op dit moment voor ons beschikbare bronnen. We hebben nog geen van de betrokken kunnen spreken voor nadere informatie. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Raad van Commissarissen

_x000D_
_x000D_

Tot slot: Mosadex Groep heeft ook een Raad van Commissarissen ingesteld om het integratieproces en de synergie met Mosadex Groep verder “aan te zetten.” De raad bestaat uit Ludwig Castelijns en Sandra Spek van de Mosadex Groep en wordt voorgezeten door Harry Bruijniks, voorheen onder meer actief bij AH, Laurus en Jumbo. “Met zijn kennis is hij in staat van dichtbij de directie te ondersteunen bij het formuleren van het NDS-beleid”, aldus de brief van NDS/Mosadex.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

UPDATE: Inmiddels is bekend geworden dat Walborgh Kieskamp de directie van NDS zal verlaten. Wij hebben nog geen contact kunnen hebben met de in dit artikel genoemde personen voor een nadere toelichting.

_x000D_/upload/images/Lisette%20kopie.jpg_x000D_

10/19/2017 18:10

“22 December wordt mijn laatste werkdag: dat besluit heb ik al genomen”, zegt Hoegee. “Maar waar ik dan ga werken, daar heb ik nog geen idee van.” Hoegee heeft er twaalf jaar bij De Tuinen/ Holland & Barrett opzitten, ten laatste als algemeen directeur, en zegt klaar te zijn voor de volgende fase in haar carrière, bij een ander bedrijf.

_x000D_
_x000D_

Ze kijkt met trots en tevredenheid terug op die twaalf jaar.

_x000D_
_x000D_

“Ik heb het bedrijf zien groeien tot een waanzinnig mooie organisatie. We zijn gegroeid van 216 naar 1613 medewerkers en van 68 winkels naar 211 winkels. Veel medewerkers hebben een mooie stap kunnen zetten in hun carrière door de groei van het bedrijf. Ik heb zoveel hoogtepunten meegemaakt – van de eerste winkelopening in Enschede tot duizendste Holland & Barrett-winkel in Rotterdam. We hebben onze keten ook uitgebreid dankzij overnames. Zo herinner ik mij de zeven winkels van het voormalige Reformhuis Twente en de dertien winkels van het Belgische Essenza. En daarnaast hadden we de overname van de 22 De Tuinen franchisenemers.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Mega-metamorfose

_x000D_
_x000D_

Hoegee wijst verder op de omnichannel-benadering van Holland & Barrett. “We hebben online een hele evolutie meegemaakt, van webwinkel naar omnichannel. Over een paar weken bouwen we dat uit met de uitrol van ‘order in store’ en ‘click & collect’. En dan in de laatste twee jaar natuurlijk de mega-metamorfose van De Tuinen en Essenza naar Holland & Barrett, en van de Classic-winkels naar New Concept Stores. Denk ook aan een dikke verdubbeling van het DC, de installatie van onze high-tec pickingsysteem en de verhuizing van Klant Support Centrum van Beverwijk naar Amsterdam.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verdergaan

_x000D_
_x000D_

Hoegee vertrekt niet vanwege onmin of verschil van inzichten, zegt zij. “Ik vind gewoon: ik heb ongeveer alles meegemaakt wat je in een organisatie kan meemaken. Daarom is het tijd om verder te gaan. Zodat ik mijn ervaring kan gebruiken om een andere organisatie net zo sterk te maken als Holland & Barrett.””

_x000D_
_x000D_

Hoegee zal van het jaarlijkse kerstdiner gebruikmaken om afscheid te nemen. “Voor dat diner organiseren we ook een afscheidsborrel voor externe relaties. Maar echt afscheid nemen doe ik niet: ik geloof erin dat je alle mensen in je leven minimaal twee keer tegenkomt, dus proost ik liever met een kopje kamille thee op de toekomst!”

_x000D_/upload/images/IMG_5531.jpg_x000D_

10/5/2017 10:09

Op maandag 6 november start de drogisterijbranche onder regie van het CBD met de landelijke campagne over pijn. Een brancheoverkoepelende campagne, want alle drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg doen eraan mee. En dat is voor het eerst. De campagne heeft ten doel de consument bewust te maken van het belang van veilig gebruik van pijnstillers.

_x000D_
_x000D_

De landelijke campagne richt zich op het gebruik van paracetamol en NSAID’s. Bij de start van de campagne maakt het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) de uitslag bekend van consumentenonderzoek naar de kennis en gebruik van pijnstillers. 

_x000D_
_x000D_

“We merken regelmatig dat de kennis van de consument over pijnstillers tekortschiet. Dat willen we nu met landelijk onderzoek vaststellen”, zegt Boeijenga. Hij wijst erop dat pijnstillers bij juist gebruik veilig zijn. “Maar de consument is niet altijd even goed op de hoogte van de risico’s die pijnstillers met zich mee kunnen brengen. De drogist als erkend specialist is dan een noodzakelijke schakel in het veilig gebruik van deze middelen, doordat zij klanten goed kunnen adviseren en indien nodig door kunnen verwijzen naar de huisarts.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Breed uitgerold

_x000D_
_x000D_

Elke organisatie en ondernemer geeft zelf invulling aan het thema, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, op de winkelvloer en de inzet van social media waarbij altijd het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg wordt afgebeeld. Maar het wordt dus over alle organisaties heen uitgerold.

