Trends

1/29/2020 15:48

Consumenten zijn goed in staat zich zelfstandig te informeren over het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen, meldt Neprofarm in een persbericht, op basis van onderzoek van Kantar. Wanneer consumenten voor het eerst een zelfzorgmiddel aanschaffen, leest 83% de informatie op de verpakking. Als consumenten een zelfzorggeneesmiddel voor het eerst gebruiken, leest 90% de belangrijkste informatie in de bijsluiter. Bij zelfzorggeneesmiddelen die zij al eerder gebruikt hebben is dat lager omdat ze het geneesmiddel al kennen, maar desondanks leest gemiddeld 69% van alle consumenten vaak tot altijd de bijsluiter. Consumenten zijn zelfredzaam en gaan verantwoord om met de beschikbare informatie over zelfzorggeneesmiddelen, concludeert het onderzoek.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Veilig gebruik

_x000D_
_x000D_

Zelfzorgmiddelen zijn altijd veilig bij gebruik volgens de instructies in de bijsluiter. Consumenten lezen ook daadwerkelijk de bijsluiter lezen en houden zich aan de aanwijzingen hierin. 74% van de consumenten wijkt zelden of nooit af van de dosering die in de bijsluiter staat vermeld. En bij de mensen die dat wel doen, gaat het dan in de overgrote meerderheid van de gevallen niet om een risicovolle overschrijding. In tegendeel zelfs. Die mensen gebruiken dan bewust minder dan dat er in de bijsluiter staat of wijken af op advies van een (huis)arts of verpleegkundige. Een kleine minderheid doet dat op en manier die een risico zou kunnen inhouden. Zo leeft er bij slechts 3% van de consumenten de misvatting dat het overschrijden van de dosering geen kwaad kan. Het gros van de consumenten laat zien dat zij veilig omgaan met het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vertrouwen bijsluiter hoog

_x000D_
_x000D_

Ruim 80% van de consumenten heeft (heel) veel vertrouwen in bijsluiter, zowel van recept als van vrij verkrijgbare zelfzorggeneesmiddelen. In de bijsluiter van een zelfzorggeneesmiddel heeft 83% (heel) veel vertrouwen en komt daarmee in de buurt van het advies van de zorgprofessionals artsen en apothekers (>90%).

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed informeren

_x000D_
_x000D_

De verpakking en de bijsluiter geven de gebruiker de informatie die nodig is voor een veilig en effectief gebruik, aldus Neprofarm. Maar ook als een geneesmiddel al vaker is gebruikt, blijft het lezen van de bijsluiter belangrijk. In de tussentijd kan immers de situatie van de gebruiker veranderd zijn. Bijvoorbeeld als een zelfzorggeneesmiddel gelijktijdig wordt gebruikt met andere (recept)geneesmiddelen is het van belang om de bijbehorende bijsluiters te lezen, om ongewenste en onbedoelde wisselwerkingen te voorkomen. Bij twijfel over gelijktijdig gebruik van geneesmiddelen, is het verstandig een arts of apotheker te raadplegen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bijsluiter

_x000D_
_x000D_

Op Zelfzorg.nl en met de Zelfzorg app kunnen consumenten al voor aankoop de originele bijsluiters van de zelfzorggeneesmiddelen raadplegen. Met de app scant de consument dan de barcode van het zelfzorggeneesmiddel en ziet direct de originele bijsluiter zoals die in de verpakking zit.

_x000D_/upload/images/Vrouw-in-drogisterij_verkleind-1024×683.jpg_x000D_

1/30/2020 17:21

Ieder jaar brengen duizenden consumenten hun stem uit. Dat kan online via de website van Supplement van het Jaar, of tijdens de Nationale Gezondheidsbeurs. Op deze locatie wordt op de openingsdag, 6 februari, het meestgekozen Supplement van het Jaar 2020 bekendgemaakt.

