Opinie

5/23/2018 16:01

De aanleiding tot deze overweging is mijn bezoek aan het jubileumfeest van de KNDB. Ik vond dat een mooi feestje: mooie locatie, lekker weer, ik heb gezellig met mensen (uw collega's!) over zware zaken, maar ook over ditjes en datjes kunnen spreken. Nou is zo'n bijeenkomst voor een journalist altijd smullen, want je hoort altijd wel iets waarvan je denkt: 'Hé, daar kan ik wat mee.' En dat was ook dit keer het geval.

_x000D_
_x000D_

Maar wie een beetje om zich heen kijkt, ziet soms wat méér. Het is de volgende observatie die tot mijn vraagstelling leidt: van alle retailhuizen was er niemand uit de directie aanwezig. Niemand? Nee, één retailer  was daadwerkelijk aanwezig. Wie dat was? Jan-Derek Groenendaal, van Etos. En niet alleen was hij er zijn vriendelijk-doch-alerte zelf, maar hij heeft zich meer dan alleen maar obligaat op het feestje gemeld: hij stond, nog lang nadat het officiële deel was afgerond, uitgebreid met andere gasten te praten. Dat valt te prijzen.

_x000D_
_x000D_

Het was dan wel een beetje navrant dat voorzitter Frank Turksma in zijn speech (kort) uithaalt naar de GWB-jongens, want dat betekent dus ook Etos.

_x000D_
_x000D_

Waar was de rest? Van enkelen weet ik dat ze zich afgemeld hebben, en zelfs heel correct. En van één organisatie was iemand elders uit de organisatie vertegenwoordigd. Maar het feit blijft.

_x000D_
_x000D_

"Je bent de enige retaildirecteur op dit feest," zei ik tegen Groenendaal. "Wat vind je daar van?"

_x000D_
_x000D_

"Niks", antwoordde hij met een diplomatische glimlach. Anderen hadden daar duidelijk wel een mening over.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

En de ondernemers?

_x000D_
_x000D_

Kijk, je kunt van de KNDB denken wat je wilt. Misschien vindt u het een club van niks, of misschien is de KNDB voor u wat de ANWB voor uw wagen is: een soort van vangnet voor noodgevallen, waar je verder niet veel aandacht aan besteedt. 

_x000D_
_x000D_

Ik zeg u hier gewoon zoals ik erover denk: de KNDB is een organisatie die zelfstandigen broodnodig hebben, die meer doet dan de meeste zelfstandigen weten, en soms verdomd progressief uit de hoek komt. 

_x000D_
_x000D_

Toch worden hun jaarvergaderingen, vind ik, maar matigjes bezocht, en dan zijn het meestal dezelfde ondernemers die ik in de zaal zie zitten. Maar de KNDB houdt stug vol, en met 125 achter de broekriem mag dat ook. En laten we wel wezen, de organisatie heeft niet als hoofddoel: goedgevulde zalen.

_x000D_
_x000D_

Mijn punt is: de cohesie bij ondernemers laat ook wel wat te wensen over. Want bezoek aan een bijeenkomst van de KNDB is meer dan alleen een moment van kennisvergaren en netwerken: je geeft een signaal af dat je onderdeel uit te maken van een branche, dat je het niet alleen kunt, en dat je je collega's als collega's ziet. Dat zie je op het feest zelf, waar een sfeer van eenheid in verbondenheid te bespeuren valt. Maar het is de eenheid van slechts een deel van 320 ondernemers die lid zijn van de KNDB, en van de 500 ondernemers die de KNDB vertegenwoordigt.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is dus een gewetensvraag aan u: wat is úw cohesie? En wat bent u bereid daar voor te doen? Dit is geen obligate vraag. Die cohesie, dat is als cement. En dan bent u als stenen in een muur. 

_x000D_
_x000D_

Een muur stort sneller in zonder cement. Tel uit je winst.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

1/11/2018 14:05

Het is inmiddels een week geleden dat Gerard van Breen op Radio 1 vertelde dat Kruidvat met de verkoop van sigaretten zou stoppen. Ik snap dat zulk nieuws door de landelijke pers wordt opgepikt, gezien het formaat van Kruidvat. Ik vond in die berichtgeving een paar dingen interessant.

_x000D_
_x000D_

Zo bevestigde Van Breen dat ook bij Kruidvat de nadruk steeds meer komt te liggen op gezondheid. Daarmee doet Kruidvat zijn best zich te onderscheiden van directe concurrenten uit aanpalende branches zoals Action en Big Bazar, maar ook de supermarkten. Voor de mensen bínnen onze branche: Kruidvat conformeert zich hiermee meer naar het beeld dat de branche wil uitstralen van wat een echte drogist IS.

