Trends

9/7/2021 15:45

Het idee is de beveiliging, aanhouding en vervolging onder de aandacht van kijkers te brengen. Het gaat om recente ervaringen van achterliggende jaren. Mogelijk dat er ook beeldmateriaal beschikbaar is. Ondernemers die binnen de doelgroep vallen en aan deze serie mee willen werken, kunnen contact opnemen met het KNDB-secretariaat waarna de gegevens van het productieteam gedeeld zullen worden.

_x000D_/upload/images/hqdefault.jpg_x000D_

7/9/2021 11:30

De verkoop online is in corona-tijd flink toegenomen. Een paar klikken en het product ligt op de deurmat. Ook de online verkoop van zelfzorggeneesmiddelen neemt toe. Het gaat dan om geneesmiddelen zonder recept bedoeld voor kleine kwalen als hoest, hoofdpijn, hooikoorts, maagpijn, huidschimmels of hoofdluis.

_x000D_
_x000D_

Pijnstillers zonder recept van de dokter zijn effectief en veilig bij juist gebruik. Maar lang niet alle consumenten zijn op de hoogte van de risico’s die pijnstillers als paracetamol en ibuprofen met zich mee kunnen brengen. De belangrijkste resultaten:

_x000D_
_x000D_

*  3 op de 4 consumenten, bijna 11 miljoen volwassenen, heeft het afgelopen jaar pijnstillers gebruikt

_x000D_
_x000D_

* 31% van de consumenten koopt de pijnstillers ook online in een van de vele webshops;

_x000D_
_x000D_

* Gebruikers van paracetamol overschatten de veilige dosering:  Ruim 80% denkt over voldoende kennis te beschikken om veilig paracetamol te gebruiken, maar bij doorvragen zou 31% te veel paracetamol gaan slikken. Zij lopen kans op risico bij overdosering

_x000D_
_x000D_

* Bij gebruikers van ibuprofen komt een vergelijkbaar beeld naar voren. Ook zij lopen bij kans op overdosering;

_x000D_
_x000D_

* 8 op de 10 consumenten wil voor de koop in een webshop advies over juist gebruik van de pijnstillers en bijna de helft pleit voor een verplicht kwaliteitskeurmerk voor webshops.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In lijn

_x000D_
_x000D_

Deze resultaten zijn in lijn met eerder onderzoek onder aankoop van zelfzorggeneesmiddelen in fysieke winkels als drogisterijen, apotheken en supermarkten: consumenten overschatten de eigen kennis over het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen, onderschatten de risico’s en lezen niet altijd de bijsluiter. Een belangrijk deel hiervan vraagt geen advies. Voor het eerst is nu onderzoek gedaan naar online aankoop.

_x000D_
_x000D_

Jos Jongstra, directeur drogistenorganisatie CBD: “Consumenten zijn gewend dat zelfzorggeneesmiddelen breed verkrijgbaar zijn bij onder meer drogist, apotheek en supermarkt. Het is ook noodzakelijk dat deze middelen laagdrempelig tegen lage kosten beschikbaar zijn. Belangrijk is wel dat consumenten beseffen dat zelfzorggeneesmiddelen veilig zijn bij juist gebruik, maar ook risico’s hebben. Daarom is er in de drogisterij altijd een nageschoolde (assistent)drogist tijdens openingstijden in de winkels aanwezig voor het geven van persoonlijk advies over het juiste gebruik, en krijgen klanten altijd een waarschuwing om verkeerd gebruik tegen te gaan. Nu de online verkoop van zelfzorggeneesmiddelen toeneemt, heeft de drogisterijsector op zich genomen om deze verantwoorde zorg ook in webshops te garanderen. Webshops met het Keurmerk Zelfzorg Online zorgen ervoor dat de verkoop verantwoord gebeurt en specifiek advies wordt gegeven over het gekozen geneesmiddel.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Lancering Keurmerk

_x000D_
_x000D_

Om deze reden lanceert drogistenorganisatie CBD het Keurmerk Zelfzorg Online. Consumenten krijgen in webshops met dit keurmerk betrouwbare informatie beoordeeld door een onafhankelijke organisatie. Tijdens het aankoopproces wordt altijd gevraagd naar de leeftijd van de klant en is het onmogelijk om meer dan drie verpakkingen van hetzelfde geneesmiddel ineens te bestellen. Bij vragen is er altijd een opgeleide drogist beschikbaar voor advies. En als het nodig is, krijgen klanten het advies om naar de huisarts te gaan. De webshops worden continu gemonitord of zij aan de voorwaarden voldoen. Inmiddels hebben vijf grote webshops (Kruidvat.nl, Etos.nl, Plein.nl, Da.nl en Trekpleister.nl) van drogisterijbedrijven het Keurmerk Zelfzorg Online ontvangen. Het Keurmerk is beschikbaar voor webshops die zelfzorggeneesmiddelen op een verantwoorde manier willen aanbieden.