_x000D_
_x000D_

De keuze voor het meest populaire supplement viel achtereenvolgens van 2017 tot 2019 op vitamine D, magnesium en kurkuma.
_x000D_
"Er zijn trends te herkennen die jaarlijks weer terugkomen", aldus directeur Saskia Geurts van de NPN: "Opvallend is dat vitamine D en magnesium in alle drie de jaren in de top drie staan. Kurkuma stond in 2017 nog niet eens in de top vijf, maar het jaar erna is het kruid al gestegen naar plek drie. Visolie en multivitaminen komen ook jaarlijks terug in de top vijf."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Preventie

_x000D_
_x000D_

Uit recent onderzoek van Motivaction komt naar voren dat meer dan de helft van de Nederlanders (63%) regelmatig vitaminen en mineralen als supplement op de voeding gebruikt, en 37% zo nu en dan. Het onderzoek toont aan dat de voedingssupplementen vooral worden genomen ter preventie van toekomstige ziekte.
_x000D_
"Dit sluit aan op de antwoorden van de stemmers in 2018, waarbij door 30% werd aangegeven dat een supplement werd gebruikt om te werken aan de algemene gezondheid en 24% om te streven naar een beter weerstand."
_x000D_
Motivaction toont verder nog aan dat probiotica, kruiden, visolie en andere fysiologisch actieve stoffen uit voeding naast de vitaminen en mineralen, veel worden toegevoegd aan de dagelijkse voeding.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bijdrage

_x000D_
_x000D_

De verkiezing van het Supplement van het Jaar is meer dan ludieke campagne voor supplementen, zo maakt Geurts duidelijk: "De Voedselconsumptiepeiling van het RIVM wijst uit dat calcium, ijzer, vitamine A, B2, B, C en foliumzuur nog weinig ingenomen wordt in Nederland. De jaarlijkse verkiezing rondom supplementen kan de Nederlander bewust maken van de voedingssupplementen die er zijn en hoe deze een bijdrage kunnen leveren aan de algemene gezondheid. Er valt dus nog winst te behalen in het bewustzijn van het publiek rondom de voordelen van supplementen. Hopelijk zien we deze nog weinig gebruikte supplementen meer terug in de komende uitslag van de verkiezing!"

_x000D_/upload/images/Unknown(2).jpeg_x000D_

5/27/2020 15:12

Hoe ontwikkel je succesvolle innovaties en toets je die aan de markt van vandaag? Gijsbert den Hertog van onderzoeksbureau The Smart Vision Company (TSVC) ontwikkelde daartoe een unieke en betrouwbare tool.
_x000D_
"Wij kunnen bepalen welke innovaties écht kansrijk zijn", zegt Den Hertog. "We gebruiken data op basis van constant in ontwikkeling zijnde algoritmes, met bijzonder betrouwbare voorspellingen, waardoor je gemakkelijk een gedegen go/no-go beslissing neemt. Maar ook als een product al langer in de markt staat, kunnen wij exact aangeven welke product-eigenschappen van een merk of product succesvol zijn."
_x000D_
TSVC heeft onlangs onderzoek gedaan naar hot/cold spiermiddelen, waarbij dertig producten zijn onderworpen aan de beoordeling van gerenommeerde onderzoekpanels, zowel online als offline. Dit levert soms zeer verrassende inzichten, zegt Den Hertog: "De meting over dertig producten levert een benchmark op (average, het gemiddelde van alle dertig producten). Je kunt dan elk individueel product tegen die benchmark aanhouden. Je ziet dan dat sommige producten in het overwegingsstadium (consider) bijvoorbeeld lager dan de benchmark scoren. Maar de aankoopbeslissing (conversion) kan beduidend hoger dan de benchmark zijn. De battle is een soort game waarmee je mensen t product laat kopen. Dat geeft het eindoordeel over het succes van je product in dit specifieke schap."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Enorme verschillen

_x000D_
_x000D_

De echte waarde van het onderzoek zit 'm in de verdieping, want de scores worden onderbouwd door de onbewuste waardering van respondenten op productkenmerken.
_x000D_
"We hebben in dit onderzoek de hot/cold spiermiddelen laten beoordelen op zeven productkenmerken", zegt Den Hertog. "Dat zijn: prijs, past het product bij het merk( merk fit), vorm (gel, zalf etc.), temperatuur (beoordeling van de verwachte werking), de verpakking in zijn algemeenheid, en specifieke verpakkingselementen zoals basiskleur, en logo/illustratie. Ook hier komen onze klanten soms heel schokkende dingen tegen. Je ziet binnen dit onderzoek alleen al enorme verschillen: sommige merkproducten blijken positief beoordeeld te worden op het merk, maar de verpakking vinden mensen maar niks. Er zit een verpakking tussen die zijn warmtewerking slecht communiceert, en bij andere vinden mensen het logo of de illustratie op de verpakking totaal niet aanspreken. Bij veel introducties zien we dus dat leveranciers bepaalde elementen goed op orde hebben, maar bij andere de plank totaal misslaan. En dat bepaalt uiteindelijk of een introductie succesvol is."