_x000D_
_x000D_

Ik heb echter nog een andere overweging. Hoewel de vraag van de Radio 1-journalist of Kruidvat nu ook de verkoop van snoepgoed gaat beëindigen op zich geen slechte was, vind ik dat toch een zwaktebod. Deels omdat je bij snoepgoed de grens kunt overschrijden van zuig- en kauwproducten die helpen tegen bijvoorbeeld verkoudheid, maar ook omdat er een veel belangrijkere vraag te stellen was. Die vraag is deze: het lijkt erop dat Kruidvat deze stap zet onder druk vanuit de consument. Maar betekent dat ook dat Kruidvat zich ook actiever gaat profileren als een gezondheidsretailer? Gaat straks datgene wat we voorheen ‘branchevreemd’ genoemd wordt verdwijnen ten gunste van bijvoorbeeld medische hulpmiddelen? Want als het beperkt blijft tot de verbanning van tabak uit Kruidvat, dan is dat een incident. In het laatste geval is het echter een zichtbare koerswijziging van de formule. Ik verwijs naar de laatste slogan: 'Gezond met Kruidvat'.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Maar het meest opvallende vond ik dit – en het is iets dat Radio 1 op zijn website zelf vermeldde, maar waar het niks mee deed: Kruidvat is de LAATSTE grote drogisterijketen die tot dit besluit komt. Ik zeg even eerlijk: misschien heb ik het betreffende persbericht gemist, maar wanneer heeft welke drogisterijketen ALS EERSTE besloten om te stoppen met de verkoop van tabak? Waarom applaudisseert Nederland voor de hekkensluiter, en is het, voor zover ik weet, doodstil gebleven toen de eerste drogist deze dappere stap zette?  (en wie was dat? Laat het mij svp weten: antal@who-cares.nl) Het demonstreert dan Kruidvat iets in de vingers heeft wat andere drogisterijorganisaties mogelijk ontberen: via communicatie van een nadeel een voordeel maken. 

_x000D_
_x000D_

Hier zit een wijze les in voor onze branche: we kunnen op het gebied van communicatie richting de consument nog heel wat verbeteren. En daarmee bedoel ik niet dat je ‘dus’ moet kopiëren wat Kruidvat doet. Ik zeg wel dat ik vind dat we als branche te timide zijn in het benaderen van de consument. Wellicht verandert dat, want er zijn genoeg signalen dat de branche zich anders positioneert in het retaillandschap, en dat ook laat horen. Maar van mij mag dat dus best met wat meer branie. Op dat gebied: chapeau, Johan en Gerard!

_x000D_

6/12/2016 22:27

Retail Event Nederland is een beurs die zich richt op onder meer winkelinrichting, automatisering, betaaloplossingen, logistiek, beveiliging, shopper marketing en cross-channel retailing.  In twee dagen kunnen ondernemers, grootwinkelbedrijven en winkelcentra hierover ideeën opdoen. Het is inmiddels de derde keer dat dit event wordt georganiseerd.

_x000D_
_x000D_

En daar zit ‘m al meteen de crux. Want die eerste keer was in 2013. Een eenvoudige rekensom leert dat er dus een schrikkeljaar tussen moet hebben gezeten. En dat klopt: vorig jaar werd de beurs NIET georganiseerd: hij werd naar verluidt gecancelled omdat het animo van de exposanten tegenviel. 

_x000D_
_x000D_

Misschien ligt dat voor de hand, want in een tijd van recessie staan maar weinig retailers te springen om te investeren in hun bedrijf. Maar het tij begint te keren, dus dat biedt mogelijkheden. Op zich een dapper en wellicht vooruitziend besluit om de beurs toch weer doorgang te laten vinden. Maar echt druk was het ook dit jaar niet. In 2013 kwamen er bijna 2600 mensen op de beurs af, in 2014 ruim 2400, dit jaar bleef de teller steken op nog geen 1900. Uit de enquête onder de bezoekers staat intussen één ding buiten kijf: de beurs kende vooral een uiterst beperkte opkomst van zelfstandig retail.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bricks centraal

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

De beurs stelde dit jaar niet de ‘clicks’ maar de ‘bricks’ centraal onder het motto: ‘Werken aan de winkel; nieuwe kansen voor fysiek’. En wellicht was dat nadrukkelijk bedoeld om het animo onder retailers te stimuleren. En dus lieten 82 exposanten zien welke mogelijkheden zij in huis hadden om de winkel extra aantrekkelijk te maken of de winkelexploitatie efficiënter en effectiever te laten verlopen.

_x000D_
_x000D_

En er waren boeiende dingen te zien op de beurs. Veel daarvan met een digitale basis. Want de nadruk ligt natuurlijk vooral op nieuwe technologieën die de retailer in staat moeten stellen de consument op een andere manier te benaderen, meer op beleving en verrassing geënt. Zo werd in de snoepwinkel die Tro retail had opgezet, de (natuurlijk normaal gesproken veel jongere) consument met spel en interactie de winkel in en naar het product getrokken. We zullen dat in een apart artikel nader op ingaan. 