_x000D_/upload/images/CBD_KeumerkZelfzorg_Online_Logo_klein.jpg_x000D_

6/25/2021 15:52

Er wordt in de sector via een verscheidenheid aan initiatieven hard gewerkt aan verduurzaming. Deze initiatieven kunnen bedrijfsspecifiek, sectorbreed of zelfs sectoroverschrijdend zijn. Veel bedrijven hanteren de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (SDGs). Deze 17 doelen zijn opgesteld als een blauwdruk voor vrede en welvaart voor mens en planeet, nu en in de toekomst, en vormen de perfecte basis voor steedsduurzamer.nl. De initiatieven van de industrie die op de site zijn uitgelicht zijn ook te vinden aan de hand van de SDGs waar zij aan bijdragen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goals

_x000D_
_x000D_

De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn gesteld voor 2030, en met de implementatie hiervan helpen cosmeticabedrijven mee de wereld een betere plek te maken in 2030. De implementatie van de SDGs gaat bijvoorbeeld via:

_x000D_
_x000D_

– Het verduurzamen van de productverpakkingen

_x000D_
_x000D_

– Zorgen voor eerlijke levensomstandigheden bij winning van cosmetica-ingrediënten

_x000D_
_x000D_

– Hernieuwbare energie gebruiken in het productieproces

_x000D_
_x000D_

– De positie van vrouwen in het bedrijfsleven en in de wetenschap verbeteren

_x000D_
_x000D_

– Meewerken aan nieuwe duurzamere consumptiesystemen voor cosmetica

_x000D_
_x000D_

– Het conserveren van beschermde plantsoorten.

_x000D_
_x000D_

 Lees er meer over op steedsduurzamer.nl.

_x000D_/upload/images/unnamed.jpg_x000D_

4/30/2021 16:48

Drogistenorganisatie CBD heeft meegewerkt aan de publicatie van de IGJ en herkent de bevindingen: drogisten hebben de verkoop en advies van deze zelftesten zeer serieus genomen. Want alleen juist gebruik van testen kan helpen om besmetting door coronavirus tegen te gaan. 'Daarom hebben drogisten, die gewend zijn om verantwoorde zorg te geven, als eerste een richtlijn Zelftesten gemaakt voor verkoop en advies in de winkel én in webshops. Zo verkopen drogisten uitsluitend zelftesten die een ontheffing van de overheid hebben gekregen. Ook verwijzen drogisten naar informatie van de overheid over het juist gebruik van de testen. Verder krijgen klanten bij de drogist bij de aankoop van de testen een persoonlijke risicowaarschuwing: “Leest u de bijsluiter, laat u zich bij een positief resultaat bij de GGD-teststraat testen en ga in quarantaine”. Deze richtlijn geldt niet alleen voor de winkels, maar ook voor de aangesloten webshops. Door audits ziet het CBD erop toe dat drogisten de richtlijn volgen.'

_x000D_
_x000D_

Dit aldus  het CBD. Die verantwoordelijkheid bleek ook nodig, want de zelftesten kwamen zeer snel op de markt. De vraag naar de zelftesten was dan ook groot. En bij de start leverden fabrikanten, zo stelt het CBD, niet altijd de juiste verpakkingen en informatie.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/test-6149683_1920.jpg_x000D_

5/3/2021 12:18

Hoewel de omzet over de hele detailhandel gerekend bijna 6% is, zijn door de maatregelen tegen de verspreiding van corona de verschillen binnen de detailhandel bijzonder groot. De foodsector zette 6,9 procent meer om, en ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen hebben recordomzetten geboekt. De omzet van de non-foodsector bleef nagenoeg hetzelfde. Daarentegen kampten de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren met zware verliezen, onder meer door de winkelsluitingen in het voorjaar en december.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Geremde groei

_x000D_
_x000D_

Hoewel drogisterijen een zichtbaar hogere omzet scoorden dan in 2019, behoort de branche niet tot de koplopers – sterker nog, van alle branches die een omzetgroei in 2020 realiseerden, is de drogisterijbranche met 2,4% de hekkesluiter (tegen een omzetgroei van 1,9% in 20219!). Het is mogelijk dat de groei geremd is doordat met name in de grote winkelsteden het bezoek aan drogisterijen fors daalde, terwijl met name de minder centraal gelegen kleine winkels er voordeel bij hadden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

December

_x000D_
_x000D_

In december leed de detailhandel echter een omzetverlies van 3,1 procent, nadat op 14 december 2020 het kabinet een strenge lockdown aankondigde. Veel non-foodwinkels moesten hun deuren sluiten. Hierdoor heeft de detailhandel in december 3,1 procent minder omgezet dan in december 2019. De drogisterijen behaalden in december een omzetgroei van 4,6 procent.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Online omzet

_x000D_
_x000D_

In 2020 is online 43,5 procent meer omgezet dan in 2019, de hoogste groei sinds het begin van de statistiek onlineverkopen in 2014. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 54,6 procent. In december was er een online omzetgroei van 58,3 procent. CBS heeft niet gedifferentieerd in welke braches de online winkels actief zijn; hoe drogisterijen online scoorden, is derhalve niet bekendgemaakt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meer weten? Lees het HIER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/omzet-deelbranches-detai.jpeg_x000D_
/upload/images/Schermafbeelding%202021-05-03%20om%2011_40_45.png_x000D_