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Concrete voorbeelden

_x000D_
_x000D_

We halen twee producten uit het onderzoek, allebei van hetzelfde merk. Dit om te laten zien hoe verschillend het eindresultaat kan zijn binnen een merkenportfolio. Product A is een spier- en gewrichtscrème, product B een spray. Het is misschien goed om op te merken dat het marktgemiddelde, de benchmark (average) in de grafieken van beide producten logischerwijs hetzelfde zijn.
_x000D_
Van product A zie je dat de consument het uiteindelijk een positieve waardering geeft op de factoren merk, verpakking, basiskleur en logo/illustratie (grafiek 1). We zien we dat er maar weinig negatieve invloed is op de aankoopbeslissing. Hoewel we in merkbeleving en verpakkingswaardering een lichte negatieve invloed zien (in rood), is overal de waardering van alle elementen positief, zij het niet altijd boven de gemiddelde score (grafiek 2).
_x000D_
Bij product B zijn er eigenlijk alleen maar negatieve scores, met name in de productvorm, de verpakking en de basiskleur (grafiek 3). De negatieve invloed op de consumentenbeslissing is beduidend hoger: alleen de prijs wordt echt positief beoordeeld. Maar het is duidelijk dat de productvorm, de verpakking, de basiskleur en ook logo/illustratie niet positief bijdragen aan de conversiebeslissing (grafiek 4).
_x000D_
De eindbeslissing bij beide producten is significant verschillend. Product A ligt lager dan de gemiddelde productoverweging product (consider), maar scoort beduidend hoger in conversie. Het eindresultaat (battle) is dat het net boven de benchmark uitkomt. Product B scoort in consideration en conversion zo laag dat het ver beneden de benchmark scoort.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Nauwkeurig en betrouwbaar

_x000D_
_x000D_

"De metingen leiden tot een heel accurate eindscore voor een product", zegt Den Hertog. "En dat betekent dat we haarfijn kunnen aangeven met welke afzetvolumes een leverancier en een retailer rekening kunnen houden. Onze voorspellingen zijn zeer nauwkeurig en betrouwbaar, en worden achteraf gevalideerd. Doordat je alleen hoeft te investeren in innovaties met daadwerkelijk potentieel, bespaar je veel kosten en neem je een voorsprong op de concurrentie met concepten en producten die succesvol zijn."

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-26%20om%2018_12_17(1).png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-26%20om%2018_01_03(1).png_x000D_
/upload/images/Grafiek%201.jpg_x000D_
/upload/images/Grafiek%202.jpg_x000D_
/upload/images/Grafiek%205.jpg_x000D_

3/25/2019 11:28

‘75 jaar Pharmacon, daar worden drogisten wijzer van’, was het thema van het
_x000D_
jubileumcongres waarbij de resultaten van een onderzoek naar de positie van de
_x000D_
drogist onder consumenten, huisartsen en drogisten zelf werden gepresenteerd.
_x000D_
Aan meer dan 100 partners van de jubilerende stichting, waaronder drogisten,
_x000D_
vertegenwoordigers van de eerstelijnszorg, retailers, leveranciers en andere
_x000D_
relaties werd een positief toekomstbeeld voor de drogisterij geschetst. De positie
_x000D_
van de drogisterij als poortwachter van de eerstelijnszorg wordt dankzij het
_x000D_
groeiende vertrouwen van huisartsen en consumenten steeds meer concreet. De
_x000D_
drogist zal daarom zijn deskundigheid beter moeten laten zien om de banden
_x000D_
met de eerstelijnszorg verder aan te halen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Deskundig en toegankelijk

