Pharma Nord start regionale en lokale trainingen

In het voorjaar van 2025 organiseert Pharma Nord een serie van tien producttrainingen door heel Nederland. Daarmee slaat het bedrijf een nieuwe weg in, waarmee het zowel bij drogisterijmedewerkers als consumenten zichtbaarder wil worden. “En we laten zien dat extra aandacht de drogist concreet wat oplevert”, zegt trainer Marita Schoterman.

“Ik heb bijna mijn hele werkende leven in drogisterijen gestaan. Dat begon met een vakantiebaantje in een Etos, later was ik filiaalmanager van Kruidvat op diverse locaties en als laatste wilde ik een luxe D.I.O. overnemen waar ik al 7,5 jaar als bedrijfsleider gedraaid had. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, want toen kwam Pharma Nord al in beeld: zij vroegen mij om trainingen te gaan geven. Ik zag dat als een kans om iets heel anders te doen. En inmiddels doe ik dat al 6,5 jaar. Van ons team met trainsters focus ik me volledig op drogisterijen. Ik train winkelpersoneel en therapeuten, maar ook consumenten; vaak ontwikkel ik de trainingen zelf op maat voor een ondernemer. Daarnaast bezoek ik winkels, waarbij ik consumenten adviseer en de winkel help om Pharma Nord wat prominenter in hun advisering mee te nemen. Omdat ik zo thuis ben in de drogisterij, sta ik daar niet alleen Pharma Nord aan te bevelen: je helpt klanten met alles wat ze nodig hebben. Ik word vooral heel erg blij van het motiveren en enthousiasmeren van mensen, ik help ze om goed advies te geven aan de klant. Mijn grote voordeel is dat ik de hele drogisterij van haver tot gort ken.”

Grote stappen

“Toen ik net bij Pharma Nord begon, gaven we per periode enkele regiotrainingen. Tijdens Corona konden we niet meer in winkels terecht, dus richtten we ons meer op individuele therapeuten. Gelukkig gaan we de laatste jaren toch weer richting de winkels. En we zetten nu echt grote stappen. We gaan in het voorjaar ten minste tien locaties bezoeken om zo breed mogelijk verspreid de trainingen geven. Dat doen we in Van der Valk-locaties, waarbij we alle winkels uit de omgeving uitnodigen. Maar als je liever een training in jouw winkel wilt, of er een paar bij elkaar brengt, zijn we ook van de partij: als de ondernemer een goede locatie weet, dan nemen wij de zaalhuur en de koffie, plus de training voor onze rekening.
In een zaal geven we een complete training, waarbij we wel vragen op maat kunnen beantwoorden. Geven we een training op winkelniveau, dan bespreken we van tevoren het onderwerp, naar wens van de ondernemer. We kunnen zelfs, als de ondernemer dat wil, lokaal ons verhaal aan de consumenten vertellen. Maar we moeten soms wel werken aan de mindset van de ondernemer en zijn personeel. Sommigen snappen Pharma Nord helemaal en is het top of mind, maar anderen kunnen wel meer aandacht besteden aan advisering.”

Sexy

“Onze belangrijkste boodschap? We willen Pharma Nord weer goed onder de aandacht brengen. Het moet bij consumenten én winkelpersoneel weer op het netvlies komen te staan. Dat mensen denken: ‘O ja, Pharma Nord!’ Belangrijk daarvoor is het uitdragen van onze unieke propositie. Mensen moeten snappen wat Pharma Nord voor bedrijf is en waarom ze dus voor ons product moeten kiezen. Wij kunnen namelijk een kwaliteit leveren waartoe anderen meestal niet in staat zijn, omdat we op zeer hoog niveau onderzoek en productontwikkeling doen. Ook wij hebben vitamine D en magnesium, maar wij leggen de focus op gepatenteerde kwaliteitsproducten, zoals Q10 en seleen: daar maken wij het verschil. Maar hoe maken we Pharma Nord weer sexy? Vooral door actiever met het merk om te gaan – zoals met deze trainingen. Maar ook proberen we steeds meer jongere doelgroepen aan te spreken. Zo hebben we vrij recent een folder over gezonde zwangerschap uitgebracht: dat is voor ons nieuw terrein. Ook zijn nieuwe producten, zoals Omega 7, bij uitstek ook geschikt voor jongere consumenten met een droge huid en droge ogen. Denk verder aan vegetarische producten, zoals D3 en Q10 in groene varianten. En we brachten vorig jaar onze NADH op de markt, die jongeren gebruiken voor meer brainpower en concentratie.
We worden zichtbaarder via tijdschriften, online, trainingen, maar ook letterlijk in winkels. We leggen soms de cijfers naast elkaar: ervoor en erna. En dan is het meetbaar dat aandacht scoort. Dus met aandacht is alleen maar winst te behalen.”

Producttraining voor winkelpersoneel

In het voorjaar van 2025 organiseert Pharma Nord tien producttrainingen door heel Nederland. Thema: wat moet je weten over de voedingssupplementen van Pharma Nord om deze goed te kunnen adviseren aan je klanten? De cursusavond is zeer gevarieerd qua thema’s en producten, met onderwerpen zoals gezond ouder worden, stress, slaap, menopauze, spijsvertering en meer. In de pauze krijg je de gelegenheid om een vraag of product op te schrijven en in te leveren bij de trainer, wat vervolgens in het tweede deel van de cursusavond besproken wordt. Je bent vanaf 18:45 van harte welkom en Pharma Nord zorgt voor een lichte maaltijd. De producttraining start om 19:30 en eindigt om 21:30.

De training is gratis; na afloop krijg je een leuke goodiebag mee. Om overgrote groepen en volle zalen te voorkomen, zijn de aanmeldingen beperkt: vol = vol. Interesse? Aanmelden via: https://www.pharmanord.nl/Producttraining