Al ruim voor Nina Zwaneveld en Marcel Brienne bij Pharma Nord begonnen, was hen de bijzondere meerwaarde van het bedrijf duidelijk. Maar het wordt nu tijd dat die meerwaarde ook echt uitgedragen wordt. ‘Als we het vertellen, reageren mensen toch van: ‘wow!’. Wij vinden dat iedereen dat gewoon moet weten.”
“Ik ben van oorsprong diëtiste”, zegt Zwaneveld, commercieel manager bij Pharma Nord, “en die zetten over het algemeen weinig supplementen in voor interventies. Maar van Pharma Nord wist ik dat de supplementen goed gedocumenteerd waren, met een gegarandeerde kwaliteit. Daarom wilde ik ook daar aan de slag. Ik dacht van tevoren dat de producten nogal duur zouden zijn, maar die prijs is juist heel goed als je weet hoe krachtig de werkzaamheid is.”
Dat bevestigt ook hoofd Educatie Marcel Brienne: “Ik kende Pharma Nord als concurrent heel goed en wist dat kwaliteit hun USP is: ze hebben dat gewoon goed voor elkaar. Als je op het hoofdkantoor in Denemarken een kijkje in de keuken mag nemen zie je hóe goed.”
Nina: “Wij zijn in Nederland een van de weinige bedrijven met een GMPregistratie, zodat de werkzame stoffen maximaal vijf procent mogen afwijken van wat we claimen. Dus bij ons supplement krijg je wat er beloofd wordt. In andere gevallen wordt er soms tot dertig procent afgeweken.”
Maar heeft de drogist dan wel goed beeld van de kwaliteit van jullie producten?
Nina: “Toen ik hier begon, zag ik een kast vol met allerlei beeldjes voor de beste producten. Dus die kwaliteit was echt wel bekend. Maar een aantal jaren terug werd de aandacht verlegd naar therapeuten. En wij doen geen promoties en acties, dus je zag toch dat Pharma Nord wat in het bewustzijn van de drogist wegzakte. Gelukkig staat nu de drogist bij ons weer centraal!”
Marcel: “We staan verwijderen al lang in de markt, en consumenten zweren bij ons product. Maar wij willen de farmaceutische kwaliteit van onze voedingssupplementen meer naar voren brengen. Er ligt zeker potentie in het opleiden van personeel. We moeten hen overtuigen van de kwaliteit, zodat ze er actiever mee aan de slag gaan.”
Trukendoos
Marcel: “Helaas worden een ondernemer en zijn personeel soms verleid om voor het snelle gewin te gaan. Zelfs als ze overtuigd zijn van de kwaliteit, zeggen ze toch: ‘eerst die actie met dat andere merk, want dan winnen we een dinerbon voor het hele team, een wellnesdagje of iets anders lucratiefs’. Ik vind het jammer dat zo’n stunt of bonus boven kwaliteit gaat.”
Nina: “Het gaat er uiteindelijk om dat je als merk ergens voor staat. Laat ik het onderstrepen: ook wij maken voedingssupplementen, maar dan wel zoals geneesmiddelen gemaakt worden, en we onderbouwen het als geneesmiddel. Daar zijn we best uniek mee in de wereld. Misschien weten ondernemers dat wel, maar als we het vertellen, dan zie je toch weer die verbazing.”
Marcel: “Wij hadden onlangs een groep van 65 Gezond & Wel-ondernemers op bezoek in Denemarken. Daar zag je toen wel die wow-factor: ze wisten wel dat Pharma Nord een hoge kwaliteit hanteerde, maar dat het voedingssupplementen van geneesmiddelenkwaliteit zijn, dat was toch een verrassing.”
Consumenten
Hoe ziet jullie primaire doelgroep eruit? En is daar nog veel te winnen?
Nina: “Onze primaire doelgroep zijn vrouwen van boven de 40. Maar ik denk dat we breder publiek kunnen bedienen. Op die doelgroep zijn onze specialistische producten gericht, zoals Q10 en seleen, die echt advies nodig hebben. Maar we hebben ook reguliere supplementen zoals vitamine D en C, magnesium en multivitamines. Dankzij een nieuw bestuur, dat zich veel meer is gaan verdiepen in de landelijk aspecten, kunnen we daar veel beter op inspelen. Nu gaat Nederland daar qua assortiment niet veel van merken, simpelweg omdat we in Nederland al zo’n beetje het grootste assortiment voeren. Daar hebben we vorig jaar NADH aan toegevoegd, en daar speciaal materiaal voor de drogisterij voor laten ontwikkelen: een floor board, folders, flyers, plus een webinar voor drogisterijen. Ik zou dat assortiment nog best wel willen uitbreiden, want we hebben nog fantastische producten, zoals visolie, die bij vele winkels niet bekend zijn. Maar dat doen we pas nadat we de eerste stap hebben gezet: zorgen voor de juiste informatieoverdracht zodat mensen Pharma Nord en de producten goed leren kennen, en dat kunnen adviseren aan hun klanten.”
Trainingen
De belangrijkste tool voor nu is dus het verzorgen van trainingen…
Marcel: “We organiseren volgend voorjaar tien regionale cursussen voor drogisten. Naast kennis over de supplementen moet onze boodschap van kwaliteit diep wortel schieten. We praten immers over voedingssupplementen van farmaceutisch kwaliteit. Pharma Nord draait om kwaliteit, betrouwbaarheid en hoge biologische beschikbaarheid – daar moet geen twijfel over bestaan. Dat het belangrijkste.”
Nina: “Die boodschap geldt dus ook voor consumenten. Daarom bieden we drogisten ook de mogelijkheid om avonden te organiseren voor hun consumenten. Daarbij draait het niet om Pharma Nord – die naam hoeft nauwelijks te vallen. Maar we laten wel zien wat het betekent als de consument voor kwaliteit kiest: een tevreden klant die terugkomt naar de winkel.”