Redactie

Aan de Koninginnelaan in Apeldoorn, in een charmante winkelstraat vol zelfstandige ondernemers, ligt De Gezonde Zaak. Een gezondheidsadvieswinkel met een bijzondere geschiedenis en een uitgesproken visie. Eigenaresse Brenda Eijt (1985) nam de zaak in 2017 over van haar moeder, die in 2024, naar 40 jaar de winkel te hebben gedraaid met pensioen ging.  Wat begon als een droom groeide uit tot een vertrouwd adres voor gezondheidsadvies, natuurlijke producten en persoonlijke aandacht.

In de drogist zien we de Philips OneBlade 360 strak gepresenteerd, compleet met prijskaartje, pictogrammen en duidelijke USP’s. Het trekt je aandacht net zo soepel als dat het haren weghaalt.
Waarom? Onze hersenen staan vaak in Systeem 1-modus: snel, automatisch en gevoelig voor visuele prikkels. De felle kleur, het herhaalde ‘360’ plus de iconen voor gezicht én lichaam maken de boodschap in een oogopslag duidelijk: geen nadenken nodig! En dat is precies de bedoeling: minder denkwerk betekent sneller beslissen en maakt kopen een stuk makkelijker.

We hebben in Europa een gezondheidsoplossing die jaarlijks miljarden aandoeningen behandelt, een oplossing die zorgsystemen miljarden bespaart en geen interventie van een huisarts of specialist vereist. U raadt het al, dat is zelfzorg. Maar die oplossing wordt nog steeds zwaar onderschat, zegt de AESGP. “Het is tijd om dat probleem aan te pakken.”

In dit schap voor La Roche-Posay zie je het slim gespeeld: grote, simpele cijfers, zoals “3x minder puistjes (…) vanaf 8u” en “Bij 85% waren hardnekkige donkere vlekjes verminderd”. Kort, krachtig en klinisch onderbouwd. Juist in de beautybranche is simpelheid het moeilijkste om goed te doen. Maar áls het lukt, levert het wel het meeste op.

Van 19 mei tot en met 15 juni maakte de consument weer kennis met de uitingen van de Groene Plus-campagne. De campagne, waarmee de gecertificeerde drogist zijn deskundigheid laat zien, startte in 2022 en de uitingen in mei en juni 2025 zijn weer goed ontvangen.

Het CBD heeft de klachtenregeling voor consumenten in het kader van de certificering aangepast. Naast klachten over de advisering over zelfzorggeneesmiddelen bij winkels of webshops met de Groene Plus, zijn nu ook klachten over de verkoop en aflevering van deze producten opgenomen in de klachtenregeling.

Tijdens het Samen Sterker event van KN DB en who-cares viel het even stil. Art Frickus, retailstrateeg en oprichter van Conspicuous, legde in zijn workshop in heldere taal bloot wat commerciële teams liever niet onder ogen zien: hoeveel omzet ze ongemerkt mislopen op de winkelvloer. “Cijfers laten zien wat mensen gekocht hebben maar niet wat er allemaal misging vóórdat ze dat deden.” Zijn boodschap was geen pleidooi tegen data, maar een oproep tot verdieping. Want in veel plannen is het gedrag van de shopper nauwelijks meer dan een bijzin. Terwijl daar juist de echte winst begint.

Wat begint met twee schappen en een cursus, groeit uit tot een samenwerking waar je u tegen zegt. DA Waterink en Pharma Nord vonden elkaar in pure producten, kennis gedreven verkoopaanpak en een flinke dosis gunfactor. En het resultaat? Meer kennis, meer vertrouwen en klanten die terug blijven komen. Marita Schoterman, producttrainer en adviseur bij Pharma Nord, en Esther Waterink, eigenaar van DA Waterink in Ommen, leggen uit hoe de klik uitgroeide tot een duurzame relatie.