_x000D_
_x000D_

Daarnaast worden digitale middelen ingezet om met klantendata aan de slag te gaan. En verder waren er opvallend veel leveranciers die de winkelier mogelijkheden boden om op innovatieve wijze hun instore communicatie een stukje professioneler aan te kleden. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Meerwaarde

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wel jammer het aanbod van het Retail Event, voorzover we dat hebben kunnen zien, nauwelijks mogelijkheden biedt om op een nieuwe, innovatieve manier je personeel in te zetten. Het gaat vooral om nieuwe technische en technologische vondsten waarmee de winkel rechtstreeks met de consument communiceert. Maar de beste manier om met klanten in contact te komen, vormen toch de mensen op de winkelvloer. Het wachten is op de innovator die het personeel kan faciliteren om al die techniek en technologie in te zetten in hun werk, en waar hún meerwaarde ligt: in het contact met de klant. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Verfrissend

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het is wat moeilijk om een goed oordeel over de beurs te geven. Want dat het te lijden heeft onder teruglopende bezoekersaantallen is eigenlijk bijzonder jammer. Misschien ligt dat aan het programma, maar zeker in winkelinrichting is de innovatie vaak niet makkelijk te realiseren.

_x000D_
_x000D_

Maar de retailers moeten ook de hand in eigen boezem steken. Want hoe je het ook wendt of keert: je kunt in een middag met heel wat ideeën thuiskomen, of je nou investeert of niet. Die andere kijk op de winkeloperatie kan op zichzelf al heel verfrissend werken. Ook care retail zou er goed aan doen er zijn gezicht te laten zien.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Antal Giesbers

_x000D_/upload/images/IMG_5887.JPG_x000D_

8/22/2016 9:55

TASK FORCE IMAGO stelt zich ten doel om een nieuw, duidelijk imago te ontwikkelen voor de branche, zodat die weer top of mind is bij de consument. Maar dan moeten daarbij een paar cruciale vragen beantwoord worden. De eerste is deze: is er nog wel toekomst voor de drogisterij? Beginnen niet andere retailvormen, zoals internetsites maar ook winkels als Action, langzamerhand de rol van de branche over te nemen? En waarin onderscheiden we ons precies? Op deze vragen zoeken we een inspirerend antwoord. We doen dat samen met Turnaround Powerhouse, opgericht door prof. dr. Jan Adriaanse en Michiel van Dijk MSc. die beide als onderzoekers zijn verbonden aan de Universiteit Leiden. Internationaal bekend als vooruitstrevende nonconformisten op het gebied van corporate renewal en turnaround leadership, weten zij: je kunt beter een bestaande branche revitaliseren dan dat die het stokje overdraagt aan start-ups. Zoals zij het zeggen: exciting change is yours. En dat is waar we met zijn allen mee aan de slag gaan! 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eerste stap

_x000D_
_x000D_

Eerst geeft Michiel van Dijk ons een inspirerende presentatie vol eye openers. Daarna steken we de handen uit de mouwen met behulp van de zogeheten ‘blue ocean’-methodiek. Afsluitend gaan we als groep aan de slag met onze bevindingen: wat betekenen die voor ons en onze branche. En hoe gaan we van hieruit verder? Samen zetten we hiermee de eerste stap naar een nieuw imago!

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bijzondere locatie

_x000D_
_x000D_

Een bijzondere sessie moet plaatsvinden op een bijzondere locatie. En die hebben we: op Strijp-S in Eindhoven. Strijp-S heeft inmiddels internationaal naam gemaakt – er komen hier momenteel meer patenten vandaan dan uit Silicon Valley! De voormalige Philipsgebouwen hebben zowel historie als de toekomst, en wij komen samen in het Videolab. Het 8 verdiepingen tellende VideoLab is de bakermat geweest voor de allereerste DVD en Blu-ray speler van Philips.

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Programma

_x000D_
_x000D_

Het avondprogramma ziet er als volgt uit:

_x000D_
_x000D_

18:30 entree

_x000D_
_x000D_

19:00 welkomstwoord en kennismaking TFI

_x000D_
_x000D_

19:15 presentatie Michiel van Dijk

_x000D_
_x000D_

20:00 pauze

_x000D_
_x000D_

20:15 blue ocean sessie

_x000D_
_x000D_

21:00 evaluatie en planning volgende sessie

_x000D_
_x000D_

22:00 afsluiting

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_

_x000D_
_x000D_

TASK FORCE IMAGO is een plek waar retailers, leveranciers en winkeliers samenkomen die zich bezighouden met imagovorming, trendontwikkeling, marketing, communicatie – en mensen wie de gezonde groei van de branche aan ’t hart gaat. De groep komt van begin september tot eind augustus zes keer bij elkaar om vooraf bepaalde thema’s te behandelen. Afsluitend wordt dan een conclusie met advies geformuleerd waar de branche mee aan de slag kan.TASK FORCE IMAGO is dus géén vrijblijvende netwerkgroep: er moet gewerkt worden, we willen een doel bereiken. Daarom werken we in een sfeer van open communicatie, zonder concurrentiële reserve of verborgen agenda’s, maar ook zonder dat gevoelige informatie op straat komt te liggen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Turnaround PowerHouse 

