Opinie

Ik ben me ervan bewust: ik ben een eigenwijze, pedante en betweterige columnist. Ik heb een mening en een visie op onze branche en ik neem geen blad voor de mond. Dat komt soms hard aan.
En dus vind ik dat als ik inzie dat ik het fout heb, ik daar ook ruiterlijk voor uitkom. Zoals nu. Gelukkig ben ik érg blij met mijn verkeerde inschatting!

Ik ben al enige weken aan het rondvragen wat drogisten en drogisterij-organosaties gaan doen om negtieve effecten van de veegwet tegen de te gaan als deze wordt aangenomen. De antwoorden? Ik heb er een of twee.

De campagne van het CBD, de Groene Plus, moet de drogist in het brein van de consument verankeren als een essentiële retailtak. Maar op de landkaart voor de Groene Plus lijken de zelfstandigen niet compleet. Hoofdredacteur Antal Giesbers schrijft er een column over.

Ik ben al enige weken aan het rondvragen wat drogisten en drogisterij-organisaties gaan doen om negatieve effecten van de veegwet tegen te gaan als deze wordt aangenomen. De antwoorden? Ik heb er een of twee.

Afgelopen woensdag lichtte het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven een tipje van de sluier van de nieuwe publiekscampagne die, ondersteund met het logo van een groen kruis (de Groene Plus), moet benadrukken dat de consument op de drogist kan bouwen als het gaat om zelfzorg. Hoe anders is het in de apothekerswereld.

De veegwet houdt, zeker bij de mensen die op strategisch niveau met onze branche bezig zijn, de gemoederen flink bezig. Want de minister wil het mogelijk maken dat consumenten zonder persoonlijk advies, dus ‘live’, een-op-een, zelfzorggeneesmiddelen kunnen kopen. Met alleen een tablet in de buurt om desgewenst advies op te vragen. Ik heb mezelf de vraag gesteld: en wat als het misgaat?

We kregen afgelopen donderdag op de redactie twee berichten binnen. Separaat, zonder verwijzing naar elkaar, en schijnbaar toevallig. Maar is dat ook zo? Het kan toeval zijn dat ze vrijwel tegelijkertijd werden verzonden, maar ze hebben veel met elkaar te maken. En het kan verstrekkende gevolgen hebben.

Het begin van het jaar is een goed moment om te kijken naar de kansen en uitdagingen voor de zelfzorgbranche. Daarom hebben wij directeuren van branche- en retailorganisaties gevraagd hun kijk op 2022 in een persoonlijke brief aan u uit de doeken te doen.