“Drogisten krijgen informatie uit een veelheid van bronnen, maar de vraag is: hoe betrouwbaar is de informatie eigenlijk?”, zegt Wedemeijer. “Neem nu bijvoorbeeld supplementen. De overheid heeft regels opgesteld, richtlijnen voor de beweringen (claims) die je op verpakkingen mag zetten. En dan zijn ‘Melatonine met slaap’, ‘magnesium met spieren’, ‘vitamine D met botten’, ‘B-vitamines met zenuwen’ makkelijke ezelsbruggetjes. Het is vrij snel duidelijk welk supplement de consument nodig heeft. Maar dan komen de vragen: “Wat is het verschil tussen het huismerk, dit merk en dat merk?”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Klantvriendelijk?
_x000D_
_x000D_
Op dat moment gaat het er om spannen, meent Wedemeijer: “Wie heeft niet, omdat hij twijfelt, gewoon de consument geadviseerd op de prijs af te gaan? Vanuit de gedachte: er is weinig verschil, dus waarom duur doen als deze goedkoper is? Dat lijkt klantvriendelijk, maar die klant ga je dus kwijtraken, want je hebt van hem een prijsshopper gemaakt.”
_x000D_
_x000D_
Wedemeijer wijst erop dat het erom gaat dat je als drogist weet wat voor consumenten belangrijk is bij supplementen: aangetoonde opnamesnelheid in het lichaam, werkzaamheid, effectiviteit en doeltreffendheid naast zuivere (medische kwaliteit) ingrediënten.
_x000D_
_x000D_
“Net als bij huidverzorging zijn wetenschappelijke studies (met onderzoek op de eindproducten bij mensen) van wezenlijk belang. Alleen dán heb je namelijk echt bewijs. Wil je de consument dus goede service bieden, dan is het belangrijk dat je de consument op dat gebied goed over je producten kunt informeren.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Aanwijsbaar
_x000D_
_x000D_
Wedemeijer vindt dat er in Nederland niet veel echte kwaliteitsproducten verkrijgbaar zijn die bewijsbaar effect hebben. “Maar Pharma Nord is er leidend in. Neem nu Vitamine D3. In een studie is de opnamesnelheid van ons Bio-Vitamine D3 gemeten tegenover een placebo-groep. Uit de bijgaande grafiek blijkt dat het corrigeren van Vitamine D3 waarden een aanwijsbaar effect heeft gehad, terwijl de placebo groep totaal niet veranderd is. Dit soort informatie heb je nodig om je klant goed te kunnen informeren. Mijn advies: vraag altijd aan je leverancier of ze wetenschappelijk onderzoek hebben, uitgevoerd met het product dat bij jou op het schap staat.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Bron: “Het effect van vitamine D suppletie van 25 (OH) D-status”
_x000D_
_x000D_
(André Colin Klæboe Baumann), University of Oslo, juli 2013
_x000D_
_x000D_
_x000D_