Volgens de Nielsencijfers van Biohorma is de markt voor vaginale ongemakken momenteel 16 miljoen groot is en MAT 40/2016 met 10,2% groeit. Dat zijn mooie cijfers, maar vooral voor het filiaalbedrijf: daar wordt circa 13 miljoen van de bijna 16 miljoen omgezet. Bij de zelfstandigen is dat slechts 1,6 miljoen, de resterende 1,1 miljoen is voor food.
Biohorma verdeelt deze markt in twee segmenten: Behandelen en Wassen.
“Het meest kansrijke segment vormen producten die vaginale ongemakken behandelen, deze groep is al bijna even groot als die van vaginale hygiëne”, zegt Arjo de Roon. “Het biedt meer kansen omdat de promotiedruk hier nog niet zo enorm hoog is. Vooral zelfstandigen hebben hier veel mogelijkheden omdat de behandeling qua klachten best wel specifiek is. Dus advies en het juiste product zijn hier erg belangrijk.”
De markt is de laatste tijd al fors gegroeid door de aandacht die het in de media krijgt, zegt De Roon: “Met als summum de Vagina-week die door Koffietijd is gehouden in samenwerking met ons merk Multi-Gyn: een item dat een daverend succes is geworden en dat heel wat los gemaakt heeft bij de consument. Zelfs de mannen van Voetbal Inside hadden het er recent nog over!”
Taboe doorbreken
Het valt aan te nemen dat het schaamte-aspect een belemmerende factor vormt in de verkoop van deze producten. Toch zijn er factoren die het werk van de drogist en zijn medwerkers vergemakkelijken.
Simone Lodder, eigenaar van Aromed: “We zien dat vrouwen steeds bewuster met deze materie bezig zijn en met overleg kiezen wat ze willen gebruiken. Bij de oudere generatie hangt er nog een taboe over het onderwerp, maar de jongere generatie is een stuk mondiger. Advies en verkoop worden daardoor steeds makkelijker.”
De Roon: “Het doorbreken van het taboe vormt een van de belangrijkste sleutels tot het succes van dit segment. Wij doen wat we kunnen om dit segment (mede op aansprekende en ludieke manieren) onder de aandacht te brengen.”
Puur natuur
Lejla Barakovic, distributeur van Cydonia, wijst op nog een heel andere trend die de aanschaf van schaamteproducten tegen vaginale ongemakken versoepelt: “Ons Cydonia-assortiment bestaat uit Vaginor Plus, Ravensara en Vijf Plantenextracten gemaakt van etherische olien en plantenextracten. Natuurlijke vaginaalzetpillen bestonden voor de komst van Cydonia nog niet. Terwijl consumenten duurzame, natuurlijke producten zoeken, en die trend zie je nu ook doorbreken in intieme hygiëne. Wij merken dat daarmee de promotie van onze natuurlijke producten als vanzelf gaat: er is de afgelopen jaren veel mond-tot-mondreclame geweest, ook van vrouwenconsulentes, natuurartsen en gynaecologen. Het boek van Barbara Havenith ‘Hormoonbalans voor vrouwen’ heeft ook heel erg geholpen: zij raadt daarin de producten aan.”
Vaginor Plus is verkozen tot ‘Beste introductie intiem hygiene 2014’ , zat in de finale voor de Care Award in 2015 en kreeg 4 van de 5 sterren van het testpannel van Vuurvrouw.
Voeten in de aarde
Ook Aromed kiest voor puur natuur, zegt Lodder: “Candira Intieme hygiëne vormt een assortiment van 100% natuurlijke producten in een kant-en-klare spray, geconcentreerde druppels en nu ook een wastablet op basis van kokosolie. Deze producten bieden op dit gebied een natuurlijk alternatief.” Aromed heeft in november zijn hele lijn 100% biologisch gemaakt, vertelt Lodder: “Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar op dit moment rollen de nieuwe verpakkingen die dat communiceren van de band. Dit hebben we echt gedaan voor onze klanten – er zijn veel winkels die alleen puur biologische varianten willen verkopen.”
De natuurlijkheid staat ook centraal bij Multi-Gyn van Biohorma, zegt De Roon: “Het is het enige merk met een complete range van innovatieve en effectieve producten voor intieme zelfzorg met natuurlijke ingrediënten waaronder het gepatenteerde 2QR (to cure) als hoofdingrediënt.
De range bevat producten voor wassen tot een product bij vaginale schimmelinfectie. Ze herstellen en versterken de natuurlijke balans van de vaginale flora en pakken vaginale ongemakken
op die manier bij de oorzaak aan. Ze behandelen daardoor niet alleen de klacht en de symptomen, maar verhinderen ook het terugkeren ervan.”
Misverstanden wegnemen
Waar nog wel veel werk verricht kan worden, en waar de drogist zijn rol als adviseur goed kan inzetten, is in de bewustwording dat er veel facetten zitten aan intieme hygiëne. “Uit onderzoek blijkt dat vrouwen voor vaginale ongemakken in 2 van de 3 gevallen het verkeerde product mee naar huis nemen”, zegt De Roon. “En dat is het vervelendste dat je kan overkomen: je wilt zo snel mogelijk van een gênant probleem af, en thuis blijkt dat probleem niet verholpen wordt en mogelijk zelfs verergert.”
Dat wordt beaamd door Barakovic: “De misverstanden ontstaan doordat de consument vaak onvoldoende informatie kan vinden over de ongemakken, omdat die er vanwege de claimsverordening niet opgezet kunnen worden. Wij proberen de drogisterijen en professionals daarom zo goed mogelijk te informeren via mail en telefoon.”
Dat werk doet Aromed ook, zegt Lodder: “Wij trainen onze retailers in al onze producten, dus ook de Candira intieme hygiëne. Een groot misverstand dat we vaak tegenkomen is dat men denkt dat de zuurmantel van de genitaliën kunstmatig in evenwicht kan worden gehouden.”
Zij wijst er daarnaast op dat het belangrijk is dat ook de mensen in de winkel zich niet gêneren voor het onderwerp: “We merken dat in bepaalde regio’s van Nederland de retailer er moeite mee heeft om erover te praten. Bedenkt dat als je er als retailer er geen moeite mee hebt de klachten te benoemen, de consument er ook minder moeite mee zal hebben.”
Belangrijkste tips
Wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts voor retail? We zetten ze even voor u op een rijtje:
√ Benadruk de natuurlijkheid van producten en gebruik dat als USP
√ Vraag goed door: er is niet één probleem met maar één oplossing
√ Geef de consument de mogelijkheid om zelf het juiste product te vinden in het schap. Gebruik duidelijke schapmaterialen (zoals keuzewijzers) die de shopper helpen het juiste product te kiezen
√ Laat merken dat gênante onderwerpen bespreekbaar zijn: maakt u er geen probleem van, dan is de drempel voor de consument ook lager
√ presenteer de producten in een ‘veilige’ zone, waar de consument zich op zijn gemak en niet bekeken voelt
√ Elke kopende consument MOET langs de kassa; heb hier extra begrip voor schaamte bij de consument