Branche

7/9/2021 11:41

Als commercieel directeur bij Etos leverde De Bruijn een belangrijke bijdrage aan de digitale transformatie. Behalve bij Etos was De Bruijn in het verleden werkzaam bij onder andere The Boston Consulting Group, Nike, MS Mode en Vente-exclusive. Ze is gespecialiseerd in (re-)branding, omnichannel-groei en datagedreven personalisatie. 

_x000D_
_x000D_

'Wij zijn erg verheugd dat Noor ons komt versterken. Met haar ervaring in omnichannel retail, datagedreven personalisatie en haar persoonlijke drive in innovatie, zal zij Vitaminstore ondersteunen in haar ambitieuze groei en innovatie doelstellingen. Bovendien zal zij met haar warme en verbindende kwaliteiten de organisatie verder versterken’ zegt Koert Otten.

_x000D_
_x000D_

Noor de Bruijn over haar aanstelling: ‘Ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan bij deze innovatieve retailer om samen met Koert en Alain verdere groei te realiseren waarbij de klantreis over bestaande en nieuwe kanalen de volledige focus zal krijgen. Gezond zijn en blijven is ook voor mij en mijn gezin een veelbesproken thema. Daarom ben ik ook heel enthousiast over de visie van Vitaminstore. Op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten geven getrainde health coaches persoonlijk advies over gezond leven en de bijbehorende vitamines en voedingssupplementen, zowel online als op de winkelvloer. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vitaminstore

_x000D_
_x000D_

Vitaminstore verkoopt sinds 1996 voedingssupplementen en natuurcosmetica. Het is uitgegroeid tot de grootste omnichannel retailer in voedingssupplementen van Nederland met 32 fysieke winkels, een webshop, een groothandel en producent van haar eigen merk. 

_x000D_
_x000D_

De Amsterdamse investeerder Nobel Capital heeft begin 2021 een meerderheidsbelang genomen in Vitaminstore om verdere groei te versnellen. De komst van Noor de Bruijn is onderdeel van de nieuwe strategie van Vitaminstore om als omnichannel retailer steeds beter in te kunnen spelen op het toegenomen gezondheidsbewustzijn en de groeiende vraag naar persoonlijk advies en duurzame productinnovaties. 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202021-07-09%20om%2011_38_31.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202021-07-09%20om%2011_38_51.png_x000D_

6/25/2021 15:52

Er wordt in de sector via een verscheidenheid aan initiatieven hard gewerkt aan verduurzaming. Deze initiatieven kunnen bedrijfsspecifiek, sectorbreed of zelfs sectoroverschrijdend zijn. Veel bedrijven hanteren de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (SDGs). Deze 17 doelen zijn opgesteld als een blauwdruk voor vrede en welvaart voor mens en planeet, nu en in de toekomst, en vormen de perfecte basis voor steedsduurzamer.nl. De initiatieven van de industrie die op de site zijn uitgelicht zijn ook te vinden aan de hand van de SDGs waar zij aan bijdragen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goals

_x000D_
_x000D_

De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn gesteld voor 2030, en met de implementatie hiervan helpen cosmeticabedrijven mee de wereld een betere plek te maken in 2030. De implementatie van de SDGs gaat bijvoorbeeld via:

_x000D_
_x000D_

– Het verduurzamen van de productverpakkingen

_x000D_
_x000D_

– Zorgen voor eerlijke levensomstandigheden bij winning van cosmetica-ingrediënten

_x000D_
_x000D_

– Hernieuwbare energie gebruiken in het productieproces

_x000D_
_x000D_

– De positie van vrouwen in het bedrijfsleven en in de wetenschap verbeteren

_x000D_
_x000D_

– Meewerken aan nieuwe duurzamere consumptiesystemen voor cosmetica

_x000D_
_x000D_

– Het conserveren van beschermde plantsoorten.

_x000D_
_x000D_

 Lees er meer over op steedsduurzamer.nl.