_x000D_
_x000D_

Turnaround PowerHouse staat internationaal bekend als denktank die ondernemers, management teams en turnaround professionals helpt om zelf turnarounds te maken. Turnaround Powerhouse is lid van The Global Think Tank for Corporate Renewal and Turnaround Leadership. Recentelijk hebben zij gewerkt voor bewindvoerders en curatoren, rechters, MKB accountants, turnaround consultants, private equity managers, interim managers en chief restructuring officers (CRO’s) – en internationaal: Turnaround Powerhouse heeft ook opdrachtgevers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Portugal, Curaçao, Kosovo, Zambia, Uganda, Tunesië, Suriname en Zuid-Afrika.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zien hoe inspirerend zij werken? Kijk hier

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Deze eerste bijeenkomst van TASK FORCE IMAGO is open voor alle belangstellenden voor de bijzonder gunstige prijs van € 295,- excl. BTW. Besluit u op basis van deze avond lid te worden van de stuurgroep, dan wordt de prijs van deze eerste avond verrekend met een jaar-lidmaatschap van € 1295,- excl. BTW. Geïnteresseerd? U kunt zich hiernaast in de sidebar voor TASK FORCE IMAGO opgeven.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/suriname_college_mvd.jpg_x000D_

10/5/2017 10:00

De NCV stelde recentelijk in een persbericht dat het gebruik van lippenbalsem niet gevaarlijk is. Dit was een antwoord op berichten dat het gebruik van lippenbalsem ziekmakend zou kunnen zijn. De oorzaak zou ‘m zitten in minerale oliën (ook wel MOSH genoemd) die sporen van Mineral Oil Aromatic Hydrocarbons (MOAH) zouden bevatten. Nu vormen deze MOAH in gewone cosmetica geen probleem, maar ‘wanneer de MOAH niet aan de zuiverheidseisen voldoen, zou de kans op het ontwikkelen van ziekten zoals kanker groter kunnen zijn’. Reden om terughoudend met de mineralen om te gaan – en dat gebeurt volgens testen van Test-Aankoop (het Belgische equivalent van onze Consumentenbond) niet altijd.

_x000D_
_x000D_

Veilig

_x000D_
_x000D_

Volgens de NCV zijn lippenbalsems wel degelijk volledig veilig, aldus medewerker scientific and regulatory affairs van de NCV Lisa Sligting: “Cosmeticafabrikanten voegen uitsluitend minerale oliën van hoge kwaliteit toe, en deze minerale oliën worden al meer dan honderd jaar veilig in cosmetica gebruikt. MOAH worden niet als ingrediënt toegevoegd aan lippenbalsems en daarom worden ze ook niet vermeld in de ingrediëntendeclaratie.” 

_x000D_
_x000D_

Lippenbalsems moeten ook voldoen aan strenge veiligheidseisen, stelt Sligting: “De belangrijkste eis is wel dat ze, net als alle andere cosmeticaproducten, veilig kunnen worden gebruikt bij de dagelijkse verzorging. De minimale hoeveelheid MOAH die soms na zuivering van de minerale olie (MOSH) als sporen achterblijft, is via wetenschappelijk onderzoek veilig bevonden voor de gezondheid van consumenten. In de hoeveelheden waarin de stof in lippenbalsems soms voorkomt, is dan ook géén sprake van een mogelijk negatief effect op de gezondheid.”

_x000D_
_x000D_

Ingewikkeld

_x000D_
_x000D_

De NCV betreurt de publiciteit rondom het onderzoek van Test-Aankoop dat zou aantonen dat er gevaarlijke stoffen in producten zitten. “Het is bekend dat er mogelijk gevaarlijke stoffen in op MOSH gebaseerde bestandsdelen kunnen zitten. Daarom moeten ze aan strenge veiligheidseisen voldoen”, zegt Sligting. “Volgens de Belgen is het onduidelijk of fabrikanten zich aan die eisen houden, maar dat is een ingewikkelde inhoudelijke discussie waarbij je gegevens nodig hebt van fabrikanten. De Vlaamse consumentenbond houdt zelf een flinke slag om de arm en slechts spreekt van mógelijke gevaarlijke stoffen.”

_x000D_
_x000D_

Geen grote onrust

_x000D_
_x000D_

Heeft de ophef effect gehad op de verkoop van lippenbalsem? De NCV vermoedt dat de schade beperkt is gebleven, aangezien ze niet veel vragen hebben gekregen vanuit de drogisterijenbranche. “Dat geeft aan dat er niet duizenden consumenten terug naar winkel zijn gegaan met vragen, want dan was er meer onrust geweest”, zegt Sligting. “We zijn er zelf redelijk druk mee geweest, maar we hebben gelukkig geen grote onrust in de markt zien ontstaan. De impact op de omzet is voor ons lastig te bepalen. Het lijkt een storm in een glas water, waarschijnlijk hebben zij het niet substantieel gemerkt.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/25764314_xxl.jpg_x000D_

7/31/2017 16:08

In de jaren negentig schreef Francis Fukuyama de bestseller ‘Het einde van de geschiedenis en de laatste mens’. Een titel die hem flink wat verkoop opleverde. Maar natuurlijk was er geen einde van de geschiedenis aanstaande, de schrijver had een speciale bedoeling met die uitspraak.