_x000D_
_x000D_

André de Heer van Initial Concept presenteerde de resultaten van de
_x000D_
onderzoeken, waarbij voor het eerst de bereidheid tot samenwerken tussen
_x000D_
drogist en huisarts werd onderzocht. De onderzoeken zijn gebaseerd op 500
_x000D_
interviews met consumenten, 100 interviews met huisartsen en 135 interviews
_x000D_
met (assistent)drogisten. Daaruit blijkt dat 9 van de 10 consumenten
_x000D_
zelfzorggeneesmiddelen koopt, 37% zelfs eens per maand Zij doen die aankoop
_x000D_
in meerderheid maar bij één kanaal: de drogisterij (73%). De drogist wordt
_x000D_
gezien als deskundig en de aard van de producten maakt dat de klant nog
_x000D_
nauwelijks gebruik maakt van online verkoop.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer samenwerking huisartsen

_x000D_
_x000D_

Huisartsen bevestigen de unieke positie van de drogist en ruim een kwart van de
_x000D_
consumenten (28%) wordt door de huisarts al doorverwezen naar een drogist.
_x000D_
Huisartsen en consumenten vinden deskundige advisering bij de verkoop van
_x000D_
zelfzorggeneesmiddelen belangrijk. Twee derde van de consumenten vraagt
_x000D_
advies bij de drogisterij, drogisten geven per jaar ± 64 miljoen
_x000D_
gezondheidsadviezen en huisartsen en consumenten waarderen de vakkennis
_x000D_
van de branche. Een kwart van de huisartsen is dan ook positief over structureel
_x000D_
overleg met de drogist en 40% van de consumenten is positief over die
_x000D_
ontwikkeling. Meer dan de helft van de ondervraagde huisartsen is positief over
_x000D_
meer samenwerking met de drogist. Daardoor kan de drogist beter adviseren, de
_x000D_
kosten blijven beter beheersbaar en eventuele risico’s worden nog beter
_x000D_
ondervangen. Aandachtspunt voor de consument is wel zijn privacy en
_x000D_
huisartsen vinden het moeilijk om extra tijd vrij te maken voor overleg met de
_x000D_
drogist.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Beter zichtbaar zijn

_x000D_
_x000D_

Dagvoorzitter en voormalig huisarts Tom van ’t Hek concludeerde dat de
_x000D_
uitdagingen voor de drogisterij liggen in het uitbreiden van hun takenpakket als
_x000D_
adviseur in gezondheid en preventie met leefstijladviezen. Ook moet de drogist
_x000D_
zijn kennis beter zichtbaar maken om de banden met de eerstelijnszorg aan te
_x000D_
halen. Jeroen Crasborn van Zilveren Kruis adviseerde de drogisterij om hun
_x000D_
positie duidelijker te claimen. “Veel huisartsen zijn onbekend met de
_x000D_
deskundigheid van de drogist, dat zou veel beter zichtbaar gemaakt moeten
_x000D_
worden. Als het onderlinge vertrouwen stijgt, dan stijgt ook het vertrouwen van
_x000D_
de consument. Wij zullen meer verzekerden attenderen op het belang van de
_x000D_
drogist bij kleine kwalen. Als verzekeraar vinden we het belangrijk dat de
_x000D_
beweging richting meer zelfredzaamheid veilig gebeurt. De proeftuin waarin de
_x000D_
samenwerking tussen huisartsen en drogisten in de praktijk wordt getest, is
_x000D_
daarom een belangrijk initiatief. Richting overheid moeten we wellicht aangeven
_x000D_
dat er veel meer onderzoek op dit vlak nodig is. Daarnaast speelt E-Health een
_x000D_
grote rol; de consument kan in de toekomst zijn eigen elektronische
_x000D_
patiëntendossier bijhouden. Faciliteer als drogist dat hij daarin op een
_x000D_
eenvoudige manier het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen kan bijhouden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Patiënt als consument