_x000D_/upload/images/unnamed.jpg_x000D_

6/25/2021 16:16

Een aantal belangrijke mijlpalen:

_x000D_
_x000D_

* Aansluiting bij het New Plastics Economy Global Commitment.

_x000D_
_x000D_

* Zowel producten uit het Eigen Merk-assortiment als A-merken zijn volledig vrij van microbeads.

_x000D_
_x000D_

* 599 winkels zijn voorzien van energiezuinige ledverlichting, 87 meer dan in 2019.

_x000D_
_x000D_

* Alle winkels in Nederland en België zijn voorzien van duurzame elektriciteit.

_x000D_
_x000D_

* Aansluiting bij het Better Cotton Initiative. Het doel is in 2025 minimaal 80 procent van alle katoen in het eigen merk textiel via het BCI-systeem in te kopen. A.S. Watson wil dat de overige 20 procent katoen in 2025 uit biologisch en gerecycled katoen bestaat.

_x000D_
_x000D_

* De duurzaamheidseisen van het assortiment Natuurlijk & Voordelig zijn in samenwerking met Milieu Centraal verder aangescherpt. Deze aanscherping wordt in 2021 doorgevoerd.

_x000D_
_x000D_

* Sinds eind 2020 deelname aan het door Oxfam Novib geïnitieerde FAIR Partnership om klanten meer inzicht te geven in de palmolieketen.

_x000D_
_x000D_

* Om medewerkers te ondersteunen tijdens COVID-19, is er vanuit het vitaliteitsbeleid een tweetal programma's ontwikkeld. #StayConnected voor kantoormedewerkers en #Samengezond voor medewerkers in onze winkels en distributiecentra. 

_x000D_
_x000D_

* Ook ondersteunt A.S. Watson op verschillende manieren een aantal goede doelen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ambities

_x000D_
_x000D_

“Een gezonde toekomst kan niet zonder een gezonde omgeving en dat is zeker in deze tijd belangrijker dan ooit. We ondernemen daarom op een verantwoorde manier, met respect voor mens, dier en planeet. We zijn trots op de prestaties die we op dit gebied in 2020 hebben neergezet”, vertelt Ed van de Weerd, CEO van  A.S. Watson Health & Beauty Benelux. “We willen dat iedereen zich mooi, gezond en goed kan voelen op een duurzame manier en luisteren goed naar wat onze klanten belangrijk vinden. Daarom bieden we een assortiment met een ruime keuze aan duurzame producten die een gezondere en duurzamere levensstijl betaalbaar en toegankelijk maakt voor iedereen.”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Van de Weerd: “We hebben in 2020 veel goede resultaten geboekt, maar we willen ook op de langere termijn stappen vooruit zetten. Hiervoor hebben we ons in de komende jaren een aantal concrete doelen gesteld. Zo willen we de verpakkingen van ons eigen merk zo veel mogelijk recyclebaar maken en al onze verpakkingen samen voor minstens 25 procent uit gerecycled plastic laten bestaan. Daarnaast stappen we in ons volledige eigenmerk productenaanbod over op duurzaam gecertificeerde palmolie en duurzamer katoen. We nemen onze klanten uiteraard mee op deze reis en zullen hen informeren over de vooruitgang die we hierbij boeken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wilt u meer weten over wat A.S. Watson op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft bereikt? Lees dan het MVO jaarverslag 2020.

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202021-06-25%20om%2016_15_22.png_x000D_