_x000D_
_x000D_

Dit geldt ook voor de titel van deze column. Want het einde van het internet is niet nabij. Integendeel. Ik wil er wat anders mee zeggen. Of, om preciezer te zijn: dat wilde de Amerikaanse software engineer (en volgens Forbes behorend tot de top honderd van rijkste mensen ter wereld) Eric Schmidt. Hij zei het in Davos tijdens het World Forum, alweer in 2016: “Het internet gaat verdwijnen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Alomtegenwoordig

_x000D_
_x000D_

En hij bedoelde dit: het internet gaat verdwijnen uit ons bewustzijn. We zitten als maatschappij namelijk allang niet meer in het stadium dat internet bijzonder is, plaats- of tijdgebonden, of zelfs applicatie-afhankelijk. Het is er in alle vormen en maten, het is er op alle terreinen, het heeft met alles te maken. Het IS er gewoon, niks bijzonders. En daar kunt u maar beter rekening mee houden.

_x000D_
_x000D_

De gedachte: ‘Deze informatie kunt u via het internet vinden’ is dus verouderd, de jongste generatie denkt veel korter: ‘dat zoeken we even op’, of misschien wel nog korter: ‘Het antwoord is…’. We denken er niet meer bij na dat dit via het WorldWideWeb gaat, het gebeurt allemaal als vanzelf.

_x000D_
_x000D_

Als ik vroeger jam wilde maken en ik had geen boek met een recept, dan maakte ik gewoon geen jam. Maar die tijd is voorbij. Als ik jam wil maken, dan kan ik kiezen uit honderden recepten. Er zal zelfs wel een jam-app zijn.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wat moet je hier als retailer mee? Vooral beseffen dat, terwijl jij voor de klant investeert in IT, dat voor jouw klanten helemaal niet zo bijzonder is. Je loopt dus al achter door er iets bijzonders van te màken. Zoals mijn dochters meewarig kijken als ik zeg dat iets ‘keck’ is. Communiceren dat je (bijvoorbeeld) een nieuwe app hebt, is in feite al achterhaald. Althans: als je dat doet om te laten zien hoe bij de tijd je bent – het is natuurlijk heel legitiem om mensen met de app bekend te maken. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Er speelt nog iets anders mee: IT-afdelingen van organisaties en bedrijven lopen tegen het feit aan dat medewerkers van bijvoorbeeld de business- en marketingafdelingen de IT-middelen vaak al van ’t internet geplukt hebben voordat de IT-afdeling het juiste product uitgekozen hebben dat past bij de bestaande IT-infrastructuur. En dat levert enorm veel ruis op in een organisatie, omdat al die zelfstandig van ’t web geplukte apps en toepassingen vaak niet aansluiten op wat je als bedrijf in huis hebt. IT loopt dus nadrukkelijk achter op de wensen van business en marketing – en zeker van de consument. Die is leidend, niet u. En dat kunt u maar beter accepteren.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Mind set

_x000D_
_x000D_

Ik schrijf dit dus om een bepaalde mind set te propageren. Laat het gevoel los dat je vooroploopt met jouw app of toepassing, accepteer juist dat je altijd achterloopt op de markt en de consument. Maar probeer vanuit dat besef het beste uit IT te halen. Het gaat er vooral om de aansluiting met je klanten te vinden – en een relatie met ze op te bouwen – door het optimaal inzetten van apps en social media. In de IT-wereld hebben ze daar een ronkende term voor: de digitale transformatie. Die term heeft maar weinig met technologie te maken, en alles met het centraal stellen van je klant. Daar moet je bedrijf op ingericht zijn.

_x000D_
_x000D_

Bent u dat al? Gefeliciteerd. Maar begrijp even dat dit een andere manier van centraal stellen is. Het gaat hierom: stel de consument centraal door mogelijkheden aan te bieden die hém (lees: haar) plezieren of succesvol maken. Mogelijkheden zoals mobiele en social media, big data en internet of things. U moet wel. Want als u het niet aanbiedt, dan gaat de consument op zoek naar alternatieven. Nog nooit eerder was de klant zó koning. En een heel despotische koning. U kunt er maar beter aan wennen.

_x000D_

6/6/2017 11:56

“Vandaag is uitgesproken dat wij, D.I.O. klanten, onze identiteit gaan inleveren voor iets anders. Hoe fijn was het om, soms spontaan en onaangekondigd, in Diemen naar binnen te stappen. Dingen te bespreken, elkaars opvattingen te leren begrijpen en elkaar te versterken in keuzes in de juiste richting. Een dolletje maken en het gevoel hebben dat je er voor elkaar bent. 