_x000D_
_x000D_

Jan Benedictus van de Patiëntenfederatie gaf aan positief verrast te zijn door de
_x000D_
onderzoeksresultaten. “Patiënten zullen meer aangewezen zijn op de drogist
_x000D_
omdat er minder geneesmiddelen vanuit de ziektekostenverzekering vergoed
_x000D_
zullen worden. Meer samenwerking met de huisarts zorgt voor betere
_x000D_
zorgverlening. Een beroepenregister voor de drogisterij, waarmee je
_x000D_
verantwoording aflegt en je kennis en kunde transparant maakt voor de
_x000D_
consument, juichen we dan ook toe.” Jos Jongstra vertelde namens het Centraal
_x000D_
Bureau Drogisterijbedrijven dat de branche zich actief inzet voor het
_x000D_
beroepenregister, de samenwerking met huisartsen en E-Health. “Daarnaast is
_x000D_
certificering en het laden van het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg van
_x000D_
groot belang. Bovendien geven we de advisering op de winkelvloer, waar onze
_x000D_
expertise dagelijks wordt waargemaakt, meer lading met de gerichte
_x000D_
risicowaarschuwingen bij bepaalde middelen.” Ivan Wolffers, schrijver, arts en
_x000D_
hoogleraar vertelde als laatste spreker dat de rol van de arts als regisseur van de
_x000D_
gezondheid van zijn patiënt voorbij is. “Patiënten zijn mondiger en willen zelf
_x000D_
invloed op hun zorg. Bovendien hebben zij veel leefstijl-gebonden ziektes waarbij
_x000D_
de drogist een grote rol kan spelen zonder op de stoel van de huisarts te gaan
_x000D_
zitten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Veranderende rol van drogist

_x000D_
_x000D_

Pharmacon-voorzitter Jalmar Wesselink concludeerde tot slot dat er tijdens het
_x000D_
congres een mooi toekomstbeeld is geschetst. “De drogist heeft een unieke
_x000D_
positie waar we trots op mogen zijn. Als exameninstantie die de kennis voor
_x000D_
drogisten en assistent-drogisten borgt, zien we dat verantwoorde zorg verder
_x000D_
reikt dan UAD-middelen en in onze examinering spelen we daarop in. We zijn
_x000D_
verheugd dat Pharmacon wederom een aanwijzing voor 5 jaar heeft ontvangen
_x000D_
van het ministerie. Het vakdiploma drogist is een diploma met aanzien en dat
_x000D_
moeten we beter uitdragen. Het is zeer positief dat huisartsen bereid zijn om
_x000D_
meer samen te werken. Om de kloof tussen huisarts en drogist kleiner te maken,
_x000D_
moeten we de kennis en kunde van de drogist beter onder de aandacht brengen.
_x000D_
Pharmacon zal met branche in overleg treden over de resultaten van het
_x000D_
onderzoek en kijken of de eisen die wij als exameninstantie stellen aan de
_x000D_
gediplomeerden nog wel overeenkomen met de toekomstige rol van de drogist.
_x000D_
Want de branche doet het al heel goed, maar de huidige ontwikkelingen bieden
_x000D_
nog veel ruimte voor een veranderende rol van de drogist als poortwachter van
_x000D_
de eerstelijnszorg.”

_x000D_
_x000D_

Analyse

_x000D_
_x000D_

In navolging op dit persbericht zullen wij een aantal analyses ena chtergrondartikelen over het jubileumcongres schrijven. Wilt u op de hoogte blijven? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief: info@ who-cares.nl
_x000D_
Voor meer informatie en inzage in de presentaties: www.pharmacon.nl

_x000D_
_x000D_

Fotografie: Jan Willem Houweling, In the Picture

_x000D_/upload/images/Pharmacon-75jaar-19(1).jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-29(1).jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-42(1).jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-43(1).jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-63(1).jpg_x000D_
/upload/images/Pharmacon-75jaar-74(1).jpg_x000D_

3/11/2019 11:49

De oorsprong van het drogistenpanel ligt in de tijd dat Salimans voor marktonderzoeker AC Nielsen in de jury van de Drug Awards zat. “Daar  kwam ik in aanraking met drogisten, van diverse formules, met meerdere winkels. Toen bleek dat er bijna niets gedaan werd met cijfers van afzonderlijke winkels. Om meer voeling te krijgen met de plaats waar het echt gebeurt, begon ik in 2002 met het maandelijks via email verzamelen van een paar kerncijfers; die klopte ik in grafieken en stuurde dit terug met commentaar. Toen ik in 2006 mijn eigen adviesbureau begon, vond ik dat ik met het panel moest stoppen, maar dat werd door betreffende ondernemers betreurd. Toen heb ik contact opgenomen met de DA, DIO en Etos, en via hen kon ik het panel zodanig uitbreiden dat dit voldoende reflectie gaf van de werkelijkheid bij de veelal grotere, meer dynamische winkels.”