6/10/2021 10:35

Tom Sanders wordt de nieuwe CEO en kijkt erg uit naar deze nieuwe uitdaging na zijn brede internationale carrière: “Het zijn prachtige merken, mooie producten en een gedreven team aan medewerkers en ik ben ervan overtuigd dat we als team deze prachtige ondernemingen verder kunnen laten groeien in zowel Nederland als in het buitenland. Daarbij sluit ik niet uit dat er nog verdere overnames in het verschiet liggen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Onder oprichter/directeur Camiel Hofstee en directeur René den Admirant is Synofit Europe, door een combinatie van vernieuwende online marketing, een selectief distributienetwerk en door gebruik te maken van kwalitatief hoogwaardige ingrediënte, uitgegroeid tot marktleider in het gewrichtenschap. Bio-Cure, opgericht in 1987, heeft onder leiding van directeur- en grootaandeelhouder Hans Schriel, als producent en productontwikkelaar de groenlipmossel als eerste groot gemaakt als supplement voor de veterinaire markt, aangemoedigd door de grote vraag heeft Bio-Cure haar assortiment later uitgebreid naar de humane markt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Auxilium Capital is een onafhankelijke investeringsmaatschappij die investeert in succesvolle Nederlandse ondernemingen met een bewezen staat van dienst en stevig groeipotentieel. Eerdere investeringen zijn onder meer FENTO Knee Protection en Fruit op je Werk.

_x000D_
_x000D_

Schriel, Hofstee en Den Admirant blijven als aandeelhouder betrokken in de nieuwe onderneming.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Lees het volledige persbericht HIER>>

_x000D_

6/10/2021 11:23

De Jong heeft bij Ahold Delhaize ruime commerciële en operationele ervaring opgedaan. Na een studie economie, begon hij in 1998 als managementtrainee bij Ahold Delhaize en werkte bij Etos in zijn eerste functie. Hij vervolgde zijn loopbaan in verschillende inkoop-, marketing- & format- en merchandising functies, waaronder een functie als SVP Commerce in Tsjechië voor het merk Albert van Ahold Delhaize. In 2017 werd hij VP store operation bij Albert Heijn. In 2018 werd Sebastiaan benoemd tot Chief Commercial Officer bij Intergamma. Bij deze Doe-het-zelf marktleider in de Benelux verwierf hij ervaring op het gebied van omnichannel organisatieontwikkeling. Begin 2021 keerde Sebastiaan terug naar Ahold Delhaize in de functie van Head of Procurement Ahold Delhaize Europa & Indonesië, waar hij de Europese inkooporganisatie startte en leidde.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Teamspeler

_x000D_
_x000D_

Wouter Kolk, CEO Ahold Delhaize Europa & Indonesië: “Met de benoeming van Sebastiaan krijgt het Etos team een teamspeler erbij met ruime retailervaring in Nederland en internationaal. In zijn diverse functies werd duidelijk dat Sebastiaan een inclusieve leider is die veel aandacht besteedt aan samenwerking in teams en graag het beste in iedereen naar boven haalt. Etos heeft een lange geschiedenis in kwalitatieve en innovatieve persoonlijke verzorgingsproducten en het adviseren van klanten. De drogisterij is een bekend en vertrouwd gezicht in de straten van Nederland. Sebastiaan gaat zich samen met het team richten op het verder vormgeven van de sterke Etos-strategie. Ik ben ervan overtuigd dat hij een uitstekende nieuwe CEO voor het bedrijf zal zijn.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Sterk verbonden

_x000D_
_x000D_

Sebastiaan de Jong: "Etos is een prachtig merk, geworteld in de samenleving en met loyale klanten. Ik voel me sterk verbonden met de missie om onze klanten elke dag te helpen zich goed te voelen en ik kijk er erg naar uit om samen met het team te werken aan de verdere ontwikkeling van Etos."

_x000D_
_x000D_

De Jong zal met ingang van 1 juli starten met zijn functie bij Etos en blijft daarnaast tot het najaar zijn procurement functie vervullen.

