Etos-luier vormt ‘pareltje’ in nieuwe huismerk-aanpak

Sinds Etos in najaar 2015 zijn nieuwe logo onthulde, is men druk doende geweest om ook het grote Etos eigen-merkenassortiment een nieuw jasje te geven. Groenendaal gaf te dier tijd al aan: “We blijven ook de komende jaren vernieuwen om klanten nog meer waar voor hun geld te geven. Daarbij ligt de focus op productvernieuwing en service.”

Die productvernieuwing gaat continu door, maar soms geeft Etos er even wat meer publiciteit aan. Zoals nu bij de introductie van een nieuwe generatie luiers onder het eigen merk, die worden opgesierd met de characters Woezel en Pip. Waarom is juist dit product voor Etos zo belangrijk?

“Deels heeft het te maken met het ontstaan van Etos: een wijkverpleegster in Eindhoven die aanstaande moeders rondom de bevalling bijstond. Maar ook is die specifieke klantengroep bij Etos van oudsher sterk vertegenwoordigd”, zegt Groenendaal: “Wij hebben een groot marktaandeel in luiers en producten voor jonggeborenen. Daarnaast merken we dat de doelgroep van jonge ouders zeker bij Etos veel op zoek zijn naar informatie en advies. Zodra de eerste babyproblemen de kop opsteken – of dat nou luieruitslag, de eerste tandjes of de waterpokken zijn – komen ze met vragen. Met name bij ouders die hun eerste kindje hebben gekregen. Onze kennis en advies tellen zwaar. Wij willen die rol nog versterken, en daar helpt deze luier bij.”

Inhalen

De introductie van de Woezel en Pip-luier bestaat niet uit alleen maar een vrolijk nieuw plaatje op een standaard luier, Groenendaal spreekt van een nieuwe generatie Etos-luiers.

“De kwaliteit hebben we sterk verbeterd: de absorptie en de pasvorm zijn verbeterd, waarbij vooral de bewegende baby als ijkpunt is genomen: juist dan moeten pasvorm en absorptie optimaal zijn. Vaak vind je innovaties als eerste bij de A-merken, maar met deze luier sluiten we echt bij dat niveau aan. Wij zeggen intern: ‘Dit is de beste én de leukste luier’.”

Dat zijn geen loze woorden, benadrukt Groenendaal: “We hebben dit door een onafhankelijk bureau laten meten en het blijkt dat we een echt verbeterde luier hebben ontwikkeld waarmee we de concurrentie inhalen op het gebied van absorptie en pasvorm. Ik wijs er daarbij op dat het bedenken en ontwikkelen van deze luier niet het moeilijkste is: je moet ook de technische productiemogelijkheden en de schaalgrootte hebben om het uit te kunnen voeren!”

Verwachtingen

Intussen herintroduceert Etos dus zijn gehele eigen-merkassortiment, niet alleen door er het nieuwe logo op te plakken, maar er wordt ook direct geïnnoveerd. “De pareltjes in dat nieuwe assortiment zijn, naast luiers, vooral de make-up die we eind 2015 introduceerden en het assortiment voedingssupplementen: dat gaat we de komende vier weken doen.”

De verwachtingen van de nieuwe luier noemt Groenendaal “hooggespannen, maar ik kan dat nog niet concretiseren. Dat is ook afhankelijk van de luiermarkt zelf, die heel erg in beweging is, waarbij steeds meer online en actiematig wordt verkocht. Maar de eerste reacties van consumenten in de winkels zijn eenduidig positief.”

Bij de foto’s: Algemeen directeur van Etos Jan-Derek Groenendaal snijdt de taart aan, samen met voormalige Kane-frontman Dinand Woesthoff, zijn vrouw Lucy en hun recente vierde boreling Leia Guusje. Verder foto’s van het verdere nieuwe eigen-merkassortiment.