_x000D_
_x000D_

Salimans claimde nooit dat het panel representatief was. “Met name de meer dynamische ondernemers met veelal wat grotere zaken doen mee. In vergelijking tot de totale markt voor zelfstandigen zijn deze cijfers dus beter, want daar heb je ook rekening te houden met kleinere zakken die het soms slechter doen, en de vele winkelsluitingen die de cijfers beïnvloeden. Maar met zekerheid geeft dit wel een betrouwbaar beeld van wat van maand tot maand de trend is bij dit soort zelfstandigen!”

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Evolutie                                                                                          

_x000D_
_x000D_

De eerste jaren behandelde Salimans iedere maand in een vaste rubriek in De Nieuwe Drogist in vijf grafieken de meerjarige ontwikkeling van geanonimiseerde winkels. “Ik gaf daarbij ook mijn conclusies en aanbevelingen.” De aanpak had succes, want het leidde al snel tot een forse aanwas van het aantal deelnemers, afkomstig van alle formules. “Dankzij deze bredere basis werden mijn cijfers en prognoses ‘harder’, aldus Salimans. “In al die jaren haakte haast niemand af; dat zegt iets over de toegevoegde waarde.” Salimans wijst erop dat de relatie met zijn panel er hechter door werd: “Mijn  contact met ondernemers ging al snel verder dan alleen het rapporteren van die cijfers: men wist en weet mij veelvuldig te vinden voor van alles en nog wat.”
_x000D_
 

_x000D_
_x000D_

                                                                                                   
_x000D_
Afhaken

_x000D_
_x000D_

_x000D_
De laatste jaren moest Salimans echter constateren dat veel winkels wél afhaakten omdat ze dichtgingen. Hij noemt onder meer alle zaken van Van der Doelen, Meindersma in Sneek, Hamstra in Dokkum, drie zaken van Kamst, meerdere zaken van Adema in Groningen, Verhagen in Voorburg, meerdere zaken van Nabben in Venlo, diverse zaken van Van der Linden, en Berendsen in Huissen. Recentelijk zijn ook diverse Care & Beauty-winkels afgehaakt. “Sommigen haken zelfs af omdat ze het tientje per maand niet meer kunnen betalen. En dan gaan de komende maanden ook nog een paar panelwinkels dicht. Daarmee vind ik de basis voor het panel te smal geworden en kan ik onvoldoende weloverwogen beoordelingen en adviezen geven. En ik wil een ondernemer niet op het verkeerde been zetten!”, zegt Salimans. “Het is dus een kwestie van ethiek om ermee op te houden als de basis te smal wordt.”
_x000D_
Overigens blijven veel zaken toch doorgaan met het aanleveren van hun maandcijfers, ook al zal Salimans niet meer rapporteren over de totalen.

_x000D_
_x000D_

Het einde van het panel weerspiegelt zich in de cijfers die hij van de deelnemende ondernemers kreeg, weet Salimans. “Het is sowieso tekenend dat de meesten die ermee gestopt zijn, aangeven de fee niet te kunnen te betalen – al is die voor mij niet eens kostendekkend. Dat geeft toch een inzicht in hun financiële situatie. Dat zie ik terug in de marktcijfers zoals ik die heb samengesteld. Deze grafieken schetsen een erg zorgelijk beeld. Zo ligt de omzet per winkel in 2018 – na dertien jaar inflatie en kostenstijgingen – negen procent lager dan in 2006. De grootste daling vond plaats tussen 2009 en 2014. Gelukkig dat de index sinds 2014 maar beperkt zakte, van 92 naar 91.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Klantenstroom

_x000D_
_x000D_

Maar veel dramatischer nog noemt Salimans de trend van het aantal betalende klanten: in dertien jaar tijd is dat met maar liefst 29% gedaald. “Naar dit kengetal moet iedere ondernemer kijken, want de klantenstroom in stand houden, is essentieel voor een gezonde basis!”
_x000D_
De omzet daalde wel, maar minder dan het aantal klanten. "Dit komt voor een klein deel ook omdat een eind 2012 de hoge BTW van 19 naar 21% ging. Maar de belangrijkste reden dat de omzetdaling veel milder is dan het aantal klanten, ligt in de stijging van de OPK: per klant is er een hoger bedrag afgerekend.” Dat bedrag was in 2018 €3,46 hoger dan in 2006. De gemiddelde OPK staat nu op €16,03.
_x000D_
“Maar dat gemiddelde zegt niets, want de OPK is sterk afhankelijk van het geboden assortiment”, aldus Salimans. “De winkel met de laagste OPK in het panel ligt rond €10, de hoogste rond €28. Deze laatste voert ook merken als Chanel, Dior en Sisley.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zelfzorg