_x000D_/upload/images/Sebatiaan%20de%20Jong_4_DEF.jpg_x000D_

6/30/2021 15:27

Yvonne is 22 jaar zelfstandig drogist en runt de drogisterij in Eindhoven inmiddels 17 jaar. De Eindhovense drogisterij is al 70 jaar een begrip in de Brabantse stad en staat bekend om het goede advies op het gebied van gezondheid en verzorging en de persoonlijke aandacht voor de klant. Iedere medewerker bij Yvonne is gediplomeerd Drogist om de klanten deskundig advies te kunnen geven. Ook zijn de medewerkers goed getraind op het gebied van vitamines, mineralen en supplementen. De kennis van de medewerkers wordt op peil gehouden door jaarlijkse bijscholingen en trainingen, zodat Yvonne en haar team de klanten optimaal kunnen blijven adviseren om zo gezond, fit en stralend te blijven. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Met de keuze voor Drogist Bewust Beter kan het team van Drogisterij Yvonne de wijk Stratum met 31.778 inwoners nog beter adviseren. Met de compleet nieuwe uitstraling, de specialistische kennis en het enthousiasme voor het vak, gecombineerd met het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter, ziet het team van Drogisterij Yvonne de toekomst positief in.

_x000D_
_x000D_

Yvonne is gelukkig met de keuze voor UniPharma en Drogist Bewust Beter. “Er is eindelijk weer ruimte om lokaal te ondernemen! Met een prijsvechter naast me is de focus op een goed en gezond advies key! Met de backup en het onderscheidend vermogen van Drogist Bewust Beter krijgen wij meer tijd voor onze klanten en houden wij de focus op advies en verkoop. “

_x000D_/upload/images/IMG-20210504-WA0003.jpg_x000D_
/upload/images/IMG-20210504-WA0004.jpg_x000D_

5/17/2021 11:40

Medicijnautoriteit CBG en drogistenorganisatie CBD werken al langer samen aan het beschikbaar stellen van betrouwbare en actuele geneesmiddeleninformatie. Drogisten gebruiken de informatie van het CBG bij diverse producten en diensten zoals consumentenvoorlichting via de online D-standaard, persoonlijk advies in de winkel, en de verplichte nascholing van (assistent)drogisten. Ook beoordeelt het CBG de productinformatie op de advieskaarten die drogisten gebruiken bij de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen.

_x000D_
_x000D_

Op 8 april 2021 hebben Hugo Hurts (directeur/secretaris CBG), Ton de Boer (voorzitter CBG) en Ed van de Weerd (voorzitter CBD) de samenwerking officieel bekrachtigd door online een handtekening onder de overeenkomst te zetten.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Officieel bekrachtigd

_x000D_
_x000D_

Ed van de Weerd, voorzitter drogistenorganisatie CBD: “We zijn verheugd om officieel samenwerkingspartner van het CBG te zijn. Met de betrouwbare informatie van het CBG geven drogisten persoonlijk advies aan de consument. Andersom kan de praktijkkennis en ervaring van drogisten medicijnautoriteit CBG helpen om de informatie over goed gebruik van medicatie te verbeteren.”

_x000D_
_x000D_

Ton de Boer, voorzitter medicijnautoriteit CBG: “Het is een mijlpaal dat we de samenwerking die al langer bestaat nu officieel bekrachtigen. Samen kunnen we elkaar versterken in de informatie die consumenten bij de drogist ontvangen over hun medicatie. Zo dragen we ons steentje nog beter bij aan goed gebruik van goede medicijnen.”

_x000D_
_x000D_

Beide partijen zullen de komende tijd de samenwerking verder inhoud geven en werkafspraken maken.

_x000D_/upload/images/image001(1).png_x000D_

4/1/2021 16:04

HEMA meldt verheugd dat Saskia Egas Reparaz per 1 juni in haar rol als CEO zal starten. In goed overleg met Ahold Delhaize, voormalig werkgever van Egas Reparaz, is deze datum overeengekomen.

_x000D_
_x000D_

Pieter Haas, voorzitter van de Raad van Commissarissen van HEMA: ‘In constructief onderling overleg zijn we tot een datum gekomen die voor alle partijen aanvaardbaar is. We kijken er enorm naar uit dat Saskia op 1 juni zal beginnen.’

