Wie bij Drogisterij Parfumerie Zuidlaren binnenwandelt, zou toch echt denken dat deze winkel pas geopend is. Toch bestaat hij al heel wat jaren. De winkel oogt modern, en is overzichtelijk en opvallend netjes ingericht. Een speciaalzaak waar kennis, kunde en een goed advies hoog in het vaandel staan.
Ronald en Anita Postmus runnen hun drogisterij & parfumerie met toewijding, een sterke focus op klantrelaties en een goede samenwerking met hun groothandel, Vriesia. Anita: “Mijn vader begon hier in 1976 als bedrijfsleider en kocht de winkel in 1985. In 1996 verbouwde hij de winkel van 64 naar 200 vierkante meter, waardoor de winkelruimte drie keer zo ,mgroot werd. Ik groeide hier op en was regelmatig in de winkel te vinden om te helpen. Ik wist al vroeg dat ik deze zaak wilde overnemen. Met mijn apotheekervaring en de cursussen die ik daarvoor heb gevolgd, help ik nu onze klanten en adviseer ik ze – net als mijn vader altijd deed, die hier in het dorp ‘de kleine dokter’ werd genoemd.”
Ronald vult aan: “Oorspronkelijk ben ik reisagent, maar de drogisterij en parfumerie vroegen op een gegeven moment zoveel tijd dat ik hier ook actief werd. Ik ben nu met name verantwoordelijk voor het personeel en de parfumerie, terwijl Anita zich richt op de medicatie en administratie.”
Adviserende rol
De drogisterij onderscheidt zich door expertise en klantgericht advies. Anita: “We geven vaak proactief advies, wat ons denk ik onderscheidt van andere drogisterijen. De lokale klanten kennen me al sinds ik een kind was, wat de vertrouwensband versterkt. De naam van mijn vader, die nog steeds op de gevel staat, helpt daarbij, vooral bij de oudere generatie.”
Ronald: “Anouk is nu bijna een jaar in dienst en heeft binnen zes maanden haar drogistendiploma behaald. Daardoor kan ze Anita ondersteunen en vervangen. Anita en Anouk vinden het belangrijk dat kennis wordt gedeeld en vervangen wordt door het internet of supermarkten. Er wordt al nagedacht over wie het stokje over een paar jaar gaat overnemen van ons.”
Anita merkt op dat het geven van advies tegenwoordig lastiger is. “Vroeger geloofden mensen je op je blauwe ogen, nu moet je ‘dokter Google’ weerleggen. Het is onze taak om het vertrouwen van de klant te (her)winnen, in plaats van dat ze klakkeloos aannemen wat ze online vinden.”
Schappenplan
Tijdens de coronapandemie ontdekten Ronald en Anita dat ze met minder ruimte en dezelfde hoeveelheid producten konden werken.
“We hebben de winkel in 2022 zelf verbouwd. We hebben een elektrische deur laten plaatsen en alle verlichting omgezet naar LED: een kostenbesparing van maar liefst vijftig procent. We hebben de verkoopoppervlakte verkleind van 200 naar 170 vierkante meter, zonder dat dit ten koste ging van het assortiment. De winkel is overzichtelijker geworden en klanten vinden er makkelijk hun weg.
Tevens hebben we een eigen look & feel ontworpen. We zijn trots op ons nieuwe logo en een groen kruis aan de gevel, geïnspireerd door buitenlandse drogisterijen en apotheken.
Ronald: “Onze parfumerie is iets luxer dan bij de gemiddelde drogisterij. Dat stamt uit Anita’s vader tijd: toen hadden ze ook al wat meer luxere geuren. Zuidlaren kan het hebben, want de inwoners van de regio hebben over het algemeen een goed inkomen.”
Na een jaar geleden te zijn gestopt als formule-drogisterij is er qua schappenplan het nodige veranderd in de winkel. Ongeveer een derde van de winkel is nu bestemd voor dagelijkse verzorgingsproducten en de gebruikelijke massaproducten, die we inkopen via Vriesia. Nieuw is de sectie voor parfumvrije huidverzorgingsartikelen, populair vanwege medische adviezen. De geneesmiddelen worden achter een balie gehouden, zodat advies, gevraagd of ongevraagd, mogelijk blijft. Ook is gekozen om af te stappen van de bekende merken voedingssupplementen die je bij ketens ziet. Het parfumerie-assortiment bevindt zich achterin de winkel. Het assortiment wordt zo min mogelijk verplaatst, zodat alles op een vaste plek blijft en klanten gemakkelijk hun weg kunnen vinden.
Eigen pad
Waarom besloten Anita en Ronald om afscheid te nemen van de winkelformule?
“We wilden ons eigen pad kiezen, vooral op het gebied van parfumerie”, zegt Ronald. “En zijn daar trots op. We hebben mooie merken in huis, waar klanten zelfs van ver voor komen.”
Tijdens de omzetting bleek dat circa vijfduizend producten goedkoper of gelijkwaardig waren.
“Doordat we geen (franchise)fees meer betalen, hebben we een jaarlijkse kostenbesparing van ruim 30.000 euro. Dat besteden we aan eigen marketing, personeel en verduurzaming.”
Ronald: “De keuze voor Vriesia was snel gemaakt, want hierdoor hebben we meer vrijheid in assortiment en eigen promoties, die in de winkel, die via de website en social media worden gecommuniceerd.
De samenwerking met Vriesia verloopt uitstekend: er is eenvoudig online bestelsysteem, ze denken actief mee, kennen de visie van de winkel en bieden korte lijnen met regelmatig contact. We bestellen gemiddeld twee keer per week en hebben goede prijsafspraken. De prestaties zijn nu beter dan toen we bij een keten zaten.”
Het echtpaar ziet wel uitdagingen voor de toekomst, vooral in het aantrekken van jongere klanten, zegt Anita: “Zuidlaren is redelijk vergrijsd, dus onze doelgroep is voornamelijk ouder. Het aantrekken van de jeugd is een uitdaging, vooral vanwege de concurrentie met online informatie en grote ketens. Toch blijven we ons onderscheiden door hoogwaardige producten, persoonlijke service en onze expertise.”
Op de foto v.l.n.r. : Noémie , Anita , Ronald, Anouk