_x000D_
_x000D_

_x000D_
De omzet van de groep producten met lage BTW, waar zelfzorgproducten de hoofdmoot van uitmaken, ligt in 2018 3% hoger dan in 2006. Hoe beoordeelt Salimans deze ontwikkeling?
_x000D_
“De index van deze groep stond tot 2012 vrij stabiel op circa 93. Dat komt mede omdat eind 2007 de categorie Algemene Verkoop het supermarkten in staat stelde om te beginnen aan een opmars in zelfzorg. Vanaf 2013 zie je deze index wel stijgen. De extra stijging van 108 in 2016 naar 114 in 2017 kwam door de switch van fluortandpasta en zonnebrandmiddelen van de hoge naar de lage categorie BTW. Maar op het moment dat deze groepen in 2018 weer teruggaan naar de hoge BTW, zie je meteen een sterke daling. Zeker omdat ook nog eens de medische hulpmiddelen naar de hoge-BTWcategorie werden overgeplaatst.
_x000D_
De totale omzet is in 13 jaar tijd met 9% gedaald, terwijl van de categorie met een lage BTW de omzet met 3% steeg. Het is dus duidelijk dat de omzetpijn volledig in de hoge BTW zit.”
_x000D_
Volgens Salimans verklaart dit de opmars van het grootwinkelbedrijf. “Kruidvat, Etos, Trekpleister, ICI Paris XL, Douglas, Action, Op = Op, Big Bazar en Rituals: steeds meer winkels en folders die alleen maar agressiever zijn geworden.”

_x000D_
_x000D_

De AV-wetgeving in 2007 heeft zeker wat potentieel weggehaald bij de drogisterijen, zegt Salimans, "maar je moet het belang daarvan bij de supermarkten zeker niet overdrijven: rond vierduizend winkels met een totale jaaromzet van bijna €40 miljard doen nu per jaar in zelfzorg rond €100 miljoen, dus het aandeel is rond een kwart procent! Aan de andere kant heeft het zelfzorg ook veel meer op de kaart gezet. In groepen als bijvoorbeeld paracetamol, maagpreparaten, antidiarree en hooikoorts is het volume sinds AV enorm gestegen, met zekerheid is er nu veel meer volume dan dat er zou zijn geweest zonder AV! Het trieste is dat – ondanks dat de zelfstandige vanwege zijn adviesfunctie meer is geëquipeerd om zelfzorg te verkopen – het grootwinkelbedrijf in drogisterijen per winkel nu veel meer verkoopt dan voor AV, en de overgebleven zelfstandigen per winkel veel minder. Dat komt dus omdat er steeds minder klanten in de winkel komen en dat zie je zo dramatisch scherp in mijn panel."