_x000D_
_x000D_

Saskia Egas Reparaz: ‘Ik kijk terug op 22 fantastische jaren bij Ahold Delhaize. Hier heb ik in verschillende rollen heel veel mogen leren en kansen gekregen. Met deze nieuwe stap als CEO bij HEMA begint voor mij een nieuw hoofdstuk. Daar kijk ik ontzettend naar uit.’

_x000D_
_x000D_

Tjeerd Jegen, de huidige CEO van HEMA, zal eind mei afscheid nemen van HEMA.

_x000D_
_x000D_

Bij ter perse gaan hadden wij geen reactie vanuit Ahold of Etos.

_x000D_/upload/images/CEO%20Etos_Saskia%20Egas%20Reparaz%20kopie.jpg_x000D_

3/11/2021 15:07

Vriesia vroeg het de afgelopen maanden aan zijn klanten: waar zijn jullie nou trots op? En wat kunnen je collega’s daar van leren? 

_x000D_
_x000D_

Er kwamen heel diverse reacties binnen. Zo is Houters Warenhuis op Vlieland trots op hun fantastische vakantie-eiland, pronkt Drogisterij Belfeld in Belfeld met zijn prachtige etalages, wist Seatrendz Lifestyle & Drogisterij in Cadzand Bad ook in coronatijd het hoofd boven het zeewater te houden en geeft Drogisterij De Prijsstamper in Drogeham groothandel Vriesia weer een fikse pluim. Drogisterij Looijen in Krabbendijke is trots op een geweldig team, en Drogisterij & Parfumerie Peeters in Wehl is trots op zijn focus op de klant. En Drogisterij Kessel in Kessel? Die richt de schijnwerpers op eigenaar Peter Engelen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eigen kracht

_x000D_
_x000D_

Eentje steekt er nét een beetje bovenuit. Dat is de drogisterij annex cadeaushop van Sylvia Keppel in het dorpje Ens bij Emmeloord.

_x000D_
_x000D_

Een winkel in een klein dorp kent zijn uitdagingen, weet Sylvia. "Er zijn niet zoveel winkels, dus zorg ik ervoor dat mensen heel veel bij mij kunnen krijgen. En je moet een flexibel inkoopbeleid kunnen hanteren. Zodat je wel mee kunt gaan in trends met populaire items, maar toch niet teveel risico loopt omdat die toch ook weer retour kunnen. Dat stapje extra, dat vinden mijn klanten fijn.

_x000D_
_x000D_

Ik vind het fijn dat mensen zich in mijn winkel thuisvoelen: wij kennen ze en zij kennen ons. Je hebt met klanten een wisselwerking: samen kom je tot de beste oplossing. En mensen hebben vertrouwen in ons advies. De huisarts stuurt zelfs vaak mensen naar mij door: 'Ga even bij Sylvia langs'. Soms hoor ik dan mensen zeggen: 'O, ben jij Sylvia!'"

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Op de pui staat trots: Drogisterij Kadoshop Sylvia. "Nee, er staat bij mij geen bekende formulenaam op de pui. En een grotere formule past niet in een dorp als Ens. Ik zeg altijd tegen collega's: Ga uit van je eigen kracht. Een formulenaam heb je helemaal niet nodig!' Daarom ben ik klant van Vriesia geworden."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Lees het uitgebreide verhaal in de aankomende editie van who-cares.

_x000D_/upload/images/foto%20team%20kopie.jpg_x000D_
/upload/images/IMG-20210218-WA0000.jpg_x000D_
/upload/images/foto%20winkelpui2%20kopie(1).jpg_x000D_

3/18/2021 13:18

Gerard Visser, eigenaar van Brandsfirm Care & Cure, is op 23 februari overleden. Visser begon zijn carrière als marketing manager bij Rhone Poulenc Rorer/Nattermann, en werkte daarna onder meer bij Vemedia, VSM en was tot juni 2015 general manager bij Alcina Cosmetic. Sinds januari 2001 tot op heden was hij eigenaar van brandsfirm Care & Cure in Bussum. 

_x000D_
_x000D_

Ons medeleven gaat uit naar zijn familie, vrienden en collega's. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_