_x000D_
_x000D_

Boeijenga: “Het is belangrijk dat alle partijen in de branche hun achterban goed informeren over de campagne. De consument wordt door de week van de pijn ook getriggerd om additionele vragen te stellen over pijnstillers. Daarom is het goed om de advieskaarten over Pijn en het magazine Pijn & Griep nog eens door te nemen op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Wijs de consument ook op de speciale kennisquiz die vanaf 6 november op Erkendspecialistinzelfzorg.nl verschijnt. En doe ook zelf eens de kennisquiz om te weten wat de klant ervaart. Als we met zijn allen een goede invulling aan deze landelijke campagne geven, van hoofdkantoor tot winkelvloer, benadrukken we onze belangrijke positie in de zorgketen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer dan halfvol

_x000D_
_x000D_

De campagne is bedoeld om de nieuwe rol van de drogist in het retaillandschap te laden, zegt Boeijenga: “Drogisten spelen als specialist in zelfzorg een belangrijke rol in de zorgketen. Drogisten zijn laagdrempelig en goed bereikbaar. Zij kunnen als voorportaal van de eerstelijnszorg met deskundig advies over eenvoudige gezondheidskwalen de huisartsen ontlasten. Die positie moeten we duidelijker communiceren. Dit is voor de eerste keer dat we gezamenlijk deelnemen aan een campagne.” 

_x000D_
_x000D_

Boeijenga wijst erop dat de landelijke campagne een signaal is dat het CBD actiever en initiaftiefrijk in de branche staat. “Je merkt aan alles dat mensen bereid zijn meer samen te werken, met begrip voor elkaars standpunten. En daar is deze campagne een zichtbaar resultaat van – net als het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Dit hadden we enkele jaren terug echt nog niet voor elkaar gekregen. Ook werken we veel actiever samen met overheden en belangengroepen. Er is een nieuw momentum. Natuurlijk zijn er uitdagingen voor de branche, maar wat mij betreft is het glas meer dan halfvol.”

_x000D_
_x000D_

mVanaf 2018 staan jaarlijks drie landelijke campagnes gepland om de positie van de drogist als voorportaal van de reguliere zorg meer bekendheid te geven.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In de komende editie van Zelfzorg Magazine gaan Johan Boeijenga en directeur Marten Hummel uitgebreid in op de nieuwe initiatieven die het CBD ontwikkelt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202017-10-05%20om%2010_08_20.png_x000D_
/upload/images/Pijn%20campagne%202017.png_x000D_

9/26/2017 15:20

De winkels van het Ahold Delhaize-conglomeraat gaan een deel van het eigen-merkassortiment van Etos voeren. Dat maakte Etos-voorman Jan-Derek Groenendaal onlangs bekend. Het gaat om winkels in België, Roemenië, Tsjechië en Griekenland. Etos-producten staan hier en daar al in America op het schap, maar in bovengenoemde landen wordt dit echt breed uitgerold.

_x000D_
_x000D_

De fusie van Ahold en Delhaize biedt Etos deze mogelijkheid, omdat de winkels in het buitenland wel een range drogisterijproducten kunnen gebruiken, zegt woordvoerster Els van Dijk. “De supermarkten zoeken een sterk drogisterijmerk. En dan zit je met Etos goed: dat is zo onderscheidend dat we er zelfs awards voor hebben gekregen, het kan zich meten met A-merken en consumenten zijn er fan van. Daar komt bij dat we de hele range hebben verbeterd en gerelaunched, dus het is zonder meer een goede aanvulling voor de buitenlandse supermarkten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Sterk zusje

_x000D_
_x000D_

Gezien het feit dat drogisterijen een echt Nederlands fenomeen zijn, is het de vraag welke producten uit het assortiment wel en welke niet in Ahold Delhaize-supermarkten verkocht (kunnen) gaan worden. Zo kan de export van zelfzorgmedicijnen naar het buitenland mogelijk problematisch zijn. Maar over welke producten het allemaal wel gaat, daar kan Van Dijk zo geen inzicht in geven.

_x000D_
_x000D_

Vraag is verder wat Etos als merk in het buitenland kan betekenen: in Nederland wordt dat merk primair gedragen door de winkelformule, niet de eigen merken. Wordt er overwogen om in het buitenland de Etos-drogisterij als een soort shop-in-shop te presenteren? “Nee”, zegt Van Dijk, “ze zullen het assortiment van hun sterke zusje gewoon in het reguliere schap voeren.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ook in het AH-schap?

_x000D_
_x000D_

De vraag is verder of dit betekent dat dus ook alle Albert Heijns nu een substantieel Etos-assortiment gaan voeren. Dat zou dan  – naast dat Etosproducten al via AH.nl te koop zijn – waarschijnlijk alleen gelden voor die Albert Heijns die geen Etos in de buurt hebben, naar schatting een kleine 400 van de circa 900. Maar volgens Van Dijk zijn er geen plannen om de Albert Heijns zonder nabije Etos ruimer van Etos-producten te voorzien. “Het is natuurlijk wel zo dat Albert Heijn en Etos samen kijken naar hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen. Maar denk daarbij meer aan bijvoorbeeld gezamenlijke productontwikkeling.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

ETOS Experience

_x000D_
_x000D_

De bekendmaking komt gelijktijdig met de opening van een speciale ‘Etos Experience’ eigen-merkenwinkel in Rotterdam. Daarmee werd de start gegeven voor de landelijke campagne ‘Tested by’, die Etos eigen-merkproducten onder de aandacht brengt.  Is het de bedoeling dat er meer van deze eigen-merkwinkels uitgerold gaan worden? “We sluiten het niet uit”, zegt Van Dijk, “maar de Etos Experience is vooralsnog een ‘one off’: er staan geen andere openingen gepland.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bij de foto: Algemeen directeur van Etos Jan-Derek Groenendaal (l.) bij de opening van de Etos Experience-winkel in Amsterdam. Verder foto's van interieur van deze winkel.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/image.jpg_x000D_
/upload/images/image-1.jpg_x000D_
/upload/images/image-2.jpg_x000D_