_x000D_
_x000D_

Dat roept nu al nostalgische gevoelens op. Waar gaat het heen? Een rigide franchiseformule wellicht? Bij mij roept dat beelden op van Bakker Bart- en Bruna-achtige oorlogsvoering onderling – en niet alleen over de fee’s, maar zelfs kleur van de deurmat!  

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Lastig

_x000D_
_x000D_

70% van alle fusies en overnames pakt niet goed uit. Dit is het begin van een lang en complex proces. De verschillende culturen moeten in elkaar overgaan anders heeft de fusie geen zin. En het mag juist niet weer een lang en zeurend proces worden. Het helpt overigens niet dat deze fusie niet uit weelde is ontstaan: het was een onvermijdelijke stap. Dat zet het proces en de betrokkenen ook een beetje met de rug tegen de muur.    

_x000D_
_x000D_

Het is gewoon lastig. Kijk maar eens dichtbij in onze branche, waar een grote leverancier een aantal kleintjes overnam en daarmee categorisch  de eigenheid van de producten en de bedrijfscultuur van die kleine bedrijven met het badwater wegspoelde. Eigenheid exporteren naar anderen is bijna onmogelijk. 

_x000D_
_x000D_

Ik ken de huidige DA-club niet en heb daar dus geen oordeel over. Wel hoor ik DA-collegae met, laten we maar zeggen: minder betrokkenheid over en weer spreken over hoe het ‘daar’ gaat. Laten we hopen dat ik de verkeerde mensen spreek en dat het beeld lang niet zo rigide en afstandelijk is als wordt geschetst.

_x000D_
_x000D_

En dan de investeerder. Mosadex, wat een lef om in de zelfstandigen te investeren! De helft van de mensen ligt op apegapen en ligt meer wakker van het moeten betalen van vakantiegeld, fee’s en gewone rekeningen, dan dat er tijd en energie is om te innoveren, naar voren te kijken, aan te staan naar klanten, scherpe keuzes te maken en ga zo nog maar even door. Ik zeg niet dat je een lege huls koopt. Maar je haalt wel wat in huis, hoor!

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Noodzakelijk

_x000D_
_x000D_

Het is overigens juist nu noodzakelijk dat wij, de klanten, ons verenigen en een duidelijke stem laten horen. Niet om per se processen in de weg te zitten, maar wel om kritisch onze eigen positie te verdedigen en waarborgen. Er is nu immers de kwetsbare situatie ontstaan, want er is in feite geen echte keuze meer, tenzij je die zelf creëert. En dat willen we niet. Ik zou het nieuwe management willen adviseren initiatieven in deze zeer te omarmen en samen op te trekken naar een betere en sterkere branche.  

_x000D_
_x000D_

Excuus als ik sommigen het gevoel geef dat ik het feestje zit te bederven. Dat is zeker niet de bedoeling. Mijn signaal is dat we pas nu ergens mee beginnen en dat het niet makkelijk zal zijn.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Scherpe keuzes

_x000D_
_x000D_

Zo, wat ik hierboven heb opgeschreven, werkt nu al louterend op mijn gemoedstoestand. Ik MOET er ook wel een goed gevoel over hebben, omdat het geen optie is om NIET met elkaar op te trekken. Er ligt een grote en groeiende zelfzorgmarkt voor ons open, de zorg kan taken bij ons neerleggen en de demografische ontwikkeling werkt in ons voordeel. De nieuwe club heeft overigens ook geen keuze. Wij zijn namelijk haar klanten. En als het ons niet goed gaat, dan is er domweg geen markt meer. 

_x000D_
_x000D_

Wat ik wel zie, is dat er nu scherpe keuzes gemaakt moeten worden. Aan de voorkant moeten dingen snel veranderen: nog meer aandacht voor de klanten, nog meer opleiding en nog meer empathie voor de markt.

_x000D_
_x000D_

Ook leveranciers kunnen eindelijk weer voor introducties en innovaties snel meeliften op onze aanvaardbare schaalgrootte. Voor hen is de keuzestress verdwenen. Want vaak ging dat helemaal niet meer via zelfstandigen. Die optie dienst zich nu weer heel nadrukkelijk aan – zeker als het zelfzorgproducten betreft.   

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Ik wens iedereen die betrokken is bij deze samenwerking het allerbeste. Mensen die buiten de boot vallen: veel sterkte. En de mensen die het gaan uitvoeren: veel wijsheid, eerlijkheid, hardheid en empatisch gevoel. Ga er maar aanstaan. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Harry Piet

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_

4/29/2017 8:21

“Ik zie nog niet zo heel lang, maar met toenemende regelmaat, een bedrijf adverteren in landelijke dagbladen: paginagrote advertenties voor iets waarvan je niet meer dan kunt vermóeden dat het misschién tot op zékere hoogte werkzame bestanddelen bevat. Eerst ging het om gewrichtsproducten, nu pakken ze een andere grote indicatie aan: slapeloosheid. 

_x000D_
_x000D_

Wat zal ik zeggen over die advertenties? Ik vind het enerzijds briljante marketing. Anderzijds toont het aan hoe je met ongelooflijke lulkoek mensen ertoe kunt bewegen om poep met een strik erom te kopen.

