Bij de drogisterij en supermarkten zijn eiwitpoeders, pre-workouts en diverse supplementen verkrijgbaar. De populariteit van sportvoeding in Nederland is de laatste tijd gestegen. Vooral eiwitrepen zijn in trek, met een indrukwekkende toename van 151% vergeleken met vorig jaar. Ook valt de groeiende vraag naar lactosevrij eiwitpoeder op.
Januari 2024 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar*
Eiwitrepen (+151%)
Whey Isolate Zero (eiwitpoeder) (130%)
Supplementen voor duursport (denk hierbij aan isotone dranken en energy gels (+108%)
Eiwitsnacks (+80%)
Maaltijdvervangers (+53%)
Lactosevrij eiwitpoeder (+53%)
Vitamines (+50%)
Creatine Monohydraat (+35%)
*Data van XXL Nutrition
Productvarianten
Bovenaan de lijst van toename in verkoop staan de eiwitrepen en supplementen die door duursporters worden geconsumeerd. Daarnaast is er een opvallende vraag naar lactosevrije eiwitpoeders, wat vrij uniek is voor dit product. Het produceren van een lactosevrije eiwitshake is in principe niet mogelijk, tenzij gebruik wordt gemaakt van hoogwaardig gefilterd instant whey isolaat. Deze vorm van eiwitpoeder is extra gezuiverd, waardoor het vrijwel geen lactose, vezels en vetten bevat.
Geliefd bij ouderen
Voedingssupplementen vinden eveneens populariteit onder ouderen in Nederland die streven naar een gezonde levensstijl. Vaak worden vitamines en mineralen zoals vitamine D en calcium aangeschaft om eventuele tekorten in het dieet aan te vullen. Specifieke supplementen zoals eiwitpoeders voor spierontwikkeling zijn ook in trek. De groeiende populariteit van voedingssupplementen getuigt van een groeiend bewustzijn van gezondheid en welzijn in Nederland. René van der Zel, oprichter van XXL Nutrition, benadrukt dat voedingssupplementen nooit een vervanging zijn voor gezonde voeding.
Records
De marktleider in voedingssupplementen in Nederland, XXL Nutrition, meldt dat alle records deze januari worden verbroken. Van der Zel zegt: “In deze maand januari verwachten we meer dan 100.000 bestellingen te verwerken, met een omzet van meer dan zeven miljoen. Vorig jaar groeide onze organisatie al met 65%, en ook dit jaar verwachten we een aanzienlijke toename. Het is duidelijk dat voedingssupplementen populair zijn geworden in verschillende leeftijdsgroepen.”
Bron: Drogiweb.nl