_x000D_
_x000D_

Salimans geeft aan altijd een fervent voorvechter te zijn geweest van de zelfstandige drogist. "Het gaat mij al jaren ten zeerste aan het hart wat gebeurt met de zelfstandigen. Met mijn confronterende analyses in de vakbladen heb ik niet altijd vrienden gemaakt, maar ik durf en doe dat daarom wel."
_x000D_
Hij wijst erop dat het grootwinkelbedrijf in 1980 250 deuren telde, en tegenwoordig – de HEMA nog niet meegeteld – 1700. Andersom telden de zelfstandigen in 1980 2700 deuren, en dat zijn er nu nog maar circa 700.
_x000D_
"Tien jaar geleden had de gemiddelde drogisterij een jaaromzet van iets minder dan een miljoen euro, dat is nu €1,3 miljoen. Maar voor de  georganiseerde zelfstandige is dat gezakt van ruim 1 miljoen Euro naar nog maar circa € 7 ton. Je ziet dus voor het gwb een extreme groei per zaak tegen een forse omzetdaling voor het almaar krimpend aantal zelfstandigen." Waarom is dat?
_x000D_
"Het heeft bij de formules van de zelfstandigen ontbroken aan de juiste keuzes", meent Salimans. "Men heeft 'mass' totaal verkeerd aangepakt en dat assortiment is nodig om voldoende klanten binnen te krijgen, ook nu! Ik heb contact met vele zelfstandigen en uiteraard klagen zij bij mij steen en been. Maar velen zitten vooral in een slachtofferrol, werken absoluut niet met cijfers en weten, zelfs daar waar het verzorgingsgebied groot genoeg is, de kansen veel te weinig te pakken. Je ziet daarnaast dat de leverancier het gwb veel te veel heeft voorgetrokken. En als er al acties waren bij zelfstandigen dan was de opvolging daarvan in veel winkels dramatisch. De leverancier moet NDS vergelijkbare acties gunnen en de aangesloten zaken moeten het top uitvoeren. Het saneren of minimaliseren van topmerken als Nivea, Gillette, Andrelon, Pampers, Prodent, Always, Dove, Rexona etc., en het kiezen voor kleine merken die het gwb niet voert, is volgens mij niet de oplossing. En waar het verzorgingsgebied te beperkt is, gaat te veel accent op gezondheid niet werken! Daarvoor is die markt echt te klein en de lange-termijngroei te gering. Bovendien is juist in gezondheid de lange-termijntrend van het huismerk veel sterker geweest dan in persoonlijke verzorging. En juist dat huismerk stelt bij de zelfstandigen niets voor.
_x000D_
Waarom zou een fraaie, grote zelfstandige in een voldoende groot verzorgingsgebied bovengenoemde merken niet kunnen verkopen? En waarom geen Merci, Ferrero Rocher, drop of kaarsen in de december?"

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Beweging

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Salimans schat de toekomst van zelfstandigen vrij somber in. Maar hij meent ook dat er volop kansen voor hen zijn.
_x000D_
“Ik zie gelukkig nog steeds veel voorbeelden van zelfstandigen met een gezonde zaak. Absolute voorwaarde voor succes is dat je ligt in een voldoende groot verzorgingsgebied. Die zijn en blijven er, en daar kun je zeker scoren, ondanks de concurrentie. Voorwaarde: je moet een mooie en voldoende grote zaak runnen met voldoende onderscheidend assortiment, goede service, veel lokale zichtbaarheid en vooral ook personeel dat ver boven de middelmaat uitstijgt! Ik wil het zo zeggen: IEDERE winkel kan op elk moment zijn omzet fors beïnvloeden, want er liggen in deze rijkgeschakeerde branche echt enorm veel kansen. Maar dat betekent wel dat ondernemers naar de cijfers moeten kijken, hun conclusies moeten trekken en vooral: in beweging moeten komen. Helaas zit ‘m daar de crux: de meeste ondernemers bewegen niet of gaan de verkeerde kant op.”
_x000D_
   

_x000D_
_x000D_

De methodiek                                                                                                  

_x000D_
_x000D_

Salimans koos voor een zogeheten ‘identieke omzet’. Nieuwe winkels worden pas na 14 maanden meegeteld, zodat er een reële vergelijking is met dezelfde maand het jaar ervoor. Andersom ging het ook: gaat een winkel dicht, dan gaan de cijfers er met terugwerkende kracht uit. “Daarmee elimineer je een effect van nieuwvorming en sluiting op de cijfers.”
_x000D_
Verder koos Salimans ervoor om, naast de netto omzet met BTW, ook te rapporteren over het aantal betalende klanten, de omzet van de lage BTW-groep (want dat geeft een indruk hoe het gaat met gezondheidsproducten) en de opbrengst per klant (OPK). “Door ook stelselmatig inzicht te geven in deze aspecten, zie je veel beter waar kansen liggen en waar de schoen wringt.”   

_x000D_
_x000D_

_x000D_
Reageren? rene@salimansconsultancy.nl

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-19%20om%2009_30_54.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-19%20om%2009_31_28.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-19%20om%2009_31_41.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-19%20om%2009_32_05.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-19%20om%2009_31_13.png_x000D_
/upload/images/image002.gif_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-19%20om%2011_57_28.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-19%20om%2011_57_40.png_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202019-03-19%20om%2011_57_18.png_x000D_