_x000D_
_x000D_

De componenten van deze advertenties komen regelrecht uit een LOI-opleiding ‘Effectief Reclame maken’. Zoek een Henk of Igrid, of desnoods hun moeder: mensen die je breed lachend op de foto zet omdat ze de hele wereld weer aankunnen na het gebruik van een potje placeboplant. Leg dan de lezer uit dat hier iets bijzonders gebeurt, ja iets unieks! En dan op deze manier: ‘Stel je toch eens voor dat je zelf al deze plantjes moest gaan inkopen en dan elke dag innemen… daar moet je toch niet aan denken?’ 

_x000D_
_x000D_

Zie hier hoe je randdebiel Nederland uitlegt dat er plantenextracten zouden zitten in een pil – ja, u hoort het goed: in een pil. En dan doen alsof dat uniek is. Het moet niet gekker worden in de wereld! 

_x000D_
_x000D_

Vervolgens wordt uiteengezet welke fantastische planten er in die pilletjes gefrut zijn. Met revolutionaire werkzame bestanddelen zoals… valeriaan. 

_x000D_
_x000D_

Verder wordt nergens verteld in welke sterktes of doseringen!

_x000D_
_x000D_

En dan de prijs: ook die is uniek, want je krijgt onmiddellijk 50% korting: zestig tabletten voor € 14,95. En kennelijk is er rekening gehouden met de zwakbegaafdheid van de doelgroep, want je kunt ook telefonisch bestellen. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Serieus

_x000D_
_x000D_

Het is volksverlakkerij, maar wat kun je ertegen doen? Stel dat we met zijn allen eens de komende dagen dat telefoonnummer zouden draaien (want toetsen is echt té modern!) en dan allemaal hele goede inhoudelijke vragen zouden stellen – over de werking van de werkzame bestanddelen, allergieën, sterktes, doseringen, de wijze van extraheren en drogen de samenstelling van de vulstoffen en het therapeutisch vacuüm? U heeft vast nog wel meer fantasie om die telefoonmensen helemaal gek te maken! Lijkt me leuk. 

_x000D_
_x000D_

Maar even serieus: kennelijk werken dit soort Klazienpraatjes nog steeds. En dus knap gemaakt hoor, die advertenties. Maar intussen is het mensen geld uit zak kloppen voor placebo’s.

_x000D_
_x000D_

Misschien gloort er wat zonlicht achter deze donkere wolken. Want dit geeft ons gezondheidsspecialisten weer heel veel kansen om met een goed advies mensen te helpen met échte middelen. Die goede adviezen zijn, zo wordt hier pijnlijk duidelijk, keihard nodig.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Reageren? Mail naar: info@who-cares.nl

_x000D_

3/13/2017 15:36

Sturen we consumenten de verkeerde kant op? Ik vraag mij dat af na een gesprekje onlangs onder wat branchegenoten, dat zich concentreerde rond een anecdotisch gegeven: dat winkelpersoneel ons – in onze ervaring – vooral adviseert om voor het private label te kiezen.

_x000D_
_x000D_

Nu wil ik me nadrukkelijk niet mengen in de concurrentie tussen merk- en private-labelfabrikanten, ik wil hier ook niets zeggen over de strategische keuze van retailorganisaties om advisering van het eigen merk na te streven omdat dat de merknaam kan versterken. Het gaat mij om iets heel anders. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Vertrouwen

_x000D_
_x000D_

Als ik bij een drogist kom met een probleem, dat heb ik een behoefte. De drogist kan die behoefte invullen met twee componenten – ik noem ze componenten omdat ze als lijm in elkaar grijpen en dan pas optimaal hun werk doen. Die componenten: advies en producten.

_x000D_
_x000D_

Het product moet mij idealiter van mijn probleem afhelpen, het advies biedt daartoe context, zorgt voor inbedding van het product in een half-bewust, half onbewust gevoel van rust, vertrouwen en veiligheid. De adviseringsrol is dus enerzijds belangrijk om een soepel lopend verkoopproces te begeleiden, anderzijds om de consument het vertrouwen te geven dat ze bij de retailer aan het goede adres zijn en dat ze goed geholpen worden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Zeeuws meisje

_x000D_
_x000D_

Hier ligt mijn probleem. Want in basis maakt het me echt niks uit of een drogist(assistent) mij product A of product B aanbeveelt, zolang het maar de optimale oplossing voor mijn probleem belooft. Mijn probleem ligt in, laat ik maar zeggen: de tóón van het gesprek. Let er maar eens op en het zal u ook opvallen: de meeste malen dat mij geadviseerd werd om een private labelproduct te kopen, was prijs de bepalende factor. En niet alleen dat: door zo de nadruk te leggen op prijs, met de belofte ‘net zo goed als dat dure product, hoor’, communiceert zo’n adviseur mij dus eigenlijk: 'u kunt erop vertrouwen dat ik uw financiële belang bewaak’. Op zo'n 'beat the system' toontje. De vertrouwensrol die ik opbouw met die persoon is er dus een waarin ik hem of haar erin vertrouw dat die mijn portemonnaie ontziet, en op dat gebied voor mij ogen en oren openhoudt. Zoals Zeeuws meisje dat vroeger altijd zo vrolijk deed.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Wantrouwen

