‘Klant staat open voor persoonlijk advies’

De themaweek is bedoeld om de consument meer bewust te maken van het juiste gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. Want consumenten overschatten de eigen kennis van pijnstillers én de risico’s. Alle drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg doen mee aan de campagne. Thema dit jaar is het belang van persoonlijk advies in de winkel bij de aankoop en gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. 

_x000D_
_x000D_

“Drogisten hebben een belangrijke rol als specialist in zelfzorg. We moeten deze positie in het voorportaal van de eerste lijn wel duidelijker claimen. Door als sector gezamenlijk deze campagne te organiseren kunnen we laten zien wat we aan kennis en kunde in huis hebben”, zegt Ed van de Weerd , voorzitter van het CBD.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Advies

_x000D_
_x000D_

Het thema van dit jaar is het belang van persoonlijk advies. “We merken dagelijks in de winkels dat de kennis van de consument over pijnstillers regelmatig tekortschiet", aldus Van de Weerd. Hij wijst erop dat consumenten niet altijd de bijsluiters lezen, wel maar openstaan voor advies. "Het is dan ook belangrijk dat er altijd een (assistent)drogist aanwezig én beschikbaar is om de klant persoonlijk te adviseren over het juiste gebruik. Belangrijk daarbij is dat onze (assistent)drogisten goed doorvragen, adviseren over het juiste gebruik en wijzen op bijwerkingen en risico’s. En als het nodig is verwijzen we door naar de huisarts.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed voorbereid

_x000D_
_x000D_

Van de Weerd wijst erop dat het belangrijk is dat medewerkers zich goed voorbereiden op de campagneweek. "Neem daarom de advieskaarten over Pijn, het magazine Pijn & Griep en het speciale campagnemagazine door op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Wijs de consument ook op de speciale kennisquiz die vanaf 5 november op Erkendspecialistinzelfzorg.nl staat. Laten we gezamenlijk een goede invulling geven aan deze landelijke campagne om zo we onze belangrijke positie in de zorgketen te benadrukken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Consumentenonderzoek

_x000D_
_x000D_

Bij de start van de campagne maakt het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) de uitslag bekend van het jaarlijkse consumentenonderzoek naar de kennis en gebruik van pijnstillers. Dit is de derde landelijke campagne van de deelnemende drogisterijbedrijven. Ieder bedrijf geeft zelf invulling aan het thema, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, activiteiten op de winkelvloer, informatie op de websites en de inzet van social media.

_x000D_