‘Met Heritage Store kunnen we ons nog meer onderscheiden’

DA Bourquin in Wezep staat bekend om zijn advies, maar ook zijn uitgebreide en vooral ook bijzondere assortiment. Daar is sinds kort een nieuw merk aan toegevoegd: Heritage Store, een duurzaam en natuurvriendelijke cosmeticamerk dat een nieuwe doelgroep aanspreekt. “Hiermee kunnen we ons echt onderscheiden”, zeggen ondernemer Robert Bourquin en assistent-drogist/ schoonheidsspecialiste Miranda Koers.

DA Bourquin is gevestigd aan het Meidoornplein in Wezep en beslaat circa 180 vierkante meter vwo. De eigenaar van de drogisterij is Robert Bourquin: “Van mijn ouders heb ik, samen met mijn vrouw

Jet, een drogisterij in Wijhe overgenomen. Toen deze drogisterij in Wezep op de markt kwam, heb ik hem gekocht en verbouwd. Het is uitgegroeid tot een ruime, overzichtelijke winkel met een specialisatie in gezondheid en parfumerie, met een uitbreidend assortiment reformartikelen en gezondheidsproducten.”

Miranda Koers begon zeven jaar geleden in deze winkel – eerst als stagiaire, toen als weekendhulp en sinds een aantal jaren in vaste dienst. “Voedingssupplementen vind ik heel leuk, en cosmetica. Ik heb ook een opleiding afgerond als schoonheidsspecialiste en als assistent-drogist. Ik ben heel nieuwsgierig: ik wil nieuwe dingen ontdekken, en ik blijf kennis opdoen.”

Uniek assortiment

“Onze focus ligt op natuurlijke en gezonde producten, waarbij we gaan voor een uitgebreider assortiment dan gebruikelijk is”, zegt Bourquin. “Voedingssupplementen en zelfzorg vormen wel circa de helft van onze omzet.”

“Daarnaast is luxe cosmetica een speerpunt”, vult Koers aan. “Ook daarin hebben we een meer dan gemiddeld assortiment. Tot slot doen we best veel in cadeau-artikelen.”

Robert: “Ik durf ons assortiment uniek te noemen. Want wij verkopen niet alleen de grote, bekende merken, maar focussen ons ook op merken die je niet overal in het schap vindt. Daarnaast werken wij met biologische merken en producten zonder toevoegingen in duurzame verpakkingen.”

Kennis en advies

De DA van Bourquin is omgeven door drogisterijen die meer bekendstaan om hun prijsimago. Bourquin heeft een ander imago: “Wij hebben veel vaste klanten, van jong tot oud, waarbij vooral advies een belangrijke component is. Het is een mooie uitdaging om samen met de klant een oplossing vinden voor een probleem of op zoek gaan naar het juiste product voor een klant.”

“Wij zijn allemaal goed geschoold en kennen de merken goed”, zegt Koers. “Regelmatig doen wij mee aan trainingen om onze kennis verder uit te breiden. Wij weten veel over schoonheid en gezondheid en kunnen goed luisteren en adviseren.”

Heritage Store

Sinds kort is het assortiment van Bourquin uitgebreid met een nieuw, bijzonder merk:Heritage Store. Van dit Amerikaanse topmerk heeft Bourquin een assortiment rozenwater en castorolie opgenomen.

“Heritage Store staat voor gezonde, schone en natuurvriendelijke cosmetica die lichaam en geest met elkaar verbindt”, vertelt marketing en sales manager Dewi Perik. “Heritage Store staat garant voor producten die zo milieuvriendelijk, schoon en gezond mogelijk worden geproduceerd. We stoppen er niks in dat er niet inhoeft, dus bijvoorbeeld geen onnodige additieven en kunstmatige kleurstoffen. Alleen de noodzakelijke ingrediënten, die allemaal plantaardig zijn.”

Bourquin heeft een range van 17 producten opgenomen, die vooral bestaat uit varianten Rosewater en Castor Oil.

“Rozenwater wordt gebruikt om de huid meer in balans te krijgen”, vertelt Perik. “Daarbij bevat Heritage Store Rosewater in de basis maar twee ingrediënten: Damask Rose en water. Het is dus een toxine-vrije verfrissing: dat verdienen je huid, haar én ziel.”

Castorolie is een tijdloos ingrediënt met verschillende werkingen, zegt Perik. “Castorolie wordt gebruikt om de huid te versoepelen, en om haar en wenkbrauwen meer kracht, volume en glans te geven.”

Achter elk product en formule van Heritage Store zit een bedoeling, zegt hij: “We kiezen zoveel mogelijk voor ingrediënten met een sociale impact, en voor zuivere formules. Al onze flesjes zijn gemaakt van recyclebaar materiaal. We gaan activiteiten ondersteunen die mentale gezondheid en de rechten van vrouwen bevorderen, en de aarde beschermen. Voorop in onze missie staat ons streven om goed te zijn voor mens en milieu.”

 

Belangrijke aanvulling

“Een belangrijke reden om dit op te nemen, is dat het een zichtbare aanvulling op het assortiment betekent”, zegt Bourquin. “We hebben wel een rozenwater, maar niet op basis van glycerine. Daardoor kun je het ook inzetten voor het fixeren van make-up. Dat is een mooie, innovatieve aanvulling. Een extra is dat het als een spraypompje wordt geleverd, dat maakt het aanbrengen wel een stuk

gemakkelijker.”

“Van castorolie hadden we nog niets op het schap staan”, zegt Koers. “Het wordt gebruikt voor het verzorgen van hoofdhaar en wimpers, en heeft een hydraterende werking. Zoiets kun je echt adviseren aan veel mensen met haarproblemen.”

“Heritage Store is volledig nieuw”, zegt Bourquin. “Daarom hebben we hebben het middenin het schap gezet, een hele meter op ooghoogte, zodat het echt opvalt. We willen het extra onder de aandacht brengen – niet alleen voor de consument, maar ook voor de medewerkers.”

“Heritage Store ziet er leuk uit en speelt in op de huidige maatschappelijke trends, dus ik denk dat dit een jongere doelgroep echt aanspreekt. Het is een aanvulling op ons assortiment en we kunnen ons ermee onderscheiden.”

“Heritage Store is een manier van denken, en een manier om een balans te vinden tussen lichaam, geest en ziel”, zegt Perik. “Daarmee past het perfect in het assortiment van de retailer die méér wil bieden dan alleen producten met een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Hiermee kun je je jonge, zelfbewuste klant helpen in haar pad op weg naar een natuurlijke, gezonde schoonheid.”