_x000D_
_x000D_

Echter: dat gaat volgens mij ten koste van diens rol als echte adviseur, waarbij kennis overgaat in wijsheid, en je weet dat de adviseur jou kent en het beste met je voorheeft. Laat mij me maar zorgen maken om m’n portemonnaie, in elk verkoopgesprek wordt die drempel vanzelf genomen – of geslecht. Maar een zorgadviseur die mij de indruk geeft dat hij mijn financiële positie belangrijker vindt dan kwaliteit, die ga ik wantrouwen. En wel heel snel!

_x000D_
_x000D_

Hoe goed een product ook is – en nogmaals: daar gáát ’t mij niet om -, als je de indruk wekt dat de prijs doorslaggevend is, verbaas je er dan ook niet over dat je je rol als zorgadviseur niet goed kunt invullen. Ook hier is het een kwestie van keuzes maken. Hoed u voor het Zeeuws-Meisje-effect!

_x000D_

2/2/2017 9:52

Ik heb wel vaker op deze plek geschreven over nulde-lijnszorg: dat is de positie die volgens het CBD de drogist moet innemen om niet alleen levensvatbaar te blijven, maar maatschappelijk (en commercieel) relevant te zijn. En dat lijkt me een zeer goed uitgangspunt. Maar á propos dat woord ‘nulde-lijnszorg’: kunnen we daar geen betere term voor bedenken? Het is nogal een mond vol, en het woord (of cijfer) ‘nul’ in een omschrijving belooft meestal weinig goeds. 

_x000D_
_x000D_

En waar komt de term vandaan? Van eerste-lijnszorg natuurlijk. Evenzeer een mond vol, maar ‘eerste’ staat natuurlijk wél goed! Die term hoefde niet lekker te bekken, want was diep verankerd in hoe de zorg werkt in onze maatschappij. Nulde-lijnszorg daarentegen is een betrekkelijk nieuwe term. 

_x000D_
_x000D_

Waar komt die eigenlijk vandaan? Ik zeg u: uit de militaire wereld. Al zo lang als generaals legers hebben, verdeeld van phalanxen en cohorten tot regimenten en pelotons, is er de neiging om die te ordenen in eerste, tweede en derde lijnen. De eerste lijn gaat voorop in de strijd, de tweede volgt et cetera. In de Napoleontische tijd kreeg dat een wat ander karakter: als er dan in gelid werd gevuurd, dan knielde de eerste lijn om ook de tweede lijn schootsveld te geven. Dat gaf meer directe vuurkracht.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In niemandsland

_x000D_
_x000D_

Ik ga hier beweren dat het huidige gebruik van lijnen waarschijnlijk direct is gerelateerd aan de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. Toen stond de eerste lijn (de voorste loopgraaf) in direct contact staat met de tegenstander, de ander. In de zorg vertalen we dat naar: het instituut waarvan de medewerkers in direct contact staan met hulpvragenden. 

_x000D_
_x000D_

Wat is dan de nulde lijn? In de Eerste Wereldoorlog strekte zich voor de frontlinie alleen het niemandsland uit. In heel dat niemandsland was geen soldaat meer te bekennen. Héél dat niemandsland? Nee. Hier en daar waren er toch soldaten te vinden. Zij waren de verkenners, de luisteraars, die diep in dat niemandsland probeerden te peilen wat de vijand van plan was. Soms sluipend en kruipend, maar vooral veilig beschut in zogeheten voorposten.

_x000D_
_x000D_

Het is deze beeldspraak die ik zou willen voorstellen om te hanteren: de drogist als voorpost van de zorg. Die luistert, peilt,  en in actie kan komen voordat het nodig is om de medische wereld in te schakelen. Die in zekere zin de triage verricht die bepaalt of iets ernstig is of niet, of iets direct opgelost kan worden, of toch meer specialistische aandacht vraagt.

_x000D_
_x000D_

Ik weet niet of de term dus moet zijn: voorpostenzorg. Het bekt, vanwege de vele ‘o’s. Het is duidelijk. Het is alleen nogal wennen.

_x000D_
_x000D_

En gaat u alsjeblieft niet af op míjn oordeel. Veel liever heb ik het dat ú hier een sluitend oordeel over kunt vellen. Want hoe zou u, als de persoon die die voorpost bezet, zichzelf willen zien?

_x000D_
_x000D_

Stuur mij eens een mailtje. Ik hoor het graag van u. De beste inzending krijgt van mij een pleister.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nagekomen bericht:  Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu blijft zich het hoofd breken rondom de problematiek van het oude tramspoor naar Nulde. In een exclusief interview onthulde zij: ‘Ik heb best een grote Nulde-lijnszorg.’

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_